STEMT OP 3 JUNI VOOR DE KANDIDATEN DER
KATHOLIEKE PARTIJ
onder Mr 2 voor de WERKLIEDEN
onder Mr I voor de BEDIENDEN
onder Mr I voor de WERKGEVERS
onder Mr S voor de WERKGEVERS
BROOD en SPELER
Zand in d'Oogen!
Heeren Werkgevers
onder Nr±.
50" Jaar. - Nummer 21.
30 Centiemen.
Zaterdag 26 Mei 1928.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
(CUerkliedenkamei-f)
(Bediendenkst met*)
Kiezingen voor den Werkrechtersraad
Hippodroom Yper Hoekje
ZONDAG 3 JUNI 1928, om 3 uur
DRAFKOERSEN
^Plaatsvervangende Leden.
Ieder Werkgever zal TWEE briefjes
ontvangen.
1 WIT voor de kamer der geschillen
tusschen bazen en werklieden (kan
didaten DELAHAYE en anderen).
1 GEEL voor de komer der geschil
len tnsschen bazen en bedienden
(kandidaten VALERE SEYS en
anderen.
Leert uwe vrienden zoo stemmen
De Katholieke Groepeeringen.
10.000 Frank Prijzen.
J-fet VpepSQhe
Kortriik.-H. Haar processie
C)ct IJpcrofljc
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 £r. 3 maanden 5 £r.
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND:
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
(j. casier)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
Katholieken,
ledereen weet dat dit de kreet was van
de Romeinen in hun verval, tijdens Nero
en de andere christenvervolgens. Wel
die kreet past ook op onze tijden Wat
vragen tegenwoordig het meerendeel van
de menschen Hunne maag vol en hunne
oogen vol. De maag met lekkernij, de
oogen met sport. En thans ook is er
kerkvervolging al zeggen de socios dat
we er niets van weten, 't Schijnt dat ik
die menschen ieelijk op hun teenen ge
trapt heb met een van mijn laatste bijdra
gen. Nu, zooveel te beter, 't Is slechts de
waarheid die kwetst zeggen de Franschen
en de Engelschen zeggen als 't mutsje u
gaat, zet het op, en de Vlamingen zeggen
wie 't schoetje past hij trekke taan. En
't is een teeken dat ik hun nog de moeite
waard ben van hen over mij kwaad bloed
te maken. En daarmee doe ik de haakjes
toe.
Panem roepen de menschen wij wil
len brood. Ja, maar in dat woordje brood
is 't al begrepen al wat wij van noode
hebben tot kost, kleederen en alles wat
het lichaam betreft. Brood is het gewone
voedsel van den mensch en 't is maar
recht als de menschen om brood vragen.
Doch de manier waarop ze dat tegenwoor
dig vragen en eischen is de goede niet. Ze
doen de beteekenis van 't woordje brood
liegen en ze vragen veel meer dan wat ze
van noode hebben. Brood beteekent weel
de en om weelde te dragen moet men een
paar sterke beenen hebben Zegt het
spreekwoord niet weelde is een kwade
beest
Te veel brood maakt brooddronken en
te veel weelde maakt brat.
Zoolang de menschen zullen trachten
naar 't geen ze noodig hebben en tevreden
zijn met een eerlijk gewonnen welstand,
zal er vrede zijn, maar eenmaal dat ze be
ginnen verlangen naar meer dan hun be
hoef, wordt het evenwicht geschonden en
de vrede verbroken.
Eenmaal dat elen door neukelen wordt
vervangen is 't een veeg teeken en tegen
woordig wordt er veel gesneukeld. Kin-
ders die vijf zes frank daags verteren zijn
tegenwoordig minder zeldzaam dan vroe
ger en ik heb een meisje zien pasteitjes
koopen aan GO centiemen stuk en ze wer
pen voor haren hond. .Mag dat niet zijn,
zullen me de socios vragen en moeten de
suikerbakkers ook niet leven Wel zeker,
'k heb verscheidene suikerbakkers in mijn
familie en 't hemdeke gaat nader dan
't rokske. Maar 't is nietiemin een teeken
van den tijd dat er veel misschien te veel
gesnoept wordt.
Ge ziet hoe voorzichtig ik geworden
ben sedert mijn socialistische confrater
mij op de vingeren heeft getikt en op mijn
artikel is willen ingaan.
Maar 't moest eruit niettemin En 't is
geen snoepen alléén, 't is verkwisting in
al hare vormen. Een werkman die eiken
dag zijn zooveel uren arbeid door zijn lijf
haalt heeft recht op een goede beet, op
rijk en deugdelijk voedsel. Maar de luiaard
niet en 't zijn gewoonlijk de luiaards die
verkwisten
Wat is verkwisten
Verkwisten is.koopen wat ge niet van-
doen hebt. En, zei mijn grootvader altijd,
koopen wat ge niet noodig hebt is betalen
wat ge niet schuldig zijt. Verkwisten is
misdadig, het is eene misdaad tegen het
maatschappelijk leven. Er zijn er immers
zooveel die zouden wenschen te bestaan
met hetgeen gij wegsmijt. De christene
leer zegt u dat ge met uwen overschot
uwen behoeftigen broeder moet ter hulp
komen Met wat gij te veel hebt kunt ge
anderen gelukkig maken en moet ge. En
d t is wat hedendaags te veel vergeten
wordt. Menschen verteren niet alleen hun
behoef maar ook het overtollige aan en
op hun eigenzelven en de arme mag hun
keren en nijdig staan toezien. Christus
leerde ons de oneffenheid van de maat
schappelijke toestanden elfen te strijken
met hulpv aardig de hand, de volle hand
uit te steken naar de noodlijdenden en hij
voegde erbij dat onze almoezen zóó be
scheiden moeten zijn dat onze linker hand
niets afwete van wat onze rechte doet.
De andere kreet is CIRCENSES
spelen sport
Boxen, loopen, springen, motorwed
strijden, fietswedrer.nen, football, paar-
denloopen, en wat dies meer.
Zal ik alweer de zwartkijker zijn die
dit allemaal afkeurt. Neen, daarvoor ben
ik te schuw voor de socialisten Maar ik
zeg wederom het moet eruit.
Niet het gebruik van deze dingen, maar
het misbruik ervan is een teeken van den
tijd en een zeker teeken van verval. Wan
neer sport zoo hoog in achting is gestegen
dat het al 't andere van kante schuift dan
is sport een misbruik en dat is het tegen
woordig. Kinders, jongelieden, mannen,
vrouwen zelf. hebben maar daar meer den
mond van vol. Wij moeten in onze gazet
ten heele bladzijden over sport verduren
en we krijgen pas enkele regels over gees
tesleven. 't Orgeluk is dat een volk dat
reuzen kweekt, athletep voor het lichaam,
ook onwetenden kweekt, armen naar den
geest. Neemt een jongen op school en be-
traapt hem op heeterdaad, hij zit met de
spo: tgazet in zijn vuisten. Beluistert jon-
gemenschen in hun gesprek over straat,
het gaat over den laatsten match van foot
ball of over de laatste v elokoers. De spraak
is ernaar gegroeid. Luister naar de werk
lieden aan hunne dagelijksche bezigheid,
waarvan spreken ze? vanspori. De jon
gens gaan ernaar gekleed en hunne geba-
ren,zijn erop nagebootst. Mogende jongens
zich nu niet meer amuseeren Ze' er, mijn
socialistische pennevoerder, maar ze moe
ten ook hun godsdienstige plichten kwij
ten en dat belet hun de sport. Dat kan u
niet schelen, nietwaar maar mij wel. Die
jongens moéten ook hunne maatschappe
lijke plichten kwijten, zij moeten leeren
en werken en niet altijd met spel bezig
zijn. Groote menschen zouden 't met hun
ne ingenomenheid voor sport, verleeren
van met ernstiger zaken bezig te zijn. En
daar zit hem 't gevaar. Sport is een verzet
en moet een verzet blijven, eene ontspan
ning, mag den geheelen mensch niet
monopoliseren. Want veel sport is dwaze-
lijk nutteloos en strekt alleen om armen
en beenen te breken van zichzelf of van
anderen, 'k Bidde hier ook onschuld bij
den sportkronieker van dit gezegend blad.
Hij ga niet denken dat ik tegen zijne spe
cialiteit gekant ben neen, ik zeg alleen
dit er wordt teveel aan sport gedaan,
sport wordt eene razernij, eene manie, is
alles opslorpend, 't wordt een gevaar.
'k Heb met de Romeinen begonnen ei.
wil met hen eindigen. Zij zegden ook SIT
USUS TOLLATER ABUSUS, dat wil
z.'ggen leve het gebruik, weg met het
misbruik.
De Kommissie van de Roode Sijndi-
katen in Belgie heeft een manifest afge
kondigd, onder de hoofding Verkie
zingen voor de Werkrechtersraden in
1928». Dat manifest zegt duidelijk, dat
die verkiezingen moeten voorbereid wor
den met eene algemeene agitatie voor
loonsverhooging voor de geschoolde
werklieden 50 fr. per dag, of 300 fr. per
week voor de gespecialiseerde 45 fr.
voor de daglooners 40 fr. voor de arbeid
sters 30 fr.
Gemeener volksbedrog werd nooit op
touw gezet.
Toch zijn de rooden in West-Vlaan
deren nog overtroffen door de fameuze
Vlaamsche Nationalisten, die in de sijn-
dikale beweging in Belgie schier niets
te brokkelen hebben. Zij hebben groote
plakbrieven doen uithangen, waarin ze
zeggen dat de loonen moeten zijn van
60 fr. en 50 fr. per dag.
Waarom niet 100 fr.
Aan de bazen zeggen ze, dat ze alles
te winnen hebben met die loonen toe te
staan, want de werklieden zullen dan in
verhouding verteren.
Dat zijn ten minste moderne economis
ten, die bij de kiezingen voor den Werk
rechtersraad ook eenige stemmen zouden
willen ophalen 1
Geen verstandige kiezer zal zich aan
zulke domme demagogie laten beetnemen.
Het antwoord onzer Christene Werk
lieden zal dan ook kort zijn.
Beweging voor loonsverhooging en
verkiezings-agigatie zijn verschillende
zaken Wij houden zegescheiden.
Wil de roode Sijndikale Kommissie
zich niet belachelijk maken, dan moet ze
bewijzen dat de voorgestelde loonen door
de onderscheiden nijverheden te dragen
zijn. En dan moet ze zich eerst wenden tot
Anseele's kapitalistische industriëele in
richtingen, en langs daar 't bewijs doen
leveren dat de gestelde looneisch niet
overdreven is. Ze moet zich vooral richten
tot de roode coöperatieven om die loonen,
daar te doen toepassen. En overal waar
de socialisten hunne vertegenwoordiging
hebben in de gemeenteraden, moeien ze
niet alleen den eisch stellen maar doen
inwilligen.
Doen ze 't niet, 't zijn bluffers en be
driegers
Wat de VI. Nationalisten betreft, zij
moeten in de eerste plaats hun eisch van
60 fr. daags opdringen bij hunne kapita
listische geldschieters. Z'hebben er ge
noeg, borstelfabrikanten, schoenfabrikan
ten, aannemers van bouwwerken
Dan maar vooruit met de voorbeelden
Die onzinnige demagogie bewijst alleen,
dat de socialisten niets ernstigs weten
aan te voeren en dat de VI. Nationalisten
dan nog 'n beetje opbieden om zich nog
meer belachelijk te maken
Domme verkiezingszeden 1 We doen
daaraan niet meê.
Het leiden van loonsbewegingen is veel
te ernstig om als kiesagitatie dienst te
doen Beweging voor loonsverhooging is
een aanhoudende beweging, die met veel
takt en kennis moet worden geleid. Onze
Christene Centraalorganisaties hebben
daarvoor hunne verantwoordelijke leiders.
Verkiezingsuccessen zullen hen niet beko
ren om de socialisten en hunne opbieders
te volgen.
De Christene "Werklieden dienen de
werkerszaak in ernst en eerlijkheid. Dat
is hunne verdienste. (De Tijd).
Groote Internationale
Gezadeld en ingespannen
ingericht met de ondersteuning van het
Stadsbestuur en opgeluisterd door de
Harmonie Ypriana
aan de
van YPER, P0PER1NGHE, WERVIK
en Omliggende.
De Katholieke groepeeringen heb
ben de eer Uwe stem te vragen voor
hunne voorgestelde kandidaten voor
de verkiezing van de leden van den
Werkrechtersraad van YPER den
3 Juni aanstaande, onder Nr 1.
I. Kamer der geschillen tusschen bazen
en Werklieden.
a) Gewone Leden.
DELAHAYE Gustaaf.smid te Yper.
LACONTE Camille, aannemer te
Poperinghe, uittredend lid.
DEDECKER Léonard, nijver aar te
Wervick.
GEYSENS Ernest, Voorzitter van
het vlasbazenverbond te Komen.
BEIRNAERT Emile, aannemer van
schilderwerken, te Yper, uittredend
lid.
VANNESTE Camiel, aannemer-tim
merman te Langemarck.
II. Kamer der geschillen tusschen bazen
en Bedienden.
a) Gewone Leden.
SEYS Valère, nijveraar te Yper.
NOLLET Joseph, aannemer te Wer
vick.
b) Plaatsvervangende Leden.
DENYS Albert, handelaar te Pope
ringhe.
BOUCHERY Augustin, smid te Ko
men.
Deze lijst wordt overal wel ont
haald bij de bazen want deze Heeren
zijn gekend als sociale werkers altijd
ten dienste voor het welzijn hunner
ambtgenooten.
Wij rekenen op U mijne Heeren
om onze Katholieke kandidaten te
ondersteunen.
Maakt propaganda bij uwe vrien
den. Doet uwen plicht, niemand
uitgezonderd.
Op ieder briefje moet gij eene kop
stem geven voor de werkelijke kandi
daten en eenekopstemvoor de plaats
vervangers. Dus twee kopstemmen
op ieder briefje een voor de werke
lijke kandidaten en een voor de
plaatsvervangers.
Dat is de zekerste en beste manier
van stemmen want bij deze stemming
is het panacheeren 't is te zeggen
stemmen voor de lijst Nr i en lijst 2
verboden.
De kiezing van 3 Juni moet eene ze
ge wezen voor onze Katholieke Werk
gevers.
De Kommissarissen
Edmond Caenepeel, Marcel Wyckhuyze,
Armand Donck-Vermeu'en
Ingangsprijzen
Tribuun Heeren 15 fr. Damen 10 fr.
Plein 5 fr.
Het BESTE en ZEKERSTE middel om
regelmatig het blad te ontvangen, is een
abonnement vragen in de post op
De beroemde processie van het HHaar
van onzen Goddelijken Zaligmaker, die
jaarlijks duizenden vreemdelingen naar
Kortrijk lokt, is Zondag nogmaals belem
merd geweest door het slecht weder. Rond
3 ure klaarde het weder wat op en men
besloot eenige groepen, waaronder de
nieuwe groep van de edel vrouwen, met
knapen te paard te laten uitgaan be-
gon het nogmaals te regenen en aan
den Kring en Korte Steenstraat was de
'stoet verplicht uiteen te gaan voor den
overvloedigen waterstroom. De H. Kruis
weg met den Goddelijken Zaligmaker,
zijn kruis dragende, kon ook niet heel
den toer doen en door den slechten toe
stand van de straten kon de nedervalling
t' onder het kruis niet plaats hebben. De ver
maarde processie heeft sinds den oorlog
slechts een enkel maal gansch den weg
wijzer kunnen afleggen de andere malen
was ze telkens door het slecht weder be
lemmerd. Laat ons voor toekomende jaar
op een beter weder hopen.