BIJBLAD
aan
Katholiek Volksgezind deekblad
basten
(Daalschappelijke Belangen
YPER en ARRONDISSEMENT
Groote Betooginit ter eere der
gelasterde Missionnarissen
derdejaars 9
KONGO
V akvereeniging
Verbond der Beitenbonden. Sï!
Verbond der Veesyndikaten.
Gericht
Wekelljksche Oplage 5 500 nummers
ZONDAO 25 FEBRUARI 1912.
G. Bras-Tavernier,
Het vasten is van overoude tijden gekend
geweest en beoefend. De godvruchtige Jo
den hadden de gewoonte aangenomen
vrijwillig en zonder verplichting te vasten
op dinsdag en donderdag, 't Gebeurde eens
dat de schijnheilige Phariseëers de aposte
len vroegen waarom ze den Joodschen
vasten niet onderhielden. Maar de Zalig
maker nam de verdediging zijner volge
lingen op Als men bruiloft viert, sprak
Hij, zullen de vrienden niet treurenmaar
als de bruidegom hun ontnomen zal wor
den dan zal het de tijd zijn van klagen en
versterven. En hiermede bedoelde Hij
den tijd dat zijne discipelen van zijne te
genwoordigheid en steun beroofd, hunne
verlatenheid al te zwaar zouden gevoelen.
Het woord van Jezus maakte indruk op
zijne getrouwe volgelingen. Van vroeg af
was het de gewoonte te vasten op de da
gen dat de Bruidegom ons ontnomen
werd; n. 1. van af Goeden Vrijdag tot aan
Paaschdag. Maar ook van de oudste tijden 'i
zien we eene strekking tot stand komen om
dien vastentijd langer te rekken. Bijzonder
grooten invloed had de veertigdaagschen
vasten van Jezus in de woestijn, zoodat al-
lengerhand, overal in de de Westerlanden
de groote vasten in voege kwam.
Om het eigen karakter van den Vasten
wel te verstaan moeten we rekeniug hou
den met twee geplogentheden, die nu twee-
maal verdwenen zijn 1) De bereiding
der geloofsleerlingen, 2) de verzoening der
openbare zondaars.
1). Bereiding der geloofsleerlingen. Lie
den die maar op gevorderden leeftijd tot
het geloof overkwamen moesten vooraf
een degelijk godsdienstig onderwijs ont
vangen. Dit nu kregen ze gezamentlijk in
den vastentijd, om dan te samen met de
vontewijding op Paaschavond, gedoopt te
worden. Een groot aantal evangeliën in
den Vasten, werden opzettelijk tot onder
wijzing uitgekozen, en in sommige gebeden
der mis, smeekt mèn nog ten gunste der
geloofsleerlingen.
2) Verzoening der openbare zondaars. In
de eerste eeuwen was er een betrekkelijk
kleiner aantal christenen, maar ze waren des
te vuriger.
De groote langdurige vervolgingen de
den de lauwen en kleinhartigen afvallen; het
beste, het uitgelezene deel bleef. Hunne
zonden waren zeldzaam, en zoo zich iemand
aan eene groote euveldaad misgreep, moest
hij, buiten de geheime biecht, de sacramen-
teele, ook eene openbare belijdenis zijner
zonden afleggen. Daarop volgde ook een
openbare boetpleging. De berouwhebben
de zondaar werd omzeggens van de ge
meenschap afgescheiden. Op Asschen
Woensdag kwam hij ter kerke en daar
werd hem assche op het hoofd gestrooid
tot teeken van boete. Zoo deed hij peni
tentie den geheelen vasten door, en stond
hij in rouwgewaad aan de deuren der ker-1
ke, en vroeg de godvruchtige lieden om
gebeden en voorspraak bij God. De open
bare penitentie en zondaars zijn nu lang al
verdwenen, en wij allen, zondaars gaan nu
met't begin van den vasten, de gewijde
assche op ons hoofd laten strooien in tee-
ken van rouw.
Voor de geloofsleerlingen en zondaars
was de hemel gesloten, voor hen beide
werd hij geopend met het Paaschfeest. Die
gedachte bracht in de middeleeuwsche li
turgie een zinrijk gebruik tot stand. Met
den aanvang van den vasten, werden niet
enkel beelden en kruisen gedekt, zoo men
nu nog doet op Passiezondag, maar hetge-
heele koor met altaar en priester bleef ge
doken met een groote zware gordijn die
van het kerkgewelf tot op den grond ne-
derviel. Het koor met zijn schitterende
kleuren, zijn rijke glasramen, zijn goud en
licht verbeeldde den hemel gesloten door
de zonde, opnieuw te ontsluiten door den
dood van Christus. De gordijn verbeeld
de nog de wijdvermaarde gordijn des tem
pels bij de Joden, die op het oogenblik j
van Christus dood, van boven tot beneden
in stukken scheurde. Wanneer de diaken op
Goeden Vrijdag het Passieverhaal zong,
en de woorden uitsprak Et velum templi
scissum est*, en de tempelgordijn scheur
de, dan werd de gordijn voor het koor
opengetrokken. Door Jezus dood was de
hemel heropend.
Met die schoone ceremonien is ook de
strengheid van den vasten verdwenen.
Eilaas ook de christene vurigheid schijnt
verminderd. Laten we ten minste in den
geest der kerk treden, en al de kommer
nissen en de tegenheden van ons leven
opdragen tot uitboeting onzer misdaden.
Zaterdag 17 Februari te 10 u. 's mor
gens vertrok de Elisabethville naar de
kolonie. Aan boord bevonden zich weder
om missionnarissen Pater Mortier, alge
meen overste der missiën van Scheut. Hij
doet te wege zijn algemeen kanoniek be
zoek aan al de missiën van Scheut in
Belgisch Kongo.
Met hem varen meê de EE. PP. Karei
Seghers uit Ghistel, 3e vertrek, en Joseph
Tack en A. Lefebvre. De twee laatsten
hebben met den besten uitslag het examen
in de tropische geneeskunde afgelegd.
Met hetzelfde schip varen ook 5 broe
ders van Liefde meê die te Kabinda in
Katanga eene school gaan openen.
Te langzaam en te traag gaat het werk
vooruit, Jammer voor de werklieden! want
hoe min vereenigd, hoe min zekerheid
van vasten loon, hoe meer gevaar van
wetsovertreding op het werk, hoe moeilij
ker om leven.
En zeggen, dat niemand anders dan het
werkvolk schuld heeft aan dien pijnlijken
toestand, want vast en zeker is 't, dat alle
weldenkende, broederminnende, liefdadige
patroon de redelijkheid en de noodzake
lijkheid zelve van de vereeniging verstaat
en inziet.
Deze is zijne redeneering. Als groote
mannen, als welstellende personen, als rij
ke nijveraars te zamen doen om hun werk
hunne kapitalen meer te doen opbrengen,
't is natuurlijk ook dat de werkman zoeke
om zijn kapitaal (den arbeid) genoegzaam
te doen voortbrengen om er mee te be
staan, om er treffelijk van te leven. Nu het
eenigste middel dat de werkman heeftom
zoo zijn kapiiaal te doen opbrengen is
de vereeniging.
Maar in de vereeniging zijn verscheide
ne soorten van leden
1) Die het nut en doel der vereeniging ver
staan, die uit princiep en met volle overtui
ging lid zijn geworden: die door en in de
vakvereeniging de verheffing zoeken voor
hun beroep, van hun bestaan en van hun
tand; die niet alles overlaten aan hun bestier
maar die ook een sacrificie willen doen.
2) De mêeloopende leden, die lid zijn
der vereeniging omdat anderen lid zijn,
maar die van doel of werking van de ver
eeniging weinig of niets en weten die niet
het minste doen voor" de vereeniging en
gerust t' huis zitten als er nood is, of eenig
gevaar eene cente te moeten meer geven.
3) De lastige en onhebbelijke ledendie
nooit tevreden zijn, die alles weten te be
knibbelen, voor wie het bestier nooit van
passé kan doen wat meer is die ten al
le stappe tweersdrijven en altijd hun per
soonlijk gedacht willen doen en willen
doordrijven.
En juist die twee laatste soorten van le
den maken het leven en bestaan der ver
eeniging, moeilijk en lastig.
Zij ook, maar al te dikwijls, zijn de
schuld waarom er zooveel onvereenigden
blijven. En de onvereenigden, of liever die
tegen de vereeniging zijn iedereen kent ze.
Eertijds gaven wij eene geheele lijste op.
Onder anderen
Onverschilligen die noch eer gevoelen
noch eergierigheid hebben, die niet het
minste bekommerd zijn met hunne verhef
fing en bijzonderlijk niet met deze van
hunne werkbroeders.
Lamlendigen die de wilskracht niet heb
ben om hooger op, die het hen ontzien
goed en rap werk te verrichten en die in
al 't geen zij doen maar een dingen inzien
dagelijks den noene en den avond en we
kelijks den zondag of rustedag te lauwen.
Karweiers die helaas hunnen baas on
derkruipen overal waar zij kunnen, die
meer rekenen op hun buitenwerk dan op
hun dag huur en zoo oorzaak zijn dat de
kleine bazen geen bestaan hebben.
Onbekwamen die van hun werk weinig
of niets verstaan en zoo met vreeze zitten
dat men hun werk naar weerde zou schat
ten die bij kalanten en burgers de aeh-
ting voor den vakman doen dalen en
wegnemen.
Zuipers die meer lust hebben naar bier
dan naar werk die om reden van breed
keelgat en hunne droge lever te veel van
noode hebben aan nat en zoo in de on
mogelijkheid zijn hunne 25 of 30 ct te
weke aan 't syndicaat te betalen.
Batevangers die specueeren op vrou
wenarbeid en rekenen op den krijg; voor
wie de vrouw nooit genoeg werkt en Hos-
picen en Disch nooit genoeg geven.
Egoïsten en mouwvagersdie maar juist
eigen belang kennen, die maar één dingen
inzien: hun patroon flikflooien om boven
anderen wat meer te winnen.
Schande driemaal schande, aan al-
wie den neerstigen werkman wil beletten
tot eerlijk loon, tot verheffing van zijnen
stand te werken
Aan allen" roepen wij toe Kwijt uwen
plicht vervolgt uw recht, vereenigt u.
Zoo betrachten en verkrijgen wij beter
onze leuze
Liefdé en Rechtveerdigheid
aan de CORRESPONDENTEN.
Intrede der Missionnnarissen.
Te 5 1/2 u. van het einde der zaal komt
de stoet binnen van zendelingen en over
heden en feestinrichters. Bij het intrede
speelt de 5. Michielsharmonie, van op het
verhoog tenden de zaal, eene dreunende
Brabangonne. Jahet Vaderlandsch lied
want vrij katholieken zijn vaderlanders die
het herte voelen kloppen voor Vaderland
en Vorst, die hier het kl 'ine Belgenland
en daar het uitgestrekter Kongoleesche
Vaderland hertstochteli'k beminnen, die
rech zinnige en onbaatzuchtige liefde toe
dragen tot dezen die in het Zwarteland
gaan zwoegen en zweten en hun bloed
vergieten voor onze Zwarte broeders uit
Kongo
Eene machtige toejuiching begroet den
intredenden stoet die langzaam op het
tooneel plaats neemt. Mgr. Roelens,
bisschop van Djerba, apostoliek vicaris
van Opper-Kongo; Z. E. M. Kanunnik
Debrouwerc, pastor-deken; M. Colaert,
burgmeester van Yper; Z. E. P. Declerck.
assistent van den Algemeenen Oversten van
Scheut, lid van den kolonialen raad; M. Van
Merris, burgmeester van Poperinghe; Z. E.
P. Vermeersch, Jesuiet-de befaamde
schrijver over KongoM. Fraeijs, voorzitter
van de Katholieke Associatie; E. H. P.
Biebuyck van Yper, Jezuiet, zendeling in
Beneden-KongoM. Biebuyck, voorzitter
van den Rechtbank; M. F. DeMunninck
van het "Volk» van Gent; E. P. Tyber-
ghein van Yper, der congregatie van
Scheut; E. P. Van den Bosch, der
Witte-Paters van Afrika; de EE. HH. Pas
tors van Stad; M. Henri Vanderghote
voorzitter en E. H. Roose, proost van het
Christen Vlaamsch Verbond.
Openingsrede van
M. H. Vanderghote.
E. H. P. Declerck van Scheut
aan 't woord.
De voordracht van E P. Vermeersch
AANKONDIGINGEN
Gewone aankondigingen 10 c. per reke:
Rechterli'ke aankondigingen: 1 fr, de reke,
Groote en langdurige aankondigingen: volgens overeenkomst
DRUKKER-UITGEVER
BOTERSTRAAT. 62, YPER.
INSCHRIJVING
Voor een heel jaar: 2.50 fr. - Prijs per nummer 2 centiemen.
De inschrijvers wenden zich tot den Uitgever; of tot onze gazetver-
koopers.
Over veertien dagen
was het de jaarlijksche
algemeene vergadering van het verbond der Vee
syndikaten van het Arrondissement.
M. Fraëijs de Veubeke voorzitter, en E. H. Storm,
onderpastor te Elverdinghe, proost van het verbond,
zaten de vergadering voor. Negentien syndikaten
hadden hunne afgeveerdigden gezonden.
M. de Voorzitter doet uitkomen hoe dank aan
het Verbond verschillige syndikaten opgericht wer
den. Zoo hebben de landbouwers van Yper nu
ook hun plaatselijk syndikaat. Spreker steunt in 't
bijzondere op de noodzakelijkheid van den goeden
keus der stieren, op den aankoop der beste koeien,
op het stiptelijk houden van de geslachtsboeken.
j Daarvan hangt af de vooruitgaan van den veekweek
en ook het verkrijgen van Staatstoelagen. De boe
ken zijn kosteloos door het Verbond geleverd. Ver
leden jaar door den schuld van het mond- en
klauwzeer kon geen prijskamp gehouden worden.
Het gouvernement gaf nochtans eene toelaag van
700 frank. Wij hopen dit jaar nog eene tweede
toelaag te ontvangen om een prijskamp van 2000
frank premiën te kunnen inrichten. Wij zouden
dien prijskamp in Mei aanstaande kunnen houten.
(Goedgekeurd).
De heer secre'aris geeft lezing van het programma
van den prijskamp vastgesteld op 18 Mei. Dit pro
gramma na enkele wijzigingen werd aanveerd.
Het Ypersche Volk is U, vrienden correspon
denten, het allergrootste deel verschuldigd van den
bijval welke het overal geniet. Daarom onzen recht-
zinnigsten dank met de hoop dat wij altijd voort op
U zullen mogen rekenen.
Het ware ons hoogst aangenaam en voor Het
Ypersche Volk allervoordeeligsi mochten wij U
de volgende punten doen opmerken
7e Regelmatig zijn in het nieuws zenden alle
veertien dagen voor 't minst, best alle week. Het
nieuws uit uwe gemeenten is de beste middel tot ver
spreiding en propaganda.
2e Uwe medederlingen aangenaam opstellen klaar
en bijzonderliik kort opdat iedereen een plaatske zou
vinden in ons weekblad.
3e Net schrijven en slechts op eene zijde van 't pa
pier.
4e Uwe bijdragen toesturen dat zij ons toekomen
ten laatsten 's Vrijdags morgens. Enkel bij hoog
dringendheid en voor belangrijk nieuws kan aan
dien regel uitzondering gemaakt worden
5e De wekelijksche burgerstanden niet vergeten.
Op U steunend, beste vrienden, bieden wij U onze
dankbaarste groeten. De Opstellers.
jaarvergadering plaats van het Verbond der Geiten
bonden van 't Arrondissement, onder voorzitter
schap van M. Colaert, burgmeester van Yper.
De heer Voorzitter bestatigt dat er reeds 29
plaatselijke syndikaten in 't Verbond zijn ingeschre
ven. De prijskamp voor bokken van verleden jaar
bekwam een volledigen uitslag. Van de 43 bokken
aan de keuring onderworpen zijn allen buiten 5
goedgevonden geweest om het ras te verbeteren.
Onze syndikaten zijn daardoor bloeiend en dat
zijn wij verschuldigd aan de beheerders van de
plaatselijke bonden die alle zorgen nemen om de
landen van goede bokken te voorzien. Onze bon
den hebben ook proesten die gedurig bekommerd
zijn niet alleen met het geestelijk maar ook met het
stoffelijk welzijn van de bevolking. Aan allen zijn
wij onzen dank verschuldigd.^ De toelagen van
openbare besturen ontvangen sedert 1910 en te ont
vangen in 1912 laten ons toe u voor te stellen de
premiën van de aan-taande verbonds-prijskamp te
verhoogen tot aan 2000 franken (Goedgekeurd).
De heer Schrijver geeft lezing van het programma
van dezen prijskamp die mits eenige veranderingen
goedgekeurd wordt. De prijskamp is vastgesteld op
11 Mei aanslaande.
Cjnpn Upjrfj Na het verslag van den schrijver
i Liycu 1ICIIU (welke wij Zondag laatst gegeven
hebben) werden de HH. Iweiris d'Eeckhoutte, V.
Seys, Raeckelboom als bestuurleden herkozen even
als M. Struye,lid van den toezichtraad.
Nu bedankt de heer Voorzitter de aanwezige le
den, vooral de verstkomende zoo van Crombeke en
Wervick. Ook heeft hij een woord van dank voor
beheerraad en toezichtsraad, en inzonderheid voor
M. Fiers, die steeds onvergeld, met de meeste wel
willendheid de plans van de leden onderzoekt, op
dat zij een schoon en stevig gebouwd huis aan
voordeeliger prijs zouden hebbenook M. Rae
ckelboom, de altijd bereidwillige schrijver met
zijn gekende minzaamheid werd niet vergeten. In
gepaste woorden schilderde de achtbare voorzitter
het nederig ontstaan af van Eigen Heird over
twintig jaar, en hoe zij den wijzen raad van Wijlen
Baron Surmont volgden, en huizen lieten bouwen
om Eigen Heird te laten kennen en waardee-
ren. Uit het verslag van den heer schrijver kan men
genoegzaam opmerken welke nu de bloei is van
Eigen Heird en welke het goed is dat zij reeds
aan de werkende klas verschaft heeft. Op gansch
bijzondere wijze steunde de heer Voorzitter op de
:eserve van Eigen Heird beloopende reeds tot
8777,85 fr. Deze reserve waarin al de werkende leden
deelen, is bestemd om hun ter hulp te komen als
schade aan hunne huizen komt, buiten deze voor
zien in de polissen van brandverzekering. Eigen
1 leird verleent crediet niet alleen tot het aankoo-
jjen van grond en bouwen van huizen, maar zelfs
tot het koopen van huizen. Geen ouderdom wordt
vereischt om lid te worden van Eigen Heird
De Voorzitter, eindigt met te vragen dat allen
hunnen invloed zouden gebruiken, opdat al de nieu
we leden voortaan zouden bouwen langs openbare
straten, opdat hunne huizen in waardezouden stijgen
Vrienden uit de werkende klas, die ook geerne
zoudt willen uw eigen huis bezitten, richt u in vol
le vertrouwen tot de samenwerkende maatschappij
Eigen Heird St. Jacobsstraat, 26, Yper.
Vóór de Vergadering.-Een oogenschouw in
de Ypersche Volkshuiszaal. Voor 5 u reeds komt
de menigte toe de zaal heeft haar feestgewaad. Het
tooneel, waarop de sprekers en overheden zullen
plaats nemen, is op bijzondere wijze luisterlijk ver
sierd. Langs de schermen heeft men de vlaggen der
katholieke maatschappijen gedrapeerd de vlaggen
van de K J Wacht, de Knechten- Weezenschool, de
Gilde van O. L. V. van Thuyne, de Christene
Staatswerklieden, den Kath Ziekentroost, de Kath.
Wacht, S Michiels-Turners, de Stuaentenbondte
midden tusschen vaderlandsche en kongolee-che
trofeën den standaard van de Koninklijke Katholie
ke Fanfare. Bij de verlichting is het kleurenspel der
bonte vaandels indrukwekkend.
Yper heeft willen zijn best doen om ook protest
aan te teekenen tegen de valsche laffe aanranding
van den Citoyen Vandervelde. Toen de roode
hoofdman op hatelijke en venijnige wijze zijn fra-
massons-spel in de kamer afspeelde hebben wij
onze lezers daarover ingelicht, verder hoeven wij
niet te spreken, laten wij het woord aan de sprekers
van de Betooging.
Toch zeggen wij van eersten af een woord van
hertelijken da"k en proficiat aan de inrichtings-
maatscharpij, het Christen Vlaamsch Verbond van
Yper Waarachtig het is een goed Aö*-begin dat
ons veel hoop geeft voor de toekomst.
Intusschentijd is de zaal tot proppens vol. Wij be
merken de heeren gemeenteraadsleden van Yper,
verschillige EE. HH. Pastoors van omliggende
parochiën, menige bijzondere ingezetenen van na
burige gemeenten, de geestelijkheid van stad, enz.
De voorzitter van het Christen Vlaamsch Ver
bond bedankt eerst en vooral de aanwezige me
nigte en spreekt in hare naam een woord van
welkom tot Mgr. Roelens en al de zendelingen
bijzonderlijk tot de Jtwee Ypersche missionnarissen
aanwezig E. P. Biebuyck en E. P. Tyberghein. Hij
kondigt de orde van spreekbeurt aan en doet een
oproep tot de toehoorders, bij het uitreden, eene
aalmoes te storten in de bussen ten voordeele der
zendingen.
De welbekende pater missionnaris zegt eerst hoe
dankbaar de zendelingen zijn om de éénstemmig
heid van alle katholieke Belgen om de belas;erde
missionarissen te wreken en te bewijzen dat zij in
Kongo- geen andere beschaving willen dan de chris
tene.
Wat bedoelde citoyen Vandervelde
De zendelingen en hun kristen werk hatelijk
maken om hun invlcef in Kongo te breken en ze
met den tij 1 uit Kongo te verjagen opdat de zwar
ten geen roomsch katholieken zouden worden. Dat
die arme broeders uit het zwarte land protestant
worden dat scheelt den beschuldiger niet opentlijk
wenscht hij dat ze allen Musuimannen of Mahome-
danen zouden worden.
Musuimannen dat is 't zelfde als barbaren Zie
daar de menschenliefde van den roodea aanvoerder
Proleslanten dat is engelschgezin Zie daar de
vaderlandsliefde van den socialist
Onze antiklerikalen willen den strijd tegen God
en Kerk, welke zij hier in België voeren, in Kongo
-verdragen.
Wat kent Vandervelde van beschavingswerk?
Volstrekt nietsWie kent best de zwarten de Mis
sionnarissen Wat begeeren de zwarten de bescha
ving door missionnarissen maar van geen leeke
missionnarissen— op zijn Vandervelde's die een
speelreisje doet in Kongo - noch van protestantsche;
maar wel van de roomsch-katholieke zendelingen
die leven in Kongo en goed en bloed veil hebben
v or het geluk der zwarten, voor het Christen
beschavingswerk. De katholieke missionnaris is
de eenige blanke in Kongo die met den zwar
te leeft om dezen te helpen en te ondersteu
nen hij is de eenige die invloed heeft - 't
gebeurt niet zelden dat zwarte opperhoofden, de
missior narissen schoone spreken om ook in hunne
streek de christene beschaving in te brengen.
Katholieke Belgen het is met recht en reden dat
gij fier zijt, uwe zendelingen werken in Kongo met
nut en voordeel en daarom komen ze allen op tegen
de laffe belasteraars van uwe broeders, kinders en
zonen.
De aanval op de Missionnarissen is eenigzins een
belachelijk kluchtspel waarvan M. Vandervelde zelf
de uil is; toch ook een treurspel omdat het de vader-
1 mdsche krachten verbrokkeld en schade brengt aan
een vaderlandsch beschavingswerk.
Ik wil u dit tragisch-komisch drama voor oogen
s'.ellen.
/e Bedrijf Tooneel: Antwerpen's haven, de Bru-
x-llesville» zal hetanker lichten...een heerschap gaat
meê, begroet, toegejuicht, handgedrukt door een
o itelbare menigte vrienden, wie is hij, die in de
cabien de luxe plaats neemt? een koning, een prins,
een minister voor'tminst?... neen in zijne droo-
men toekomstig minister, in zijne hersenschimmen
eerste voorzitter der belgische republiek, hij is
citoyen Vandervelde
Aankomst te Boma, alles staat in rep en roer, het
b stuur zal aan den socialist een mylord's reisje
verschaffen, speciaal trein, speciaal boot, ontvang
sten, champagne...-
Rond zijne heerschappij talrijke zwarte boys en
dienaars, die hij niet kent, wier taal hij niet verstaat,
waarmeê hij zich niet bekommerd. Hij gaat rond?...
-h! enkel in de Kongoleesche voorsteden waar alles
op zijn europeesch gaat, langs den stroom een en
kel maal 5 uren in 't land Bezoekt hij de zendin
gen Enkelemaar slechts voor 5, 10 of 15 minu
ten... daarmeê al! alal
Mylord komt thuis, hij kent Kongo gelijk zijn
zak, hij zal er over spreken, schrijven, oordeelen,
orakels geven...
Het klerikalismus in Kongo zal moeten bestre
den worden /Etoile Beige 1908).