tmÊÊMSIËÊ PEERDENMARKT .CO N C E RT- mmMm mm WmmmPammf Lanoitte's koffies zijn de beste. pfjlBlw#' tw&Wim ov«r Minister Baldwin Be heropbouw onzer Hallen Omloop Franco-Beige te Roebaais TAD yper j\/VRLIJKSCHE JSN PBIJ9KAMPBW St Jansdag, Zondag '24 Juni 1928 ten io uur voormiddag, gegeven door de STAD Y P E R. STAD YPER Zortdag lO Juni 1928 te 12 uur. op de Aroote Markt foor di boei listiscne Harmonie Programma tf Marche des Snobs 2) L'Aurore, ou erture 3) Fantaisie Lynque 4) Mürmure de BalValse 5) PetitCaprice Rustique, Fantaisie Pr eckher Stad Yper - GEMEENTERAAD Zitting van Maandag 11 Juni 1928 om 18 ure Rousseau Friebis Preckher Mic-iot DAGORDE Proces-verbaal der zitting van 14 Mei 1928. Wegenis, aankoop van grond. id. afschaffing van 't Drielingstraatje en verkoop van den grond. Stads eigendommen, verkoop van grond. Openbare verpachting van den dam der Dickebuschbeek goedkeuring. Dienst van het lijkenvervoer A anbesteding Goedkeuring. Openbare Onderstandaankoop van grond, id. afstand van grond, id. jachtverpachting. Gemeentelijke bewaarschool (Rijselstraat). Inrichting eener derde klas. Policieverordening op het leuren - Wijzi ging. 11 Juli - Vraag tot inrichting van officieele feesten. Tuindag feest en - Programma. Autobusdienst - Yper-Veurne-De Panne. Mededeelingen M. Baldwin, de Engelsche Eerste Minister jjp1 een vromen pelgrimstocht afgelegd in Wscheidene Engels :he Irontkerkhoven van tankrijk en Belgie. Bij zijn terugkeer ver fde hij dat hij zeer getroffen geweest was Por het prachtig werk dat de Imperial War jravL's Commission (Keizerlijke kommissie F frontkerkhoven) heelt v rwezenlijkt. Hij kte den wensch uit dat de naastbestaanden er gesneuvelden ook dezen pelgrimstocht Pjrden kunnen afleggen, ten einde te zien hoe °°n de nagedachtenis der gesneuvelden ■eere wordt gehouden, door de versiering graven en de oprichting van monumenten, zou voor de naastbestaanden zeer zijn. Al de frontkerkhoven in Frank- m ^elgie worden met vrome zorgen Jt; 6r' °uden-door de kameraden van onze »W», die daar rusten. e' de' troostvol Daarover lezen wij in De Bouwkröniek van 3™ Juni 1928 Onderhandelingen zijn gaande tusschen het Ypersche stadsbestuur en den Staat om een begin te maken met den heropbouw der Hal len, namelijk van een gedeelte dat zou dienen al« overdekte botermarkt. Pen einde de kosten te beperken, zou echter de Staat het gewelf van dit gedeelte der Hallen in beton willen aanleggen, dan wanneer het vroegere gewelf gehetl uit eikenhout bestond. Dit lokte protest uit vanwege het stads bestuur, dat met aandrang vraagt dat men de Hallen zou heropbouwen zooals zij vroeger waren. Het is te hopen dat men de Yperlin g n hierin voldoening zal kunnen schenken. Men heeft wel de Nieuwpoortsche hallen met dezelfde soort materialen als vroeger her opgebouwd waarom zou men het ook niet kunnen doen te Yper? 160 km. voor alle categoriën Schitterende overwinning van ALPdONiE ÖHESQUIERE van Yper. 121 renners namen het vertrek. Harde strijd tijdens gehtel den koers. Twee renners in den eindsprint. Twintig duizend toeschouwers juichen de overwinnaars toe. De 5e oml >op Franco- Beige, gegeven door den Journal de Roubaix», werd 2ondag ge- loopen onder een onbeschrijilijke geestdrift. Allen die er de verscheidene phasen en de ontknooping ervan beleetd hebben, zullen zich lang van dit onvergetelijk sportief schouw spel herinneren. 121 renners, op de i37 ingeschrevenen, namen het vertrek. Onder deze waren er een twintigtal die de overwinning konden binnen palmen daaraan kan men zich een gedacht vormen van den bitsigen strijd die plaats greep gedurende de 160 km. waaraan er voorzeker een twintig zouden mogen bijge- rekend worden. Om 8 uur 's morgens werd de controol ge opend waar ieder renner 3 nummers ontving. De werkzaamheden gaan goed door en om 10 45 is de inschrijvingslijst gesloten. De stoet zet zich in gang en om 12 ure juist wordt het vertrek gegeven. De warmte en het stof, alsook de keien zijn oorzaak der menigvuldige pneubarsten verscheidene renners zijn zelfs genoodzaakt op te geven bij gebrek aan banden. Harden trein wordt gevoerd door dezen die aan den kop zitten en een regelmatige snelheid van 3o per uur behouden. Te Sain- ghin worden Deruyter, Pincket en Jansens slachtoffer van bandongeval. Te Baisieux, aan de grens, wordt de doortocht vergemak kelijkt door de sportieve douaniers. 38 ren ners doorvliegen het dorp waarin Deltombe, Pincket, Ghesquiere en Depoorter trekpaard spelen. Dezelfde mannen worden gecontro leerd te Doornik, gevolgd door een bende van 10 renners. Het handteeken wordt afgeschaft. Te Estaimbourg wordt de groep hervormd en een peloton van 35 renners komt voorbij, waarin zich onder andere bevindenPincket, Deruyter, Vervaeke, Sinnaeve, Deman, Mat ton, Declercq Jer., enz. De premie te Dot- tignies is gewonnen door Bossuyt. Te Aelbeke zijn 4 renners aan den kop Pincket, Deruy ter, Bossuyt en Wissingues, deze laatste leidt het meest. Te Wevelghem demareert Wissingues en neemt 100m. op Deruyter, Deoroix R., Ghes quiere en Vervaeke. Hier gebeurt het drama en de koers is gespeeld. Aan het vliegplein wordt de vluchteling ingeloopen. Intusschen breekt de beroepsrijder Declercq zijn wiel gedurende een val, terwijl Denamu, Nieder- gang, Lauwerier de wegloopers trachten te vervoegen, waarvan den voorsprong gedurig vermeerdert. Te Wevelghem lijdt Pincket bandbreuk spijtig voor den jongen wiens grooten moed te onderlijnen valt. Te Halluin is de menigte van volk zoodanig druk, dat het verkeer bijna onmogelijk is. Ter controol van Komen stapt Decroix af om zijn rijwiel na te zien. Hij verliest 200 m. maar haalt nochtans de 2 hazewin len in, namelijk Ghesquiere en Wissin^u s die gedurig aan 35 in d'uur bollen. Al de andere komen afge scheiden met 2, 3 en 5 min. achterstel In deze laatste controol moet Decroix van band ver anderen de 2 andere wachten natuurlijk niet en zoo komen de twee leiders te Toerkoenje samen toe, elkander ieder 5oo m. aflossende. De klimming der helling te La Bassée wordt in snelheid beklommen door Ghesquie e die Wissingues wat ontmoedigt. De achtereen volgende heuvels laten den Yperltng toe er alleen van onder te muizen, tot hij eensklaps plat valt aan den Moviart Wissingues is nu alleen aan de leiding maar geeft teekens van vermoeidheid. Ter vliegende controol van V.C.T. komt Wissingues alleen toe, Decroix op 5o m. en Ghesquiere op 200 m. Pincket volgt op 5oo m. Deze laatste valt nog eens plat. Wissingues zit met een beestje en is voorbijgestoken door Decroix, dan door Ghesquiere die er bijzonder frisch uitziet. Deze twee rieken den stal en vliegen letterlijk naar de overwinning. [5 tot 20 duizend menschen verdringen zich. ter aankomststevige afspanningen zijn op 5oo m. afstand gespannen terwijl de gendar men te peerd de meeste moeite der wereld hebben om het opgetogen publiek tegen te houden. De sprint wordt in volle geweld ingezet door de 2 knappe strijders. Ghesquiere leidt. Op 3oo m. der aankomstlijn begint Decroix te sprinten en neemt eenige meters op zijn tegenstrever, maar in de laatste 5o m. doet Ghesquière een buitengewone krachtinspan ning enkloptnipjesden moedigen Komennaar. Wissingues komt alleen toe 2 min. later. Ghesquière en Decroix, na het aankomst blad geteekend te hebben, ontvangen een prachtigen bloemtuil geschonken door den Journal de Roubaix Het Klassement 1) Ghesquière Alf., Yper, in 4 ure 46 2) Decroix Remi, Komen, op 10 cm. 3) Wissingues A., Roebaais, op 2 min. 4) Pincket J. 5) Vanderhaegen Jos. 6) Janssens D. 7) Hautrique. 8) Mahy. 9) Soens. 10) Sagaert. 11) Quique. 12) Bossuyt. 23) Coppens Alb., Yper. SPORTMAN. Het is met genoegen dat wij vernomen hebben dat Od. Taillieu bepaald aangeduid is om de Ronde van Frankrijk te betwisten. Iedereen zal dus benieuwd zijn zijne uitslagen te kennen, want de sportliefhebber die Odile gevolgd heeft tijdens zijne ronde van 1925, gedurende dewelke hij zich als een veropen baring liet gelden) mag zeker zijn dat hij dit jaar nogmaals zijn man zal staan, daar bijzon derlijk waar het er lastig zal zijn. Verleden jaar deed hij tijdens den eersten rit een ergen val, waardoor hij gedwongen was op te geven. Iedereen heeft de prachtige zegepraal, door onzen Yperscben crack Alf. Ghesquiere be haald in den Circuit Franco-Belge,met vreug de vernomen. In een breedvoeriger verslag in dit weekblad zullen onze lezers kunnen oordeelen over deze prachtprestatie die, wij wenschen en verhopen het, veel naklank zal vinden in de bevoegde sportkringen en voor hem bijzonderlijk goede vruchten zal dragen. Op Donderdag 7" dezer was hij beschikt naar Heyst a/zee af te reizen om er te koersen, doch hij werd daags te voren uitgenoodigd door de overheden der Club van Rijsel, voor wien hij rijdt, om er officieel ontvangen te 0 3.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche (1925-1929) | 1928 | | pagina 5