den .staat van wording van de koelnijverheid, in Belgie. De Koel- .en Vries diensten bevatten de kiem van de zelfstandige regie, of beter nog van de Nationale Vereeniging waaraan de openbare Be sturen en zelfs bet privaat initiatief zullen kunnen meewerken. Hun inrichting is geen navolging van bet ge woon Beheer der Staatsinstellingen. Hoewel^zij in het volle gezag van den Minister staan,, gezien zij slechts een tijdelijke afhankelijk heid van een Ministerieel Departement uitmaken, hebben zij, onder het voorzitterschap van den Al gemeen Bestuurder, eenen Algemeenen Bestuur raad die bestaat uit den Technischen Bestuurder en den Handelsbestuurder, de voornaamste Dienst- oversten, een afgevaardigde van het beamtenperso- neel, een afgevaardigde van het arbeidersperso- neel, een afgevaardigde van den Minister van Geld wezen en een afgevaardigde van het Rekenhof. Het Technisch Bestuur heeft twee groote on derverdeelingen die, voor het inbedrijifnemen van de "opslagplaatsen en die, voor het vervoer, alsme de een bureel der werken en een werkplaats- en een laboratoriumdienst. Het Handelsbestuurjieeft vijf onderbesturen, waarvan een, dat vande opslagplaats van Ant werpen is, wijl de andere, de gewestelijke bestu ren zijn, van Vlaanderen-Antwerpen, Brabant-Na men-Luxemburg, Henegouw en Luik-Limburg. Bij elk Gewestelijk Bestuur zijn, als raadge vers toegevoegd: een afgevaardigde van het ar- beiderspersoneel en een afgevaardigde van het beambtenpersoneel, van elk bedrijfcentrum, als- mede een raadgevende commissie van de hande laars die zich van de koude bedienen en de door onze Diensten ingevoerde produkten verkóopen. Elk lid van het arbeiders- of het beambten- personeel geniet, jaarlijks, vijftien dagen verlof met loon, en gemeenschappelijke kontrakten die tussehen het Algemeen Bestuur en de Vakvereeni- gingen werden gesloten, laten de arbeiders toe zich met recht als medewerkers te beschouwen die bij den vooruitgang van de onderneming belang heb ben. Voor het beambtenpersoneel ligt thans een stelsel ter studie om het, benevens zijn statuut van tijdelijk agent van het Departement, een aan moediging toe te kennen vopr zijn initiatief en zijn streven naar besparing; dat stelsel zal blijkbaar op de maandelijksche of de jaarlijksche uitslagen van het gemeenschappelijk werk berusten. De bedreven fouten worden met rechtvaardig heid, maar met strengheid gestraft. De beambten of arbeiders, evenwel, die zich onrechtvaardig ge troffen achten, hebben het recht tegen de genomen beslissing in beroep te gaan bij een raad voor ver zoening en onderzoek, onder het voorzitterschap van den Gewestelijken Bestuurder, en samenger steld uit twee afgevaardigden van het Middenbe stuur en twee afgevaardigden van de arbeiders of de beambten, waarbij, naast een der ambtgenooten van dengene die in beroep gaat, gewoonlijk de VakhondrSekretaris; de naam van den ambtgenoot wordt onder al de arbeiders der zelfde kategorie uitgeloot. Voor de technische fouten, beslist een comiteit voor technisch toezicht, over de straffen die door het Technisch Bestuur werden opgelegd en waar tegen de gestrafte in beroep gaat; dat comiteit heeft bijzondere afdeelingen: voor de mekaniek, de eleetriciteit, de koelmachines, en de motorwa gens. Op dergelijke gezonde grondslagen moeten de Koel- en Vriesdiensten den bijval tegemoet gaan, en men kan hun niet verwijten dat zij in een ver keerd fonctionarism vervallen, gezien er ge streefd wordt naar de ontwikkeling van het per soonlijk verantwoordelijkheidsgevoel bij eiken medewerker, door hem een deel van het welslagen der onderneming te verzekeren. In de toekomst zal het de groote kracht van het nationaal werk zijn, dat het aldus het gemeen schappelijk belang met het persoonlijk belang van de Bestuurs- en de uitvoeringsagenten in ver band brengt. Die kracht kan slechts aangroeien zoodra ons werk wordt bevrijd van de zware keten svaarin de huidige wetten op de Staatsboekhouding het gekneld houden; zoodra het den vorm van een Na tionale Vereeniging heeft aangenomen, zal het in volle onafhankelijkheid zijn hoofddoel kunnen nastreven: het in bedrijfnemen met de laagst mo gelijke kosten, van koelinrichtingen en vervoer middelen voor vergankelijke waren, waarin name lijk is begrepen het opstapelen, voor rekening van derde personen, van elk produkt dat in een steeds gelijke'temperatuur kan bewaard blijven. Verter zal het dan ook zijn ondergeschikt doel kunnen verwezenlijken: het aankoopen, het opstapelen en het verkpopen vhn vergankelijke waren, voor eigen rekening en voor rekening van den Staat. Men zou zich kunnen afvragen of die-veelom vattende werking wel aan een noodwendigheid be antwoordt. Eenige cijfers, ten aanzien van de be langrijkheid der diensten in*den loop van een tweejarig bestaan, zullen zonder nadere'toelichting als antwoord dienen: Het personeel vodr gansch het land bestaat thans uit 182 beambten, de bestuurders inbegrepen en 325 arbeiders, zonder de arbeiders die te Antwer pen de schepen lossen, arbeiders wier aantal uiterst veranderlijk is en die trouwens niet tot het personeel der diensten behooren. De verkoop van bevroren vleesch bereikte (T. 1000 kgr.) Gedurende de laatste 4 maanden 1919 1,500 T. het eerste kwartaal van 1920 4,500 T. het tweede kwartaal van 1920 10,000 T. het derde kwartaal van 1920 12,000 T. het vierde kwartaal van 1920 14,500 T. het eerste kwartaal van 1921 10,500 T. het tweede kw artaal van 1921 10,000 T. Het verbruik van bevroren vleesch is in de streek van Yper nog zeer gering. Er wordt niet meer dan 25 duizend kgr. per maand verkocht, maar die toestand zal zeker verbeteren door het in bedrijf nemen van de nieuwe koelinrichtingen die wij heden openen en het is niet twijfelachtig dat weldra de verwoeste streken onder de voor naamste Verbruikscenttfa van bevrozen vleesch zullen tellen. KOELSTAPELPLAATS VAN YPER De koelplaats is kort tegen den weg Yper-' Meenen gelegen, en ondergebracht in de kasemat- ten van de vestingen (vroegere krijgsbakkerij). - K De instelling is een verkoelingsplaats, opge vat naar de moderne stelsels van voortbrenging der kunstmatige koude. Haar koelinrichingen la ten toe temperaturen van 2 tot 12 graden te beko men, en, door het bijvoegen van luchtverkoelers en droogmakers, vochtigheidsgraden, verschillend van 65 tot 90 te verkrijgen. Al de vergankelijke wa ren, tot welke soort zij ook behooren, worden hier dus met het maximum van waarborgen bewaard. De vijf kasem^ten, die onverlet gebleven zijn midden de puin en, worden allen gebruikt: twee onder hen, vormen de koelkamers met een geza menlijke ruimte Yan 400 kubiek meters; een derde is voorbehouden aan de drijf- en koelmachines; de vierde dient gedeeltelijk als bureel, in het ach terste gedeelte is een bevriezingsbak opgesteld, en de vijfde kelder doet dienst als auto-bergplaats en algemeene voorraadplaats. Daar men natuurlijk de werkplaats aan geen enkele Electriciteit^-Centrale kan verbinden voor de drijfkracht, werd er besloten een halve-Diesel, motor met binnenbranding van groote opbrengst en van luttel verbruik, op te stellen. De inrichting van de drijf- en koelkracht is opgesteld met een volledige reserve, die is dat één der opgerichte groepen meer dan volstaat voor de werking van de fabriek; de andere vormt de hulp in geval van braak of onderbreking. Die schik king wordt verklaard door het verlies dat een stil stand in de voortbrenging van de koude na zich zou slepen. De moeilijkheid die voortspruitte uit de eng heid van de kelderingen is op een voortreffelijke wijze overwonnen gewofden, dank zij de geluk kige plaatsing van de drijf- en ontvangmachines. Het vliegwiel van den motor brengt, door mid del van een riem, een dynamo van 10 Kw. in wer king, (die de electrische werkkracht, noodig voor de waterpompen van de luchtkokers en voor het laden van een batterij die de electrische verlichting van de zalen, gedurende den stilstand verzekert). De samendrukker wordt insgelijks door een riem in werking gebracht; hier geschiedt het drijven bij middel van een vaste katrol. De samendrukkers, ieder een kracht bezittend van 22,000 koeleenheden, zijn voldoende voor de verkoeling van de zalen en, in 't seizoen, voor het vervaardigen van ijs. De koelers die bij den ingang van de machine kamer geplaatst zijn, bevatten 250 meters buizen, die in een bak van beton, op de hoogte van den grond geplaatst, aangebracht zijn; die schikking laat toe het zijpelingswater te vergaren en het te rug naar de grachten der vestingen, waaruit het voortkomt, te storten. Ziethier, in breede trekken en zonder in bij zonderheden te treden, die geen a T dan de opbrengst van de toesteïï^lW het beginsel van de voortbrenging VetC tige koude, zooals hier in de stap£a>% wordt toegepast: een gas, een samendrukker opgezogen en sam 0r^ toepassing van een eenvoudig natn ^Hu verkrijgt men, door die bewerking van mecanische kracht in warmth 0tIU% kracht, en de stroom verhit. Om hem Ö-Veltk% te ontnemen, drijven wij hem doo buizen, dat voortdurend met water66111161 k sproeid, (koeler door zijpeling gehaamm?1 der den invloed van de drukking (,on J en de afkoeling, wordt ons gas vloeibaar^-10 bare ammoniac wordt onder de werk regelingsbatterij ontspannen in de buiz^?3* de zalen loopen, en door de verdamping weer gasvormig. Daartoe, evenwel mnpti-°r3ll< veelheid warmte, welke hij in de koel verloren, uit de lucht terug nemen: slorping van warmte en verwekking var, v De gasvormige ammoniac wordt terug in zuigbuizen van de samendrukkers gebracht kringloop begint weer van vooraf aan m ophouden. De kasematten waar het vleesch wordt waard zijn. zorgvuldig afgezonderd door mi van met hars doordrenkte kurkbladen, om 1 elk verlies van koude te vermijden. 35 750 meters drukkingsbuizen, in twee bover kaar geplaatste roosters gelegd, verzekeren rechtstreeksche verkoeling, terwijl de luchtslan»! zich gelasten met het omroeren en verdroogent de lucht. Om het ongewenschte indring® van wan en vochtige lucht te beletten en om de vos brenging van de instelling te verbeteren, zijn ovèrgangssassen op het verlengsel; van de los! aangebracht. Die kaaien, gebouwd op 1 m. ven den grond, komen juist op de hoogte m. warmtevrije bAkken van onze wagens, om de g® te gemakkelijkheid van het hanteeren Zooals in al de stapelplaatsen van de en Koeldiensten is de auto-bergplaats vobizieai een onontplofbare tank voor het opbergen benzine, stelsel Brevo van een inhoudruit van 200 liters. Dat toestel is voorzien yan Mo en uitgangtoestelen, en terwijl het de van het benzineverbruik toelaat, heitodt het het minimum de hanteeringswerkem, Vooraleer U tot het bezoek aan de fabriek te noodigen, wensch ik hulde te brengen aan schepper van het ontwerp en de plans, den II Pier ar d, burgerlijk mijningenieur, raadgever het departementaan den Heer Coomans, ii nieur-bouwkundige, aan wien de uitvoering toevertrouwdaan de Heeren aannemers k Wanner en Frederic, die onderscheidenlijk den voor het bouwwerk, de isoleering in de toerusting, en ten slotte, aan mijn dienstwil medewerkers, de Heeren René delsbestuurder en Frans Piret, Technisch Best» dep In volle vertrouwen geef ik het dit stapelhuis, in handen van den Gewestelijk Bestuurder, den Heer Rombaut, wiens en doorzicht ik, sinds den aanvang van ons heb kunnen waardeeren. Aan hem, nu zijn zaken die ook de onzezi, evenals die van de gemeenschap, uit te breic voor het grootste welzijn van de verwoeste» ken en haar moedige bevolking. -s Ik ben ervan overtuigd dat de H. RoMs van deze koel opslagplaats een model-in haf 9 zal maken. Beter dan een lange beschrijving, zoek, tot hetwelk ik U uitnoodig, U een den» geven van ons pogen om aan de belangd bevolking van de verwoeste streken de vo te verschaffen van de koelnijverheid ver het vruchtdragend zoeken van hem dien i Yader van de Koude heeft genoemd, van Tellier, dien Frankrijk met fierheid on kinderen mag tellen en wiens naam bekend zijn,, aangeleerd en bij elke herhaald zou moeten worden, als doener der menschheid Het is eigenlijk aan hem te ^an de wereldramp, waarvan de gevolgen drukken, en waarvan wij vooral te heelen omvang kunnen vasts^V^SÊL^ der levenswaren die zoo noodzakeh] meden worden. Yaj De amortisatie en het onderhou richtingen zijn inderdaad niet te v s

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche (1925-1929) | 1921 | | pagina 2