Groote BAANKOERS
JB J$k U TFEm - T II I H B
Maandag 15 Oogst 1927 (O.L.V.H.)
Zijnde De Groote Prijs van Vper
voor Juniors 100 Km. 1000 fr. Prijzen
Omloop Yper, Kemmel, Clytte, Reninghelst, Ouderdom, Vlamertinghe,
Elverdinghe, Brielen, Yper (Maloulaan, Statie-, Tempel-, Boter- en Rijsselstraten).
Weg drie maal af te leggen.
Inschrijving en uitdeeling van rugnummers in Sportwereld Statiestraat.
Vertrek om één uur stipt
Aankomst aan Hotel Continental Prijsdeeling in Café de l'Yser
N. B. In tegenstrijd met de plakbrieven en kaarten welke reeds in omloop gebracht
wierden voor bovenvermelden koers, zullen de prijzen verdeeld worden als volgt
PRIJZEN 3oo fr. en eerepalm 200 x5o 100 80 60 40 30 20 20.
Daarbij talrijke premién in geld en rijwieltoebehoorten.
"naartoe willen. Het ware toch mogelijk aan
dit voorstel een zekere voldoening te geven
met te besluiten de school kosteloos te maken,
hetgeen daar meer kinderen zou aanlokken en
terzeK-ertijd ook zouden de noodige besparin
gen gedaan zijn.
M. Declercq. Mijn gedacht was ook
eerst zoo. Maar wanneer wij over geen
lokalen genoeg beschikken om het onderwijs
te kunnen geven volgens het ons opgelegd
programma, stellen wij ons bloot geen kredie
ten meer te ontvangen. In de Rijselstraat zijn
er twee klassen te kort, wij zouden dus nog
moet n grond aankoopen en omtrent 100.000
•fr. uitgeven voor nieuwe gebouwen. Daarbij
vind ik het niet noodig twee kostelooze stads
scholen te bezitten.
M. Missiaen. Wanneer er lokalen tekort
zijn moet men de scholen vergrooten. Het
redmiddel ligt niet in het afschaffen. Men moet
altijd beantwborden aan de noodwendigheden.
M. Van Nieuwen hove. J'ai été trés sur-
pi is de prendre connaissance decette décision
du collége échevinal. Ces trois Messieurs fai
saient partie de l'ancien conseil qui avait
conclu le pacte de tout maintenir. A présent
ils veulent supprimer l'école de la rue St Jean,
alors qu'a la périphérie d'Ypres on voit naitre
partout des écoles'libres qui n'existaient pas
avant guerre Kalfvaart, Kruistraat, Chaussée
de Menin, etc. J'ai peine a croire que les
intentions du collége soient sincères. S'il est
gêné par le manque de batiments, la plus
belle occasion du monde s'offre a hu pour
y remédier. Les Hospices possèdent la un
terrain de l'ancien orphelinat pour jeunes
ftlles, dont ils ne sa vent que faire. Ce terrain
d'une superficie de 400 m2 est attenant a la
cour de l'école et pourrait ètre acquis a bon
compte. Ceci vous permettrait d'avoir une
entree pour chariots dans l'école, et les quel-
ques murs qui seraient a construire pour faire
l'école ménagère pourraient ètre faits avec
les dommages de guerre de la ville.
Vous ne supposez pas quand même que les
parents de la bas vont envoyer leurs enfants
a la rue de Lille je suis de l'avis de M.
Missiaen' de rendie cette école gratuite et je
préconiserais même d'appliquer un arrêté
Royal de rg20 qui obligerait les parents aisés
a payer les fournitures. Mais ne supprimez
pas l'école.
M. Leuridan. De twee oppositie partijen
zullen er zeker aan houden te weten wat wij
er over denken. Ik moet bekennen dat de
redenen van het Schepenencollege mij over
tuigd hebben, en alles wijst er op, na grondig
onderzoek, dat er geen ander practische op
lossing bestaat dan die van 't Schepenencollege
Het is het doelmatigst gebruik van de plaat
sen die bestaan. Al de kinderen zullen er in
eene plaats verzameld worden. Het zal ook
ten profijte zijn der huishoudschool van de
Rijselstraat die ter harer beschikking krijgt al
wat ze vereischt, zonder een centiem nieuw
krediet te moeten verbruiken. Het plan van
den heer Van Nieuwenhove komt enkel uit op
lappen en tappen, en ik ben van gevoel dat
mijn achtbare collega deze houding aanneemt
alleen om op principieel terrein te blijven. Mij
kan het weinig schelen welke de drijfveer is
dér katholieke partij, is het om reden dat het
nuttig is of uit beginselreden Maar bij mij is
het uit beginselreden, kaarten op tafel, dat
weet ge wel. De heer Missiaen zelf heeft hier
vroeger nog gezegd dat op sociaal gebied
het beter is de kinderen van alle standen,
hooge en lage, bijeen te brengen en te ver
mengen, om een gelijke opvoeding te geven.
Wat wij ook nog tegen die school hebben is het
feit dat zij strijdt tegen den aard der burgerij
van Yper, daar het fransch er als voertaal
gebruikt wordt alswanneer de moedertaal hier
vlaamsch is. Die kloof moet gedempt worden.
Ik denk dat er met de bemerking van den
heer Van Nieuwenhove geen rekening moet
gehouden worden, doch wat de hoofdbegeerte
der liberale partij betreft, nopens het raad
plegen van den ziekelijken burgemeester,
zeg ik dat het nooit te laat is om een slecht
gestelde daad goed te maken.
M. Glorie. M. Leuridan fait une étrange
erreur quand il pense que j'étais anxieux de
connaitre son opinion. Nous savons que pour
lui c'est un crime que d'enseigner le franpais a
nos enfants. Tout le monde peut ne pas ètre
de son avis, et dés lors certains cours se don-
nant en franpais, cela devait lui suffire pour
appróuver la suppression de l'école. Au point
de vue pratique, est-ce sérieusement que M.
Leuridan'peut prétendre qu'il est indifférent
aux parents d'envoyer leurs enfants d'un bout
a l'autre de la ville. Pourquoi done voit-on
naitre une école libre dés qu'il y a un agglo-
méré de quelques maisons Avoir une école
sur place n'a done aucune utilité! Allons done,
mais tous vous connaissez tellement bien l'uti-
lité de cette école que c'est pour seconder les
efforts des sceurs de la Ste Familie, qui vont
trouver des parents a domicile pour les enga
ger a retirer les enfants de l'école officielle,
que vous avez décidé de la supprimer. Ayez
done la franchise de dire pourquoi en bons
administrateurs, ayant a coeur l'instruction
officielle, vous faites oeuvre de chirurgiens.
Vous supprimez pour que les élèves aillent
grossir le nombre des deux écoles libres qui
environnent, et dont la supérieure de l'une
d'elles est la belle soeur deM. le faisant fonc-
tion.Rappelez vous done encore, M. le faisant
fonction, que respectueux de l'engagement
que nous avions pris, nous avons, quant a
nous, adopté l'école St Michel dont nous
n'avions que faire, mais voulant favoriser
l'enseignement sans distinguer par qui il était
donné. Et a titre de réciprocité vous osez
nous proposer la suppression de l'école Jus
tice. Et cette proposition vous la faites avant
les vacances, pour que par elle même déja
elle puisse dérouter les parents dans le choix
de l'école qu'ils destinent a leurs enfants.
M. Leuridan. Ik vraag aan M. Glorie of
het aan mij is dat hij verwijt het verbasterde
onderwijs, aan onze kinderen gegeven in de
scholen der H. Familie en der Rousbrugge
Damen, te beschermen Ik moet hem zeggen
dat die zusterkens in mij een even verwoede
tegenstander vinden als de offtcieele scholen.
Met de fransche taal te gebruiken, wanneer de
moedertaal vlaamsch is en moet zijn, bekomt
men enkel een kloof te vormen tusschen de
kinderen en van hen een soort edelman te
maken. En onze opvatting zooals de uwe be
helst enkel de gezondmaking van wat verdor
ven is.
M. Glorie.Les catholiques seront heureux
d'avoir entendu votre langage.
M. Missiaen.Het verwondert mij dat den
heer Leuridan het kosteloos maken der school
bekampt, hij zegt nochtans met mij het
samenbrengen van arme en rijke kinderen na
te streven. Ik ben van oordeel dat de Justice-
school eens afgeschaft het voor goed zal blij
ven. Men moet ook niet denken dat de kinde
ren van dien kant zullen overgaan
school der Rijsselstraat, zij zullen
weg naar andere scholen gaan die nad V°^'§
gen zijn. Het zal dus geen vermeerderi F ^e'e'
maar afschaffing eener school. M. Le^''n'
zegt ook dat hij even goed de offfcieeleF1^11
vrije scholen bekampt waar een verh e
onderwijs gegeven wordt. Hij zal tochm^
erkennen dat er meer eerbied voor°etetl
vlaamsch moet gegeven zijn in de ofiL^
scholen waar toezicht uitgeoefend 'wo?6'6
men verplicht is het gegeven pro^ra ^11
nauwgezet te volgen. Hij zal dus zijne'zF
een slechten dienst bewijzen met de -
scholen te bevoordeeligen waar die ver F'?
ting niet bestaat, en als Vlaming zou hn
plicht moeten hebben die ofhcieele schn ?°r
laten bestaan. 0 te
M. Leuridan. De argumentatie van d
heer Missiaen beteekent anders niet dan F
de ouders der omgeving van de St Janstr
zich gebonden achten op die plaats. Dir'
geen administratieve reden en zijn argum 'S
is zoo flauw dat ik meen dat de raad er zich
niet zal mede bezighouden.
M. Missiaen. - Mijn argument is zoo sterk
dat gij de eerste uwe kinderen niet zoudtzen-
den naar een gansch anderen kant der stad
M. Leuridan Gij moet dan de vermen»,
vuldiging der scholen betrachten.
M. Missiaen. Het is een vooroardeel der
burgerij de kinderen niet verder te zenden
Waarom bouwen ze niet de vrije scholen in
't midden der stad
M. Sobry. Is er nog iemand die het woord
begeert
M. Glorie. II ne reste plus que le prési-
dent.
M. Sobry. Ik zal eerst antwoorden aan
den heer Glorie die mij verweet gister op de
plechtigheid der prijsdeeling tegenwoordig te
zijn. De stad uitgenoodigd zijnde heb ik niet
willen nalaten%aar oftïcieel te vertegenwoor
digen en ik heb, spijtig genoeg, moeten besta-
tigen dat de andere leden ongelukkiglijk daar
niet waren. Men heeft mij ook nog verweten
de bestuurster bedankt te hebben, wanneer
dit heel natuurlijk is als iemand een jaar lang
zich aar. zijn taak heeft toegewijd en gewe
tensvol zijn plicht heeft gekweten. Wat men
er ook van zegge, ik zal voortgaan met eer
bied te hebben voor gekweten plicht.
M. Glorie. Et vos souhaits pour l'avenir,
M. Sobry. Wat nu de beweegredenen
zijn voor het afschaffen dezer school zijn deze
niets anders dan de plichten die wij hebben
mede te helpen aan 't bestuur der stad. Daar
de raad niet van zin is nieuwe belastingen te
stemmen of nieuwe leeningen aan te gaan,
hebben wij naar besparingen gezocht en ge
vonden dat wij 47.000 fr. kunnen besparen
met die schooi ai te schaffen. Wij kunnen
aan onze langde komen met besparingen te
doen en zullen zoo iedereen dienst bewijzen.
Zoo de gemeenteraad van een ander gedacht
is staan wij voor groote uitgaven. Het is niet
mogelijk de 8 graden behoorlijk te geven met
twee onderwijzeressen en een bestuurster;
wij zullen ons dus verplicht zien nieuwe
onderwijzeressen te benoemen.
M. Missiaen. Maar 't is de Staat die
betaalt wanneer de school kosteloos is.
M. Glorie. Et l'école étant rendue gra
tuite, il ne vous reste plus aucun prétexte
pour forfaire a vos engagements.
M. Sobry. Ik vind dat het niet noodigis
twee kostelooze scholen te hebben die elkan
der zouden nadeel doen.
M. MissiaenEn de vrije katholieke
scholen dan, die men ten allen kante opricht,
doen deze elkander geen nadeel
M. Sobry. Gij moet ook maar vrije scho
len oprichten.
M. Missiaen. Wij zijn een arme partij,
wij hebben geen geld genoeg daarvoor.
M. Sobry. Er zijn er nochtans genoeg111
uwe partij die zich rijk hebben gemaakt.
M. Missiaen. - Ge liegt. Gij moogtdata311
de onnoozele menschen wijs maken maar niet
aan ons.
M. Sobry. Wij zien wat we zien. In 3"e
geval wij staan voor zeer groote uitgaven,
daar de huishoudschool zou moeten vergroe
worden. Daarbij het ware ongegrond twee
scholen te bezitten die malkander bekampen'
M. Glorie. Vous oubliez vos sermeIlts'
et le bourgmestre au seuil du tombeau, voü-
n'ètes que le faisant fonction n'auraitp11
permis de les trahir.
M. Sobry. Wanneer het hoofd der katho
lieke partij met het hoofd der liberale Par J
een akkoord heeft gesloten, dat gaat hem 33
Voor ons er bestaan geen verbintenissen-