Lijn Yper-SteenwercK-Waasfen Handelskamer van Yper CH^mtsres LégisJaSives QUESTIONS ET RÉPONSES Ministère de l'Agriculture Question deM. Ie DéputéReynaertdu3juin ig2Ó M. Ie Ministre aurait-il l'obligeance de me dire combien il reste de demandes d'indem- nité pour dommages aux personnes ou aux biens qui n'ont pas é'té solutionnées jusqu'a présent a) Devant le tribunal de dommages de guerre d'Ypres b) Devant le tribural de dommages de guerre de Courtrai. Réponse Demandes d'indemnité qui n'avaient pas requ de solution définitive au 3i mai 1926 Tribunal des dommages de guerre d'Ypres Dommages aux biens 5,808, y compris 262 demandes de l'arrondissement de Furnes Dommages aux personnes 20, Tribunal des dommages de guerre de Courtrai: Dommages aux biens 3,o33. Dommages aux personnes 2,644, dont 2,394 se trouvant a la Fédération des brassards rouges, a Bruxelles. nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen Veranderingen aan den uurtabel van 20 Juni tot en met i3 September 1926. De hierna vermelde treinen zullen rijden op Zon- en Maandagen alléén en 's Zondags wordt trein Nr 287 afgeschaft tusschen Kern mei en Waaslen. Trein Nr 270 Kemmel dorp A 18.35 Kemmel Vierstraat ib.42 'Voormezeele dorp 18 49 Voormezeele Crommenelst 18.53 Yper Kruisstraat 19.00 Yper statie A 19.o5 Trein Nr 273 Yper- statie V. 19 20 Yper Kruisstraat 19 Voormezeele Crommenel-t 19.35 Voormezeele dorp 19.3g Kemmel Vierstraat Ï9-47 Kemmel dorp A- 19.55. Trein Nr 289 Kemmel dorp V. 19.57 Wytschaete weg naar Kemmel 20.12 Wytschaete wegnaar Meessen 20.17 Meessen dorp 20.26 Waasten pont Rouge 20.41 Waasten dorp A. 20.46 Stilstand aan de tusschenstatiën. Het Bestuur. DE AUTOBUSDiENST Yper - Locre- Poperinghe In zitting van 5 Juni 1926 van den Yper- schen gemeenteraad werd door den heer Schepene H. Sobry lezing gegeven van een schrijven der Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen, waarbij deze de toelating vraagt een autobusdienst te mogen inrichten tusschen Yper-Locre-Poperinghe. De gemeenteraad besloot nadere inlichtin gen te vragen aan voornoemde maatschappij en aan te dringen voor het inrichten eener lijn langs Ploegsteert. Het is zeker niet zonder belang over die kwestie het advies te kennen van den gemeen teraad van Poperinghe. Hier volgt het. a) Verslag verschenen in De Poperinghe- naar 6 Punt Advies nopens een openbaren autobusdienst, in te richten door de Nationale Maatschappij der Buurtspoorwegen, tusschen Yper-Locre-Poperinghe. Deze openbare autobusdienst zou den vol genden weg afleggen Yper-Vijverhoek-Dicke- busch- Clytte - Locre-Westouter - Reninghelst- Poperinghe heen en weer. De prijs voor de reizigers wordt beraamd op 25 cent. de Kim. De Heer Burgemeester zegt dat de Yzerweg Poperinghe-De Seule nog beter ware qn wanhoopt nog niet over de mogelijkheid. De Minister van Spoorwegen komt binnen enkele dagen ter plaats om na te zien. Een algemeen gunstig advies wordt uitge bracht. b) Verslag verschenen in De.Gazet van Poperinghe 6 Punt Advies nopens een openbaren autobusdienst, in te richten door de Nationale Maa'schappij der Buurtspoorwegen, tusschen Yper- Locre Poperinghe. Die dienst zou voorloopig in de plaats ko men van den ontworpen buurtspoorweg Yper- grens naar Belle en Poperinghe Kemmel, voor den welken de Nationale Maatschappij de in aanmerking heeft bekomen. Hij zal de betrtkkingen vergemakkelijken tusschen de doortrokken lokaliteiten en de druk bezochte marktplaatsen van Yper en Poperinghe. Gedurende het goede jaargetijde zullen de toeristen aan dien dienst een aanzienlijk reizi gersverkeer verzekeren. Deze dienst zal bij a.-.nbesteding geschieden en den volgenden weg beloopen Vertrekpunt op de Groote Markt te Yper, hij zal de Boterstraat, de Tempelstraat, de Statiestraat en het Statieplein ontleenen van daar loopt hij langs den tram Yper-Nieuwker- ke naar den Vijverhoek het dorp Dickebusch en het gehucht De Clytte om het dorp Lócre te bei eiken van waar hij de richting zal nemen naar Westouter langs de baan Nieuwkeike- Poperinghe hij zal Reninghelst bedienen en de Markt van Poperinghe bereiken langs de ReninghcLtstraat, Bertenplaals en Vlaming straat. De prijs is bepaald op 25 centiemen per kilometer. Een gunstig advies wordt door al de leden uitgebracht. Algemeene Vergadering van Zaterdag 5 Juni 1926 Tegenwoordig van het bestuur de H.H. VermeulenvoorzitterNotebaert, GlissouxEr- nest Seys, Tahon, Vanderschelden, en Edouard Toussaertsecretaiis. Lezing wordt gegeven der verslagen van de voorgaande vergaderingen die geene op merkingen veroorzaken alsook van eenen brief tot de maatschappij van buurtspoor wegen gericht wegens het verheffen der tarie ven van kleine collis. De voorzitter vraagt of de leden van mee ning zijn te antwoorden aan den brief der stad, die de Handelskamer uitnoodigt aan de onthulling van het memoriaal aan de gesneu velde Yperlingen. Na korte gedachten wisse ling wordt er besloten deel te nemen. Er zal in dien zin geantwoord worden. Oorlogsckade Het onderzoek wordt Woens dag gesloten om seffens aan den bevoegden minister overhandigd te zijn i5oo antwoor den zijn toegekomen tot een bedrag van rond de 40 millioen. Verscheidene leden vragen vervolgens dat supplémentairé treinen zouden loopen den dag der onthulling, omhet volk langer in stad te houden. Er wordt besloten te vragen om de laatste trams te verlaten. Om 9 uur doet Mijnheer Horres, handels- leeraar zijne intrede en wordt door den voor zitter voorgesteld. Aanstonds begint hij eene geheele nuttige les over handel en boekhou den aanhalende wat de handelaar moet hou den van boeken op welke manier de wet eischt dat die boeken gehouden worden welk nut een handelaar kan trekken uit eene goede boekhouding. Vervolgens legt de spre ker uit, met voorbeelden, wat die verplich tende boeken zijn wat men er moet inschrij ven wat men niet mag doen (b.v. door schrabben, bladen overlaten, enz). Het laat ste geeft hem keur een model van inventaris en bilan uit te leggen iets dat ieder hande laar minstens eens 's jaars moet doen. woorden volgen over den lijd van ben! (prescriptie) en over de nevenboeken. a' Daarop verlaat Mijnheer Horrez de nadat de Heer voorzitter hem bedankt h Na eenige vragen van den voorzitter sluit de vergadering, die zeer tevreden over de voordracht, te vragen dat noga lessen zouden gegeven worden. Er Wq|, besloten nog vier lessen te vragen Van Vet tien a veertien dagen en dan toe te latena deleden, in het bijzonder vragen te steil over hunne boekhouding. Er zal ookgevraa, worden eenigen uitleg te geven in het franse Uitstap naar' de vaart ob 4 Juli. heer Tahondie zich gedienstig te onzer k schikking heeft gesteld, stelt voor per vel0 in auto te gaan tot Steenstraete en dantevo langs de vaart tot Drie Grachten om te eind gen te Merckem waar men eten kan vinden Verscheidene voorstellen komen voor den ti en men besluit bij veertien dagen definitiev Teslissing te nemen en de inschrijvingentt doen. Daarop gaat de vergadering uiteen. Yper, den 1 Juni 1926, Aan den ijffeer Bestuurder der Nation4 Maatschappij van Buurtspoorwegen BRUSSEL. Mijnheer, Op de laatste algemeene vergadering dei Handelskamer van Yper, wierd door de leden geklaagd over de verhooging der tarieven op de buurtspoorwegen toegepast bij de verzen dingen van stukgoed. Deze tarieven zijn werkelijk op groote schaal verhoogd, namelijk des verzendingen welke tot twee honderd kilos b BoatL.A een voorbeeld te geven vóór c mois'rien betaalde men voor eene verzendn OrVe'ef Yper en Veurne 1.10 fr. terwijl er voor.', betaald wordt. De tarieven boveii'aiV 200 kilos zijn nagenoeg dezelfde gebleven. Daar talrijke handelaars hier in deze streel geen zware coliis te vervoeren hebben, zoo vraagt het bestuur der Handelskamer indien het tarief van verzendingentot.tien kiloszoude mogen toegepast worden zooals vroeger, en boven dit gewicht de schaal der verhoogingen op gelijken voet te stellen van deze welke het gewicht van twee honderd kilos overtreffen. De Handelskamer is van oordeel dat het getal verzendingen van kleine collis merkelijk zoude toenemen indien de gevraagde vermin dering moest worden toegepast. Hopende, Mijnheer de Bestuurder, dat Gij onze vraag met welwillendheid zult gelieven te onderzoeken, bieden wij U de verzekering aan onzer hoogachting. De Secretaris, De Voorzitter, Ed. Toussaert. H. Vermeulex-Meynne. Une réponse s. v. p> Quelqu'un, parmi nos lecteurs, pourrait-il nous faire parvenir des renseignements au sujet de 1'affaire faisant l'objet de la lettre reproduilt partiellement ci-dessous Monsieur En Février 1920, désirant aider a une bonne oeuvre, malgré mes modestes res- sources, j'ai fait- l'acquisition de 10 Bons de Caisse de 5oo fr. 6 de la Société Reconstruction d'Ypres qui devaient ètre remboursés fin Décembre ig25. Le ir Janvier 1925, l'intérêt cessait d'etre payé et quelque temps après j'apprenais avec surprise que la Société était même en liquidation. Depuis je n'ai plus entendu parler de cette affaire et la Banque ne sait rien et ne peut rien nous apprendre a eet égard, je l's régulièrement les journaux et n'ai jamais vu faire allusion a l'état de cette Société, f' procés, ni jugements. «Je me permets done d'avoir recourse n v°tre amabilité, pour ètre mis au couran' de la situation et si l'on peut encore espérer en retirer quelque chose ou si ce petit cap! doit être considéré comme perdu. Avec mes remerciments anticipés,je v°uS prie d'agréer, etc....

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche (1925-1929) | 1926 | | pagina 4