YPER OP du Ons Trslbunaal LE SCANDALE DES BRIQUES VILLE: D’YFRES MM. Van der Merschet Donck, nOvembre Séance du Conseil Communal du 10 janvier 1925. M. Maenhout, député catholique de Gand, vientdeposer auministredes Affaires économi quesune question tendanta savoir s’il est exact que le département des Affaires économiques ait commandé quatre cent millions de briques Combien y en a-t-il encore de disponibles? Combien ont-elles conté a 1’Etat Combien les vend-on? Pourquoi, et surl’ordre de qui, a-t-on fabri- qué pared nombre de briques Yper- Yper Op Onze lezers weten dat het nieuw gerechts hof zal gebouwd worden op de Groote Markt, daar waar vroeger het O.L.V. Gasthuis stond. Volgens de plans, door den heer Ingenieur- bouwKundige JCoomans opgemaakt, zou het gelijkvloers, benevens de gehoorzalen voor de rechtbank van eersten aanleg en het vredege recht, de verschillende lokalen bevatten voor de magistraten, hun personeel en het publiek. Op de verdieping zouden de bureelen inge richt worden voor het parket, de griffie en den kinderrechter. Nevens het Tribunaal zou een woning ge maakt worden voor den portier. Het bestek, waarde 1914, bedraagt fr. 259.021,32. De heer Coomans koos, als naar gewoon te, den Yperschen bouwtrant Mocht men maar spoedig de werken aan vangen en snel voltooien. La séance s’ouvre a 2 h. 3o.« Sont présents MM. Colaert, président, bourgmestre Sobry, Declercq, échevins D’Huvettere, Bouquet, Iweins, Lemahieu, Delhem,Van Nieuwenhove, Delahaye, Glorie, Van Alleynnes, conseillers Versailles, se crétaire. Absents excusés. 1. Le procès-verbal de la précédente séance est approuvé sans observations. 2 Propriétés communales. Vente publique de terrains. La ville avait l’interition de vendre certains terrains sur le territoire de Boesinghe, le long du canal. Comme le minis tère a fait savoir qu’il avait l’intention d’en Mijnheer, De Bestuurleden der maatschappij voor geteisterden Yper Op hebben de eer bij UEd. aan te dringen voor den terugkeer van een garnizoen te Yper. Reeds in de oudste tijden der geschiedenis was Yper eene garnizoenstad en tijdens gelijk welke overheersching ’t zij Spaansche, Oos- tenrijksche, Fransche of Hollandsche bleef zij steeds haar garnizoen behouden. Het ware eene onvergeetbare misgreep van de Belgische Regeering indien dezen terugkeer geweigerd werd. Gedurende de vier en tachentig eerste jaren der onafhankelijk heid van ons land hebben wij steeds ons gar nizoen behouden en niemand, nooit iemand heeft het gewaagd het ons te onttrekken. En nu dat onze grond, dat onze puinen, dat onze dooden dienden tot het herworden dezer onafhankelijkheid zou men ons weigeren ons garnizoen terug te geven... Neen, dat kan geen enkel Yperling, dat kan geen een der pionniers, die eerst zoo hardnekkig hun land verdedigden en daarna zoo moedig de her- wording van hunne stad bewerkten, gelooven. Niemand kan ook verstaan waarom de I van oorlogs- Zondag aanstaande 18 Januari om 5 u. in Het Zweerd Groote Markt, alge- meene vergadering der maatschappij voor geteisterden Yper Op DAGORDE 1. ) Uitwisseling van titels schade. 2. ) Vaart. 3. ) Kazern. 4. ) Mededeelingen. 5. ) Toestand der kas. 6. ) Gedeeltelijke herkiezing van het Bureel Namens het Bestuur De Schrijver, De Voorzitter, G. Desaver. C. L. Hallaert. exproprier une partie pour les travaux canal et la reconstruction d’une échise, il est préférable de remettre a plus tard ce pro'et de vente. Admis. 3. Cimetière communal. Concession de ter rain. Les taxes a prélever par le Bureau de bienfaisance sur les concessions sont approu vées. Avant de passer a 1’objet suivant de l’Or- dre du jour, M. le Bourgmestre informe Ie Conseil que 1’Administration des Chemins de fer va mettre la ligne Ypres-Comines en dou- ble voie, comme est le reste de la ligne Cour- trai-Poperinghe. Ce sera uh trés grand avan- tage. En meme temps la voie sera un peu déplacée au Moulin brülé afin d’éviter la mon- tée, en sorte que le kilomètre de voie en pluS sera amplemer.t regagné par le fait que la vi- tesse ne devra plus être ralentie. Malheu- reusement, l’administration informe en même temps qu’elle n’établira pas encore sur les quais de Ia gare d’Vpres les abris pour voya- geurs qu’il était question d’y placer elle juge que c’est laun travail de pur agrément pour le public et nullement indispensable. 4. Hospices civils. Cession de terrain. Les Hospices demandent 1’autorisation de vendre a la Société des chemins de fer vici- naux une longuette de terre a Brielen, afin d’y établir une double voie. Il s’agit de régulari- serune situation de fait. Depuis 10 ans, cette Société est en possession de ce terrain et c’est la guerre qui a empêché cette régulari- sation. Approuvé. 5. Hospices civils. Vente d’un terrain. Il s’agit de permettre la vente par adjudica tion publique d’un terrain a batir a Voorme- zeele. M. Van Nieuwenhove demande si les Hos pices, au fur et a mesure des ventes, achètent réellement des titres de 1’Etat en remploi du produit de ces ventes, ainsi que le portent les délibérations. MColaert. Nous allons nous renseigner sur ce point. Approuvé. 6. Hospices civils. Vente d’un terrain. Les Hospices civils demandent de pouvoir vendre de la main a la main un terrain a Saint- Jean, et de faire un échange en même temps pour la rectification des propriétés limitro- phes. Cette situation un peu compliquée jus- tifie la vente de la main a la main, au lieu de 1’adjudication publique. Approuvé. 9. Service de propreté. Contrat provisoire. MDeclercq, échevin, donne lecture de ce projet de contrat. Les rues de la ville seraient trois fois par semaine parcourues par les tom- bereaux et deux fois hors ville. Le contrat serait fait pour un an. M. Bouquet vraagt dat de boeten streng zouden toegepastzijn, en niet zouden bestaan alleenlijk op het papier zooals het geval is met de gaz. MDeclercq zegt dat voorloopig voor een jaar de vuilnissën zullen gestort worden langs de vaart van Yper naar Komen. MVan Nieuwenhove craint que, hors ville, si leconcessionnaire n’a quetrois tombereaux, le service des rues sera difficilement fait deux 1 fois par semaine. M. Van Alleynnes se plaint de ce que ce projet de concession n’a pas été communique aux conseillers avant la séance. Le projet est admis a l’unanimité. 7- Bureau de bienfaisance. Comply e 1 igz3. Ces comptes se clóturent a l’ordinaire par 291.044,70 fr. en recettes et i65.ioi,42 en dépenses, a l’extraordinaire par 404.1^2,94 fr. de recettes et 281.265.o5 fr. de dépenses. M. l’échevin Sobry, rapporteur, rend hon^ mage au zèle des membres de ce But eau, les Conseillers ratifient par leurs applaU ISS I ments. 1 8. Bureau de Bienfaisance. Budget IQ25. Approuvé. 10. École communale, rue St Jeau- pellation. M. Van Nieuwenhove. Le i5 Mijnheer, De slotrede van de voordracht die UEd. kortelings te Yper gaf en die handelde over de herleving van handel en nijverheid alhier werd in de laatste bestuursvergadering van Yper Op (maatschappij voor geteisterden) nauwkeurig besproken en er werd besloten UEd. de volgende vragen te stellen 1°. Hoe kunnen de handelaars en de nijve- raars hier hunne zaken herstellen om mede te dingen tegen hunne tegenstrevers uit andere streken, indien het Ministerie van Ekono- mische Zaken voort titels zendt, die noch door de Coöperatieven noch door de Maat schappij voor Krediet aan de Nijverheid uit gewisseld worden 2° Hoe kunnen handel en nijverheid hier bloeien indien het Ministerie van Openbare Werken de vaart van Yper naar den Yzer niet onmiddellijk herstelt Onze leden zijn nieuwsgierig uw geëerd antwoord te lezen. Het bijzonde, middel dat men misschien te Brussel kent, maar hier nog niemand gevonden heeft, is U misschien bekend en gij zoudt een onvergetelijken dienst aan gansch onze streek bewijzen met ons dit middel medete deelen. Gebefte aanveerden, Mijnheer de Kabinets- overste, de verzekering van onze beste ge voelens. Namens het Bestuur van Aan den Heer Forthomme, Minister van Landsverdediging te Brussel. Aan den Heer Méchant Kabinetsoverste van den Heer Minister van Ekonomische Zaken te Brussel. Staat hier zijne talrijke eigendommen zou verlaten. Het Ministerie van Landsverdedi ging bezit hier gronden en oorlogsschade genoeg om alles in te richten in eerste orde. Daarbij alles is goed gelegen voor de mili taire eischen. Zelfs de kazern van de infanterie is reeds grootendeels hersteld en op dit oogenblik is het te betreuren dat een gebouw dat reeds zooveel gekost heeft nu in een zoo verwaar loosden staat verkeert. Het Bestuur van Yper Op trekt boven dien uwe aandacht op het feit dat Yper altijd de garnizoenstad was van het Zuiden van West-Vlaanderen en dat thans dit gedeelte van Belgie geene garnizoenstad meer bezit, hetgeen ten volle tegenstrijdig is met de bepa lingen van de miliciewet die zegt dat de mili- cianen hunne opleiding moeten ontvangen binnen eenen omtrek van 5o Km. hunner haardsteden. Wij durven verhopen, Heer Minister, dat onze beweegredenen UEd. zullen overtuigd hebben van de dringendheid onzer vraag en dat gij ze eene voldoende oplossing zult geven, Gelief te aanveerden, Heer Minister, de verzekering Onzer gevoelens van hoogachting. Namens het 'Bestuur van Yper Op 3H2ES33 Hieronder twee smeekschriften van Op

Het Ypersche (1925-1929) | 1925 | | pagina 4