Caisse Commercials de Routers Tijdperk van 26 Juli lot 10 Augustus5,75% 's jaars Voorheen G. DE LAERE G° HALFMAANDEUJKSCHE REKENINGEN Bij Jan Dewcerdt Bij Louis Ameel Bij Carpdle Sohier Eerweerde Heer Pastor Boven den ingang der Kerk De klokken ze juichen met vreugdige klanken Om samen met 't volk den Heere te danken Boven den Biechtstoel Boven den predikstoel Wel zalig die Gods woord Dat Gij, door God gezonden Bij ons hier komt verkonden Met vlijtigheid aanhoort. Boven het altaar Als Priester-offeraar Offert op dit altaar het heilig, zuiver schuldloos Lam dat al ons zonden op zich nam. Boven de vonte Boven 't Hoogzaal Langs buiten op 't Gemeentehuis Gansch Brielen staat gepint Iedereen is welgezind Mond en hart roepen blij Dat hij welkom zij. Op de Lunchzaal Waar de E.H. Pastoor zich kleedt Bekleed U met het Kerkgewaad en leid Uw kudde in wijs beraad. Institut agronomique de VEtat Gand a M. Laurent PROOTd'Ypres vient de pas ser avec succès son dernier examen qui lui confère le litre d'Ingénieur agronome. Nos sincères felicitations. Meisjespatronaat Yper Maandag 19 Juli, om 7 ure 's avonds in het Volkshuis, St Jacobsstraat, geeft het Meisjespatronaat van Yper haar jaarlijksch feest ter eere van Haren Bestuurder den Z.E. Heer Deken Delaere. Opvoering van De Vreemde Vrouw, tafereel in 3 bedrij ven Nieuwjaar, tooneelspel voor kleine meisjes; Visite, Klucht in een bedrijf; Kïom- penliedeke, met gymnastische oefeningen. De ingang is vrij voor iedereen. Eene omhaling zal gedaan worden ten voordeele van het werk. Le Marquis de Villalobar, les Allemands et les Activistes L'histoire de l'occupation rapporte que le marquis de Villalobar avait la réplique corro sive pour l'autorité allemande et qu'il déco- chait, a l'occasion, aux dignitaires du gouver nement allemand des traits tout a fait dignes d'un grand d'Espagne. C'est ainsi qu'au début de la guerre, quand avec M. Brand Whitlock, le marquis de Vil lalobar eut décidé de rester a Bruxelles après le départ du gouvernement beige et des autres légations étrangères, le baron vonder Lancken lui dit un jour, a bride-pourpoint De quel droit restez vous en Belgique, Excellence Et vous, répondit le marquis, de quel droit y êtes vous entré Quant a ses entrevues avec certains traitres du Conseil des Flandres elles sont demeu- rées mémorables. Le 17 mai 1918, il recevait une lettre des administrations activistes de la justice pour la Flandre et pour la Wallonië dans lesquel- les on lui expliquait que les asiles et les höpi- taux beiges abritaient depuis le début de la guerre un grand nombre d'évacués et de réfu giés frangais. Ces deux administrations lui demandaient si, en qualité de gardien des intéréts frangais dans le territoire occupé, il ne pourrait rembourser aux administrations ministérielies activistes de Flandre et de Wal lonië les frais d'hospitalisation de ces étran- gers. Et en vue durèglement de cette question, elles demandaient une audience pour deux de leurs délégués. Ces deux délégués, Tack et Borms se pré- sentèrent le lendemain a l'hótel de la légation d'Espagne, alors rue Archimède, et deman- dèrent a parler a M. le consul de France Le marquis commenca par leur déclarer sèchement qu'il n'était pas consul de France. C'est que, balbutièrent les deux visiteurs, nous désiïions vous entretenir d'affaires fran- gaises, nous voudrions savoir s'il ne vous se- rait pas possible de nous rembourser les frais d'hospitalisation des Frangajs qui ont été hébergés dans des asiles beiges. Et pourquoi émettez vous cette préten- tion Paree que ce serait plus régulier. Mais, a répliqué le ministre, je ne suis nullement tenu de vous rembourser ces som mes. La France et la Belgique ont signé une convention de réciprocité aux termes de la- quelle les Beiges hospitalisés en France et les Frangais hospitalisés en Belgique le sont gratuitement. Cette convention est toujours en vigueur. Pardon, les événements l'ont annulée. Quels événements Je n'en connais point qui aient eu. eet effet. Vous me dites que vous venez du ministère de la justice Si c'est du ministère beige, je m'étonne que vous vous trouviez ici, car je ne connais qu'un ministère beige de la justice il est au Havre. Nous représentons l'administration .fla- mande. Je ne connais pas d'administration fla- mande. Je suis accrédité auprès du Roi des Beiges. Mais nous sommes d'accord avec l'ad ministration allemande. Vous n'êtes done pas des Beiges, puis- que vous venez au nom de l'AIlemagne. En voila assez brisons la Le marquis de Villalobar a vise a ce mo ment la boutonnière d'un des individus Qu'avez-vous la demande-t-il. C'est ladécoration del'Ordre de Léopold. Et vous avez l'audace, observe le diplo mate courroucé, de porter eet insigne devant un ministre accrédité auprès de S, M. le roi des Beiges. Ignorez vous que vous avez été dé- gradés, que yous êtes des fonctionnaires traitres a la patrie, que vous êtes l'objet de mesures qui porteront leurs effets après la guerre Ne vous avisez pas de revenir me trouver. Si vous veniez encore, je mettrais mes chiens a vos trousses. Et les deux leaders activistes furent mis a la porte. Sans perdre un instant, ie marquis de Villa lobar (c'est lui-mème qui le raconta ce jour-la a un de nos collaborateurs) écrivit au gouver neur général allemand que des scélérats se disant envoyés par l'autorité allemande s'étaient présentés chez lui pour lui extorquer des fonds Le gouverneur général n'osa pas prendre la défense des deux gaillards il ré pondit qu'il était tout a fait étranger a leurs agissements. Libre Belgique). Eenvoudige Vraag De kopstukken der V.O.S.-sen verdoemen de gendarmen en poiitie-agenten omdat zij de arme Vlaamsche oudstrijders die Belgie heb ben gered mishandeld hebben -en in den bak hebben gedraaid Mogen wij aan de overheden vragen hoe veel ware oudstrijders er onder die opge- slptenen waren, cn mogen wij insgelijks vragen wat de dweepers van eiken ouderdom en geslacht bij de V.O S.-sen kwamen-doen Wij gelooven dat de cijfers die ons zullen overgemaakt worden heel stichtend zullen zijn over de vredelievende'» bedoelingen der stoss «-troepen die zich uit al de omliggende gemeenten bij de V.O.S.-sen hebben gevoegd. Aangesloten bij de BRMQCJE DE BRUXELLES (Kapitaal 209.000,000 - Reservefonds 94.440.000) Rekeningen 6 maanden S,7S p. h. 1 j; ar p. h. Als metser en herbergier Ben ik nog niet te dier Om u te bouwen een huis naar uw gemak En rap en zwak Roep ik wederom Mijnheer Pastor wees welkom Hélène "Dewe'.erdt Op onzen Pastor zjjn wij preus, Nog te mager, nog te streus, Rap in alles v/at hij doet, Sapristi, maar dat'is goed. Sint Elooi is ons patroon Die zit op zijn hemeltroon. Als pastor hebt ge hier uw woon Daarom ons dienst U aangeboón Moest er bij U een wiel losgaan Blijf maar aan den smishoek staan zonder vele smeeken geven w'U nieuwe speeken slaat den smid den koepel aan en lang nog blijft ge medegaan. Ik ben bakker winkelier Ik bakke-broodjes met plezier 'k Bakke broodjes groef en fijn Na volgens de vragen zijn. O Herder, wees gegroet Doet de Misse kort en goed In den predikstoel een kwart In den biechtstoel niet te hard, Dan zult ge zijn bekend, Een allerbesten vent. Hier woont Valere Vanhecke Trouw gebuur der Pastorij 'k acht mij op de schoonste plekke van geheel de plaatserei mocht gij u ook willen spijzen met een ei of vier per dag welke gij aan lage prijzen bij mij dan ook krijgen mag. Hier woont Marietje en Engel 't gaat hier metkortewagen en singel En is d'hondenkarre klaar Dan ziet men ook dat paar Want wij koopen van alles wat Slunsen, vellen, ijzer, koper, Maar daarom zijn wij geen stroper En ziet men ook nooit Engel zat. Hebt gij soms iets te verkoopen Moet Gij ook niet verder loopen. Nu dat in Gods Huis Onder d'hoede van 't kruis Des Heeren gezant komt getreden Die hemelwaarts wendt onze schreden. Mocht dikwijls hier uw priesterhand De kranke en zwakke ziel, vol leed, Ontheffen van haar zondenband En schenken 't rein genadekleed. Als Priester-middelaar O draag op dit altaar ons smeeking, lóf en danklied mêe en breng verzoening, Ijeil en vrêe. Hier wascht Uw priesterwoord en hand de zielen rein van zondeband. Op zacht gewiekte melodij rijst hemelwaarts ons harte blij om hier in vloeiende orgetklanken den Heer te loven en te danken Ontvang, o zendeling des Heeren Den besten welkomsgroet van dezen die u eeren

Het Ypersche (1925-1929) | 1926 | | pagina 3