Katholieke Syndikaie Macht Aan 't werk lilMEilï Katholiek Volksgezind (QeekbUd YPER Nationaal Christen Syndikaal Congres GWEUTUMD. 11 JULI DERDE JAAR N° 27 Wekelijksche Oplage O O O nummers ZONDAG 30 JUNI 1912. TELEFOON N° 137 4 O-. ES i* tet t-» Yx v o tr m i r-. Kerkelijke Kalender. TWEE CONGRESSEN Vandaag, Zondag 30 Juni, en morgen, Maandag 1 Juli worden te Brussel, twee gansch tegenovergestelde Congressen ge houden. Het eerste. In La Maison du Peuple komen de roode bazen bijeen. Zijne ex cellentie Vandervelde, algemeene opper- baas, die zijne kiesvermoeinissen is gaan uitrusten in 't verlokkend Zwitserland, zal het socialistisch Congres vóórzitten. Al de sociale aanvoerders die zwemmen in goud en weelde die zich wel zwichten als 't gevaar dreigt... zullen confereeren... om den politieken toestand van 't land te on derzoeken... (welke nuttelooze bekommer nissen de toestand is hoogst bevredigend, dat hebben, op 2 Juni, de kiezers bewezen); om den toestand hunner partij na te gaan en middelen te beramen voor de toekomst. God zij gedankt daartegen staat—buiten alle politiek—de Christene sociale werking, j gesteund op de maatschappelijke leer van j Paus Leo XIII, goedgekeurd en gezegend door HH.Hoogweerdighedende Bisschop- j pen van België. Vandaag ook zullen de besturen van al de christene en vrije vakvereenigingen te Brussel congres houden. Deze syndikaten alleen hebben het goed op met de belan gen der werkersklas en, zonder klassenstrijd, zonder nutteloos geweld, werken zij koen en durvend voor de rechten van den werk mansstand. A! te samen teilen zij reeds 72.000 leden. Welke macht in zoo weinig tijd! Maar de aanvoerders en de leiders zijn nog niet tevreden over den uitslag- zij willen nog meer, en, wetend dat het mogelijk is, de middels kennend om ver deren vooruitgang te maken, zuilen zij om daar te komen samenvergaderen te Brus sel. Het Congres wil de voornaamste leemte in de christene vakbeweging aanvullen, t. w. gemis aan eenheid in opvatting en lei ding en alle niet-aangesloten veree- nigingen bij hunne wederzijdsche fe- deratiën inlijven. Alle federatiën aanslui ten bij de twee verbonden gevestigd het eene in Vlaamsch het andere in Waalsch België en eindelijk de verscheidene Ver bonden vereenigen in een algemeen Nati- tionaal Verbond. Het Ypersche Volk wenscht dat het Nationaal Christen Syndikaal Congres mocht lukken en dat men zóó gerake tot de éénmaking en de versterking van de Christene Vakbeweging. Zóó alleen kun nen wij de,socialistische vakbeweging te boven gaan en deze ook— die schadelijk is voor den werkman bestrijden en over winnen. de syndikaie beweging is het eerste, het belangrijkste werk op sociaal gebied. Christen syndikalism alleen kan ons de sociale vrede bewaren. Alle bestuurlijke, alle politieke middels voor vredebehou- ding zullen vruchteloos zijn indien het christen syndikalisme niet den grondslag legt van eene verbeterde maatschappelijke samenleving. Wat baat het eene parlementsmeerder- heid te hebben, indien de wetten u gesa- botteerd worden, indien politieke werk stakingen de vrede bedreigen, indien het recht en de vrijheid van den arbeid onder de voeten getrappeld worden, indien het roode schrikbewind meester is op werk winkels en in fabrieken, indien de christen werkman maar den keus heeft tusschen den socialistischen bond en den hongerdood! Mochten de tegenwoordige gedurige ophitsingen tot politieke werkstaking, de onophoudende aanslagen op dearbeidsvrij- heid, op het vereenigingsrecht aan velen de oogen open doen en het nut doen ver staan der christene syndikaten tegenover de roode bonden Wij verhopen heel in het bijzonder dat de roode bedreigingen van heel het land, dat de gedurige edelmoedige werking der christene syndikaie beweging ook deugd zal doen aan velen te Yper. Het is te beklagen dat er hier nog zoo veel, onder begoeden en onder werklieden zelf, onverschillig zijn aan de vakvereeni gingen. Het is te betreuren dat er nog gevon den worden onder leiders, patroons en bazen, die vijandig zijn aan de christene syndikaten. De meening van Het Ypersche 1 Volk,, is deze: dat—sedert rnen aan vak-j beweging doet te Yper de tegenstand; reeds lang genoeg geduurd heeft en het j oogenblik gekomen is vooruit te gaan zonder tegenwerkers in te zien. Vakbeweging is eene christene bewe ging, vakbeweging is een streven naar recht en waarheid, en die voor vakbewe ging strijden moeten voor niemand omme zien, mogen recht hun doel ingaan zonder zich te bekreunen indien de goedkeuring mist van zulk of zulk een, indien deze of deze gestoorde wil tegenwerken, kwaad doen of wrake nemen. Dit is de meening van Het Ypersche Volk dal, alhoewel onafhankelijk van alle bestuur der Ypersche christene vak vereenigingen, toch met hert en ziel toe verkleefd is aan de syndikaie beweging en altijd en overal het zijne zal bijdragen voor de zegepraal der christene katholieke volksgezindheid. Naar Rousselaere Al de Katholieke Maatschappijen van Yper aangesloten bij de plaatselijke Ka tholieke Vereenlging, nemen te zamen deel aan HET KATHOLIEK LANDS- FEEST te Rousselaere op Zondag 7 Juli 1912. r&gg&OMëR Al wat; opstel,Jaankondigingen, inschrij vingen, enz. betreft, moet vrachtvrij naar den Uitgever gezonden worden Handschriften worden niet teruggegeven. Briefwisselaars worden verzocht telkens hun volledig adres op te geven. Alle ingezonden boeken worden bespro ken. AANKONDIGINGEN Gewone aankondigingen 10 c. per reke: Rechterli'ke aankondigingen: 1 fr, de reke, Groote en langdurige aankondigingen: volgens overeenkomst DRUKKER-UITGEVER BOTERSTRAAT. 62, YPER. INSCHRIJVING Voor een heel jaar: 2.50 fr. - Prijs per nummer2 centiemen. De inschrijvers wenden zich tot den Uitgever; of tot onze gazetver- koopers. Zondag 30 Juni.-5e Zondag na Sinxen.-Octaafdag van H. Joannes Bipti$ta. Plechtigheid van de HH. Apostelen Petrus en Paulus. Evangelie van den Zondag.-In dien tijd zeide Jezus tot zijne leerlingen Zoo uwe gerechtigheid niet overvloediger is, dan deze der schriftgeleerden en Farizeën ,(die zich met eene uiterlijke ouderhouding der geboden vergenoegden), zult gij het rijk der hemelen niet binnen gaan. Qij hebt gehoord, dat tot de ouden gezegd is Qij zult niet dooden, en wie doodslag begaat, zal schuldig zijn voor het gerecht. Maar ik zeg u r Al wie vertoornd is op zijnen broeder (met eene inwendige gramschap), zal schul dig zijn voor het gerecht ^lichtere misdrijven strafte namelijk het plaatselijk gerecht). Wie tot zijnen broeder zegt Raca (dwaas; degene die tot smaadwoorden overgaat), zal schuldig zijn voor den Raad (zwaardere misdrijven werden door den Hoogen Raad gestraft). En wie zegt Godloochenaar (die zijnen naaste van zonde beschuldigd^, zal strafbaar zijn met het helsche vuur (de zwaarste misdrijven worden eerst in het andere leven volkomen naar verdienste gestraft). Als gij dus uwe offergaven brengt naar het altaar, en u daar herinnert, dat uw broeder iets tegen u heeft, laat dan uw offer voor het altaar, en ga u eerst met uwen broeder verzoenenen kom dan en draag uw offer op. Gedurige aanbidding te Passchendaele. Maandag 1 Juli. Gedachtenis van den H. Paulus. Dinsdag 2.-Bezoeking van O. L. V. Gedurige aanbidding te Yper (Nazareth). Woensdag 3Rumaldus (feest uitgezet van 1 dezerj. Donderdag 4.-In de octaaf van HH. Petrus en Paulndl Vrijdag 5Antonius-Maria Zaccaria, be-i;der. Zaterdag 6. - Octaafdag van HH. Petrus en Paulus. De toestand der socialistische partij Die is zoo veelbelovend goed niet. De slaven- boel door de aanvoerders opgejogen willen verder loopen als de bazen het nu begeeren. Heel natuurlijk toch. Vóór de verkiezing beloof den zij aan hunne gefopte achterloopers de verdwij- i ning van het klerikaal bestuur, het zuiver algemeen stemrecht, een herschapen land van beloften. De verkiezing viel heel anders uit als de roode mannen het gewenscht hadden.,,, maar het gepeu- j pel, misdaan, wilde met geweld de beloofde vruch ten verkrijgen. Het gouvernement s'.ond pa! en wist j in 24 uren den oproergeest te koelen. Het had nog rapper gedaan geweest hadden zekere liberale kar- teel-burgmeesters medegewrocht met de beschermers van orde en vrede. Met de grootste moeite hebben de roode voor mannen aan hun volkske het wachten opgelegd... wachten tot na het algemeen socialistisch congres, wachten tot na de heropening der Kamers... wachten, nog langer, tot den gepasten oogenblik. Wat zullen de bazen beslissen... wat zal de roode opperheer Vandervelde besluiten?... Zullen zij hun volk de algemeene werkstaking nu of alles durven opleggen? Voor 't oogenblik niet 1 Maar het werk staken kostgeld... en het geld ont breekt in de roode kas... Waar is het geld gegaan het geld der roode syndikaten, het geld der sociale weerstandkassen Anseele zal opleggen van viertien dagen te sla ken zonder vergoedingAnseele zal zeggen dat een werkmansmenage met een 1,50 fr. daags kan toe komen. Politieke werkstaking brengt wanorde mede., en het gouvernement dat het goede recht verdedigt zal dadelijk de noodige maatregelen nemen... Wat zuilen de gefopte slaven nu zeggen Arme sukkelaars, wanneer zullen zij toch de oogen openen 1 Hunne bonden zoogezegd voor sociale verbete ringen van het volk... zijn maar politieke clubs, waar men het geld uit de zakken trommelt om er medt; propaganda te maken tegen Kerk, tegen Vaderland, tegen maatschappij, tegen huisgezin. Syndikaten maar echte syndikaten hebben zij niet..., geen een wettig herkend, dus geen een die buiten politiek bestaat, dus geen een waarover rechl- veerdige rekening mag gevraagd worden, dus geen een waarin de leden zeker zijn van hun geld en van hunne vakverdediging... En ziet, om het volk zand in de oogen te werpen, zullen al de opperheeren, triestige kluchtspelers, be driegende comeiianten, aan veel woorden den nek breken, uitkomen met beloften en vorte appels, misschien malkaar in 't haar vliegen... al ter ver dediging van ie pauvre peupledie van langs om dieper in de zak gestoken wordt. Te dier gelegenheid meenen wij goed een ander wensch uit te drukken. Wij vonden hem o. a. uit eengezet in La Métropole van Antwerpen. In het algemeen bestuur, in de plaatselijke bestu ren der christene syndikaten wordt de bestuur—en administratie-last van langsom zwaarder. Zekerlijk de werklieden-syndikaten moeten be stuurd worden door werklieden die de verantwoor delijkheid dragen. Maar deze hebben raadsmannen van doen. Man nen van hooger studie, marinsn aan goede werken toegewijd moeten bijspringen om een vriendelijken helpend hand toe te steken, voornamelijk in lastige omstandigheden, om moeilijke gevallen op te lossen; in studiekringen, in syndikaal boekhouden enz. enz. Ter eere van de katholieke partij mogen wij beken nen dat zulke mannen en jongelingen gevonden worden bij patronaten, werkmanskringen, mutuali teiten, weldadigheidsinstellingen. Doch wij moeten er bij voegen dat er weinig of geen gevonden wor den die ter hulpe staan der syndikaten en nochtans Over veertien dagen hebben wij dezen oproep gedaanverleden week hebben wij gesteund op hetgeen te doen staat in Yper en Arrondisse ment. Tot onze allergrootste voldoening hebben wii dezelfde gedachten uiteengedaan gelezen, verleden week; in Het Nieuwsblad, te weten dat er seffens moet aan 't werk gevallen zijn immers dat vier jaar niet te lang en te veel zijn om ai'ies op zijn pootjes te zetten, om de noodige taak af te leggen, en de volledige zegepraal te bereiden a. ti. bi. Heeren hoofdmannen, niet uitstellen tot eene verkiezing nadert. om dan (gelijk het 't Nieuwsblad schreef) haastig haastig, op meeling van de eene gemeente naar dé andere een vermoeiende tour d'arrondissementaf te leggen..! Zulk over haastig werk is geen raenschenwerk maar peerde- we- k, zulk overhaastig werk brengt geen eerde aan den dijk, kan geen deugdzaam goed teweeg brengen. Een kort woordje nog over Sociale werking Over sociale werking zegden wij veertien da gen geleden Sociale werking met SYNDI CALISME aan het spits moet overal her kend worden moet goedgekeurd en on dersteund worden, moet overal doordringen Uit de sociale werking alleen zat het mach tige leger komen onzer boeren en werklie den, onzer kleinburgers en patronen. Wij weten wel dat wat wij schrijven over syndi katen bij eenigen niet wei zal gekomen zijn. Wij weten wel dat Het Ypersche Volk om zijne verdediging der syndikaten bij sommigen in geen geur van heiligheid staat, bij sommige mis prezen is, gescheurd en in 't vuur geworpen... Tot daar... dat scheelt ons niet; wij weten im mers dat wij bij de overgrpote meerderheid, en bij net christen volk, welgekomen zijn wij weten dat wii de christen sociale princiepen verdedigen en dat is ons genoeg. Welnu wij zeggen tot deugd en die 't verheugt tot spijt van die 't benijdt; dat, wil men een sterk katholieke volksleger, men tegenover hei roode ge weld der socialistische bonden de macht stellen moet der christene syndikaten. De syndikaten moeten en zullen er komen... ja zelfs te Yper óf dat het nog zooveel een of ander tegengaat. Wij weten wel dat de besturen der reeds bestaande vakvereenigingen niet zulien buigen maar aanhoudend hunne sociale werking voortzet- t Wekte hij alzoo tot het vieren van den 11 Juli op, zoo ook wekt de 11 Juli tot het verheerlijken van Conscience op, van de jare bijzonderlijk, h honderdste na zijne geboorte, want 't is Conscie nce, die, van rond 1837, den bijna uitgedoofde» stam trots bij de Vlamingen herepgewekt heeft, de groot heid, den kunstroem en den rijkdom van 't aloude Vlaanderen herinnerd heeft, de vrijheidzuebt, het kunstgevoel en de taalliefde bij de Vlamingen ver meerderd heeft, en ons sluimerend slapend volk heeft wakker geschud, al roepende Qij zult uw vaderland beminnen, zijne taal en zijnen roem. Na het verschijnen van Conscience 's Wonder jaar en Leeuw van Vlaanderen rond 1838, iiep zijne Majesteit Leopold 1 Conscience eens naar zijn paleis, en sprak hem deze wijze woorden het verheugt mij te zien dat men ook de taal van Vlaanderen, van dit aanzienlijk Jde'el des lands, beoefent. Vermits er in Belgie meer dan eene lands taal bestaat, is hei goed dat men zich van beide tot de algemeene beschaving des volks, tot staving onzer nationaliteit bediene. Conscience, die reeds een heilig vuur voor Vlaanderen en de vlaatnscbe taal in zijn borst voelde branden, was door die koninklijke woorden nog meer aangemoedigd, en hij schreef tot in 1884 niet min dan honderd viaamsche boeken hij nam zijn deel in het oprichten der standbeelden van Breydei en De Coniuck te Brugge en van Jacob van Artevelde te Oent, hij leerde het volk jiezen en zij. e taal en 't vaderland beminnen. Conscience's werken wierder. vertaald in 't fransch door A. Dumas, in 't duisch, in 't Engelsch, en in nog veel andere talen, de wereld doormen beminde overal l den klaren geest, het gemoedelijk hert, de bloeien de en bezielende schrijfwijze van Conscience en hij genoot een machtigen invloed op ons dierbaar volk. Ook bielden de Vlamingen er aan, bij het ver- schijnen van Conscience's honderdsten boek in 1881 ten... Iedereen mag erbij weten dat Het Yper* j (jen vruchtbaren schrijver de warmste volkshulde sche Volk nog meer dan in't verleden ten strijde te brengen die ooit Vlamingen genoten heeft; Als eerste werkzaamheden werd aangewezen zal trekken ter verdediging der christene syndikaten. j Antwerpen zijne geboortestad richtte hem binst -F- F~. .F--V„_ \vr:: 1-i5 uüminer ons christen gedacht. Het Ypersche Volk. op de herziening der standregelen van den Katho lieken Bondop de verjonging van het vereenigings- leven met vergaderingen en bijeenkomsten Het Ypersche Volk treedt deze zienswijze bij en wil zijn gedacht uitdrukken over ander noodza kelijke punten van het werkprógrantma Voor van daag twee puntjes maar, te weten: over Pers en pro paganda, over Sociale werking. i Zonder hoogmoed mag Het Ypersche Volk zich roemen het zijne bij gebracht (e hebben voor den goeden uitslag der verkiezing. Is de volledige zegepraal niet bekomen, de schuld is niet te wijten aan Het Ypersche Volk. Over drie jaar ter gelegenheid van de verkiezing werd Het Ypersche Volk in 't leven geroepen bij gemis aaii een blad dat overal kon verspreidt worden, dat goed opgesteld was, dat niet alleen katholiek was; maar in Yper en Arrondissement dorst optreden als de kampioen der volksgezind- heid. j In drie jaar tijds is de bijval van He! Ypersche verbaal der aanbesteding der herstellingswerken asn Volk zoo gestegen dat de wekelijksche oplage reeds j Parnassus-Hcf 2. Eeredienst t St Maartens- de 6000 nummers heeft bereikt. j kerkaanbouwen van een bijgebouw aan het Zuid- Hoeveel lezers maakt dat niet? hoeveel goed wordt [portaal.-3. Eeredienst: St Maartenskerk: bou- er alzoo niet gesticht, jaar uit, jaar invan de eerie i weet van een naald op den toren. - 4, Burgerwacht week na de andere? j budjet voor 1913.- 5. Stadseigendommen ver- Is dat niet beter alzoo gedurig te werken dan bij koop van grond. -6. Burgerlijke Godshuizen verkoop van een bouwgrond te E)ickebuscli.-7. Openbare feesten toelagen voor de feesten a) van 11 Juli, b) van 21 Juli - 8. Gemeentefeest programma. ii zuilen er nooit aan j zijn leven in 1882 een standbeeld op, en in Septem- maar een ideaal in jber 1883 wierd de groote man waarlijk koninklijk Wij kennen onze plichten te kort blijven wij hebben oog de voortdurende zegepraal der Katholiek begraven te Brussel waar hij woonde, en te Ant- Partij, de altijddurende zegepraal van Kerk cn j werpen waar hij op zijn verzoek, vervoerd wierd. Vaderland, Ter gelegenheid van de honderdste verjaring van Over het syndicalisme te Yper in een volgend Conscience's geboorte belegt men bijna overal Zitting van den gemeenteraad op Zaterdag, 29 Juni, om 5 ure na middag. DAGORDE: 1. Stadseigendommen proces 't naderen van eene verkiezing de menschen te overladen en overlasten, schier te begraven onder een berg kiesgazetten, sirooibriefjes... enz. enz. Het is op het laatste uur niet dat men de opinie vormt of verandert; zulks vereischt een aanhoudende werking.., de Ypersche-Volkers zijn aanhouders en zullen hun werk voortzetten. Doch zij hebben hulp vandoen en daarom moet er propaganda gemaakt worden overal. Wij betreuren nog de 10.000 nummers niet bereikt te hebben. Had zulks kunnen zijn Zekerlijk, had. rnen op al de gemeenten van het arrondissement een handje toegestoken, Wij zouden kunnen groote gemeenten noemen, waar wij alles betracht hebben, waar wij niet kunnen binnendrin gen omdat er—niet een of ander blad reeds ver spreidt is; r.een daarom niet;-maar omdat er daar geen man kan gevondenjjworden, die met hert en ziel verkleefd aan het goede, het groote werk der katholieke pers wil ondersteunen. Iti die zaak meer dan in andere is het waar die wil die kan ten bewijze wat sommige edelmoedige werkers bekomen hebben in steden en gemeenten, ja soms op moeilijke plaatsen. Katholieken, g'hebt allen uw aandeel in het katholiek werk af te maken. Katholieken steunt de katholieke pers, steunt Het Ypersche Volk Doch propaganda inoet niet alleen gemaakt wor- door blad en schriftmaar ook door het goede woord... (wij spreken niet van het liberaal kiesbiadje; maar van het. gesprokene woord dat overal het goede sticht, verdedigt en doet zegevieren, het ééne ware goed Kerk en Vaderland Hier zouden wij kunnen in 't lange en in 't bree- de uitweiden op de noodzakelijkheid van sprekers te vormenniet alleen sprekers in het openbaar, op vergaderingen (dat is aan iedereen niet gegeven) maar sprekers in compagnie, op café, op herberg om daar vrij en onverschrokken de aangevallene waarheid te durven wreken en verdedigen Daarom zijn de sprekersbonden, de studiekringen zoo j noodig. Katholieke mannen en jongelingen sticht j er, wordt er werkende leden van katholieke leiders steunt ze op alle manieren. Een speciaal trein, uitsluitelijk bestemd voor de Ypersche maatschappijen vertrekt uit Yper rond 1 1/4 u. 's namiddags en 's avonds terug uit Rous selaere rond 7 u. Te naaste week daarover vaste mede! telingen. Al de deelnemende» vergaderen te Yper in het Volkshuis, te 12 3/4 om stoetsgewijze naar de statie te trekken, 's Avonds bij de terugkomst in Yper nog eens, alle man, stoetsgewijze door stad naar het Volkshuis De Ypersche deelneming aan het Land if etst te Rousselaere geschiedt onder leiding van de Yper sche Katholieke Senators, Volksvertegenwoordigers en Provinciale Raadsleden. De deelneming is koste loos. Dit hebben de leden der Katholieke maat schappijen te danken aan Weled. Heer Fr» e ijs de Veubeke, omen gevierden Katholieken Senator Ypersche katholieken, leden onzer Katholiek Maatschappijen, harop 1 te Rousselaere op het Na tionaal feest zult gij bewijs geven dat ook te Yper het katholieke leven in vollen gloed gekomen is daar zult gij uwen heiligen ijver gaan aanvuren, om, nog beter dan in het verleden te werken en te strijden voor het goede, voor de partij, voor het feestelijkheden, liederavonden en volksoptochten. Wie zal het dan een achttal viaamsche katholieke maatschappijen van Yper ten kwade duiden van, bij het vieren van den 11 Juli 1912, de verheerlij king van Conscience te voegen, den vlaamschge- zinden taal en kunstminnaar, den geleerden ge schiedenisschrijver en natuurkundigen, den boeien de» en bezielenden volksverteller, den huisvriend van armen en rijken, en den moedigen werker, strijder en lijder voor Volk en Vaderland? Laat dan Mijnheer Philip De Munnynck dea machtigen volksredenaar van Oent, Conscience, te Yper op de Groote Markt, bij onze dertierteduwsche Halle die de zegevierende Yperüngén van Qroeninghe zag wederkeeren, huldigen en verheerlijkenlaat de zangers en zangeressen uit ons volk Conscience, van op het kiosk, bezingen eu genegenheid bewij zen laat ons volk zoo als elders, leeren samen zingen en kunstgevoelen opdoen, laat verheffing en veedeling in alle bartin ontkiemen, en de vaderlandsliefde, ctc-or Koning Albert de schoonste der deugden genoemd, haren weldoenden invloed uitoefenen op ons volk, bij de overweging der roemrijke deugden en daden onzer vaderen, die wij moeten nadoen en trachten te naderen. Is het noodig te zeggen dat het vieren vsn den 11 Juli niets vijandigs in heeft tegen Frankrijk en de Franschmans, waarmede wii, evenals met alle vreemdelingen, de vriendelijkste betrekkingen be geeren te hébben. Wat kan de Frinsche Republiek van heden en onze frsnscbe gebuurs die nu leven, er aan doen, indien een fransche koning in 1302 Vlaanderen wilde inpalmen De Vlamingen heb ben geene reden om heden tegen Frankrijk of Franschmans te zijn, en niemand is er onbeleefd of on- riendelijk voormaar ieder volk heeft zijne taal en vaderland, en men mag en kan <ie Vlamingen n et meer beletten dan al andere volkereu van ie houden aan eigen taal en vaderland, en de vrome deugden en daden van het voorgeslacht te bewon deren en te verheerlijken. Viert Yper den Tuindag riet, de verjaring vanYper's verlossing in 1383 uit Engetand's en Gents hauder, zonder daarom het Engeland en het Gent van heden te haten of te versmaden Viert men gansch Belgie door den 21 Juli de vervanging niet van Koning Willem van HelUnd door Leopold I zender uog iets te gevoelen van de vijandschap die onze vaderen in 1830 de Hollanders deed verbannen cn verjagen Vieren de Franschmans de moedige en gelukzalige Jeanne i'Arc niet die, in 1429, het aanvalltad Engeiand bestreed en den franscnen koning Karei VII op den 'roon bracht, zonder dat dit vieren Frankrijk en Engeland belet hedendaags de beste bondgenoten te zijn Viert |Rusiand Napoleon's nederlaag niet .e Moscou ia 1812 en Duitschland Frankrijks ver plettering te Sedan in 1870, zonder daarom heden nog tegen Frankrijk te zijH Geen verstandige Franschmans laten na van naar Vlaanderen te komen en er handeien mee te drijven, omdat zij te Vaderland. Van de jare bestaat er een bijzondere reden on» te Kortrijk de verheerlijking van den Slag der Gnlden sporen en te Waterloo den zegevierenden Viaamsche» Leeuw tegenkomen. Vlamingen zijn 1 vriend met iedereen zoolang men vriend is met hen. Daarom zullen alle Ypcrlihgen den 11 juli onze Helden van 1302 en den onsterfelijken Conscience Te naaste week schrijven wij een woord over eeneden 11 Juli te vieren, 't is de honderdste verjaring willen medevieren met de huizen te bevlaggen en dringende noodzakelijkheid, op het tegenwoordig van de geboorte van Hendrik Conscience. uur,—met woord en schrift,-de waarheid te ver- j Conscience immers heeft eerst van al in zijn spreiden heel het arrondissement door -ja, wij zul- Leeuw van Vlaanderen den 11 Juli gevierd e.n len bewijzen dat van nu af het arrondissement moet opgehemeld, met den manhaftigea weerstand van rond gegaan worden om op groote vergaderin- het graafschap Vlaanderen tegen het aanvallen gen het katholiek programma uit te leggen en te Frankrijk en de roemrijke zegepraal van den 11 Juli verdedigen. Van nu af, zeggen wij,., niet uitstellen 1302 meesterlijk te beschrijven. te komen luisteren naar het Concert der Koninkl. Fanfare, de feestrede van P. De Mnnnynek over Conscience, de volksliederen cn de 11 juli cantate. Ziet hier de woorden die alle zangers en zange- i essen van goeden wil zullen samen zingen, en die de mannen Zaterdag 29 Juni ten 8 1/2 u. 's avonds in '1 Volkshuis zullen aangeleerd zijn.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1912 | | pagina 1