Ikerfedijbc fltakndcr
{llenwjaarsgKfen voor lei Paos
Binnenland
Buitenland
De JCongo
•toestanden
Voordracht van C. 3*. Jlutlcn
YPER HURONDISSEIHEST
48e Jaar Nummer 2453
Wekelijksche Oplage 8000 nummers
Zaterdag 1° Maartl91.3
CALLEWAERT-DE MEULENAERE
DE LEOERWET
Oorlogsti j d i ngen
Allerdroevigst nieuws
Telefoon N° 52
Al wat opstel, aankondigingen, inschrij
vingen, enz. betreft, moet vrachtvrij aan
den Uitgever gezonden worden
B0TERSTRS flT, 3 6, YPER
Prijs per Nummer 5 cenliemen.
Revolutionaire Moordenaars
Bevrediging
Krijgsverrichtingen
In Albanië
Verscheidene geruchten
48 i£i "flteesaf T^rïgBieij
DRUKKER
UITGEVER
Handschriften worden niet teruggezonden.
Naamlooze schriften worden niet in acht genomen.
Briefwisselaars worden verzocht telkens hun
volledig adres op te geven. Ieder boek waarvan
twee afdruksels zijn ingezonden, wordt besproken.
AANKONDIGINGEN
Gewone 0.15 de regel. In't blad 0.30 de regel.
Rechterlijke 1 fr. de regel.
Groote en langdurige volgens overeenkomst.
Bekendmakingen buiten West- en Oostvlaanderen
worden ontvangen bi] AGENCK HAVAS, te Brussel.
INSCHRIJVING
VOOR 'T HEELÊ JAAR
bulten België vracht er bij. -
Zondag 2 Maart. Vierde Zondag van
den Vasten GeluhzaHgen Karei den Goede,
graaf van Vlaanderen, tweede patroon van het
Bisdom.
Evangelie van den Zondag. In dien tijd
vei trok Jezus over het meer van Galilea, hetwelk het
meer Tiberias is en eene groote menigte volgde hem,
omdat zij de teekenen zagen, die hij verrichtte over hen
die ziek waren Jezus ging echter op den berg en zat daar
neder met zijne leerlingen. Het Pascha nu, het feest der
Joden, was nabij. Toen Jezus.nu de oogen had opgeheven
en zag, dat er eene zeer groote menigte tot hem kwam,
zeide hij tot Philippus Waar zullen wij brood koopen,
opdat deze mogen eten Dit zeide hij echter om hem te
beproeven, want hij zelf wist, wat hij doen zou Phdippus
antwoordde hem Voor twee honderd denariën brooden
is niet genoeg, opdat ieder een weinig krijge. Een van
zijne leerlingen, Andreas, de broeder van Simon-Petrus,
zeide hem Er is hier een knaap, die vijf gerstebrooden
en twee visschen heeft, doch wat is dat onder zoovelen
Jezus zeide dan Doet de menschen zitten. Er was
veel gras op die plaats Pe mannen zaten derhalve neder,
ongeveer vijf duizend in getal. Jezus nam dan de brooden
en nadat hij gedankt had, deelde hij ze onder de nederzit-
tende uitinsge jjks ook van de visschen, zooveel zij
wilden En toen zij verzadigd waren, zeide hij tot zijne
leerlingen Verzamelt nu de brokken, welke overge
schoten zijn, opdat zij niet verloren gaan Zij verzamel
den dus en vulden twaalf korven met brokken, van de vijf
gestenbrooden, welke hun, die gegeten hadden, waren
overgebleven. Toen de menschen het teeken gezien hadden,
dat hij verricht had, zeiden zij Deze is waarlijk de
Profeet, die in de wereld moet komen Toen Jezus dan
begreep, dat zij komen zouden, om hem weg te voeren en
koning temaken, vluchtte hij weder alleen op den berg.
Maandag 3. H. Cunegonda, maagd.
Gedurige Aanbidding te Bixschote.
Dinsdag 4. H. Casimirus, belijder.
Woensdag 5, H. Theophilus, bisschop.
Gedurige Aanbidding te Dickebusch.
Donderdag 6. H. Colela, maagd.
Vrijdag 7. H. Thomas van Aquinen, belij
der en kerkleeraar.
Zaterdag 8. H. Joannes de Deo, belijder.
INSCHRIJViNGSLIJST VAN HET YPERSCHE VOLK
TIENDE LIJST
Overdracht fr. 802.50
Van wege de Derde Orde van den
Heiligen Franciscus 57 36
Eene DerdeOrdelirge uit dankbaarheid 1.00
Omhaling (20 febr. biddag) 27,00
Eer tv. Heer Pas'or, Zantvoorde 10 00
Familie J. F. Heilige Vader zegen ons 5 00
Onbekend, id. 5.00
Familie W" H. V. 5 00
Jufvr. H. B.5 00
Familie Y. D. 2.00
id. D. C. 2.00
id. V. L. 2 00
De EE. HH. Geestelijken, de familie
Beyls en de Retraitantenbond van
Gheluvelt 84.00
fr. 1000.83
Sedert eene week is de Legerwet aan de
dagorde in de Kamer. De bespreking begon
met de geheime verklaring van Minister de
Broquevitle over den internationalen toestand
en achtereenvolgens over het' gevaar waarin
België's onafhankelijkheid en onzijdigheid ver
keerde.
Alle kamerheeren zijn uit staatsplicht ge
bonden aan het geheim; dus weten noch wij
noch een andere gazet iets over den inhoud
van M. de Broqueville's verklaring. Zulks be
let niet dat de altijd welingelichte Ypersche
liberale bladen, t.w. Le Progrès en zijn
echo De Weergalm schrijven over LE
SECRET DE POLICHINELLEvan den
hoofdminister; daarin volgen zij het voor
beeld van het uiterst radikaal en hatelijkst
antiklerikaal orgaan van Menneken Devèze...
La Dernière Heure. Die gazetten heb
ben !maar een 'doel M. de Broqueville klei
neeren en belachelijk maken... 't is un
ministre usébeweeren zijl Dat is voor ons
het bewijs dat M. de Broqueville de man
is, de koene onversaagde strijder, die in t
kwijten zijner vaderlandsche plichten duch
tige slagen slaat dat het lundert op het ge
borsten rammelkot der gekartelleerde linker
zijden. Ja, M. de Broqueville is de man, die
het vaderland heeft gered van een inlandsch
gevaar, dat dreigde 'én gouvernement én troon
omver te werpen, om, in eene schielijke re
volutie, van België een tweede Portugal te
maken.
M. "de Broqueville 'is de man die, gesteund
op den wil van het volk, een nieuw gevaar
te keere gaat en vernietigen zal het gevaar
der Algemeene Werkstaking, door de roode
heethoofden op touw gezet met ondersteu
ning van de jongste en yergezetste melkbaar
den uit het blauwe kamp.
M. de Broqueville is de man die alle
buitenlandsch gevaar zal afwenden, met een
leger samen te stellen dat, door getalsterkte
evenals door kundig bestuur, 's lands onaf
hankelijkheid verdedigen en bewaren zal.
M. de Broqueville heeft in de Kamer het
legerwetsvoorslel uiteengezet, de noodzakelijk
heid ervan betoond en oproep gedaan aan
alle vaderlandsche gevoelens. De belangen van
den werkmansstand en kleine burgerij, de be
langen van volkszedelijkheid, de belangen van
het Vlaamsche Volk, zal de Minister van Oor-
lgo in 't oog houden en eerbiedigen.
M. Woeste, de koene katholieke leider, die
niemand beschuldigen zal van militarist te
zijn, heeft op de ministerieele verklaring geant
woord met eene geestdriftige toetreding, uit
plicht en liefde voor het Vaderland. Heel
de rechterzijde steunt het ministerie.
Liberalen en socialisten die eigenlijk nog
grooler militairen dwang zouden opleggen,
moesten zij1 meester zijn komen op tegen
het ministerie in eene kwestie die boven alle
partijbelang moet verheven zijn. De socia:
listen zijn revolutionnairen, zulke houding past
hun wel. De liberalen zijn vooruit en vooral
antiklerikalen onder leiding der vrijmetsela
rij, voor hen luidt het program Verga het
vaderland, verga liet volk als een klerikaal
bestuur maar het onderspit delft, als christen
geloof en zedenleer in het graf wordt gelegd!»
Een moeilijk vraagpunt kwam deze week
te berde. F.ene beweging is, sedert maan
den van hier, ontstaan te verdediging der
Vlaamsche rechten in het leger; en de kwestie
werd ook op het tapijt geworpen van eene
legerin deeling in Vlaamsche en Waalsche re
gimenten.
Kan men iemand van verloochening aan
Vlaamsche Volk en Vlaamsche zaak beschul
digen omdat hij niet instemt met dien eisch?
Anderen immers zijn van gedacht dat zulke
indeeling Wet mogelijk is en schadelijk zou zijn
voor Leger en Vaderland, en dat het Mini
sterie ook in zulke wijziging aan het leger-
wetsontwerp xfiet toestemmen zou.
Zulks heeft ook Minister de Broqueville
verklaard. Niemand toch, denken wij die
het goed bp heeft zal den kabinetsoverste
verdenken van ongenegenheid jegens de be
langen van het Vlaamsche volk.
Indeeling in Vlaamsche en Waalsche re
gimenten is onmogelijkzegde M. de Bro
queville, doch ik zal een wetsontwerp in
dienen om de rechten van het Vlaamsche
volk in het leger 'te doen erkennen en eer
biedigen.
Velen deelen in de zienswijze van den
hoofdminister en, steunend op zijn woord,
verhopen zij dat alle rechtveerdige en noo-
dige maatregelen ten voordeele van Vlaamsch
in ons leger geen doode letter zullen blijven,
maar uitgevoerd en in 't werke gesteld wor
den. De Vlaamsche soldaat is zooveel weefd
als de Waalsche, en heeft recht op onder
officieren en officieren van allen graad, die
hem in zijne moedertaal kunnen aanspreken
en bevelen geven.
De Vlaamsche taal mag niet langer meer
in het leger de rol van ASSCHEPOESTER
vervullen, maar moet op zelfden voet staan
als Se andere nationale taal, t.w. de fransche,
de moedertaal van de minderheid der bel-
gische bevolking.
(Te naaste week over het wetsontwerp no
pens Ket gébruik der talen in het leger.)
De zegevierende revolutionnairen in Mexi
co hebben niet alleen den broeder van den
president vermoord, zij hebben ook den pre
sident en dezes minister Suarez dood ge
schoten in den automobiel waarmede zij hen
naar het gevang voerden, onder voorwend
sel dat er eene poging tot bevrijding kon
gedaan worden.
Alle revolutionnairen zijn gewoonlijk maar
gewetenloos goedje.
Hopende in de verovering van Andrino-
pel vergoeding te vinden, heeft Bulgarië toe
gestemd aan het oordeel der mogendheden
eene nieuwe grensregeling met Rumenië te
onderwerpen.
Deze toestemming is een ware verlichting
voor den gespannen internationalen toestand
in Europa.
Een telegram uit Constantinopel zegt dat
een officieel verslag van het oorlogstooneel
Het is jammer dat wiji vandaag, bij
plaatsgebrek, onze mededeelingen niet kun
nen voortzetten over de droevige toestanden
in Kongo. Een WEEKblad heeft het soms
lastig om salie drukstoffen plaats te schenken;
een DAGblad heeft het gemakkelijker in dit
opzicht. Nu, vandaag uitgesteld is te naaste
week niet vergeten.
Minister Renkin heeft, in de Kamer,
getracht een VOLDOENDE antwoord te
geven op de klachten en grieven der mis
sionnarissen. Hij1 heeft het gedaan, wij moe
ten het met spijt zeggen, op eene wijze die
de katholieken niet heeft kunnen VOLDOEN,
maar, integendeel, diep bedroefd. Hijt heeft
de zaken weten in een daglicht te stellen
dat niet het ware is; maar hem het voor-
deeligste scheen over de officieele administra
tie. Hij heeft, ver van de zendelingen de
eerste pionniers der beschaving te verde
digen en te beschermen, zich niet kunnen
onthouden van snijdende en vliemende woor
den tegen de missionnarissen, Pater Cambier
en Mgr Roelens vooral. Hij heeft de ad
ministratie-verdediging en de SELF-DEFEN
SE gedaan op eene wijze waar misnoegen
en bitterheid doorstraalde... een teeken dat
hij met slechte en onaanneembare bewijsstuk
ken eene slechte en onverdedigbare zaak wilde
uit den nood helpen.
Deze week, gelukkiglijk, zijn er, in ver-
schillige dagbladen, drie brieven verschenen
van den edelmoedigen, miskenden en gelas
tenden Kongoleeschen Bisschop Mgr Roe
lens, die in kalme en welgewikte bewoording
de puntjes op de i's zet, de zuivere waar
heid voorhoudt en in verschillige punten de
onjuistheid en ongepastheid van het ministe
rieele antwoord 'bewijst.
Op al die stukken en feilen moeten wij
terugkomen uit katholieken plicht, ter ver
dediging onzer zendelingen, om te beantwoor
den aan hunne noodkreten, hun beroep op
de openbare meening... en omdat wiji,partij
gen ooien der missionnarissen, onwrikbaar over
tuigd zijn dat zij de eenige ware beschavers
zijn van onze zwarte Kongostreken.
Hebben de zendelingen, hebben vul.
Mgr Roelens, Pater Cambier, Pater Devos en
andere, den goeden wil van Minister Renkin
betwijfeld... en zoo slecht gehandeld om door
den Minister zelf zoo verlaten, zoo miskend
te worden in de Kamer
Op geener wijze Maar, zij hebben Ee-
statigd, bewezen en veropenbaard dat de goede
wil van M. Renkin niet doeltreffend, onmach
tig was tegenover de geheime samenzweering
van zijne onderhoorigen van alle graden in
gelijfd in de vrijmetselarij. Er moeten dus
andere, betere, doelmatige middels aangewend
worden... EERST door de zendelingen zelf die,
geholpen door het gestichte Comiteit tot be
scherming van het Missiewerk, niet meer mo
gen, noch kunnen, noch zullen zwijgen, en,
bij middel der pers, de openbare meening
zullen op de hoogle houden van alle loge-
duivelarijen...
DAN, door den Minister die, op de hoogle
gebracht van alle boosheden, zonder omme
zien met vuile Voeten er door moet gaan,
Kongo kuischen moet van den verpesten
den logeboel en... AAN DE BROQUEVILLE
GELIJK... verbod moet geven aan de Kongo-
fonctionnarissen deel te maken der vrij
metselarij 1
- Welk droevig, droevig licht werpen al
de nu voor den dag gehaalde feiten op de
Kongoleesche toestanden. Bij helsehen eed heb-
hen het de framassons gezworen door alle
middels zullen ziji de missionnarissen in den
weg loopen, den duivel aandoen, hatelijk ma
ken, het leven vergallen. Hun plan werken
zij uit met eene ons-bang-makende zekerheid
ongestraft! e zijn, en een voor een vallen zij
hunne aangeduide edele slachtoffers aan... het
kwaad stichten zij rond en schrikken niet
door eigen slecht voorbeeld, door raadgevin
gen en ophitsingen de ongelukkige Zwarten
in 't verderf te storten...
Mocht volle klaarheid komen over al de
bijzonderheden van die zaken, dan zou ieder
een verstaan dat zulken toestand in Kongo
voor de zendelingen onmogelijk is, dat zij
verplicht zijn, als laatste redmiddel, zich te
beroepen op de openbare meening, vermits
volgens 't zeggen van Mgr Roelens
de Minister, hoe wel gesteld, onmachtig is.
Zoo kan men begrijpen wat een correspon
dent schreef aan LE PATRIOTE De
missionnarissen staan voor dit besluit:
of dat ondraaglijke leven zal een ein
de nemen, of wij zullen Kongo ver
laten.
En... eilaas 1 jie dagbladen melden deze
week dit
«UIT DE GEZAGHEBBENDSTE BRON
VERNEMEN WIJ, DAT, GEZIEN HET ON-
MOGELIJK-GEMAAKTE LEVEN, DE JE
ZUÏETEN IN ONDERHANDELING ZIJN
MET ROME, OM DEN KWANGO TE VER
LATEN.
Daarbij hebben wij vernomen dat, van zoo
haast hiji te Antwerpen zal ontschepen, Z.
E. P. CAMBIER NAAR ROME VERTrtEKT
OM DEN PAUS OP DE HOOGTE TE STEL
LEN VAN DE VERVOLGINGEN IN KONGO.
Dit nieuws zal al de vrienden en bewon
deraars van het zendelingswerk diep bedroe
ven...
Moest men toch tot zulk uiteinde komen 1-
Do zendelingen zijn de onmisbare bescha
vers van Kongo; zonder de zendelingen ver
slaan wiji Kongo niet meer!...
Neen neen I... zoo mag het niet gebeuren!
Och I hoe zijn er nog geen duizend an
dere verdedigers der missionnarissen in de
katholieke Pers I
Zoover zijn de zaken op dit oogenblik
mocht het beteren I zoover zijn de zaken,
dat wij een minister zien opstaan tegen de
zendelingen... dat wiji dit verstommend en
allerpijnlijkst treurspel moeten beschouwen:
KATHOLIEKE ZENDELINGEN IN STRIJD
MET EEN KATHOLIEK MINISTER, OM
WAT VRIJHEID TE BEKOMEN VOOR'
HJJN KATHOLIEK APOSTEL WERK IN DE
KOLONIE VAN EEN KATHOLIEKE LAND».
Wij wenschen het Werk der Vlaamsche
Voordrachten hertelijk geluk over het uiter
mate welgelukken van zijn vijfde voordracht,
gehouden door E. P. Rutten, Maandag laatst
in de Iweinszaal. De groote zaal was waar
lijk bijna te klein om het talrijk publiek te
bevatten. De naam van den spreker alleen
was genoeg geweest om al de vrienden der
sociale beweging te doen opkomen; zelfs ee
nige tegenstrevers hadden niet kunnen weer
staan aan de begeerte den leider de kath.
sociale beweging, al was het maar uit nieuws
gierigheid, eens te komen aanhooren. In de
zaal bemerkten wiji de Z. E. H. Deken De
Brouwer, de eerw. heeren pastoors en bijna
heel de geestelijkheid der stad, de HH. Sena
tors Fraeijs de Veubeke en Struye, de heeren
Iweins d'Eeckhoutte, Biebuyck, Vanderghote,
Sobry en Baus, gemeenteraadsleden, veel dames
en juffers, en een groot getal jongelingen en
studenten.
Laten we er seffens bijvoegen dat iedereen,
van den beginne af, waarlijk als medegesleept
werd door de gemoedelijke, kalme en over
tuigende taal van den spreker, die gedurende
een uur en half zijn aandachtige, stil-luisteren-
de toehoorders onderhield over het zooveel
besproken maatschappelijk vraagstuk.
Ilier laten wiji, op de aanvraag van velen,
den inhoud volgen van deze heerlijke confe
rentie, die voorzeker voor onze stad als eene
der GEBEURTENISSEN van dit jaar zal tel
len, en, wij hopen het, het uitgangspunt zal
zijn van eene reeks werken op sociaal gebied,
't Zal een blijvende herinnering zijn voor
degenen die ze hoorden, en voor al onze
lezers voorzeker een allernuttigst ar
tikel.
Plichten der Hoogere Standen.
De vruchtbaarheid is de algemeene wet der
schepselen. Geen mensch mag zich aan die
onttrekken. Niet allen echter moeten op de
zelfde wijze vruchtbaar, werkzaam zijn, maar
elk, volgens zijne middelen, in den kring
waarin de Voorzienigheid hem heeft gesteld.
Zij vooral die door geboorte, bekwaamheid,
vrijen tijd de begoede standen uitmaken, zijn
door die wet gebonden: zij moeten het goed,
dat zij van God hebben ontvangen, gebruiken
voor de zedelijke en verstandelijke opbeu
ring van hun volk. Hoogere standen bren
gen ook hoogere plichten bij. De begoede
standen zijn de VERTEGENWOORDIGERS
DER VOORZIENIGHEID op aarde.
Voor ons, katholieken, mag het leven in
deze wereld niet nutteloos zijn: wij mogen
niet zijn als de rondfladderende vlinders, die
enkel eigen praal en genietingen op de bloe
men |;aan zoeken; maar wij moeten, zooals
Jezus deed, ons geluk zoeken in 't gelukkig
en 't beter maken van anderen wij moeten
het werk van Christus voortzetten.
Ik wil geen nuttelooze zijn op aarde,
maar mijn leven vergrooten en geven om
het leven der anderen te verbeteren Dat
is het ideaal dat de JONGELINGEN moet
bezielen daarom moeten zij zich bekwaam
maken om later op de plaats waar God hen
gesteld heeft, het grootste goed rondom hen
te kunnen verrichten. Dat te betrachten zal
hen groot en edel en gelukkig maken: dan
zal er geen plaats meer over zijn voor ver
veling. En zijn er moeilijkhedendes te
beter met die te doorworstelen, zullen ze
zich een edel en sterk karakter vormen, niet
als van breekbaar glas, maar als van ijzer
en staal.
Die maatschappelijke plicht heeft de Kerk
altijd voorgehouden. Niets anders heeft de
Paus Leo XIII gedaan dan eraan herinnerd
toen hij schreef in zijn wereldbrief RERUM
NOVARUM Al wie rijkelijker van den
Heer goederen ontvangen heeft, hetzij stof-
felijko en inwendige, heizij geestelijke goede
ren, heeft die ontvangen om die, 't is waar,
voor zijn eigen welzijn te gebruiken, maar
tevens, als uitdeeler der gaven van Gods Voor
zienigheid, moet hij ze tot welzijn van zijn
medemenschen aanwenden Dat is zijn plicht.
Hoe die plichten vervuld?
Eerst moet er gewezen worden op de
maatschappelijke OPLEIDING der jeugd in
de colleges, pensionnaten en patronaten. Die
is allernoodzakelijkst.
In de Colleges.
't Is op het oogenblik dat de jeugd, nog niet
medegesleurd in de b^lmmernissen van het
leven, vatbaar is voor alles wat edel is en
groot, dat ziji het kath. sociaal programma
moet leeren kennen en beminnen. Er is hier
geen spraak een nieuw vak op 't reeds te
zwaar programma onzer colleges in te schrij
ven, maar er kan heel gemakkelijk in de
lessen en onderrichtingen op bet bestaan der
tcestanden gewezen worden, en gesproken
over de maatschappelijke plichten, opdat ieder
een weten kunne, wat, met verhouding tot
zijn eigen middelen, de rol zal zijn die hij
zal te spelen hebben in 't later leven.
Die opleiding is ook noodig
In de Pensionnaten.
Droevig is het, te moeten bestatigen dat
zooveel juffrouwen, die wel gesteld zijn en
riiels beters verlangen dan te werken voor
't goed, ONVERSCHILLIG blijven tegenover
de sociale beweging. Wgarom Omdat zij
die niet kennenhunne aandacht werd er
niet op gevestigd, zij weten niet wat al goeds
het kath. sociaal programma bevat en uit
werken kan. Daarom moet er hun ïn de pen
sionnaten over gesproken worden. Ook
In de Patronaten
voor de volksjeugd moet die opleiding ge
geven worden. Te dikwijls meent men dat de
patronaten maar goed zijn om de jongens
van de straat af te houden. Dat is heel
mis. liet godsdienstig onderricht moet er na
tuurlijk de eereplaats hebben, doch niets belet
dat er na de niet dorre a. u. b. gods
dienstles ook eene les over sociologie gege
ven worde. Die lessen echter moeten een
voudig en gemakkelijk zijn, zooveel mogelijk
ari.schouwelijk, steunende op voorbeelden uit
het werkelijk leven en de omgeving der jeugd.
Zoo opgeleid, zullen die jongens, eens man
nen geworden, niet aangetast worden door
't socialisme. Ons volk moet leeren verstaan
dat het geloof geen slaapdrank is om het
\clk gerust te houden, maar Eet middel
is om het zalig en menschelijker en ver
standiger te maken.
Zoo moet de jeugd worden opgeleid T aan
aankondigt dat, tengevolge van sneeuwstor
men, die tegenwoordig woeden, er te Tcha-
taldja niets gedaan wordt. Tot heden heeft;
men geene officieele bevestiging van het nieuws
van eenen slag geleverd den 23'n dezer in.
het omliggende van Gallipoli en die zou
geëindigd zijn door de volledige nederlaag der
Turken.
1
Turksrhe en Albanoesche benden hebben'
in de streek van Stromitza hunne ver
schijning gedaan. Bulgaarsche troepen, voor+
zien van artillerie, zijn onmiddelijk uit Sa?
lonika ter plaats verzonden. Eërie zekere ont
roering heerscht in de streek van Prizrend:
Het gerucht loopt als zouden Rusland en
Oostenrijk afzien van de militaire maatrege
len, genomen ter' gelegenheid van den Bal
kanoorlog.
Men seint ook dat de kabinetten van Ber
lijn en St Petersburg als middelaars zullen
opkomen in hel Bulgaarsch-Rumeensch geschil.
or Liefhebbers van 't lezen, vraagt ter
drukkerij Callewaert, te Yper, de volledige
cataloog der vlaamsche uitgaven van het huis.
De gevraagde boeken worden u rechtstreeks
of door tusschënkomst van den verkooper
van «Het Ypersche Volk», met dank toe
gezonden.
zulk een opleiding meewerken is een groot
maatschappelijk wex-k verrichten; want. de
vooruitgang der sociale werken is in ver
houding met den vooruitgang der sociale op
leiding der jeugd.
Iloe wit gij, Dames, Heeren, dat de werk
man u BEMINT als hij u niet KENT het
geld dat gij. hem, rijkelijk misschien, uitdeelt
als eene aalmoes, is koud en gevoelloos. De
werkman zal u beminnen als hiji soms zijn
beeld in uwe oogen mag aanschouwen!, als
hij.soms uwen warmen handdruk mag ge
voelen. Men spreekt zoo dikwijls over zijn
ruwheid, zijn grove manieren. Maar, moesten
wij opgevoed geweest zijn als hij, slachtoffers
wellicht van lichtzinnige ouders, zonder op
leiding voor al wat edel is en groot, moesten
wiji, zooals hij, gevoelen, altijd voort, hoe
lastig en bitter het leven is, wat zouden wij
zijn Al ware ons volkskind nog ruwer dan
het ïs, rfog zouden wij het recht niet hebben
het streng te veroordeelen, neen; dan zouden
wiji eerder moeten zeggen als de Zaligmaker
Ik heb medelijden met hem.
Maar, nevens die ruwe bestanddeelen, vin
den wij, zoo dikwijls, zooveel edele en schoone
en fijne karakters bij ons werkvolk. Ik heb
er zoovelen ontmoet in mijne reeds lange
heirekkingen met hen": velen mijner propa
gandisten waren vroeger werklieden. Ik ben
gedurig in aanraking met lieden, uit alle stan
den, en vooral met de hoogste standen en
de laagste. Veel edelmoedigen, veel werkers
heb ik in de hoogere standen ontmoet, doch
de grootste bereidwilligheid, de grootste of-
ferveerdigheid en de grootste genegenheid heb
ik gevonden bij den werkman. In het hert
INSCHRIJVING VAN HET YPERSCHE VOLK
ten voordeele der uitgestotene werklieden
van Rousselaere.
van ons volk zitten zooveel kiemen, die maar
moeten verzorgd worden om op te groeien
tot weelderige planten... De werkman weer
staat niet aan de liefde wijl hebben het recht
niet hem iets te verwijten, als wij niet alles
gedaan hebben wat mogelijk is om hem hooger
op te brengen.
Die opleiding der jeugd moet worden voort
gezet
In de Studiekringen.
De werklieden moeten zich ontwikkelen. De
degelijkheid en de sterkte onzer sociale wer
king is gelegen in de ontwikkeling. Deze be
oogde de kath. vakbeweging altijd, en 't zal
een van hare eeretitels blijven. De massa is
altijd geleid geweest door de ontwikkelde min
derheid. Daarom moet de eerste bekomme
ring van een sociaal werker zijn een staf
te vormen van ontwikkeldewerklieden. Die
moeten niet talrijk zijn, 25 in eene kleine
stad is genoeg, maar 't moeten mannen zijn
die met kennis en gezag mogen spreken over
hun vak. Daarom, in Gods naam, verzorgt
uwe studiekringen, niet alleen voor werklieden,
maar ook voor- burgers en vrouwen. De
verstrooidheid is goed en noodig, maar ziji
mag het doel niet zijm. Daarom, christene
heeren en dames, nevens uwe gezellige praat
avonden, ook studieavonden Ingericht, waar
bekwame sprekers een of ander punt van
het maatschappelijk vraagstuk behandelen.
De volksmacht ware eene gevaarlijke macht,
zoo zijl niet plichtbeseffend, niet bekwaam is;
niet door het blinde, brutaal getal, maar door
de ontwikkeling van het verstand kan die
macht winnen wat ze wil.
I (Vervolg te naaste week.)
Werden nog ingezonden.
Naamloos, Wervick
Naamloos, id.
Onderpastor id.
H. De Myltenasre, pastor, Brielen
M. A. D. R., Yper
fr. 145
Nieuwe inschrijving
Omdat Pater Rutten op Maandag 24
te Yper is komen si reken
Ómdat hij ?u ke vermaningen gaf
aan de jongelingen
en ook de waarheid zegde aan de
de vijanden der Christen Syndi-
katen
en aan deweiklieden zulke kostbare
raadgevingen gaf
en dat hij het synd.kale reebt met
klank verdedigde dat het ruisschen
moest in de ooren.
Tot wederziens Pater Rutten, onze
vakvereenigingen zullen leven
Omdat in Yper een klein klein lock-
outje losbrak...
Klein of groot, dat doet er niet aan,
alles werd toch vereffend
Mochten nog vele oogen open gaan
te Yper