KatboHcfe Volksgezind QQeekblad
De Katholieken wil jn vrijheid en gelijkheid
De Antiklerikalen willen onrecht en dwang
Iets dat onze boeren zullen verstaan
Kostelooze Tombola van
(PER in AHHIHDISSEMEHT
Oorlog aan do Christen Zedenleer, j
Wat zeggen onze geuzen daarvan
Onze kinderen niet goddeloos
BUITENLAND
Oorlog tussehen Italië en Tnrkije
Kerkelijke Kalender.
BENOEMINGEN
De Dachtkwestie
HET YPERSCHE VOLK
Liberale Regeering
KONGO
YPER
SEMIER1ERUR. 0e™""e"'d'6
DERDE JAAR N° 16
ZONDAG 14 APRIL 1912.
TELEFOON N° 137
'Êk feê .y
O. Bras-Xave
rnier,
De Ypersche liberale bladen verwijten
soms het katholiek gouvernement niet on
partijdig te zijn in de officieele benoemin
gen. Dat is opzettelijk gelogende katho
lieke regeering mag opentlijk herzeggen
dat zij de wereld verbaazd heeft door ha
re verdraagzaamheid en gezapigheid,
j Het ging er anders op toe als de libe
ralen meester waren dan was alles uit-
sluitelijk voor de vriendjes. Eenige voor
beelden.
Rechterlijke omschrijving van Genf
van 1878 tot 1884 (Minister Bara) nieuwe
benoemingen.
To stand van de hoven (rechters en par
quet) op 10 Juni 1884 alswanneer de libe
ralen buiten gekegeld werden.
De katholieken zijn partijdig schreeu
wen de antiklerikalen hier het bewijs
Toestand op 1 Januari 1912.
Verbrekingshof 20 daarv. lib 8 twijfelaars 1 kath 11
Hof v. Brussel 65 32 2 28
i Hof v. Gent 27 9 ,,18
j Onder Bara waren de benoemingen in
j zulke verhouding.
Katholieken 18 °/0; al het overige aan
Zondag 14 April, zijnde Beloken-Paschen zal de Tombola plaats
hebben in het Katholiek Volkshuis te Yper om 5 ure 's namiddags.
Vrijen ingang (S. Jacobstraat).
Citoyen en Opperbaas Vandervel-
de voorspelt den schooloorlog, den
godsdienstoorlog. Vaders redt de
zielen uwer kinders.
Geknipt uit de liberale Gazettevan
20 December 1910.
Men rndet door alle middels de ouders
ertoe wringen hunne kinders te doen ont
slaan van de godsdienst lessen.
De ontslagingen moeten de scholen
ledig maken, wij zullen onverbiddelijk zijn
tegenover de liberale burgers die hunne
kinders niet doen ontslaan. De plicht der
liberalen is ons te volgen niet alleen op
het geschre uw van A bas la Calotte!
maar ook van Leve het Algemeen Stem
recht
Wij weten hoe de liberalen volgen.
In open Kamer heeft liberaal en vrij
metselaar Masson, volksvertegenwoordiger
voor Bergen, het geroepenOorlog aan
de Christen Zedenleer
Zietdaar het liberaal-socialistisch kies-
programma Zietdaar wat zij zouden uit
voeren moesten zij meester worden van
't land.
de liberalen.
Na 27 jaar katholiek bestuur is de
verhouding de volgende Katholieken
55 °/o liberalen 40
Z. H. de Paus heeft Majoor Butt, Verte
gen woordigéV van den president der Ver-
eenigde staten van Amerika ontvangen.
De zaakgelaste had een eigenhandig schrij
ven mede van den president Taft waarin
deze aan den Paus zijne gevoelens van
verkleefdheid en diepen eerbied uitdrukt.
Deze brief maakte in Rome een grooten
indruk.
Dat is een bewijs van den waren eer
bied voor de godsdienstige vrijheid welke
de vertegenwoordigers der groote Ameri-
kaansche republiek bezielen. Wat verschil
met Frankrijk dat alle betrekking met den
Paus breekt. Frankrijk is het oorbeeld
van onze antiklerikalen. Ten anderen on
ze roode en blauwe papenvreters gaven
het voorbeeld. Alswanneer zij meester wa
ren zond de liberale Minister Frère-Orban
den Pauzelijken afgezant weg en verbrak al
le betrekkingen met Rome.
Of zij verlangen, eens meester van 't
land, weerom hetzelfde te doen
Dat laten zij alle jare hooren bij het
stemmen van het budjet van buitenland-
sche zaken waarin eene som geschreven
staat om een gezantschap te onderhouden
bij den Paus.
Wat zeggen onze geuzen van president
Taft?
Tot nu toe zijn al de bedreigingen der
Italianen bijna op een niet uitgekomen
deze week hebben ze twee Grieksche
schepen aangehouden waarin er oorlogs-
gerief vervoerd werd voor de Turken.
Daarmee punctum. Van de groote bewe
ging der vloot was er dus weeral geen
spraak. Nochtans werd de opperadmiraal
door al het werk zoo moede dat hij zijn
ontslag aanbood en seffens vervangen
werd.
Er zou ook een aanval op een Ita-
liaansch fort zegevierend afgeslagen ge
weest zijn.
Wanneer komt het zoo lang verwacht
einde?
Engeland
De werkstaking der mijnwerkers zal
toekomende week een einde nemen: in
verscheidene putten zijn de werklieden
reeds weer aan den arbeid. In sommige
districten echter wil men van geen toe
geven hooren, en spreekt men van de
werkstaking te doen voortduren zoolang
al de eischen der werklieden niet in
gewilligd zijn. Maar daar ook zullen de
werklieden die het werk niet willen her
nemen wel toegevend worden eens dat de
kassen der syndikaten zullen ledig zijn, zoo
als elders het geval was.
Om de uitgestrektheid der ramp eenigs-
zins te kunnen verstaan, moeten we maar
eens de cijfers overwegen der verliezen
ondergaan ten gevolge der staking. Zoo
rekent men voor de mijnwerkers een ver
lies aan dagloon van 125 millioen frank,
voor de werklieden die den arbeid moeten
staken bij gebrek aan kolen, een verlies
van 50 millioen. De syndikaten hebben
aan de stakers uitbetaald 2 millioen 725.000
fr.de gemeentekassen gaven 2 millioen
500.000 fr.; de maatschappijen der spoor
wegen schatten hun verlies op een 80
millioen.
China.
Tot nog toe wist men niet juist wat
Mongolië wilde zich aansluiten bij de repu
bliek of zelfstandig blijven. Nu heeft de
onderkoning van Mongolië aan Yan-shi-Kai
verklaard dat zijn land zich onafhankelijk
heeft verklaard, en geen deel wil uitmaken
der republiek.
De Bruxellesville is Zaterdag namiddag
te 2 uur naar Kongo vertrokken.
Ter gelegenheid van het vertrek van
den heer Felix Fuchs, onder-gouverneur-
generaal van Kongo, die zich voor de elfde
maal naar de kolonie begeeft, prijkte de
boot in vlagentooi. Rekent men nu daarbij
't goede weer en de aanwezigheid der
muziek en men kan zich inbeelden dat er
veel volk het vertrek bijwoonde.
Van den minister van koloniën, M. Ren-
kin, was M. Fuchs een telegram toegeko
men, hem goede reis wenschend.
Te 2 uur stak de boot van wal met 150
1 passagiers.
den Uitgever gezonden worden.
ij i.„d
Handschriften worden niet terugge; -
Briefwisselaars worden verzocht t, ens
hun volledig adres op te geven.
Alle ingezonden boeken worden bi
ken.
AANKONDIGINGEN
Gewone aankondigingen 10 c. per reke:
Rechterlijke aankondigingen1 fr, de reke,
Groote en langdurige aankondigingen: volgens overeenkomst
DRUKKER-UITGEVER
BOTERSTRAAT. 62. YPER.
INSCHRIJVING
Voor een heel jaar: 2.50 fr. Prijs per nummer 1 centiemen.
De inschrijvers wenden zich tot den Uitgever; of tot onze gazetver-
koopers.
Dat de kiesstrijd goed aan gang is kan men be-
statigen aan de declamaties der roode en bbuwe
drukpers. Groote woorden worden de n k gebroken
om, zonder eenig bewijs zonder eenige reden, het
katholiek Gouvernement uit te maken voor al wat
leelijk is.
Het is lijd, roept en huilt de rood-bhuwe kliek,
dat het klerikaal Ministerie er van ondtr trekt, een
hatelijk Ministerie van dwang, onrechtveerdigheid
en partijdigheidHet land, dat te niete gaat onder
de vrijheidsdoodende tyranie van de katholieke
regeering, moet verlost worden! en zij gekarteleerde
antiklerikalen zij zullen het onrecht herstellen, de
vrijheid en de gelijkheid weer in eere stellen
Wij kunnen wij onmogelijk begrijpen hoe dat de
verstandige belgische bevolking 28 jaren lang zulke
dwinglandij heeft willen verdragen. Ons gedacht
was dat het langdurig katholiek ministerie een
bewijs was waardoor de bevolking zijne tevredenheid
uitdrukte, zijne goedkeuring wilde kenbaar maken
aan de katholieke regeerders. Het schijnt dat wij
mis zijn... volgens het zeggen der rood-blauwe dag
bladen.
Het gaat ook ons verstand te boven hoe dat de
roode en blauwe aanvoerders-die toch ook eenig
gezag hebben zeker?- zulke kalote dwinglandij
gfeduld hebben...
Weihoe, gij sociale en liberale grootsprekers, gij
spreekt zoo van vrijheid en verdraagzaamheid, gij
treurt zoo en schreit tranen over het droevig lot van
een verslaafd volk dat door de katholieke regeering
zou verzorgd worden alleen uit kiesbelangehwel
dan, antwoordt eens-
Waar waart gij toen de belastingen zoo hoog
stegen zooals gij beweert
Waar waart gij toen ons geldwezen zoo ellendig
werd beheerd en in den afgrond gehoord
Waar waart ge, toen de levensduurte rondspookte,
levensduurte die overal elders ook heerscht
Waar waart ge toen, volgens uwe bewering, dui-
zende menschen niet genoeg verdienden om deftig
en goed te leven
1 Waarom zijt ge toen niet opgestaan om het alles
te redden en te helpen
Toen heeft men u niet gezien, niet gehoord. Maar
toen de schoolvrijheid door een schoolwetontwerp
ging gewaarborgd worden, toen er gelegenheid was
om uwen godsdiensthaat bot te vieren, toen hebt
gij den 15 Augustus stoet ingericht.
Politieke- en godsdiensthaat maakte u warm, de
door u vergroote ellende van 't volk laat u koud.
Gij spreekt van vrijheid. Toe, weest eens openhartig
en rechtzinnig.
Wilt gij waarlijk de vrijheid de gewetensvrijheid
en de gelijkheid? Ernstig?
Welnu - geeft aan uwe kinderen een goddeloos
onderwijs, schrabt uit hunne schoolboeken den naam
van God en zijn Heiligen-het staat u vrij-maar
laat ook ons de vrijheid, godsdienst en zedeleer tot
grondslag van 't onderwijs te hebben.
Gunt ge ons dat niet, dan zijt ge huichelaars.
Gij walgt van de katholieke dagbladen wij wal
gen van de uwe en dat om meer dan een reden.
Hoe handelt gij, hoe eerbiedigt gij de vrijheid-
daar waar ge baas zijt? In den provincieraad van
Brabant hebt gij eene overgroote meerderheid, en
ge laat u met den neus leiden door tien socialisten
uwe,meesters van morgen.
Wat doet ge daar? De hoogste belastingen heffen,
de pseudo-neutraleof valsch -onzijdige school bevoor-
deelen, toelagen geven aan 't rationalis isch weezen-
huis van Vorst toelagen geven aan de Hoogeschool
van Brussel, en geen cent aan de katholieke Hooge
school van .Leuven, die dubbel zooveel studenten
telt.
Ziedaar hoe gij de vrijheid en gelijkheid eerbie
digt. Gij spot er mee. Gij bindt een armen man
handen en voeten, en zegt hem dan Ga wandelen,
gij zijt vrij. Zoo doet ge met ons katholiek onder
wijs. Ons geld, voor uwe ongodsdienstige scholen,
en aan ons onderwijs geen duit!
Zondag 14 April. - Beloken Paschen. H. Justinus,
martelaar H% Tibartius, martelaar.
D?ze Zondag draagt, in de taal van den eeredienst, drie ver
schillende namen lo Quasi modo (eerste woorden van den
inleidingszang) 2o in albis (omdat de nieuwgedoopten
hunne witte kleederen ("albis) aflegden)3q Beloken Paschen
(omdat de octaaf van Pasch'en gèèlndigd is).
De heilige Kerk blijft Intusschen de verschijningen van den
verrezen Zaligmaker overdenken Vandaag spreekt zij van de
verschijning, die acht dagen na de Verrijzenis geschiedde in het
bijzijn van alle apostelen ook van Thomas, die gedwongen was
op plechtige wijze de waarachtigheid van Christus' opstanding
van den dood te belijden. Stellen wij er een genoegen in dien
kreet van Thomas te herhalen Mijn Heer en mijn God
vooral wanneer wij ons in de tegenwoordigheid bevinden van het
Allerheiligste Sacrament des altaars. De gedachte die vandaag
den eerendienst beheerscht is de weldaad en de verdienste van het
geloof.
Evangelie van den Zondag.-In dien tijd, in den avond
van dien zelfden dag, den eersten der week, terwijl de deuren,
daar waar de leerlingen zich samen bevonden, uit vrees voor de
Joden gesloten waren, kwam Jezus en plaatste zich in het midden,
en zegt hun Vrede zij u! En na deze woorden toonde Hij hun
zijne handen en zijne zijde. De leerlingen dan verheugden zich
den Heer te zien. Hij zeide hun dan wederom Vrede zij u.
Zooals mij de Vader heeft afgezonden, zoo zend ik u. En na
deze woorden blies Hij over hen, en zegt hun Ontvangt den
Heiligen Geest. Wier zonden gij vergeeft, hun zijn ze vergeven
wier zonden ge behoudt, hun zijn ze behouden. Thomas echter
een der twaalven, was niet bij hen toen Jezus kwam Hem zeiden
dan de leerlingen We hebben den Heer gezien Maar hij zeide
hun Indien ik niet in zijne handen de wonde der nagelen zie,
en mijn vinger in de plaats der nagelen steke, en mijn hand in
zijne zijde steke, zal ik niet gelooven. En acht dagen later waren
zijne leerlingen weder binnen en Thomas bij hen. Jezus komt,
terwijl de deuren gesloten waren, en plaatste zich in het midden
en zeide Vrede zij u. Vervolgens zegt Hij tot Thomas Komt
hier met uw vinger, en zie mijne handen, en kom met uwe hand
en steek ze in mijne zijde, en wees niet ongeloovig, maar geloo-
Yig. Thomas antwoordde en zeide hem Mijn Heer en mijn
God! Jezus zegt hem Wijl ge mij gezien hebthebt ge geloofd,
zalig wie niet zagen en toch geloofden. Nog vele andere wonder-
teekenen heeft Jezus ten overstaan zijner leerlingen gedaan, die
in dit boek niet beschreven staan. Doch deze zijn beschreven,
opdat ge gelooven moogt, dat Jezus de Christus is, de Zoon
Gods, en opdat ge, door te gelooven, leven moogt hebben in
zijnen naam.
Gedurige aanbidding te Yper (Arme Claren).
Maandag 15.-//. Veronica.
Dinsdag 16,-H. Benedictus Labre, belijder.
Gedurige aanbidding te Yper (S. Jans-Gasthuis)
Woensdag 17.-//. Anicetus, paus en martelaar.
Donderdag 18.-G. Idesbald, abt.
Vrijdag 19 H. Ursmarus, bisschop.
Zaterdag 20.-Sulpicius en Silvanasmartelaars.
Beroepshof 15 daarvan lib. 15 Kath. O
Rechtb. v. Ie Aanleg 43 lib. 43 O
Vredegerecht 30 29 I
te zamen 8S~ 87
Hof van verbreking 20 daarvan lib. 16 Kath. 4
Hof van Brussel 51 39 12
Hof van Gent 27 26 1
Hof van Luik 34 27 7
tezamen 132
108
24
i Hof v. Luik 34 9 «24
te zamen 146 58 3 81
De liberalen schrijven over de pachtkwestie maar
zij bewijzen, dat zij er den eersten letter niet van
kennen.
Zij beginnen met te bekennen, dat het dafik aan
de katholieke regeering is, dat het vee en al de
landbouwvoortbrengsels voor den boer verbeterd
zijn. Dank u voor die bekentenis.
Hoort gij het boeren Hetgeen wij zoo dikwijls
geschreven hebben dat het dank aan de katholieken
is, dat uw stand verbeterd is de liberalen mo.ten
eindigen met het zelve te bekennen.
Jandorie, de liberaal, die dat geschreven heeft, zal
zeker op zijne kneukels krijgen Gij dommerik, gij
geeft de kaloteri pap in de mond de boeren zu'len
nu van eigen zeggen aangezien de liberalen zelve
bekennen dat de katholieken den boerenstand goed
gemaakt hebben, wij zouden moeten ezeldom zijn
om tegen de katholieken te stemmen
Boeren, steekt dat in uwen zak voor den 2 Juni
De liberalen zeggensedert 1887 is de landpacht
met nagenoeg 50 fr. per hectaar vermeerderd en zij
peizen daarmede de boeren op te maken tegen het
gouvernement.
Ah die sukkelaars
De landpacht is 50 fr. per hectare, 20 fr. per ge-
met opgeslagen, en hier en daar nog meer.
Dat is waar, iedereen weet dat.
Maar wat heeft het katholiek gouvernement daar
in te zien Is het de schuld van de katholieken dat
de pachten opslaan Hebben de liberale eigenaars
niet zooveel als de katholieke eigenaars hunne
pachten opgeslegen
Horkt, liberalen, zulke dingen kan men misschien
aan een kalf wijsmaken, maar toch aan geen ver
standige menschen
Vraagt aan den eersten boer den gereedsten Hoe
komt het, dat de pachten opgeslegen zijn Hij zal
u antwoorden Wel eenvoudig, omdat de boeren
hoogere prijzen bieden voor pacht, 't Is de wet van
vraag en aanbod, juist gelijk voor de prijs van
alle dingenboter, eiers, vleesch enz. En waarom
bieden de boeren hoogere prijzen Eenvoudiglijk,
omdat de grond meer opbrengt dan over tijd.
Bracht het land min op, de pachten zouden natuur
lijk verminderen, 't is van alle waren hetzelfde.
Er ware maar één middel om de pachten niet te
doen opslaan en 't ware de volgende Dat al de
boeren malkaar verstaan om niet meer te bieden
dan eene bepaalde som.
Welnu, het is onmogelijk, de boeren daarop 't
akkoord te brengengelijk het onmogelijk is al de
verbruikers van boter, eiers, vleesch, enz. 't akkoord
te brengen om bij voorbeeld maar 2 fr. voor een kil
boter, 5 centiemen voor een ei en 50 centiemen voor
een pond vleesch te geven. Het gou ernement is
daartoe onmachtig, dat het katnoliek, liberaal,
socialist of anarchist weze
Nu, om het kort te maken met dien onnoozel
liberalen praat, wij zullen u 't volgende zeggen
'tls beter 60 fr. pachten voor een gemet land, als de
landbouw goed gaat, gelijk hij nu goed gaat, dank
aan de katholieken, zooals de liberalen het zelve
moeten bekennen, dan maar 40 fr. pachten als de
landbouw stokke dood is, gelijk ten tijde der libe
ralen.
Indien gij het niet verstaat, 'k zal 't u nog nader
uiteendoen.
't Was in de jaren 1878 tot 1884. ten tijde
van 't geuzenbestuur. Boer Jan 's vader pachtte
eene hofstede aan 45 fr. 't gemet. En niettegen
staande alle zorgen en oppassendheid, kon hij geen
cent profiteeren. Waarom Omdat het liberaal mi
nisterie alle mogelijke middels uitfineerde om de
boeren te duivelen, de lasten te verhoogen en de
boeren uit te zuigenmaar gelukkiglijk dat het
geuzenboeltje 't gat van den timmerman getoond
wierd en buitengekegeld, of al de boeren hingen
aan de balie en zouden geboerd hebben dat het
haar een voet hooge door hunne klakke groeide
Heeren liberalen, verstaat gij dat vlaamsch
En nu in 't jaar 1912. Boer Jan pacht zijne hof
stede aan 65 fr. 't gemet, dus 20 fr. meer dan zijn
vader. En boer Jan wint geld aan 65 fr., terwijl zijn
vader niets won aan 45 fr. Waarom Omdat de
katholieken den landbouw opgeholpen hebben,
terwijl de liberalen hem ten onder brachten. En
daarom boeren, wij zeggen u met volle overtuiging:
Gedenkt het werk van 't katholiek ministerie. De
liberalen hebben u behandeld slechter dan een hond
en de katholieken hebben den landbouw in e're
gebracht. Daarom eeuwigen dank aan het katholiek
ministerie, en op 2 funi het geuzenras, de gezworen
vijand der boeren, den ketel in
Eene vraag om te eindigen Wanneer wierden er
meer boeren uitverkochtvan 1878 tot 1884, onder
't liberaal bestuur, dan in 1912 onder 't katholiek
bestuur
Heeren liberalen, antwoord daarop, zoo gij kunt
en durft Om uwe antwoord te vergemakkelijken,
zal ik u helpen inlichtingen verschaffen onder het
liberaal ministerie, wierden er in 't enkel arrondis
sement Yper, in één jaar meer dan 100 boeren uit
verkocht. Van de andere arrondissementen, heb ik
geen statistieken, maar 't schijnt dat het daar al
niet veel beter was.
Heeren liberalen, 't woord is aan u en 'k ver
wacht uw antwoord. Boer fan.
Het was in de jaren 1880-1881. Toen hadden wij
in Belgie een liberaal ministerie, met de beruchte
ministers Graux en Van Humbeeck.
Het leven was toen zeer du ar, veel duurder dan nu
Weet ce welke maatregelen het liberaal gouverne
ment toen genomen heeft tegen de duurte der le
vensmiddelen
Wel 't is heel eenvoudig
Het liberaal gouvernement maakte de levensom
standigheden nog moeilijker en lastiger, met 22 1/2
millioen nieuwe lasten te leggen op koffie,op suiker
op het planten van tabak, enz., lasten, welke voor
een ruim gedeelte door den werkersiand gedragen
werden.
Weet ge wat de fameuze min ster Graux, de toema-
lige liberale minister van financiën daarover zegde
Is het ten andere, niet rech; vaardig dat de ge-
ringe lieden, zelfs het werkvolk, belasting betalen
wanneer zij in ruime mate genieten van ide voor-
deelen der samenleving? Moeten zij niet, gelijk al
de burgers, bijdragen in de lasten, welke het hand
haven der openbare orde en de onschendbaarheid
van den nationalen bodem opleggen
O bittere spotternij
En het brood kostte 50 centiemen den kilo.
Christene huisvaders en huismoeders, leest en
overweegtWij vernemen uit den mond der geuzen
de volgende welsprekende verklaringen in de
Kamers
Bertrand (socialist) riep uitGij katholieken,
gij zijt de vernielers van het openbaar onderwijs,
uwe scholen met godsdienst brengen niets dan dom
koppen voort (15-2-10.)
Hymans (liberaal) - De Staat heeft geenen gods
dienst, de openbare scholen moeten dus ook zonder
God zijn. (2-3-10)
Furnemont (socialist) - De schoolmeester, die
aan de leerlingen zegt dat er geen God is, die doet
heelwel
"De godsdienst behelst slechts leugens (23-2-10)
Masson (liberaal)-In de school moet er van God
niet gesproken worden. De Kerk is toch maar een
groote winkel, want voor geld krijgt men er aflaten
en de vergiffenis zijner zonden (23-2-10.)
Vandervelde (socialist)- Mijn ideaal ligt in de
verwereldlijking van gansch het openbaar onder
wijs. En willen de liberalen en de socialisten logisch
handelen, dan moeten zij aan het vrij onderwijs
allen onderstand weigeren.
Wij willen de leerplicht en het onderwijs zonder
God(instruction dégagée de tout préjugé) (18-2-10
A. Delporte. (socialist) De onzijdige school is
veruit de beste (2-3-10.)
Masson (liberaal) Het vrij onderwijs heeft
niet het minste recht op onderstand van den Staat.
Mijn ideaal is de schoolwet van 1879!(23-2-10)
Cocq (liberaal) - Wij willen niet dat de priester
in de school kome den oorlog prediken. Wij willen
niet dat de menschen in de boeien van den gods-
i'dienst zuchten. (25-2 10.)
Terwagne (socialist) De Kerlc is slechts onze
vervolging waardigHet Kruis moet uit de scho
len (23-2 10).
Achtbare ouders, hebt gij het begrepen Zijn het
dan de liberalen en de socialisten ze ve niet die
verklaren dat zij de goddelooze school willen
Waarom wil men nu ons komen vertellen dat
de liberalen (en hunne bazen de socialisten) noch
tegen den godsdienst, noch tegen de vrijheid van
den christen huisvader zijn
Liberalen uwe leugens wegen veel te zwaar om
door rechtzinnige menschen licht opgenomen te
worden.
Zijn aanwezigDe Heeren Colaert, burgmeester,
Fraeijs de Veubeke en Vandenboogaerde, schepe-