fterfeelijbe Ktakntikr Binnenland Buitenland (PEg&flRI8|01SSEJOEJIl Zaterdag 22 November 1913 48e Jaar Nummer 2491 Wekelijksche Oplage 8000 nummers CALLEWAERT-DE MEULENAERE OUDERDOMSPENSIOENEN CONGO De Koning van Spanje op reis in Frankrijk YPER Telefoon N° 52 Al wat opstel, aankondigingen, inschrij vingen, enz. betreft, moet vrachtvrij aan den Uitgever gezonden worden BOTERSTRaflT, 3 6, YPER De Kamer De bespreking der Schoolwet Personen geboren in 1848 De moeilijkheden in Ierland Portugeesche Verkiezingen De Missiën, het Vatikaan, M. Renkin. Prijs per Nummer 5 centiemen. President Poincare' en de Koning van Spanje vertrekkende uit de'statie van Rambouillet op weg naar het kasteel, waar eene'jachtpartij gegeven werd ter eere van den Spaanschen Vorst De Zweedsche Vrijmetselaar Munch Laur BERICHT Alwie een abonnement neemt voor 1914 op «Het Ypersche Volk» 1 ontvangt van nu tot 'Nieuwjaar het blad kosteloos. INSCHRIJVINGLIJST ten voor- deele der Zending van Eerw. Pater Georges Seys, Mission- naris in Noord-China Vorige lijsten fr. 731.50 Jw. A. V., Yper 5.00 Naamloos20.00 ld20.00 Z. E. H. Deken, Yper 50.00 Opdat God oüze kinders zegene 20.00 E H. Lecoutère, Yper10.00 Totaal Muziekfeest. De Cercle Sympho- nique, onder het bestuur van M. A VAN EGR00,enmet De Koninklijke Kathol. Fanfare PROGRAMMA VAN HET CONCERT Handschriften worden niet teruggezonden. Naamlooze schriften worden niet in acht genomen. Briefwisselaars worden verzocht telkens hun volledig adres op te geven. Ieder boek waarvan twee afdruksels zijn ingezonden, wordt besproken. DRUKKER UITGEVER Zondag 23 November. - 28" en laatste Zondag na Sinxen (5" Zondag van November). Mis van dezen Zondag, gedachtenis van ff. Clemenspaus en marte laar, en van II Felicitas, martelares Evangelie van den Zondag Indien tijd zeide Jezus tot zijne leerlingen Wanneer gij den gruwel der ontheiliging, waarvan gesproken is door den profeet Da niël, ziet staan in de heilige plaats die het leest he- grijpe hetalsdan vluchten, die in Judea ziin, naar de bergen, en wie op het dakterras is, dale niet af' om iels uit zijn huis te nemen, en wie op liet veld is, keere niet lenig om zijn kleed te halen Poch wee de zwangeren en den zoogenden in die dagen En bidt, dat uwe vlucht niet plaats hebbe in den winter of op den Sabbat Want daar zal groote ellende zijn, zooals er niet geweest is van bet begin der wereld tot nu toe en zooals er ook' niet meer wezen zal. En zoo die dagen niet verkort werden, geen mensch bleef behouden maar om wille der uitverkore nen zullen die dagen verkort worden. Als dat iemand u zegtZiet, hier is de Christus of ginds, gelooft het niet Want er zullen vaische Christussen en valsche profeten opstaan, en zij zullen groole teekenen en wonderen ve richten, zoodat, indien het mogelijk ware. zelfde uitver knrenen in dwaling zouden worden gebracht. Ziet, Ik heb het ii voorspeld Als zij n dan zeggen Ziet, hii is in de woest ïi. zoo gaat niét uitziet, hij is in de binnenka mers gelooft het niet. Want gelijk de bliksem uitschiet van het oosten en licht tot in het westen, zoo zal ook de komst van den Menschenzoon z"n. Waar ergens het aas is. daar zullen zich ook de gieren verzamelen En terstond na de kwelling dier dagen zal de zon verduisterd worden, en de maan zal haar licht niet geven, en de sterren zullen \al en van den hemel, en de krachten der hemden zullen geschokt worden. En dan zal liet leeken van den Men schenzoon aan den hemel verschijnen en dan zuilen alle geslachten der aarde weeklagen en zij zullen den Men schenzoon zien komen op de wo ken des hemels met groo te macht en majesteit. En Ilij zal zijne Engelen zenden met luidscballende bazuinen, en zij zullen zijn uitverkore nen verzamelen van de vier windstreken, van het ééne ein de des hemels tot het andere Leert van den viigeboom eene gelijkenis wanneer zijn tak reeds zacht wordt en de liiadcren uitspuiten, don weet gij, dat de zomer nabij is; zoo ook wanneer gij dit alles ziet, weet dan, dat het nabij is en voor de deur staat. Voorwaar, Ik zeg tl Dit geslacht zal niet vergaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn Hemel en aarde zullen voorbijgaan, maar mijne woorden zullen niet voorbijgaan.. Maandag: 24 E. Joannes a Cruce, belijder. Dinsdag 25. H Catharina, maagden mar telares. 9 Gedurige Aanbidding teZlllebeke. Woensdag 26. H Sylvestre. abtff Petrus uan Alexandrie, bisschop en martelaar. Donderdag 27. ff.'Acharius, bisschop. Vrijdag 28. H. Jacobus van Marchia, belijder. Zaterdag 29 Vigilie van H. Andreas H. Salnrnimus, martelaar. Rij het hernemen der bespreking van de Schoolwet, was M. Buyl aan 't woord. Ge weel wel, vrijmetselaar Buyl, sehepene van Klsene bi) Brussel, représentant van Ooslcn- de-Veurne-Dixmude, gewezen leerling aan de katholieke normaalschool van Sinl-Nikolaas, gewezen schoolmeester, vroegtijdig gépension- neerd uit reden van stemuitputting. Sedert hij representant is, heeft hij zijne stem weergevonden, hij spreekt dikwijls en gemak kelijk in de Kamer om van 'hem te doen spreken in zijn arrondissement. Hij heeft, nu met luidsehallenden zeeverklap drie volle da gen 'tijd gestolen in de Kamer. Wat heeft hiji verteld Hij heeft het wets voorstel weerlegd en in duigen geslegen Wat zou hij' wel. M. Buyl had weer grooten honger ('t ge beurt dikwijls) en hij heeft zijn buikskceen zielemisse gedaan aan papenvreterij i Hij' is, zooals altijd, met allerlei vertelsels, kommereklaps voor den dag gekomen over priesters, paters en nonnen, hiji heeft aller lei historiekes verteld, gebeurd, zoo het schijnt, in scholen of op den predikstoel... om een keer aan 't land te leeren wat paters en non nen weerd zijn... En waren dat al nieuwe gebeurtenissen Wat zouden 't wel, al oude koeien, hier en daar rondgedragen in de jaren '80 en over bekend... M. Buyl heeft een katholiek werk geraadpleegd, t.w. het merkweerdig bock van M. Picter Verhaegen, van Gent „De school strijd in België" en waarin de geleerde schrij ver al de klaps uiteendoe t, welke de anti klerikalen van de jaren '79-'80 rondventten tegen priesters en geestelijken, 't Was dan de. tijd van den schooloorlog, 't was de tijd van de „commissaires spéciaux", van roemrijke gedachtenis. Maar wat M. Buyl vrijwillig verzwegen heeft, zijn de overbekende en in het boek ook op geschreven streken van de commissaires spé ciaux"... hoeveel die liberale staatsagehten, in hun zak slaken, uit de staatskas, voor hunne enkwest-reizen, tot hoeveel de reke ningen beliepen van hunne eetmaaltjes en banketten... op hunne voyages de plaisirs". Wilt ge ne keer een staaltje uit M. Buyl's gezeever... M. Buyl zegtTalrijke leden van de geestelijkheid zegden dat het beter ware zijne kinderen tc dooden dan ze naar gemeente scholen te sturen M. Buyl bewijst met oen voorbeeld uit de jat en '80. Deze feilen worden gestaafd door de ge- tuigen is van den jezuiet Van Mullem, die, „beschuldigd zijnde van in de kerk te Des- telbergen te hebben gepredikt dat het beter ware een kind een dolk in 't hart tc „ploffen dan het naar eene goddeloozc „school ie sturen, hiervan de volgende uil- legging gaf: „Ik zegde dat een kind ver- moorden hei beróoven is van een tijdelijk „lichamelijk goed en het wat voorbijgaande „pijnen veroorzaakte, terwijl men een kind in goddeloozc scholen latend, het blootstelt aan den dood van zijne ziel, 't is te zeg- gen, verlies van zijn bovennatuurlijk leven". M. Buyl besluit Haddo na dit sermoen eene fanatieke moeder dezen afschuwelijken raad gevolgd, wie zou dan op den bank'van hel assissenhof hebben gezeten, deze ver dwaalde moeder of Pater Van Mullem Eb wel, M. Buyl, zijt gij zelf rrccn fa natieke antiklerikaal. Heeft uw godsdienst haat u zoo dwaas gemaakt en u zoo den catechismus doen vergeten welken gij leer- del tot in de Nonnaaischool van Sint-Niklaas. of wilt ge eens te meer bewijzen dat gij een „LOGE-PARVENU" zijl in het antiklerikalisme. Ge maakt valschelijk de geestelijkheid verdacht. Niet een geestelijke leerde ooit kinderén doo den, ook Pater Van Mullem niet. Alle chris- tene ouders kennen dc christelijke leering die die leert dat het lichaam dooden groote zonde is in de oogen van God, die leert dat dc ziel dooden nog grooter kwaad is in Gods oogen, vermits de ziel weerdiger is dan het lichaam en geschapen naar het evenbeeld van God... dus niet, huichelaar en geloofsverza- ker, dat het eerste beter is dan het tweede; maar dat beide daden misdaden zijn en groot kwaad, en de twoede nog grooter dan de eerste. Gaat om les, als gijl er noodig hebt, godde loozc volksverleider, gaat om les naar het kleinste kind dat zijn catechismus leert, en zóó zal het u, gewezen onderwijzer, onder vijzen. Zoo kendet gij het ook als gij op de schoolbanken zat, nu nog misschien, daar ge op de kamerbanken zit, want al uw blag- gaai is wellicht slechts haatdragende kerk vervolging, naar de mode der afvalligen en apostaten. Nog een staaltje. M. Bu}-1 zegt ('t is ook uit de jaren '80) Te Berlaer zegde onderpastoor Smits „Wat zal er geworden van de jeugd, opgevoed in de SCHOLEN ZONDER GOD Vadermoorders, brandstichters, roovers, baanstroopers zullen eruit voortspruiten Ehwel, M. Buyl, veronderstellen wijl dat die priester inderdaad zoo gesproken 'heeft, is het geen waarheid, misschien Geen God, geene wet, M. Buyl; geen geloof en gods dienst, geen zedeleer... dat is de waarheid... Ziet naar Frankrijk, M. Buyl, daar slaan er nu klaarziende volkskenners op die, alhoe wel niet christen, het roepen opi huizen en daken dat de schuld van Frankrijk's onder gang, de bedreiging van Frankrijk's toekomst, de oorzaak van de bedorvenheid, de zede loosheid en de bandieterij' bij Frankrijk's volksjeugd te zoeken is in de scholen zonder God Hoe gelukkig is België dat de katholieken samen met hunne geestelijkheid, in den tijd van den geuzenschoolstrijd, het hoofd heb ben geboden aan de dwingelandij! en de ver volging... Hoe gelukkig dat het kaiholieke Bel gië ten strijde is gelrokken voor de ZIE LEN DER KINDERS... zoo is land en volk gevrijwaard gebleven van geloofsverzaking, van verlagend zedenbederf, van ondergang en verval. De katholieke Belgen van 1913 zijn deze weerd van 1879... en nu, gelijk vroeger, zullen ze niet gedogen dat de vrijmetselarij hand legge op de vrije christene scholen. De christene ouders, en ze zijn de meer derheid, ze zijh de vier vijfden in 't land, de christene ouders die zoo tecderlijk hunne landers beminnen naar het lichaam, naar het tijdelijke, gij beminnen die kleine, nog dui zendmaal meer om hunne schuldelooze, on sterfelijke ziel... Daarom is 't dat ze u'toe roepen, tot u Buyl en consoorien, tot u, geu- zengespuis, dat van België een ander Frank rijk, een tweede Portugal wil maken aan ons onze hinders 1 aan ons vrije scholen, naar eigen keus, voor onze kindefs 1 voor ons gelijkheid op schoolgebied Wij betalen gelijk de goddeloozen, wij hebben rechten gelijk de goddeloozen... en gib goddeloozen, handen thuis... Gij zult haar nooit hebben, de schoone ziel van 't kind I Woensdag eindelijk eindigden de bnylach- lige buylerijen van Mijnheer Buyl. M. de Voorzitler gaf het woord aah M. Colaert. M. COLAERT. De ellenlange redevoering waarvan wij, gelukkig, daareven het slotwoord hoorden (- rumoer links was slechts een aanhoudende aanval tegen de priesters, de ka- Iholiekca en liet vrij: onderwijs. M. LAMPENS (soc.). Hiji zegde slechts wat waar is. M. COLAERT. Sedert dertig jaar had dc Kamer niet meer over het schooteftkwesl hooren spreken, en dc heer Buyl heeft ge wacht lot de laatste leden van dc commissie van onderzoek uit dit midden verdwenen wa ren om tiet opnieuw te berde Ie brengen. M, BUYL. Gij zoudt ze niet durven aanranden M. COLAERT. In 1884 heb ik hel on zoete geheeten EEN WERK VAN V U.SCIIE VERKLIKKERS, GEDIEND DOOR EEN EEN LEGER VAN VALSCHE GETUIGEN. En onze hoofdman, de lieer Malou, mocht destijds terecht zeggen, dat zoo onze tegen strevers ophieuw aan hel bewind kwamen, zij' wellicht nog veel dwaasheden zouden ver richten, maar zeker dat niet meer... AL L. HYM VNS. (lib,). Geene enkele dwaasheid M. COLAERT. Ik herhaal het deze redevoering was slechts een aanhoudende aan val tegen alles wat wij eerbiedigen. Overigens heb ik opgemerkt dat, terwijl de heer Buyl sprak, de leden van de linker zijde ternauwernood naar hem luisterden. M. BUYL. Laat dat zeggen door LE SIF- FLET en andere clericale vodden. (Ja, M. Buyl, andere clericale vodden, gelijk b.v. dc AFROSSER die u soms zoo geweldig ros kammen, al hebt ge geen haar meer op uwen schedel. Dat gaat u tegeb, eh N.d.R.) M. COLAERT. In de redevoering van den heer Buyl komt geen enkel bewijs voor, zijl bevat niet anders dan praatjes en daarop antwoordt men niet. Deze behandeling duurde al te lang. Al. BRANQUART (soc.). Gij zijt onge duldig om het geld op te strijken. Al. COLAERT. Het land luistert niet meer naar deze bespreking. AA'at mij betreft, ik rekende het mij tot plicht naar iedereen te luisteren en ik ben van gevoelen dat dit debat veel te lang heeft geduurd. De wet van 1884 nam slechts veer tien zittingen in. M. DEBUNNE (soc.). En de wet van 1879 I M. COLAERT. - Wilt gij er over spre ken, laat u dan inschrijven. (Onderbrekingen). AVelnu, reeds 18 zittingen werden besteed aan eene wet die, voor twee derden, voldoe ning schenkt aan de linkerzijde. Er beslaat slechls oneensgezindheid over de kwestie der toelagen. Atergeet hict dat de heer de Trooz, op uil daging van den heer Hymans die aankon digde dat het land zou in opstand komen indien men de gelijkheid voor dc toelagen invoerde, antwoordde „IA IA JA DE GELIJKHEID ZAL' INGEVOERD AVORDEN. GIJ KUNT MIJ NE WOORDEN AANTEEKEN." Al. HYA1ANS. En ik zeg Neen neen! heon dc heer de Trooz heeft dat niet gezegd. (Hoor nen keer den liberalen opperbaas I en IK zeg ik ik ik peist hij1 misschien dat hij al minister is 't Is nu reeds 30 jaar dat hij' erop watertandt... N.d.R.) AI. COLAERT. Ik hoop dat mijne col leges der rechterzijde niet meer zullen spre ken. De openbare meening is met ons. Dat is voldoende. (Zeer wel! rechts. Protest links.) Bravo M. Colaert Wij weten dat gij met de schoolkwestie bekend zijt, dat gij, als voor zitter van den hoogeren verbeteringsraad, meer dan gelijk wie liet recht had om de school wet te bespreken en te verdedigen; maar gij' hebt yerstaan dat het de tijld niet is van re devoeringen, maar de tijd van stemmen; dat er reeds te veel tij'd is verloren gegaan dat het land ongeduldig (Ie stemming der wet en der schoolgelijfcheid afwacht. Daarom hebt ge niet gesproken, daarom hebt ge al uwe katholieke confraters aangezet van het woord af te zien. Bravo om dien gewonnen tijd, om dit voorbeeld, om dien goeden raad, zijn wiji u dankbaar Opgepast Gij zijt 65 jaar geworden in loop van 1913 of ge gaat het worden voor 1 januari 1911. AA eet wel dat gij 18 fr. storten moet, voor 1 December van dit jaar, of dat gij liet pen sioen van 65 fr. niet bekomen kunt. AATacht dus 'niet meer om te storten, of gij' verliest eén jaar pensioen. En de mensehen van 1819 dan Arolgens de bestaande wet kunnen die het pensioen van 65 fr. niet meer trekken, zelfs al hadden zij. .1.8 fr. gestort. Doch een - nieuwe wet ligt gereed en moet in de AVelgovende Kamers besproken worden. Volgens die wet zullen de personen die in 1.819-1850-1851 en later geboren zijn, alle jaren 6 fr. moeten storten; zijl zullen ten minste 18 fr. moeten g'cstorl hébben om het pen- soein van 65 fr. te bekomen. Dus, die van 1849 kunnen nog 6 Ir. storten dit jaar en. 12 fr. toekomend jaar in 1914 vragen zij: dan het pensioen van 65 fr., dat hun zal uit betaald worden voor de eerste maal in 1915. Die van 1850 moeten dit jaar 6 fr. storten, toekomend jaar 6 fr. en in 1915 nog eens 6 fr., in 1915 vragen zij' dan het pensioen aan, dat zij voor de eerste maal zullen trekken in 1916. Dat alles slaat in het nieuwe wetsvoorstel, maar het is nog geene wet; dus kunnm wij niet verzekeren dat die wet juist zoo zal wezen. Doch, dit is zeker, in elk geval zal men ten minste 18 fr. moeten storten. Alle per sonen in 1819, 1850 en later geboren, hebben er dus alle belang bij onmidellijk hunne stor tingen te beginnen, willen zij' niet te laat komen en zich zeiven schade doen. Ierland heeft, tot heden toe, ondanks de verschillende gunstige ui'gebrachte stemmin gen der Engelsché Kamer, nóg liet zelfbe stuur of Home Rule niet. De moeilijkheden in de laatste tijden door de Orangisten in de Ulslerprovincie verwekt, zijn de beweging niet voordeelig. Zoo wordt nu door de Times verteld dat de engclseh'e hoofdminister AL Asquilh, in onderhandeling zou tred n met AL Bonar Law, aanleider der Orangstcn, die zich verzetten tegen Icrland's zelfbestuur. En geland van zijhen kant, zou de moeTi.jkhcdm willen slechten, omdat ze gansch de rcgce- ringspolitiek belemmert. Altijd volgens de Times zou het ministerie toestemmen de Uts'.erstrcck voorloopig te ont trekken aan het gezag van het aan te stelten Iersch Parlement. Feitelijk zou dat eene zege praal voor de Orangisten zijn, welke als over- iweldigers in Ierland wonend, geen Ieren maar Engelschen willen zijn en blijven. Doch daar willen de icrsche nationalisten niet van welen, daar zi.ji zelfbestuur voor een ongeschonden Ierland willen. De toegeving aan de orangisten zou dus dc regeering in moei lijkheden brengen met de nationalisten. Zondag hadden er in Portugal 37 verkie zingen plaats voor de Kamers, daar er zoo veel plaatsen ópen gekomen waren door sterf gevallen, ontslagen', enz. Die kiez'ngen zijn teh gunste der regeering uitgevallen. Maar hoe De regeeringsbladcn zeggen dat drie kwart der bevolking ongeleerde mensch en zijn. Nu, vooraleer tot de kiezingen over te gaan, heeft het republikeinsch demokratenministe- rie eene wet doen stemmen, waarbijl het kies recht aah alle ongeleerdcn ontnomen wordt. Zoo komt het dat er op de 396.811 inge schreven kiezers, er enkel 183.852 hebben mogen stemmen. Ziedaar wat dc vrienden van onzen A'andervelde met het algemeen stemrecht aanvangen. Het is niet te verwon deren dat de regeering, na zulke middels te hebben aangewend, de zege behaalt. 1. In de maand Juli 11. zonden de Belgische Missiën aan den H. Stoel een vertoog over den onduldbaren toestand waarin zij', door de vijandelijkheid van zekere staatsagenlen, waren gebracht. 2. De „PATRIOTE", dat altijd welingelicht is en maar spreekt als hiji 't goed weet, mick bekend dat Minister Renkin, om te ant woorden aan de VERAVIJTINGEN der missionnarissen, eene lange memorie zond naar Rome om zijhe houding te verrechtveerdigen. 3. AVoensdag wist dezelfde „PATRIOTE" korten inhoud te geven van de ministerieele memorie en voegde erbij' uit ernstige bron vernomen wat het antwoord inhield van wege den Pauzelijken Slaatssekretaris. O.a. dit dat Rome, na kennis genomen te hebben van de klachten der missionnaris sen, overtuigd is van de verderfelijke werk- MNKONDIGINGEN Gewone 0.15 de regel. -- In 't blad 0.30 de regel. Rechterlijke 1 fr, de regel. Groote en langdurige volgens overeenkomst Bekendmakingen bulten West- en Ooatvlaanderen worden ontvangen bij AGENCl HAVAS, te Brussel. INSCHRIJVING VOOR 'T HEELE JAAR 3 FR. teIZZ bulten Belgis vracht er bij. - zaamheid der vrijmetselaars in Belgisch Congo. Dat hetgeen dc missionnarissen beves tigen gclootbaar is, aangezien' vier bisschoppen het bekrachtigen, aangezien dezelfde mission narissen in Engelsch Indië, in de amerikaan- scbë Antilliën, in de amerikaansohe Philipiji- nen, ja zelfs in Fransch Congo met de slaats- beamten goed overeen kunnen komen. De H. Stoel kan slechts de zendelingen geluk wénschen over hunne, handelwijze. Aangezien nu de Belgische Regeering verzekert te zul len Werkên tegen alle machtmisbruik ten na- deele der zendingen, vertrouwt liet Vatikaan dat zij dit ook zal doen en raadt de hoof den der missiën aan de overeenkomst te vol gen, gesloten lusschen de Belgijche Regee ring en den H. Stoel. 4. M. RENKIN liet weten door ,,Le Journal de Bruxelles" en „Le Soir'', dat het belgiscli gouvernement geen memoire zond naar het Vatikaan, en dat het antwoord van Rome, ontleed door „Le Patriote", uitgevon den is uit alle stukken 5. DE „PATRIOTE" maakt daarop die een voudige bemerking 't .Is reeds zoo dikwijls gebeurd dat de logenstraffingen van Al. Renkin voor hem zelf ongelukkig waren. Onze inlichtingen zijn geput aan goede bron en rechtzinniglijk gegeven geweest. In- dién ei' onnauwkeurigheden in te vinden zijn, zijin wij gereed te herzeggen... De officiecle stukken zullen toch, vroeg of Iaat, aan 't daglicht komen. Alsdan zal een ieder kunnen oordeelen... A7indt ge niet, lezer, dat de „PATRIOTE" veel zegt in weinig woorden en dat hi) moet zeker zijn van zijn stukken om zoo klaar te spreken. Volgens verdere loopende geruchten zou AI. Renkin een manifest aan 't maken zijn, waar in hij bedekt zijne onderhandelingen met Rome zou bekennen. Het gerucht liep dat de fameuze Munch, dc hoofdrolspeler in den aanval tegen Pater Cam- bier, zijn ontslag' had ingediend, 't AATas waar, hiji was in onverschil gekomen met een an der kerel van zijn kaliber en medespeler in den aanslag op! Pater Cambier, den jongen snottehol, vrijmetselaar Leclcrcq. 't Gebeurt maar al te dikwijls dat gezwo- j ren kameraden in het kwaad doen, daarna malkander zelf in 't haar vliegen. I Doch -t laatste Snieuws is dat dc vermaarde 1 Aluhch, vernemende dat het ministerie zijn j ontslag niet zou aanveerden, het zelf heeft ingetrokken. Dat is maar een kleine „intermède", een kluchtig tusschenspel in het wereldberoem de drama tegen Pater Cambier. geopend door Het Ypersche Volk Derde Lijst fr. 856 50 Winter concert ma MA. Van Egroo 1Ouverture Grotte de Fingal Mendelssohn. .2. La Folia, Variations voor viool Corelli. uitgevoerd door M. Van Egroo. 3. Doodmarsch uit de 3" Symphonie. Beethoven. 4. Concêrto in do voor piano id. uitgevoerd door M. Van Houtte. 5. ie Deel der 5d' Symphonie Beethoven. viert Zondag 23 dezer het Sint-Ceciliafeest. Te 11 1/2 u., jaarlijksche Mis in Sint- Maartens te 6 u., openbaar Concert in do feestzalen op de Halle te 7 1/2 u., feest maal voor wprkende en eereleden. 1. A//<?gresje(Feest-marsch) Hendrik Wcyts. (le uitvoeriDg) 2. Alma-Marsch Jules Emiel Strauwen. (ogelegd stuk in de Eereafdeelingen der kampstrijden van Nimes, Thieriers en Anor f901) (tc uitvoering).

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1913 | | pagina 1