KatboHcfe Volksgezind QQeekblad De Katholieken wil jn vrijheid en gelijkheid De Antiklerikalen willen onrecht en dwang Iets dat onze boeren zullen verstaan Kostelooze Tombola van (PER in AHHIHDISSEMEHT Oorlog aan do Christen Zedenleer, j Wat zeggen onze geuzen daarvan Onze kinderen niet goddeloos BUITENLAND Oorlog tussehen Italië en Tnrkije Kerkelijke Kalender. BENOEMINGEN De Dachtkwestie HET YPERSCHE VOLK Liberale Regeering KONGO YPER SEMIER1ERUR. 0e™""e"'d'6 DERDE JAAR N° 16 ZONDAG 14 APRIL 1912. TELEFOON N° 137 'Êk feê .y O. Bras-Xave rnier, De Ypersche liberale bladen verwijten soms het katholiek gouvernement niet on partijdig te zijn in de officieele benoemin gen. Dat is opzettelijk gelogende katho lieke regeering mag opentlijk herzeggen dat zij de wereld verbaazd heeft door ha re verdraagzaamheid en gezapigheid, j Het ging er anders op toe als de libe ralen meester waren dan was alles uit- sluitelijk voor de vriendjes. Eenige voor beelden. Rechterlijke omschrijving van Genf van 1878 tot 1884 (Minister Bara) nieuwe benoemingen. To stand van de hoven (rechters en par quet) op 10 Juni 1884 alswanneer de libe ralen buiten gekegeld werden. De katholieken zijn partijdig schreeu wen de antiklerikalen hier het bewijs Toestand op 1 Januari 1912. Verbrekingshof 20 daarv. lib 8 twijfelaars 1 kath 11 Hof v. Brussel 65 32 2 28 i Hof v. Gent 27 9 ,,18 j Onder Bara waren de benoemingen in j zulke verhouding. Katholieken 18 °/0; al het overige aan Zondag 14 April, zijnde Beloken-Paschen zal de Tombola plaats hebben in het Katholiek Volkshuis te Yper om 5 ure 's namiddags. Vrijen ingang (S. Jacobstraat). Citoyen en Opperbaas Vandervel- de voorspelt den schooloorlog, den godsdienstoorlog. Vaders redt de zielen uwer kinders. Geknipt uit de liberale Gazettevan 20 December 1910. Men rndet door alle middels de ouders ertoe wringen hunne kinders te doen ont slaan van de godsdienst lessen. De ontslagingen moeten de scholen ledig maken, wij zullen onverbiddelijk zijn tegenover de liberale burgers die hunne kinders niet doen ontslaan. De plicht der liberalen is ons te volgen niet alleen op het geschre uw van A bas la Calotte! maar ook van Leve het Algemeen Stem recht Wij weten hoe de liberalen volgen. In open Kamer heeft liberaal en vrij metselaar Masson, volksvertegenwoordiger voor Bergen, het geroepenOorlog aan de Christen Zedenleer Zietdaar het liberaal-socialistisch kies- programma Zietdaar wat zij zouden uit voeren moesten zij meester worden van 't land. de liberalen. Na 27 jaar katholiek bestuur is de verhouding de volgende Katholieken 55 °/o liberalen 40 Z. H. de Paus heeft Majoor Butt, Verte gen woordigéV van den president der Ver- eenigde staten van Amerika ontvangen. De zaakgelaste had een eigenhandig schrij ven mede van den president Taft waarin deze aan den Paus zijne gevoelens van verkleefdheid en diepen eerbied uitdrukt. Deze brief maakte in Rome een grooten indruk. Dat is een bewijs van den waren eer bied voor de godsdienstige vrijheid welke de vertegenwoordigers der groote Ameri- kaansche republiek bezielen. Wat verschil met Frankrijk dat alle betrekking met den Paus breekt. Frankrijk is het oorbeeld van onze antiklerikalen. Ten anderen on ze roode en blauwe papenvreters gaven het voorbeeld. Alswanneer zij meester wa ren zond de liberale Minister Frère-Orban den Pauzelijken afgezant weg en verbrak al le betrekkingen met Rome. Of zij verlangen, eens meester van 't land, weerom hetzelfde te doen Dat laten zij alle jare hooren bij het stemmen van het budjet van buitenland- sche zaken waarin eene som geschreven staat om een gezantschap te onderhouden bij den Paus. Wat zeggen onze geuzen van president Taft? Tot nu toe zijn al de bedreigingen der Italianen bijna op een niet uitgekomen deze week hebben ze twee Grieksche schepen aangehouden waarin er oorlogs- gerief vervoerd werd voor de Turken. Daarmee punctum. Van de groote bewe ging der vloot was er dus weeral geen spraak. Nochtans werd de opperadmiraal door al het werk zoo moede dat hij zijn ontslag aanbood en seffens vervangen werd. Er zou ook een aanval op een Ita- liaansch fort zegevierend afgeslagen ge weest zijn. Wanneer komt het zoo lang verwacht einde? Engeland De werkstaking der mijnwerkers zal toekomende week een einde nemen: in verscheidene putten zijn de werklieden reeds weer aan den arbeid. In sommige districten echter wil men van geen toe geven hooren, en spreekt men van de werkstaking te doen voortduren zoolang al de eischen der werklieden niet in gewilligd zijn. Maar daar ook zullen de werklieden die het werk niet willen her nemen wel toegevend worden eens dat de kassen der syndikaten zullen ledig zijn, zoo als elders het geval was. Om de uitgestrektheid der ramp eenigs- zins te kunnen verstaan, moeten we maar eens de cijfers overwegen der verliezen ondergaan ten gevolge der staking. Zoo rekent men voor de mijnwerkers een ver lies aan dagloon van 125 millioen frank, voor de werklieden die den arbeid moeten staken bij gebrek aan kolen, een verlies van 50 millioen. De syndikaten hebben aan de stakers uitbetaald 2 millioen 725.000 fr.de gemeentekassen gaven 2 millioen 500.000 fr.; de maatschappijen der spoor wegen schatten hun verlies op een 80 millioen. China. Tot nog toe wist men niet juist wat Mongolië wilde zich aansluiten bij de repu bliek of zelfstandig blijven. Nu heeft de onderkoning van Mongolië aan Yan-shi-Kai verklaard dat zijn land zich onafhankelijk heeft verklaard, en geen deel wil uitmaken der republiek. De Bruxellesville is Zaterdag namiddag te 2 uur naar Kongo vertrokken. Ter gelegenheid van het vertrek van den heer Felix Fuchs, onder-gouverneur- generaal van Kongo, die zich voor de elfde maal naar de kolonie begeeft, prijkte de boot in vlagentooi. Rekent men nu daarbij 't goede weer en de aanwezigheid der muziek en men kan zich inbeelden dat er veel volk het vertrek bijwoonde. Van den minister van koloniën, M. Ren- kin, was M. Fuchs een telegram toegeko men, hem goede reis wenschend. Te 2 uur stak de boot van wal met 150 1 passagiers. den Uitgever gezonden worden. ij i.„d Handschriften worden niet terugge; - Briefwisselaars worden verzocht t, ens hun volledig adres op te geven. Alle ingezonden boeken worden bi ken. AANKONDIGINGEN Gewone aankondigingen 10 c. per reke: Rechterlijke aankondigingen1 fr, de reke, Groote en langdurige aankondigingen: volgens overeenkomst DRUKKER-UITGEVER BOTERSTRAAT. 62. YPER. INSCHRIJVING Voor een heel jaar: 2.50 fr. Prijs per nummer 1 centiemen. De inschrijvers wenden zich tot den Uitgever; of tot onze gazetver- koopers. Dat de kiesstrijd goed aan gang is kan men be- statigen aan de declamaties der roode en bbuwe drukpers. Groote woorden worden de n k gebroken om, zonder eenig bewijs zonder eenige reden, het katholiek Gouvernement uit te maken voor al wat leelijk is. Het is lijd, roept en huilt de rood-bhuwe kliek, dat het klerikaal Ministerie er van ondtr trekt, een hatelijk Ministerie van dwang, onrechtveerdigheid en partijdigheidHet land, dat te niete gaat onder de vrijheidsdoodende tyranie van de katholieke regeering, moet verlost worden! en zij gekarteleerde antiklerikalen zij zullen het onrecht herstellen, de vrijheid en de gelijkheid weer in eere stellen Wij kunnen wij onmogelijk begrijpen hoe dat de verstandige belgische bevolking 28 jaren lang zulke dwinglandij heeft willen verdragen. Ons gedacht was dat het langdurig katholiek ministerie een bewijs was waardoor de bevolking zijne tevredenheid uitdrukte, zijne goedkeuring wilde kenbaar maken aan de katholieke regeerders. Het schijnt dat wij mis zijn... volgens het zeggen der rood-blauwe dag bladen. Het gaat ook ons verstand te boven hoe dat de roode en blauwe aanvoerders-die toch ook eenig gezag hebben zeker?- zulke kalote dwinglandij gfeduld hebben... Weihoe, gij sociale en liberale grootsprekers, gij spreekt zoo van vrijheid en verdraagzaamheid, gij treurt zoo en schreit tranen over het droevig lot van een verslaafd volk dat door de katholieke regeering zou verzorgd worden alleen uit kiesbelangehwel dan, antwoordt eens- Waar waart gij toen de belastingen zoo hoog stegen zooals gij beweert Waar waart gij toen ons geldwezen zoo ellendig werd beheerd en in den afgrond gehoord Waar waart ge, toen de levensduurte rondspookte, levensduurte die overal elders ook heerscht Waar waart ge toen, volgens uwe bewering, dui- zende menschen niet genoeg verdienden om deftig en goed te leven 1 Waarom zijt ge toen niet opgestaan om het alles te redden en te helpen Toen heeft men u niet gezien, niet gehoord. Maar toen de schoolvrijheid door een schoolwetontwerp ging gewaarborgd worden, toen er gelegenheid was om uwen godsdiensthaat bot te vieren, toen hebt gij den 15 Augustus stoet ingericht. Politieke- en godsdiensthaat maakte u warm, de door u vergroote ellende van 't volk laat u koud. Gij spreekt van vrijheid. Toe, weest eens openhartig en rechtzinnig. Wilt gij waarlijk de vrijheid de gewetensvrijheid en de gelijkheid? Ernstig? Welnu - geeft aan uwe kinderen een goddeloos onderwijs, schrabt uit hunne schoolboeken den naam van God en zijn Heiligen-het staat u vrij-maar laat ook ons de vrijheid, godsdienst en zedeleer tot grondslag van 't onderwijs te hebben. Gunt ge ons dat niet, dan zijt ge huichelaars. Gij walgt van de katholieke dagbladen wij wal gen van de uwe en dat om meer dan een reden. Hoe handelt gij, hoe eerbiedigt gij de vrijheid- daar waar ge baas zijt? In den provincieraad van Brabant hebt gij eene overgroote meerderheid, en ge laat u met den neus leiden door tien socialisten uwe,meesters van morgen. Wat doet ge daar? De hoogste belastingen heffen, de pseudo-neutraleof valsch -onzijdige school bevoor- deelen, toelagen geven aan 't rationalis isch weezen- huis van Vorst toelagen geven aan de Hoogeschool van Brussel, en geen cent aan de katholieke Hooge school van .Leuven, die dubbel zooveel studenten telt. Ziedaar hoe gij de vrijheid en gelijkheid eerbie digt. Gij spot er mee. Gij bindt een armen man handen en voeten, en zegt hem dan Ga wandelen, gij zijt vrij. Zoo doet ge met ons katholiek onder wijs. Ons geld, voor uwe ongodsdienstige scholen, en aan ons onderwijs geen duit! Zondag 14 April. - Beloken Paschen. H. Justinus, martelaar H% Tibartius, martelaar. D?ze Zondag draagt, in de taal van den eeredienst, drie ver schillende namen lo Quasi modo (eerste woorden van den inleidingszang) 2o in albis (omdat de nieuwgedoopten hunne witte kleederen ("albis) aflegden)3q Beloken Paschen (omdat de octaaf van Pasch'en gèèlndigd is). De heilige Kerk blijft Intusschen de verschijningen van den verrezen Zaligmaker overdenken Vandaag spreekt zij van de verschijning, die acht dagen na de Verrijzenis geschiedde in het bijzijn van alle apostelen ook van Thomas, die gedwongen was op plechtige wijze de waarachtigheid van Christus' opstanding van den dood te belijden. Stellen wij er een genoegen in dien kreet van Thomas te herhalen Mijn Heer en mijn God vooral wanneer wij ons in de tegenwoordigheid bevinden van het Allerheiligste Sacrament des altaars. De gedachte die vandaag den eerendienst beheerscht is de weldaad en de verdienste van het geloof. Evangelie van den Zondag.-In dien tijd, in den avond van dien zelfden dag, den eersten der week, terwijl de deuren, daar waar de leerlingen zich samen bevonden, uit vrees voor de Joden gesloten waren, kwam Jezus en plaatste zich in het midden, en zegt hun Vrede zij u! En na deze woorden toonde Hij hun zijne handen en zijne zijde. De leerlingen dan verheugden zich den Heer te zien. Hij zeide hun dan wederom Vrede zij u. Zooals mij de Vader heeft afgezonden, zoo zend ik u. En na deze woorden blies Hij over hen, en zegt hun Ontvangt den Heiligen Geest. Wier zonden gij vergeeft, hun zijn ze vergeven wier zonden ge behoudt, hun zijn ze behouden. Thomas echter een der twaalven, was niet bij hen toen Jezus kwam Hem zeiden dan de leerlingen We hebben den Heer gezien Maar hij zeide hun Indien ik niet in zijne handen de wonde der nagelen zie, en mijn vinger in de plaats der nagelen steke, en mijn hand in zijne zijde steke, zal ik niet gelooven. En acht dagen later waren zijne leerlingen weder binnen en Thomas bij hen. Jezus komt, terwijl de deuren gesloten waren, en plaatste zich in het midden en zeide Vrede zij u. Vervolgens zegt Hij tot Thomas Komt hier met uw vinger, en zie mijne handen, en kom met uwe hand en steek ze in mijne zijde, en wees niet ongeloovig, maar geloo- Yig. Thomas antwoordde en zeide hem Mijn Heer en mijn God! Jezus zegt hem Wijl ge mij gezien hebthebt ge geloofd, zalig wie niet zagen en toch geloofden. Nog vele andere wonder- teekenen heeft Jezus ten overstaan zijner leerlingen gedaan, die in dit boek niet beschreven staan. Doch deze zijn beschreven, opdat ge gelooven moogt, dat Jezus de Christus is, de Zoon Gods, en opdat ge, door te gelooven, leven moogt hebben in zijnen naam. Gedurige aanbidding te Yper (Arme Claren). Maandag 15.-//. Veronica. Dinsdag 16,-H. Benedictus Labre, belijder. Gedurige aanbidding te Yper (S. Jans-Gasthuis) Woensdag 17.-//. Anicetus, paus en martelaar. Donderdag 18.-G. Idesbald, abt. Vrijdag 19 H. Ursmarus, bisschop. Zaterdag 20.-Sulpicius en Silvanasmartelaars. Beroepshof 15 daarvan lib. 15 Kath. O Rechtb. v. Ie Aanleg 43 lib. 43 O Vredegerecht 30 29 I te zamen 8S~ 87 Hof van verbreking 20 daarvan lib. 16 Kath. 4 Hof van Brussel 51 39 12 Hof van Gent 27 26 1 Hof van Luik 34 27 7 tezamen 132 108 24 i Hof v. Luik 34 9 «24 te zamen 146 58 3 81 De liberalen schrijven over de pachtkwestie maar zij bewijzen, dat zij er den eersten letter niet van kennen. Zij beginnen met te bekennen, dat het dafik aan de katholieke regeering is, dat het vee en al de landbouwvoortbrengsels voor den boer verbeterd zijn. Dank u voor die bekentenis. Hoort gij het boeren Hetgeen wij zoo dikwijls geschreven hebben dat het dank aan de katholieken is, dat uw stand verbeterd is de liberalen mo.ten eindigen met het zelve te bekennen. Jandorie, de liberaal, die dat geschreven heeft, zal zeker op zijne kneukels krijgen Gij dommerik, gij geeft de kaloteri pap in de mond de boeren zu'len nu van eigen zeggen aangezien de liberalen zelve bekennen dat de katholieken den boerenstand goed gemaakt hebben, wij zouden moeten ezeldom zijn om tegen de katholieken te stemmen Boeren, steekt dat in uwen zak voor den 2 Juni De liberalen zeggensedert 1887 is de landpacht met nagenoeg 50 fr. per hectaar vermeerderd en zij peizen daarmede de boeren op te maken tegen het gouvernement. Ah die sukkelaars De landpacht is 50 fr. per hectare, 20 fr. per ge- met opgeslagen, en hier en daar nog meer. Dat is waar, iedereen weet dat. Maar wat heeft het katholiek gouvernement daar in te zien Is het de schuld van de katholieken dat de pachten opslaan Hebben de liberale eigenaars niet zooveel als de katholieke eigenaars hunne pachten opgeslegen Horkt, liberalen, zulke dingen kan men misschien aan een kalf wijsmaken, maar toch aan geen ver standige menschen Vraagt aan den eersten boer den gereedsten Hoe komt het, dat de pachten opgeslegen zijn Hij zal u antwoorden Wel eenvoudig, omdat de boeren hoogere prijzen bieden voor pacht, 't Is de wet van vraag en aanbod, juist gelijk voor de prijs van alle dingenboter, eiers, vleesch enz. En waarom bieden de boeren hoogere prijzen Eenvoudiglijk, omdat de grond meer opbrengt dan over tijd. Bracht het land min op, de pachten zouden natuur lijk verminderen, 't is van alle waren hetzelfde. Er ware maar één middel om de pachten niet te doen opslaan en 't ware de volgende Dat al de boeren malkaar verstaan om niet meer te bieden dan eene bepaalde som. Welnu, het is onmogelijk, de boeren daarop 't akkoord te brengengelijk het onmogelijk is al de verbruikers van boter, eiers, vleesch, enz. 't akkoord te brengen om bij voorbeeld maar 2 fr. voor een kil boter, 5 centiemen voor een ei en 50 centiemen voor een pond vleesch te geven. Het gou ernement is daartoe onmachtig, dat het katnoliek, liberaal, socialist of anarchist weze Nu, om het kort te maken met dien onnoozel liberalen praat, wij zullen u 't volgende zeggen 'tls beter 60 fr. pachten voor een gemet land, als de landbouw goed gaat, gelijk hij nu goed gaat, dank aan de katholieken, zooals de liberalen het zelve moeten bekennen, dan maar 40 fr. pachten als de landbouw stokke dood is, gelijk ten tijde der libe ralen. Indien gij het niet verstaat, 'k zal 't u nog nader uiteendoen. 't Was in de jaren 1878 tot 1884. ten tijde van 't geuzenbestuur. Boer Jan 's vader pachtte eene hofstede aan 45 fr. 't gemet. En niettegen staande alle zorgen en oppassendheid, kon hij geen cent profiteeren. Waarom Omdat het liberaal mi nisterie alle mogelijke middels uitfineerde om de boeren te duivelen, de lasten te verhoogen en de boeren uit te zuigenmaar gelukkiglijk dat het geuzenboeltje 't gat van den timmerman getoond wierd en buitengekegeld, of al de boeren hingen aan de balie en zouden geboerd hebben dat het haar een voet hooge door hunne klakke groeide Heeren liberalen, verstaat gij dat vlaamsch En nu in 't jaar 1912. Boer Jan pacht zijne hof stede aan 65 fr. 't gemet, dus 20 fr. meer dan zijn vader. En boer Jan wint geld aan 65 fr., terwijl zijn vader niets won aan 45 fr. Waarom Omdat de katholieken den landbouw opgeholpen hebben, terwijl de liberalen hem ten onder brachten. En daarom boeren, wij zeggen u met volle overtuiging: Gedenkt het werk van 't katholiek ministerie. De liberalen hebben u behandeld slechter dan een hond en de katholieken hebben den landbouw in e're gebracht. Daarom eeuwigen dank aan het katholiek ministerie, en op 2 funi het geuzenras, de gezworen vijand der boeren, den ketel in Eene vraag om te eindigen Wanneer wierden er meer boeren uitverkochtvan 1878 tot 1884, onder 't liberaal bestuur, dan in 1912 onder 't katholiek bestuur Heeren liberalen, antwoord daarop, zoo gij kunt en durft Om uwe antwoord te vergemakkelijken, zal ik u helpen inlichtingen verschaffen onder het liberaal ministerie, wierden er in 't enkel arrondis sement Yper, in één jaar meer dan 100 boeren uit verkocht. Van de andere arrondissementen, heb ik geen statistieken, maar 't schijnt dat het daar al niet veel beter was. Heeren liberalen, 't woord is aan u en 'k ver wacht uw antwoord. Boer fan. Het was in de jaren 1880-1881. Toen hadden wij in Belgie een liberaal ministerie, met de beruchte ministers Graux en Van Humbeeck. Het leven was toen zeer du ar, veel duurder dan nu Weet ce welke maatregelen het liberaal gouverne ment toen genomen heeft tegen de duurte der le vensmiddelen Wel 't is heel eenvoudig Het liberaal gouvernement maakte de levensom standigheden nog moeilijker en lastiger, met 22 1/2 millioen nieuwe lasten te leggen op koffie,op suiker op het planten van tabak, enz., lasten, welke voor een ruim gedeelte door den werkersiand gedragen werden. Weet ge wat de fameuze min ster Graux, de toema- lige liberale minister van financiën daarover zegde Is het ten andere, niet rech; vaardig dat de ge- ringe lieden, zelfs het werkvolk, belasting betalen wanneer zij in ruime mate genieten van ide voor- deelen der samenleving? Moeten zij niet, gelijk al de burgers, bijdragen in de lasten, welke het hand haven der openbare orde en de onschendbaarheid van den nationalen bodem opleggen O bittere spotternij En het brood kostte 50 centiemen den kilo. Christene huisvaders en huismoeders, leest en overweegtWij vernemen uit den mond der geuzen de volgende welsprekende verklaringen in de Kamers Bertrand (socialist) riep uitGij katholieken, gij zijt de vernielers van het openbaar onderwijs, uwe scholen met godsdienst brengen niets dan dom koppen voort (15-2-10.) Hymans (liberaal) - De Staat heeft geenen gods dienst, de openbare scholen moeten dus ook zonder God zijn. (2-3-10) Furnemont (socialist) - De schoolmeester, die aan de leerlingen zegt dat er geen God is, die doet heelwel "De godsdienst behelst slechts leugens (23-2-10) Masson (liberaal)-In de school moet er van God niet gesproken worden. De Kerk is toch maar een groote winkel, want voor geld krijgt men er aflaten en de vergiffenis zijner zonden (23-2-10.) Vandervelde (socialist)- Mijn ideaal ligt in de verwereldlijking van gansch het openbaar onder wijs. En willen de liberalen en de socialisten logisch handelen, dan moeten zij aan het vrij onderwijs allen onderstand weigeren. Wij willen de leerplicht en het onderwijs zonder God(instruction dégagée de tout préjugé) (18-2-10 A. Delporte. (socialist) De onzijdige school is veruit de beste (2-3-10.) Masson (liberaal) Het vrij onderwijs heeft niet het minste recht op onderstand van den Staat. Mijn ideaal is de schoolwet van 1879!(23-2-10) Cocq (liberaal) - Wij willen niet dat de priester in de school kome den oorlog prediken. Wij willen niet dat de menschen in de boeien van den gods- i'dienst zuchten. (25-2 10.) Terwagne (socialist) De Kerlc is slechts onze vervolging waardigHet Kruis moet uit de scho len (23-2 10). Achtbare ouders, hebt gij het begrepen Zijn het dan de liberalen en de socialisten ze ve niet die verklaren dat zij de goddelooze school willen Waarom wil men nu ons komen vertellen dat de liberalen (en hunne bazen de socialisten) noch tegen den godsdienst, noch tegen de vrijheid van den christen huisvader zijn Liberalen uwe leugens wegen veel te zwaar om door rechtzinnige menschen licht opgenomen te worden. Zijn aanwezigDe Heeren Colaert, burgmeester, Fraeijs de Veubeke en Vandenboogaerde, schepe-

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1912 | | pagina 1