Onze Missionnarissen
Werklieden
Als de Vos
de passie preekt
DE KAMER- EN SENAATKIEZINGEN
Een pensioen van
een frank daags
STEMT dan
De kiezing is daar. Liberalen en socia
listen komen weer met het afgeknaagde
been van 't pensioen van 1 fr. daags.
Over twee jaar, over vier jaar, over zes
jaar, kwamen zij daarmede ook voor den
dag. Welnu, 't oud liedje begint al. Over
twee jaar zaagden, en zeeverden zij met
't pensioen van 1 fr. daags: stelsel Warocqué.
Dat stelsel Warocqué was te dom om
dood te doen. Met cijfering, zoo klaar of
twee en twee vier is, bewezen wij 1) dat
Warocqué, vooraleer eenepensioenwetvoor
te stellen, zou beter doen eerst te leeren
cijferen2) dat Warocqué's stelsel veel
slechter was dan de bestaande pensioenwet.
Nu komen zij met eene andere leugen
en dommigheid voor den dag. Weet ge
wat ze nu zeggen?
1) De katholieken zeggen dat een pen
sioen van één frank daags onmogeliijk is.
Oij zijt mis jongen.
Ziehier wat de katholieken zeggen.
Luistert en zet uwe ooren open
Een pensioen van 1 fr. daags, zonder
medewerking van den werkman, ja
dat Is onmogelijk. Nu zijn er omtrent
230,000 werklieden, die het pensioen van
65 frank trekken. Aan 1 fr. daags, dat wa
re 230,000 maal 365 fr. of drie en tach
tig millioen, negen honderd vijftig
duizend frank. Welnu, dat pensioen van
65 frank, wordt maar gegeven aan wie in
nood is. Maar hoevele menschen van 65
jaar zijn er niet, die onder die klas van
in nood zijn niet gerekend worden,
maar die nochtans in hunnen ouden dag
een flauw bestaan hebben? Volgens ge
dane cijfering, zou men, bij die 230.000
die 65 frank bekomen, er nog een 170,000
moeten bijvoegen, die weinig beter zijn
dan in nood. Dat ware bijgevolg 400.000.
400,000 maal 365 frank, dat is honderd
zes en veertig millioen.
Waar zal het gouvernement jaarlijks die
146 millioen halen Zullen 't Marquet,
May of Warocqué misschien zelf betalen
Ik twijfel er aan
Een pensioen van 1 fr. daags, met me
dewerking van den werkman en toelage
van Staat en Provincie daartoe kan men
komen en daartoe zal men komen en 't is
hetgene, dat de ruim 5000 pensioengilden
door heel Belgie, meer dan 90 ten hon
derd door de katholieken gesticht,
betrachten, en moesten de liberalen, socia
listen en democraten, in plaats van onze
maatschappelijke werken te beknibbelen,
om hunnen politieken winkel te doen
draaien, meêwerken, wij zouden er eer toe
komen aan 't pensioen van 1 fr. daags of
dat gij peist.
Want de pensioenwet geeft een koste
loos pensioentje van 65 fr. aan de nood
lijdende en verleent groote toelagen aan
de andere menschen die storten opdat zij
aan een pensioen van 1 fr. en meer nog
zouden geraken.
2) Ze zeggen De oude mijnwerkers
hebben één frank daags en onze oude
menschen hebben 65 fr. 's jaars of. negen
cent daags.
't Is genoeg omtrent om een hond te
kweekenZe meenen den oppergaai ge
schoten te hebben en, och Heere! ze bol
len in 't gat
Ja, de oude mijnwerkers hebben één
frank daags, maar van waar komt die
frank daags?
Hiervan
In de mijnstreken bestaan er, sedert
jaren, voorzienigheidskassen gespezen door
bijdragen der bazen en der werklieden.
Door toedoen van die voorzienigheidskas
sen en door de verplichte stortingen van
bazen en werklieden in die voorzienig-
heidskasssn, bepaald door de onlangs ge
stemde wet over de mijnwerkerspensioe
nen, hebben de oude mijnwerkers één
frank daags en zullen zelfs meer dan één
frank daags kunnen bekomen, maar 't is
v»n hun eigen geld, juist gelijk al wie
stort in de pensioenkas, een pensioen zal
bekomen voor zijne stortingen. De Staat
geeft aan die voorzienigheidskassen, belast
met de uitbetaling der mijnwerkerspensi
oenen, juiat de zelfde toelagen gelijk
aan alle pensioengilden. Ziehier de
oplossing van heel het vraagstuk.
De waalsche mijnwerkers trekken dus,
uit de Staatskas, geen cent meer dan
de vlaamsche werklieden.
Wat bewijst bijgevolg heel die blaai
van liberalen en socialisten over de pen
sioenkwestie
Of te wel 1) Dat het leugenaars zijn,
die weten dat ze liegen;
Of te wel 2) Dat ze ezels zijn, die noch
kunnen cijferen, noch de pensioenwet van
't jaar 1900 over de werkmanspensioenen,
noch de pensioenwet van 1911 over de
mijnwerkerspensioenen kennen.
Alla toe jongensvertelt geen flauwen
praat en breekt 't Vlaamsch den nekke
niet, want de Walen hebben 't zoo noo-
dio- I aai ons serieus werk doen.
'k Veronderstelle voor een oogenblik,
dat gij in plaats van antikatholieke poli
tiek te maken, het waarlijk meent met de
pensioenkwestie.
Laat ons samen de kwestie bestudeeren
en regelen, en voor de verschillige klassen
van werklieden, voorzienigheidskassen tot
stand brengen, in den zin van hetgene
bestaat voor de mijnwerkers; en na korten
tijd, zullen niet alleen de mijnwerkers
maar de verschillige klassen van werklie
den, landbouwwerklieden, nijverheidswerk
lieden, kleine bazen, kleine burgers, kleine
landbouwers enz., een pensioen van één
frank daags hebben, dank aan die nieu
we vakinrichting, en dank aan de
milde toelagen van ons katholiek
volksgezind Staatsbestuur, dat van
1901 tot 1911, reeds meer dan twee
honderd millioen besteed heeft aan
de werkmanspensioenen.
Ziedaar pratiek werk, heeren liberalen
en socialisten, terwijl al uw gebabbelsel
en geschrijfsel enkele kiesreklame is en
flauwe praat, dat 't van de schuppe loopt.
Ondertusschen, tot dat, door het inrich
ten van Voorzienigheidskassen voor alle
klassen van werklieden, in den zin van de
mijnwerkersvoorzienigheidskassen,hetge
ne naar het oordeel van bevoegde vak
mannen, de pratiekste middel zou zijn,
om zoohaast mogelijk het pensioen
van 1 frank daags algemeen te maken,
de pensioenkwestie bepaald opgelost wor
de, is er goed nieuws over de pensioenen
Het wetsvoorstel van Mijnheer Moe-
yerson, katholiek van Aalst, zullen de
werklieden geboren van 1846-1870 mits
eene kleine storting, het pensioen van 65
afrnk bekomen. Wij bekennen, dat het
voor de werking van onze pensioengilden
afdoender geweest ware, had men die
wijziging vroeger ingebracht.
Maar aan wie de schuld dat het zoo lan
ge geduurd heeft Moet gij dat vragen
Altijd hetzelfde De liberalen en socialis
ten, die heele dagen in de Kamers staan
tuiten en tieren en stokken in 't wiel ste
ken om alle werk te beletten.
Eindelijk heeft minister Van de Vijvere
te Thielt opentlijk verklaard dat het mini
sterie wijzigingen aan de pensioenwet zal
voorstellen die iedereen zal bevredigen.
Kiezers, houdt de Katholieken aan 'thoofd
om heel de sociale wetgeving te zien vol
maken.
Het liberale "Goede? Woordafkook
sel van het vlaamsch Echotje vertaling
van het fransch Progrès doet zijn best
om zijne lezers aandachtig te maken op
zoogezegdegewichtige verklaringen
van de leiders der Linkerzijden t. w. Hy-
mans, Franck en kompagnie die, nu de
kiezing aanbreekt trachten de kiezers te
paaien met te zeggen dat de linkerzijden
tegen den godsdienst niet zijn.
Voorwaar, voorwaar, de fameuse anti
klerikale beweging moet niet geven
wat de liberalen en socialisten ervan ver
wacht hebben! En zeggen dat de anti-kle-
rikalen reeds werken sedert hunne deer
lijke manifestatie van half Oogst te Brus
sel.
Eergisteren, van wege de liberalen, en
gisteren, van wege de socialisten, is het
algemeene retirade geweest.
MM. Franck, Jourez en Hymans hebben
openlijk hun eerbied voor den godsdienst
betuigd en MM. C. Huysmans en Vander-
velde hebben dit voorbeeld gevolgd.
En toen men aan laatstgenoemden de
Carmagnole herinnerde, die men in het
sosialistisch Volkshuis zingt en waarin
men Christus in het slijk en 0.-L.-Vrouw
in den stal wenscht, hebben zij gezegd
dat het walgelijk was.
't Is toch maar jammer dat zij dien walg
altijd maar gewaar worden als de kiezing
in aantocht is!
Ditmaal echter verraden deze schijn
heilige verklaringen nog iets meer: zij
verraden den schrik van die heeren, dat
hunne vijandschap tegen den godsdienst
hen bij de groote meerderheid der Bel
gische bevolking in een slecht daglicht
gesteld heeft.
De wolf oordeelt het noodig de scha
penvacht aan te trekken.
't Is niet meer met de strijdbijl in de
vuist dat zij voor het kiezerskorps ver
schijnen 't is met den olijftak in de hand
daarentegen, dat zij optreden.
Maskers af, huichelaars
Op het oogenblik dat in de Kamer deze
Tartufe-taal wierd gevoerd, verklaarde M.
Goblet d'Alviella in den Senaat, dat de
liberale partij als één man tegen het cre-
diet voor den vertegenwoordiger van
België bij het Vatikaan stemde en verscheen
in het socialistisch Journal de Charleroi
een Meileid als volgd
O een kazernen meer, geen kerken,
Oeen kloosters, geen paleizen,
Qeen nonnen meer, zwarte of grijze,
Geen vette, dikke paters meer.
De uitzuigers en de pastoors,
Voor altijd doen verdwijnen
Van den grond die de onze is
Dat willen wij
Dat is ten minste even duidelijk als de
taal van citoyen Furnemontop het vrijden
kerscongres te Parijs toen hij uitriep
Wij socialisten en liberalen, hebben
'oorlog tot ter dood gezworen aan de
Kerk. Ja onze strijdkreet is Dood aan
de Katholieke Kerk!
Maskers af, huichelaars, ze mogen
Franck of Hymans, Vandervelde of C.
Huysmans heeten!
Zijn het uwe partijen, uwe persorganen
niet, die den oorlog van Combes tegen
den godsdienst en tegen de kloosters heb
ben toegejuicht
Juicht de anti-klerikale pers niet eiken
veldtocht tegen de Kerk toe, op welk punt
der wereld die ook uitbreke
Zijt gij het niet die de zedelooze dan
sen der maan door de Kongonegers, op
denzelfden voet hebt gesteld als het ge
bed dat de christen mensch tot zijn Schep
per richt, het oudste, heiligste en godde
lijkste gebed der christenen de Onze
Vader
Is het uw afgod, M. Laurent, niet, en is
het niet, na hem, M. Janson, die voorge
steld hebben dat het onnoozel was, ja
schuldig, openbare ambten te verleenen
aan leerlingen van vrije scholen
Maskers af, huichelaars
Ge moogt onze innigste, onze heiligste
overtuiging beleedigen, bespotten, vergui
zen maar hebt dan nog ten minsten den
moed uwer gedachten, weest openhertig,
zegt wat ge werkelijk meent.
En beeldt u toch niet in dat wij cretins,
dompers, stommerikken zijn, tot zulk een
punt, dat er ook maar één verstandig man
in België een gebenedijd woord zal ge-
looven, van de thans door u afgelegde
verklaringen.
Het Staatsblad van zondag kondigt de
wet af, waardoor het getal senateurs
en volksvertegenwoordigers vermeerderd
wordt. Dit getal is nu voor elk arrondisse
ment bepaald als volgt
Provincie Antwerpen 24 volksvertegen
woordigers, 12 senateurs, 3 provinciale
senateurs.
Antwerpen: 15 volksvertegenwoordigers,
7 senateursMechelen5 volksvertegen
woordigers Turnhout: 4 volksvertegen
woordigers. Deze twee laatste arrondisse
menten kiezen samen 5 senateurs.
PROVINCIE BRABANT: 37 volksver-
:egenwoordigers, 18 senateurs, 4 provinci
ale senateurs.
Brussel 26 volksvertegenwoordigers
13 senateurs, Leuven: 7 volksvertegen
woordigers, 3 senateurs; Nijvel: 4 volks
vertegenwoordigers, 2 senateurs.
PROVINCIE WEST-VLAANDEREN:
22 volksvertegenwoordigers, 11 senateurs,
3 provinciale senateurs.
Arrondissement. Brugge: 4 volksverte
genwoordigers, 2 senateurs; Veurne-Dix-
mude-Oostende5 volksvertegenwoordi
gers, 2 senateurs; Rousselaere-Thielt5
volksvertegenwoordigers, 3 senateurs; Kor-
trijk: 5 volksvertegenwoordigers; Yper:
3 volksvertegenwoordigers. Deze twee
laatste arrondissementen kiezen samen 4
senateurs.
PROVINCIE OOST -VLAANDEREN
28 volksvertegenwoordigers, 14 senateurs,
4 provinciale senateurs.
Arrondissement Gent-Eekloo: ^volks
vertegenwoordigers, 6 senateursSt-Niko-
laas: 4 volksvertegenwoordigers; Dender -
monde: 4 volksvertegenwoordigers. Deze
twee laatste arrondissementen kiezen samen
4 senateurs.
Aalst: 5 volksvertegenwoordigers; Au-
denaarde: 3 volksvertegenwoordigers. De
ze twee laatste arrondissementen kiezen
samen 4 senateurs.
PROVINCIE HENEGOUW: 31 volks
vertegenwoordigers, 15 senateurs, |4 pro
vinciale senateurs.
Bergen7 volksvertegenwoordigersZin-
nik 4 volksvertegenwoordigers. Deze twee
arrondissementen kiezen samen 5 senateurs;
Doornijk-Ath6 volksvertegenwoordigers,
3 senateurs; Charleroi: 11 volksvertegen
woordigers Thuin3 volksvertegenwoor
digers. Deze twee laatste arrondissementen
kiezen samen 7 senateurs.
PROVINCIE LUIK: 22 volksvertegen
woordigers, 11 senateurs, 3 provinciale
senateurs.
Luik13 volksvertegenwoordigers, 7
senateurs; Hoei-Borgworm4 volksverte
genwoordigers, 2 senateurs; Verviers: 5
volksvertegenwoordigers, 2 senateurs.
PROVINCIE LIMBURG: 7 volksverte
genwoordigers, 4 senateurs, 2 provinciale
senateurs.
Hasselt3 volksvertegenwoordigers
T ongeren-Maeseyck4 volksvertegenwoor
digers. De arrondissementen Hasselt en
Tongeren-Maeseyck kiezen samen 4 sena
teurs.
PROVINCIE LUXEMBURG: 6 volks
vertegenwoordigers, 3 senateurs, 2 provin
ciale senateurs.
Aarlen-Marche-Bastogne 3 volksverte
genwoordigers Neufchateau-Virton 3
volksvertegenwoordigers. De arrondisse
menten Aarlen-Marche-Bastogne en Neuf
chateau-Virton kiezen samen 3 senateurs.
PROVINCIE NAMEN9 volksvertegen
woordigers, 5 senateurs, 2 provinciale se
nateurs.
Namen5 volksvertegenwoordigersDi-
nant-Philippeville: 4 volksvertegenwoor
digers. De arrondissementen Namen en
Dinant-Philippeville kiezen samen 5 sena
teurs.
Men weet dat de provinciale senateurss
door de provinciale raden gekozen wor
den. Hun getal is niet vermeerderd.
WILT GIJ DAT ER WELVAARTIN
ONS LAND BLIJVE HEERSCHEN
VOOR DE
Katholieken.
Kowon 15 April 1912.
Geachte Familie VANLEKE,
Een missionnaris uit Maastricht, te Ko
won arbeidend en confrater van den dier
baren en diepbetreurden Pater Vanleke
neemt de vrijheid U, met zijne diepst ge
voelde rouwbetuigingen eenige mede-
deelingen over te zenden, die U in uwe
nagedachtenis van den Eerwaarden over
ledene tot troost, kracht, ja genoegen mo
gen strekken.
Sinds vier maanden in Afrika zijnde, is
Pater Vanleke mijn eerste missieoverste
geweest te Kowon en heb ik in hem een
wonderbaren apostelenijver bewonderd
die me mijn leven lang als stichtend en
plichtpredikend zal voor oogen blijven.
Beiden dezelfde moedertaal sprekend
zoo was het intieme onzer vriendschap
zeer groot en spijt deed het me, hem
de zware taak eener missiestichting in
de hoofdstad der Jebuprovincie, Jebu-
Ode te zien op zich nemen.
Edoch, alreeds stichter zijnde van de mis
sie, thans bloeiend, van Eshuré zoo wilde
hij de veelbelovende missiestichting der
hoofdstad ook nog op zich nemen en zij,
die hem in beschouwing van zijn vijf ja
ren, in één stuk, zonder rust, onder dit
doodelijk klimaat doorgebracht, tot rust
en tijdelijk terugkeer naar Europa aan
spoorden, ontvingen tot antwoordBin
nen twee jaren ga ik mijne Moeder terug
zien; voorloopig zijn debelangens van O.
L. Heer dringend en dat moetalles voor!»
Hij vatte zijne groote onderneming aan
met grooten moed en met eene uiterlij
ke kracht van gezondheid die onder de
missionnarissen dezer streek helaas al te
raar is.
Beginnend met Februari, zag ik hem,
toen ik op uitstapje was van Kowon naar
Eshuré in 't begin van Maart. In Eshuré
was Pater Vanleke voor eenige dagen ge
komen om eene zware vermoeienis, te Je-
bu-Ode opgedaan, te herstellen maar
zich daarna wederom goed bevindend,
werd zijn werk voortgezet. In 't begin van
April echter bevond hij zich door de
Afrikaansche koorts aangetast, welke zijne
krachten' samenspannend met gedurende
afloop, letterlijk uitputten, zoodat zijn
vertrek naar Europa voor den 12 April
besloten werd. Te dien einde werd hij den
4 April, op Witten Donderdag, naar Ko
won geleid om zich dichter bij den boot,
den volgenden Dinsdag naar Lagos ver
trekkend, te bevinden.
Pater Vanleke leed geen pijn, maar al
leen de verzwakking was zijne beproeving,
beproeving waarin hij moedig en vroolijk
bleef in heilige overgeving aan God tot
het einde toe.
Niets deed aan waar gevaar denken en
op Paaschdag bevond ik me gansch alleen
met hem in Kowon Om 4 uur 's namid
dags wilde ik in de kerk de preek en 't
lof beginnen toen me eensklaps een der
missieknechtjes, bij hem gelaten, kwam
roepen.
Binnentredend schrok ik bij het zoo on
verwachte: Pater, ik ga sterven, dient
me de Heilige Sacramenten toe.
Pater Henri scheen buitengewoon zwak
en had zelfs de moeite niet in 't spreken,
hetgeen me het ergste deed vreezen. In
de heiligste, echt priesterlijke gesteldheid
biechtte hij en ontving het H. Oliesel met
H. Communie gevolgd, terwijl een uitge
strekte massa volk uit de kerk en van el
ders, weenend toestroomde en zich rond
om het missiehuis, van de vier kanten
dringend luide bad. Nauwelijks waren de
ti. Sacramenten toegediend toen Pater
Burger, de missieoverste van een bijpost,
Ishuiro, wier kerk door Pater Henri Van
leke gebouwd werd, wederkeerde.
Pater Henri verkeerde tot 12 uur's nachts
in het grootste gevaar en had onder dien
tijd, in 't bijzijn van vele christenen, luide
zijn leven in vereeniging met Jezus offer
op 't kruis, aan God, voor het heil der
toevertrouwde zielen, opgeofferd. Herhaal
delijk ook had hij het Jebuland gezegend.
Maar omstreeks 12 uur scheen zijne
krachten alle gevaar zijn te boven gekomen.
Tot dat oogenblik toe had hij met een
groepje weenende negertjes gebeden, soms
in Yorubataal, soms in 't Vlaamsch of
Fransch, zonder eigenlijk bij kennis te
wezen, maar nu, tot volle kennis terugge
raakt, scheen hij ook zijn volle kracht te
hernemen. Maandag morgen kwam Pater
Wouters, die u (wellicht thans in Appel
doorn, Holland, zijnde) reeds nieuws ge
stuurd heeft, uit Eshuré aan. Helaastreu
rend was het ons, die afloopen met koort
sen ingewikkeld te zien herbeginnen, en
dat tot 's avonds 8 uur toe. Op dien
oogenblik, hetzelfde verschijnsel als mid
dernacht te voren volle afwezigheid van
koorts, afloop en gevoel van zwakheid.
De Pater zeide me toen Pater Erkens,
indien ik morgen vroeg den boot naar
Lagos kan nemen, U moet ik het danken,
dan ga ik voor eenigen tijd mijne moeder
wederzien om het begonnen werk voor
Gods eer later te hervatten.
Een zachte slaap kwam ons, drie priesters,
Pater Burger, Wouters en uw dienaar,
overtuigen dat hij gered was.
Smartelijk helaas was ons in deze vreem
de zichte, de verrassing, toen om elf uur
wakker wordend, Pater Henri ons om
gebeden verzoekt en zijn offer hernieuwt
waarna bijna aanstonds de kennis voor
goed verloren ging. We trachtten hem
schietgebedjes in te geven en gaven tot
het einde toe herhaaldelijk de H. Absolu
tie, want het innig gevaar gebood ons
zonder uitstel de gebeden der stervenden
met de uiterste priesterlijke zorgen. Zon
der tot kennis terug te komen gaf onze
dierbare confrater om kwartier vóór drie,
Dinsdag morgen, 9 April, den geest. Het
offer was volbracht en de Hemel telde
een vurige en groote zielenredder meer.
Niemand heeft op de Benin Slavenkust
in het Jebuland zoolang gewerkt en zoo
veel tot stand gebracht als deze ijverige
priester. Niemand was op alle plaatsen
des lands zoozeer gekend en bemind.
Hiervan hebben we de schoonste en edel
ste getuigenissen. Heinde en verre verbreid
de zich Zondag avond het nieuws van
zijn gevaarlijke toestand bliksemsnel en
duizenden zijn van Dinsdag tot 's ander-
daagsch morgen het praalbed, waarop hij
in priestergewaad was ten toon gesteld,
komen bezoeken om te bidden. De bevol-
dng van Kowon schonk een prachtige
zerk tot hulde en gaf naast de nieuwe
<erk een groot terrein, dat nu tot kerkhof
moet dienen en waar reeds een engeltje
van een paar jaren naast zijn geestelijke
vader, die het gedoopt heeft, rust.
Woensdag morgen, 10 April, had de be
grafenis van den eersten priester, in Jebu-
and stervend, met ongehoorde luister en
;oeloop plaats, allen den Pater gekend, be
mind hebbend.
Reeds twee malen in eene week tijd
lebben de kristenen de requiemsmis laten
zingen tot zijne intentie en ik mag het
hier wel bijvoegen buiten al de bestelde
missen door paticulieren in stilte bezorgd
is er een collecte begonnen onder de be
volking, die in een dag alleen 140 marks
verzamelde voor bestel van H. Misoffers.
Moge, dierbare, thans bedrukte familie
Vanleke, dat huldebetoon en die edele
erkentenis van onze negersbevolking U
tevens een troost wezen en eene hulp om
het offer, U van God, tot heil der zielen
en tot eeuwige eer van den betreurden
priester gevraagd, met echt kristelijke on
derwerping te dragen. Dat zal U voor de
gansche familie voor de geheele toekomst
eene bron wezen van zegen.
Namens mijne confraters, met innige
rouwdeelneming, hartelijke groeten tot
Mevrouw weduwe en de geheele familie
Vanleke.
L. Erkens
Roman Catholie Mission.
Kowon.
Denkt aan uwe ziel,
Denkt aan uwe vrouw,
Denkt aan uwe kinderen,
Denkt aan uwen godsdienst,
Denkt aan uwe vrijheid,
Steioat voor de
K. at laol ieken
Hoe onze hier zoo vervolgde, versmaadde en gelas
terde Missionnarissen in de verre afgelegen en moor
dende klimaten werken en geern gezien zijn blijkt uit
een hiernavolgend medegedeeld schrijven dat betrek
heeft op den arbeid en den dood van E. H. Hcnri
Joseph Van Leke, westvlaamsch priester mission-
naris die geboren te Bulscamp in 1877 naar Bénin
(West-Afrika) vertrok in 1903 en aldaar te Eshuré
gestorven is op 9 April 1912.