0. L. Vrouw
Hemelvaart
GELD
Een Anioord aan
oe vpersche Bode
50 Jaar. - Nummer 32.
30 Centiemen.
Zaterdag 11 Oogst 1928.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement "Yper
(j. casier)
Ben verkooper aan voordeelige
voorwaarden van titels, kapitaal,
aandeelen der Samenwerkende
Maatschappij "Confiserie des Fian-
dres et Chocolats Chimère
Schrijven op bureel dezer onder
G. C. D. V.
ijct tjpcrscljc iloll»
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 £r. 3 maanden 5 fr.
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
De 15 Augusti is nu een verplichten
de Hoogdag voor geheel de wereld en
vóór de laatste herziening der kerke
lijke wetten, niet. Omdat Napoleon
I. dien dag zijn naamfeest vierde, was
de 15 Augusti, sedert het concordaat
van 1801, verplichtende Hoogdag voor
Vrankrijk en Belgie, dat tijdens Napo
leon. van Vrankrijk deel miek.
Het voorwerp van dit Kerkelijk
feest is de herinnering aan Maria's
Afsterven en Hemelvaart.
In de H. Schriftuur staat er niets
te lezen nopens die feiten en de over
levering beweert, dat, bij het naderen
van Maria's heengaan, al de Aposte
len, die nog leefden, op bovennatuur
lijke manier (aan een engelenver
schijning), verwittigd wierden. Dade
lijk begaven zij zich naar Maria's
verblijfplaats en waren allen, St Tho
mas uitgezonderd, bij O. L. Vrouwens
afsterven aanwezig. De H. Thomas
kwam aan, toen nu reeds Maria's
Maagdelijk Lichaam in den grafka
mer lag en daar deze Apostel, nog
eens O. L. Vrouw had willen vereeren,
men opende voor hem het graf. Maar
't Lichaam was verdwenen en geheel
het graf lag vol bloemenDe Ziel van
Maria was opnieuw vereenigd ge
weest met haar Lichaam, en levend
was onze duurbare Moeder ten Hemel
gevaren. Mogen wij ze daar eens, en
't is wat wij Woensdag vragen moe
ten in onze gebeden, gaan vervoegen.
Waar is O. L. Vrouw gestorven.
Met zekerheid weten wij het niet. De
eenen beweren dat het in Jerusalem
is, daar men er een heiligdom ontmoet
genaamd Dormitio Virginis d.i.
«Jt Afsterven der H. Maagd en een
tweede betiteld Maria's Graf An
deren verkiezen de stad Ephese, in
Klein Asia gelegen, waarde H. Joan
nes, aan wien Christus O. H. sterven
de op zijn kruis zijne Moeder aanbe-
vool, bisschop was. Wat men inroepen
kan, om dit laatste te staven, zijn de
visioenen van zekere mystieke ziel,
namelijk Catherina Emmerich, van
duitsche nationaliteit, geleefd hebben
de begin der XIX, die noch lezen, noch
schrijven kon, en. wat zij meende te
zien, die het overzegde aan haren
geestelijken bestuurder, welke het
boekte. Zij beweert dat O. L. Vrouw
leefde en gestorven is in de omgeving
van Ephese. Wat nu belang kan
schenken aan haar gezegde, is het
volgende. In Ephese woonde een mis
sionaris, die zekeren dag, dat men
hem naar een leesboek vroeg, de boe
ken der missie overzag en er bemerk
te een Leven der H. Maagd door
Catherine Emmerich. «Wel! zegde
hij, hier ook een gewrocht van die
zenuvvkranke('t Was de fransch-
man die sprak nopens eene duitsche.)
En hij nam het boek en wierp hem in
een hoek, met het gedacht dien per
gelegenheid te verbranden. Maar dat
geschiedde niet, want een maal dat
hij opnieuw den boek verlegde, per
geval vallen zijne oogen op een kapi-
tel titel: «Dood van Maria te Ephese».
Zie, zegde hij, wij zijn te Ephesen.
Laat ons eens gaan nazien, wat zij
beweert, misschien zullen wij het mid
del vinden om de onechtheid van
't geschrevene te bewijzen En hij
las. Wat hem sloeg, was de nauw
keurigheid, waarmede zij de beschrij
ving gaf van 't woonhuis van O. L.
Vrouw, samengesteld uit twee ka
mers, van zulke lengte en zulke breed
te, gelegen op een heuvel, zooveel
stapppen van eene bron en van waar
men een wel bepaald algemeen ge
zicht kon ontwaren. Hij voelde in hem
de begeerte ontstaan van eens naar
zulke plaats op zoek te gaan. En 's an
derdaags met eenige gezellen en een
gewapende krijgsman, doorliep hij
den omtrek. Vruchteloos zocht men
dien eertsten dag. Maar den.tweeden,
in den voorneon, gekweld door dorst,
vragen zij aan een Mahomedaan der
streek, of er in de nabijheid nievers
geen bron is. «Ja wel, ginder boven
op... en hij sprak een woord uit,
waarvan de naam Mariam, dat is
Maria, deel miek. Verbaasd, ter oor-
zake van dien naam, vroegen zij hem,
wat sport plaats het was. Ik weet
het niet zegde hij, maar daar gaan
wij, Mahomedanen, bedevaarden, één
maal 's jaars, in den Oogstmaand
Men beklom den heuvel en daar vond
men puinen. De afmetingen stemden
overeen, met deze aangegeven door
Catherina voor de woonkamers van
Maria. Op den bepaalden afstand eene
bron en van daar ontwaarden zij het
algemeen gezicht, dat woord voor
woord te lezen stond in 't vizioenboek.
Reeds was men genegen om alles te
gelooven wat die mystieke beweerde,
dus ook het feit dat Maria daar zoude
gestorven zijn. Er was nogthans eene
ernstige moeilijkheid, namelijk: Men
vond de puinen van drie kamers en
Catherina spreekt maar van twee. Dit
wierd later opgeklaard, als geleerde
oudheidskenners, komende met hunne
leerlingen uit Athenen, om in de
streek te studeeren, die plaats bezoch
ten en zegdenDe puinen van deze
twee eerste kamers, dagteekenen van
den tijd, op dewelke de Propyleeën en
andere praalgebouwen der stad opge
trokken wierden, en die wierden ge
bouwd, tijdens Augustus, dewelke
regeerde als O. Heer geboren is. De
puinen van de derde kamer, moet een
soort portaal zijn, verschillige eeuwen
later erbijgevoegd
Voor wat nu betreft dat er in Jeru
salem twee heiligdommen zijn, beti
teld met Afsterven en Graf van
Maria dit feit wierd door den schrij
ver Bretanno aan Catherina opgewor
pen, toen zij beweerde dat zij gestor
ven is in Ephese. En zij antwoordde
Tijdens een verblijf van Maria in
Jerusalem, scheen zij snel te verflau
wen en de christenen waren zoo over
tuigd van haar nakende einde, dat zij
een grafkamer bereidden in 't dal van
Josaphat. Het wierd genoemd Graf
van Maria en alhoewel .de H. Maagd
herstelde en van daar is afgereisd
naar Ephesen, het heeft dien naam
bewaard.
Wat er ook van weze, de zake kan
men met zekerheid niet beslissen, en
de eenvoudige godvreezende zielen
vereeren O. L. Vrouwens Graf en
Hemelvaartplaats, met evenveel eer
bied, te Jerusalem en te Ephese.
Wat is geld? Geld is een God, 't is
te zeggen een meester met een onbe
twist meesterschap over de wereld.
Christus noemt hem Mammon en ver
wittigt ons dat we geen twee goden,
geene twee meesters kunnen dienen
den eenen zult gij beminnen en den
anderen haten. En waarom is dat?
Omdat ze alle twee eenen dienst ver
gen die diametraal tegenovergesteld
is de eene aan de andere. De eene
God wil verzaking en de andere
vraagt zelfzucht. Ze te verzoenen is
onmogelijk. G'hebt misschien al eens
de H. Schrift gelezen, waarom niet?
En is 't u niet opgevallen dat de God-
mensch nooit een geldstuk heeft wil
len aanraken. Ga, zegt hij tot Petrus,
vang den eersten den besten visch en
gij zult een geldstuk in zijnen bek vin
den betaal ermee onze contributies.
Het kan al niet veel misprijzender ge
zegd worden maar het geld raakt Hij
met geenen vinger aan. F,n als men
hem het geld toont van de tol aan de
Romeinen, een tienling, beziet Hij
hem van uit zijne hoogte maar beroert
hem niet. Het geld is hem 't aanraken
niet waard. Hij wil er geen, het wei-
nigje wat Hij bezat stopte Hij in eene
beurs en vertrouwde deze toe aan den
grootsten God- en menschenbedrieger
die ooit op aarde geleefd heeftaan
Judas en deze patroon aller joden be
stooi hem.
De armoede was in de oude tijden
een gruwel, eene zoncle. Christus
maakt er eene deugd van, Hij neemt
ze op als eene bruid en Hij verheft
ze tot eene van de hoogste christe
lijke voorrechten deze die zijn liefste
volgelingen tot de hunne maken. Zij
wordt eene koningin, zij heerscht en
regeert en zij heeft hare edele en
koene ridders, gelijk de arme van As-
sissie en Benedictus Labre en zoo
menige andere.
Armoede is een zegen en geld is
eene plaag.
Dat zal men moeilijk aannemen, wij
zijn immers zoodanig gewoon op onze
knieën te rijden in aanbidding voor
het gouden kalf. En nochtans het is
zoo, geld wordt eene plaag zoo gauw
men er te veel heeft, en men heeft er
te veel zoo gauw rrten er meer heeft
dan men redelijk gebruiken kan.
Door armoede versta ik nog geen
tekort aan geld en goed maar het be
zit van weinig. WeTnu, wat men ook
zeggen moge, armoede in dezen zin
is een zegen. Heeft men geen goed
men heeft ook geen zorgen en men
kan voort als men .op Gods voorzie
nigheid betrouwt. Maar als men geld
en goed heeft en eraan gehecht is dan
moet men wel op zijn eigenzelf
betrouwen. Men moet zijn eigen voor
zienigheid worden en beginnen zorgen
voor den dag van morgen. Daartoe is
het noodig dat men kapitaliseert, 't is
te zeggen dat men 't eene bezit op het
andere laat opeenstapelen tot dat men
een tweede maal rijk wordt, rijk de
zen keer aan de opbrengst van zijn
rijkdom.
Welnu, ik ben geen anstiger, las
tiger, zwaarder ambacht dan het be-
heeren van eene fortuin, 't Is eene
angste van den morgen tot den avond,
een studeeren, een volgen van de
beurze en de gazetten een beschou
wen van het rijzen en het dalen van de
waarde van het goed, een berekenen
van de kansen op koop en verkoop en
wat dies meer. 't Is een onrustig zoe
ken naar het uitzetten van 't geld
tegen een, winstgevende kroos, een
beloeren van de banken, een volgen
van de landelijke en wereldpolitiek,
't is dit alles en daarbovenop nog de
moeilijkheid om wel te vermeeren en
wel te verteeren, om te blijven elk in
zijn stand en staat.
Een arme mensch is daar allemaal
vrij van. Hij stapt in den dag onbe
kommerd; gelijk de vogel in de lucht
beangstigt hij zich niet om zijn be
staan, gelijk de bloemen over 't veld
is hij gerust in wat hij aantrekken zal.
Hij eet zijn korste brood en spoelt ze
door met water, zoet goed water van
de bron en 't smaakt hemterwijl de
rijkaard dikwijls zijn benijdde brood
bevochtigt met zilte water dat vloeit
uit bedroefde lijdende oogen en 't
smaakt hem in 't geheele niet.
Geld is geluk zei er een en de andere
zeide 't en doet maar 't is zeer gemak
kelijk! En beide waren mis in een ze
keren zin. Het kan gemakkelijk zijn
veel geld te hebben maar 't is gemak
kelijker juist geld genoeg te bezitten,
genoeg dat is te zeggen zooveel als
uw behoefte is. En, daar wij 't mee-
rendeel van onze behoeften zelf ma
ken is 't kwestie van uwe behoeften
niet te menigvuldig te maken, noch ze
te hoog op te drijven. De rijkste
mensch is deze die altijd zooveel heeft
als hij noodig heeft en de gelukkigste
mensch is deze die daarmee tevreden
is.
Als men begint meer te begeeren
dan wat men noodig heeft gewordt
men algauw tot een potter, een onver-
zadelijke. 's Duivels zak is nooit vol
zeggen de menschen en van potter
wordt men seffens tot een gierigaard.
Ieder oortje brengt zijne gierigheid
bij. Gierigheid is de begeerte om te
bezitten, niet om 't goed dat men met
zijn geld kan doen, om het bezit zelve
en die ondeugd groeit tot een onblus-
schelijke dorst. Ik heb een man ge
kend die schatrijk was maar honde-
gierig. Hij dreef handel en reisde veel
met eenen boterham op zak en gaarde
gedurig bij. En als hij 's avonds thuis
kwam doodmoe van te voete te gaan
om den trein te sparen, vond hij zijne
rust bij zijne geldkast. Hij zette beide
de deuren van zijne brandkast wijd
open en zat, als een heilige in verruk
king, verslonden in 't beschouwen van
zijn papiergeld en zijne goud en zil
ver munte, aaide en streelde hij met
zijne hand gelijk de wangen van een
klein kind.
Er ligt eene doemnis op 't geld.
Neen Mammon maakt niet gelukkig
en is integendeel de bron en de oor
sprong ven veel kwaad, om niet te
zeggen van al het kwaad dat in de we
reld gebeurt. Het zij om hem, hetzij
door hem is alle kwaad tot het geld
terug te leiden. Armen loopen van de
rechte baan om aan geld te geraken
en rijken geraken 't rechte spoor bijs
ter om hun geld kwijt te geraken.
Wat al onrecht, diefte, moord, bedrog
en valscheid ontstaan uit den zucht,
den brandenden zucht naar geld. Wat
al oneenigheid, gebroken vriendschap,
haat en nijd worden gebroed door
Mammon: wat onnoozel bloed ver
goten om een vuige geldstuk. Wat
wordt er al gebrast en geslempt, wat
wordt er al onzedelijkheid en onzui
verheid, overspel en echtbreuk bedre
ven over het spillen van geld. Men
schen die malkander goed willen en
van malkander houden verdragen niet
dat geld tusschen beide komt: als men
van geld spreekt de liefde breekt en
z' hebben gelijk want veel menschen
zoo gauw ze aan geld roeren verliezen
hun gezond verstand en hunne goede
gevoelens.
Verdoemde honger naar geld heet
een oude schrijver den zucht naar
rijkde heidenen dus kennen die on
deugd en in't christendom heeft ze
haren doodelijken stempel gekregen
door 't verraad van Judas. Daar ko
men ze tegenover malkander te staan
Mammon en Christus en veelbetee-
kend is het dat de Godmensch zich
laat verkoopen door dertig zilverlin
gen om te toonen zijn hoog misprijzen
voor het geld, zijn gezworen aarts
vijand van nu en van alle tijden.
We lezen in De Volksmacht ant
woord op het artikel Beter Geus
dan Vlaamsch Katholiek het volgen
de
De Ypersche Leugenaarsbode heeft
in haar nummer van Zondag 29 Juli 11.
haar uiterste best gedaan om zich op
nieuw hatelijk aan te stellen zoowel
op vlaamsch als op katholiek gebied.
Een drietal artikels erin opgenomen,
zijn waarlijk waardig om in het ge
meenst geuzenblad te prijken, en zij
leveren ons een bewijs te meer hoe
laag onze zoo beroemde katholieke
vlaamsche nationalisten gezonken
zijn
In het hoofdartikel «Beter geus dan
Vlaamsch Katholiek» bespreken zij
het feit dat het aan het nationalistisch
muziek niet toegelaten werd deel te
nemen aan de processie in stad en zij
trekken eene vergelijking tusschen
muziek en het onzijdig muziek Ypria-
na, en zij beweeren dat het niet de
plaats is van Ypriana in de processie
mede te gaan... en dat zij zelf uitge
sloten zijn uit hoofde hunner
vlaamschgezindheid.
Welnu, heeren Nationalisten, uw
artikel is een ellendig bestook tegen
onze Ypersche geestelijkheid, een laag
opruien der volksdriften tegen het
priesterlijk gezag zoover drijft gij
dus uwe katholiciteitGansch uw
artikel zou wonderwel dienen moest
het woordYpriana vervangen wor
den door Nationalistisch Muziek
en geen woord zou er dienen ge
schrapt te woorden.
Gij vergeet aan uwe lezers te mel
den dat in feite, alhoewel Ypriana
onzijdig is, zij toch aan geen enkele
politieke partij toebehoort... dat er
als muziekkorps 'k spreek niet van
enkelingen op haar niets te zeggen
valt... en van de beginne af van haar
ontstaan zij zich verplicht heeft de
twee groote processies van H. Sacra
mentsdag en Thuyndag op te luiste
ren, en volgens haar reglement zij al
hare leden verplicht aan deze proces
sies deel te nemen alsmede aan het
opluisteren der «Te Deum's als die
wegens een nationale feestviering in
de kerk gezongen worden.
Gij vergeet aan uwe lezers te mel
den dat daartegen uw nationalistisch
muziek, gesticht als Katholiek
Vlaamsch muziek om zand in de
oogen te werpen heelemaa! over
gegaan is in de handen der Vlaamsche
Nationalisten met hun politieke partij
dat zij als korps dus toebehoort aan
eene groepeering veroordeeld door al
de Bisschoppen van Belgie en dat,
daar waar dit muziek is, dit muziek
korps niet zich-zelven vertegenwoor
digt, maar wel eene politieke partij
die handelt in strijd met de voor
schriften onzer kerkelijke overheid,
die weigert zich aan deze voorschrif
ten te onderwerpen, die zelfs de men
schen aanjaagt deze niet te volgen,en
aldus openlijk in opstand leeft met de
vertegenwoordigers van het Kerke
lijk gezag, de vertegenwoordigers van
Christus in ons eigen land.
En in dergelijke omstandigheden is
het dan te verwonderen dat onze
priesters liever hebben dat zoo een
muziek de processie niet begeleidt?
Wij treden hier niet op als verdedi
gers van Ypriana of dezes leden, maar
wel om wille der waarheid en daar
waar de nationalisten beweren dat er
leden van Ypriana zijn op wiens per
soonlijk gedrag er iets te zeggen valt,
dat zij ook het privaat gedrag van
sommige hunner eigen mizikanten na
gaan en zij zullen eveneens gesticht
worden. Wij zouden dan gerust mo
gen eindigen met dezelfde woorden
der Ypersche Bodedeze toepas
sende op hun nationalistisch muziek
en schrijven:
Is het begrijpelijk dat zulke mannen
nog zouden aanzocht worden deel te
nemen aan de processie? Neen, onze
door en door christene menschen zou
den zich bij dergelijke zinsverbijste-
rende handelwijze nimmer meer kun
nen neerleggen. Van kindsbeen heb
ben zij van hun priesters en van hun
Vlaamsche ouders en voorouders ge
leerd dat een processie een zegetocht
is van den Heer en Meester van het
heelal, wezenlijk tegenwoordig in de
Heilige Hostie, om de Hem verschul
digde eerbewijzingen en aanbiddingen
van.wege zijn getrouwen te ontvan
gen.
Zou hij deze eerebewijzingen en
aanbiddingen mogen verwachten van
hen die zich roemen zijne haatdragen
de vijanden te zijn?
Zou de begeleiding in de processie
door die mannen, niet als een heilig-
schendende Judasserij moeten ge
schandvlekt worden?
Deze vragen stellen is ze beant
woorden.
Ongelooflijk en toch waarZwart
op wit in de Ypersche Bode... Men
schen wacht van uwen geldelijken
steun te geven voor d'aanstaande
H. Hartefeesten te Yper... totdat...
de EE. HH. Geestelijken wel eens zul
len willen doen wat wij willen...totdat
zij ons niet meer over het hoofd zul
len zien... totdat zij den knieval zul
len doen voor ons... machtigen der
Ypersche aarde Ongehoord zulke
pretentie! En wat is er dan gebeurd?
Heel eenvoudig, ten gevolge der be
slissing van den gemeenteraad de stad
aan 't H. Hart toe te wijden worden
door sommige juffers geldinzamelin
gen gedaan om een standbeeld het
H. Hart ter eere te bekostigen. En zie
de groote furie der Ypersche Natio-
nalistsnzij zijn miskend geweest
er is iets gedaan geweest zonder dat
eerst hunne toelating gevraagd werd.
Oh schandeen daarom moeten zij in
hun toch zoo katholiek weekblad
hunne vrienden aanmanen niet te ge
ven deze H. Hartefeesten niet te
steunen of minstens te wachten... tot
er een bevel komt van wegens den
nationalistischen baas.
God vergeve het hun, want die we
ten niet wat zij doen.
De IT. Hartefeesten, die moeten
staan buiten en boven alle politiek ge
doe, waaraan heel de bevolking moet
deelnemen waar van niets anders
spraak mag zijn dan van liefde en
eerbied aan den Eenigen Waren Ko
ning die feesten worden te Yper
gesaboteerd door het officieel orgaan
der Ypersche VI. Nationalisten.
Dit gaat zijn hout te boven, en
toont eens klaar en duidelijk aan hoe
ver de katholieke gevoelens dezer
nationalisten wel strekken.
ST-JOZEFS BEROEPSSCHOOL
TE YPER.
Kostelooze DAGLEERGANGEN
(alle werkedagen van 8 totl8 u.) voor
alle ambacht van hout- en ijzerbewer
king teekenen, meubelmaken,
schrijnwerk, timmeren, modelmaken,
draaien, paswerk, mekaniek, electri-
citeit, enz. (theorisch en praktisch).
KOSTELOOZE ZONDAGLEER
GANGEN (van 8 tot 13 u.) voor alles
wat den kleermakersstiel aangaat
maatnemen, patroonteekenen, snij
den, confectie en aanpassen.
Begin van 't schooljaar: half Sept.
Inschrijvingen en inlichtingen bij
den bestuurder (5, St Jacobstraat,
Yper) best 's Zaterdags of 's Zondags.