Caisse Commerciale de Routers Grand CONCERT Groot Muziekfeest Tijdperk van 12 tot 26 April5,50 °/0 's jaars Les Motos SAROLEA Voorheen G. DE LAERE G° HALFMAANDELIJKSCHE REKENINGEN Cercle Musical Ypriana MuzieK&rmg Ypriana die de mandaten, aan de geteisterden gezon den, vergezeld. 2) [)e nominatieve titels voor oorlogsschade dgeleverd als vergoeding voor niet nijverheids ^.handelsschaden, alook de obligation aan dra 0 verwisseld tegen de mandaten uitgegeven tot I2n November 1925, kunnen, op aanvraag van de belanghebbenden en in de hierboven „erinelde voorwaarden, in speciën betaald rorden doo.r de agenten van de Nationale flank. 3) De geteisterden, dragers van mandaten vdór den 12" November 1925 uitgegeven, gunnen, bij de aanbieding aan de agenten der Schatkist van deze mandaten en den brief die ?e vergezelt en in de grenzen hierboven ver meld, ook de betaling van hunne vergoedingen in speciën vragen. Deze betaling kan geschieden zonder tus- ichenkomst van het Departement van Land- boiiivDiensten der Economische Zaken daar de aanduidingen, van de tabel die zich op de rugzijde van bovengemelden brief be vindt, aan de agenten der Schatkist toelaten gebeurlijk te beschikken over de vergoedingen pan schaden, van ten hoogste 20.000 Frank, jetaaibaar in speciën en die, betaalbaar in onverkoopbare obligatiën. 4) Er is niets veranderd voor wat de nijver heids-en handelsschaden betreft. Deze zijn, ge lijk in het verleden, geregeld in nominatieve titels die, door tusschenkomst vande Nationale Vereeniging van Nijver aars en Handelaars kunnen verwisseld worden tegen obligatiën j van de bijzondere leening te dien einde ïitgegeven. 5) De vergoedingen verleend in toepassing van A rt. 26 bis van de geordena- wetten (vrij ïerbruik) zijn volledig vereffend in verkoop oare obligatiën. Er wordt voor de betaling ran deze vergoedingen geen rekening gehou- len van het maximum (Fr 20.000) vastgesteld roor de roerende goederen. Gelief, Mijnheeren, de betuigingen van onze gevoelens van hoogachting te aanvaarden. De Bestuurder M. WILLAERT. Avis Important aux Commerqants et Industriels Tous les sinistrés de la région qui sont en possession de titres a remploi(titres nomina- tifs, papier blanc, bordé bleu) dont ils n'ont pu juequ'ici obtenir le payement en espèces, sont invités a faire connaitre d'urgence a M. Cordenier, directeur de la coopérative des sinistrés, a Ypres 1°) Le Nwrnéro de leurs titres. 2°) Leur import. 3°) La catégorie de sinistre pour lesquels ils ont été attribués (immeuble, meubles, matériel ou marchandises). 40) Si le remploi a été effectué ou non. Prière de déclarer également s'il s'agit d'un dommage uniquement commercial ou d'un dommage privé en même temps qu'un dom mage commercial (exemple maison servant en même temps d'habitation et de maison de commerce sommes a'tribuées pour dommage aun mobilier privé et comptées avec des sommes aitribuées pour dommages commer- ciaux). De même, les sinistrés, rentrant dans la catégorie commercants ou industriels en possession d'un jugement pour lequel les titres ne leur ont pas encore été adressés, sont invités a faire connaitre La date du jugement le N° du róle et 1 im portance des sonlmes qui leur sont encore dues (pour objets soumis a remploi unique ment). N. B. Les sinistrés qui croiraient ne pas devoir répondre a l'invitatiom ci dessus ne s'en prendront qu'a eux-mêmes si, lors des Premiers paiements que le M. Ministre fait es- Pérer ils ne sont pas parmi les servis, ces listes étant dressées a la demande même de M. le Ministre et restant absolument confidentielles. L'Exposition de 1930 a Ypres Malgré les soucis du pouvoir une idéé lumineuse a traversé l'esprit de nos gouver- narrts. Pour couper court a de nombreux appétits il a été convenu que l'Exposition centenaire de ig3o aura lieu a Ypres. Cette sage décision a mis tout le monde d'accord même les manifestants de la Cité Ardente ont fait le beau geste et cèdent vo- lontiers la place a la glorieuse Cité Martyre, rempart inviolable du dernier lambeau inviolé de la Patrie Beige, durant la grande guerre. Et ce n'est que justice Ypres la ville sacrifiée est célèbre par le monde entier. Pouvait-on d'ailleurs choisir mieux, non seulement au point de vue patriotique, mais même au point -de vue économique par ces temps de... compression. Nos vastes terrains militaires, ainsi que les terrains rendus disponibles par la fuite des dommages de guerre seront mis a la disposi tion du Comité de l'Exposition. II est question de reprendre les travaux de restauration de la Caserne qui sera magnifl- quement aménagée en vue d'y installer le Musée de l'armée, beaucoup mieux a sa place ici qu'au Cinquantenaire. II est question... mais chut on ne peut encore tout dire. Notre Comité d'Initiative est sur les dents ayant la charge d'organiser un concouars pour les meilleurs projets. Le Conseil se réunira d'urgence dans la soirée de jeudi prochain, l'heure exacte sera afhchée a midi au balcon de l'Hötel de Ville. Les Yprois voudront y assister nombreux. Le succès est assuré Fiscale legellaksen I. Schoenwinkel. ie Vraag Verkoop van een paar schoenen, mits 90 fr. aan een particulier voor eigen ge bruik. De winkelier zendt eene rekening. Welke zegel moet hij plakken Antivo&rd i %0 dus 0,10 fr. 2e Vraag De klant komt naderhand met de rekening die de winkelier hem gezonden heeft en betaalt en vraagt een kwijtschrift. Welke zegel dient geplakt Antwoord Indien de kwittantie op de rekening geschreven wordt moet geen nieuwe zegel geplakt worden. Zooniet indien afzon derlijke kwittantie dan 0,20 fr. per 5oo fr. (hier in 't geval nogmaals 0,10 fr.) Zelfde opmerkingen zijn toepasselijk voor alle andere winkels met uitzondering van de winkels waar weeldeartikels verkocht worden. II. Voor Timmerlieden, Schrijnwer kers, Smeden, enz. ie Vraag Werk gedaan voor rekening van den eigenaar aan een huis. Welke zegel Antwoord Altijd 1 0 0 op werk en levering met verplichte aflevering van eene factuur wanneer het bedrag de l5o fr. overtreft, 't zij dat de eigenaar het huis zelf zal bewonen of bewoont, 't zij dat hij het huis verpacht heeft of zal verpachten. 2e Vraag Werk en levering gedaan voor een aannemer, zoodat de timmerman, schrijn werker, smid, enz. feitelijk handelt als onder aannemer. Antwoord In dit geval is maar een zegel van 1 °/oo verschuldigd, zoowel op levering als op werk. Verplichte aflevering van factuur boven de l5o frank. III. Aannemers. Vraag Een aannemer bouwt een huis voor een vaste prijs van 100.000 fr. Welke zegel moet hij plakken op de factuur of rekening die hij aan den eigenaar aflevert Antwoord Hij is verplicht eene rekening op te maken met 1 zegels (dus 1000 fr.) 't zij dat de eigenaar het huis zelf zal bewonen ofwel verpachten. Al wie inlichtingen begeert wende zich schriftelijk ten bureele van dit blad. Lundi 29 mars 1926, a 20 heures, trés précises, au Vieil Ypres donné par l'HARMONIE, sous la direction de M. Albert VAN EGROO, Officier d'Aca démie., Directeur de l'École de Musique de la ville, avec le bienveillant concours de Mademoiselle Alice ALEXISCantatrice, Premier prix, avec grande distinction, du Conservatoire de Gand de M' Edouard KERKHOFTromboniste, Premier prix, avec la plus grande distinction, du Conservatoire Royal de Bruxelles, Professeur a l'École de Musique de Grammont, et de Monsieur Jules SALES, Baryton, au Theatre Royal de la Monnaie, a Bruxelles. Op Maandag 29 Maart 1926, te 20 uur, zeer stipt, in 't Oud Yper gegeven door de HARMONIE, onder de leiding van den heer Albert VAN EGROO, Officier d'Académie, Bestuurder van de Mu ziekschool der stad, met de welwillende medewerking van Mejuffer Alice ALEX IS, Kunstzangeres, Eerste prijs, met groote onderscheidingvan het Conservatorium te Gent vandenhr Edouard KERKHOF,Trombonist, Eerste prijs, met de grootste onderscheidingvan het Koninklijk Conservatorium, te Brussel, Leer aar aan de Muziekschool te Geeraardsbergen, en van den heer Jules SALES, Baryton van den Koninklijken Muntschouwburg te Brussel. Audition d'Orgue a S'Égilse St-Jacques Dimanche 28 Mars a 11 h. trés précises par M. Ernest WENES, professeur a l'École de Musique et a l'École Moyenne d'Ypres. PROGRAMME Alleqro en ja Pastorelle Angelus A llegrotto Toccata Les Rameaux Mozart A. Metzier Jos. Jongen Ackermans A. Van den Plas G. Faure donnent la plus grande satisfaction. AgenceGarageDevosDewanckel, E/V Aangesloten bij de BRNQUE DE BRÜJCELLE5 (Kapitaal 200.000,G00 - Reservefonds 90.000.000) Rekeningen 6 maanden 5,75 p. hi 1 jaar 6,00 p. h.

Het Ypersche (1925-1929) | 1926 | | pagina 3