De politiek en de Godsdienst. Schij nheiligaards. De leering van Christus verlaagt! Le Réveil de Bruges (23 Mei 1905) "Als men aan dien hond (de Réveil vertelde eene zoogezegde historie van ee- nen hond) eene kluite in zijn muile steekt, komt er al den anderen kant eene gewij de hostie uit. Le Réveil de Bruges (15 Maart 1905.) We zeggen 3. Het liberalisme wil den burger oorlog invoeren in België. Het voorbeeld van Combes en zijn vrienden, heeft ons, Belgische liberalen, moed gegeven en aangevuurd. .Wij hopen wel dat wie ook M. Combes opvolger zij in Frankrijk (Clemenceau Briand) men daarom het Combisme niet zal laten varen. Indépendance Beige Hetgeen wij rondom ons zien gebeu ren in Frankrijk... is de voorbode van hetgeen de domperspartij in België te wachten staat Zuid en Noord, Brugge. (15 Januari 1906) "'t Is te hopen dat de fransche republiek hardnekkig en onverbiddelijk tegen de katholieken zal blijven.» Moesten wij aan 'thoofd komen we zou den het ook zijn. Le Réveil de Bruges (7 Maart 1906) Arme Paus, die om tegen de scheiding van Kerk en Staat verzet te teekenen niets vermag dan eene nuttelooze encycliek de wereld in te zenden. Wat zal dat baten. En zeggen dat allicht in België 't zelfde gebeuren zaldat wij ook liberalen de scheiding van Kerk en Staat zullen uitwer ken, spijts den Paus, tegen den Paus! 'tis allange dat wij het bereiden; 'tzal wel haast officieel zijn. Zoo zullen wij het Roomsch juk afschudden en den vooruit gang te gemoet gaan M. Dewandre (M. NOLF's vriend) Ik hef mijn glas omhoog om te drin ken op het succès van den antiklerikalen bloc, op zijne zegepralen en op de ge zondheid van zijne navolgers M. Magnette, liberaal volksvertegen woordiger bij een bezoek van den fran- schen Combist-minister Barthou aan de liberalen van Luik. Wij ook, Belgen, hebben 'zoo een strijd, geleverd. Wij moeten dienzelfden strijd herbeginnen tegen de zwarte forte- resse van Rome. Wij moeten mannen zijn, durvers, die al te zamen werken tot de nederlaag van het klerikalisme. M. Warnant (bij dezelfde gelegenheid) M. Combes is de tolk van het natio naal geweten. Mocht het fransch voorbeeld vruchten dragen in België. We verhopen dat het zoo zal zijnwant hier, meer dan in Frankrijk ondergaan wij de dwingelan dij van het papenras. Flandre Libérale (4 oogst 1904) 1 Antiklerikalenopent uwe oogen, want de klerikale vijand zal u verpletteren. Vrijzinnigen! ontwijkt de koffiehuizen, waar de klerikalen zijn binnengedrongen en vereenigt u daar, waar ge overtuigd zijt dat een klerikaal notaris, doktor, enz... nog den voet niet zetteden, en, indien een klerikaal daar binnendringt, wijst hem het gat van den timmerman. Uwe plaats, anti klerikalen, is niet bij de klerikalen noch in katholieke gezelschappen of maatschap pijen. Vergeet de spreuk der geuzen niet Liever Turksch dan Paapsch! Laatste Nieuws (4 Oogst 1905) De dag der wraak nadert! Het onge- diert der papen en de religie zal er deer lijk van afkomen. Het gebed van den ouden liberalen voorvechter De GeyterzzX uit al onze borsten stijgen VAN 'T ONGEDIERT DER PAPEN VERLOS ONS VADERLAND! Flandre Libérale (25 Maart 1905) M. NOLF aan u het antwoord! Ehwel, katholieken, vermits dit het li beralisme is, is het aller heiligste plicht mtt—leeken en priesters—ie. werken en te strijden tegen het liberalisme dat voor ee- nig doel heeft de nederlaag der Katholieken! de nederlaag van Godsdienst en ehris- tene zeden! de nederlaag der Kerk! de nederlaag van God! Waanzinnigen! God nedervellen? ja, dat is de leus van den liberalen afgod Vol taire die, van God sprekende uitriep:« We zullen dien eerloozen schurk verpletteren dat is de leus der liberalen! Durft ge zulk een strijd aanvangen waar in gij zelf zult vergaan? Ja, dat durft ge in uwe roekelooze verblindheid, zonder vrees voor den straffenden arm van God.... De kerk nedervellen?....zooveel heb ben het gewaagd binst alle eeuwen en allen zijn omkomen. De kerk kan lijden, ster ven kan ze niet! Het woord van God is heilig en onwederroepelijk: De machten der hel zullen tegen de kerk niets ver mogen De katholieken nedervellen? Hoopt ge dat? De katholieken als katholieke personen nedervellen, dat kunt ge. De martelaars der kerk vielen onder de bijl van den beul, onder den tand van het wild dier, maar al vallen verwierven zij de „zegepraalv,.l^et vergoten bloed was het vruchtbaar zaad van nieuwe christenen. De katholieken nedervellen als katho lieke partij? dat verlangt ge, maar ge mis rekent fel. Ge vergeet dat in ons duurbaar vaderland de katholieken de overgroote meerderheid uitmaken; dat de katholieken geen lauwaards zijn, maar koene durvers, harde werkers voor het goede, die zoo ge makkelijk niet zullen verslagen worden dat de katholieken houden aan hunne rech ten, aan hunne vrijheden en dat zij, om rechten en vrijheden te bewaren zullen goed en bloed opofferen, zullen lijden en strijden, winnen en zegepralen. Dit zeggen wij u liberalen, wij katho lieken. Dit zeggen wij u M. NOLF, wij katholieken, die vol zekerheid, ja, maar wel gewapend, den dag der verkiezing zien naderen, den dag onzer zegepraal, den dag uwer nederlaag! Uwe woorden en bedreigingen, uwe schanddaden uit 't verleden, uwe helsche verlangens voorde toekomst zullen wij diep in 't geheugen prenten en gedenken als wanneer wij zullen voor de stembns staan. Dit is ons antwoord, M. NOLF! Onze stem zal oorverdoovend weergalmen door Yper en arrondissement: ten strijde! te wapen! Ood wil het! te velde! ter zegepraal! God wil het! Weg met de geuzen, liberale volksbe driegers, vijanden van den godsdienst on zer voorvaderen! Weg met de geuzen, vijanden van onze rechten, van onze vrijheden, van onze be langen! Weg met de geuzen, vijanden van God en Kerk, van Vaderland en Huisgezin! En Leve! Leve langde katholieke volks vertegenwoordigers van Yper en arrondis sement! God wil het! De kiesbeweging is nauwelijks begon nen in het land of... de stoel der waarheid weergalmt van kiesoprotpingen, van uitgal- mingen van vervloekingen tegen dezen die in dien of in geen zin zouden stemmen. Zoo schrijft Liet Liberale Goede Woord, van 10 Maart. M. NOLF, verduik u niet, kom te voor schijn en zeg ons wie waar hij wan neer hij hoe hij dat gedaan heeft, in Yper en 't arrondissement, sedert het ope nen van den kiesstrijd. Dan zullen we de bepaalde zaak bespreken anders zeggen we dat ge liegt of gebiedt te liegen. De priesters trekken zich politiek aan! 1°) Dat mogen zij zoowel als elk belgisch burger. 2°) dat moeten zij 'omdatpolietiekestrijd in België godsdienststrijd is.., M NOLF, we hebben 't hooger bewezen., zegt dat we gelogen hebben als ge durft. Maar'tis zoo waar dat Het Liberale Goede Woord dat on vrijwillig zelf bekent. (N° 2.10 Maart 1910). De politiek is noodlottig voor den Godsdienst (zekerlijk M. NOLF, de liberale politiek strijdt rechtstreeks te gen den Godsdienst) en het kan niet anders (ah, ge kunt niet anders, M. NOLF, gelukkig nogeens die bekentenis te vernemen we wisten 't reeds, en 't is daar om dat we u bevechten.) aangezien de politiek een hevige twist is, (we gelooven 't wel) waar de arglist, de eerzucht de slechtste driften hun rol hebben (M. NOLF, uwe schrijvelaars geven een prachtig liberaal portret die dwazeriks!) en dat het onmogelijk is den Godsdienst in dezen twist te mengen, zonder hem te verlagen en te kwetsen» zoo is, 'tM. NOLF, ge mengt, gij en al uwe partijgenooten den Godsdienst in uwe hatelijke politiek om den Godsdienst te kwetsen, hem te dooden, hem uit te roeien. En daarom is 't dat al de katholieken de priesters zoowel als de leeken het als een plicht aanzien ten strijde te trekken tegen de politieke godsdiensthatende libe ralen, tegen u, M. NOLF en uwe trawan ten. Uw godsdiensthaat wil het geloof verdooven in de herten der kleinen en minderen, uw leus is God uit de school! uw doel isde kerken aanslaan en sluiten (gelijk in Frankrijk) En nochtans, M. NOLF,... nochtans Luister naar den sehrijver van uw Goe de Woord. «De kerk is het deze plaats niet die den voorbijganger tot meditatie uit- noodigt, waar het niet noodig is een vast geloof te hebben om zijn denkbeeld te voe len zuiveren, deze schuilplaats welke de wijsgeer geerne bezoekt gelijk de dichter, de kunstenaar, alwie eindelijk een ideaal belijdt... O M. NOLF.. uw opsteller van Het Liberale Goede Woord, moet toch een vurig christen zijn om zulke schoone woor den te schrij ven, een apostel zelfs die werkt aan uwe bekeering en deze van al uwe nauwe vrienden. Hoe jammer is 't, te dier gelegenheid, te moeten bestatigen dat de kerk op uw hoofd niet vallen zal, M. NOLF!... of voelt ge u nooit gestemd tot meditatie-, g' hebt toch ook eene ziel...? en hebt ge weinig of geen geloof, uw schrijvelaar zegt dat er niet veel noodig is om het denkbeeld te zuiveren; of zijt ge noch wijsgeer, noch dich ter, noch kunstenaaf of hebt ge geen ideaal M. NOLF, zeg het eens, maak het eens wijs. Hebt ge een godsdienst! De zuivere Godsdienst misschien Wat is dat M. NOLF, uw secretaris is niet heel klaar met die woorden,... is dat dt roomsch katholieke godsdienst, de gods dienst van ons christen vlaamsch volk? Zijt er vóór of zijt ge ertegen Tegen gelijk al de haatdragende god- deloozen en liberalen, die hun gal uitspu wen in hooger overgedrukte aanhalingen? Tegen d5n hebt ge uw schrijver doen leugens schrijven, om 't volk te bedriegen want die woorden 'hier zijn wel bedrog en leugen. De zuivere godsdienst men zou het niet genoeg kunnen herhalen heeft eigenlijk gesproken geene tegenstrevers. Waarom zou hij er hebben Wie zou ge noeg van gevoelen ontbloot zijn om kwaad te zijn op dezen die gelooven en die in hun geloof eenen steun, eene versterking, eene opwekking vindt om wel te leven En nochtans M. NOLF ge zijt gij den godsdienst niet bevriend, ge doet gij mêe met framassons en socialisten wier eenig doel is den godsdienst te verdelgen Waarom dat Nu komt ge konsuis de kiezers wijs maken dat ge eigenlijk gesproken tegen den godsdienst niet zijt; maar alleen hem bekampt omdat de priesters mannen van den godsdienst zich met politiek bezig houden. Pardon M. NOLF, 't is omgekeerd de priesters zijn door u zelf gedwongen zich met politiek bezig te houden omdat gij in de politiek den godsdienst hebt gemengd en dat zij, van Gods wege, als verdedigers aangesteld zijn van den godsdienst. Houden de priesters zich bezig met poli- tiek dan is het enkel onder godsdienstig oogpunt, niet op economisch, diplomatisch stoffelijk gebied... ze zullen zij zich niet bezighouden met eene vaart, eene statie, eene kalzij, een gravier, eene watering... dat zijn al tijdelijke zaken en ze laten dat aan den burgemeester maar zij houden zich bezig met onderwijs, met scholen, met godsdienstige plechtigheden, met de gebo den Gods en de geboden der H. Kerk.... en dat is hun recht, hun plicht en om hun plicht te volbrengen zullen ze geen duim breed achteruitgaan. Waarom zijt ge dan kwaad op de priesters die hunnen geestelijke bedie ning uitoefenen zonder zich te bemoeien met —stoffelijke, tijdelijke politieke beweging, alleen bezorgd om te zegenen, te troosten, eene betere wereld te leeren kennen aan dezen die lijden. Waarom? Dat vragen wij u, M. NOLF, met de eigenste woorden van uwen pennelekker in Het Liberale Goede Woord. Waarom Omdat uw liberaal doel is: Weg met Kerk en Godsdienst! Weg met God! i De opsteller van Het Liberale Goede Woord haalt een schrijven mede van Paus Pius X aan Mgr. Lacroix (gewezen) bisschop van iarentaise, in Frankrijk, waarin Z. H. aan raadt aan de geestelijkheid zich met kies- politiek niet te bemoeien. De Nolfisten staan in vereerende bewon dering voor Z. Heiligheid. Nooit heeft de Paus eerbiediger onderdanen gehad. Maar M. NOLF ge moet dan onderdanig zijn in 4= 9

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1910 | | pagina 2