De Prins van Wales na De Plechtigheid LHötel «EXCELSIOR» Le Pèlerinage du 8 aoüt Naar De Panne De Harmonie Ypriana Sint Jozefs Beroepsschool te Yper H Afrika, Indië, legioenen van fiere strijders „naar Vlaanderen kwamen gesneld, met het besluit te overwinnen of te sterven En de geestdriftige menigte juicht de Bra- banconre de Marseillaise en het God save the King luidruchtig toe. Het Vertrek Na den optocht en de lunch hebben onze gasten de stad verlaten na een bezoek te hebben gebracht aan de kerkhoven en voor malige slagvelden onzer streek. Het muziek van het 4e Linie dat op de Groote Markt een puik Concert geeft wordt hartelijk toegejuicht evenals de verscheidene detachementen die aan de plechtigheid deel namen. Volstrekt niets kwam het bewonderens waardige welgelukken dezer roerende betoo ging storen. Al degenen die aan haar inrichting mede werkten verdienen lofbetuigingen waarop niets af te dingen valt. Maar de palm komt ontegensprekelijk toe aan kolonel E. C. Heath. D. S. O. die het bestuur van al de diensten der bedevaart op zirh nam. Eere aan hem en aan het British Legion Onze hartelijkste gelukwenschen aan de steeds verkleefde Harmonie Ypriana aan de talrijke afdeelingen van het Nationaal Verbond der Oorlogsinvaliden en van den Nationalen Strijdersbond aan de Bur gerlijke Oorlogsslachtoffers aan gansch het personeel van spoorwegen, posterijen, tele grafen en telefonen, aan de politie, aan de pompiers, en aan de Rijkswacht. Zooals verleden jaar heeft Yper een heer lijken dag gekend en al degenen die hem beleefden zullen steeds het beste aandenken ervan bewaren. Leve Groot Brittanje, Frankrijk en België Na dezelfde Lunch genomen te hebben als deze aan de andere 11.000 bedevaarders opgediend, heeft de Prins van Wales onze drie Hostels voor bedevaarders Y. M. C. A. Salvation Army en Church Army bezocht, hij verliet dan onze stad in auto om zekere kerkhoven te bezoeken en ondernam vervolgens den weg naar Boulogne. Tusschen Boulogne en St-Omaars, nabij het dorp Wizernes, bevindt zich eene hoeve waar de prins van Wales gedurende 6 maanden van den oorlog verbleef en waar hij als een kind van den huize behandeld werd. De landbouwer, heer Mequignon, werkte Woensdag namiddag op het hof, in zijn hemdsmouwen en de vork in de hand, wan neer een auto bij den ingang der hoeve stil stond. De prins van Wales stapte er uit en ging den heer Mequignon te gemoet. Diens vreugdige verwondering kan men zich licht inbeelden. De landbouwer en zijn echtgenoote ont vingen den prins zeer hartelijk. In de keuken moest hij met hen koffie drinken. 's Avonds scheepte de prins van Wales in op de maalboot van Boulogne naar Folkestone en kwam 's nachts te li uur te Londen (Vic toria) aan. The Morning Post 9 8-28) Ce fut un spectacle grandiose que le défilé oe ces ii.ooo légionnaires anglais accourus oe toutes les régions de la Gran de Bretagne Pour venir revoir le champ de leurs glorieux exploits, pour venir s'incliner devant le Monu ment grandiose érigé en mémoire de leurs ortunés frères d'armes, dont Dien seul, ainsi que disent leurs stéles, connait le lieu üe repos. Ce ffit grandiose et ce fut émouvant. L accueil du public Yprois, fut rien moins Elle connaissait la force du formidable ennemi qu'elle allait avoir a combattre. Elle savait qu'elle allait au-devant du sacri fice de centaines de milliers de ses jeunes gens. Cependant elle n'hésita pas un instant. Elle tira le glaive pour se mettre aux cotés de la pauvre petite nation dont elle avait ga- ranti l'indépendance et la neutralité. C'est ce geste, ami lecteur, qu'il faudra retenir toujours, quoiqu'il advienne. C'est ce geste qui restera gravé dansle coeur de tous ceux qui ont vécu les années sombres de cette horrible guerre que l'Allemagne, ivre de sang et de conquêtes, imposa au monde. Et c'est ce geste qui a suscité les acclama tions par lesquelles, la population Yproise a accueilli, mercredi dernier, ceux qui, stoïque- ment, pendant quatre ans, sous le feu, sous le fer, sous les gaz assassins, en dressant devant l'ennemi un rempart de leurs poitri- nes, ent sauvé le monde en sauvant la Bel gique. Les Héros que nous vimes défiler ont droit a notre respect au même titre que les Morts. N'ont-ils pas enduré les mêmes souffrances, n'ont-ils pas vécu les mêmes batailles, les mêmes dangers N'ont ils pas fait en s'enrólant le sacrifice de leur vie Et si la grande faucheuse les a épargnés, ne l'ont ils pas frólée avec le mêmè courage, avec la même vaillance que ses malheureuses victimes Se battre pour défendre le sol sacrc de sa Patrie injustement attaquée et envahie par un ennemi sans scrupules, c'est la une action noble et digne. Mais jouer le sort d'un im mense empire dans les hasards d'une guerre sans merci, sacrifier la fortune d'une nation et des centaines de milliers de vies humaines pour faire honneur a sa signature, cela, répé- tons le, est sublime. Lorsque, ami lecteur, vous passez sous l'arche de la Porte de Menin, découvrez-vous respectueusement en vous rappelant que ce monument est le temple du sacrifice dans la plus grande, dans la plus noble acceptation du mot, en vous rappelant que ceux dont les noms figurent sur les plaques commémorati ves, ont versé leur sang non seulement pour la défense de la Belgique, mais pour imposer aux nations criminelles l'observation des ré gles du Droit et de 1'Honneur, et, enfin, pour le salut du monde. Bruyère. I enthousiaste et c'est justice. 11 y a quatorze ans, que l'Angleterre, sur ba S\mP^e raPpel de sa signature, apposée au not n°tre traité de neutralité, envoya a bi* secours, ses premières légions, qui b ?.ot' allaient être suivies par d'innom- Ipq 6S, ^ataillons dans lesquels s'enrolèrent ®eilleurs de ses fils. aotreSte- nobte, grand jusqu'au sublime, ca.r Pas r enéreuse alliée d'outre-mer n'ignorait lmPortance de son acte. c<wpe Sïvait que la guerre serait longue, e> meurtrière. De Tuindagprocessie Na de koude stortvlaag van Zaterdagavond was het erg te vreezen dat onze vermaarde Tuindagprocessie niet zou kunnen uitgaan, 't Zou oprecht jam mer geweest zijn. Gelukkig keerde de wind en, alhoewel wat frisch, kwam het weder toch betrekkelijk goed. De processie ging uit «Yper, Yper, hoe toont gij U verheugd! Een schoone processie, ze verbetert van jaar tot jaar en maakte diepen indruk op de zeer talrijke menigte die ze meer dan eens in onze mooie bevlagde straten bewonderde. Een bloempje aan de Harmonie «Ypriana wier statige processiemarschen heel wit luister -bijbrachten en aan de Katholieke Turners die met hun prachtige groep aller belangstelling hebben gaande gemaakt. Het Kunstconcert der Harmonie van Weveïghem Plaatsgebrek belet ons, jammer genoeg over dit puik concert van Zondag laatst in bijzonderheden te treden. Zeggen we maar dat de goede vrienden van Weveïghem, onder het meesterlijk bestuur van den heer Yerthé zich nogmaals overtroffen hebben en dat de uitbundige toejuichingen die hen herhaaldelijk te beurt vielen meer dan verdiend waren. Een machtige Harmonie die sedert lang het hart van alle kunstminnende Yperlingen heeft gewonnen. Heil den heer Verthé en zijn knappe muzi kanten En tot wederziens, hoe eer hoe liever Handboogmaatschappij Yper-Hoekje Verleden maandag, 6n Oogst, had de jaar lijksche Tuindag schieting plaats aan de pers Het mooie weder en de prachtige te bekam pen prijzen hadden er 217 schutters vereenigd De maatschappij had zoo een bijval nog niet gekend sedert hare herinrichting na den oorlog. De le oppervogel werd neergeveld in de laatste ronde door den schutter Léon Butaye van Stavele. De maatschappij heeft dezen in onmiddellijk laten vervangen door een 2", welke er niet lang op bleef. De 7e schutter welke Léon Butaye opvolgde, schoot rem af. Proficiat, Constant Devriere, dit is zeker wel een record. De medaliën door het Stadsbestuur toege- cend, werden bemeesterd door de maatschap pijen van Oost-Cappel (Frankrijk), Watou, ^angemarek en eene door de Koninklijke Maatschappij St-Sebastiaan onzer stad. Of er veel verzet was moet men zich niet afvragen. Onze lokaalhouder had immers ge zorgd dat er voor iedereen een lekker pisto- etje was, waarop de schutters een goed glas Export van de Trois Rois», konden drinken. Nog een duwtje en de maatschappij mag verhopen dat zij haar behaald succes bij de aanstaande Tuindag-schieting zal te boven gaan. Grand'Place Ypres le plaisir d'annoncer sa fidéle clientèle qu'a l'occasion de la Tuindag il y aura CONCERT - APÉRITIF de 11 a 1 h. par le Happy Jass Band de Menin. Maandagmorgen trokken de Katholieke Turners naar De Panne. De groote autobus Spirit of St-Louis van den heer Jules Van Eenaeme was stampvol. De heeren Valère Seys en Gustave Delahaye zorgden opperbest voor hun jongens en de vroo- lijke reis liep buitengewoon goed van stapel. In De Panne behaalden de Turners een welverdienden bijval. Dat ze er zich ook zeer hartelijk hebben vermaakt moeten we zeker wel niet zeggen. 's Avonds te 8 uur kwamen ze uiterst vol daan van hun auto tochtje naar huis met de zoete hoop binnen kort nog zoo'n genoeglijk uitstapje te mogen ondernemen. Hebt ge, Yperlingen, reeds uwe stad voor gesteld zonder de Harmonie Ypriar.a Neen Dan hebt ge groot ongelijk, want 't zou er te Yper, zonder de Harmonie Ypriana buitengewoon lief uitzien. Denkt er dus eens aan, Yperlingen, en doet uw plicht. Gansch uwe plicht Wordt lid van Ypriana Ypriana beoogt slechts twee dingen Yper en de Kunst. Noch min, noch meer. Ze doet aan geen dorpspolitiek. Yper en de kunst hebben met al dat kleingeestig gedoe volstrekt niets te maken. Dat Ypriana voor Yper werkt en altijd en overal in de bres is om de Ypersche belan gen te verdedigen en te steunen, ieder recht geaard en klaarziend Yperling weet dat bij ondervinding. Dat Ypriana» de Kunst beoefent bewijzen haar puike muziekuitvoeringen die ver en na haar faam verkondigen. Groöte steden kunnen ons die machtige en prachtige maatschappij benijden. Maar dat Yperlingen tegenover haar onver schillig kunnen blijven is volstrekt ongehoord. Denkt er eens aan Yperlingen En wordt lid van «Ypriana», voor Yper en de Kunst Kostelooze dagleergangen (alle werke- dagen van 8 tot 18 u.) voor alle ambacht van hout- en ijzerbewerking teeken'en, meubel maken, schrijnwerken, timmeren, modelma ken, draaien, paswerk, mecaniek, electriciteit, enz. (theoretisch en practisch). Kostelooze Zondagïeergangen (van 8 tot i3 u.) voor alles wat den kleermakersstiel aangaat maatnemen, patroonteekenen, snij den, confectie en aanpassen. Begin van het schooljaar Maandag 17 September, te 8 u. Inschrijvingen en inlichtingen bij den Bestuurder, 5, St Jacobsstraat, 5, Yper, best 's Zaterdags en 's Zondags, voormiddag. V i I 5fs jfC j UU pUDllL 1 pi Ulo j 1111

Het Ypersche (1925-1929) | 1928 | | pagina 3