Bijvoegsel aan HET YPERSCHE VOLKvan Zaterdag 13 September 11913 dan onze Cftristetie Sonaten TRIMARD'S tpei&iiiiiiiheieit Rond de Wereld - Rome-Italië GouwveMfler Kali). JoojeWacmta van westviaandereq YPER VRAAGSKES OYER YRAGEN SS De Katholieke Jonkheid te Rome f MENGELWERK N° 41 IX. JONG LEVEN. Het laatste middel tegen de muilplaag. Bravo voor onze vlaamsche jongens 1 Beste vriendende groote dag nadert, waarop gij. voor de eerste maal, als jonge soldaten, het ouderhuis zult verlaten om het soldatenpak aan te]trekken en alzoo een tijd uw vaderland te dienen. Wij zijn blijde, ja blijde, dat ons leger niet langer meer zal samengesteld zijn uit rif er aft] e meest dat zijn corpus voor geld ging verkoopen, of alleen uit werklieden- poons die optrokken omdat ze wel optrek ken moesten, dewijl ze niemand hadden om in hunne plaats te marcheeren. Nu, trekt iedereen op! Nu kr.jgen wy een leger dat heel het land zal vertegenwoor digen, een treffelijk leger, een schoon leger. Vroeger zagen de ouders met tranen in de oogen hun zonen naar den troep vertrekken, omdat ze hen zoo goed als naar hun verderf zagen.loopen. Maar nu, \al het zoo niet meer zijn Nu MAG het zoo niet meer zijn. We zullen daar wel voor zorgen Gent. In de kerk van O.-L.-Vrouw) St-Pieters, gelegen St-Pietersplein, om 11 ure. Hasselt. In de kerk der Broeders van Liefde, ten 9 ure. Yper. In de kapel van den Soldatenkring, G. de Stuerstraat, n. 37, ten 9 ure. Kortrijk. Van den Peerenboomlaan 36, in de kapel van den Soldatenkring, ten 9u, van Octo ber tot april, ten 8 1/2 ure van april tot october. Leopoldsburg (kamp van Beverloo). In de pa rochiekerk, ten li ure. Leuven. In de Vleminkxkapel, of de kapel der PatersRecoletten,Vlamingenstraat, 6t,ten91/2 u. Luik ln de kerk der Paters Redemptoristen, Hors Gbateaustraat, ten 9 1/2 ure Mechelen. In de kapel van den Soldatenkring, Korte Haargracbt, ten 10 1/2 ure. Meenen. In de St-Vaast, ten 91/2 of 11 ure. Namen. In de kerk der Paters Jezuieten, Ju- stitieplaats, ten 10 ure. Oostende. In de kapel der Broeders van Lief de, Stockholmstraat, d. 5, ten 9 1/2 ure. St-Nicolaas. In de booldkerk en in de kerk van O.-L.-V. beide nabfj den Soldatenkring. St-Truiden. In de kerk van de Paters Redemp toristen, Steenaertberg, ten 9 ure. Thienen. In de kerk der Paters Dominicanen, Naamsche straat, ten 10 ure. Verviers. In de kerk der Paters Jezuieten, Romestraat, ten 9 1/2 ure. Christene soldaten, oud-leerlingen onzer vrije katholieke scholen, onzer deugdelijke gemeentescholen, oud-leden onzer patrona ten, avondscholen, vak-en nyvarheidscholen, turnclubs en muziek-en tooneelafdeelingen oud-leden—en later weer werkende leden— onze jongeliogskringen en Jonge WachDn, g'hebt eene groote rol te vervullen in uw soldaten leven. Houdt goed 't hoope, weest jonge mannen van'princiepen zonder vaar of vrees, vervult uwe plichten, steunt de ilauw- hertigen, stopt de mond aan vuilklappers en goddeloozen, laakt openlijk, als koene durvers, alle zedeloosheid en verergenis. Zoo zult gij, uit liefde tot het Vaderland, medehelpen om het leger te kuischen om het leger treffelijk te maken. Voor u ten beste nog een woo:d: re Vaderlandsche en Christene raadgevingen Wat moet mede genomen worden. Geld niet te veel in eens want, men kan het nog al licht ver liezen en in of uit de kazernen zijn er soms wel lange vingeren die er wat al te veel op uit z'jn. Kleederen. 't Geen men aan heeft, niet meer waut van 't begin af krijgen de jongelingen het soldatenpak eu de burgei kleedfj moet dan wor den naar buis gezonden. Een goed hangslot. Maar een zeer goed, voor de kassette, dat is een kasken boven het bed, het eenigste waar de soldaat iets in bergen kan, zoo a's: tabak, brieven, kerkboek, enz. Ieder kristen jongeling zal ook niet vergeten zijn paternoster mede te nemen, deze kan hij al tijd op zak houden en kan gedurende den dag of gedurende den dienst wel eens aangesproken worden. Om de mis te hooren op zon- en feestdagen, a) De soldaten van alle graad, die van dienst niet zijn, mogen 's zondags de kazernen verlaten van 8 1/2 tot bet tweede eetmaal. b) De soldaten met enkel arrest gestraft, mo gen om mis te hooren, afzonderlijk uitgaan van 8 1/2 tot 11112 voormiddag. (Omzendbrief van 19 februari 1888). c) De soldaten die van dienst zijn (keukendie ners,kamer- ofstalwacbten, enz) moeten min ste 2 uren vrijheid hebben, om hunne godsdien stige plichten te vervallen. (Omzendbrief van 3 Juli 1891). Hiei eene aanmerkingin sommige kazernen wordt daar nog al eens overgestapt en men eisebt dat de soldaten een remplacant zouden zetten. Dat is heel verkeerd, 't is niet de soldaat maar wel de overheid die daar moet voor zor gen, in geval van twijfel of moeilijkheid daaro ver wende men zich tot zijn almoezenier zooals hieronder aangeduid is. Om te Communie te gaan voor 8 1/2, moet men de toelating om vroeger uit te gaan aan den kommandant vragen. De korps-oversten moeten in de ruimst moge lijke mate die aanvraag inwilligen. (Omzend brief van 3 juli 1891). 't Zij ter loops gezegd, deze bepaling schijnt ons heel verkeerd, en we hopen dat ze zoohaast mogelijk zal verbeterd worden. Krijgsalmoezeniersen plaatsvervangende pries ters. In al zijne moeilijkheden mag de soldaat in voile betrouwen zich tot zijn almoezenier wen den. Deze kan h\j meest spreken in den solda tenkring of voor of na de soldatenmis, waar deze inrichtingen bestaan, maar ook in zijne woning. De woning is aangeduid in de bureelen van de plaats (bureau de la place). Ia afwachting dat de almoezenier wekelijks en regelmatig de jongelingen in de kazernen zou mogen bezoeken(zooals het wel met de gevange nen plaats heett),raden wij de soldaten aan, zich rechtstreeks tot de alrnoezeDiers te wenden in al hunne moeilijkheden, klachten over zedezaken en godsdienstsplagerijen door min of meer klei ne overheden dit gebeurt nog veel te veel eu er dient daar een einde aangesteld te worden men wordt soldaat om het vaderland te dienen en niet om door onwetende of plichtvergetende overheden bospot en geplaagd te worden. Weet men den almoezenier niet wonen of kent men zijn adres niet dan schrijve men het adres als volgtAan den eerweerden heer Krjjgsal- moezenier (of zijn plaatsvervanger van het gar nizoen). (hier de stad of plaats ofwel T. S.) Soldatenmlssen. Deze hebben plaats Antwerpen, in de kerk der Paters Redempto risten, Hopland, 43, nabij het Arsenaal, ten 93/4 u, Bergen, 1) In de kerk der Paters R idem ptoris- ten, Groote Triperiestraat, ten 91/2 u. 2) ln de hoofdkerk van St-Waudru, St Germanusplaats. ten 111/2 ure. Brugge. In de kerk van den soldatenkring, Karthuizinnenstraat, n. 2, bij de Hallen ten 10 u. Brussel Om 9 u. in de St Gudula-kerk, en in St Jozefskerk (Redomptoristen) ten 101/4 ure. Charleroi. Te 9 1/2 u., in de kerk van 't H. Hart, Montignystraat. Dendermonde. In de O.-L.-V. kerk, ten 91/2 u, Doornik. In de kerk der Paters Redemptoris ten, bij de IJzeren Brug, ten 10 112 ure. Zondag 11. was er vergadering voor den Middenraad. Een verslag daarover bezorgde ons de Heer Aimé Deconinck algeveerdigde der K. J. W. van Elverdinghe. De vergadering wordt geopend om i u. 40 onder het voorzitterschap van M Ach. Denys. Nemen nog plaats aan het bureel. M. Vercruysse ondervoorzitter, Smis schrij ver, Rene' Becelaere van Thourout, Dobbe- laere van Nieuwpoort enz. De voorzitter herinnert den gedenkweerdigen dag van 7 September en bestatigt met genoegen dat de rollen gekeerd zijn en dat de zonen en klein zonen van de afgeranselden te Brussel nu mannen geworden zijn die zich niet meer zouden laten|j slaan. Hij spreekt over hit maandblad en zet alle jonge wachters aan het nieuwgeboren kind gulhertig te onthalen en te kweeken. De prijs is nu tot nieuwjaar 5o centiemen, daarna voor een heel jaar zal het ten hoogste een frank bedragen. Er werd in den loop van het jaar geklaagd over het groot getal feesten en de groote kosten om ze bij te wonen. Op voorstel van M. Denys wordt algemeen aanveerd maar 2 feesten per jaar in een arrondissement te houden en de uitnoo- digingen niet buiten bet arrondissement te zenden. Grensgemeenten nochtans mogen deel nemen aan feestelijkheden in een ander arrondissement gegeven. Eene jaarlijksche algemeene vergadering zal plaats hebben ieder maal in een ander arrondissement Na nog etenige opmerkingen en een woord van dank aan M. Smis voor zijne schoone verslagen wordt het woord verleend aan Eerw. pater René Capucien te Brussel. r« Ik moet thans spreken, zegt de gevierde redenaar, aan Vlaamsche Katholieke Jonge Wachters, mijne beste vrienden, bij wie ik liefst kom en in wier midden ik volgeerne verblijf. Er valt zooveel te zeggen aan de Jonge Wachters twee punten wil ik enkel uit breiden. Het eerste betreft de werking der Jonge Wacht. Hoe lang bestond het werk in geweld alleen optochten van duizenden en nog duizenden,schallende klaroenen, spelen de muzieken, schreeuwende en zingende mannen die pinten kuischen of voor en na de kiezing geheele brouwsten drinken en te drinken geven. Waarom al dat geweld Beter heeft men het thans op met te werken elk binnen den kring van zijne stad of zijn dorp. Hoe het werk afgemaakt? Eerst ge zorgd voor eenige ernstige mannen, een kleinen studiekring gesticht, zonder te hooge vlucht. Eens goed nagezien waarom de gods dienst nu met de politiek moet gesmolten worden. De vijand zelve, dwingt er ons toe. Van de jaren veertig af zien wij hoe de liberalen godsdienst en kerk willen onder den hiel houden, getuige de wet op de wel dadigheid, de begraafnissen, de kloosters en zooveel andere inkrimpingen van het kerke lijk recht. Eeis de kwestie goed overwogen en be studeerd dan eene stille werking begonnen In eene herberg zijn eenige goedzakkige snullen aan het praten, De eene stemt voor de katholieken omdat mijnheer de pastoor of m< de onderpastoor het alzoo zeggen, een ander is andersgezind omdat M. de liberale notaris het anders zegt. Ehwel jongens daar eens bijgesprongen en eens gezegd, zie vrienden de zaken zijn alzoo en de hond is daar gebonden. Zoo ook op den akker bij werkman en boer. Nu met de winteravonden zult gij den tijd hebben en stoffe hebt gij genoeg voor handen. Ten tweede er heerscht onder de katholieken eene goede plaag, te weten de ikzucht en overal waar wij de neerlaag leden of achteruitgang bespeurden was het om redens van persoonlijkheden Hier wil mijnheer de brouwer niet buigen voor mijnheer de notaris, daar wil deze boer niet stoppen voor nen anderen, verder is er kwestie van een steenweg, elders was de grootvader van mijnheer over honderd bur gemeester of over twee honderd schepen en waarom zouden zij nu het ook niet eens mogen zijn Ginder zeggen de stieldoeners Ze dansten er, al op een glazen trog, Zn wilt ge gaan hijhenze dansen nog 't .Was ülasiusweer en t stormde wreed. Dc wind moorschte en beukte, dal de hoo rnen hun kop tegen malkaar buisehten en de versche eksternesten uit hun toppen neer- tuimelden 't is de winter die van de lente scheidt, zeggen de landelingen. '1 och mishandde dat jagen en klagen, dat stenen en zuchten, "dat vagen en hameren me want tallcnkante trokken de zweetende peer den het shijjdende staal door liet bloote land, en de eene yersche schel verbeidde de üere niet. an- Hoe meer de wind buischte, hoe meer leu de landsehe wroeters hadden, en de vrou welijke mestkleinzers bonden hun rokken toe en tierden van lust en tuilten mee met den tuiter.cleii wind de uitkomen sloeg door hun bloed. De vogels zelve hadden hun deun in die natuurdolheidze kruisten over de velden en maakten tuimeletten in de zoevende wind zwepen. De eksters droegen nest, vechtend en slor mend met het losgebroken element; ze zwom men met wind, vlerkeklakten tegen wind. met stokken in den bek en, toen ze die. met een wiildwenteling, uit hun bekkeneel geslegen waren, schenen ze leute te vinden in lieer te schieten, hun bouwstof te grij pen en, weerom wild-schettercnd, storm en wjnd door te 'snijden. De winter Was het hert ingereden, en de ziel aller dingen versmolt, om, in geestdrif- tigen jubelzang, de lente en de naderende herleving te begroeten. t moeten niet altijd de boeren zijn, wij moeten r.u onze beurt hebben.' Zoo is het ook soms in onze Jonge Wachten er moet een bestuur gekozen worden, verschillende jongelingen meenen bekwaam te zijn om voorzitter, om schrijver te zijn, vandaar strijd oneenigheid en de geheele boel valt in duigen. Omj de liefde Gods zet toch eens al die kleingeestigheden van kant en werkt in vrede en eendracht voor de goede zaak de zaak van het geloof, de zaak der eind overwinning r*i Luidruchtige toejuichingen begroeten deze gemoedelijke toespraak. Na welgemeende bedankingen van H. Denys, stelt de heer ondervoorzitter Vercruysse voor de geschil len die in de plaatselijke afdeelingen kunnen ontstaan aan den laad van het gouwverbond te onderweipen die eene beslissing neemt en in gevat van weigering de weerspannige afdeeling uitsluit. Er wordt beslist de zaak in Januari nauwer te bespreken M. Ver cruysse vraagt de tweetaligheid van 't maand blad. Gezien tot hier toe in het waalsche gedeel te der provincie er slechts 4 afdeelingen op de 90 bestaan kan dien wensch nog niet ingewilligd worden. Een proost stelt voor dat iedere afdeeling, ten koste harer kas aan hare Jonge Wachters onder de wapens het maandblad zou zenden om hun toe te laten het leven der Jonge Wachters mede te leven. De afgeveerdigden worden verzocht de namen en verblijfplaatsen der Jonge Wachters soldaten te zenden naar het hoofdbestuur Er wordt beslist het mogelijke te doen om de Jonge Wachters-soldaten het strijdleven niet gansch te laten ontleeren. Na nog eenige opwekkingen tot onder steuning van het maandblad en den iever voor de goede zaak wordt de vergadering gesloten. De liberale algeveerdigde voor Yper onder vraagt...; hij vraagde vroeger veel, hij zal vragen en her vragen in de toekomst... „EEN KWA GEWOONTE IS HARD OM I.ATF.M. ALS ZIJ EENS INGEWORTELD IS..," Is er maar kwestie van getrouw te blijven aan een oude gril Öp vragen en steerten Ileel aardig, zulk een OUDE gril en kwd ge woontc bij den altijd even jongen, immer even geesidriftigen heer Nolf I.., Ter zaak. Onder de menigvuldige vragen welke hij stélde over het sclioolregiem, heeft M. Nolf gevraagd wal al de scholen van het canton Yper wel kosten aan Staat, Provin cie, Gemeente ein Weldadigheidsbureel; onver der, met zijn doordringenden arendsblik de toekomst overschouwend, heeft hijl erbij ge vraagd indien hij weten mocht tot hoe hoog de schoollasten klimmen zouden voor de scholen van Yper. Watou en Wytschaete, on der het stelsel van de nieuwe wet. Hel 'antwoord op die vragen beslaat een uitgebreid tafereel in de „Annales Parlemen- taires". Tot nu toe hebben de organen 'van M. Nolf en zijine partij geen plaats of geen letterzetters gevonden 0111 het over te drukken Laten wij, in 't voorbijgaan, den ijver be wonderen van den volksvertegenwoordiger voor de schoolkwestiën. Zou hij dan wel zoo diep overtuigd zijn dat het onderwijs eene hoofdkwestie is, waaraan niet een Belg hij weze eenvoudig burger of openbaar man mag onverschillig blijven Ja, bewonderen wij ook' hoe M. Nolf be zorgd én bekommerd is met de officieele on derwijsgestichten. 't Is sedert lang reeds, niet waar, dat onze tegenstrevers - goddeloozen of onzijdigen de officieele scholen aan dien als een door hun veroverd land En 't is waarachtig bewonderensweerdig na te gaan hoe zij gekend voor „duim-in dc- hand" belang stellen te weten hoeveel uit de zakken van AL de lastenbctalers zal ge klopt worden voor „HUNNE" scholen. Ah die brave zielen moest men ze gelooven: alleen .de Katholieken zouden zich moeten onverschillig laten 'aan schoolzaken en goedzakkig aanveerd en als voldoende scho len deze elke de Liberalen verdedigen gelijk de appel hunner oogen I 1 Gelukkig hebben wij onze priesters, onze bisschoppen op eerste plaats Mgr. den bisschop van Brugge nevens ons, die ons zeggen en herhalen dat „HET EERSTE DER WERKEN het werk is van het VRIJ EN KATHOLIEK ONDERWIJS." Indien zijne Kamer- en Senaalcollegas tol hiertoe zooveel geen vragen 'gesteld hebben als den heer Nolf zelf... hunne beurt zal ook komen. 'Zij waren van gevoelen dat „rond Paschen of St-Jansdag„ Kamer en Së naat een overlast dagorde hadden, dat de hitte der stikkende hondsdagen de ministerieele en andere... bureelen ontzenuwden en ont zielden... Edoeh, eens dat de "koele 'Zeelucht of het frissche bergklimaat de krachten op de 'hoogte van den mo#d zal hersteld hebben... dan zal M. Nolf wel ondervinden dat de katholieke mandatarissen Voor V minst even veel doeltreffende vraagskes 'in hunnen reis zak hebben als hij zelf. Intusschën, indien de altijd-vragende afge- vcerdigde de vrijheidsuren zijner yerlofdagen .Was dat 'n gloeiende leven en een zotte wildheid Juicht schuifelde de wind, en hij' hotse- bolste over den grond, reed te peerde over de doornhagen, flikkerde op de hoornen en tuimelde door de ruimte, zong, met holle stem, den doodzang van den winter en trompette den zegevierenden aantocht der lente t J Juicht fj iep ten de vogels, en de musschen vochten om hun lief, dat ze langs den grond rollebolden, 'lijk door den wind voortgevaugd de meerlaan spelevaarde met zijn wijf, en de koolpijpe zong boven haar aangelegd nest. en al dat vlerken had vloog en duivel- menlte. als van het kwaad getikketakt. Juicht gilde het volk op de stukken; de Lente komt, de lieve, de blijde, de gioenc. opene Lente Juicht'1 Clare zit nog door de nevels te lonken, maar morgen, mor gen breekt ze door, die schoone zon 1 en ze monkelt, dat de weiden en meerschen bloem hoven zijn. V| h Juicht zongen twee jonge herten, ,v wil nuttig gebruiken, en enkele vraagskes 'wil uitpluizen, nemen wij de eerbiedige vrijheid hem er eenige voor te stellen. 1. Hoeveel gemeenten zijn er in West-Waan de ren die eene uitsluitend betalende gemeente- bewaarschool hebben 2. Onkosten van gebouwen en dezer onder houd daargelaten, hoeveel duizende franken kosten DEZE bewaarscholen aan de stad Yper 3. Wie betaalt er het schoolgerief van de belalende bevolking der bewaarscholen 4. O'vertreffen de "onkosten voor die sch'ool- 'bénoctdijgheidjen höt cijfer niet, vastgesteld als; maximum voor de lagere scholen 5. Vermits at de gemeentebewaarscholen te Yper betalende zijn, waarom zijn er twee verschillende lokalen noodig twee jaarwed den voor bestuur en gelijkkelijk dubbel dienstpersoneel En andere onkosten 6. Tot welk cijfer beloopt de begrooting voor de gemeentelijke huishhoudschool Welk is, op dit'cijfer, het deel ten laste van de stad 7. Gezien het getal leerlingen dezer school, hoeveel kost er iedere leerling Hoeveel be taalt er ieder leerling Uit hoeveel nerso- nen bestaat het onderwijzend personeel 8. Gezien, binst het laatste schooljaar, m de MIDDELBAR F, school min dan leerlingen waren in de MIDDELBARE deeling en meer dan 175 leerlingen in LAGERE afdeeling, is deze 'school niet eene lagere school, dievelinge binnengesmok keld 9. Worden de voorschriften der koninklijke besluiten, betreffende den ouderdom 0111 aan veerd te worden in de middelbare school, altijd stipt onderhouden In geval van neen, kan de overtreding dezer voorschriften zekere personen niet blootstellen aan 'tuchtstraffen? 10. Kunnen al de ouderdoms-ontslagingen, toegestaan voor de aanveerding aan de mid delbare school, verreehtveerdigd worden 11. Hoeveel leerlingen aan de middelbare school génieten van de algeheele of gedeel telijke kosteloosheid bij gedoogzaamheid 12. Kan zulke mildadigheid met de centen van AL de lastenbetalers zich' 0111 Andere redens uitleggen dan om politieke doeleinden? Zoo de heer Nolf deze vraagskes weer- dig acht voor zijne bezigheden binnen of buiten de Kamer, Mat hij ze eens stelle volgens zijne ondervragers gewoonte waai en wanneer hij het goedvindt. Zoo, integen deel, hij deze vraagskes misprijst, hij mag op betere wachten. .Wij wachten met hem. er CO ai de eer BECELAERE Woensdag morgend, rond 6 ure, ging de land bouwer Henri Dessein, 40 jaar oud, wonende Oosthoek, met zijne vrouw en zijne zuster per rijtuig op bedevaart naar Dadizeele Aan de her berg De Kwakkel struikelde eensklaps het peerd en viel. De tramiën werden gebroken en de ingezetenen op de straatsteenen geworpen.De landbouwer werd niet gekwetst, maar zjjne echtgenoote bekwam eene diepe wonde aan het voorhoofd en kloeg van pijnen erver gansch het lichaam. De zuster was den rechterarm gebro ken. Beide gekwetsten werden itr de naburige geleid, waar een geneesheer hun de noodige zorgen toediende. OÖSTVLEttËREN Wij hebben het Zaterdag laatst'geschreven onze katholieke jonkheid (is op bedevaart naar Rome, om den Jubilé te vieren, om den Paus te huldigen. Onderwege hebben sommigen ee nige steden kunststeden - van Italië be zocht. (Er zijn er daar zoo veel en zulke merkweer- dige).Wij zjjn gelukkig drie zichtje8 uit d e reis te kunnen mededeelen. 1° A ssisiè' (een zicht op kathedraal en klooster). Aasisië is de vermaarde stad waar de de H. Fran- Assisië Zicht op Cathedraal en Klooster Daar8 trekken veel bedevaarders naarto3 ter eere van die grooten heiligen, stichter der Minderbroeders, ook ter eere van de H. Clara stichster der Arme Claren, en om de vermaarde Portiuncula Kapel te bezoeken. 2° Perusia (Portaal der hoofd kerk). PeruBia ligt in de prach tige streek Umbria, het is eene we'gelegene stad van waar men in alle richtingen zich kan bege ven 0 n vermaarde oudheden te gaan bezichtigen. De stad zelf heeft misschien min gedenkenis sen dan veel andere steden Rch, voor ons Belgen is er iets bijzonders te Perusia was Paus Leo XIII aa tsbisschop, en gij weet dat Leo XIII als nuntius of pauselijke afgezant ook te Brus sel woonde. 3° Pisa. Onder alle Italiaan- sche kunststeden is Pisa wel een der voornaamste. Men geraakt er met den ijzerweg van Genua op Rome. Wij geven de prent van eene aardige vermaardheid t. w. nevens de prachtige hoofdkerk den hellenden toren. Die toren staat daar nu zoo sedert eeuwen en eeuwen, bewonderd door alle reizigers, bedevaarders en kun stenaars. Over korte tijden liep het gerucht dat die toren barstte en gevaar liep in te storten gelijk weleer de vermaarde Sint Mar- custoren van Venetië nu her bouwd. Doch Vschijut dat dit een valsch gerucht is en dat men heel gerust is over de stevigheid van dea wereldberoemden Pisa-toren. Perusia Portaal der Hoofdkerk „J Steeperen, slaan, beste kleeren water gieten, schilderen, stof af uitborstelen, koeken bak ken 't is al wat men deed en zag doen hier op onze gemeente van de week. 't Is herremesse. Familie en vrienden werden uitgenoodigd en zjjn gekonmn, de juffers en moeders in helder bleek blauw en groen, wit, citroen of champagne met panachen, bloemen, pluimen en krullen de joukers en vaders in 't zwart met manchetten, hooge cols, gouden kettings, ringen en buishoed Geheel de week conoerr, schietiing op de in 't nieuw gesehildere perse, enz enz. De clou van 't programma is het feest door het studenten- gild Hooper op den Oostvleterenaren aange boden. Heer Joseph Sobry uit Yper treedt op als spreker. Geheel Oostvleteren moet op dit feest tegenwoordig zjjn. Geest en gemoed -zullen er kuestbrokjes genieten. De inrichters dde ons vlaamsche volk in wier hart nog kunstgevoel sluimert, wakker willen schudden dienen ge steund en goed heil gewenscht. De zaal moet bomvol POELCAPEI.LE Heden zondag is het onze kermis, en de feesten zullen wel de moeite weerd zijn, om te zien en om eraan deel te nemen. Zondag namiddag, groote voetloopen op de nieuwe plaats 45 lr. prijs. Maandag namiddag, schoone prijsbollingen, en prachtige wielrijderskoersen. 100 fr. prijs. Dinsdag namiddag, peerdenprijskamp. 110 fr. prijs, met uitreiking van eeremetalen. Veel vermaak en schoon verzet in -den Heer A an allen rust en vree Goede kermis Welkom Pisa Zieht op de Hoofdkerk en den Hel'.enden Toren 't Is bewezen dat de vogelen de kiem van klauw- en «auilzeer voortplanten. Houdt dus de vogelen af van weiden en dieren en 't ge vaar van besmetting is zooveel te minder. In 't omliggende van Veurne hebben enke le gevallen zich voorgedaan en de veekwee kers. terecht verschrikt,nemen maatregelen. Men Bpreekt van zekere gemeente waar de schooljongens de wacht houden en met alle gerucht en gedruis de vogelen van koeien en gras moeten verwijderen. 't Is niet kwalijk gevonden, als de meester maar maakt dat de muilplaag gedaan is vooraleer de les herbegint. Juich! zong hij... Juicht zong zij. 't Was immers Vrijdag en ze kwamen van de pastorij, door storm, en door wind ze hadden ondertrouw - gedaan. Te midden van een vvroede windzwfcpe, sloeg hij zijn armen rond "haar, en tneille met fijne meening Marietje, 'k ben gepijnd dat ge zoiult meevliegen met den wind 1 Ze locch zoo zalig en vezelde 'lloe dat alles toch aardig ging tus- schen ons, newaar Remi En zie, ze waren er weerom boven op, en ze vertelden overhands, of te gasar, wel voor do twintigste maal, hoe hunne toenadering door Lena bewrocht werd. J- Ja, zei Remi, ik was waarachtig 'lijk zot en 'k had den kop weg van schaamte; ik pcisde altijd Marie zal mc niet meer willen. O, gij droevaard streed ze, en ik, die zooveel kruisen liad datge me daar liet zitten... Zonder Lena krieple ik' nog en... Dat gouden hërte.E. oYiderbf\ak Remi, Te dezer gelegenheid ook een nieuws uit "Rome. De katholieke turners van heel de wereld hadden afgezanten gezonden naar een grooten internationalen turnprijskamp. I Daags na hunne jaankomstvergader- den zij, in de Basi liek van St Jan van Lateranen, voorjde mis, van daar trok ken zij naar St Pie- ters om door den Paus ontvaDgen te worden. Doch het gemeentebestuur had alle stoet ver boden om tegenma- nifestaties te ver mijden. De katho lieke turners onder wierpen zich aan die schikkingen en trokken afzonder lijk, met opgerolde vlaggen, naar Sint Pieters. Niettegenstaande de strenge maatre» gelen welke de po- Jicie genomen had om alle botsiDg tusschen de katholieke turners en de leden van de vrüden'kersvereeniging Giordano Bruno te vermijden, hebben toch enkele kleine voor- vallen pJ&ats gegrepen, op verschillige plaatsen schreeuwden de anti-kier ik alen de katho- lieke turners toe Weg met den PauB 1 Italië Boven Leve Giordano Bruno I Doch de katholieke jonkheden riepen luidkeels Leve de Vrijheid Leve de lans 1 De Oo8tenrijksche katholieken in't bijzonder werden door detegenbetoogers uitgejouwd; doch een Belgische groep welke hen voorafging en bij vergissing voor Oostenrijkers aanzien en aangevallen werd, deed dat spel spoedig eindigen. Onze kloeke sterk gespierde turners, drevea de aanvallers uiteen, on riepen luider dan ooitLeve de Paus Leve België t Onder tusschen hadden de Oostenrijkers de gelegenheid waargenomen in een elektrischen tram te etappen en alzoo onbemerkt Sint Pieters te bereiken. Toen de 6QQ0 turners die aan het feest deelnamen, voor Sint Pieters aangekomm waren, werden al de vlaggen ontrold en zoo .traden de betoogers de basiliek binnen, laugs waar ze in 't Vatikaan moesten komen de turners lieten dan al hunne vlaggen in de kerk Btaan en gingen zich in het Vatikaan op het groot Damasusplein scharen, waar de Paus hen ontving en zegende. Zondag avond en maandag hebben de vrijdenkers van Rome nog eenige zoogezegde na tionale betoogingen, tegen het Vatikaan, gehouden. Er hadden tegenbetoogingen plaats, doch de politie heeft alle woeÜDgen weten te vcorkomen. Dinsdag werd vernomen dat de Belgen zich eervol onderscheiden hebben in den groo ten internationalen turnprijskamp De Oanda van Gent, en de «Oostendsche Turnkring» hebben den eersten prijs bekomen. De.menigte heeft de oefeningen van de katholieke turners geestdriftig toegejuicht. Vooral de belgiscbe, canadeesche en fraLSche turners bekwamen een overgrooten bijval. De deftige bevolking van Rome keurde de scboeliestreken van de vrijdenkers openlyk af, en liet geene gelegenheid voorbijgaan om aan de katholieke turners hare hertelijke genegenheid te bewijzen. dat gouden heide Ik hoor ze nog roepen, alsof het versch gebeurde Remi, kom eens. er is iemand die u spreken moet; en toen Ik in (huis kvvam stondt gij daar, Ma- rietje 't was ieen aangelegd spel van Lena en 'k slond pafgeslegen. 'k' Zie u nog op de knieën schokken, zei Marie, en uw handen rond mij slaan, al smeakende Ma rietje, gaat toch nooit meer wan me weg Ze zwegen een w ijle en stapten voort, hand in hand, Herdenkend weerom, al jvat ze kwamen to vertellen en zoo dikwijls reeds verteld hadden, en ze lieten hun ziele den liefdezang zingen, den eeuwigen en eni gen zielezang, altijd oud en altijd nieuw. De wind boorde en bokte, en ze sneden er door en, rondom hen, onder en boven hen, verkondde alles, met sfórin en geweld, een ïiieuw wild leven, dat leven door God aan Adam en de kinderen der menschen gewezen en bevolen Gaat... dat uwe liefde vruchtbaar zij en Mijn scheppingswerk voort zette Gaat en vermenigvuldigt u I... Ze naderden het Puidenest en zagen Lena i buiten, die ze beloerde. i# O, zc hadden nog zoo veel te vertellen, al was het maar met opnieuw te beginnen! Marietje, zijt ge niet benauwd van het huwelijk.? vroeg Remi. Met u zeker schoot ze uit, tinsend doch pront. Hij was zoo preutsch hij sloot zijn vuis ten, stak ze vooruit, en zwetste De Braem's 'n vreezen noch ruzie nor.li rooi, en met u zal werk en zweet mij lief zijn, mijn engelke... Laat ze maar komen, als wo getrouwd zijn... Zwijg. Remilje, smeekte ze, rood van schuchterheid, zwijg, Lena zou het hooren. Laait ze maar komen, de knappers, lulde hij voort, om haar te plagen... Laat ze maar komen! 'k Heb God en mijn vrouwtje en mijn twee vuisten... Wat zegl gij ervan, Ms rietje Hoe meer, hoe. liever!... lispelde ze. En hij, op 'ééns getemd en ernstig, vezelde dicht tegen haar Fn ,met Gods genade, geen één trimard! TENDEN.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1913 | | pagina 3