Lijn Yper-SteenwercK-Waasfen
Handelskamer van Yper
CH^mtsres LégisJaSives
QUESTIONS ET RÉPONSES
Ministère de l'Agriculture
Question deM. Ie DéputéReynaertdu3juin ig2Ó
M. Ie Ministre aurait-il l'obligeance de me
dire combien il reste de demandes d'indem-
nité pour dommages aux personnes ou aux
biens qui n'ont pas é'té solutionnées jusqu'a
présent a) Devant le tribunal de dommages
de guerre d'Ypres b) Devant le tribural de
dommages de guerre de Courtrai.
Réponse Demandes d'indemnité qui
n'avaient pas requ de solution définitive au
3i mai 1926 Tribunal des dommages de
guerre d'Ypres Dommages aux biens 5,808,
y compris 262 demandes de l'arrondissement
de Furnes Dommages aux personnes 20,
Tribunal des dommages de guerre de Courtrai:
Dommages aux biens 3,o33. Dommages aux
personnes 2,644, dont 2,394 se trouvant a la
Fédération des brassards rouges, a Bruxelles.
nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen
Veranderingen aan den uurtabel van 20
Juni tot en met i3 September 1926. De hierna
vermelde treinen zullen rijden op Zon- en
Maandagen alléén en 's Zondags wordt trein
Nr 287 afgeschaft tusschen Kern mei en
Waaslen.
Trein Nr 270
Kemmel dorp A 18.35
Kemmel Vierstraat ib.42
'Voormezeele dorp 18 49
Voormezeele Crommenelst 18.53
Yper Kruisstraat 19.00
Yper statie A 19.o5
Trein Nr 273
Yper- statie V. 19 20
Yper Kruisstraat 19
Voormezeele Crommenel-t 19.35
Voormezeele dorp 19.3g
Kemmel Vierstraat Ï9-47
Kemmel dorp A- 19.55.
Trein Nr 289
Kemmel dorp V. 19.57
Wytschaete weg naar Kemmel 20.12
Wytschaete wegnaar Meessen 20.17
Meessen dorp 20.26
Waasten pont Rouge 20.41
Waasten dorp A. 20.46
Stilstand aan de tusschenstatiën.
Het Bestuur.
DE AUTOBUSDiENST
Yper - Locre- Poperinghe
In zitting van 5 Juni 1926 van den Yper-
schen gemeenteraad werd door den heer
Schepene H. Sobry lezing gegeven van een
schrijven der Nationale Maatschappij van
Buurtspoorwegen, waarbij deze de toelating
vraagt een autobusdienst te mogen inrichten
tusschen Yper-Locre-Poperinghe.
De gemeenteraad besloot nadere inlichtin
gen te vragen aan voornoemde maatschappij
en aan te dringen voor het inrichten eener lijn
langs Ploegsteert.
Het is zeker niet zonder belang over die
kwestie het advies te kennen van den gemeen
teraad van Poperinghe. Hier volgt het.
a) Verslag verschenen in De Poperinghe-
naar
6 Punt Advies nopens een openbaren
autobusdienst, in te richten door de Nationale
Maatschappij der Buurtspoorwegen, tusschen
Yper-Locre-Poperinghe.
Deze openbare autobusdienst zou den vol
genden weg afleggen Yper-Vijverhoek-Dicke-
busch- Clytte - Locre-Westouter - Reninghelst-
Poperinghe heen en weer. De prijs voor de
reizigers wordt beraamd op 25 cent. de Kim.
De Heer Burgemeester zegt dat de Yzerweg
Poperinghe-De Seule nog beter ware qn
wanhoopt nog niet over de mogelijkheid. De
Minister van Spoorwegen komt binnen enkele
dagen ter plaats om na te zien.
Een algemeen gunstig advies wordt uitge
bracht.
b) Verslag verschenen in De.Gazet van
Poperinghe
6 Punt Advies nopens een openbaren
autobusdienst, in te richten door de Nationale
Maa'schappij der Buurtspoorwegen, tusschen
Yper- Locre Poperinghe.
Die dienst zou voorloopig in de plaats ko
men van den ontworpen buurtspoorweg Yper-
grens naar Belle en Poperinghe Kemmel, voor
den welken de Nationale Maatschappij de in
aanmerking heeft bekomen.
Hij zal de betrtkkingen vergemakkelijken
tusschen de doortrokken lokaliteiten en de
druk bezochte marktplaatsen van Yper en
Poperinghe.
Gedurende het goede jaargetijde zullen de
toeristen aan dien dienst een aanzienlijk reizi
gersverkeer verzekeren.
Deze dienst zal bij a.-.nbesteding geschieden
en den volgenden weg beloopen
Vertrekpunt op de Groote Markt te Yper,
hij zal de Boterstraat, de Tempelstraat, de
Statiestraat en het Statieplein ontleenen van
daar loopt hij langs den tram Yper-Nieuwker-
ke naar den Vijverhoek het dorp Dickebusch
en het gehucht De Clytte om het dorp Lócre
te bei eiken van waar hij de richting zal nemen
naar Westouter langs de baan Nieuwkeike-
Poperinghe hij zal Reninghelst bedienen en
de Markt van Poperinghe bereiken langs de
ReninghcLtstraat, Bertenplaals en Vlaming
straat.
De prijs is bepaald op 25 centiemen per
kilometer.
Een gunstig advies wordt door al de leden
uitgebracht.
Algemeene Vergadering van Zaterdag
5 Juni 1926
Tegenwoordig van het bestuur de H.H.
VermeulenvoorzitterNotebaert, GlissouxEr-
nest Seys, Tahon, Vanderschelden, en Edouard
Toussaertsecretaiis.
Lezing wordt gegeven der verslagen van
de voorgaande vergaderingen die geene op
merkingen veroorzaken alsook van eenen
brief tot de maatschappij van buurtspoor
wegen gericht wegens het verheffen der tarie
ven van kleine collis.
De voorzitter vraagt of de leden van mee
ning zijn te antwoorden aan den brief der
stad, die de Handelskamer uitnoodigt aan de
onthulling van het memoriaal aan de gesneu
velde Yperlingen. Na korte gedachten wisse
ling wordt er besloten deel te nemen. Er zal
in dien zin geantwoord worden.
Oorlogsckade Het onderzoek wordt Woens
dag gesloten om seffens aan den bevoegden
minister overhandigd te zijn i5oo antwoor
den zijn toegekomen tot een bedrag van rond
de 40 millioen.
Verscheidene leden vragen vervolgens dat
supplémentairé treinen zouden loopen den
dag der onthulling, omhet volk langer in
stad te houden. Er wordt besloten te vragen
om de laatste trams te verlaten.
Om 9 uur doet Mijnheer Horres, handels-
leeraar zijne intrede en wordt door den voor
zitter voorgesteld. Aanstonds begint hij eene
geheele nuttige les over handel en boekhou
den aanhalende wat de handelaar moet hou
den van boeken op welke manier de wet
eischt dat die boeken gehouden worden
welk nut een handelaar kan trekken uit eene
goede boekhouding. Vervolgens legt de spre
ker uit, met voorbeelden, wat die verplich
tende boeken zijn wat men er moet inschrij
ven wat men niet mag doen (b.v. door
schrabben, bladen overlaten, enz). Het laat
ste geeft hem keur een model van inventaris
en bilan uit te leggen iets dat ieder hande
laar minstens eens 's jaars moet doen.
woorden volgen over den lijd van ben!
(prescriptie) en over de nevenboeken. a'
Daarop verlaat Mijnheer Horrez de
nadat de Heer voorzitter hem bedankt h
Na eenige vragen van den voorzitter
sluit de vergadering, die zeer tevreden
over de voordracht, te vragen dat noga
lessen zouden gegeven worden. Er Wq|,
besloten nog vier lessen te vragen Van Vet
tien a veertien dagen en dan toe te latena
deleden, in het bijzonder vragen te steil
over hunne boekhouding. Er zal ookgevraa,
worden eenigen uitleg te geven in het franse
Uitstap naar' de vaart ob 4 Juli.
heer Tahondie zich gedienstig te onzer k
schikking heeft gesteld, stelt voor per vel0
in auto te gaan tot Steenstraete en dantevo
langs de vaart tot Drie Grachten om te eind
gen te Merckem waar men eten kan vinden
Verscheidene voorstellen komen voor den ti
en men besluit bij veertien dagen definitiev
Teslissing te nemen en de inschrijvingentt
doen.
Daarop gaat de vergadering uiteen.
Yper, den 1 Juni 1926,
Aan den ijffeer Bestuurder der Nation4
Maatschappij van Buurtspoorwegen
BRUSSEL.
Mijnheer,
Op de laatste algemeene vergadering dei
Handelskamer van Yper, wierd door de leden
geklaagd over de verhooging der tarieven op
de buurtspoorwegen toegepast bij de verzen
dingen van stukgoed.
Deze tarieven zijn werkelijk op groote
schaal verhoogd, namelijk des verzendingen
welke tot twee honderd kilos b BoatL.A
een voorbeeld te geven vóór c mois'rien
betaalde men voor eene verzendn OrVe'ef
Yper en Veurne 1.10 fr. terwijl er voor.',
betaald wordt. De tarieven boveii'aiV 200
kilos zijn nagenoeg dezelfde gebleven.
Daar talrijke handelaars hier in deze streel
geen zware coliis te vervoeren hebben, zoo
vraagt het bestuur der Handelskamer indien
het tarief van verzendingentot.tien kiloszoude
mogen toegepast worden zooals vroeger, en
boven dit gewicht de schaal der verhoogingen
op gelijken voet te stellen van deze welke het
gewicht van twee honderd kilos overtreffen.
De Handelskamer is van oordeel dat het
getal verzendingen van kleine collis merkelijk
zoude toenemen indien de gevraagde vermin
dering moest worden toegepast.
Hopende, Mijnheer de Bestuurder, dat Gij
onze vraag met welwillendheid zult gelieven
te onderzoeken, bieden wij U de verzekering
aan onzer hoogachting.
De Secretaris, De Voorzitter,
Ed. Toussaert. H. Vermeulex-Meynne.
Une réponse s. v. p>
Quelqu'un, parmi nos lecteurs, pourrait-il
nous faire parvenir des renseignements au sujet
de 1'affaire faisant l'objet de la lettre reproduilt
partiellement ci-dessous
Monsieur
En Février 1920, désirant aider a une
bonne oeuvre, malgré mes modestes res-
sources, j'ai fait- l'acquisition de 10 Bons
de Caisse de 5oo fr. 6 de la Société
Reconstruction d'Ypres qui devaient
ètre remboursés fin Décembre ig25.
Le ir Janvier 1925, l'intérêt cessait d'etre
payé et quelque temps après j'apprenais
avec surprise que la Société était même en
liquidation.
Depuis je n'ai plus entendu parler de
cette affaire et la Banque ne sait rien et ne
peut rien nous apprendre a eet égard, je l's
régulièrement les journaux et n'ai jamais vu
faire allusion a l'état de cette Société, f'
procés, ni jugements.
«Je me permets done d'avoir recourse
n v°tre amabilité, pour ètre mis au couran'
de la situation et si l'on peut encore espérer
en retirer quelque chose ou si ce petit cap!
doit être considéré comme perdu.
Avec mes remerciments anticipés,je v°uS
prie d'agréer, etc....