Katholieke Syndikaie Macht
Aan 't werk
lilMEilï
Katholiek Volksgezind (QeekbUd
YPER
Nationaal Christen Syndikaal Congres
GWEUTUMD.
11 JULI
DERDE JAAR N° 27
Wekelijksche Oplage O O O nummers
ZONDAG 30 JUNI 1912.
TELEFOON N° 137
4
O-. ES i* tet t-» Yx v o tr m i
r-.
Kerkelijke Kalender.
TWEE CONGRESSEN
Vandaag, Zondag 30 Juni, en morgen,
Maandag 1 Juli worden te Brussel, twee
gansch tegenovergestelde Congressen ge
houden.
Het eerste. In La Maison du Peuple
komen de roode bazen bijeen. Zijne ex
cellentie Vandervelde, algemeene opper-
baas, die zijne kiesvermoeinissen is gaan
uitrusten in 't verlokkend Zwitserland, zal
het socialistisch Congres vóórzitten. Al de
sociale aanvoerders die zwemmen in
goud en weelde die zich wel zwichten
als 't gevaar dreigt... zullen confereeren... om
den politieken toestand van 't land te on
derzoeken... (welke nuttelooze bekommer
nissen de toestand is hoogst bevredigend,
dat hebben, op 2 Juni, de kiezers bewezen);
om den toestand hunner partij na te gaan
en middelen te beramen voor de toekomst.
God zij gedankt daartegen staat—buiten
alle politiek—de Christene sociale werking, j
gesteund op de maatschappelijke leer van j
Paus Leo XIII, goedgekeurd en gezegend
door HH.Hoogweerdighedende Bisschop- j
pen van België.
Vandaag ook zullen de besturen van al
de christene en vrije vakvereenigingen te
Brussel congres houden. Deze syndikaten
alleen hebben het goed op met de belan
gen der werkersklas en, zonder klassenstrijd,
zonder nutteloos geweld, werken zij koen
en durvend voor de rechten van den werk
mansstand. A! te samen teilen zij reeds
72.000 leden. Welke macht in zoo weinig
tijd! Maar de aanvoerders en de leiders
zijn nog niet tevreden over den uitslag-
zij willen nog meer, en, wetend dat het
mogelijk is, de middels kennend om ver
deren vooruitgang te maken, zuilen zij om
daar te komen samenvergaderen te Brus
sel.
Het Congres wil de voornaamste leemte
in de christene vakbeweging aanvullen, t. w.
gemis aan eenheid in opvatting en lei
ding en alle niet-aangesloten veree-
nigingen bij hunne wederzijdsche fe-
deratiën inlijven. Alle federatiën aanslui
ten bij de twee verbonden gevestigd het
eene in Vlaamsch het andere in Waalsch
België en eindelijk de verscheidene Ver
bonden vereenigen in een algemeen Nati-
tionaal Verbond.
Het Ypersche Volk wenscht dat
het Nationaal Christen Syndikaal Congres
mocht lukken en dat men zóó gerake tot
de éénmaking en de versterking van de
Christene Vakbeweging. Zóó alleen kun
nen wij de,socialistische vakbeweging te
boven gaan en deze ook— die schadelijk
is voor den werkman bestrijden en over
winnen.
de syndikaie beweging is het eerste,
het belangrijkste werk op sociaal
gebied.
Christen syndikalism alleen kan ons de
sociale vrede bewaren. Alle bestuurlijke,
alle politieke middels voor vredebehou-
ding zullen vruchteloos zijn indien het
christen syndikalisme niet den grondslag
legt van eene verbeterde maatschappelijke
samenleving.
Wat baat het eene parlementsmeerder-
heid te hebben, indien de wetten u gesa-
botteerd worden, indien politieke werk
stakingen de vrede bedreigen, indien het
recht en de vrijheid van den arbeid onder
de voeten getrappeld worden, indien het
roode schrikbewind meester is op werk
winkels en in fabrieken, indien de christen
werkman maar den keus heeft tusschen den
socialistischen bond en den hongerdood!
Mochten de tegenwoordige gedurige
ophitsingen tot politieke werkstaking, de
onophoudende aanslagen op dearbeidsvrij-
heid, op het vereenigingsrecht aan velen
de oogen open doen en het nut doen ver
staan der christene syndikaten tegenover
de roode bonden
Wij verhopen heel in het bijzonder dat
de roode bedreigingen van heel het land,
dat de gedurige edelmoedige werking der
christene syndikaie beweging ook deugd
zal doen aan velen
te Yper.
Het is te beklagen dat er hier nog zoo
veel, onder begoeden en onder werklieden
zelf, onverschillig zijn aan de vakvereeni
gingen.
Het is te betreuren dat er nog gevon
den worden onder leiders, patroons en
bazen, die vijandig zijn aan de christene
syndikaten.
De meening van Het Ypersche 1
Volk,, is deze: dat—sedert rnen aan vak-j
beweging doet te Yper de tegenstand;
reeds lang genoeg geduurd heeft en het j
oogenblik gekomen is vooruit te gaan
zonder tegenwerkers in te zien.
Vakbeweging is eene christene bewe
ging, vakbeweging is een streven naar
recht en waarheid, en die voor vakbewe
ging strijden moeten voor niemand omme
zien, mogen recht hun doel ingaan zonder
zich te bekreunen indien de goedkeuring
mist van zulk of zulk een, indien deze of
deze gestoorde wil tegenwerken, kwaad
doen of wrake nemen.
Dit is de meening van Het Ypersche
Volk dal, alhoewel onafhankelijk van
alle bestuur der Ypersche christene vak
vereenigingen, toch met hert en ziel toe
verkleefd is aan de syndikaie beweging
en altijd en overal het zijne zal bijdragen
voor de zegepraal der christene katholieke
volksgezindheid.
Naar Rousselaere
Al de Katholieke Maatschappijen van
Yper aangesloten bij de plaatselijke Ka
tholieke Vereenlging, nemen te zamen
deel aan HET KATHOLIEK LANDS-
FEEST te Rousselaere op Zondag
7 Juli 1912.
r&gg&OMëR
Al wat; opstel,Jaankondigingen, inschrij
vingen, enz. betreft, moet vrachtvrij naar
den Uitgever gezonden worden
Handschriften worden niet teruggegeven.
Briefwisselaars worden verzocht telkens
hun volledig adres op te geven.
Alle ingezonden boeken worden bespro
ken.
AANKONDIGINGEN
Gewone aankondigingen 10 c. per reke:
Rechterli'ke aankondigingen: 1 fr, de reke,
Groote en langdurige aankondigingen: volgens overeenkomst
DRUKKER-UITGEVER
BOTERSTRAAT. 62, YPER.
INSCHRIJVING
Voor een heel jaar: 2.50 fr. - Prijs per nummer2 centiemen.
De inschrijvers wenden zich tot den Uitgever; of tot onze gazetver-
koopers.
Zondag 30 Juni.-5e Zondag na Sinxen.-Octaafdag van
H. Joannes Bipti$ta. Plechtigheid van de HH. Apostelen
Petrus en Paulus.
Evangelie van den Zondag.-In dien tijd zeide Jezus tot
zijne leerlingen Zoo uwe gerechtigheid niet overvloediger is,
dan deze der schriftgeleerden en Farizeën ,(die zich met eene
uiterlijke ouderhouding der geboden vergenoegden), zult gij het
rijk der hemelen niet binnen gaan. Qij hebt gehoord, dat tot de
ouden gezegd is Qij zult niet dooden, en wie doodslag begaat,
zal schuldig zijn voor het gerecht. Maar ik zeg u r Al wie vertoornd
is op zijnen broeder (met eene inwendige gramschap), zal schul
dig zijn voor het gerecht ^lichtere misdrijven strafte namelijk het
plaatselijk gerecht). Wie tot zijnen broeder zegt Raca (dwaas;
degene die tot smaadwoorden overgaat), zal schuldig zijn voor
den Raad (zwaardere misdrijven werden door den Hoogen Raad
gestraft). En wie zegt Godloochenaar (die zijnen naaste van
zonde beschuldigd^, zal strafbaar zijn met het helsche vuur (de
zwaarste misdrijven worden eerst in het andere leven volkomen
naar verdienste gestraft). Als gij dus uwe offergaven brengt naar
het altaar, en u daar herinnert, dat uw broeder iets tegen u heeft,
laat dan uw offer voor het altaar, en ga u eerst met uwen broeder
verzoenenen kom dan en draag uw offer op.
Gedurige aanbidding te Passchendaele.
Maandag 1 Juli. Gedachtenis van den H. Paulus.
Dinsdag 2.-Bezoeking van O. L. V.
Gedurige aanbidding te Yper (Nazareth).
Woensdag 3Rumaldus (feest uitgezet van 1 dezerj.
Donderdag 4.-In de octaaf van HH. Petrus en Paulndl
Vrijdag 5Antonius-Maria Zaccaria, be-i;der.
Zaterdag 6. - Octaafdag van HH. Petrus en Paulus.
De toestand der socialistische partij
Die is zoo veelbelovend goed niet. De slaven-
boel door de aanvoerders opgejogen willen verder
loopen als de bazen het nu begeeren.
Heel natuurlijk toch. Vóór de verkiezing beloof
den zij aan hunne gefopte achterloopers de verdwij- i
ning van het klerikaal bestuur, het zuiver algemeen
stemrecht, een herschapen land van beloften.
De verkiezing viel heel anders uit als de roode
mannen het gewenscht hadden.,,, maar het gepeu- j
pel, misdaan, wilde met geweld de beloofde vruch
ten verkrijgen. Het gouvernement s'.ond pa! en wist j
in 24 uren den oproergeest te koelen. Het had nog
rapper gedaan geweest hadden zekere liberale kar-
teel-burgmeesters medegewrocht met de beschermers
van orde en vrede.
Met de grootste moeite hebben de roode voor
mannen aan hun volkske het wachten opgelegd...
wachten tot na het algemeen socialistisch congres,
wachten tot na de heropening der Kamers... wachten,
nog langer, tot den gepasten oogenblik.
Wat zullen de bazen beslissen... wat zal de roode
opperheer Vandervelde besluiten?...
Zullen zij hun volk de algemeene werkstaking nu
of alles durven opleggen? Voor 't oogenblik niet 1
Maar het werk staken kostgeld... en het geld ont
breekt in de roode kas... Waar is het geld gegaan
het geld der roode syndikaten, het geld der sociale
weerstandkassen
Anseele zal opleggen van viertien dagen te sla
ken zonder vergoedingAnseele zal zeggen dat een
werkmansmenage met een 1,50 fr. daags kan toe
komen.
Politieke werkstaking brengt wanorde mede.,
en het gouvernement dat het goede recht verdedigt
zal dadelijk de noodige maatregelen nemen... Wat
zuilen de gefopte slaven nu zeggen
Arme sukkelaars, wanneer zullen zij toch de oogen
openen 1
Hunne bonden zoogezegd voor sociale verbete
ringen van het volk... zijn maar politieke clubs, waar
men het geld uit de zakken trommelt om er medt;
propaganda te maken tegen Kerk, tegen Vaderland,
tegen maatschappij, tegen huisgezin.
Syndikaten maar echte syndikaten hebben zij
niet..., geen een wettig herkend, dus geen een die
buiten politiek bestaat, dus geen een waarover rechl-
veerdige rekening mag gevraagd worden, dus geen
een waarin de leden zeker zijn van hun geld en van
hunne vakverdediging...
En ziet, om het volk zand in de oogen te werpen,
zullen al de opperheeren, triestige kluchtspelers, be
driegende comeiianten, aan veel woorden den nek
breken, uitkomen met beloften en vorte appels,
misschien malkaar in 't haar vliegen... al ter ver
dediging van ie pauvre peupledie van langs om
dieper in de zak gestoken wordt.
Te dier gelegenheid meenen wij goed een ander
wensch uit te drukken. Wij vonden hem o. a. uit
eengezet in La Métropole van Antwerpen.
In het algemeen bestuur, in de plaatselijke bestu
ren der christene syndikaten wordt de bestuur—en
administratie-last van langsom zwaarder.
Zekerlijk de werklieden-syndikaten moeten be
stuurd worden door werklieden die de verantwoor
delijkheid dragen.
Maar deze hebben raadsmannen van doen. Man
nen van hooger studie, marinsn aan goede werken
toegewijd moeten bijspringen om een vriendelijken
helpend hand toe te steken, voornamelijk in lastige
omstandigheden, om moeilijke gevallen op te lossen;
in studiekringen, in syndikaal boekhouden enz. enz.
Ter eere van de katholieke partij mogen wij beken
nen dat zulke mannen en jongelingen gevonden
worden bij patronaten, werkmanskringen, mutuali
teiten, weldadigheidsinstellingen. Doch wij moeten
er bij voegen dat er weinig of geen gevonden wor
den die ter hulpe staan der syndikaten en nochtans
Over veertien dagen hebben wij dezen oproep
gedaanverleden week hebben wij gesteund op
hetgeen te doen staat in Yper en Arrondisse
ment.
Tot onze allergrootste voldoening hebben wii
dezelfde gedachten uiteengedaan gelezen, verleden
week; in Het Nieuwsblad, te weten dat er seffens
moet aan 't werk gevallen zijn immers dat vier
jaar niet te lang en te veel zijn om ai'ies op zijn
pootjes te zetten, om de noodige taak af te leggen,
en de volledige zegepraal te bereiden
a. ti. bi. Heeren hoofdmannen, niet uitstellen tot
eene verkiezing nadert. om dan (gelijk het 't
Nieuwsblad schreef) haastig haastig, op meeling van
de eene gemeente naar dé andere een vermoeiende
tour d'arrondissementaf te leggen..! Zulk over
haastig werk is geen raenschenwerk maar peerde-
we- k, zulk overhaastig werk brengt geen eerde aan
den dijk, kan geen deugdzaam goed teweeg brengen.
Een kort woordje nog over Sociale werking
Over sociale werking zegden wij veertien da
gen geleden Sociale werking met SYNDI
CALISME aan het spits moet overal her
kend worden moet goedgekeurd en on
dersteund worden, moet overal doordringen
Uit de sociale werking alleen zat het mach
tige leger komen onzer boeren en werklie
den, onzer kleinburgers en patronen.
Wij weten wel dat wat wij schrijven over syndi
katen bij eenigen niet wei zal gekomen zijn.
Wij weten wel dat Het Ypersche Volk om
zijne verdediging der syndikaten bij sommigen in
geen geur van heiligheid staat, bij sommige mis
prezen is, gescheurd en in 't vuur geworpen...
Tot daar... dat scheelt ons niet; wij weten im
mers dat wij bij de overgrpote meerderheid, en bij
net christen volk, welgekomen zijn wij weten dat
wii de christen sociale princiepen verdedigen en dat
is ons genoeg.
Welnu wij zeggen tot deugd en die 't verheugt
tot spijt van die 't benijdt; dat, wil men een sterk
katholieke volksleger, men tegenover hei roode ge
weld der socialistische bonden de macht stellen
moet der christene syndikaten.
De syndikaten moeten en zullen er komen... ja
zelfs te Yper óf dat het nog zooveel een of ander
tegengaat. Wij weten wel dat de besturen der reeds
bestaande vakvereenigingen niet zulien buigen
maar aanhoudend hunne sociale werking voortzet- t
Wekte hij alzoo tot het vieren van den 11 Juli
op, zoo ook wekt de 11 Juli tot het verheerlijken
van Conscience op, van de jare bijzonderlijk, h
honderdste na zijne geboorte, want 't is Conscie nce,
die, van rond 1837, den bijna uitgedoofde» stam
trots bij de Vlamingen herepgewekt heeft, de groot
heid, den kunstroem en den rijkdom van 't aloude
Vlaanderen herinnerd heeft, de vrijheidzuebt, het
kunstgevoel en de taalliefde bij de Vlamingen ver
meerderd heeft, en ons sluimerend slapend volk
heeft wakker geschud, al roepende Qij zult uw
vaderland beminnen, zijne taal en zijnen roem.
Na het verschijnen van Conscience 's Wonder
jaar en Leeuw van Vlaanderen rond 1838, iiep
zijne Majesteit Leopold 1 Conscience eens naar
zijn paleis, en sprak hem deze wijze woorden het
verheugt mij te zien dat men ook de taal van
Vlaanderen, van dit aanzienlijk Jde'el des lands,
beoefent. Vermits er in Belgie meer dan eene lands
taal bestaat, is hei goed dat men zich van beide tot
de algemeene beschaving des volks, tot staving
onzer nationaliteit bediene.
Conscience, die reeds een heilig vuur voor
Vlaanderen en de vlaatnscbe taal in zijn borst
voelde branden, was door die koninklijke woorden
nog meer aangemoedigd, en hij schreef tot in 1884
niet min dan honderd viaamsche boeken hij nam
zijn deel in het oprichten der standbeelden van
Breydei en De Coniuck te Brugge en van Jacob
van Artevelde te Oent, hij leerde het volk jiezen en
zij. e taal en 't vaderland beminnen. Conscience's
werken wierder. vertaald in 't fransch door A.
Dumas, in 't duisch, in 't Engelsch, en in nog veel
andere talen, de wereld doormen beminde overal
l den klaren geest, het gemoedelijk hert, de bloeien
de en bezielende schrijfwijze van Conscience en hij
genoot een machtigen invloed op ons dierbaar
volk.
Ook bielden de Vlamingen er aan, bij het ver-
schijnen van Conscience's honderdsten boek in 1881
ten... Iedereen mag erbij weten dat Het Yper* j (jen vruchtbaren schrijver de warmste volkshulde
sche Volk nog meer dan in't verleden ten strijde te brengen die ooit Vlamingen genoten heeft;
Als eerste werkzaamheden werd aangewezen zal trekken ter verdediging der christene syndikaten. j Antwerpen zijne geboortestad richtte hem binst
-F- F~. .F--V„_ \vr:: 1-i5
uüminer ons christen
gedacht.
Het Ypersche Volk.
op de herziening der standregelen van den Katho
lieken Bondop de verjonging van het vereenigings-
leven met vergaderingen en bijeenkomsten
Het Ypersche Volk treedt deze zienswijze bij
en wil zijn gedacht uitdrukken over ander noodza
kelijke punten van het werkprógrantma Voor van
daag twee puntjes maar, te weten: over Pers en pro
paganda, over Sociale werking.
i
Zonder hoogmoed mag Het Ypersche Volk
zich roemen het zijne bij gebracht (e hebben voor
den goeden uitslag der verkiezing. Is de volledige
zegepraal niet bekomen, de schuld is niet te wijten
aan Het Ypersche Volk.
Over drie jaar ter gelegenheid van de verkiezing
werd Het Ypersche Volk in 't leven geroepen
bij gemis aaii een blad dat overal kon verspreidt
worden, dat goed opgesteld was, dat niet alleen
katholiek was; maar in Yper en Arrondissement
dorst optreden als de kampioen der volksgezind-
heid. j
In drie jaar tijds is de bijval van He! Ypersche verbaal der aanbesteding der herstellingswerken asn
Volk zoo gestegen dat de wekelijksche oplage reeds j Parnassus-Hcf 2. Eeredienst t St Maartens-
de 6000 nummers heeft bereikt. j kerkaanbouwen van een bijgebouw aan het Zuid-
Hoeveel lezers maakt dat niet? hoeveel goed wordt [portaal.-3. Eeredienst: St Maartenskerk: bou-
er alzoo niet gesticht, jaar uit, jaar invan de eerie i weet van een naald op den toren. - 4, Burgerwacht
week na de andere? j budjet voor 1913.- 5. Stadseigendommen ver-
Is dat niet beter alzoo gedurig te werken dan bij koop van grond. -6. Burgerlijke Godshuizen
verkoop van een bouwgrond te E)ickebuscli.-7.
Openbare feesten toelagen voor de feesten a)
van 11 Juli, b) van 21 Juli - 8. Gemeentefeest
programma.
ii zuilen er nooit aan j zijn leven in 1882 een standbeeld op, en in Septem-
maar een ideaal in jber 1883 wierd de groote man waarlijk koninklijk
Wij kennen onze plichten
te kort blijven wij hebben
oog de voortdurende zegepraal der Katholiek begraven te Brussel waar hij woonde, en te Ant-
Partij, de altijddurende zegepraal van Kerk cn j werpen waar hij op zijn verzoek, vervoerd wierd.
Vaderland, Ter gelegenheid van de honderdste verjaring van
Over het syndicalisme te Yper in een volgend Conscience's geboorte belegt men bijna overal
Zitting van den gemeenteraad op
Zaterdag, 29 Juni, om 5 ure na
middag.
DAGORDE: 1. Stadseigendommen proces
't naderen van eene verkiezing de menschen te
overladen en overlasten, schier te begraven onder
een berg kiesgazetten, sirooibriefjes... enz. enz.
Het is op het laatste uur niet dat men de opinie
vormt of verandert; zulks vereischt een aanhoudende
werking.., de Ypersche-Volkers zijn aanhouders en
zullen hun werk voortzetten.
Doch zij hebben hulp vandoen en daarom moet
er propaganda gemaakt worden overal.
Wij betreuren nog de 10.000 nummers niet
bereikt te hebben. Had zulks kunnen zijn
Zekerlijk, had. rnen op al de gemeenten van het
arrondissement een handje toegestoken, Wij zouden
kunnen groote gemeenten noemen, waar wij alles
betracht hebben, waar wij niet kunnen binnendrin
gen omdat er—niet een of ander blad reeds ver
spreidt is; r.een daarom niet;-maar omdat er
daar geen man kan gevondenjjworden, die met hert
en ziel verkleefd aan het goede, het groote werk
der katholieke pers wil ondersteunen.
Iti die zaak meer dan in andere is het waar die
wil die kan ten bewijze wat sommige edelmoedige
werkers bekomen hebben in steden en gemeenten,
ja soms op moeilijke plaatsen.
Katholieken, g'hebt allen uw aandeel in het
katholiek werk af te maken. Katholieken steunt de
katholieke pers, steunt Het Ypersche Volk
Doch propaganda inoet niet alleen gemaakt wor-
door blad en schriftmaar ook door het goede
woord... (wij spreken niet van het liberaal kiesbiadje;
maar van het. gesprokene woord dat overal het
goede sticht, verdedigt en doet zegevieren, het ééne
ware goed Kerk en Vaderland
Hier zouden wij kunnen in 't lange en in 't bree-
de uitweiden op de noodzakelijkheid van sprekers te
vormenniet alleen sprekers in het openbaar, op
vergaderingen (dat is aan iedereen niet gegeven)
maar sprekers in compagnie, op café, op herberg
om daar vrij en onverschrokken de aangevallene
waarheid te durven wreken en verdedigen Daarom
zijn de sprekersbonden, de studiekringen zoo j
noodig. Katholieke mannen en jongelingen sticht j
er, wordt er werkende leden van katholieke leiders
steunt ze op alle manieren.
Een speciaal trein, uitsluitelijk bestemd voor de
Ypersche maatschappijen vertrekt uit Yper rond
1 1/4 u. 's namiddags en 's avonds terug uit Rous
selaere rond 7 u.
Te naaste week daarover vaste mede! telingen.
Al de deelnemende» vergaderen te Yper in het
Volkshuis, te 12 3/4 om stoetsgewijze naar de statie
te trekken, 's Avonds bij de terugkomst in Yper
nog eens, alle man, stoetsgewijze door stad naar
het Volkshuis
De Ypersche deelneming aan het Land if etst te
Rousselaere geschiedt onder leiding van de Yper
sche Katholieke Senators, Volksvertegenwoordigers
en Provinciale Raadsleden. De deelneming is koste
loos. Dit hebben de leden der Katholieke maat
schappijen te danken aan Weled. Heer Fr» e ijs
de Veubeke, omen gevierden Katholieken Senator
Ypersche katholieken, leden onzer Katholiek
Maatschappijen, harop 1 te Rousselaere op het Na
tionaal feest zult gij bewijs geven dat ook te Yper
het katholieke leven in vollen gloed gekomen is
daar zult gij uwen heiligen ijver gaan aanvuren,
om, nog beter dan in het verleden te werken en te
strijden voor het goede, voor de partij, voor het
feestelijkheden, liederavonden en volksoptochten.
Wie zal het dan een achttal viaamsche katholieke
maatschappijen van Yper ten kwade duiden van,
bij het vieren van den 11 Juli 1912, de verheerlij
king van Conscience te voegen, den vlaamschge-
zinden taal en kunstminnaar, den geleerden ge
schiedenisschrijver en natuurkundigen, den boeien
de» en bezielenden volksverteller, den huisvriend
van armen en rijken, en den moedigen werker,
strijder en lijder voor Volk en Vaderland? Laat
dan Mijnheer Philip De Munnynck dea machtigen
volksredenaar van Oent, Conscience, te Yper op
de Groote Markt, bij onze dertierteduwsche Halle
die de zegevierende Yperüngén van Qroeninghe
zag wederkeeren, huldigen en verheerlijkenlaat
de zangers en zangeressen uit ons volk Conscience,
van op het kiosk, bezingen eu genegenheid bewij
zen laat ons volk zoo als elders, leeren samen
zingen en kunstgevoelen opdoen, laat verheffing
en veedeling in alle bartin ontkiemen, en de
vaderlandsliefde, ctc-or Koning Albert de schoonste
der deugden genoemd, haren weldoenden invloed
uitoefenen op ons volk, bij de overweging der
roemrijke deugden en daden onzer vaderen, die
wij moeten nadoen en trachten te naderen.
Is het noodig te zeggen dat het vieren vsn den
11 Juli niets vijandigs in heeft tegen Frankrijk en
de Franschmans, waarmede wii, evenals met alle
vreemdelingen, de vriendelijkste betrekkingen be
geeren te hébben. Wat kan de Frinsche Republiek
van heden en onze frsnscbe gebuurs die nu leven,
er aan doen, indien een fransche koning in 1302
Vlaanderen wilde inpalmen De Vlamingen heb
ben geene reden om heden tegen Frankrijk of
Franschmans te zijn, en niemand is er onbeleefd of
on- riendelijk voormaar ieder volk heeft zijne taal
en vaderland, en men mag en kan <ie Vlamingen
n et meer beletten dan al andere volkereu van ie
houden aan eigen taal en vaderland, en de vrome
deugden en daden van het voorgeslacht te bewon
deren en te verheerlijken. Viert Yper den Tuindag
riet, de verjaring vanYper's verlossing in 1383 uit
Engetand's en Gents hauder, zonder daarom het
Engeland en het Gent van heden te haten of te
versmaden Viert men gansch Belgie door den 21
Juli de vervanging niet van Koning Willem van
HelUnd door Leopold I zender uog iets te gevoelen
van de vijandschap die onze vaderen in 1830 de
Hollanders deed verbannen cn verjagen Vieren de
Franschmans de moedige en gelukzalige Jeanne
i'Arc niet die, in 1429, het aanvalltad Engeiand
bestreed en den franscnen koning Karei VII op den
'roon bracht, zonder dat dit vieren Frankrijk en
Engeland belet hedendaags de beste bondgenoten
te zijn Viert |Rusiand Napoleon's nederlaag niet
.e Moscou ia 1812 en Duitschland Frankrijks ver
plettering te Sedan in 1870, zonder daarom heden
nog tegen Frankrijk te zijH Geen verstandige
Franschmans laten na van naar Vlaanderen te
komen en er handeien mee te drijven, omdat zij te
Vaderland.
Van de jare bestaat er een bijzondere reden on»
te Kortrijk de verheerlijking van den Slag der
Gnlden sporen en te Waterloo den zegevierenden
Viaamsche» Leeuw tegenkomen. Vlamingen zijn
1 vriend met iedereen zoolang men vriend is met hen.
Daarom zullen alle Ypcrlihgen den 11 juli onze
Helden van 1302 en den onsterfelijken Conscience
Te naaste week schrijven wij een woord over eeneden 11 Juli te vieren, 't is de honderdste verjaring willen medevieren met de huizen te bevlaggen en
dringende noodzakelijkheid, op het tegenwoordig van de geboorte van Hendrik Conscience.
uur,—met woord en schrift,-de waarheid te ver- j Conscience immers heeft eerst van al in zijn
spreiden heel het arrondissement door -ja, wij zul- Leeuw van Vlaanderen den 11 Juli gevierd e.n
len bewijzen dat van nu af het arrondissement moet opgehemeld, met den manhaftigea weerstand van
rond gegaan worden om op groote vergaderin- het graafschap Vlaanderen tegen het aanvallen
gen het katholiek programma uit te leggen en te Frankrijk en de roemrijke zegepraal van den 11 Juli
verdedigen. Van nu af, zeggen wij,., niet uitstellen 1302 meesterlijk te beschrijven.
te komen luisteren naar het Concert der Koninkl.
Fanfare, de feestrede van P. De Mnnnynek over
Conscience, de volksliederen cn de 11 juli cantate.
Ziet hier de woorden die alle zangers en zange-
i essen van goeden wil zullen samen zingen, en die
de mannen Zaterdag 29 Juni ten 8 1/2 u. 's avonds
in '1 Volkshuis zullen aangeleerd zijn.