Groote BAANKOERS JB J$k U TFEm - T II I H B Maandag 15 Oogst 1927 (O.L.V.H.) Zijnde De Groote Prijs van Vper voor Juniors 100 Km. 1000 fr. Prijzen Omloop Yper, Kemmel, Clytte, Reninghelst, Ouderdom, Vlamertinghe, Elverdinghe, Brielen, Yper (Maloulaan, Statie-, Tempel-, Boter- en Rijsselstraten). Weg drie maal af te leggen. Inschrijving en uitdeeling van rugnummers in Sportwereld Statiestraat. Vertrek om één uur stipt Aankomst aan Hotel Continental Prijsdeeling in Café de l'Yser N. B. In tegenstrijd met de plakbrieven en kaarten welke reeds in omloop gebracht wierden voor bovenvermelden koers, zullen de prijzen verdeeld worden als volgt PRIJZEN 3oo fr. en eerepalm 200 x5o 100 80 60 40 30 20 20. Daarbij talrijke premién in geld en rijwieltoebehoorten. "naartoe willen. Het ware toch mogelijk aan dit voorstel een zekere voldoening te geven met te besluiten de school kosteloos te maken, hetgeen daar meer kinderen zou aanlokken en terzeK-ertijd ook zouden de noodige besparin gen gedaan zijn. M. Declercq. Mijn gedacht was ook eerst zoo. Maar wanneer wij over geen lokalen genoeg beschikken om het onderwijs te kunnen geven volgens het ons opgelegd programma, stellen wij ons bloot geen kredie ten meer te ontvangen. In de Rijselstraat zijn er twee klassen te kort, wij zouden dus nog moet n grond aankoopen en omtrent 100.000 •fr. uitgeven voor nieuwe gebouwen. Daarbij vind ik het niet noodig twee kostelooze stads scholen te bezitten. M. Missiaen. Wanneer er lokalen tekort zijn moet men de scholen vergrooten. Het redmiddel ligt niet in het afschaffen. Men moet altijd beantwborden aan de noodwendigheden. M. Van Nieuwen hove. J'ai été trés sur- pi is de prendre connaissance decette décision du collége échevinal. Ces trois Messieurs fai saient partie de l'ancien conseil qui avait conclu le pacte de tout maintenir. A présent ils veulent supprimer l'école de la rue St Jean, alors qu'a la périphérie d'Ypres on voit naitre partout des écoles'libres qui n'existaient pas avant guerre Kalfvaart, Kruistraat, Chaussée de Menin, etc. J'ai peine a croire que les intentions du collége soient sincères. S'il est gêné par le manque de batiments, la plus belle occasion du monde s'offre a hu pour y remédier. Les Hospices possèdent la un terrain de l'ancien orphelinat pour jeunes ftlles, dont ils ne sa vent que faire. Ce terrain d'une superficie de 400 m2 est attenant a la cour de l'école et pourrait ètre acquis a bon compte. Ceci vous permettrait d'avoir une entree pour chariots dans l'école, et les quel- ques murs qui seraient a construire pour faire l'école ménagère pourraient ètre faits avec les dommages de guerre de la ville. Vous ne supposez pas quand même que les parents de la bas vont envoyer leurs enfants a la rue de Lille je suis de l'avis de M. Missiaen' de rendie cette école gratuite et je préconiserais même d'appliquer un arrêté Royal de rg20 qui obligerait les parents aisés a payer les fournitures. Mais ne supprimez pas l'école. M. Leuridan. De twee oppositie partijen zullen er zeker aan houden te weten wat wij er over denken. Ik moet bekennen dat de redenen van het Schepenencollege mij over tuigd hebben, en alles wijst er op, na grondig onderzoek, dat er geen ander practische op lossing bestaat dan die van 't Schepenencollege Het is het doelmatigst gebruik van de plaat sen die bestaan. Al de kinderen zullen er in eene plaats verzameld worden. Het zal ook ten profijte zijn der huishoudschool van de Rijselstraat die ter harer beschikking krijgt al wat ze vereischt, zonder een centiem nieuw krediet te moeten verbruiken. Het plan van den heer Van Nieuwenhove komt enkel uit op lappen en tappen, en ik ben van gevoel dat mijn achtbare collega deze houding aanneemt alleen om op principieel terrein te blijven. Mij kan het weinig schelen welke de drijfveer is dér katholieke partij, is het om reden dat het nuttig is of uit beginselreden Maar bij mij is het uit beginselreden, kaarten op tafel, dat weet ge wel. De heer Missiaen zelf heeft hier vroeger nog gezegd dat op sociaal gebied het beter is de kinderen van alle standen, hooge en lage, bijeen te brengen en te ver mengen, om een gelijke opvoeding te geven. Wat wij ook nog tegen die school hebben is het feit dat zij strijdt tegen den aard der burgerij van Yper, daar het fransch er als voertaal gebruikt wordt alswanneer de moedertaal hier vlaamsch is. Die kloof moet gedempt worden. Ik denk dat er met de bemerking van den heer Van Nieuwenhove geen rekening moet gehouden worden, doch wat de hoofdbegeerte der liberale partij betreft, nopens het raad plegen van den ziekelijken burgemeester, zeg ik dat het nooit te laat is om een slecht gestelde daad goed te maken. M. Glorie. M. Leuridan fait une étrange erreur quand il pense que j'étais anxieux de connaitre son opinion. Nous savons que pour lui c'est un crime que d'enseigner le franpais a nos enfants. Tout le monde peut ne pas ètre de son avis, et dés lors certains cours se don- nant en franpais, cela devait lui suffire pour appróuver la suppression de l'école. Au point de vue pratique, est-ce sérieusement que M. Leuridan'peut prétendre qu'il est indifférent aux parents d'envoyer leurs enfants d'un bout a l'autre de la ville. Pourquoi done voit-on naitre une école libre dés qu'il y a un agglo- méré de quelques maisons Avoir une école sur place n'a done aucune utilité! Allons done, mais tous vous connaissez tellement bien l'uti- lité de cette école que c'est pour seconder les efforts des sceurs de la Ste Familie, qui vont trouver des parents a domicile pour les enga ger a retirer les enfants de l'école officielle, que vous avez décidé de la supprimer. Ayez done la franchise de dire pourquoi en bons administrateurs, ayant a coeur l'instruction officielle, vous faites oeuvre de chirurgiens. Vous supprimez pour que les élèves aillent grossir le nombre des deux écoles libres qui environnent, et dont la supérieure de l'une d'elles est la belle soeur deM. le faisant fonc- tion.Rappelez vous done encore, M. le faisant fonction, que respectueux de l'engagement que nous avions pris, nous avons, quant a nous, adopté l'école St Michel dont nous n'avions que faire, mais voulant favoriser l'enseignement sans distinguer par qui il était donné. Et a titre de réciprocité vous osez nous proposer la suppression de l'école Jus tice. Et cette proposition vous la faites avant les vacances, pour que par elle même déja elle puisse dérouter les parents dans le choix de l'école qu'ils destinent a leurs enfants. M. Leuridan. Ik vraag aan M. Glorie of het aan mij is dat hij verwijt het verbasterde onderwijs, aan onze kinderen gegeven in de scholen der H. Familie en der Rousbrugge Damen, te beschermen Ik moet hem zeggen dat die zusterkens in mij een even verwoede tegenstander vinden als de offtcieele scholen. Met de fransche taal te gebruiken, wanneer de moedertaal vlaamsch is en moet zijn, bekomt men enkel een kloof te vormen tusschen de kinderen en van hen een soort edelman te maken. En onze opvatting zooals de uwe be helst enkel de gezondmaking van wat verdor ven is. M. Glorie.Les catholiques seront heureux d'avoir entendu votre langage. M. Missiaen.Het verwondert mij dat den heer Leuridan het kosteloos maken der school bekampt, hij zegt nochtans met mij het samenbrengen van arme en rijke kinderen na te streven. Ik ben van oordeel dat de Justice- school eens afgeschaft het voor goed zal blij ven. Men moet ook niet denken dat de kinde ren van dien kant zullen overgaan school der Rijsselstraat, zij zullen weg naar andere scholen gaan die nad V°^'§ gen zijn. Het zal dus geen vermeerderi F ^e'e' maar afschaffing eener school. M. Le^''n' zegt ook dat hij even goed de offfcieeleF1^11 vrije scholen bekampt waar een verh e onderwijs gegeven wordt. Hij zal tochm^ erkennen dat er meer eerbied voor°etetl vlaamsch moet gegeven zijn in de ofiL^ scholen waar toezicht uitgeoefend 'wo?6'6 men verplicht is het gegeven pro^ra ^11 nauwgezet te volgen. Hij zal dus zijne'zF een slechten dienst bewijzen met de - scholen te bevoordeeligen waar die ver F'? ting niet bestaat, en als Vlaming zou hn plicht moeten hebben die ofhcieele schn ?°r laten bestaan. 0 te M. Leuridan. De argumentatie van d heer Missiaen beteekent anders niet dan F de ouders der omgeving van de St Janstr zich gebonden achten op die plaats. Dir' geen administratieve reden en zijn argum 'S is zoo flauw dat ik meen dat de raad er zich niet zal mede bezighouden. M. Missiaen. - Mijn argument is zoo sterk dat gij de eerste uwe kinderen niet zoudtzen- den naar een gansch anderen kant der stad M. Leuridan Gij moet dan de vermen», vuldiging der scholen betrachten. M. Missiaen. Het is een vooroardeel der burgerij de kinderen niet verder te zenden Waarom bouwen ze niet de vrije scholen in 't midden der stad M. Sobry. Is er nog iemand die het woord begeert M. Glorie. II ne reste plus que le prési- dent. M. Sobry. Ik zal eerst antwoorden aan den heer Glorie die mij verweet gister op de plechtigheid der prijsdeeling tegenwoordig te zijn. De stad uitgenoodigd zijnde heb ik niet willen nalaten%aar oftïcieel te vertegenwoor digen en ik heb, spijtig genoeg, moeten besta- tigen dat de andere leden ongelukkiglijk daar niet waren. Men heeft mij ook nog verweten de bestuurster bedankt te hebben, wanneer dit heel natuurlijk is als iemand een jaar lang zich aar. zijn taak heeft toegewijd en gewe tensvol zijn plicht heeft gekweten. Wat men er ook van zegge, ik zal voortgaan met eer bied te hebben voor gekweten plicht. M. Glorie. Et vos souhaits pour l'avenir, M. Sobry. Wat nu de beweegredenen zijn voor het afschaffen dezer school zijn deze niets anders dan de plichten die wij hebben mede te helpen aan 't bestuur der stad. Daar de raad niet van zin is nieuwe belastingen te stemmen of nieuwe leeningen aan te gaan, hebben wij naar besparingen gezocht en ge vonden dat wij 47.000 fr. kunnen besparen met die schooi ai te schaffen. Wij kunnen aan onze langde komen met besparingen te doen en zullen zoo iedereen dienst bewijzen. Zoo de gemeenteraad van een ander gedacht is staan wij voor groote uitgaven. Het is niet mogelijk de 8 graden behoorlijk te geven met twee onderwijzeressen en een bestuurster; wij zullen ons dus verplicht zien nieuwe onderwijzeressen te benoemen. M. Missiaen. Maar 't is de Staat die betaalt wanneer de school kosteloos is. M. Glorie. Et l'école étant rendue gra tuite, il ne vous reste plus aucun prétexte pour forfaire a vos engagements. M. Sobry. Ik vind dat het niet noodigis twee kostelooze scholen te hebben die elkan der zouden nadeel doen. M. MissiaenEn de vrije katholieke scholen dan, die men ten allen kante opricht, doen deze elkander geen nadeel M. Sobry. Gij moet ook maar vrije scho len oprichten. M. Missiaen. Wij zijn een arme partij, wij hebben geen geld genoeg daarvoor. M. Sobry. Er zijn er nochtans genoeg111 uwe partij die zich rijk hebben gemaakt. M. Missiaen. - Ge liegt. Gij moogtdata311 de onnoozele menschen wijs maken maar niet aan ons. M. Sobry. Wij zien wat we zien. In 3"e geval wij staan voor zeer groote uitgaven, daar de huishoudschool zou moeten vergroe worden. Daarbij het ware ongegrond twee scholen te bezitten die malkander bekampen' M. Glorie. Vous oubliez vos sermeIlts' et le bourgmestre au seuil du tombeau, voü- n'ètes que le faisant fonction n'auraitp11 permis de les trahir. M. Sobry. Wanneer het hoofd der katho lieke partij met het hoofd der liberale Par J een akkoord heeft gesloten, dat gaat hem 33 Voor ons er bestaan geen verbintenissen-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche (1925-1929) | 1927 | | pagina 4