Bijvoegsel aan HET YPERSOHE VOLKvan Zaterdag 16|Oogst 1913
DB Z
in
TRIMARD'S
YPER BBBOHDISSEDIEBT
Vlaanderen naar Poperirie
Van alles Wat
Rond de Wereld
Naar Amerika
I
w
YPER
AHERIKAANSCHE GEBOUWEN
Officieele Berichten
Onze vijanden willen niet van vrije scho
len. Zij willen dat de officieele scholen enkel
en alleen bestaan en daarom betitelen zij °nu
die scholen met den naam van openbare
scholen. rder eischen'zij dat die zoogezeg
de scholen ontijdig wezen.
Onzijdigheid echter is onmogelijk. De
zoogenaamde onzijdigheid welke onze vij
anden betrachten leidt noodzakelijk tot ver
val van alle zedelijke opvoeding, immers
geen zedelijkheid zonder godsdienstigheid.
Welnu voor 't geluk van 't volk, voor t geluk
der samenleving, voor 't geluk van 't land
moet de opvoeding zedelijk zijn dus nood
zakelijk godsdienstig.
De openbare school moet niets onderwij
zen waarover alle menschen niet t ah koord
\ijn. zoo luidt de machtspreuk der goddelo-
zen die altijd opnieuw tegen ons wordt inge
roepen. Om niemandsovertuiging tejkrenken
moeten bijgevolg de godsdienstige vraagstuk
ken uit het openbaar worden geleerd. Niet
tegenstaande dat moet de openbare school
aan het kind eene zedelijke opvoeding ver
schaffen. En als we dan vragen welke zede-
leer men in de school zal volgen, antwoordt
men ons :,de zedeleer der eerlijke lieden. En
men laat onderverstaan, dat er een aantal ze
delijke voorschriften zijn, waarover alle men-
schen het eens zijn.
Op deze laatste beweering zou nog al wat
aan te merken vallen. Nochtans willen we nu
voorloopig aannemen dat moorden, branden
en andere dergelijke misdrijven door ieder
een worden aanzien als laakbare daden.
Maar het is niet genoeg aan het kind te
zeggen ge moogt dit, of ge moogt dat, niet
doen, zonder er bij te voegen WAAROM. Of
meent men in gemoede dat het genoeg is het
kind een lijst zedelijke voorschriften voor te
leggen om er een deltig man uit te kwee
ken
Dwaas ware het een vraagstuk te willen
doen oplossen door een leerling die nog niet
kan optellen of aftrekken. Even dwaas is het
aan het kind plichten voor te s -hrijven zon
der te zeggen waarop de verplichting steunt.
Hier nu komt de aap uit de mouw Wij
katholieken, wij meenen dat buiten den
godsdienst, geen voldoende uitleg van de ze
delijke verplichting mogelijk is. Men mag
dat nu aanzien als superstitie en bijgeloof,
dat raakt ons hoegenaam niet.
In onze eenvoudigheid zijn we daar vast
van overtuigd, en wij hebben daartoe recht.
Overigens wij staan niet alleen op dit ver
ouderd standpunt. Onder de niet katholie
ke wijsgeeren kunnen we drie klaisen onder
scheiden de/eersten meenen dat godsdienst
en zedenleer twee onafhankelijke en zelfstan
dige gebieden vormen, zoodanig dat de gods
dienst niet noodzakelijk de zedenleer £in zij
nen val meesleept. Volgens deze^ meening
dus ware het mogelijk buiten alle godsdien
stig onderwijs de zedelijke opvoeding aan
het kind te verschaffen.
Anderen loochenen het bestaan van God
en geven gewillig toe dat met den godsdienst
ook de zedenleer wegvalt dergelijke mee
ning zet o. a. Le Dantec vooruit in zijn boek
L' Athéisme. Le Dantec en consoorten moes<-
ten/weinig vrede hebben met het onderwijs
in de zedenleer dat de scholen zonder God
aan hun broekventjes opdisschen, vermits ze
zoowel de zedenleer als den godsdienst ver
werpen.
Een derde klas van niet katholieke wijs-
geeien denken met ons dat de godsdienst
alleen de ware grondslag is der zedelijke we.
tenschap en bijgevolg der zedelijke opvoe
ding. Men denke slechte aan den'protestant-
schen opvoedkundige Foerster, eerst een
vurig voorstaander der onafhankelijke zeden
leer, maar die door de studie der werkelijk
heid tot het besluit kwam dat zedenleer,
zonder godsdienstigen grondslag eene onmo
gelijkheid is.
Eff Rudolf Encken, zegt van den gods-
dienstlooze zedenleer Zij meende het
leven rijk en den mensch groot te maken
inderdaad heeft zij ze arm en klein
gemaakt.
Als dus de voorstaanders der onzijdige
school een zedelijke opvoeding willen geven
zonder iemands overtuiging te krenken,
staan ze voor een>noplosbaar probleem. Op
den duur zal het zedenwetboek zoowel als de
catechismus inde scheurmand terechtkomen,
om wille van de lieve onzijdigheid. Maar dan
zal de openbare school geen menschen meer
voortbrengen.
Iets dat ons altijd verwonderd heeft, is dat
schier alle liberale en zelfs socialistische
kopstukken hunne kinderen naar katholieke
scholen zenden.
En 't is wat in ons zulke verontweerdiging
teweegbrengt, als wij die menheeren zien, die
vcor hun kinders een godsdienstig onderwijs
MENGELWERK N° 37
VIII.
THUIS.
1 =3 Vecvolf la
Hij greep heur handen en kuste ze, en de
twee eerste vingers van haar rechterhand
nemend teekende hij zelf een kruisje op zijn
voorhoofd, want de arme moeder had het
vergeten te doen in haar eindeloos geluk.
Dan in den zak schietend haalde hij ma-
dameké Dubois'geldbeugel uit, opende hem
en schudde den inhoud in moeders schorte.
De vrouwe stond verbijsterd, ze 'n wist
niet wat zeggen van verbouwereerdheid, en
in heur overdaanheid schreeuwde ze
Naar vader 1 Vader moet dat zien I...
Naar vader 1...
Met het woord zonk Remi s hoofd tus
schen de schouders, onder het gewicht van
zijn schuld en zijn wee.
Maar moeder ravelde het geld bije'e'n nam
de hoeken van haar schorte op en douw hem
voort, vaders kamer in.
verkiezen, en het kind van den werkman wil
len/verplichten in ongodsdienstige of onzij
dige scholen hun kinderjaren door te bren
gen.
Nochtans kan de zoogezegde onzijdige
school niet goedgekeurd worden.
Hoort liever nog eens wat de ongeloovi-
gen er van denken
Meer onderwijs brengt geenszins meer
zedelijkheid teweeg, 't Is niet 't onderwijs
dat verzedelijkt, 'tis de godsdienstige op
voeding. De christene leer moet de grond
slag zijn van volksonderwijs, 't Onderwijs
moet christen zijn. De school is een heilig
dom, waaiuit de godsdienst niet magverban-
nen woiden
Wie zeide dat De ongeloovige
Victor Cousin.
Opdat 't lager onderwijs waarlijk goed
weze, moet het door en door godsdienstig
zijn
Wie zeide dat De protestant Guizot.
De onwetendheid is beter dan de kwaad-
stichtende wetenschap Ik wil dan rechtzin-
niglijk, ik zeg meer nog, ik wil vuriglijk het
godsdienstig onderwijs
Wie zeide dat De ongeloovig gewor
den Victor Hugo.
Er heeft nimmer een volk bestaan of de
godsdienst diende hem tot grondslag
Wie zeide dat De ongeloovige J. J.
Rousseau,
De godsdienstbeginselen zijn duizend
maal meer noodzakelijkelijk aan de volkeren
dan alle wetboeken
Wie zeide dat Nog de ongeloovige V.
Cousin.
Nationale prijskamp
van hoppe te Gent
Daze prijskamp wordt gehouden in de
wereldtentoonstelling te töent, van den 12
tot den 20 October 1913.
Al de hopplanters, die lid zijn van den
hopbond, kunnen eraan deelnemen, zonder
onkosten.
Zij mogen hun eigen gewas tentoonstellen
in de volgende klassen
1. Poperingsche Witte Rank.
2. Buvrinsche hoppe of Groene Duitsche
hoppe.
2. Vreemde soorten Saaz, Ilallertau, El-
zas, Engelsche hop en Poperingsche Préco-
ce.
Ieder s'aal moet 4 kilos gedroogde, niet
gepreste hoppe bevatten.
De hopplanter mag zelf het baaltje vullen.
Daartoe ontvangt hij, bij den secretaris van
den hopbond, een zakje waarop een volg
nummer en den naam der soort gemerkt is.
Al de baaltjes moeten tegen den 30 Sep
tember in het lokaal van den plaatselijken
hopbond gebracht zijn.
Die begeert mede te doen te Gent, moet
zijn naam opgeven bij den secretaris-schat
bewaarder van eiken bond, voor den I Septem
ber aanstaande
te Cromb jke, bij M. Ackerman, onderwij
zer
te Elverdinghe, bij M. Tamboryn, onderwij
zer
te Poperinghe, bij M. Felix Vaocaeyseele,
rekenplichtige der stedelijkehoppeschaal
te Proven, bij M. Muyssen, onderwijzer
te Reninghelst, bij M. Hil. Boudewij o,
onderwijzer
te Viamertinghe, bij M. Desmadryl, onder
wijzer
te Watou, bij M. Knudde, onderwijzer
te Westoutre,/bij M. Delanote, gemeentese
cretaris.
Rond den 15 September zal elkejdeelne-
mer.voor Gent bericht ontvangen, wanneer
hij de zakjes mag halen bij den secretaris
van den plaatselijken bond.
Volgens art. 6 van het reglement zal de
Jury voor 3000 fr. geldelijke premies mogen
toekennen, benevens diplomas en eeremeta'
len.
op 24 Augustus igi3
HULDE AAN DEKEN DE BO
Te 9 1/2 u. bezoek aan het. Praalgraf van
Deken De Bo.
Te 10 u. Hoogmis in St Berteng met Va-
derlandsch Sermoen.
Te 11 u. Feestvergadering op het Stadhuis,
Sprekers Adv. DOSFEL, Volksvertegenwoordi
ger FRANS VAN CAUWELAERT, Pastor HUGO
VERRIEST.
Te 2 u. Gouwdag van het Christen VI
Verbond op het Stadhuis.
Lena was voren om hem het blijde nieuws
te melden en daar lag hij, de versletene,
uitgemergelde man, met koortsige oogen,
staal en hankerend naar de kamerdeur te
kijken en te reikhalzen, en, daar verscheen de
jongen.
Op zijn knieën lag hij voor 't bedde, zoo
hertroerend te smeeken
Vader vergiffenis Vergiffenis, vader
Believe 't u, 't deert me zóó 1...
De oude man legde zijn hand op het hoofd
van zijn kind, zegende hem met den duim,
en sprak zoo bermhertig zoet
Wel, kind, 't is allang vergeven en
vergeten 't is vergeven met den dag van uw
bekeering, seffens, metterdaad.
Hij deed teeken aan zijn vrouw, die het
licht van't venster verhinderde, dat ze weg
moest schuiven en, Remi's wangen streelend,
met zijn stijve vingers, jubelde hij
Zoe dat ge daar zijt en voor-goed bij
ons zult blijven. God zij gedanktSta
recht, dat ik u goed bezie
Remi stond recht, met de oogen vol en
vader blikte hem aan, den jongens hand in de
zijne, en hij keek hem nooit-verzadigd aan
en hij loech en zottebolde, 'lijk onnoozel
O gij deugenietje 1...
Dan, Remi's tranen ziende, sprak hij
stuur, zooals in den tijd
Sprekers MM. M. De Hem, J. Van
den 'BergheAdv. Dosfel.
Vergadering der Studenten in het Volks
huis.
Te 3 u. Groote Volksstoet, daarna Cantate
op de Groote Markt. 800 zangers en kmuzi-
kanten.
Te 5 u. Turnfeest op de Markt door
S. Michiels Turners van Yper.
Te 8 u. Luisterlijke Lichtstoet. Uit
voering van Vlaamsche Liederen.
Vlamingen van Yper en Arron
dissement allen naar Poperinghe
op Zondag 24 Augustus.
Vlamingen, koopt allen, Zondag
aanstaande, het bijzonder DE BO-
NUMMER van Het Ypersche
Volk
Katholieke Jonge Wacht.
Maandag laatst vergaderden te Yper de af-
geveerdMden der K. J. Waclit van het Ar
rondissement onder jvoorzitterschap van M.
Achille Denys, voorzitter van het Gouwver-
bond der K. J. W. van Westvlaanderen.
Na goedkeuriog der mandaten der afgeveer-
digden ging men over tot het bepaald
vaststellen van de standregelen van den
Arrondissementsbond. De bond.zal ook wer
ken niet alleen om de gestichte K J. W. In
stand te houden, maar om, het Arrondisse
ment door, K. J. Wachten te stichten. -Het
bestendig bureel werd als volgt vastgesteld
Voorzitter M. Advokaat Biebuyck t9
Yper Ondervoorzitters MM. Dr D Hondt
te Wervick en Jos. Vandermeersch, advo
kaat te Komen Schrijver M. Jos. Sobry te
Yper Hulpschrijver M, Aimé Deconinck
te Elverdinghe schatbewaarder M. Banoni
Vermeulen te St. Jan.
We wenschen dat de vernieuwde werking
van den Arrondissementsbond, met onder
steuning van het bureel van het Gouwver-
bond, de beste vruchten mochte voortbren
gen in de toekomst.
Gilde van 0. L. Vrouw vanTuine.
Zon lag laatst, zijnde den Zondag van
kleinen Tuindag, hieid de Gilde van O. L
V. vanTuine, vereenigingder oud-studenten
van/t CollegeHn stad/gevestigd, hare jaar
lij ksche algemeene vergadering. Na de com-
muniemis in de Kapel der Arme Ciaren
waren al de leden vereenigd in 't College om
het morgendmaal te nemen en de vergadering
bij te wonen. Als naar gewoonte gaf de
onvermoeibare hoofdman, M.Julien Antony,
het jaarverslag. Niet alleen liet hij den toe
stand kennen der gilde en van de psnsioen-
kas in haren schoot gesticht, maar ook had
hij een welgemeend en welgepast woord
van gelukwenschen voor al de gildeleden die
zich in den loop van het jaar op de eene of
de^ andere wijze onderscheiden hadden.
Spreker wakkerde de aanwezigen aan om
getrouwe leden te blijven en immer eere te
doen aan hunne gilde. In 't bijzoidere
steunde hij op het werk der gesloten retrai-
ten, die over jaar gesticht werden in 't Col
lege, door toedoen van den beminden Heer
Principaal en noodigde de gildeleden uit
het voorbeeld te geven en in groot getal
zich te laten inschrijven voor de nieuwe
retraite die.nogmaals einde I Augustus gege
ven wordt.
Mariaschool. Dinsdag hebben wij de
prijsuitdeeling bijgewoond van de Mariaschool.
Wij willen niet spreken over de schoone prijzen
welke de kinders verdiend hebben, wij wen
schen ze, met een woord, hertelijk proficiat
doch wij moeten voorwaar een heel bijzonder
woordje zeggen over de prachtige uitvoering
van een uitstekend feestprogramma.
Het is heel en al een lofwoord dat wij moeten
richten niet alleen tot de welgeoefende kinders
maar ook tot de zusters leermeesteressen en in
't bijzonder lot zuster Marie-Joseph die met
zooveel kennis en ijver de uitvoering bereidde
en bestuurde. De koorzangen werden onverbe
terlijk weergegeven. Het vlaamsche blijspel
Het Testament genoot allen bijval, eerst
omdat bet een zoo natuurlijke schets was uit
het dagelijksche leven en dan omdat het met
zooveel kunst werd vertolkt.
De kinders der Mariaschool die eene degelijke
vlaamsche opvoeding ontvangen, leeren ook op
volmaakte wijze de fransche taal. Dit hebben
zij bewezen in de uitvoering van het drama
Le miracle des fuseaux eene legende uit de
XV® eeuw. De mise en scène was verrukke
lijk, de uitspraak voortreffelijk en het spel aller
heerlijkst. De aanwezigen konden niet genoeg
hunne voldoening uitdrukken. Nog eens herte
lijk proficiat
DICKEBUSCH
Bravo Driemaal Hoerah, zoo lunderde 't op
Zondag laatstleden, in alle huizen, in alle her
ten alhier. Nooit of nooit zag onze gemeente zoo
een vieren, zoo een deugdelijk, zoo een geest
driftig, zoo een dweersch door katholiek feest
Algemeen was het feest, want voorlaan niemand
'k Wil hier niet gekreeschen hebben,
't moet hier kermis en leute zijn, en 'k wil
niet meer doodgaan, ook niet.
Nu kwam moeder op; ze spreidde haar
schorte open op het bed en ruttelde in het
geld en de bankbrieven.
Ziet ge wel... Daar zè jubelde Pier.
Wat zullen ze nu nog zeggen van onzen jon
gen, he'?... Wacht! de eerste die nog eer
scheef woord uitbrengt, ik sla hem de tanden
uit den mond.
Dat kwam er zoo aardig, en tevens zoo
knoddig uit, en dat klork zoo danig vreemd,
uit dien tendengeleefden man, die nog van
vechten sprak, dat moeder en Lena en Remi
uitschoten om te lachen, en Pier loech mee,
tot een hoestbui hem deed ratelen en roche
len.
Was dat daar een geluk en een zaligheid
Lena was weerom in de keuken gegaan bij
Meetje, en als moeder en Remi vaders bed
verlieten, kwam de jongen recht op haar af
en stak haar de hand toe.
Lena, sprak hij teeder, ik dank u, over
alles wat gij deedt voor vader en moeder en
Meetje zult ge mij vergeven
Vergeven snakte ze. Wel djeemenis-
credo wat zal men nog allemaal hooren
't Is wel duist jaar vergeven, en ge moet er
van zwijgen, nè 1...
Wat geld, wat geld I... tingelde moe-
te Dickebusch durft'noch wil heulen met libe
ralen of socialen tenzij wat verdwaalden of
verslaafde kruipers. En daarom vierden we al
len, onzerjknappe Jonge Vijverwacht ter eere.
Vijf honderd mannen en meer in den stoet,
die onder tal- en kunstrijke bannieren, in op
tochtvaarden, met twee muzieken, Kemmel en
Voormezeele, wedijverend om ons prachtig
Vaandel te doen opzwellen onder golvende
harmonie.
Zang en klank helmden beurtelings over ons
begeesterd volk, zoodat de intrede in het dorp,
onder eenen hemel van vlaggen en vanen op
alle huizen, onder den trillenden Vlaamscbea
Leeuw gezongen en geklonken bij trompetten
en klaroenen, als de zegemarsch heette van een
volk in feestrumoer.
Tei kerke sprak Eer .v. Heer Dugardvn, proost
der Ypersche WachtJ een beredend," een echt
priesterlijk woord, voor doel de Jonge Wachters
lot mannen te mak-m van plicht en van eer,
wachters van eigen eerlijkheid, en eigen gods
dienstigheid. Diepe is zijn woord in aller her
ten gedrongen, en mochte God het bedauwen
en vruchtbaar maken.
Grootsch en indrukwekkend weergalmd", als
volksbede, onder de gewelven onzer vernieuw
de kurk, het we willen God door meer
dan 500 mannenstemmen geklonken.
De wijding van het vaandel/was gedaan. Ont
rolt uwe plooien, zoo zong hem de Wacht/en
het kostbaar vaandel ontplooide zijn zoo sym
bolisch en sprekend kunstgewrocht de Zwarte
Leeuw klimmend langs hel kruis, geborduurl
op Pduzelijke kleuren wit k-uis op geluw veld
—omzoomd met de groene kleuren der jeugd
onzer Jonge Vijverwacht die wijst op de wapens
van Pius X en van Vlaanderen ze zijn im
mers eene keurbende in 't leger van Kerk en
Vaderland omsnoerd met gemeente kleuren,
waarboven de nationale sluier ligt le pralen in
den wind.
Vooruit onze Leeuwenvane ter zege en met
een wrong stond de stoet hervormd onder hel
geleide onzer flinke Jonge Wachters.
Vooruit naar 't lokaal der Wacht, bij 'izingen:
Harde koppen zijn de Vlamen
Wien hel kruis is toevertrouwd,
Nooit en zullen wij ons schamen
Dat de Leeuw een kruisbeeld houdt.
Bij 't lokaal, in open lucht, aan den voet van
het spreekgestoelte stonden Kemmel, Komen,
StJan, Elverdinghe, Poperinghe, Housselaere,
Westoutre, Locre, Yper en Voormezeele. Dich
ter nog kroonhalsde wel te moede Dickebusch
met zijn veloclub, zijne hervormde S. Sebas-
tiaansgilde, zijne pasgestichte Boerengilde,
zijne Ziekengilde, zijne nieuwe O. L V. gilde,
zijne Wacht. Al het mannenvolk vangan.ch
het dorp geschaard rond zijnen volksgeliefden
Burgemeester Heughebaerl metzijnegemeente-,
disch/.kerk- en schoolraad.
In bronzentale donderde 't kanon den wel
kom, daar de klokken den vreugdezang beiaar
den over den lande. O, welk een zielroerend,
welkeen troostend vertoog voor den jongen
Herder-iTen rechte zagen we zijne tranen pere-
len /van' aandoening toen hij de brieven, de
telegrammen mededeelde van Senator Heer
Van den Peereboom. van den volksvertegen
woordiger Heer van Merris. van den Provin
cialen Raadshier Advokaat Biebuyck, die allen
zijn pijnen en pogen bijlreden en hunne wen
ken van deelneming wilden draadmaren onzer
Vijverwacht ten bate.
De gekende en gevierde volksredenaar Heer
Aimé Becelaere, in leerzame en begeesterende
tale sprak er zijn edel hert uit, om het woord te
ontleden van Mgr Ireland leert willen en leert
durven weest ridderen zonder vrees en zon
der blaam. Zijn streelend, zijn stralend, zijn
gloedvol woord maakte diepen indruk en wierd
bekroond met een machtig boezee
Naar recht en verdienste bedank'e de Eerw.
Herder G. Dassonville den talentvollen rede
naar, bedankte in hunne taal de vrienden van
Komen en alle medevierende Wachten, bedank
te zijnen Burgemeester met zijne trouwe leden
der gemeente, en sloot bij den wensch dat St.
Michiel, Patroon der Vijverwacht, rlle onver
schilligheid zoude wakker schudden, allen
strijdlust zoude ter zege leiden, opdat wij, zegde
hij, den nationaleD strijd der katholieken vol
houden, den triomf bevorderen, en Vlaanderen
immer godsdienstig en zedelijk bewaren.
Begees'erd en ontvlamd, door rede en zang
en muziek, zoo ging het volk uileen.
Tot diep in den avond is de beste indruk ge
bleven en aangegroeid. Niemand vond monden
genoeg om het Vaandelfeest naar waarheid te
waardeeren. Nooit zal het gehmgen er van
vjrgaan.
Proficiat aan Dickebusch.
Aan Kemmel,aan Voormezeele,aan allen onze
wenken van dank en broederlijke dienstveer-
digheid.
Dickebusch boven!
Droevig"— 't Gebeurde in dvijfde k'as van
eene lagere school, 't Is ruim 9 uur. Juist zal
de onderwijzer met zijn werk beginnen, als
hij wordt opgeschrikt door 'n hevig gesnik,
dat achter uit de klas opklinkt.
Op een der achterste banken ligt een teer
uitziende, zeer armoedig gekleed jongentje,
voorover op 't tafelblad, 't hoofd op de
armen.
Met de vraag Wat scheelt er aan, kerel
tje gaat de onderwijzer op 't ventje toe.
Eerst geen antwoord, doch na hernieuwd
aandringen klinkt 't klagend moeder
is dood, meester
Begaan met 't arme kereltje, zegt de
der, al weer in de keuken stappende. Ze
trakelde tot bij Meetje, deed haar schorte
open en naar Remi wijzend
-— 't Is van hem, moeder, van Remi
tje 1
Meetje zette groote oogen open, bezag
het geld, bezag Remi, en, toen vriendelijk
lachend, sloeg ze de handen te gaar en riep
't Is Fernand Dag, Fernand 1
Remi's gemoed kwam weerom vol, en hij
stapte het huis uit tot in het geitenkot en
weende bitterlijk.
Toen hij gesust was, trok hij in huis, en,
bij vaders bed gezeten, vertelde hij gansch
zijn wedervaren in Frankrijk, zonder iets
achter te houden, en als de litanie ophield,
was hij aan vader en moeder dierbaarder dan
ooit in zijn leven.
Tegen avond draafde hij naar den boer,
om werk te vragen en van 's anderdaags zat
hij al in de haverschuur, aan het dorschen
bij-de zakke.
Allen dagen stond hij de eerste, zeer
vroeg, op, hij had het met Lena bespro
ken hij maakte koffie, dan haalde hij Mee
tje uit haar bed, kleedde ze aan en troetelde
ze in den wissen zetelze was dan uitgerust,
wel bij haar verstand en ze kalijnde met hem
en hij met haar, tot het uur van vertrekken
er wasdan kreeg hij een kruisje en schoer
weg, door dik en door dun, naar zijn haver
schuur.
I 'mmmM
Metropolitan Life Insurance Paleis le New-York.
Veel menschen uit de pro
vinciën, als zijl naar Brussel,
hoofdstad van België, reizen,
staan ze geslegen door dehooge
huizen en hotels dieigebouwd
werden op de statieplaats en
elders.
Die wijze van bouwen om
niet genoodzrakt zijn te koste-
lijken grond te koopen en toch
plaats'te winnen (in de lucht)
komt ons van Amerika waar
soortgelijke gebouwen ge
noemd worden wolkenkrab
bers, omdat ze schijnen tot in
de wolken te gaan.
Nu onze hoogste belgische
woonsten zijn nog heel kleine
huizen vergeleken bij de ge
bouwen in Amerika.
Wij geven als voorbeeld de
prent van het gebouw van de
Metropolitan Life Insurance
eene verzekeringsmaatschap
pij te New York). Dit paleis is
2i3 meters hoog en telt 5o
verdiepingen.
Schat eens de kolossale hoog
te als gij weet dat de Eifeltoren
te Parijs 3oo meters hoog is,
en als gij het vergelijkt op de
prent met de huizen er nevens
die tot 5 verdiepingen hebben
een huis met vijt verdiepin
gen 't ware al eene heele hoogte
in eene stad lijk Yper.
Weet wel dat het Metropo
litan Life Insurance gebouw
nog het hoogste niet is dat
bestaat in New-York en men
ontwerp; er nu een gebouw
van 396 meters hoog en 100
verdiepingen. Dat zijn waar
achtig echte babeltorens. Het
Metropolitan..- paleis, heeft
boven de 10 millioen dollars
gekost en een dollar is vijf
frank. Ge verstaat gemakkelijk
dat al de inwoners van zulke
huistorens niet naar boven
klemmen langs trappen, maar
met talrijke ascenseurs of
lifts of opbaalkamers.
Als gij de prent goed beziet,
kunt ge zeggen, dit gebouw op
zijn geheel mist niet aan kunst-
lijn en smaak... doch wat effekt
moet dit maken als gij zoo
beneden staat op de straat
en als ge veel zulke monster
gebouwen en er zijn er reeds
veel dicht bij malkander ziet
staan Z et we geven dit
zicht voor de eigenaardigheid
't is Amerikaansch maar we
hebben liever onze vlaamsche
huizen met vlaamsche kunst
gevels.
onderwijzer Zou 't niet beter zijn, dat ge
maar naar huis gingt
't Jongentje schudt van neen.
Is vader thuis
Ja, meester.
Nu, ga dan maar naar vader, mijn
jongen...
Opeens klinkt 't rauw door de klas
Vader is altijd dronken
't Jongentje bleef in de school,daar was hij
beter of bij vader.
Een moederloos kind dat geen troost kan
vinden bij zijn vader
O die vervloekte drank 1
Een liberale heilige Het naakt standbeeld
van den liberalen beid Ferrer, staat nog altoos
rech1 te Brussel, met den naakten rug gekeerd
naar de kerk van Ste - Galharina. Soms legt
«men 1 voor het beeld gouden bloemen,evenals
voor een heiligenbeeld.
Nog een Ferrerproces is voor de rechtbank
der S ine gevoerd en geëindigd.
Mej. Bonnard, die thans te Londen als typi
ste den kost voor zichzelve en haar zoon ver
dient, was indertijd juffrouw van gezelschap
bij mevrouw Meunier, een li fdadige oudedame,
die veel gaf voor wat ze dacht dat tot welziju
harer medemenschen kon strekken.
Ferrer, de Spaansche anarchist, loerde op
haar geld, en om met haar ia aanraking te
kunnen komen, besloot hij Mej. Bonnard* te
trouwen.
Hij had wel eene vrouw, maar dat was min
der bij dezen gewetenloozen kerel, en zoo ging
hij met de Parijsche dame voor leden eener
vrijmetselaarsloge een vrij huwelijk aan.
Ferrer slaagde er nu in, met mevrouw
Meunier kennis te maken, en hij bracht het
zoover, dat zij haar getnele vermogen aan zijn
vrije school vermaakte, met uitzondering van
100.000 fr welke Mej Bonnard ontvangen zou
De dame stierf en Ferrer gebruikte het geld
voor de bloedigs revolutie te Barcelona. Ook de
100 000 fr. zijner vrouw nam hij in beheer,
en zij had niets dan een kind.
's Achternoens moest Meetje slapen, wil
lens nillens, en 's avonds, als Remi inkwam,
haalde hij hear beneden en klapte en zotte
bolde met haar en gansch het huisgezin, tot
het vrouwtje begon te suffen en hem Fernand
of Menheere te noemen dan nam hij haar
uit den zetel en droeg ze naar bed, want
ieder harer woorden was een priem in zijn
hert, hij kon het noch lijden, noch gebok-
ken.
Alle avonden, vooraleer naar zijne slaap
kamer te gaan, vroeg hij geknield den zegen
van vader en moeder, en na den zegen
smeeekte hij vergiffenis af.
Na twee, drie dagen schoot vader uit
Is dat nu haast gedaan met die vergif
fenis?
Vader, believe 'tu, smeekte hij, laat me
dat voortdoen ik heb geleerd, dat er bij God
last van penitentie blijlt en, iedermaal ge
mij vergiffenis schenkt, voel ik dien last ver
minderen... O ik zou zoo geerne volkomen
ontslegen zijn
Ze lieten hem begaan en werden die doe
ning gewend.
't Puidenestje was een hemel op aarde, en
vader, die pas eenige dagen geleden op ster
ven lag, sprak al van op te staan en rond te
wandelen.
Den eersten Zondag hoorde Remi mis te
Roeselare na de misse stapte hij bij pastor
Denys en toen hij, na een laatste handgreep
Nu begon ze een proces om die 100 duizend
frank uit de nalatenschap le veik'ijgen, en die
zijn haar door de rechtbank dan ook toegewe
zen.
In het vonnis wordt uitdrukkelijk op de
schandelijke handelwijze van Ferrer gewezen.
Ferrer is toch nog altoos een groote heiligen,
welken de liberalen als zoofanig nog blijven
vereeren.
Bij kon. besl. van 23 Juli is doctor J. Beesau,
eere-hoofdgeneesheer van de krankzinnigenge
stichten, te Yper, benoemd tot lid van het komi-
teit op de krankzinnigengestich'en, bewaar
plaatsen en doorgangshuizen in het arrondisse
ment ter vervanging en om den lijd uit le doen
van wijlen den heer H. Bossaert.
Giften. Bij koninklijk besluit van 31 Juli
zijn de fabrieken der kerk van Boêsinghe en
van den H. Nikolaas, te Yper, gemachtigd de
volgende gift te aanveerden door hff eigenhan
dig testament van juffrouw Denisa Tilt ca, zonder
beroep,wonende te Yper.
Vertaling) Ik vermaak de navolgende
bijzondere legaten
le aan de fabriek der kerk te Boesinghe,
obligaliën der Belgische Schuld 3 t. h voor
een nominaal kapitaal van 3000 fr. met last eene
gezongen mis te doen celebreeren met uitdee-
ling, aan de armen der gemeente, van 200 kilos
tarwe tot hrood gebakken en jaarlijks en ten
eeuwigen dage te doen celebreeren een jaargetij
de, lc klasse voor M. Frans-Hendrik Titeca, oud
notaris le Boesinghe, voor zijne echtgenoote
Victoria Comyn, alle twee aldaar overleden en
voor hunne familie
2C aan de fabriek der kerk van den H. Ni-
colaas, te Yper,obligaliën derBJgischeSchuld,
3 t. h., voor een nominaal kapitaal van 3000fr.,
met last j aarlijLs en ten eeuwigen dage te doen
celebreeren een jaargetijde le klasse,voor de fa
milie Titeca-Comyn, overleden en begraven te
Yper.
De zooeven door mij genoemde legaten zijn
vrij van alle rechten en kosten
van den priester, afscheid nam, stond hij zoo
licht als een vogel hij ook had willen vlie
gen door de ruimte, om aan de vier gewesten
zijn uiterlijk geluk mede te deelen.
Met den eersten was hij beschaamd om
naar Stroombeke te gaan, dcch er werden
schoone maren over hem rondgestrooid, dat
hij overal op monkeling en vriendschapsbe-
toog ontvangen werd.
Ja, Lena voorzegde het, de wind was
gekeerd, men sprak over hem met lof en eere
in de buurt, en de moeders ruiden
He ja, de jongen heeft gemist maar
missen is mensehelijk, en God weet wat er
van ouze jongens gewordt;'t is toch de schuld
van D'haene, en Remi heeft alles hersteld,
en hij is met een ferme ponke naar huis ge
komen, wel twee duist frank, zeggen ze.
Zoo vergrootten ze, en zoo vergroot of
vermindert men alles in de wereld, ingevolge
de wind zit en het hert gesteld is.
De bewoners van 't Puidenestje waren nu
de beste mensohen van de wereld Remi,
spijts zijn zoo beweenlijk gedrag, werd als
een held aanzien, en Lena zelve was het
beste jong van Stroombeke. O 't was uit
met babbelen; niemand geloofde nog ietsvan
haar scheeve uitkomst met Rob Velghe en
die leelijkaard werd nu als rotte visch aan
zien.
"SEordi voprigezeij,
r grail
r*i
r*n
gjOBSii