De politiek en de
Godsdienst.
Schij nheiligaards.
De leering van Christus verlaagt!
Le Réveil de Bruges (23 Mei 1905)
"Als men aan dien hond (de Réveil
vertelde eene zoogezegde historie van ee-
nen hond) eene kluite in zijn muile steekt,
komt er al den anderen kant eene gewij
de hostie uit.
Le Réveil de Bruges (15 Maart 1905.)
We zeggen
3. Het liberalisme wil den burger
oorlog invoeren in België.
Het voorbeeld van Combes en zijn
vrienden, heeft ons, Belgische liberalen,
moed gegeven en aangevuurd. .Wij hopen
wel dat wie ook M. Combes opvolger zij
in Frankrijk (Clemenceau Briand) men
daarom het Combisme niet zal laten
varen.
Indépendance Beige
Hetgeen wij rondom ons zien gebeu
ren in Frankrijk... is de voorbode van
hetgeen de domperspartij in België te
wachten staat
Zuid en Noord, Brugge. (15 Januari 1906)
"'t Is te hopen dat de fransche republiek
hardnekkig en onverbiddelijk tegen de
katholieken zal blijven.»
Moesten wij aan 'thoofd komen we zou
den het ook zijn.
Le Réveil de Bruges (7 Maart 1906)
Arme Paus, die om tegen de scheiding
van Kerk en Staat verzet te teekenen niets
vermag dan eene nuttelooze encycliek de
wereld in te zenden. Wat zal dat baten.
En zeggen dat allicht in België 't zelfde
gebeuren zaldat wij ook liberalen de
scheiding van Kerk en Staat zullen uitwer
ken, spijts den Paus, tegen den Paus! 'tis
allange dat wij het bereiden; 'tzal wel
haast officieel zijn. Zoo zullen wij het
Roomsch juk afschudden en den vooruit
gang te gemoet gaan
M. Dewandre (M. NOLF's vriend)
Ik hef mijn glas omhoog om te drin
ken op het succès van den antiklerikalen
bloc, op zijne zegepralen en op de ge
zondheid van zijne navolgers
M. Magnette, liberaal volksvertegen
woordiger bij een bezoek van den fran-
schen Combist-minister Barthou aan de
liberalen van Luik.
Wij ook, Belgen, hebben 'zoo een
strijd, geleverd. Wij moeten dienzelfden
strijd herbeginnen tegen de zwarte forte-
resse van Rome. Wij moeten mannen
zijn, durvers, die al te zamen werken tot
de nederlaag van het klerikalisme.
M. Warnant (bij dezelfde gelegenheid)
M. Combes is de tolk van het natio
naal geweten. Mocht het fransch voorbeeld
vruchten dragen in België. We verhopen
dat het zoo zal zijnwant hier, meer dan
in Frankrijk ondergaan wij de dwingelan
dij van het papenras.
Flandre Libérale (4 oogst 1904)
1 Antiklerikalenopent uwe oogen,
want de klerikale vijand zal u verpletteren.
Vrijzinnigen! ontwijkt de koffiehuizen,
waar de klerikalen zijn binnengedrongen
en vereenigt u daar, waar ge overtuigd
zijt dat een klerikaal notaris, doktor, enz...
nog den voet niet zetteden, en, indien een
klerikaal daar binnendringt, wijst hem het
gat van den timmerman. Uwe plaats, anti
klerikalen, is niet bij de klerikalen noch
in katholieke gezelschappen of maatschap
pijen. Vergeet de spreuk der geuzen
niet Liever Turksch dan Paapsch!
Laatste Nieuws (4 Oogst 1905)
De dag der wraak nadert! Het onge-
diert der papen en de religie zal er deer
lijk van afkomen. Het gebed van den
ouden liberalen voorvechter De GeyterzzX
uit al onze borsten stijgen
VAN 'T ONGEDIERT DER PAPEN
VERLOS ONS VADERLAND!
Flandre Libérale (25 Maart 1905)
M. NOLF aan u het antwoord!
Ehwel, katholieken, vermits dit het li
beralisme is, is het aller heiligste plicht
mtt—leeken en priesters—ie. werken en te
strijden tegen het liberalisme dat voor ee-
nig doel heeft
de nederlaag der Katholieken!
de nederlaag van Godsdienst en ehris-
tene zeden!
de nederlaag der Kerk!
de nederlaag van God!
Waanzinnigen! God nedervellen? ja,
dat is de leus van den liberalen afgod Vol
taire die, van God sprekende uitriep:« We
zullen dien eerloozen schurk verpletteren
dat is de leus der liberalen!
Durft ge zulk een strijd aanvangen waar
in gij zelf zult vergaan? Ja, dat durft ge
in uwe roekelooze verblindheid, zonder
vrees voor den straffenden arm van God....
De kerk nedervellen?....zooveel heb
ben het gewaagd binst alle eeuwen en allen
zijn omkomen. De kerk kan lijden, ster
ven kan ze niet! Het woord van God is
heilig en onwederroepelijk: De machten
der hel zullen tegen de kerk niets ver
mogen
De katholieken nedervellen? Hoopt
ge dat?
De katholieken als katholieke personen
nedervellen, dat kunt ge. De martelaars
der kerk vielen onder de bijl van den beul,
onder den tand van het wild dier, maar
al vallen verwierven zij de „zegepraalv,.l^et
vergoten bloed was het vruchtbaar zaad
van nieuwe christenen.
De katholieken nedervellen als katho
lieke partij? dat verlangt ge, maar ge mis
rekent fel. Ge vergeet dat in ons duurbaar
vaderland de katholieken de overgroote
meerderheid uitmaken; dat de katholieken
geen lauwaards zijn, maar koene durvers,
harde werkers voor het goede, die zoo ge
makkelijk niet zullen verslagen worden
dat de katholieken houden aan hunne rech
ten, aan hunne vrijheden en dat zij, om
rechten en vrijheden te bewaren zullen
goed en bloed opofferen, zullen lijden en
strijden, winnen en zegepralen.
Dit zeggen wij u liberalen, wij katho
lieken. Dit zeggen wij u M. NOLF, wij
katholieken, die vol zekerheid, ja, maar
wel gewapend, den dag der verkiezing
zien naderen, den dag onzer zegepraal, den
dag uwer nederlaag!
Uwe woorden en bedreigingen, uwe
schanddaden uit 't verleden, uwe helsche
verlangens voorde toekomst zullen wij diep
in 't geheugen prenten en gedenken als
wanneer wij zullen voor de stembns staan.
Dit is ons antwoord, M. NOLF! Onze
stem zal oorverdoovend weergalmen door
Yper en arrondissement:
ten strijde! te wapen! Ood wil het!
te velde! ter zegepraal! God wil het!
Weg met de geuzen, liberale volksbe
driegers, vijanden van den godsdienst on
zer voorvaderen!
Weg met de geuzen, vijanden van onze
rechten, van onze vrijheden, van onze be
langen!
Weg met de geuzen, vijanden van God
en Kerk, van Vaderland en Huisgezin!
En Leve! Leve langde katholieke volks
vertegenwoordigers van Yper en arrondis
sement! God wil het!
De kiesbeweging is nauwelijks begon
nen in het land of... de stoel der waarheid
weergalmt van kiesoprotpingen, van uitgal-
mingen van vervloekingen tegen dezen die
in dien of in geen zin zouden stemmen.
Zoo schrijft Liet Liberale Goede Woord,
van 10 Maart.
M. NOLF, verduik u niet, kom te voor
schijn en zeg ons wie waar hij wan
neer hij hoe hij dat gedaan heeft, in
Yper en 't arrondissement, sedert het ope
nen van den kiesstrijd. Dan zullen we de
bepaalde zaak bespreken anders zeggen
we dat ge liegt of gebiedt te liegen.
De priesters trekken zich politiek aan!
1°) Dat mogen zij zoowel als elk belgisch
burger.
2°) dat moeten zij 'omdatpolietiekestrijd
in België godsdienststrijd is.., M NOLF, we
hebben 't hooger bewezen., zegt dat we
gelogen hebben als ge durft. Maar'tis zoo
waar dat Het Liberale Goede Woord dat on
vrijwillig zelf bekent. (N° 2.10 Maart 1910).
De politiek is noodlottig voor
den Godsdienst (zekerlijk M. NOLF,
de liberale politiek strijdt rechtstreeks te
gen den Godsdienst) en het kan niet
anders (ah, ge kunt niet anders, M.
NOLF, gelukkig nogeens die bekentenis te
vernemen we wisten 't reeds, en 't is daar
om dat we u bevechten.) aangezien
de politiek een hevige twist is, (we
gelooven 't wel) waar de arglist, de
eerzucht de slechtste driften hun rol
hebben (M. NOLF, uwe schrijvelaars
geven een prachtig liberaal portret die
dwazeriks!) en dat het onmogelijk
is den Godsdienst in dezen twist te
mengen, zonder hem te verlagen
en te kwetsen» zoo is, 'tM. NOLF,
ge mengt, gij en al uwe partijgenooten den
Godsdienst in uwe hatelijke politiek om
den Godsdienst te kwetsen, hem te dooden,
hem uit te roeien.
En daarom is 't dat al de katholieken
de priesters zoowel als de leeken het als
een plicht aanzien ten strijde te trekken
tegen de politieke godsdiensthatende libe
ralen, tegen u, M. NOLF en uwe trawan
ten. Uw godsdiensthaat wil het geloof
verdooven in de herten der kleinen en
minderen, uw leus is God uit de school!
uw doel isde kerken aanslaan en sluiten
(gelijk in Frankrijk)
En nochtans, M. NOLF,... nochtans
Luister naar den sehrijver van uw Goe
de Woord.
«De kerk is het deze plaats niet
die den voorbijganger tot meditatie uit-
noodigt, waar het niet noodig is een vast
geloof te hebben om zijn denkbeeld te voe
len zuiveren, deze schuilplaats welke de
wijsgeer geerne bezoekt gelijk de dichter,
de kunstenaar, alwie eindelijk een ideaal
belijdt...
O M. NOLF.. uw opsteller van Het
Liberale Goede Woord, moet toch een
vurig christen zijn om zulke schoone woor
den te schrij ven, een apostel zelfs die werkt
aan uwe bekeering en deze van al uwe
nauwe vrienden.
Hoe jammer is 't, te dier gelegenheid, te
moeten bestatigen dat de kerk op uw
hoofd niet vallen zal, M. NOLF!... of voelt
ge u nooit gestemd tot meditatie-, g' hebt
toch ook eene ziel...? en hebt ge weinig of
geen geloof, uw schrijvelaar zegt dat er
niet veel noodig is om het denkbeeld te
zuiveren; of zijt ge noch wijsgeer, noch dich
ter, noch kunstenaaf of hebt ge geen
ideaal
M. NOLF, zeg het eens, maak het eens
wijs. Hebt ge een godsdienst! De
zuivere Godsdienst misschien
Wat is dat M. NOLF, uw secretaris
is niet heel klaar met die woorden,... is dat
dt roomsch katholieke godsdienst, de gods
dienst van ons christen vlaamsch volk? Zijt
er vóór of zijt ge ertegen
Tegen gelijk al de haatdragende god-
deloozen en liberalen, die hun gal uitspu
wen in hooger overgedrukte aanhalingen?
Tegen d5n hebt ge uw schrijver doen
leugens schrijven, om 't volk te bedriegen
want die woorden 'hier zijn wel bedrog en
leugen.
De zuivere godsdienst men zou
het niet genoeg kunnen herhalen heeft
eigenlijk gesproken geene tegenstrevers.
Waarom zou hij er hebben Wie zou ge
noeg van gevoelen ontbloot zijn om kwaad
te zijn op dezen die gelooven en die in hun
geloof eenen steun, eene versterking, eene
opwekking vindt om wel te leven
En nochtans M. NOLF ge zijt gij den
godsdienst niet bevriend, ge doet gij mêe
met framassons en socialisten wier eenig
doel is den godsdienst te verdelgen
Waarom dat
Nu komt ge konsuis de kiezers wijs
maken dat ge eigenlijk gesproken tegen
den godsdienst niet zijt; maar alleen hem
bekampt omdat de priesters mannen van
den godsdienst zich met politiek bezig
houden.
Pardon M. NOLF, 't is omgekeerd de
priesters zijn door u zelf gedwongen zich
met politiek bezig te houden omdat gij
in de politiek den godsdienst hebt gemengd
en dat zij, van Gods wege, als verdedigers
aangesteld zijn van den godsdienst.
Houden de priesters zich bezig met poli-
tiek dan is het enkel onder godsdienstig
oogpunt, niet op economisch, diplomatisch
stoffelijk gebied... ze zullen zij zich niet
bezighouden met eene vaart, eene statie,
eene kalzij, een gravier, eene watering...
dat zijn al tijdelijke zaken en ze laten dat
aan den burgemeester maar zij houden
zich bezig met onderwijs, met scholen, met
godsdienstige plechtigheden, met de gebo
den Gods en de geboden der H. Kerk....
en dat is hun recht, hun plicht en om hun
plicht te volbrengen zullen ze geen duim
breed achteruitgaan.
Waarom zijt ge dan kwaad
op de priesters die hunnen geestelijke bedie
ning uitoefenen zonder zich te bemoeien
met —stoffelijke, tijdelijke politieke
beweging, alleen bezorgd om te zegenen, te
troosten, eene betere wereld te leeren kennen
aan dezen die lijden.
Waarom?
Dat vragen wij u, M. NOLF, met de
eigenste woorden van uwen pennelekker
in Het Liberale Goede Woord.
Waarom
Omdat uw liberaal doel is: Weg met
Kerk en Godsdienst!
Weg met God!
i
De opsteller van Het Liberale Goede Woord
haalt een schrijven mede van Paus Pius X
aan Mgr. Lacroix (gewezen) bisschop van
iarentaise, in Frankrijk, waarin Z. H. aan
raadt aan de geestelijkheid zich met kies-
politiek niet te bemoeien.
De Nolfisten staan in vereerende bewon
dering voor Z. Heiligheid. Nooit heeft de
Paus eerbiediger onderdanen gehad. Maar
M. NOLF ge moet dan onderdanig zijn in
4=
9