HET YHEJRSCHE Handel- en Nijvarheidskamsr van Yper Le Grand Concert de l'Harsnonie YPRIANA stuk van Ruy Bias (F. Mendelssohn- Bartholdy), een zeer moeilijk gewrocht het Ballet van Faust (Ch. Gounod) Allegro tempr di valse, adagio, allegretto, moderato maestoso, moderato con moto, allegretto, allegro vivo) een fantazij op Le Roi d'Ys (Ed. Lalo)ende mooiste fragmenten van Carmen» (G. Bizet). Al die stukken werden meesterlijk uitge voerd en herhaaldelijk luidruchtig toegejuicht. Een bijzondere vermelding verdienen de solisten Georges Van Egroo, Jerome Boudry, Marcel Andries, Michel Bories, EmileCoffyn, Firmin Lebbe en Theo Tanghe. Het welbekende Ballet van Faust en vooral de levendige en opwekkende muziek van Carmen behaalden een bijval zonder weerga. Een eindelooze ovatie steeg uit de opgetogen menigte die, vol ge.estdritt, weldra het overschoone zangspel zou meegezongen hebben. Onvergetelijk Dan kregen we den heer Joseph GHYOOT te hooren. De zeer begaafde cornist-solo bij 't Muziek van 't 4e Linieregiment en ie Prijs van het Koninklijk Conservatorium, te Gent, gaf ons de Romance pour cor (C. Saint- Saëns), de solo van Les Noces de Figaro (W. A. Mozart) en de Concerte fiir Waid- horn Larghetto en Finale(W. A. Mozart). Zei len hoorden we een zoo zuivere en zoo onberispelijke uitvoering. De heer J. Ghyoot is ontegensprekelijk een onzer beste hoorn spelers. En voor wie weet hoe moeilijk en hoe gevoelig dit speeltuig is, dan mag de storm van toejuichingen die den kunstenaar begroette, wel aanzien worden als een dub belen bijval waarvan de zoete herinnering hem lang in 't geheugen zal blijven. Vervolgens hadden we Mejuffer Mary MERGAN, F Prijs van het Koninklijk Con servatorium, te Brussel, en soliste der Geeste lijke Concerten. Met zeer edele uitdrukking en innig diep gevoel vertolkte de lieve kunstenares het zil veren Air des Clocliettes van Laknié (Léo Delibes) de weemoedige Cavatine de Leila van Les Pécheurs de perles (G. Bizet) de hartstochtelijke Chanson Espa gnole» (Les filles de Cadix) (Léo Delibes) het gemoedelijke W aar ik geboren ben (Philippe Mousset) en de luimige Sérénade inutile (J. Brahms). Een uiterst mooie, kristalheldere stem, die de gansche zaal in verrukking bracht. De tenor, heer René LETROYE, ie Prijs van het Koninklijk Conservatorium, te Brus sel, solist der Concerten «Colonne te Parijs, en solist der Concerten van het Koninklijk Conservatorium, te Brussel, vergastte ons op het zielroerende Air de Jean van Héro- diade (J. Massenet), de plechtige Rêve de des Grieux van Manon (J. Massenet) de liefderijke Romance de Nadir van Les Pécheurs de Perles (G. Bizet) en het zonnige lentelied Zoodra de Mei het dal begroet (Jules Benoit;. Niet diksvijls hadden we 't genoegen zoo een pracht van een tenor te hooren. Met Mejuffer Mary Mergan zong hij dan La Chanson de Magali »(La brise ed douce et parfumée) van Mireille (Ch. Gounod). Onder daverend bravogeroep moesten ze, ten slotte, het lieve lied herhalen waarin de onsterfelijke provencaalsche dichter Frédéric Mistral gansch zijn heerlijke ziel heeft gestort 0 Magali, ma tant amado Beide kunstzangers zullen hoogst waar schijnlijk nooit de toejuichingen vergeten waai mede hun luisterrijk optreden hier werd begroet. Men had ons een buitenkansje voor fijn proevers beloofd Niet alleenlijk heeft Ypriana haar be lofte stand gehouden maar ze heeft ons veel meer gegeven dan ze beloofde. 't Was allerprachtigst, onovertrefbaar Eere, hulde en dank aan allen, en tot weldra. Daarbij vergeten we Mejuffer Alice Rosseel niet die naar loffelijke gewoonte en tot ieders voldoening, de moeilijke en ondankbare taak van begeleidster heeft vervuld. (2) H.EIL YPRIANA (1) O Magali, ma bien aimée (2) Op piano Gevaert van het huis Quaghebeur, te Poperinghe. LEEST VERSPREIDT Les festivités Yproises de la Ste-Cécile ont été brillamment ouvertes, mardi soir, par le Grand Concert Artistique organisé par 1 Har monie Ypriana. La vaste salie des fêtes du Vieil Ypres était comble et le succès fut marquant. La mise au programme d'oeuvres choisies des grands maitres de l'époque romantique avait attiré de nombreux amateurs parmi les membres honoraires du Cercle Musical Ypriana. De l'avis général notre excellente Harmonie s'est surpassée sous la baguette suggestive de son Directeur-Officier d'Académie. La majestueuse ouverture Ruy Bias de Mendelssohn, le délicieux Ballet de Faust, en 7 parties, de Gounodl'entrainante sélection de l'opéra Carmen de Bizet, et surtout la grandiose fantaisie Le Roy d'Ys de Lalo furent d'une interprétation parfaite d'allure, d'unité et de savante musicalité. II serait oiseux d'insister encore sur les mérites du chef-virtuose qui a refait de notre phalange Yproise d'après guerre l'excellente Harmonie de 1914. Honneur et grand merci a Monsieur Albert Van Egroo et a ses collaborateurs méritants, vieux et jeunes musiciens. Que dire delacantatrice mademoiselle Mary Mergan, premier prix du conservatoire royal et soliste des concerts spirituels a Bruxelles. Quel charme que sa voix superbe, pure et mélodieuse, vrai chant de rossignol dans l'air vocalisé des Clocliettes de Lakmé et l'expressive Chanson Espagnole de Léo Delibes-, chaleureuse et moëlleusj dans la Cavatine de Léila de Bizet et le délicieux lied flamand de Mousset. Ce fut un enchantement. Les rappels de l'audi- toire enthousiasmé furent l'écho chaleureux du public au grand talent de la parfaite artiste. Monsieur René Letroye, soliste des con certs Colonne a Paris et des concerts du Conservatoire Royal de Bruxelles, est un ténor de grand mérite c.hantant a ravir l'Air de Jean, sublime page d'Hérodiade, et le Rêve de des Grieux dans Manon, de Massenet. Sa voix généreuse et expressive fut encore ap- préciée dans la délicieuse Romance de Nadir des Pécheurs de Perles de Bizet, et le lied savoureux Zoodra de Mei het dal begroet, de J. Benoit. Aussi fut il justement applaudi et rappelé. Monsieur J. Ghyoot, ir prix du Conserva toire Royal de Gand, se révéla un corniste di primo cartello. II fit chanter son instrument difficile et ingrat dans le ier Concerto et les Noces de Figaro de Mozart, et l'exquise ro mance de Saint Saëns, qui lui valurent un succès t:ès mérité. L'assistance était toute disposée a fredon ner l'air connu j'aime le son du cor... le soir au fond'des bois,... mais surtout par l'em bouchure de l'artiste corniste Ghyoot. Le célèbie duo de Mireille, fut délicieuse- ment interprêté par M'Ue Mergan et M. Letroye qui voulurent bien répondre aux vceux de l'assistance ravie par une reprise de cette page sublime de Gounod. Nous nous en voudrions de ne pas accorder un gros bon point a notre jeune concitoyenne M,lle Rosseel qui assuma, a la satisfaction générale, le róle difficile de pianiste-accorn- pagnatrice qu'elle a rempli avec une belle vir- tuosité. Ce fut en somme un régal musical digne des séances de grand art auxquelles les Yprois d'avant-guerre étaient habitués. Nos meilleures félicitation.s au dévoué pré sident M. Aimé Gruwez et aux membres de la Commission de l'Harmonie Ypriana. YpriS Ter gelegenheid eener belangrijke vergade ring van den Belgischen Boerenbond kreeg onze stad Zondag 11. het bezoek van den heer Baels, Minister van Landbouw en Open bare Werken, en van den heer Parein, Hoofd bestuurder van den «Belgischen Boerenbond» en Beheerder der Nationale Maatschappij van Belgische Spoorwegen Deze bezoeken te baat nemende, had het bestuur der Handel- en Nijverheidskamer aan deze heeren een onderhoud gevraagd. Te 9,3o had het onderhoud plaats met den heer Parein. De afgevaardigden zetten den aan tegenwoordigen toestand der stad uitee de heer Parein beloofde zijn krachtdad'/11 steun voornamelijk voor wat het OpricD6" van schuilplaatsen in de statie te Yper betreft1 Te 11 u. kwam de heer Minister Baels auto in het Stadhuis aan, waar hij d0or schepenencollege ontvangen werd. Te n uur werd de afvaardiging der Handel° kamer in de vergaderzaal binnengeleid n bijeenkomst met den heer Baels greep d 6 plaats in tegenwoordigheid van de heerèf Sobry, Declercq en Lemahieu, schepenen"1 Versailles, Gemeentesecretaris en Coomans stadsingenieur. De heer Dr Brutsaert, kamer lid van Ypei, was met onze afgevaardigden de zaal. binnengetreden. De afvaardiging van de Handel-en Nij verheidskamer bestond uit de heeren Hector Vermeulen en Eugène Glissoux, bestuurleden, Léon Theeten,"ver tegenwoordiger van den graanhandel, Mau rice Vergracht van den houthandel, Hector Schmidt voor de koloniale waren en Armand Donck, voor de steenbakkerij. Na uiteenzet ting van al de pogingen die sedert 1920 wer den aangewend om voor Yper haar eeuwen ouden waterweg terug te bekomen en na getoond te hebben hoe broodnoodig deze vaart voor onze stad en onze streek is, werd de aandacht van den heer Minister Baels op de in omloop zijnde geruchten gevestigd als zouden de kredieten, voor 1928 ingeschreven door het Schatkistkomiteit uit de begrooting zijn geschrapt. De heer Baels bevestigde dit treurig nieuws en deze bekentenis verwekte onder de wezigen een diepe ontroering. Er werd dan den heer Minister voor oogen gelegd hoeveel ontgoochelingen en teleur stellingen onze naarstige bevolking al reeds beleefd had. Men heeft ons gezegd Keert met moed en vertrouwen terug 1 Herbouwt uwe stad zooals ze vroeger was, wij zullen voor het overige zorgen. En geen een van al de bronnen van wel stand onzer stad werd ons terug gegeven. Geen enkel ministerie heeft zijn woor i gehou den. En nu de werken aan de vaart Yper-Yzer, onze hoop voor de toekomst, stop zetten, dat ware aan Yper den genadeslag g ven. De Heer Minister Ba, ls beloofde alles te doen wat in zijn macht is om de 5oo.ooo fr., •bestemd om de werken aan het sas van Boe- singhe en aan het gedeelte der vaart tusschen het sas en het dorp aan te vangen, in de be grooting te doen herinschrijven. De noodige kredieten zal hij per amendement in het bud get doen terug brengen. De Heeren Sobry, in naam der stad en Hector Vermeulen, in naam der Handel- en Nijverheidskamer dankten den heer Minis ter en drukten de hoop uit de werken zooda nig te zien vervorderen dat het mogelijk worde dat de heer Baels onze vaartinrichtingen inhuldige. De heer Vermeulen drukte de tevredenheid uit welke de bevolking der verwoeste streek gevoeld had bij het vernemen dat ook de wer ken aan de haven van Nieuwpoort zouden aangevangen worden. De heer Baels verdient daarom de dankbaarheid van onze bevolking. Dan noodigden de afgevaardigden van het bestuur der Handel en Nijverheidskamer» de heer Baels uit om op Witten Donderdag aanstaande de vijfde Ypersche Handelsfoor te komen openen, hetgeen de heer Minister welwillend aanvaardde. Het zal, werd er opgemerkt, voor den heer Minister eene gelegenheid zijn de werken aan de vaart te gaan bezichtigen en misschi m ook deze der waterspijzing van Yper het filtreer- stelsel, hier toegepast, van aard zijnde om in geheel het laag gedeelte van België dë water kwestie op te lossen. De heer Minister beloofde dit niet uit het dat vol- oog te verliezen en zelf er voor te zorgen Yper in staat weze haar filtreerstelsel te tooien. Het was 12 u. 40 wanneer de afvaardiging der Handel- en Nijverheidskamer de ver gaderzaal verliet. BERICHT Door overvloed van kopij zien we ons verplicht het vervolg der Oudheiakun Kroniek nogmaals voor een week uit stellen. Solo Slim Gespeeld in de Café 't Brouwershuis A door Victor Kips, met 4den van pijken g 8 6-5, vijfden van koeken aas met j Medespelers Ghys Jerome, Jacques en Heughebaert Daniel.

Het Ypersche (1925-1929) | 1927 | | pagina 2