Vlaanderen leeft! Binnenland 48e Jaar Nummer 2479 Wekelijksche Oplage 8000 nummers Zaterdag 30 Oogst 1913 CALLEWAERT-DE MEULENAERE ftcrbdijbc ItaUiuUr DE KWESTIE VAN ANDRINOPELEN Vlamingen uit het Westland, Leest en verspreidt uw blad UITGEVER DRUKKER Telefoon N° 52 Al wat opstel, aankondigingen, inschrij vingen, enz. betreft, moet vrachtvrij aan den Uitgever gezonden worden Handschriften worden niet teruggezonden. Naamlooze schriften worden niet in acht genomen. Briefwisselaars worden verzocht telkens hun volledig adres op te geven. Ieder boek waarvan twee afdruksels zijn ingezonden, wordt besproken. BOTERSTRaaT, 3 6, YPER AANKONDIGINGEN Gewone 0.15 de regel. In 't blad 0.30 de regel. Rechterlijke 1 fr. de regel. Groote en langdurige volgens overeenkomst. INSCHRIJVING VOOR 'T HEELE JAAR öu/tón Beltlë vracht er bil. Prijs per Nummer £3 centiemen. Zonda? 31 Augustus 16c zondag na Sinxen. (t- Zondag van September). Feest der HH. Engelen Bewaarders (leest met octaaf). H. Raymondus Nonnatus, belijder. Evangelie van den Zondag. In dien tijd kwam Jezus op een sabbat in het huis van een van de hoofdmannen der Farizeërs om den maaitijd te nemen, en zij hielden het oog op hem gevestigd. En zie, daar was voor hem een waterzuchtig mensch. En Jesus nam het woord en richtte zich tot de wetgeleerden en Farizeërs, zeggend Mag men op Sabbat genezen Maar zij zwegen. En Hjj raakte hem aan en genas hem en zond hem weg. En Hij nam het woord en zeide tot hen Van wien uwer zal een ezel of rund in een put vallen zonder dat hij het aanstonds er uit trekt op den Sabbatdag 1 En ze waren niet in staat, Hem daarop te antwoorden. Maar Hij sprak tot de genoodigden eene gelijkenis, met het oog erop, hoe ze de eerste plaats uitkozen, en zeide tot hem Wanneer ge door iemand ter bruiloft wordt genoo- digd, ga dan niet op de eerste plaats zitten, opdat het u wellicht niet gebeure dat een aanzienlijker dan gij door hem genoodigd is, en dat hij die u en hem genoodigd heeft u komt zeggen maak voor dezen plaats, en ge dan met schaamte de laatste plaats gaat innemen. Maar wan neer ge genoodigd wordt, ga dan heen en zet u op de laatste plaats, opdat hij die u genoodigd heeft, wanneer hij komt, u zegge Vriend, ga hooger op. Dan zal het u tot eer zijn voor die met u aanzitten. Want wie zich zeiven verheft zal vernederd, en wie zich zeiven vernederd zal verheven worden. Maandag 1 September. H. Rosa van Lima' maagd H. A Igidius, abt. Dinsdag 2. H. Slephanus, koning van Hon- gariën. Woensdag 3. H. Remaclus, bisschop. Donderdag 4. H Rosalia, maagd. Vrijdag 5. H. Bertinus, abt. Zaterdag 6. H. Laurentius-Juslinianus bisschop. Gedurige Aanbidding te Yper (Belle-Gast huis). Wat een geluk, welk een eer Vlaming te zijnMet aandoening zullen de naneven het lijden en strijden der ouderen gedenken, en de vlaanasche glorie-dagen welke wij nu beleven, met fierheid, herinneren. Want ja, we leven in glorie en victorie en we gaan met vaste stappen de eindzegepraal van het volle recht te gemoet. VLAANDEREN LEEFT en 't bewijs ervan ligt in dat onverdroten werken en wroeten, dat moedig koppige strijden, dat vreugde volle feestevieren Vlaanderen rond I Vlaamsche feesten waren het te Antwer pen bij de verjaring der Vrijgekochte Schel de. te Aalst ter eere van O. L. Vrouw ter Druiven, te Diest ter eere van S. Joannes- Berchmans, te Mechelen ter eere van O. L. Vr. van Hanswijck, te Pitthem voor Ver biest, te Ingoyghem voor Verriest, te Pope ringhe voor De Bo... Eene uitzondering maar in Vlaanderen... GENT Daar is het voor 't oogenblik de ze gepraal van Vulgarisateurs en andere vlaamsch-haters...Edoch, is die wereldfoor, die groote bazar wat anders dan een vuur werk dat losbarst en uitsterft?trouwe beeld van het einde der fransche dolheid in Vlaanderen.... Ja 't is het einde.... Alswanneer Z. M. de Koning, Zaterdag over veertiendagen voor de vierde maal dit jaar—Gent bezocht, voor de onthulling van het gedenkteek9n aan de Vlaamsche kunstschilders, de ge broeders Van Eyck, waren alle officieele redevoeringen uitsluitend fransch Maar toen onze Koning de hoofdkerk van Sint Baafs binnentrad om er Van Eyck's mees terstuk: de aanbidding van 't Lam te bewon deren, aldaar werd hy verwelkomd in 't vlaamsch door den vlaamsehen bisschop Mgr Stil'emans. Ja 't is het einde want de Vlamingen, de Gentenaars, zullen niet meer dulden als vreemdelingen bshandeld te worden in eigen land en streek. Het arrondissement Gent telt 300.793 enkel vlaamsch sprekenden 57.276 Vlaamsch en fransch sprekenden Dat maakt nagenoeg 350.000 Vlamingen en 3.175 enkel Fransch sprekende. Voor dat bandvolletje van 3175 moest het eene fransche wereldbazar zijn, moest te Oent alles in 't Fransch geschieden, moest tzaar Braun zijn dwaas en taalverkrachtend besluit nemen de Vlamingen aan de deur te zetten.... Edoch 'tis het einde van het rijk der dwingelanden. VLAANDEREN LEEFT K? De Vlaamschestrijdis in West-VlaaDderen ontstaan... De werkers van het eerste uur zijn reeds bij den Höer Gezelle, De Bo, Busschaert... en zooveel anderen, t Is zoo deugdoende hun werken te vernemen in de §in{ Luitgardis-gilde, in Rond den Heerd in Biekorf De tweede generatie begon den strijd in hunne college-jaren Rodenbach stond aan het hoofd dezer helden. Hoe droevig ook, is. het toch heerlijk en aanmoedigend de ge schiedenis na te gaan van dit lijdens-tijdstip. Tusschen beide geslachten staat deze dien wij nog bewaren en vieren Hugo Ver riest, leerling van Gezelle, collega van De Bo, leermeester van Rodenbach... Wonderlijk is het te beschouwen hoe de Vlaamsche strijd, de jaren door, vervastte, uiteen zette en ook met de jaren ernstiger werd, van den eenen kant wetenschappelij ker, van den anderen kant volksgezinder. Nu zijn de dapperen van Rodenbach's tijd oud geworden, jongeren zijn ook groot geworden... en onze voormannen ze telen tot in de wetgevende kamers, tot op de hoogleeraarstoelen. Vermits Westvlaanderen de wieg was van de Vlaamsche Beweging, paste het goed, dat dit jaar, de drie bijzonderste feesten in Westvlaanderen gevierd werden... PITTHEM... INGOYGHEM... POPERINGHEL. Te Pitthem was het een samenslroomen van geestelijk en burgerlijk hooger gezag, mannen van wetenschap, letteren en kunst, vooral Vlaamsche studenten, Vlaamsche geestelijken en Vlaamsche strijders om den doop der Vlaamsche wetenschap te vieren in het huldigen van een te lang vergeten Groote... Pater Verbiest. De klank der Pittemsche feesten—schrijft Hooger leven zou nog lang in de trillen de lucht van Vlaanderen blijven hangen zijn ware hij niet versmolten geweest in nieuw jubelgeschal te Ingoyghem, in ander feest- gelui te Poperinghe. Grootsche feest°n, Vlaamsche feesten, al feesten Gent daargelaten) even verblij dend ook voor het Christen bert Gelukkig is de Vlaamsche strijd zoo ver gevorderd, het Vlaamsche leven zoo hoog reeds in eer hersteld dat alles Vlaamsch was te Pitthem... Had Ferdinand Verbiest moeten vijftig jaren vroeger gevierd worden dan zou het gegaan zijn gelijk voor Pater Desmet te Dendermonde en voor Pater Da miaan te Leuven, hesl of ten .grooten deele in de taal van che% nous De tijden zyn veranderd VLAANDEREN LEEFT I Opmerkensweerdig is het hoe zooveel van degenen waarover wij ons roemen,van dege- nenen die wij met fierheid noemeD, van de genen die wij dezer dagen vierden Verbiest, Verriest, De Bo, Vlaamsche priesters zijn. Is dat niet als ware 't om de faam en do eer te wreken van de Vlaamsche priester schap, eenmaal zoo hatel k gekaakslaagd, als le plus ignorant des clergés Is dat geen weerklinkend antwoord aan een naar Frankrijk overgewaaidenBelg,den antikleri kalen schrijver Maeterlinck, die zegde: «dat de Vlaamsche beweging een werktuig is in de handen van eenige lompe dorpspastoors, om de bevolking van 't arme Vlaanderen dom te houden en klerikaal HUGO VERRIEST'S feesten te Ingoyghem Laten wij naar Ingoyghem gaan waar gansch Vlaanderen is toegestroomd om al daar den volgens den fransebgebekten oh 1 zoo beleefden Maeterlinck lompen dorpspastoor... HUGO VERRIEST te vieren. Van Vichte tot iDgoyghem was het een prachtige en kunstige versiering aan alle huizen en straten. Daar waren grooten en kleinen, rijken en armen, geletterden en ongeleerden, allen Vlamingen, en Noord- Nederlanders er bij, in een stoet van vijftien duizend man om den vlaamschen held hulde te bieden... Te Ingoyghem ontving Pastoor Hugo Verriest stralend van gezondheid, van geluk en vlaamsche fierheid. Trompetgeschal,muziekmarschen.vlaggen- gewemel, volksgejubel, vlaamsche lied, alles beurtelings, alles dooreen in een koninklij ke zege... Hugo Verriest weent bij beurten en bedankt ontroerd voor de genegenheid, om de vereering die de voorbijstroomende menigte hem betuigt, welke men hem uit spreekt op vergadering en feestmaal, welke hem aangeboden wordt door het hoogste het koninklijke gezag van 't land in de vol gende bewoording aener draadmare Wij sturen on\e levendige gelukwen- schen aan den eerbiedweerdigen priester, die door gansch Vlaanderen wordt geëerd en die heden met begeestering wordt gevierd. Het is ons bijzonder aangenaam hem in die omstandigheden on\e oprechte genegenheid te betuigen en tevens hulde te brengen aan \ijn talent en \ijn edel karakter. Geteekend Albert, Elisabeth. Als wanneer alle vereerders uitgesproken waren dan stond de gevierde recht en sprak Ik ben gansch mijn leven een kind der waar heid geweest en ik ben er thans fier op, dat men mij feest. Heel mijn leven heb ik de schoonheid van Vlaanderen medegedragen en ons volk zal er door herworden. De waarheid heeft mij steeds op de lippen ge brand, dat er groei in ons volk zit, en het zal wor den wat gij zeiven zult willen. Sinds 9 Juni was het vijftig jaar geleden, dat ik te Brugge als professor optrad, en sindsdien heb ik iederen dag gewerkt, uit al mijne krachten ge werkt, met al de liefde van mijn ziel en de waar heid van mijn hert voor Vlaanderens herleving. Vlaanderen ligt niet buiten u. Het is de Hemel hoven uwe hoofden, de velden rondom u. De geest van Vlaanderen is de geest van uw hoofd en van uw verstand. Vlaanderens gevoelen is 't gevoelen van uw hart. De kracht van uw land ligt in u, Zijn onder wijs ligt in u. Ik herhaal, wat ik vóór driejaren het edel ko ningspaar heb gezegd Wie zal er den weg van dit volk versperren Niemand Dat Vlaandei en leve i Leve Vlaanderen Dit is een flauwe schets van de Vlaamsche feestte Ingoyghem op Zondag 17 Oogstl913. DE BO'S feesten te Poperinghe De propheten hadden 't voorzegd. Ze voorspelden dat het Zondag 24 Oogst ging Vlamingen regenen en dat de De Bo's feesten eene eerste doch grootsche uiting van het Vlaamsche leven in het Westland zouden zijn... zij spraken waarheid Het Vlaamsche Westland is ontwaakt en voor goed 1 Hulde aan die het Vlaamsche leven wak ker hebben geschud in 't Westland, voorna melijk aan den Westvlaming Dr Allaeyg te Antwerpen, aan den Antwerpschen Kring Pro Westlandia met Dr Phil. Borms aan 't hoofd Hulde aan de Poperingsche inrichters van het De Bo's feest, in 't bijzonder aan de Af- deeling van het Davidsfonds en eerst en meest aan E. H. Verhamme, leeraar aan 't College, voorzitter van 't Davidsfonds, de ziel van gansch de feestelijke beweging. De antiklerikalen op zijn fransebge bekten, hoogbeleefden Maeterlinck's kun nen hem nu ook klasseeren tusschen de lom pe pastoors, in de rangen van le clergé le plus ignorant het antwoord zullen zij vinden in het Staatsblad ofte Moniteur waar de uitslagen beboekt staan behaald door leeraar Verhamme met zijne leerlingen in den algemeenen wedstrijd tusschen de leerlingen van 't middelbaar onderwys. Wij kunnen het niet aangaan eene trouwe beschrijving te geven van de ontvangst aan de statie, het bezoek aan De Bo's praalgraf met aanspraak van H. Verhamme, de plechtige hoogmis in St Bertinus hoofdkerk met Vaderlandsch sermoen door E. H. Frutsaert S. T. L. onderpastor te Brugge, de feestvergadering op het stadhuis met de redevoeringen van Volksvertegenwoordiger Frans Van Cauwelaert, Advokaat Dosfel en Pastoor Hugo Verriest het feestmaal met verschillige veelbeteekenende heildronken, den gouwdag van het Christen Vlaamsch Verbond op het Stadhuis met de sprekers M. De Hem van Yper, J. Van den Berghe van Roesselaere en Advokaat Dosfel de stu dentenvergadering met de aanspraken van Advokaat De Groeve en Volksvertegenwoor diger Van Cauwelaertden ontzagelijken geestdriftigen stoet door de straten van de stede de meeting op de markt waar Dr Phil. Borms en Dr Phil. Claes van Antwer pen spraken; de uitvoering der De Bo can tate op woorden van Van Hautte en muziek van R. Ghesquière van Gheluwe, het Turn- feest door St Michiels Turners van Yper, het avondfeest.... Met een woord Poperinghe haalt eer van zyn feest, zoo schoon was het dat moei lijk een tweede feest dit eerste zal kunnen evenaren... Poperinghe de hoofdstad van het Westland herleeft in Vlaamsche leven Ook het Westland en gansch VLAANDEREN LEEFT 1 Uit de verschillige aanspraken en rede voeringen willen wij voor vandaag het vol gende meêdeelen Het Vlaamsch Sermoen door E. H. FRUTSAERT, S. Th. L. over de Heilige Liefde des Vaderlands Dit woord van den beroemde kanselrede naar was misschien wel het aangrijpendste, het prachtigste oogenblik van den overschoo- nen dag. De vermanende stem van den vlaamschen priester viel meer dan twintig minuten door de wijdsche kerk. Nooit, eg de ons een Antwerpenaar, heb ik op een meeting krachtiger voordracht gehoord. Ook was de indruk op de toehoorders onbe schrijfelijk. Had men $ich niet in het Huis van God bevonden een donder van to'. juich ingen ware losgebroken. In het hoogkoor alleen hoorden wij een zangerige stem peg gen Wat is dat schoon Het was Hugo Verriest. Vandaag huldigen wij, zoo begon de gewijde spreker, een priester die in hem voelde opwellen de hoogste liefde de liefde tot God en het Vaderland.Zijn heerlijk beeld kan ik voor u niet doen oprijzen zonder u ook van Vlaanderen te spreken en u De Bo's woorden te herinneren Bemint uw Vader land en zijne taal. Vlamingen, bemint uw Vaderland met eene heilige liefde Pijnlijk is het te moeten zeggen dat er Vlamingen gevonden worden die hun Vader land niet beminnen.... Wanneer m9n u vraagt Wien vieren wij heden Dan zult gij antwoorden Wij vieren een grooten taalgeleerde, iemand die de Vlaamsche letterkunde met schatten heeft verrijkt iemand die, zijn leven lang, in 't Vlaamsch heeft gesproken, geschreven en gedicht.... want De Bo was den waren vlaamsoh- gezinde die in de Vlaamsche taal de klan ken zijner vaderen voelde. Zijn tale was zijn fierheid, zijn trots, het hooger leven van zijn denken en zijne ziele. Ja, dien huldigen wij. dat vieren wij maar nog meer als dat. Wat wij vooral in De Bo vieren is dat bij eigen spraak heeft doen achten en beminnen wat wy vooral in hem huldigen is de Vaderlandsliefde. Wat is het Vaderland dat wij beminnen moeten Het is meer dan het plekje grond waar- De Balkaansche volkeren zijn nu met vrede onder malkander, mocht hetblijvenduren., (als het maar blyft duren De hangende kwestie is nog deze Zal Andrinopelen in de handen der Turken bly ven?-^- Wij twijfelen er niet aan. Turken en Bulgaren zijn er over in onderhandeling. De Turken zijn beslist Andrinopelen te behouden.Op welke voorwaarden zullen de Bulgaren er in toe stemmen Zal het eindigen met een nieuwen oorlog Intusschen is eene zending van Turksche afgeveerdigden, onder voorzitterschap 'van Rechid Salvet Bey op reis naar de verschillige landen van Europa om aan al de'Staatsbe- sturen te vragen het bezit van Andrinopelen aan de Turken te herkennen. De prent stelt ons de leden van het gezantschap voor. op wij geboren zijn het is meer dan eene bepaalde en op de landkaart afgebakende 8treek.Onze vlaamsche velden zyn prachtig en schoon, onze vlaamsche steden zijn mach tig en grootsch, onze vlaamsche dorpen zijn lief en schilderachtig maar dat is toch enkel het stof, het vergankelijke. Wat onver gankelijk is,wat blijven zaldat is het hert, de ziel van het volk, het hooger leven van zijn denken en gevoelen. Wij zijn Vlamingen, niet omdat wy het noord-westen van België bewonen maar omdat wij gesproten zijn uit eigen, Vlaam- chen stam,omdat wij eigen Vlaamsche taal, eigen Vlaamschen aard bezitten. Wij zijn Vlamingen 1 alles wat een volk kan groot maken hoeven wij niet bij anderen te zoeken, wij hebben het van ons eigen Ons Vlaamsch... Ons Vlaanderen heeft eigen ziel, het leeft, met eigen krachten, het eigen leven zijuer ziel, De Vlaming en zulks waardeerde De Bo zoozeer bij zijn volk heeft al de eigen schappen, zooals de andere volkeren, om zich door eigen middelen groot te maken. Dat is het ideaal dat wij in De Bo hul digen, het ideaal dat in ons volk moet ver wezenlijkt worden. Stamgevoel en volksfierheid, neen, dat hebben te veel VlamiDgen nog niet genoeg Velen zijn nog over hun Vlaamsch-zijn be schaamd. Velen der begoede standen ver achten de eigen Vlaamsche taal, die zij ver wijzen naar knecht en meid I Wij bezitten eene Vlaamsche letterkunde en zij keDnen ze niet, een kunst en zij zijn onbekwaam deze te bsseffen ons heerlijk verleden ligt voor hen gesloten, zij weten niets uit eigene geschiedenis, niets van het verleden, niets van Vlaanderen's grootheid 1 Vlaamsch-zijn moeten wij, Vlaamsch- zijn moet het volk... en Vlaamsch-zijn van godsdienst, 't is te zeggen christen en katho liek dwars door. Waar is bij velen de fiere godsdienstzin der vaderen gevaren Na jaren verdrukking is het volk ont waakt, nu streeft het naar Vlaamsch leven, Vlaamsch recht, Vlaamsch bestuur. De helft wellicht onzer landgenooten doen nog niet meê aan die ontwaking. Zij missen aan de Vaderlandsliefde die bestaat in den stam te beminnen waaruit zij gespro ten zijn. Vergeet het niet, o volk van Vlaande ren I dat uw vlaamsch-zijn uwe fierheid uitmaakt en uwen roem weest vlaamsch broeders en zusters uit Vlaanderland, weest vlaamsch uit deugdzaamheid. Dat hebt gij wellicht nog niet veel hoo- ren zeggen stamgevoel en volbsfierheid zijn heilige zaken, die dat misprijst handelt niet deugdzaam en is nietGode aangenaam. De liefde tot de stambroeders heeft God zelf neergelegd in uwe ziel 1 Wil ze daarom niet verachten. Om Zijne Wijsheid na te leven moogt gij uw eigen wezen niet veran deren. Dat gij Vlaming zijt, dat gij uwe Vlaamsche taal bezit,dat gij Vlaamsch bloed in de aderen hebt, dat uw aard Vlaamsch is, dat gij uit Vlaamschen stam ontsproten zijt... dat is het werk van den Schepper. God wil niet dat gij uw eigen wezen schen den zoudt. God maakte u niet tot Fransch- man of tot Duitseher, God heeft u Vlaming gemaakt; gij moet het blijven. Jammer dat de hoogere, de leidende standen dat niet genoeg begrijpen..: dat het stambewustzijn zoo nauwaanden godsdienst verbonden is. Den dag dat het volk den God zijner Vaderen ontrouw werd, is het vreemd aan eigen stam geworden Hoogere standen hoort wat ik u zeg het volk is den godsdienst afgeweken den dag dat gij het als boertig en klein hebt misprezen. Van natuurswege is de Vlaming opeo- hertig en los hij is niet gemaakt voor 't veinzen. Geeft den Vlaming alles weer wat hem ontnomen werd, en gij zult in Vlaanderen verwekken: reine geesten, groo te herten, kuische geslachten. Leeft op uw Vlaamsch, gij zult het goede rondom u verspreiden, gij zult deugdzaam zijn I De Bo droomde anders niet dan dien heerlijken droom 1 Voor u, vrienden uit het Westland, zul len de De Bo's feesten zijn, wat de Hugo Verriest's feesten voor gansch het Vlaam sche Volk geweest zijn het teeken tot ont waking I Ja 'tzal 1 Want hier heeft De Bo geleefd, bier te Poperinghe staat het praalgraaf aan zijne nagedachtenis door het Vlaamsche volk opgericht. Bemint, o Vlamingen, be mint uw Vaderland, en bemint het voor God 1 Dank aan hetDavidsfonds dank aan het Christen Vlaamsch Verbond dank aan de dappere vlaamsche strijders van Pro Westlandia voor al het goede dat zij om de heropwebking van het volk stichten, mocht den zegen des Allerhoogsten hun Vlaamsch, Christen, deugdzaam werk mil- delijk Bteunen en beloonen. Bij zulke woorden hoeven wij niets te voegen... eens te meer klinkt uit aller vlaamsche herten de kreet van de hoop in de toekomst (le naaste toeeheen ander Vlaamsch woord uit Poperinghe). «HET YPERSCHE VOLK» DE SCHOOLWET M. Woeste heeft het verslag over het school wetsontwerp neergelegd. Wij bespre ken de wet en dit verslag per naaste. Onze lezers weten dat het ontwerp Poullet vier punten betreft 1) Verplicht onderwijs (door liberalen en socialisten ook gevraagd)2) Merkelijke ver betering en vastere positie voor de onderwij zers (dit door gansch het onderwijzerskorps betracht) 3. Uitbreiding van het volkson derwijs door de invoering van den vierden graad, tot bate van meerdere verstandelijke ontwikkeling der kinders van kleinburgers en werklieden 4) rechtveerdige gelijkheid van overheidswege \iór alle degelijke inge richte scholen. Juist omdat dit vierde punt in het ontwerp staat zullen de liberalen en socialisten de beweging beginnen tegen de voorgestelde wet. Volgens Le Patriote weten laat heeft de antiklerikale kapitalist Ernest Sol- vay 5oo,ooo fr. gegeven aan de liberalen en 5oo,ooo fr. aan de socialisten om den strijd aan te gaan tegen het schoolwetsor.twerp. Daar de voorgestelde verbeteringen gansch het wezen van 't volksonderwijs bevatten is eene beweging tegen her schoolwetsontwerp dus rechtstreeks gericht tegen het volkson derwijs zelf,, tegen de school. Wij verhopen dat de leden der rechterzijde zullen haar op de tanden hebben en tot spijt van die 't benijdt, tot deugd van die 't ver heugt, de schoolwet doen doorgaan en doen zegepralen vóór 11 November aanstaande. Dit is de wil, de eisch der katholieke be volking van Belgie M. Pieard en de Schoolwet De heer Picard, die lange jaren de socialis ten in den Senaat vertegenwoordigde, slaat onverbiddelijk uit de handen der kartelman nen, de wapens met welke zij het nieuw schoolwetsontwerp meenen te bestrijden. Hij bewijst 1. Dat het verleenen van toelagen aan het vrije onderwijs geenszins strijdt tegen den geest der grondwet 2. Dat het onzin is, te beweeren dat het ondersteunen der vrije scholen het officieele onderwijs noodzakelijk vernietigen moet. 3. Dat de vrije katholieke scholen in 't al gemeen geen kloosterscholen zijn. MPicard voegt erby Het bestaan van vrije scholen behoort in België tot de overlevering. Zij bestonden te allen tijde als de uitdrukking van den geest van uiterste onafhankelijkheid, welke een der historische en heilzame bestanddeelen j uitmaakt van ons nationaal karakter. Bekendmakingen bulten West- en Oostvlaanderen worden ontvangen bij AGENCK HAVAS, te Brussel- VLAANDEREN LËEFT ran i ran VLAANDEREN LEEFT I run ran VLAANDEREN LEEFT

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1913 | | pagina 1