Bijvoegsel aan HET YPERSOHE VOLKvan Zaterdag 16|Oogst 1913 DB Z in TRIMARD'S YPER BBBOHDISSEDIEBT Vlaanderen naar Poperirie Van alles Wat Rond de Wereld Naar Amerika I w YPER AHERIKAANSCHE GEBOUWEN Officieele Berichten Onze vijanden willen niet van vrije scho len. Zij willen dat de officieele scholen enkel en alleen bestaan en daarom betitelen zij °nu die scholen met den naam van openbare scholen. rder eischen'zij dat die zoogezeg de scholen ontijdig wezen. Onzijdigheid echter is onmogelijk. De zoogenaamde onzijdigheid welke onze vij anden betrachten leidt noodzakelijk tot ver val van alle zedelijke opvoeding, immers geen zedelijkheid zonder godsdienstigheid. Welnu voor 't geluk van 't volk, voor t geluk der samenleving, voor 't geluk van 't land moet de opvoeding zedelijk zijn dus nood zakelijk godsdienstig. De openbare school moet niets onderwij zen waarover alle menschen niet t ah koord \ijn. zoo luidt de machtspreuk der goddelo- zen die altijd opnieuw tegen ons wordt inge roepen. Om niemandsovertuiging tejkrenken moeten bijgevolg de godsdienstige vraagstuk ken uit het openbaar worden geleerd. Niet tegenstaande dat moet de openbare school aan het kind eene zedelijke opvoeding ver schaffen. En als we dan vragen welke zede- leer men in de school zal volgen, antwoordt men ons :,de zedeleer der eerlijke lieden. En men laat onderverstaan, dat er een aantal ze delijke voorschriften zijn, waarover alle men- schen het eens zijn. Op deze laatste beweering zou nog al wat aan te merken vallen. Nochtans willen we nu voorloopig aannemen dat moorden, branden en andere dergelijke misdrijven door ieder een worden aanzien als laakbare daden. Maar het is niet genoeg aan het kind te zeggen ge moogt dit, of ge moogt dat, niet doen, zonder er bij te voegen WAAROM. Of meent men in gemoede dat het genoeg is het kind een lijst zedelijke voorschriften voor te leggen om er een deltig man uit te kwee ken Dwaas ware het een vraagstuk te willen doen oplossen door een leerling die nog niet kan optellen of aftrekken. Even dwaas is het aan het kind plichten voor te s -hrijven zon der te zeggen waarop de verplichting steunt. Hier nu komt de aap uit de mouw Wij katholieken, wij meenen dat buiten den godsdienst, geen voldoende uitleg van de ze delijke verplichting mogelijk is. Men mag dat nu aanzien als superstitie en bijgeloof, dat raakt ons hoegenaam niet. In onze eenvoudigheid zijn we daar vast van overtuigd, en wij hebben daartoe recht. Overigens wij staan niet alleen op dit ver ouderd standpunt. Onder de niet katholie ke wijsgeeren kunnen we drie klaisen onder scheiden de/eersten meenen dat godsdienst en zedenleer twee onafhankelijke en zelfstan dige gebieden vormen, zoodanig dat de gods dienst niet noodzakelijk de zedenleer £in zij nen val meesleept. Volgens deze^ meening dus ware het mogelijk buiten alle godsdien stig onderwijs de zedelijke opvoeding aan het kind te verschaffen. Anderen loochenen het bestaan van God en geven gewillig toe dat met den godsdienst ook de zedenleer wegvalt dergelijke mee ning zet o. a. Le Dantec vooruit in zijn boek L' Athéisme. Le Dantec en consoorten moes<- ten/weinig vrede hebben met het onderwijs in de zedenleer dat de scholen zonder God aan hun broekventjes opdisschen, vermits ze zoowel de zedenleer als den godsdienst ver werpen. Een derde klas van niet katholieke wijs- geeien denken met ons dat de godsdienst alleen de ware grondslag is der zedelijke we. tenschap en bijgevolg der zedelijke opvoe ding. Men denke slechte aan den'protestant- schen opvoedkundige Foerster, eerst een vurig voorstaander der onafhankelijke zeden leer, maar die door de studie der werkelijk heid tot het besluit kwam dat zedenleer, zonder godsdienstigen grondslag eene onmo gelijkheid is. Eff Rudolf Encken, zegt van den gods- dienstlooze zedenleer Zij meende het leven rijk en den mensch groot te maken inderdaad heeft zij ze arm en klein gemaakt. Als dus de voorstaanders der onzijdige school een zedelijke opvoeding willen geven zonder iemands overtuiging te krenken, staan ze voor een>noplosbaar probleem. Op den duur zal het zedenwetboek zoowel als de catechismus inde scheurmand terechtkomen, om wille van de lieve onzijdigheid. Maar dan zal de openbare school geen menschen meer voortbrengen. Iets dat ons altijd verwonderd heeft, is dat schier alle liberale en zelfs socialistische kopstukken hunne kinderen naar katholieke scholen zenden. En 't is wat in ons zulke verontweerdiging teweegbrengt, als wij die menheeren zien, die vcor hun kinders een godsdienstig onderwijs MENGELWERK N° 37 VIII. THUIS. 1 =3 Vecvolf la Hij greep heur handen en kuste ze, en de twee eerste vingers van haar rechterhand nemend teekende hij zelf een kruisje op zijn voorhoofd, want de arme moeder had het vergeten te doen in haar eindeloos geluk. Dan in den zak schietend haalde hij ma- dameké Dubois'geldbeugel uit, opende hem en schudde den inhoud in moeders schorte. De vrouwe stond verbijsterd, ze 'n wist niet wat zeggen van verbouwereerdheid, en in heur overdaanheid schreeuwde ze Naar vader 1 Vader moet dat zien I... Naar vader 1... Met het woord zonk Remi s hoofd tus schen de schouders, onder het gewicht van zijn schuld en zijn wee. Maar moeder ravelde het geld bije'e'n nam de hoeken van haar schorte op en douw hem voort, vaders kamer in. verkiezen, en het kind van den werkman wil len/verplichten in ongodsdienstige of onzij dige scholen hun kinderjaren door te bren gen. Nochtans kan de zoogezegde onzijdige school niet goedgekeurd worden. Hoort liever nog eens wat de ongeloovi- gen er van denken Meer onderwijs brengt geenszins meer zedelijkheid teweeg, 't Is niet 't onderwijs dat verzedelijkt, 'tis de godsdienstige op voeding. De christene leer moet de grond slag zijn van volksonderwijs, 't Onderwijs moet christen zijn. De school is een heilig dom, waaiuit de godsdienst niet magverban- nen woiden Wie zeide dat De ongeloovige Victor Cousin. Opdat 't lager onderwijs waarlijk goed weze, moet het door en door godsdienstig zijn Wie zeide dat De protestant Guizot. De onwetendheid is beter dan de kwaad- stichtende wetenschap Ik wil dan rechtzin- niglijk, ik zeg meer nog, ik wil vuriglijk het godsdienstig onderwijs Wie zeide dat De ongeloovig gewor den Victor Hugo. Er heeft nimmer een volk bestaan of de godsdienst diende hem tot grondslag Wie zeide dat De ongeloovige J. J. Rousseau, De godsdienstbeginselen zijn duizend maal meer noodzakelijkelijk aan de volkeren dan alle wetboeken Wie zeide dat Nog de ongeloovige V. Cousin. Nationale prijskamp van hoppe te Gent Daze prijskamp wordt gehouden in de wereldtentoonstelling te töent, van den 12 tot den 20 October 1913. Al de hopplanters, die lid zijn van den hopbond, kunnen eraan deelnemen, zonder onkosten. Zij mogen hun eigen gewas tentoonstellen in de volgende klassen 1. Poperingsche Witte Rank. 2. Buvrinsche hoppe of Groene Duitsche hoppe. 2. Vreemde soorten Saaz, Ilallertau, El- zas, Engelsche hop en Poperingsche Préco- ce. Ieder s'aal moet 4 kilos gedroogde, niet gepreste hoppe bevatten. De hopplanter mag zelf het baaltje vullen. Daartoe ontvangt hij, bij den secretaris van den hopbond, een zakje waarop een volg nummer en den naam der soort gemerkt is. Al de baaltjes moeten tegen den 30 Sep tember in het lokaal van den plaatselijken hopbond gebracht zijn. Die begeert mede te doen te Gent, moet zijn naam opgeven bij den secretaris-schat bewaarder van eiken bond, voor den I Septem ber aanstaande te Cromb jke, bij M. Ackerman, onderwij zer te Elverdinghe, bij M. Tamboryn, onderwij zer te Poperinghe, bij M. Felix Vaocaeyseele, rekenplichtige der stedelijkehoppeschaal te Proven, bij M. Muyssen, onderwijzer te Reninghelst, bij M. Hil. Boudewij o, onderwijzer te Viamertinghe, bij M. Desmadryl, onder wijzer te Watou, bij M. Knudde, onderwijzer te Westoutre,/bij M. Delanote, gemeentese cretaris. Rond den 15 September zal elkejdeelne- mer.voor Gent bericht ontvangen, wanneer hij de zakjes mag halen bij den secretaris van den plaatselijken bond. Volgens art. 6 van het reglement zal de Jury voor 3000 fr. geldelijke premies mogen toekennen, benevens diplomas en eeremeta' len. op 24 Augustus igi3 HULDE AAN DEKEN DE BO Te 9 1/2 u. bezoek aan het. Praalgraf van Deken De Bo. Te 10 u. Hoogmis in St Berteng met Va- derlandsch Sermoen. Te 11 u. Feestvergadering op het Stadhuis, Sprekers Adv. DOSFEL, Volksvertegenwoordi ger FRANS VAN CAUWELAERT, Pastor HUGO VERRIEST. Te 2 u. Gouwdag van het Christen VI Verbond op het Stadhuis. Lena was voren om hem het blijde nieuws te melden en daar lag hij, de versletene, uitgemergelde man, met koortsige oogen, staal en hankerend naar de kamerdeur te kijken en te reikhalzen, en, daar verscheen de jongen. Op zijn knieën lag hij voor 't bedde, zoo hertroerend te smeeken Vader vergiffenis Vergiffenis, vader Believe 't u, 't deert me zóó 1... De oude man legde zijn hand op het hoofd van zijn kind, zegende hem met den duim, en sprak zoo bermhertig zoet Wel, kind, 't is allang vergeven en vergeten 't is vergeven met den dag van uw bekeering, seffens, metterdaad. Hij deed teeken aan zijn vrouw, die het licht van't venster verhinderde, dat ze weg moest schuiven en, Remi's wangen streelend, met zijn stijve vingers, jubelde hij Zoe dat ge daar zijt en voor-goed bij ons zult blijven. God zij gedanktSta recht, dat ik u goed bezie Remi stond recht, met de oogen vol en vader blikte hem aan, den jongens hand in de zijne, en hij keek hem nooit-verzadigd aan en hij loech en zottebolde, 'lijk onnoozel O gij deugenietje 1... Dan, Remi's tranen ziende, sprak hij stuur, zooals in den tijd Sprekers MM. M. De Hem, J. Van den 'BergheAdv. Dosfel. Vergadering der Studenten in het Volks huis. Te 3 u. Groote Volksstoet, daarna Cantate op de Groote Markt. 800 zangers en kmuzi- kanten. Te 5 u. Turnfeest op de Markt door S. Michiels Turners van Yper. Te 8 u. Luisterlijke Lichtstoet. Uit voering van Vlaamsche Liederen. Vlamingen van Yper en Arron dissement allen naar Poperinghe op Zondag 24 Augustus. Vlamingen, koopt allen, Zondag aanstaande, het bijzonder DE BO- NUMMER van Het Ypersche Volk Katholieke Jonge Wacht. Maandag laatst vergaderden te Yper de af- geveerdMden der K. J. Waclit van het Ar rondissement onder jvoorzitterschap van M. Achille Denys, voorzitter van het Gouwver- bond der K. J. W. van Westvlaanderen. Na goedkeuriog der mandaten der afgeveer- digden ging men over tot het bepaald vaststellen van de standregelen van den Arrondissementsbond. De bond.zal ook wer ken niet alleen om de gestichte K J. W. In stand te houden, maar om, het Arrondisse ment door, K. J. Wachten te stichten. -Het bestendig bureel werd als volgt vastgesteld Voorzitter M. Advokaat Biebuyck t9 Yper Ondervoorzitters MM. Dr D Hondt te Wervick en Jos. Vandermeersch, advo kaat te Komen Schrijver M. Jos. Sobry te Yper Hulpschrijver M, Aimé Deconinck te Elverdinghe schatbewaarder M. Banoni Vermeulen te St. Jan. We wenschen dat de vernieuwde werking van den Arrondissementsbond, met onder steuning van het bureel van het Gouwver- bond, de beste vruchten mochte voortbren gen in de toekomst. Gilde van 0. L. Vrouw vanTuine. Zon lag laatst, zijnde den Zondag van kleinen Tuindag, hieid de Gilde van O. L V. vanTuine, vereenigingder oud-studenten van/t CollegeHn stad/gevestigd, hare jaar lij ksche algemeene vergadering. Na de com- muniemis in de Kapel der Arme Ciaren waren al de leden vereenigd in 't College om het morgendmaal te nemen en de vergadering bij te wonen. Als naar gewoonte gaf de onvermoeibare hoofdman, M.Julien Antony, het jaarverslag. Niet alleen liet hij den toe stand kennen der gilde en van de psnsioen- kas in haren schoot gesticht, maar ook had hij een welgemeend en welgepast woord van gelukwenschen voor al de gildeleden die zich in den loop van het jaar op de eene of de^ andere wijze onderscheiden hadden. Spreker wakkerde de aanwezigen aan om getrouwe leden te blijven en immer eere te doen aan hunne gilde. In 't bijzoidere steunde hij op het werk der gesloten retrai- ten, die over jaar gesticht werden in 't Col lege, door toedoen van den beminden Heer Principaal en noodigde de gildeleden uit het voorbeeld te geven en in groot getal zich te laten inschrijven voor de nieuwe retraite die.nogmaals einde I Augustus gege ven wordt. Mariaschool. Dinsdag hebben wij de prijsuitdeeling bijgewoond van de Mariaschool. Wij willen niet spreken over de schoone prijzen welke de kinders verdiend hebben, wij wen schen ze, met een woord, hertelijk proficiat doch wij moeten voorwaar een heel bijzonder woordje zeggen over de prachtige uitvoering van een uitstekend feestprogramma. Het is heel en al een lofwoord dat wij moeten richten niet alleen tot de welgeoefende kinders maar ook tot de zusters leermeesteressen en in 't bijzonder lot zuster Marie-Joseph die met zooveel kennis en ijver de uitvoering bereidde en bestuurde. De koorzangen werden onverbe terlijk weergegeven. Het vlaamsche blijspel Het Testament genoot allen bijval, eerst omdat bet een zoo natuurlijke schets was uit het dagelijksche leven en dan omdat het met zooveel kunst werd vertolkt. De kinders der Mariaschool die eene degelijke vlaamsche opvoeding ontvangen, leeren ook op volmaakte wijze de fransche taal. Dit hebben zij bewezen in de uitvoering van het drama Le miracle des fuseaux eene legende uit de XV® eeuw. De mise en scène was verrukke lijk, de uitspraak voortreffelijk en het spel aller heerlijkst. De aanwezigen konden niet genoeg hunne voldoening uitdrukken. Nog eens herte lijk proficiat DICKEBUSCH Bravo Driemaal Hoerah, zoo lunderde 't op Zondag laatstleden, in alle huizen, in alle her ten alhier. Nooit of nooit zag onze gemeente zoo een vieren, zoo een deugdelijk, zoo een geest driftig, zoo een dweersch door katholiek feest Algemeen was het feest, want voorlaan niemand 'k Wil hier niet gekreeschen hebben, 't moet hier kermis en leute zijn, en 'k wil niet meer doodgaan, ook niet. Nu kwam moeder op; ze spreidde haar schorte open op het bed en ruttelde in het geld en de bankbrieven. Ziet ge wel... Daar zè jubelde Pier. Wat zullen ze nu nog zeggen van onzen jon gen, he'?... Wacht! de eerste die nog eer scheef woord uitbrengt, ik sla hem de tanden uit den mond. Dat kwam er zoo aardig, en tevens zoo knoddig uit, en dat klork zoo danig vreemd, uit dien tendengeleefden man, die nog van vechten sprak, dat moeder en Lena en Remi uitschoten om te lachen, en Pier loech mee, tot een hoestbui hem deed ratelen en roche len. Was dat daar een geluk en een zaligheid Lena was weerom in de keuken gegaan bij Meetje, en als moeder en Remi vaders bed verlieten, kwam de jongen recht op haar af en stak haar de hand toe. Lena, sprak hij teeder, ik dank u, over alles wat gij deedt voor vader en moeder en Meetje zult ge mij vergeven Vergeven snakte ze. Wel djeemenis- credo wat zal men nog allemaal hooren 't Is wel duist jaar vergeven, en ge moet er van zwijgen, nè 1... Wat geld, wat geld I... tingelde moe- te Dickebusch durft'noch wil heulen met libe ralen of socialen tenzij wat verdwaalden of verslaafde kruipers. En daarom vierden we al len, onzerjknappe Jonge Vijverwacht ter eere. Vijf honderd mannen en meer in den stoet, die onder tal- en kunstrijke bannieren, in op tochtvaarden, met twee muzieken, Kemmel en Voormezeele, wedijverend om ons prachtig Vaandel te doen opzwellen onder golvende harmonie. Zang en klank helmden beurtelings over ons begeesterd volk, zoodat de intrede in het dorp, onder eenen hemel van vlaggen en vanen op alle huizen, onder den trillenden Vlaamscbea Leeuw gezongen en geklonken bij trompetten en klaroenen, als de zegemarsch heette van een volk in feestrumoer. Tei kerke sprak Eer .v. Heer Dugardvn, proost der Ypersche WachtJ een beredend," een echt priesterlijk woord, voor doel de Jonge Wachters lot mannen te mak-m van plicht en van eer, wachters van eigen eerlijkheid, en eigen gods dienstigheid. Diepe is zijn woord in aller her ten gedrongen, en mochte God het bedauwen en vruchtbaar maken. Grootsch en indrukwekkend weergalmd", als volksbede, onder de gewelven onzer vernieuw de kurk, het we willen God door meer dan 500 mannenstemmen geklonken. De wijding van het vaandel/was gedaan. Ont rolt uwe plooien, zoo zong hem de Wacht/en het kostbaar vaandel ontplooide zijn zoo sym bolisch en sprekend kunstgewrocht de Zwarte Leeuw klimmend langs hel kruis, geborduurl op Pduzelijke kleuren wit k-uis op geluw veld —omzoomd met de groene kleuren der jeugd onzer Jonge Vijverwacht die wijst op de wapens van Pius X en van Vlaanderen ze zijn im mers eene keurbende in 't leger van Kerk en Vaderland omsnoerd met gemeente kleuren, waarboven de nationale sluier ligt le pralen in den wind. Vooruit onze Leeuwenvane ter zege en met een wrong stond de stoet hervormd onder hel geleide onzer flinke Jonge Wachters. Vooruit naar 't lokaal der Wacht, bij 'izingen: Harde koppen zijn de Vlamen Wien hel kruis is toevertrouwd, Nooit en zullen wij ons schamen Dat de Leeuw een kruisbeeld houdt. Bij 't lokaal, in open lucht, aan den voet van het spreekgestoelte stonden Kemmel, Komen, StJan, Elverdinghe, Poperinghe, Housselaere, Westoutre, Locre, Yper en Voormezeele. Dich ter nog kroonhalsde wel te moede Dickebusch met zijn veloclub, zijne hervormde S. Sebas- tiaansgilde, zijne pasgestichte Boerengilde, zijne Ziekengilde, zijne nieuwe O. L V. gilde, zijne Wacht. Al het mannenvolk vangan.ch het dorp geschaard rond zijnen volksgeliefden Burgemeester Heughebaerl metzijnegemeente-, disch/.kerk- en schoolraad. In bronzentale donderde 't kanon den wel kom, daar de klokken den vreugdezang beiaar den over den lande. O, welk een zielroerend, welkeen troostend vertoog voor den jongen Herder-iTen rechte zagen we zijne tranen pere- len /van' aandoening toen hij de brieven, de telegrammen mededeelde van Senator Heer Van den Peereboom. van den volksvertegen woordiger Heer van Merris. van den Provin cialen Raadshier Advokaat Biebuyck, die allen zijn pijnen en pogen bijlreden en hunne wen ken van deelneming wilden draadmaren onzer Vijverwacht ten bate. De gekende en gevierde volksredenaar Heer Aimé Becelaere, in leerzame en begeesterende tale sprak er zijn edel hert uit, om het woord te ontleden van Mgr Ireland leert willen en leert durven weest ridderen zonder vrees en zon der blaam. Zijn streelend, zijn stralend, zijn gloedvol woord maakte diepen indruk en wierd bekroond met een machtig boezee Naar recht en verdienste bedank'e de Eerw. Herder G. Dassonville den talentvollen rede naar, bedankte in hunne taal de vrienden van Komen en alle medevierende Wachten, bedank te zijnen Burgemeester met zijne trouwe leden der gemeente, en sloot bij den wensch dat St. Michiel, Patroon der Vijverwacht, rlle onver schilligheid zoude wakker schudden, allen strijdlust zoude ter zege leiden, opdat wij, zegde hij, den nationaleD strijd der katholieken vol houden, den triomf bevorderen, en Vlaanderen immer godsdienstig en zedelijk bewaren. Begees'erd en ontvlamd, door rede en zang en muziek, zoo ging het volk uileen. Tot diep in den avond is de beste indruk ge bleven en aangegroeid. Niemand vond monden genoeg om het Vaandelfeest naar waarheid te waardeeren. Nooit zal het gehmgen er van vjrgaan. Proficiat aan Dickebusch. Aan Kemmel,aan Voormezeele,aan allen onze wenken van dank en broederlijke dienstveer- digheid. Dickebusch boven! Droevig"— 't Gebeurde in dvijfde k'as van eene lagere school, 't Is ruim 9 uur. Juist zal de onderwijzer met zijn werk beginnen, als hij wordt opgeschrikt door 'n hevig gesnik, dat achter uit de klas opklinkt. Op een der achterste banken ligt een teer uitziende, zeer armoedig gekleed jongentje, voorover op 't tafelblad, 't hoofd op de armen. Met de vraag Wat scheelt er aan, kerel tje gaat de onderwijzer op 't ventje toe. Eerst geen antwoord, doch na hernieuwd aandringen klinkt 't klagend moeder is dood, meester Begaan met 't arme kereltje, zegt de der, al weer in de keuken stappende. Ze trakelde tot bij Meetje, deed haar schorte open en naar Remi wijzend -— 't Is van hem, moeder, van Remi tje 1 Meetje zette groote oogen open, bezag het geld, bezag Remi, en, toen vriendelijk lachend, sloeg ze de handen te gaar en riep 't Is Fernand Dag, Fernand 1 Remi's gemoed kwam weerom vol, en hij stapte het huis uit tot in het geitenkot en weende bitterlijk. Toen hij gesust was, trok hij in huis, en, bij vaders bed gezeten, vertelde hij gansch zijn wedervaren in Frankrijk, zonder iets achter te houden, en als de litanie ophield, was hij aan vader en moeder dierbaarder dan ooit in zijn leven. Tegen avond draafde hij naar den boer, om werk te vragen en van 's anderdaags zat hij al in de haverschuur, aan het dorschen bij-de zakke. Allen dagen stond hij de eerste, zeer vroeg, op, hij had het met Lena bespro ken hij maakte koffie, dan haalde hij Mee tje uit haar bed, kleedde ze aan en troetelde ze in den wissen zetelze was dan uitgerust, wel bij haar verstand en ze kalijnde met hem en hij met haar, tot het uur van vertrekken er wasdan kreeg hij een kruisje en schoer weg, door dik en door dun, naar zijn haver schuur. I 'mmmM Metropolitan Life Insurance Paleis le New-York. Veel menschen uit de pro vinciën, als zijl naar Brussel, hoofdstad van België, reizen, staan ze geslegen door dehooge huizen en hotels dieigebouwd werden op de statieplaats en elders. Die wijze van bouwen om niet genoodzrakt zijn te koste- lijken grond te koopen en toch plaats'te winnen (in de lucht) komt ons van Amerika waar soortgelijke gebouwen ge noemd worden wolkenkrab bers, omdat ze schijnen tot in de wolken te gaan. Nu onze hoogste belgische woonsten zijn nog heel kleine huizen vergeleken bij de ge bouwen in Amerika. Wij geven als voorbeeld de prent van het gebouw van de Metropolitan Life Insurance eene verzekeringsmaatschap pij te New York). Dit paleis is 2i3 meters hoog en telt 5o verdiepingen. Schat eens de kolossale hoog te als gij weet dat de Eifeltoren te Parijs 3oo meters hoog is, en als gij het vergelijkt op de prent met de huizen er nevens die tot 5 verdiepingen hebben een huis met vijt verdiepin gen 't ware al eene heele hoogte in eene stad lijk Yper. Weet wel dat het Metropo litan Life Insurance gebouw nog het hoogste niet is dat bestaat in New-York en men ontwerp; er nu een gebouw van 396 meters hoog en 100 verdiepingen. Dat zijn waar achtig echte babeltorens. Het Metropolitan..- paleis, heeft boven de 10 millioen dollars gekost en een dollar is vijf frank. Ge verstaat gemakkelijk dat al de inwoners van zulke huistorens niet naar boven klemmen langs trappen, maar met talrijke ascenseurs of lifts of opbaalkamers. Als gij de prent goed beziet, kunt ge zeggen, dit gebouw op zijn geheel mist niet aan kunst- lijn en smaak... doch wat effekt moet dit maken als gij zoo beneden staat op de straat en als ge veel zulke monster gebouwen en er zijn er reeds veel dicht bij malkander ziet staan Z et we geven dit zicht voor de eigenaardigheid 't is Amerikaansch maar we hebben liever onze vlaamsche huizen met vlaamsche kunst gevels. onderwijzer Zou 't niet beter zijn, dat ge maar naar huis gingt 't Jongentje schudt van neen. Is vader thuis Ja, meester. Nu, ga dan maar naar vader, mijn jongen... Opeens klinkt 't rauw door de klas Vader is altijd dronken 't Jongentje bleef in de school,daar was hij beter of bij vader. Een moederloos kind dat geen troost kan vinden bij zijn vader O die vervloekte drank 1 Een liberale heilige Het naakt standbeeld van den liberalen beid Ferrer, staat nog altoos rech1 te Brussel, met den naakten rug gekeerd naar de kerk van Ste - Galharina. Soms legt «men 1 voor het beeld gouden bloemen,evenals voor een heiligenbeeld. Nog een Ferrerproces is voor de rechtbank der S ine gevoerd en geëindigd. Mej. Bonnard, die thans te Londen als typi ste den kost voor zichzelve en haar zoon ver dient, was indertijd juffrouw van gezelschap bij mevrouw Meunier, een li fdadige oudedame, die veel gaf voor wat ze dacht dat tot welziju harer medemenschen kon strekken. Ferrer, de Spaansche anarchist, loerde op haar geld, en om met haar ia aanraking te kunnen komen, besloot hij Mej. Bonnard* te trouwen. Hij had wel eene vrouw, maar dat was min der bij dezen gewetenloozen kerel, en zoo ging hij met de Parijsche dame voor leden eener vrijmetselaarsloge een vrij huwelijk aan. Ferrer slaagde er nu in, met mevrouw Meunier kennis te maken, en hij bracht het zoover, dat zij haar getnele vermogen aan zijn vrije school vermaakte, met uitzondering van 100.000 fr welke Mej Bonnard ontvangen zou De dame stierf en Ferrer gebruikte het geld voor de bloedigs revolutie te Barcelona. Ook de 100 000 fr. zijner vrouw nam hij in beheer, en zij had niets dan een kind. 's Achternoens moest Meetje slapen, wil lens nillens, en 's avonds, als Remi inkwam, haalde hij hear beneden en klapte en zotte bolde met haar en gansch het huisgezin, tot het vrouwtje begon te suffen en hem Fernand of Menheere te noemen dan nam hij haar uit den zetel en droeg ze naar bed, want ieder harer woorden was een priem in zijn hert, hij kon het noch lijden, noch gebok- ken. Alle avonden, vooraleer naar zijne slaap kamer te gaan, vroeg hij geknield den zegen van vader en moeder, en na den zegen smeeekte hij vergiffenis af. Na twee, drie dagen schoot vader uit Is dat nu haast gedaan met die vergif fenis? Vader, believe 'tu, smeekte hij, laat me dat voortdoen ik heb geleerd, dat er bij God last van penitentie blijlt en, iedermaal ge mij vergiffenis schenkt, voel ik dien last ver minderen... O ik zou zoo geerne volkomen ontslegen zijn Ze lieten hem begaan en werden die doe ning gewend. 't Puidenestje was een hemel op aarde, en vader, die pas eenige dagen geleden op ster ven lag, sprak al van op te staan en rond te wandelen. Den eersten Zondag hoorde Remi mis te Roeselare na de misse stapte hij bij pastor Denys en toen hij, na een laatste handgreep Nu begon ze een proces om die 100 duizend frank uit de nalatenschap le veik'ijgen, en die zijn haar door de rechtbank dan ook toegewe zen. In het vonnis wordt uitdrukkelijk op de schandelijke handelwijze van Ferrer gewezen. Ferrer is toch nog altoos een groote heiligen, welken de liberalen als zoofanig nog blijven vereeren. Bij kon. besl. van 23 Juli is doctor J. Beesau, eere-hoofdgeneesheer van de krankzinnigenge stichten, te Yper, benoemd tot lid van het komi- teit op de krankzinnigengestich'en, bewaar plaatsen en doorgangshuizen in het arrondisse ment ter vervanging en om den lijd uit le doen van wijlen den heer H. Bossaert. Giften. Bij koninklijk besluit van 31 Juli zijn de fabrieken der kerk van Boêsinghe en van den H. Nikolaas, te Yper, gemachtigd de volgende gift te aanveerden door hff eigenhan dig testament van juffrouw Denisa Tilt ca, zonder beroep,wonende te Yper. Vertaling) Ik vermaak de navolgende bijzondere legaten le aan de fabriek der kerk te Boesinghe, obligaliën der Belgische Schuld 3 t. h voor een nominaal kapitaal van 3000 fr. met last eene gezongen mis te doen celebreeren met uitdee- ling, aan de armen der gemeente, van 200 kilos tarwe tot hrood gebakken en jaarlijks en ten eeuwigen dage te doen celebreeren een jaargetij de, lc klasse voor M. Frans-Hendrik Titeca, oud notaris le Boesinghe, voor zijne echtgenoote Victoria Comyn, alle twee aldaar overleden en voor hunne familie 2C aan de fabriek der kerk van den H. Ni- colaas, te Yper,obligaliën derBJgischeSchuld, 3 t. h., voor een nominaal kapitaal van 3000fr., met last j aarlijLs en ten eeuwigen dage te doen celebreeren een jaargetijde le klasse,voor de fa milie Titeca-Comyn, overleden en begraven te Yper. De zooeven door mij genoemde legaten zijn vrij van alle rechten en kosten van den priester, afscheid nam, stond hij zoo licht als een vogel hij ook had willen vlie gen door de ruimte, om aan de vier gewesten zijn uiterlijk geluk mede te deelen. Met den eersten was hij beschaamd om naar Stroombeke te gaan, dcch er werden schoone maren over hem rondgestrooid, dat hij overal op monkeling en vriendschapsbe- toog ontvangen werd. Ja, Lena voorzegde het, de wind was gekeerd, men sprak over hem met lof en eere in de buurt, en de moeders ruiden He ja, de jongen heeft gemist maar missen is mensehelijk, en God weet wat er van ouze jongens gewordt;'t is toch de schuld van D'haene, en Remi heeft alles hersteld, en hij is met een ferme ponke naar huis ge komen, wel twee duist frank, zeggen ze. Zoo vergrootten ze, en zoo vergroot of vermindert men alles in de wereld, ingevolge de wind zit en het hert gesteld is. De bewoners van 't Puidenestje waren nu de beste mensohen van de wereld Remi, spijts zijn zoo beweenlijk gedrag, werd als een held aanzien, en Lena zelve was het beste jong van Stroombeke. O 't was uit met babbelen; niemand geloofde nog ietsvan haar scheeve uitkomst met Rob Velghe en die leelijkaard werd nu als rotte visch aan zien. "SEordi voprigezeij, r grail r*i r*n gjOBSii

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1913 | | pagina 3