peest te KEMMEL
lals- 80 Nijvsrhaidsliond van Yper
OorlogsscMe-Dommages de guerre
|ijn
Pos
Lt wij
n op 22sten Mei zal Kemmel in feest zijn,
betwijfeld zal een groot aantal der bewoners
0,1 verwoeste gewesten daar aanwezig zijn.
ff wordt ons officieel gemeld dat Marschalk
h de overwinnaar, op datum hierboven
^Vel met een bezoek vereeren zal Ongetwij-
al eenieder willen hulde brengen aan hem aan
jens wijs beleid de zegepraal te danken is.
j Ljzende en duizende onzer geallieerde krijgers
t te Kemmel gesneuveld, hun bloed is niet nütte-
geofferd geworden, want dank aan hen is 't
het Kern meige west behouden hebben en
Kt wij van de nederlaag gespaard zijn gebleven
pus allen naar Kemmel, en om de Kemmelnaars
vreden te stellen en ze aan te wakkeren alles in
Fe,lc te stellen tot het herlevén der gemeente,
|Wom onzen Foch toe te juichen
jgemeene Vergadering van Zaterdag 7 Mei 1921
De vergadering wordt geopend door den Heer
Ltor Vermeulen, voorzitter. Het Bestuur is vol-
en een dertigtal leden zijn aanwezig. De heer
lorzitter bedankt de vergadering voor de talrijke
feiname van de leden aan de betooging ter eére
|n M. Stoffel. Vervolgens gaf hij het woord aan
|n sekretaris om verslag te geven over jle alge-
jeene vergadering en bestuursvergaderingen van
ierleden maand. Eveneens bm kennis te geven van
|n smeekschrift naar de Minister van spoorwegen,
Luwe treinen vragende. Uit de nieuw verschenen
isgids blijkt dat bijna al deze vragen, 'tzij recht
reeks, 't zij onrechtstreeks ingewilligd \yerden.
Op voorstel van den heer Voorzitter wordt be-
iten eenen brief te zenden naar de Ministers van
Jpenbare Werken, Finantiën en Ekonomische
faken om de groote geldbesparingen te bewijzen
|e zouden kunnen verwezentlijkt worden in den
Kopbouw van' de verwoeste streek, indien do vaart
m Yper naar den Yzer weer bevaarbaar zou ge
laakt worden besparingen die toch den Staat
ten goede komen, aangezien door de ver-
fitidering van kosten van vervoer, de coëfficiënten
luden kunnen verlaagd worden. Dit smeekschrift
lerd besloten daar een schrijven den Bond gewor-
|n,van den hoofdingenieur van bruggen en wegen,
je zaak zonder oplossing liet.
Lezing van dien brief werd gegeven evenals van
|n brief gericht naar het Bestuur van de trams,
in meer rijtuigen 's Zaterdags morgens aan den
ram uit Veurne te bekomen. Daaraan is reeds ver-
letering gebracht.
Een brief naar den Heer Hoogkommissaris voor
it herstellen der gemeentewegen te vragen en een
[aar het Gemeentebestuur om zijne aandacht te
lekken op den toestand van den Zaterdagmarkt,
gorden eveneens voorgelezen.
Eenen brief aan dit laatste Bestuur ook gericht,
samen met de maatschappij Yper Op den
ensch uitdrukkende om het panorama van het
|zerslagveld door M. Bastin geschildert en thans
P Brussel ten toon gesteld, naar Yper te zien over-
|tengen, werd met algemeene goedkeuring beje-
feend. Dezen brief werd aan den heer Bastin ook
pedegedeeld. Uit zijn antwoord blijkt dat hij het
pet de Yperlingen eens is, maar dat zijn werk
waarschijnlijk zal bestemd zijn voor het museum
■jan het leger. Daarop werd besloten, daar waar
■past, nog aan te dringen.
Eenen brief insgelijks aan de vergadering mede
gedeeld, ons toegezonden door den Heer Gouver
neur der Provincie, meldt dat de provinciale
pegen, waarvoor vroeger eene reclamatie ingediend
Perd, binnen enkele maanden zullen hersteld zijn.
e heer Voorzitter gaf dan nog te kennen aan de
Mden die deelgenomen hadden in de reclame affiche,
nt hun een exemplaar zou ter hand gesteld wor-
®n> van zoohaast de laatst bestelde zouden gereed
Mijn.
fc*" den beer Julien Tahon, ondervoorzitter,
■vr.4 ook medegedeeld dat de voerman Max, van
i stari'd ghe'St' 'S Zaterda8s naar YPer komt- Ziine
i P'aats is in den Café du Miroir Groote
Markt. Vertrekuur om 10,30 ure. Hij verzocht de
leden hunne medewerking te verleenen aan gemel-
den voerman.
Verschillige wenschen door de leden uitgedrukt,
werden door het bestuur in aanmerking genomen,
te weten
1° Het noodige te doen om met 1 Juni den direct
van Oostende weerom te bekomen
2° Zoo de bond gevraagd is naar de feesten te
Kemmel op 22 Mei, van er aan deel te nemen.
3° Eenen brief naar den nieuwen gemeenteraad
te sturen om hem geluk te wenschen en tevens te
vragen dat de bespaarde gelden verkregen door
het gemis aan kiezingen in de stad, zouden besteed
worden aan feesten, te geven dit jaar.
4° Voetstappen aan te wenden om brievenbussen
te bekomen aan de Kruisstraat, Veurnesteenweg
en Kalfvaart.
5° Bij de statieoverheid aandringen om eene
rampe te bekomen, evenals eene grue van 10000 k.
draagkracht.
De vergadering trok welgemoed uiteen rond 10
ure geheel voldaan over de bekomene uitslagen.
Hieronder volgt het smeekschrift hierboven aan
gehaald naar den Heer Neujean, Minister van
Spoorwegen
Ypres, le 7 mars 1921.
Monsieur le Ministre,
L'Association commerciale de la ville d'Ypres
prgnd la respectueuse liberté de vous exposer la
situation désavantageuse dans laquelle les indus-
triels et commergants se trouvent pour ce qui con-
cerne les communications par chemin de fer.
L'Association commerciale attire votre bienveil-
lante attention sur la lutte que ses membres doi-
vënt m'ener pour arriver a refaire leur situation
d'avant guerre. Les industriels et commergants des
autres villes de la province tel que Courtrai et
Roulers retrouvent, a peu prés, les mêmes corres-
pondances d'avant guerre et sunt de ce fait large-
merit avantagés par leur situation de sinistrés les
Yprois avaient espéré pouvoir profiterde quelques
avantagés.
La nomenclature des mauvaisescorrespondances
serait trop longue a énumérer, l'Association commer
ciale se contente de vous faire remarquer qu'avec
les correspondances actuelles, il n'y a pas moyen
d'arriver a Bruxelles avant 10 heures, a Liège
14.04, a Anvers a 11.23, a Mons a 11.27, a Char-
leroi'a 11.26, etc... Les industriels et commergants
de la ville d'Ypres arrivent done partout deux heu-
res_après les autres. La ligne Bruxelles-Courtrai-
Ypres nous offre pour le retour, le grand inconvé-
niént d'une heure d'attente. de 20 h. a 21 h. 01.
Les communications entre Ypres et Poperinghe
sont désavantageuses aussi, aucun train ne circule
entre 11 h. 09 et 15 h. 27 et en sens contraire, il
n'y a pas de train entre 12,00 et 18.01 sauf un train
ouvrier en semaine a 16.07 mais qui n'est pas,
moralement, accessible pour les personnes bien
élevées. Sur la ligne Y'pres-Roulers aucun train
entre 5.58 et 1111Sur la ligne Ypres-Cortemark-
Furnés aucune correspondance immédiate de toute
la journée.
Considérant, que la reprise de la vie industrielle
et. commerciale de la ville d'Ypres, dépend, en
grande partie, dé l'amélioration des correspondan
ces, l'Association commerciale d'Ypres, après un
examen approfondi de l'horaire se permet de pré
senter a M.le Ministre les modifications suivantes
1° a) Avancer le train 3672, partant de Pope
ringhe a 6.20, a 4.45 pour partir d'Ypres a 5.05
arrivant a Courtrai a 6.35 de fagon k donner cor
respondance au train Courtrai-Bruxelles a 6.39
pour arriver a Bruxelles a 8.33 au lieu de 9.58
a Liége a 11.35 au lieu de 14.04 a Anvers a 9.25
ou 10.02 au lieu de 11.23 a Mons a 10.05 au
lieu de 11.27.
b) Un train partant d'Ypres a 6.40 pour arriver
a Bruxelles a 9.58
2° Pour le retour un train de Courtrai a Ypres
immédiatement en correspondance a Courtrai avec
le 2818 a 20.02 pour permettre d'arriver a Ypres
a, 21 h. 30
3° Le train 3699 arrivant de Roulers a Ypres a
13.52, oü il reste jusqu'a 15.24, le faire prolonger
jusqu'ri Poperinghe pour revenir de lè afin d'être
de retour a Ypres vers 15 h. 20
4° Un train partant de Courtrai, comme avant
la guerre, k 7.50 arrivant a Ypres vers 9.00 pour
permettre aux nonrbreux réfugiés, qui ne peuvent
pas encore rentrer, de se rendre au Tribunal de
dommages de guerre et rentrer encore chez eux le
même jour
5° Un train allant d'Ypres a Roulers vers 9 h.
du matin
6° Retarder le train 3291 d'Ypres a Ostende afin
ide le mettre en correspondance avec le train 3672
avancé, mentionné au 1°
7° Retarder de quelques minutes le 3262 au dé-
part de Cortemarck pour le mettre en correspon
dance avec le 3291 retardé
8° Le train 2812 venant de Courtrai a Ypres a
16,19 oti il stationne jusqu'a 17.26 le faire pro
longer jusqu'a Poperinghe, de fagon a faire partir
le 2819 de Poperinghe au lieu d'Ypres.
L'Association commerciale espérant qu'une suite
favorable sera donnée a ses demandes, présente a
M. le Ministre, avec ses remerciements anticipés,
ses respectueuses salutations.
Pour le Comité
Le Secrétaire,
R. Declercq.
Le Président,
H. Vermeulen.
A M. Neujean, Ministre des Chemins de fer,
a Bruxelles.
In de laatste zitting der Scheidsrechterlijke Kommis
sies werd de schade op len Augusti 1914, als volgt
vastgesteld voor de hiernavermelde geteisterden
Dans la dernière séance des Commissions Arbitrates
la valeur des dommages au lr aout 1914 a étéfixée
comme suit pour les personnes ci-dessoas
Gemeente BECELAERE
Vannieuwenhuyze Gery fr. 12.063 r-
August Larnout-Leenen 2316
Maton Auguste 550
Derumaux Cyrille 2535
Engels Camille 11.648
Jules Durnez-Vandamme 11.932
Omer Bouckenooghe-Termote 13.128
Deboutte Henri 2280
Henri Taillieu-Nuitten 1387
Verbeke Desiré 3611
Dewulf Silver 15.611
Cyrille Durnez-Bekaert 9034
Ville de COMINES
Vandoolaeghe-Demuysere fr. 6024
Laton Ange 4825
Plateau-Lecoutre 4032
Ramon-lgodt 3298
Deleu Leon 3181 -
Delbecqué Alexandre 2720
Verborgh-Lauwen 2674
Gryson-Decoene 2426
Leroy Henri 2279
Croes-Ghesquiere 1994
Catteau-Grimonprez 1801
Vanhee Victor 1641
Debaeker-Vroman 1402
Decroix Oscar 1399
Dehem-Lesaffre 1377
Verborgh-Blieck 530
Vandemaele Madeleine 249
Gemeente DRANOUTRE
We Desiré Huyghebaert fr. 1150
Gemeente ELVERDINGHE
Louf Emile fr. 5774
Dejaegher Edouard 8965
Gemeente GHELUWE
Van Ryckeghem fr. 4894,80
Defevre Omer 2485
Joseph Defevre-Nuytten 1195 -
Gemeente G1TS
Lodewijck Remi fr. 1762
Baron Victor 252
Lesy Gustave 961
Vermeersch Cyrille 489
Vandenbulcke Charles 1134
Gemeente HOOGLEDE
Manhaeve Hector fr. 1593
Verhelst Asou 2985
Meseure Henri 4645
Hoorelbeke Camiel 1896