BIJBLAD aan Katholiek Volksgezind deekblad basten (Daalschappelijke Belangen YPER en ARRONDISSEMENT Groote Betooginit ter eere der gelasterde Missionnarissen derdejaars 9 KONGO V akvereeniging Verbond der Beitenbonden. Sï! Verbond der Veesyndikaten. Gericht Wekelljksche Oplage 5 500 nummers ZONDAO 25 FEBRUARI 1912. G. Bras-Tavernier, Het vasten is van overoude tijden gekend geweest en beoefend. De godvruchtige Jo den hadden de gewoonte aangenomen vrijwillig en zonder verplichting te vasten op dinsdag en donderdag, 't Gebeurde eens dat de schijnheilige Phariseëers de aposte len vroegen waarom ze den Joodschen vasten niet onderhielden. Maar de Zalig maker nam de verdediging zijner volge lingen op Als men bruiloft viert, sprak Hij, zullen de vrienden niet treurenmaar als de bruidegom hun ontnomen zal wor den dan zal het de tijd zijn van klagen en versterven. En hiermede bedoelde Hij den tijd dat zijne discipelen van zijne te genwoordigheid en steun beroofd, hunne verlatenheid al te zwaar zouden gevoelen. Het woord van Jezus maakte indruk op zijne getrouwe volgelingen. Van vroeg af was het de gewoonte te vasten op de da gen dat de Bruidegom ons ontnomen werd; n. 1. van af Goeden Vrijdag tot aan Paaschdag. Maar ook van de oudste tijden 'i zien we eene strekking tot stand komen om dien vastentijd langer te rekken. Bijzonder grooten invloed had de veertigdaagschen vasten van Jezus in de woestijn, zoodat al- lengerhand, overal in de de Westerlanden de groote vasten in voege kwam. Om het eigen karakter van den Vasten wel te verstaan moeten we rekeniug hou den met twee geplogentheden, die nu twee- maal verdwenen zijn 1) De bereiding der geloofsleerlingen, 2) de verzoening der openbare zondaars. 1). Bereiding der geloofsleerlingen. Lie den die maar op gevorderden leeftijd tot het geloof overkwamen moesten vooraf een degelijk godsdienstig onderwijs ont vangen. Dit nu kregen ze gezamentlijk in den vastentijd, om dan te samen met de vontewijding op Paaschavond, gedoopt te worden. Een groot aantal evangeliën in den Vasten, werden opzettelijk tot onder wijzing uitgekozen, en in sommige gebeden der mis, smeekt mèn nog ten gunste der geloofsleerlingen. 2) Verzoening der openbare zondaars. In de eerste eeuwen was er een betrekkelijk kleiner aantal christenen, maar ze waren des te vuriger. De groote langdurige vervolgingen de den de lauwen en kleinhartigen afvallen; het beste, het uitgelezene deel bleef. Hunne zonden waren zeldzaam, en zoo zich iemand aan eene groote euveldaad misgreep, moest hij, buiten de geheime biecht, de sacramen- teele, ook eene openbare belijdenis zijner zonden afleggen. Daarop volgde ook een openbare boetpleging. De berouwhebben de zondaar werd omzeggens van de ge meenschap afgescheiden. Op Asschen Woensdag kwam hij ter kerke en daar werd hem assche op het hoofd gestrooid tot teeken van boete. Zoo deed hij peni tentie den geheelen vasten door, en stond hij in rouwgewaad aan de deuren der ker-1 ke, en vroeg de godvruchtige lieden om gebeden en voorspraak bij God. De open bare penitentie en zondaars zijn nu lang al verdwenen, en wij allen, zondaars gaan nu met't begin van den vasten, de gewijde assche op ons hoofd laten strooien in tee- ken van rouw. Voor de geloofsleerlingen en zondaars was de hemel gesloten, voor hen beide werd hij geopend met het Paaschfeest. Die gedachte bracht in de middeleeuwsche li turgie een zinrijk gebruik tot stand. Met den aanvang van den vasten, werden niet enkel beelden en kruisen gedekt, zoo men nu nog doet op Passiezondag, maar hetge- heele koor met altaar en priester bleef ge doken met een groote zware gordijn die van het kerkgewelf tot op den grond ne- derviel. Het koor met zijn schitterende kleuren, zijn rijke glasramen, zijn goud en licht verbeeldde den hemel gesloten door de zonde, opnieuw te ontsluiten door den dood van Christus. De gordijn verbeeld de nog de wijdvermaarde gordijn des tem pels bij de Joden, die op het oogenblik j van Christus dood, van boven tot beneden in stukken scheurde. Wanneer de diaken op Goeden Vrijdag het Passieverhaal zong, en de woorden uitsprak Et velum templi scissum est*, en de tempelgordijn scheur de, dan werd de gordijn voor het koor opengetrokken. Door Jezus dood was de hemel heropend. Met die schoone ceremonien is ook de strengheid van den vasten verdwenen. Eilaas ook de christene vurigheid schijnt verminderd. Laten we ten minste in den geest der kerk treden, en al de kommer nissen en de tegenheden van ons leven opdragen tot uitboeting onzer misdaden. Zaterdag 17 Februari te 10 u. 's mor gens vertrok de Elisabethville naar de kolonie. Aan boord bevonden zich weder om missionnarissen Pater Mortier, alge meen overste der missiën van Scheut. Hij doet te wege zijn algemeen kanoniek be zoek aan al de missiën van Scheut in Belgisch Kongo. Met hem varen meê de EE. PP. Karei Seghers uit Ghistel, 3e vertrek, en Joseph Tack en A. Lefebvre. De twee laatsten hebben met den besten uitslag het examen in de tropische geneeskunde afgelegd. Met hetzelfde schip varen ook 5 broe ders van Liefde meê die te Kabinda in Katanga eene school gaan openen. Te langzaam en te traag gaat het werk vooruit, Jammer voor de werklieden! want hoe min vereenigd, hoe min zekerheid van vasten loon, hoe meer gevaar van wetsovertreding op het werk, hoe moeilij ker om leven. En zeggen, dat niemand anders dan het werkvolk schuld heeft aan dien pijnlijken toestand, want vast en zeker is 't, dat alle weldenkende, broederminnende, liefdadige patroon de redelijkheid en de noodzake lijkheid zelve van de vereeniging verstaat en inziet. Deze is zijne redeneering. Als groote mannen, als welstellende personen, als rij ke nijveraars te zamen doen om hun werk hunne kapitalen meer te doen opbrengen, 't is natuurlijk ook dat de werkman zoeke om zijn kapitaal (den arbeid) genoegzaam te doen voortbrengen om er mee te be staan, om er treffelijk van te leven. Nu het eenigste middel dat de werkman heeftom zoo zijn kapiiaal te doen opbrengen is de vereeniging. Maar in de vereeniging zijn verscheide ne soorten van leden 1) Die het nut en doel der vereeniging ver staan, die uit princiep en met volle overtui ging lid zijn geworden: die door en in de vakvereeniging de verheffing zoeken voor hun beroep, van hun bestaan en van hun tand; die niet alles overlaten aan hun bestier maar die ook een sacrificie willen doen. 2) De mêeloopende leden, die lid zijn der vereeniging omdat anderen lid zijn, maar die van doel of werking van de ver eeniging weinig of niets en weten die niet het minste doen voor" de vereeniging en gerust t' huis zitten als er nood is, of eenig gevaar eene cente te moeten meer geven. 3) De lastige en onhebbelijke ledendie nooit tevreden zijn, die alles weten te be knibbelen, voor wie het bestier nooit van passé kan doen wat meer is die ten al le stappe tweersdrijven en altijd hun per soonlijk gedacht willen doen en willen doordrijven. En juist die twee laatste soorten van le den maken het leven en bestaan der ver eeniging, moeilijk en lastig. Zij ook, maar al te dikwijls, zijn de schuld waarom er zooveel onvereenigden blijven. En de onvereenigden, of liever die tegen de vereeniging zijn iedereen kent ze. Eertijds gaven wij eene geheele lijste op. Onder anderen Onverschilligen die noch eer gevoelen noch eergierigheid hebben, die niet het minste bekommerd zijn met hunne verhef fing en bijzonderlijk niet met deze van hunne werkbroeders. Lamlendigen die de wilskracht niet heb ben om hooger op, die het hen ontzien goed en rap werk te verrichten en die in al 't geen zij doen maar een dingen inzien dagelijks den noene en den avond en we kelijks den zondag of rustedag te lauwen. Karweiers die helaas hunnen baas on derkruipen overal waar zij kunnen, die meer rekenen op hun buitenwerk dan op hun dag huur en zoo oorzaak zijn dat de kleine bazen geen bestaan hebben. Onbekwamen die van hun werk weinig of niets verstaan en zoo met vreeze zitten dat men hun werk naar weerde zou schat ten die bij kalanten en burgers de aeh- ting voor den vakman doen dalen en wegnemen. Zuipers die meer lust hebben naar bier dan naar werk die om reden van breed keelgat en hunne droge lever te veel van noode hebben aan nat en zoo in de on mogelijkheid zijn hunne 25 of 30 ct te weke aan 't syndicaat te betalen. Batevangers die specueeren op vrou wenarbeid en rekenen op den krijg; voor wie de vrouw nooit genoeg werkt en Hos- picen en Disch nooit genoeg geven. Egoïsten en mouwvagersdie maar juist eigen belang kennen, die maar één dingen inzien: hun patroon flikflooien om boven anderen wat meer te winnen. Schande driemaal schande, aan al- wie den neerstigen werkman wil beletten tot eerlijk loon, tot verheffing van zijnen stand te werken Aan allen" roepen wij toe Kwijt uwen plicht vervolgt uw recht, vereenigt u. Zoo betrachten en verkrijgen wij beter onze leuze Liefdé en Rechtveerdigheid aan de CORRESPONDENTEN. Intrede der Missionnnarissen. Te 5 1/2 u. van het einde der zaal komt de stoet binnen van zendelingen en over heden en feestinrichters. Bij het intrede speelt de 5. Michielsharmonie, van op het verhoog tenden de zaal, eene dreunende Brabangonne. Jahet Vaderlandsch lied want vrij katholieken zijn vaderlanders die het herte voelen kloppen voor Vaderland en Vorst, die hier het kl 'ine Belgenland en daar het uitgestrekter Kongoleesche Vaderland hertstochteli'k beminnen, die rech zinnige en onbaatzuchtige liefde toe dragen tot dezen die in het Zwarteland gaan zwoegen en zweten en hun bloed vergieten voor onze Zwarte broeders uit Kongo Eene machtige toejuiching begroet den intredenden stoet die langzaam op het tooneel plaats neemt. Mgr. Roelens, bisschop van Djerba, apostoliek vicaris van Opper-Kongo; Z. E. M. Kanunnik Debrouwerc, pastor-deken; M. Colaert, burgmeester van Yper; Z. E. P. Declerck. assistent van den Algemeenen Oversten van Scheut, lid van den kolonialen raad; M. Van Merris, burgmeester van Poperinghe; Z. E. P. Vermeersch, Jesuiet-de befaamde schrijver over KongoM. Fraeijs, voorzitter van de Katholieke Associatie; E. H. P. Biebuyck van Yper, Jezuiet, zendeling in Beneden-KongoM. Biebuyck, voorzitter van den Rechtbank; M. F. DeMunninck van het "Volk» van Gent; E. P. Tyber- ghein van Yper, der congregatie van Scheut; E. P. Van den Bosch, der Witte-Paters van Afrika; de EE. HH. Pas tors van Stad; M. Henri Vanderghote voorzitter en E. H. Roose, proost van het Christen Vlaamsch Verbond. Openingsrede van M. H. Vanderghote. E. H. P. Declerck van Scheut aan 't woord. De voordracht van E P. Vermeersch AANKONDIGINGEN Gewone aankondigingen 10 c. per reke: Rechterli'ke aankondigingen: 1 fr, de reke, Groote en langdurige aankondigingen: volgens overeenkomst DRUKKER-UITGEVER BOTERSTRAAT. 62, YPER. INSCHRIJVING Voor een heel jaar: 2.50 fr. - Prijs per nummer 2 centiemen. De inschrijvers wenden zich tot den Uitgever; of tot onze gazetver- koopers. Over veertien dagen was het de jaarlijksche algemeene vergadering van het verbond der Vee syndikaten van het Arrondissement. M. Fraëijs de Veubeke voorzitter, en E. H. Storm, onderpastor te Elverdinghe, proost van het verbond, zaten de vergadering voor. Negentien syndikaten hadden hunne afgeveerdigden gezonden. M. de Voorzitter doet uitkomen hoe dank aan het Verbond verschillige syndikaten opgericht wer den. Zoo hebben de landbouwers van Yper nu ook hun plaatselijk syndikaat. Spreker steunt in 't bijzondere op de noodzakelijkheid van den goeden keus der stieren, op den aankoop der beste koeien, op het stiptelijk houden van de geslachtsboeken. j Daarvan hangt af de vooruitgaan van den veekweek en ook het verkrijgen van Staatstoelagen. De boe ken zijn kosteloos door het Verbond geleverd. Ver leden jaar door den schuld van het mond- en klauwzeer kon geen prijskamp gehouden worden. Het gouvernement gaf nochtans eene toelaag van 700 frank. Wij hopen dit jaar nog eene tweede toelaag te ontvangen om een prijskamp van 2000 frank premiën te kunnen inrichten. Wij zouden dien prijskamp in Mei aanstaande kunnen houten. (Goedgekeurd). De heer secre'aris geeft lezing van het programma van den prijskamp vastgesteld op 18 Mei. Dit pro gramma na enkele wijzigingen werd aanveerd. Het Ypersche Volk is U, vrienden correspon denten, het allergrootste deel verschuldigd van den bijval welke het overal geniet. Daarom onzen recht- zinnigsten dank met de hoop dat wij altijd voort op U zullen mogen rekenen. Het ware ons hoogst aangenaam en voor Het Ypersche Volk allervoordeeligsi mochten wij U de volgende punten doen opmerken 7e Regelmatig zijn in het nieuws zenden alle veertien dagen voor 't minst, best alle week. Het nieuws uit uwe gemeenten is de beste middel tot ver spreiding en propaganda. 2e Uwe medederlingen aangenaam opstellen klaar en bijzonderliik kort opdat iedereen een plaatske zou vinden in ons weekblad. 3e Net schrijven en slechts op eene zijde van 't pa pier. 4e Uwe bijdragen toesturen dat zij ons toekomen ten laatsten 's Vrijdags morgens. Enkel bij hoog dringendheid en voor belangrijk nieuws kan aan dien regel uitzondering gemaakt worden 5e De wekelijksche burgerstanden niet vergeten. Op U steunend, beste vrienden, bieden wij U onze dankbaarste groeten. De Opstellers. jaarvergadering plaats van het Verbond der Geiten bonden van 't Arrondissement, onder voorzitter schap van M. Colaert, burgmeester van Yper. De heer Voorzitter bestatigt dat er reeds 29 plaatselijke syndikaten in 't Verbond zijn ingeschre ven. De prijskamp voor bokken van verleden jaar bekwam een volledigen uitslag. Van de 43 bokken aan de keuring onderworpen zijn allen buiten 5 goedgevonden geweest om het ras te verbeteren. Onze syndikaten zijn daardoor bloeiend en dat zijn wij verschuldigd aan de beheerders van de plaatselijke bonden die alle zorgen nemen om de landen van goede bokken te voorzien. Onze bon den hebben ook proesten die gedurig bekommerd zijn niet alleen met het geestelijk maar ook met het stoffelijk welzijn van de bevolking. Aan allen zijn wij onzen dank verschuldigd.^ De toelagen van openbare besturen ontvangen sedert 1910 en te ont vangen in 1912 laten ons toe u voor te stellen de premiën van de aan-taande verbonds-prijskamp te verhoogen tot aan 2000 franken (Goedgekeurd). De heer Schrijver geeft lezing van het programma van dezen prijskamp die mits eenige veranderingen goedgekeurd wordt. De prijskamp is vastgesteld op 11 Mei aanslaande. Cjnpn Upjrfj Na het verslag van den schrijver i Liycu 1ICIIU (welke wij Zondag laatst gegeven hebben) werden de HH. Iweiris d'Eeckhoutte, V. Seys, Raeckelboom als bestuurleden herkozen even als M. Struye,lid van den toezichtraad. Nu bedankt de heer Voorzitter de aanwezige le den, vooral de verstkomende zoo van Crombeke en Wervick. Ook heeft hij een woord van dank voor beheerraad en toezichtsraad, en inzonderheid voor M. Fiers, die steeds onvergeld, met de meeste wel willendheid de plans van de leden onderzoekt, op dat zij een schoon en stevig gebouwd huis aan voordeeliger prijs zouden hebbenook M. Rae ckelboom, de altijd bereidwillige schrijver met zijn gekende minzaamheid werd niet vergeten. In gepaste woorden schilderde de achtbare voorzitter het nederig ontstaan af van Eigen Heird over twintig jaar, en hoe zij den wijzen raad van Wijlen Baron Surmont volgden, en huizen lieten bouwen om Eigen Heird te laten kennen en waardee- ren. Uit het verslag van den heer schrijver kan men genoegzaam opmerken welke nu de bloei is van Eigen Heird en welke het goed is dat zij reeds aan de werkende klas verschaft heeft. Op gansch bijzondere wijze steunde de heer Voorzitter op de :eserve van Eigen Heird beloopende reeds tot 8777,85 fr. Deze reserve waarin al de werkende leden deelen, is bestemd om hun ter hulp te komen als schade aan hunne huizen komt, buiten deze voor zien in de polissen van brandverzekering. Eigen 1 leird verleent crediet niet alleen tot het aankoo- jjen van grond en bouwen van huizen, maar zelfs tot het koopen van huizen. Geen ouderdom wordt vereischt om lid te worden van Eigen Heird De Voorzitter, eindigt met te vragen dat allen hunnen invloed zouden gebruiken, opdat al de nieu we leden voortaan zouden bouwen langs openbare straten, opdat hunne huizen in waardezouden stijgen Vrienden uit de werkende klas, die ook geerne zoudt willen uw eigen huis bezitten, richt u in vol le vertrouwen tot de samenwerkende maatschappij Eigen Heird St. Jacobsstraat, 26, Yper. Vóór de Vergadering.-Een oogenschouw in de Ypersche Volkshuiszaal. Voor 5 u reeds komt de menigte toe de zaal heeft haar feestgewaad. Het tooneel, waarop de sprekers en overheden zullen plaats nemen, is op bijzondere wijze luisterlijk ver sierd. Langs de schermen heeft men de vlaggen der katholieke maatschappijen gedrapeerd de vlaggen van de K J Wacht, de Knechten- Weezenschool, de Gilde van O. L. V. van Thuyne, de Christene Staatswerklieden, den Kath Ziekentroost, de Kath. Wacht, S Michiels-Turners, de Stuaentenbondte midden tusschen vaderlandsche en kongolee-che trofeën den standaard van de Koninklijke Katholie ke Fanfare. Bij de verlichting is het kleurenspel der bonte vaandels indrukwekkend. Yper heeft willen zijn best doen om ook protest aan te teekenen tegen de valsche laffe aanranding van den Citoyen Vandervelde. Toen de roode hoofdman op hatelijke en venijnige wijze zijn fra- massons-spel in de kamer afspeelde hebben wij onze lezers daarover ingelicht, verder hoeven wij niet te spreken, laten wij het woord aan de sprekers van de Betooging. Toch zeggen wij van eersten af een woord van hertelijken da"k en proficiat aan de inrichtings- maatscharpij, het Christen Vlaamsch Verbond van Yper Waarachtig het is een goed Aö*-begin dat ons veel hoop geeft voor de toekomst. Intusschentijd is de zaal tot proppens vol. Wij be merken de heeren gemeenteraadsleden van Yper, verschillige EE. HH. Pastoors van omliggende parochiën, menige bijzondere ingezetenen van na burige gemeenten, de geestelijkheid van stad, enz. De voorzitter van het Christen Vlaamsch Ver bond bedankt eerst en vooral de aanwezige me nigte en spreekt in hare naam een woord van welkom tot Mgr. Roelens en al de zendelingen bijzonderlijk tot de Jtwee Ypersche missionnarissen aanwezig E. P. Biebuyck en E. P. Tyberghein. Hij kondigt de orde van spreekbeurt aan en doet een oproep tot de toehoorders, bij het uitreden, eene aalmoes te storten in de bussen ten voordeele der zendingen. De welbekende pater missionnaris zegt eerst hoe dankbaar de zendelingen zijn om de éénstemmig heid van alle katholieke Belgen om de belas;erde missionarissen te wreken en te bewijzen dat zij in Kongo- geen andere beschaving willen dan de chris tene. Wat bedoelde citoyen Vandervelde De zendelingen en hun kristen werk hatelijk maken om hun invlcef in Kongo te breken en ze met den tij 1 uit Kongo te verjagen opdat de zwar ten geen roomsch katholieken zouden worden. Dat die arme broeders uit het zwarte land protestant worden dat scheelt den beschuldiger niet opentlijk wenscht hij dat ze allen Musuimannen of Mahome- danen zouden worden. Musuimannen dat is 't zelfde als barbaren Zie daar de menschenliefde van den roodea aanvoerder Proleslanten dat is engelschgezin Zie daar de vaderlandsliefde van den socialist Onze antiklerikalen willen den strijd tegen God en Kerk, welke zij hier in België voeren, in Kongo -verdragen. Wat kent Vandervelde van beschavingswerk? Volstrekt nietsWie kent best de zwarten de Mis sionnarissen Wat begeeren de zwarten de bescha ving door missionnarissen maar van geen leeke missionnarissen— op zijn Vandervelde's die een speelreisje doet in Kongo - noch van protestantsche; maar wel van de roomsch-katholieke zendelingen die leven in Kongo en goed en bloed veil hebben v or het geluk der zwarten, voor het Christen beschavingswerk. De katholieke missionnaris is de eenige blanke in Kongo die met den zwar te leeft om dezen te helpen en te ondersteu nen hij is de eenige die invloed heeft - 't gebeurt niet zelden dat zwarte opperhoofden, de missior narissen schoone spreken om ook in hunne streek de christene beschaving in te brengen. Katholieke Belgen het is met recht en reden dat gij fier zijt, uwe zendelingen werken in Kongo met nut en voordeel en daarom komen ze allen op tegen de laffe belasteraars van uwe broeders, kinders en zonen. De aanval op de Missionnarissen is eenigzins een belachelijk kluchtspel waarvan M. Vandervelde zelf de uil is; toch ook een treurspel omdat het de vader- 1 mdsche krachten verbrokkeld en schade brengt aan een vaderlandsch beschavingswerk. Ik wil u dit tragisch-komisch drama voor oogen s'.ellen. /e Bedrijf Tooneel: Antwerpen's haven, de Bru- x-llesville» zal hetanker lichten...een heerschap gaat meê, begroet, toegejuicht, handgedrukt door een o itelbare menigte vrienden, wie is hij, die in de cabien de luxe plaats neemt? een koning, een prins, een minister voor'tminst?... neen in zijne droo- men toekomstig minister, in zijne hersenschimmen eerste voorzitter der belgische republiek, hij is citoyen Vandervelde Aankomst te Boma, alles staat in rep en roer, het b stuur zal aan den socialist een mylord's reisje verschaffen, speciaal trein, speciaal boot, ontvang sten, champagne...- Rond zijne heerschappij talrijke zwarte boys en dienaars, die hij niet kent, wier taal hij niet verstaat, waarmeê hij zich niet bekommerd. Hij gaat rond?... -h! enkel in de Kongoleesche voorsteden waar alles op zijn europeesch gaat, langs den stroom een en kel maal 5 uren in 't land Bezoekt hij de zendin gen Enkelemaar slechts voor 5, 10 of 15 minu ten... daarmeê al! alal Mylord komt thuis, hij kent Kongo gelijk zijn zak, hij zal er over spreken, schrijven, oordeelen, orakels geven... Het klerikalismus in Kongo zal moeten bestre den worden /Etoile Beige 1908).

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1912 | | pagina 1