Bijvoegsel aan HET YPERSOHE VOLKvan Zaterdag ln November 1913 De ïrijHeM van Onderwijs De Koning Roodhuiden Jnschrijvers op Nieuws uit het Oosten 1 m to De heilige Anarchist Roep ze terug Wie zieh abonneert op HET YPERSCHE VOLK voor 1914 ontvangt van nu af het blad kosteloos. B 15S tö! B BÉ H w 4 Een woordje uit de geschiedenis MENGELWERK N° 7 DER ui Hoe men te Washington verlegen zat. De tekst der Grondwet BRIEF gestuurd door den Eerw. Pater Georges Seys, aan de lezers van Het Ypersehe Volk. mÊÈÊt "***- P 'S Vl li al Artikel 17 der Groïidwet luidt als volgt 1. Het ouderwijs is vrij alle belet tende maatregel is verboden de beteugeling der misdrijven wordt slechts door de we" gestraft. 2. Het openbaar onderwijs, op de kos ten van den Staat gegeven, wordt insgelijks door de wet geregeld. Laten wij voor vandaag hef eerste para graaf van dit artikel bespreken. Het staat vast: HET ONDERWIJS IS VRIJ. Welke vrijheid kan men verstaan 1. De vrijheid van de ouders aan hunne kinders eene opvoeding en een onderwijs te geven volgens hun zin, 1.1. z. de keus van onder wijs. en 2. de vrijheid van onderwijs te geven. .We meenen dat er in de grondwet geen spraak is van de vrijheid die zou bestaan in den keus van onderwijs. Dat is eene vrij heid die zoo hoog staat dat zijl in de grond wet, in de positieve wet niet moet geschre ven staan. Ten anderen, indien dit ouderlijk recht door de grondwet bepaaldelijk bedoeld werd, 't is in art. 17 niet dat men het zoeken moet, maar wel in art. 7, dal de PERSOONLIJKE VRIJHEID* of in art. 14, dat de VRIJHEID VAN DENKWIJZE waar borgt. Onrechtstreeks toch wordt door de grond wet de vrije keus der school gelaten, daar deze vrijheid een gevolg is van de vrijheid van onderwijs te geven. De ouders hebben dan niet alleen den plicht maar ook het recht aan hun kinders het onderwijs en de opvoeding te geven of te laten geven, welk zij verkiezen. Zooals de ouders aan de kinders het stof felijk leven hebben geschonken, zoo schen ken zij hen ook het geestesleven onderwijs en opvoeding. En wie kan daar beter over oordeelan dan de ouders zelf. Zij zullen van hunne kinders maken wat zij willen dat zij worden. Het recht van onderwijs en opvoe ding is zoo nauw aan het vaderschap ver bonden dat niemand zich daarmee te be moeien heeft wanneer men de zaak langs den burgerlijken kant aanschouwt. De VRIJHEID VAN ODER WIJS, waar van spraak is in art. 17, is dus, volgens ons, DE VRIJHEID VAN ONDERWIJS TE GEVEN. WAAROP STEUNT ONZE ZIENSWIJZE? 1. Op de geschiedenis. 2. Op den tekst der grondwet. Als we, tusschen 1815 en 1830, onder den Hollander waren, was koning Willem de vrij heid van onderwijs niet genegen, wel inte gendeel. 1 i ifj [jij a) Den 25 'Juli 1822 nam hij een KONINK LIJK EE SLUIT (let wel, we steunen op do woorden „Koninklijk Besluit") waar door hij verbood aan alwie door de jury van het onderwijs niet bemachtigd was, het ambt van lager onderwijzer waar te nemen. Het was zelfs verboden bijzondere lessen aan de kinders van verscheidene familiën te geven. b) Een KONINKLIJK BESLUIT van 1 Februari 1824 pastte het voorgaande besluit toe op de onderwijzende GEMEENTEN (verstaat wel „kloostergemeenten" „commu- nautés") en op al degenen die er zich onrecht streeks met bezighielden. Ja, zelfs niemand mocht als lid dier kloosterorden aanveerd worden, niemand mocht er tijdelijke belof ten doen, tenzij hij gediplomeerd was als on derwijzer. c) Een derde KONINKLIJK BESLUIT van 21 Februari 1826 dreef de congregatie van de Broeders der Christene Scholen uiteen en de leden dier orde, die van vreemden oor sprong waren, werden eenvoudig over de gren zen gezet. Dat was wel de vervolging van het vrij leger onderwijs. Het vrij middelbaar onderwijs voer niet beter. Wat deden de ouders De bemiddelde ou ders lieten hunne kinders bijzondere lessen geven ten huize, of zonden hunne kinders ter school in den vreemde. Maar men had zonder den koning gerekend. d) Op 14 Juni 1825, nieuw KONINKLIJK BESLUIT, waarbij de leeraar van meer dan eene familie verpliehlL 'was een diploma te bezitten van kandidaat in letteren, in België afgeleverd, en twee maanden later e) den 14 Augusti 1825, nam hij een vijfde KONINK LIJK BESLUIT waarbij niemand, die zijne studiën buiten het land gedaan had, in de universiteit mocht aanveerd worden of eene openbare bediening bekleeden. Do Belgen waren verbitterd. In de Hollandsche Kamer werd de vrijheid (1) Volgens den uitleg der grondwet door J. Noterdame, doktor in de rechten, bestuurder aan het Provinciaal bestuur, Brugge Het ware te wensehen dat dit nuttig boekji in veler har den kwame. Prijs per inscarijviug bij den op ste.ler, 1 fr later 1.50 ir. Vervolg Eindelijk, eene schrikkelijke gebeurtenis, die in al de nieuwsbladen der stad vermeld stond, toonde hoe woedend de wilden waren tegen de. witten. De mare was gekomen van Siouwen-Citv, dal er een geleide van vijftig rijtuigen en boven de honderd reizigers, aangerand ge weest was, op zestig mijlen ten Westen van den Missouristroom, door een bende India nen, onder het bevel van frazi-Horse, en dat al de Witten gedood waren, verminkt en den schedel afgesneden, (1) De Koning der Roodhuiden, J. Demeester, Rousselaere, fr. 1.50. van onderwijs, met de vrijheid van de drukpers en de vrijheid der eerediensten krachtdadig gevraagd. In 1828 werden er smeekschriften opgezonden naar den Koning om de vrij heid van het onderwijs te vragen. De drang was zoo groot dat in 1829 het Staatsbestuur begön te wijken. Den 26 November van dit jaar legde het bestuur een wetsontwerp neder dat de vrijheid van het onderwijs in alle graden uitriep. Maar het was ver van vol doening te schenken. De voorwaarden, door de. wet nevens de vrijheid gesteld, konden niet aanveerd worden. Ook werd het wets ontwerp den 27 mei 1830 ingetrokken. Korts daarna brak de omwenteling los en het eerste besluit door het Voorloopig Be wind genomen, den 12 October iS3i schafte al de besluiten af die de vrijheid van onder wijs waren jcomen belemmeren, in afwach ting' dat het Nationaal Congres eene beslis- sing'^ou nemen. De voorgaande besluiten van Koning Wil lem hadden klaarblijkend voor doel de vrij heid van het onderwijzersambt, de vrijheid van onderwijs te geven, aan de bijzondcrcn te onttrekken en het Staatsonderwijs in te richten, 't Was tegen die besluiten dat liet volk jaren lang geprotesteerd bad 't waren die besluiten die door 't Voorloopig Bewind onmiddellijk afgeschaft werden, en 't was dat recht van onderwijs dat de grondwet moest waarborgen. r*i WAARBORGT HET RECHT VAN ONDER WIJS TE GEVEN. Herlezen wij aandachtig den tekst Het onderwijs is vrijalle belettende maatregel is verboden de beteugeling der misdrijven wordt slechts door de wet geregeld "De woorden DE BELETTENDE MAAT REGELEN en DE BETEUGELING DER MISDRIJVEN zinspelen toch op de vrijheid van onderwijs, t. w. de vrijheid van onder wijs te geven, niet de vrijheid van eene school te kiezen. Welke beteelcenis immers zouden die woor den hebben indien men door vrijheid van onderwijs moest verstaan „de vrijheid van zijne kinders te zenden naar eene school van zijne keus" Welke zouden wel kunnen de belettende maatregelen zijn die de grondwet" verbiedt in te brengen Welke zouden wel de mis drijven kunnen zijn die de grondwet toelaat te beteugelen De keus eener school zou een misdrijf worden En de grondwet zou dit voorzien hebben in een artikel waar de vrijheid van het onderwijs staat geschreven en te midden zooveel andere artikelen die vrijheid op vrijheid waarborgen Dat is niet mogelijk, en dat is zoo niet ook. Men begrijpt heel goed dat het Nationaal Congres, na de vrijheid van onderwijs gegeven te hebben, wil beletten dat de wetgever in de toekomst die vrijheid zou krenken, 'tzij eender door welke maatregel. Men kan ook begrijpen dat uit 'die 'volle vrijheid van onder wijs te geven misbruiken kunnen spruiten men 'kan immers scholen openen waarin de opstand tegen het staatsbestuur aangeleerd wordt, en dat kan als misdrijf aanschouwd worden. Men verstaat dat het Nationaal Con gres toegelaten heeft dat zulke misdrijven door de nog te maken strafwetten zouden voor zien en beteugeld worden. Maar niemand, meenen wij, zal aanveerden dat zulks toepas selijk is op den vrijen keus van het on derwijs. De grondwet zegt dat de beteugeling der misdrijven SLECHTS door de wet kan ge regeld worden. Dit woordje SLECHTS heeft ook zijne beteekenis. Zooals wij gezien heb ben, werden, onder het Hollandsch Bestuur, KONINKLIJKE BESLUITEN op KONINK LIJKE BESLUITEN over het onderwijs ge nomen. De grondwet heeft het recht der be teugeling van de misdrijven aan de wetge vende macht en aan haar alleen willen toe vertrouwen, uit vrees dat mogelijks het Staats bestuur of de Koning zouden kunnen aan slag maken op de vrijheid bij middel van KONINKLIJKE BESLUITEN. r«o Het tweede paragraaf van art. 17 stelt eene vergelijking met het eerste en spreekt van het onderwijs ten koste van den Staat gege ven. Daarover later. 't Was voorzeker om goed aan te duiden wal zij in hun schild voeren, dat de antiklerikalen te Brussel moesten bijeenkomen voor het stand beeld 7an den Spaanschen revolutionnair Fel- rer. ledereen weet welke kerel die Ferrer was hij leefde op zijn bebelsch, had eene school van anarchisten gesticht, waar hij de afschuwelijk ste leerlingen in den geest zijner volgelingen inprentte. Bonnol en de andere schurken die over twee jaar zoowel wandaden pleegden en als schandige dieren door de fransche polilie zijn moeten afgemaak worden, waren met de leering van Ferrer doordrongen De man zelf was betrokken in den bloedigen oproer»van Men kan gemakkelijk begrijpen hoe zulke maren de hoofdstad in rep en roer gezet hadden. 't Meeste deel en gaf maar half geloof aan al wat er er verteld werd, en meende dat al dit nieuws uitgestrooid werd door 't Iand- bestuur, dat eene gelegenheid zocht om tegen de Indianen op te trekken en ze zooveel mogelijk uit te roeien. Anderen, vol betrouwen in de macht der Staten, en vol misprijzen voor die onnoozelc Indianen, die hen niet en wilden overgeven, zeiden dat het met dezen opstand zou gegaan hebben gelijk met de andere dat de India nen er flauw zouden van afkomen, en alzoo hunne eigene vernieling bewrochten. Allen waren 's eens om het ongelijk op hen te leggen niemand kreeg het gedacht van de ambtenaren van het bestuur te beschuldi gen zoo dat men eens was om te vragen dat de opstandelingen zoohaast mogelijk zou den getemd worden. Een man nochtans was van 't algemeen gedacht niet, en dorst de Roodhuiden veront schuldigen. Hij haalde in een dagblad de woorden aan, die de Voorzitter Adams, ten jare 1836, uilgesproken had in den rijksdag, en zei De eerste oorzaak van den oorlog, dien wij zullen te voeren hebben tegen de Indianen, is onze onrechtveerdigheid te hun nen opzichte. De eerste bestuurders der Staten trachtten de Indianen te beschaven, hunnen geest te Barcelona, toen de spaansche anarchisten 72 kerken, 31 kloos'ers en SO liefdadige gestichten plal brandden, en een groot getal priesters en weerlooze kloosterzusters vermoordden bij kreeg dan ook loon naar werken, en werd vol gens de wetten van zijn land ter dood veroor deeld en voor den kop geschoten. Gelijk men ziet was de kerel een verwoede godsdiensthater, die juist daarom een stand beeld gekregen heeft te Brussel, en vanwege zijne logegezellen als een nieuwe heilige opge hemeld wordt. Om tegen de rechtveerdige en uiterst gema tigde schoolwet van M Poullet te roepen en Ie schreeuwen, konden zij waarlijk geen beteren patroon uil kiezen het is alsof zij dezen keer voor isdereens oogen wilden laten blijken dat de slechte scholen hun alleen voldoening geven. God spare ons van zulke opvoeding voor onze kinderen In zekere waalsche vuilbladjes kon men on langs lezen dat alle kruisen en heiligenbeelden uit de scholen weg moesten en zulks werd er eene zedelijke ontsmetting genoemd. Laat uwe kinderen niet meer doopen, zoo stond er ook te lezen trouwt voor de kerk niet meer Geene katholieke begravingen en geene Eerste Communie meer Noch kind, noch vrouw, noch man mag de kerk binnengaan. Is het om onze kinderen godloochenaars le kweeken, dat de antiklerikalen voor Ftrrer's standbeeld gingen inanifesteeren, en in afwach ling ons met hunne Lugens zoeken te verschal ken Tusschen de sludenten der brusselsche hoo- geschool is er een geneeskundige kring gesticht, waarvan de leden zich moeten verbinden altijd als vrijdenkers te handelen, den katholieken godsdienst te bestrijden en de pritsters overal tegen te werken. Dit wil zeggen dat zij den priester van het sterfbed der zieken zullen weg houden men ziet hoe zij liegen als zij van hunnen eerbied voor den godsdienst spreken durven En de antiklerikale provinciale raad van Biabant stemt jaarlijks eene toelage aan de vrije loge-universiteit van Brussel maar wei gert lot een centieme zelf aan de vrije katholieke Universiteit van Leuven. 2-Nu dat de nieuwe schoolwet de vrijheid van godsdienst beter dan vroeger waarhorgen zal en onze kinders in eer en deugd zal laten op voeden, is het meer dan ooit noodzak-lijk den godsdiensthaat onzer vijanden aan den kaak te stellen en het valsch masker van alle gods diensthaters af te trekken Daar klinkt een wondere kreet door het Fransche land, een verrassingbarende kreet voor franschmanjjen voor vreemde. Roep ze terug, de kloos'erlingen Nog wordt de stem niet vernomen van den President der Republiek, van den Senaat, van de Kamer, maar toch een tweetal ge meenteraden, Marseille en Grenoble, twee groote steden dus, hebben het heldhaftig besluit genomen, de kloosterzusters te doen weerkeeren iu de gasthuizen en andere liefdadigheidsgestichten, welker geschiedenis vereenzelvigd is met de historie dier zusters, maar waar uit de fanatieke geest van onge loof haar had verjaagd. Een heldhaftig besluit dat moeite en strijd heeft gekost. Met «Ten trots van den verwaten eigenwaan van het ongeloof, had men een twintigtal jaren geleden, de goede zusters hardvochtig aan de deur gezet. Protesten en smeekbeden om ze te mogen behouden, waren ijdel geweest men kon dat werk even goed met betaalde leeken. Al spoedig was het gebleken dat men zich vergist had. Niet alleen dat zoo geheel andere, zoo g-heel wereldsche drijfredenen deze ver- pleegers en verpleegsters aanzetten tot hun taak, maar het werd duidelijk, dat ze die taak niet alleen niet volbrachten, doch ook aan een verwaarloozing zich schuldig maakten, die tot den hemel om wraak riep. De armen, de ouden van dagen, de ge- brekkigen, de zieken en gewonden, de her stellenden, de kinderen, allen werden het slachtoffer. Geen wonderde nieuwe verzorgers en verzorgsters hadden als eenige drijfveeren het geld, dat besmeurt, bet nazicht van een over heid, welke even goed falen kan als bedrogen worden, en ook al wil bedrogen worden Zij putten niet voor hun dagwerk uit hooger bron hun kracht, zooals de God gewijde maagden. Zij bedachten Diet, als deze, dat het groote salaris pas na dit leven wordt ontvangen, dat het liefdevolle doch strenge oog van Hem, vcor Wien de diepste schuilhoeken van 's menschen hart als open boek te lezen zijn, hen volgde. Norschheid op hun gelaat, onhebbelijkheid in hun handelingen ver vingen den vriendelijken lach en de teederlijk zorgende bejegening der bruiden van Chris tus. Langzaam maar zeker kwam de reactie. Te gisten begon het in de volksziel, dreigend werd de uiting der ontevredenheid, niet alleen in de onderste, doch in alle lagen der samenleving. Ja, men moest 't bekennen men had verkeerd gehandeld. Doch het verkeerde was reeds ingeroeste gewoonte geworden vooroordeel, het men- verlichten, hunne zeden te regelen, hun het land te leeren beploegen, en hun de vreugde van het huiselijk leven te doen kennen. Eu 'nu verjaagt men zo door overeenkomsten of met de wapens, uit het land waar hunne voorouders begraven liggen, tot over den Mis- sissipi, den Missouri en den Arkansas. Daar is de oorzaak van hunnen opstand, en van de oorlogen die wij te leveren hebben. Die man, die alzoo ten voordeele der In dianen sprak, was senator Wendett-Phlipps. Maar hiji was bijna het slachtoffer zijner edel moedigheid want het volk bestormde het huis waar zijn blad gedrukt werd en vroeg wrake. Men had nochtans moeten overwegen dat de ambtaiaren der Vereenigde-Staten ook kon- nen missen zooveel te meer dat men wist dat senator William Tweed zes millioen dol- lards (30 millioen franks) gestolen had aan do stad New-York en dat er op dien oogenblik zelf een geding ingespannen was tegen minister Belknapp, die beschuldigd was van geldafpersing en van uitbuiting in 't Verre- Westen. Maar dat deed er niets aan. Het landbe- stuur zag niet of wilde niet zién. Zelfs werd de veldoverste Custer, die Belknapp beschul digde, verdacht van meê te spannen met de Indianen en 't en was maar op het aan dringen van het bestuur van Chicago, dat Gusters bekwaamheid kende in het strijden tegen de Indianen, dat hij1 naar de sterkte schelijk opzicht dreigde den°"zucht naar het goede te onderdrukken. En dan,'daar boven alles heen, stond de zwarte (haat om de opkomende gedachte te verstikken, en boven dat alles nog, de vrijmetselarij Dan, in het hart /an sommigen was de gerechtigheid werkelijk wakker geworden energieke kerels als 't waren, traden ze vrank en vrij met hun goede denkbeeld op, ver dedigden het, werden in hun gloedvolle verweer wellicht ook geholpen'door boogere en betere dan menschelijke kracht. En zie, 't onverwachte gebeurtde ge voelens kenteren, en het besluit is: roep ze terug Die terugroep (is een reden tot hoop of van Marseille en Grenoble de victorie moge uitgaan Roep ze'terug 1 We hopen het we' met de kloosterlingen zelve treedt het geloof zachtjes binnen, de opbouwende kracht van' haar stichtend voorbeeld. Ze brengen mede, ook behalve haar geloof, haar (krachtigste wapenj:f[hare menschen- liefde en haar rozenkrans. Die, liefde, dat gebed, wat vermogen zij niet m Mao-chang-toung, 22" Sopt. 1913. Ik zit hier in Mao-chang-toung, waar ik hebjmoeten vluchten, met 1400 christenen van onze Missie van het Noorden. Ziehier de omstandigheden die ons ver plicht hebben onze missië te verlaten. Ta-ing t$e, waar ik verbleef, is de meest noordelijk gelegen stand onzer misse. We waren er de geburen der Mongolen, die, zooals iedereen reeds weet, onder de wer king van Ruslatd.zicb onafhankelijk hebbf n verklaard, en nu met de Cbineezen cvi-reind liggen. Op ongeveer honderd kilometers van Ta-ing-t\e, werd er tusschen de Mongolen en de Cbineesche tioepen al meermalen ge vochten; te Hao-lou-t'ou stolen de Mongol d honderd vijftig peerden'en koeibeesten van onze christenen, en drie honderd van de heidenen eindelijk in de eeiste dagen van September, kwamen er vijf honderd kriste nen van Hoa-lou-t'ou en Bu-niou t'ai Daar Ta-ing-tze gevlucht met vrouwen, kinderen, kudden, huisgerief, enz. hun dorpen, zei den ze, waren door de.Mongolen ingenomen en bezet wij hadden dus 5U0 christenen meer te onderhouden. Daarop werd het'geiucht uitgestrooid dat het gebergte bezuiden Sin-si hien vol Mon golen zatgeen middel dus, voor ons, van nog te vluchten. Verlegen,'_zond(,de manda rijn van Sin-si-hien in aller haaste en op één d-ig, drie boden naar den Mi-toung ling veldheer van al de troepen die in 't Noorden oorlog voerden, om hem te smeeken de stad tegen den inval der MoDgolen te verde digen. De) veldheer kwam af, doch er was geen vijand te bespieden 't gerucht was valsch I Niettemin daar de troepen nu het Noorden verlaten hadden, was 't zeker dat de Mongolen naar 't Zuiden zouden afzak ken, en de Chineezen'jop de hielen zitten. Het kwam dus onveorzichtig nog laDg-r in Ta ing-fe te verblijven. We besloten met onze 1400 kris'enen te verhuizen, en begonnen in te pakken. Heel het dorp zat vol soldaten die gedurig kwa men toegestroomd," en- onder (dewelke een duizendtal roovers door een generaal bij zijn troepen ingelijfd. Die kerels stolen en plun derden zoodanig dat de kristenen het niet meer konden uitstaan daags te voren Dog hadden ze willen blijven, maar t u wilde.. ze alleszins weg. We namen mcê wat we konden, uit voorzichtigheid verbrandden sommige voorwerpen der kerk eD lieten h( t overige aan de zorgen van d n Mi-toung- ling. En zoo is 't dat we in Mao chan-toung zitten met onze 4400 christenen en ODze kindertjes der Heilige KindscK id verre van ons geliefde Ta-ing-tze. Of we 't Dog zullen weer zieü,laten we aan Gods Voorzienigheid over. Wij zijn zoo arm a^ Job. Maar hetgeen die mij meest kwelt, is de ellende van onze arme christenen die al hunne levensmidde len in den brand hebben moeten lateD. Hier vernemen wij dat de oogst mislukt is wat meer is, de winter is aan de deur, de schrik- ke'ijke winter van Mongolië. Hoe zullen wij al ons volk voeden, indien wij niet geholpen worden door christene en liefdadige herten. In Gods naam kom ik vandaag uwe mildheid afsmeeken voor die 1400 christenen die hon ger lijden. Ik hoop dat het niet nutteloos zal zij Ik herinner U de woorden door God zelf uitgesproken Eén glas water ^in mijnen naam gegeven, zal niet onbeloond blijven. Van mijnentwege beloof ik U in mijnen naam en in den naam mijter christenen onze weldoeners in onze gebeden indachtig te zijn. Georges SEYS. P. S. De giften zullen met dank aanveerd worden ten bureele van HET YPERSCHE VOLK Lincoln gezonden werd, waar hij1 zijn volk gelaten liad om naar Washington te gaan. Als hij weder kwam vond hij zijn leger gescbónden tijdens zijne afwezigheid had men zijne beste soldaten elders gezonden, en ze vervangen door nieuwelingen. En men liet hem maar twaalfhonderd man over, om ten strijde te trekken in die onmeetbare streken van Dacotali en Minesota. Daarbij:- kreeg hij, van hoogerhand, geschrevene bevelen, die hem oplegden streng te zijn jegens de opstande lingen de Indianen weg te jagen van de Black-IIills en er bezit van te nemen tc trachten Sitting-Bull te vangen, om hem op eene voorbeeldige wijze te straffen, en de Indianen allen zin naar opstand te be nemen. Custer, die beter wist dan iemand dat liet alzoo niet was dat men moest handelen, aar zelde om de wapens op te nemen. Maar wat moest hij: doen Als ware soldaat, had hij nog nooit tegen de bevelen zijner overlieden opgestaan; en hij wilde het nog niet doen. Droevig van gemoed gaat hij naar zijn huis, dat te midden eenige hoornen stond, tenden éenen hof, door eene groene haag omringd. De netheid alleen, die vpn buiten en van bimien heerschte, onderscheidde het van de .huizen die er rond stonden. ..M 1 Ycrxolgt 8- #r»~ Het eiland Rhodes in de Middellandsche Zee, langs de kusten van Klein Azië, langs den weg naar Palestina De dagbladen schreven,herhaaldelijk dezer dagen over Kerkelijke toestanden. Indien de Katholieke Kerk meest van al te lijden heeft en te strijden, toch komen er ook troost volle dagen voor het] hert van Dezen die Christus vervangt op aarde. Over enkelejaren stond da keizer van Rusland de gods dienstvrijheid toe aan zijne onder-3 nen... en 't va bet schismath Rusland, bij dit godsdienstig gebit zoo verdrukte volk een terugkeer by duizenden en dui zenden Daar de ééne, ware Kerk vaa Christus de R'iomsche Katho lieke. Maar sedert het ft de verschrik- Llijke Russische gouvernemenls-bu- reaucratie allerlei vervolgicgsmidde- len weten uit te den ken en uit te voeren om den terugkeer naar Rome te belet ten zelfs om pries ters en bisschoppen af te zetten en te verbannen... Droevige dagen beleeft thans de Katholieke Kerk in Rusland. Uit Bulgarië komt er troostend nieuws Bulgarië is schismatiek, de koninklijke familie (eene vreemde familie) is katholiek, en vij veten nog hoe de Czar van Bulgarië, zoogezegd om het volk aange naam te zijn, en "jrij steunjjte vinden bij den schi8matieken keizer vanRus'and, die groote misslag beging, zij a oudste zoon Boris in de schismatieke kerk te doen herdoopen. Sedert het sluiten van den Balkanoor log is er een alge- meene beweging naar Rome onder al de standen der sa menleving tot zelf oneer de schisma tieke Geestelijk- leid... Een hoogge plaatste schisma tieke geestelijke schreef het zelf in een officieel-[ blad. Wij zijn christe nen, volgelingen van Christus. Doch Christus sprak op dien steen zal ik mijne Kerk bouwen en niet mijne Kerken... er is maar eene ware Kerk van Christus. Die Kerk is deze aan wier hoofd hij Petrus'stelde. Petru3 is de bisschop van Rome, Pius is Petrus willen wij leden zijn van de Kerke van Christus, wij moeten terug mar Rome... Laten wij hoop'-n en bidden dat de gratie Gods het Bulgaarsche Volk mocht terugbrengen tot den eenen waren schaap stal onder de hoede van den eenen warenherder denPaus van Rome, de opvolger van Petrus op wien Christus zijae Kerk getimmerd heeft. In 't verder Oosten Syriën, Liban, Palestina, enz bestaan er veischilli- ge schismatieke sekten, die van ons afgescheiden zijn door hunne miskenning van het Opperhoofd der Kerk. Onder andere bestaat de ouJe sekte der Jacobiten met eigene priesters, bis schappen en aartsbisschop pen die ru, eerst door Gods gratie geraakt en verlicht, Beyrouth eene groote Syrische stad op de Middellandsche Zee. hunne dwaling hebben er- Daar wordt veel handel gedreven, daar beslaan ook veel scholen fkend en ook verstaan heb- en eene katholieke hoogeschool ten voordeele der Oosterlingen.tl'ken dat er maar eene Kerk van ChristuB bestaat en dat deze de Roomsche Keik is die alleen de ware teekenen der waarachtige Kerk van Christus bezit. Verschillige bisschoppen hebben reeds hunne dwaalleer afgezworen en zich gesteld onder de gehoor zaamheid van den Paus van Rome. en hunne schisma- ti<k> priesters en volgelingen roepen naar hunne katho liek geworden Op- peiherdrrs, opdat deze tot hen zouden komen met het goede nieuws, met de ware le r opdat zil allen o >k zouden kunnen teiugkeeren naar de ware Moe derkerk. Het is voor ons, katholieken, een plicht te bidden voor de bekeericg van ketters, schis- matieken en alle verdwaalden en voor de verspreiding der Kerk, opdat er wel- pi V 7! De Ridder-straat van Rhodes, hoofdstad van het eiland van zelfden naam J; n I'S 'H ïl BK 11 O iet r< ■e" Straatje Beyrouth. haast, naar Christns' woord, maar éen schapstal en één herder weze

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1913 | | pagina 3