katholieken,steunt me blad MET YPERSCHE VOER HET YPERSCHE VOLK 49 Jaar. - 2' Propagandanummer. 30 Centiemen. Zaterdag 24 December 1927. ET ÏPEffiE TOLK Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper ABONKEMENTPRIJS 1 Jaar 15 fr. 6 mfcnden 9 fr. 3 maanden 5 fr Men abonneert in alle Astkantoren en in het Opstelbureel ABONNEMENTIVOOR 'T BUITENLAND: 25 frank. Op hefOpstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL Zonnebeke steenweg. 105, YPER Postcheckrekening 40.201 (j casibr) waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn van 14 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden worden. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond. ERSTDAG VREDE. Kerstmis is het christen feest bij uitmuntendheid men kfi toch niets christelijkers uitdenken San de ge boorte, de aankomst vri Christus zelf. En wat zongen de pngelen bij zijne wieg, bij zijne krib?Vrede, zon gen z.e, vrede voor ahvie goed wil len. Vrede is dus eei Christen produkt en hij die ze braclt op aarde is een vredekoning. Niets lijkt mij liefelijker in geheel de chritene litur gie dan de vrededag, de féstdag van Kerstmis. Mij dunkt dat o| dien dag alle veete, alle twist, alle oleenigheid van zelfs moet stilvallen ei zwijgen, zwijgen voor goed Mij dujkt dat ik op dien dag de roode bloenbn van de liefde zie bloeien op de snjeuw der wereldsche koudheid De Ejgelschen drukken dat 'goed uit mjt hunne Hollx of Hulste Opkerstdar h ng<*n zij geheel het huis ermee vfl en een hulstetakje zit gepikt op denbranden den plum-pudding wanneej hij op taiel Komt. 'Kootle bëssemfieeit de hu'stc cn altijd groene blarefc, betee- kenend het bloeien van de Ffefde op het groenen van de hoop. 't Is Kerstdag neen 't en valt geen sneeijw zong Guido Gezelle en inderÜaad is het dubbel Kerstdag wannier het Godeskind op den sneeuw kan ter wereld komen. Want merk \fel wat wij, christenen, voor hebben lij andi - re menschen: Wij vieren niet sléchts onze feesten, wij beleven ze, wij her leven ze en op Kerstmis wordt we zenlijk voor ons het Christuskind geboren in de nachtmis. Wij hooren de Engelen zingen, ^vij zien de herdertjes gaan en wij gaan mede en vallen geknield op den grond van de krochtw j hooren het stroo zuchten en kraken onder den teed ren last van het lijf des Vredekonings. Wij ontvangen Hem en dragen Hein onze giften op gelijk Melchior, Bal' thasar en Gaspar, de drie Oostersche koningenden wierook offeren wij den God, het goud bieden wij den koning en de myrrhe dragen wij op aan den mensch, dankbaar als we zijn omdat Hij gekomen is en telken jare weer komt en ons den vrede brengt, den stillen zoeten vrede. Hij heeft het met zijn eigen mond gezegd dat hij ons den vrede gaf, zijnen vrede, niet eene zooals er de wereld geven kan Achwat kan de wereld al veel geven in opzicht van vrede Ze bezit hem zelf niet en ze poogt en ze pijnt vruchteloos om hem te brengen en om hem te herstellen waar hij geschonden is. Meer dan tien jaar heeft ze gezwoegd en ge werkt aan den vrede na den grooten wereldskrijg. Meer dan tien jaar en hoever is ze nu? Heeft men nog ooit iets gezien dat zoo kreupel was als die zoogenaamde vrede volgens de beginselen der wereld verwerkt. 't Was zonneklaar dat het aldus zou uitkomen. Had men niet begonnen met den afgezant, den plaatsvervan ger van den Vredekoning buiten te sluiten uit de vredesonderhande lingen Z. H. de Paus werd zorgvuldig buitengehouden, buiten de bijeen komsten en de besprekingen der mo gendheden. En 'l is gegaan gelijk ver teld wordt in het Evangelie de cene blinde heeft den anderen blinde wil len geleiden en ze zijn beide gestort in den put, den put dien zij zelf heb ben gegraven. De wereld wil van Christus' vrede met. zij weigert de vrede van Kerst dag. En nochtans is zij er niet te beter om. Indien immers allen eens leefden volgens de leer van Christus Vrede koning en volgens de voorschriften van het Evangelie hoe zou er die arme sloore van een wereld anders uitzien. Geen tronen zouden gelijk nu staan beven op hunne grondvesten. Geen staten zoud< n scheuren vaneengewre- ten d. or wedei zijdsche haat cn staat kundige verdeeldheid Geenfamilie.de Staat in de kiem. zou uiteengesmeten staan, ouders zouden hun kinders beminnen met wijsheid en vastberadenheid, kinders zouden hunne ouders liefhebben met schroom en eerbied, immers om lang te mogen leven op de aarde. Onder elkander zouden ze, gelijk Paulus zegt, malkanders lasten dragen, lijd zaam en verduldig zijn. Geen menschen zouden tegenover elkander staan met gloeiende oogen, met gebalde vuisten cn gespannen tander, gereed om den ecnen den anderen te verslinden lijk hongerige wolven. Leefden de volkeren volgens het Evangelie, dan ware het uit met het militarisme, het vraagstuk der ontwapening zou vanzelfs zijne oplos sing vinden en men zou 't niet meer beleven dat duizenden jonge levens in hunne bloei gemaaid worden; dat stroomen van menschenbloed gelijk een ziedende zee over den aardbol spoelen dat millioenen lichamen ge schonden worden en gekwetst, gruwe lijk uiteengeschoten en dat alles om dat de wereld vruchteloos zoekt naar den vrede, naar zijnen vrede, den vrede van Christus, den vrede dien hij ons brengt op Kerstnacht met zijne kinderhand. Komt, Christenen, laten wij fier zijn op onzen godsdienst, fier op den wonderen kring van feesten om het kerk- lijk jaar, fier op onzen Advent, fier op onzen Kerstdag. Waar is er nog een ander volk door zijn goden alzoo benaderd Vier we ken lang hebben wij hem zien komen den groot en dag, de groo'.e nacht, de dag, de nacht van zijn geboorte, Vier weken lang hebben wij de messiani- sche proleten van langs om luider van langs om klaarder Hem hooren voor zeggen en voorspellen. En eindelijk hij is daar. Emmanuel, God met ons, hij komt met in zijn kleine kleuter hand den schat daar de wereld te vergeefs naar zoekt, om welken te vinden zij hare voeten ten bloede loopt, dien ze najaagt uit al heur kranke krachten. Hij, het kind! de minste en de kleinste der menschen hij brengt hem mede van uit den schoot zijns eeuwigen Vaders en Hij legt hem voor onze voeten den grooten schat Ik geef u mijnen vrede. En dit is slechts i ene dor betceke- nissen van dien grooten heerlijken dag. Maar het is genopg, het is vol doende, voor een christen hart dat het wete waar gaan om den vrede te vinden, den too versteen, den talisman van het geluk. Onrustig, onvredig, zegt Augusti- nus, is mijn arme menschenhart zoo lang het geen rust gevonden heeft in U. Dat èouden duizenden, milliornen menschen dagelijks kunnen roepen als ze neergedwongen worden door de looden vuist van de wereldlijke ellende. Maar eenmaal den vrede in Christus gevonden, daar is noch we- jreld, hel noch duivel die ze weer storen mag. Want indien Hij met ons is Wie kans ons tegen en waar Hij verschijnt al woedde er de storm nog zoo fel, al sloeg er de wind nog zoo dol in de zeilen, al dreigde ook de levensboot te kantelen en water te scheppen Hij die slapend lag aan 't roer zal opstaan en gebieden aan de ontbonden elementen, tot hier zegt Hij, en geen duimbreed verder. En leggen doen zich de baren, stil de winden, zwijgen de lucht en de zee et facta est tranquililas magna en er werd een grootvrede. Hoerah met de Perekwatie Prachtig optreden der Mandatarissen van de Christen Democratische groep. In verband met de begrooting van 's lands middelen stonu de kwestie der weddenperekwatie van 't perso neel der staatsdiensten. Onze Chris- tene Werklieden in Ministerraad cn Kamers hebben flink werk afgelegd o. m. onze vriend Geo Goetgebeur, hield een zakelijk betoog, vragend i') de handhaving van familietoeslag vanal het eerste kind 2) dat voor de wedden beneden de to.ooo fr. de voorziene afhouding van 3 t. h. niet zou toegepast worden 3) dat ook zou ingezien worden dat de perekwatiè gesteund is op index 700 terwijl de levensduurte reeds een eind boven de 800 punten staat. Daarop heeft M. Jaspar dan ver klaard, dat de familietoeslag voor het ie en 2e kind zal gehandhaafd blijven op 3o en 3o fr., voor het 3e kind zal het iiofr. zijn voor het 4" kind 140 fr. en voor de volgende i5o fr. Dat is eene schoone verbetering die heel gunstig zal worden onthaald. Dat hebben de Christene Werklieden be werkt, hunne Ministers en hunne Par lementairen. Het vorig Ministerie, waarin vier Socialisten zetelden, had de familie toeslag voor ie en 2e kind afgeschaft, en voor het 3* zou er slechts 70 li- worden gegeven. Gij kunt nu verge lijken Er is nog meer. Bij de wettelijke wedderegeling van het onderwijzend personeel zal ongetwijfeld dezelfde familietoeslag voorzien worden. lis eerste zet van eene zoogezegde franskiljoensche reactionoaire regeering is het nog zoo slecht niet Onze Katholieke Werken hier in Yper. DE BEROEPSSOHOOL. Een chr meest beslissende dagen van r.et leven is die, waarop de loop baan van het kind wordt gekozen die keuze beslist immers ook over een levensgeluk eene verkeerd gekozen loopbaan is gewoonlijk ook een mis lukt menschenleven. En toch wordt tot dit meestal onherroepelijk besluit van wege ouders dikwijls niet licht zinnigheid overgegaan bijzonder hier in Yper... I)e jongen wordt 14 jaar wat zal er van hem geworden... z.al het een bekwame vakman of... een van die honderden losse werk krachten worden. De vader was met- serdiener, aardewerker, enz..., de zoon zal hetzelfde doen... Onv ederroepehjk besluit... Eene andere plaag is deze der plaatskensjagers..De zoon moet voortstudeeren ..en op twintig ja rige ouderdom, kan hij voor zich zelf nog niet den kost verdienen. En nochtans, het handwerk komt weer in ecre overal is het de vraag, levert ons bekwame \akmannen. Wanneer zal hier in onze go 'de stede nijverheden zich vestigen wanneer onze Ypersche goede stiel-, bekwame vakmannen zul'en zijn. Daarom doen wij een oproep aan onze Ypersche s adsgenooten denkt aan de toekomst van uwe stad aan de toekomst uwer kinderen zendt ze naar Nijverheid- of Beroepsschoolont wikkelt in die jeugdige herten de liefde voor den stiel de beroepsfier heid uwe kinderen zullen later eene Leest en verspreidt Ahoiiiienien(|H*ij« 1 Zl Yank De ondergeteekende wonende straat, te Schrijft in op HET YPERSCHE VOLK,, voor hetjaar 1928 In te zenden aan J. CASIER, Zonnebekesteenweg, 105. YPER. Men kan zich ook abonneeren op den Post rechtstreeks.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1927 | | pagina 1