BERICHT aan de inschrijvers BROOD De Verkiezingen van Antwerpen CDeet ge oiot Zaterdag 15 December 1928. Katholiek ^Weekblad van het Arrondissement Yper ZILVEREN MUNTSTUKKEN UIT DE PERS. O E I Buitenland ABONNEMEXTPRIJS 1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 fr. Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel. ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND 25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER Postcheckrekening 40.201 (j- casier) waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn van 14 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden worden. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond. i aiawTir Tenzij het koorngraantje in den grond gaat blijft het alleen. Gaat het den grond in zoo brengt het honderd voudige vrucht voort. Dit is naar den zin, zooniet, naar het woord, eene plaats uit onze heilige boeken en daar in zit begrepen het wonderbare mys terie van het wassen, het kiemen, het gedijen en het vruchtdragen van het gezegende graan, dat brood moet wor den. Jaar op jaar vernieuwt zich onder onze menschenoogen die geschiedenis van het graan dat zoo vol zit als een ei met mysterie. Wij zien ten zaaitijde den zaaier met breede stappen over zijnen, over Gods akker gaan, en zien hem met breed gebaar en rythmischen zwaai zijn zaaikoorn over den akker i gooienwij zien nog met de lente het 'kiemende graan zijn groene graspijl- tjes boven de aarde steken en met den uitkomen legt de groote schilder, die God heet, de velden in hun vluwliaarde l jeugdige groen. We zien aldoor de (zomermaanden de koornvelden om hoog gaan met tragen groei onder het kakelende vuur van de weldoende zon. Wij zien het hoogstamde koorn recht- lop staan in het zonnebad en stilaan de halmen plooien onder den rijpenden ilast: rilde en rank staan de stalen, zwellend en zwaar hangen de volle koornaren. Sperkelen doen ze en spokkeren in de zwoelte en worden tot geirnde graan. Dan komen de pikkers met hun blinkende staal, slaan wonde op wonde I in den goudblonden akker. Storten doet het koorn en liggen op reken, en gebonden worden tot schoven en rechtstaan in stuiken, den band in den hals en den hals in den band, wijster- waster tegen malkander gezet en spo kend in het avondrood lijk rijen van doldansende paren. We zien het graan op de wagens ge- II laden, door Schuimende paarden op schokkende assen ten schelve of ter schure gevoerd, geliggeu onder de zwenkelende vlegels, plichtgetrouw en mild het koorn afgeven dat, op zakken I gedaan, den Zaterdag ter markt zal j gaan. Van de markt gaat het naar den mo len daar zien we de wind in de wieken I slaan,, de molenarmen op ende neder gaan en de steenen zien we malen lijk reuzenkaaktanden en het verwerken tot meel en bloeme. Weer op den wagen dan en ter bak kerij gevoerd, waar het gedeesemd en gekneed wordt, afgewogen en gebak ken tot geurige, fleurige brood. Dat zien we telken jaar, dat natuur- Imirakel, en ons verstand staat er niet I verstomd op. Immers zóó dikwijls ge- I beurt het dat we er ons aan verwach- (ten alsof 't alzoo moet zijn. En noch tans, moest er ooit een rad stilstaan in dat wondere raderwerk moesten wij een jaar, jaren, zijn zonder brood Het brood is ons natuurlijkste voed sel en daarom in ons dagelijksch ge bed: «Onze Vader», bidden wij God om brood en niets anders en wij bid den hem om brood alleen omdat in dat Iwoordje broodalles begrepen is Ixvat wij zouden mogen begeeren tot 'kost, kleederen, gezondheid en alles wat lichaam of ziel aangaat. Dat is het mysterie van het brood, dat het blijft het voedsel van ons lijf en medeen verheven is en verheerlijkt, verbovennatuurlijkt en vergoddelijkt om te worden ook het spijs van onze ziel. God zelf is brood geworden, of het brood is God gewordenhet ware brood der kinderen. Nogmaals dus herkrijgt het zijne voedende betee- kenis als het menschgeworden Woord 'gaat schuilen onder de gedaante van brood. Neemt en eet dit is mijn li chaam zegt de Zoon Gods en daar door verkrijgt het brood zulk eene hooge beteekenis dat wij 't nog schaars zouden durven aan te raken, i De eerbied voor het brood was groot bij de oude Vlamingen, voor geen goed ter wereld zouden ze eene korste brood te kwiste gesmeten heb ben of hunnen voet gezet op brood dat fin den grond en verloren lag. Ik weet niet hoe 't de vlaamsche huismoeders nu nog doen. maar telkenmale als mijne moeder een nieuw brood begon, sloeg ze met haar broodmes een kruis over de plattekant en ze was er nooit roe te bewegen om een brood met zij nen ronden kant op tafel te leggen dan, zeide zij. zouden de zieltjes uit het vagevuur lijden. Maar dat was bijgeloof. Het brood diende vroeger tot teeken van verwelkoming. Om te bewijzen dat iemand welgekomen was nam men brood en men brak het en gaf er een stuk aan den welgekomen gast. Broodbreken beteekent in 't latijn frangere panem, en men begon stille- kens aan opzettelijk tot het broodbre ken broodjes of koekjes apart te bak ken die dan den naam verkregen van I fragipane en thans nog is er zoetgebak of patisserie die alzoo heet. Het was de gewoonte het brood dat men brak te roosten en geroost of geroosterd brood heet in 't Engelsch toast. Onder het breken en het uitdeelen van den toast aan de gasten, hield men hun eene kleine toespraak of speech die dan den naam overgenomen heeft van het geroosterd brood en toast ge noemd wordt. Brood is al een kostelijke gave van den Heer, een van de kostelijkste en daarom telkens, als er ievers sprake is van het voedsel van den mensch, wordt er gesproken van brood. De ge vallen mensch, uitgedreven uit liet aardsch paradijs, wordt gestraft in zijn brood. Hij zal het bevochtigen met zijne tranen en het natmaken met zijn zweet: «In het zweet uws aan- schijns zult gij u met brood voeden zoo luidt het strafvonnis dat valt over onze eerste ouders. En als Christus op de wereld zich gewaar.digt een groot mirakel te doen, dan is het weer brood dat voor den dag komt en zoo verme nigvuldigt Hij tweemaal de brooden, eenmaal zeven voor vijf duizend men- schen en eenmaal vijf voor vier dui zend. Ten anderen wat is er een schooner broodvermenigvuldiging dan de Eu charistie, daar wordt het brood des levens voor allen toegankelijk ge maakt. En als de Zaligmaker zich laat be koren in de wildernis komt de booze geest weer met brood voor den dag gebied, zoo zegt hij, dat die steenen daar aan uwe voeten, brooden worden en hij krijgt dit wonderbare antwoord dat spreekwoordelijk geworden is: niet op brood alleen leeft de mensch maar op alle woord dat uit den mond van God voorkomt. Brood is 't en 't is altijd brood. Da vid nut de offerbrooden en op eene andere schriftuurplaats, is er spraak van brooden onder den asch gebakken. En als Christus, de Verrezene,naar Emmaüs toegaat, zien wij hem weer het brood breken voor de twee disci pelen. Dat was de vernieuwing van de eerste broodbreking toen de Heiland de eerste mis deed in 't laatst avond maal. Brood is 't en altijd brood, en 't geen waar Elias mede gevoed wordt en ge sterkt op zijn troosteloozen tocht Het speelt, zooals men ziet. eene aanzienlijke rol in der menschen leven, want alles wat er gebeurt, geschiedt om zeggens om wille van het dage lijksch brood. Wat wordt er al niet gewerkt en ge zwoegd,gewroet en geleden door men schen om te geraken aan hun dage lijksch brooden ik herinner mij nog gedurende den oorlog, als er in Frank rijk spraak was van den broodvoor- raad te verminderen, hoe die heet- bloedige franschmans gereed stonden om te descendre dans la rue Nu de franschman stapt gaarn neer in de straat, hij droomt vanbarricaden, maar 't is toch een bewijs dat de broodvraag eene levensvraag is voor hem. En niemand is er ook die meer van brood leeft dan de franschman. Ik heb bijlange niet uitgeput, alles wat over brood te zeggen valt, genoeg aleventwel om ons te laten dankbaar zijn voor de gave van het dagelijksch brood en niet altijd slechts te vragen maar ook aleens te dankenniet altijd slechts te *zeggengeef ons heden ons dagelijksch bro'od maar ook al- eens, laat- ons danken over het dage lijksch brood dat we gekregen hebben. Ik ben kooper van van Frankrijk en andere landen aan de volgende prijzen 5,00 fr. stuk 13,00 fr. 2,00 fr. 4.50 fr. 1,00 fr. 2.20 fr. 0,50 fr. 1,05 fr. M. KESTELOOT-BOUCHARD, Wissel, rechtover de Statie, Num. 9. KOMEN Tel. Nr 1. De Kamerverkiezing voor de vervan ging van Volksvertegenwoordiger Kreg- linger heeft Zondag laatst teAntwerpen plaats geg-epen. Zooals eenieder weet hadden noch Ka tholieken noch Socialisten een kandidaat voorgesteld. De strijd beperkte zich dus tusschenM. Baelde liberaal, die 44 410 stemmen en 'orms. die 83.058 stemmen bekwam. 58.152 witte en nietige stemmen werden uitgebracht. De front partij en hunne handlangers d-> Vlaamsche Nationalisten zullen ongetwij feld victorie schreeuwen en deze uitslagen laten doorgaan als eene zegepraal van de separatistische en anti-belgische gedach te en als eene verheerlijking van hun kandidaat Het schijnt geraadzaam de dracht dezer kiezing u te ontlede en te schetsen. Tijdens de laatste Kamerkiezingen be kwam de Frontpartij te Antwerpen onge veer 14 000 stemmen Moet men besluiten dat zij van 1925 tot Zondag laatst 69 000 nieuwe p.irtijgenooten bijgtwonnen heb ben Neen, in 't geheel niet De Socialistische partij die in 1925 64 921 stemmen behaalde gaf opcntlijk a s ordewoord wit te stemmen maar onder duims werd eene hevige propag nda ge voerd ten vonrdeele v an de Borms kandi latuur Toen de amnestiewet in d Kamer gestemd was, schreven hunne dagbladen De strijd is niet ten einde en zij hebben het bewezen. Hunne verbittering het beheer van het land verloren te hebben hun verlangen de regeering al de mogelijke stokken in de wielen te steken en een kaakslag toe t üienen was de eenige reden van dit muneuverke. Weze daarbij gevoegd dat de liberale partij zeer onbezonnen handelde toén zij met het sektair persoontje van Baelde voor den dag kwam. De verstokte radika'e oppostie der liberalen tegen godsdienst en katholie-e vrije scholen, politiek die bij alle standen zooveel afkeer verwekt, was ook eeu der oorzaken van h t sukses van Borms. Wanneer men zooals over enkele dagen te Brussel de liberah n ziet samenspannen met de communisten om aan de leerlingen der Katholieke vrije scholen in den guren wintertijd de onontbeerlijke verwarming te weigeren en van alle gelegenheden gebruik maken om hunne goddeloosheid bot te vieren dan moet men aanvaarden dat eene Vlaamsche Katholiek liever dan aan Baelde zijne stem aan Borms gaf Dat is niet goed te keuren maar daartoe zijn verzachtende omstandigheden. Daarbij komt zich voegen de misnoegd heid bij vele Vlamingen om de onbi'hen- digheid en Je radeloosheid der Regeering in zake ve effening der na-oorlogstoestan den. De zoo dikwerf beloofde gelijkh id in rechte en in feite, het gebrek aan ge/ag en aan eensge indheid der leiders in zake herstel der Vlaamsche grieven en vooral van het amnestievraagstuk (waarover ge heel de verkiezing liep) mag ook nog als een element van het sukses van Borms aanzien worden De reactie van het kieskorps van Ant werpen tegen deze wantoestanden is zeker overdreven geweest. Zóó gebeurde het immers ten alle tijde in alle andere politie ke aangelegenheden. Aan die verkiezing eene andere betee kenis geven ware aan de waarheid te kort blijven. De SCHELDE jubelt maarb.-kent, dat de verschuiving van een belangrijk aantal Katholieke stemmen naar de am- nestielijst geen definitief feit is het is geen vlucht, maar een uiting van diep misnoegen over de houding der liberale en der regeering. De ic STANDAARD» schrijft Van de 56.444 Katholieien en 64.921 socialis tische stemmen, die in 1925 werden uit gebracht, heeft de H. Baelde nauwelijks een tienduizendtal kuni en naar zich trek ken en dat als hij stond te enover een activist, veroordeeld weg ns landvtrraad! Van de tienduizenden, die naar Borm zijn gegaan, zijn er zeker vele hem toege komen uit een vaag gevoel van vlaamsch saamhoorigheid, doch wellicht zijn er nog meer naar hem toegegaan, uit verzet tegen eene partij die op Vlaamsch en op soci 'al gebied de laatste vesting is geble ven van de meest verstarde, meest be krompen behoudsgezindheid. Doch zoo het een kaakslag is voor de liberalen, is het eveneens een gevoelige les voor de huidige en voor al de regee ringen, die zich sedert den oorlog hebben opgevolgd en die den moed of de macht niet gehad hebben om te stappen over het liberaal en conservatief verzet en door een ruim opgevat'e amnestie-wet een daad van elementair politiek beleid te stellen, waarvan al de naburige landen reeds het voorbeeld hadden gegeven Het "NIEUWS VAN DEN DAG, onder meer, I aaide aan wat er gezegd wierd in een der laatste vergaderingen van den Raad van Vlaanderen. De 16 Augustus 1918 verklaarde Bor ns in de vergadering van de Raad van Vlaan deren Onze politiek moet gegrond zijn op het vertrouwen in Duitschland en dit heb ik te Berlijn aan den Kanselier gezegd, zooals ik het hier zeg aan het Vlaamsche Volk. Er is voor ons geene andere mogelijkhe'd dan ons f e steunen op den machtigen arm van Duitse-land Indien wij niet langer gelonven in de duitsche trouw, in de eerlijkheid derpoli- ti k van het Duitsche Keizerrijk, dan is alles wat wij doen eenvou ig op het zand gebouwd en zal het weggevaa d worden Laat ons niet vergeten, dat zoove-1 duitsche soldaten op dit Vlaamsche land [zijn gevallen, en dat het juist die duizen den manöen zijn, in het Vlaamsche land begraxen, die de aanvallen hebben xveer- -taan van onze vijanden, die men soms t nze bondgenooten noemt Het is vóór hunne macht dat onze vijanden verbrijzeld werden en het i dank. aan hen, -at Vlaanderen niet meer verwoest is ge weest Wat zouden van bovenstaande aanha- Hng wel denken de inwoners van &n- denne, Dinant, Aarschot, Leu ven, Staden.Zarren, Eessen De Ypersche Bode» beweert dat wij hen uitgescholden hebben voor val schaards. Waar En hadden wij gezegd, dat zij eers laten zien wie zij eigenlijk zijn. dat ware geen beschuldi ging geweest van valschhied maar van rechtzinnigheid Wij hebben de ge woonte niet van schelden en zullen die niet aannemen. De Bode scheldt in haar antwoord dat geeft te kennen i" dat de waarheid kwetst 2° dat er mangel is aan bewijs, om te verrecht vèerdigen waarom twee vreemdelingen genoemd wierden en waarom eene inte rimaire zonder recht of reden niet be- nöemd wierd. Wij hebben aan geen persoonlijkheden gedaan, hebben niemand geno-md, heb ben niet gezegd dat eene aangestelde so cialistisch is Wij hebben gezegd en herbal :n het, dat de nationalisten perst politiekers zijn ge weest en dan katholiek en dat bekennen zij in hun antwoord, aangezien wij er in lezen Ge., moet... weten, dat men nooit vele en mag rekenen op den sfeun van politieke tegenstrevers... 't Is treurig misschien om te bestatigen, maar de soci listen 'aanzien ook niet de nationalisten als katholiek. In den Werk man, n° o. tweede bladzijde, vierde kolon, onder aan, is er gedrukt Op te merken chff in"deri beheerraad der Middelbare School, I uiten de leden van 't Schepen college, geen enkel katholiek of liberaal meer zal zetelen. Om te eindigen, sloore komt zeker voort van «leuren En wie heeft er ziel laten meêsleuren met de sqcialisten, zijn wij het of zijn het de nationalisten Te Parijs in de Institut Catho- lique heeft men een marnieren borst beeld ingehuldigd van Kardinaal Gas pari, Staatssekretaris van Zijne Hei ligheid Pius XI, dewelke in die instel ling 18 jaar lang het Kerkelijk recht doceerde en die tijdens zijn leeraars ambt, in Parijs, er bisschop gewijd wierd, den 6 Maart 1898, door Kardi naal Richard. In Frankrijk had men den ver- zendingsprijs der zichtkaarten ver hoogd. UitwerkselHun getal van 442 millioen per jaar, is gevallen op 156. Inval van wolven in de streek van Campo de Arriba, provincie Santander, n noordlijk Spanje. In één dorp, Trambasaguas bij name, hebben zij meer dan 100 schapen verscheurd. Al de herders mogen gewapend hunne kudden vergezellen en men vraagt jagers om klopjachten te doen. Vlieger Lemoigne, die wilde hoo ger vliegen dan de Amerikaansche «recordman» met 11.753 meters, viel van zijn zeiven op een hoogte van 9.200 meters. Het vliegtuig schoot naar beneden en op 1.50Ö meters kwam de vlieger wederom tot zijn zeiven. kon zijne machien xvederom recht krijgen en landde behouden te Yillacoublay. Hoe kan een ylieger zijne hoogte meten Bij middel van een spiraalvormigen barometer. Hoe hooger men klimt, hoe meer de baro meter zakt en vice-virsa, hoe meer rfien daalt, hoe meer de barometer hoogt. De Burgmeester zegde de Pas- j toor is verstrooid!». Lezer, zeg eens. wie verstrooid was. Met den 1 December, zijn wij de zes donkere weken ingetredenDe dag is ongeveer 8 uren lang en de nacht 16. De korste dag van 't jaar is de 21. Van den 21 tot 31 December, heeft men de scheeve weken, da* is, dat de dag 's morgens nog kort, aan gezien de zon later opstaat,, maar 's avond- langt. Dat is een der gevol gen van het feit. dat de middag onzer uurwerken niet overeen stemt met den middag der zon. Een uurwerkdag is juiste het 365e deel van één jaar. Een zonnedag is de tijd, die verloopt, tus- schen twee voorbijgaan-der-zon in ons zuiden. Nu den helft van 't jaar is de zonnedag min dan 24 uren en den anderen helft meer, en op twee dagen j in 't jaar, is hij juist van 24 uren. Den 14 December 11., was het 17 jaar. dat de Noord weger Amundsen, die met vlieger Guibaud veronge lukt is. als hij dees jaar het Noorden invloog om hulpe te gaan bieden aan generaal Nobile, den Zuid-Pool be reikte. 32 dagen later, vier Engel- schen, aangeleid door Capitein Scott, bereikten insgelijks den Zuid-Pool en waren niet weinig te leur gesteld als zij daar de Noordsche vlag geplant vonden. De Engelschen zijn niet meer levende te huis gerocht. Zij waren w eggegaan van den Kaap Evans, lig gende meer dan 1000 kilometers van den Zuid-Pool af, in October 1911, met 18 man, 14 poney-peerden, veel honden en eenige motor-sleden. Deze moest men welhaast achterlaten. Op onge veer 1000 kim. van den Pool, plaatste men een depot van ééne ton allerhande waren en vandaar weg, alle 100 kim., een kleine depot. Men verliet de groo te one ton depot den 17 December met 18 man, waarvan na korten af stand twee terugkeerden. De poneys, die moeilijk vooruit konden en aan wie men moest sneeuwschoenen aandoen, waren alle;i reeds omgekomen, den 9 December. Vier mannen, met de le dige hondensleden, keerden terug den 10 December. De 12 overblijvende mannen moes ten, van daar af, zelve de sleden, met mondbehoeften en reisgoed,voorttrek ken. Den 21 Decèmber, n'og vier man nen sloegen den weg der terugreis in, medenemende Cpt. Scotts aanteeke- ningen. De 8 overblijvenden vierden samen Kerstdag, op 90 u. afstand van den Pool. namelijk op den 86n graad Zuid-BreedteDe 3 Januari 1912 keer den insgelijks terug, drie mannen, op 49 uren afstand van den Pool en de vijf laatste, der 18 mannen, bereikten den Zuid-Pool, den 18 Januari 1912. De warmtegraad was in die streek tus- schen 20 en 30 graden, onder het vries punt. In het wederkeeren Cpt. Evans stierf de eerste, wat later Cpt. Oates en Cpt. Scott met zijn twee gezellen stierven van de koude, in hunne tent, nauwelijks op 3uren afstand van den grooten en eersten depot, den one ton depot waar men wachtte op hune terugkomst, doch vruchteloos. Later heeft men hunne lijken ontdekt en hunne notas. De nieuwe president van de Oos- tenrijksche Republiek is heer Niklas, een christen demokraat. Zijn Kan selier is Monseigneur Seipel. Koning Boris van Bulgarië is dokter benoemd der Hoogeschool van Sofia.' Koning Boris is de oudste zoon van Koning Ferdinand, duitsche prins, eigen rechtzweer van onzen Koning Leopold II, die droomde Keizer te worden van Constantinopel en die af- geste^l wierd na den wapenstilstand. Koning Boris huwde de oudste prinses van de familie Bourbon-Parma, die telde 17 kinderen. Een harer zusters was Keizerin van Oostenrijk, nu we duwe van den laatsten Keizer Karei en haar broeder is de echtgenoot van de hedendaagsche Groot Hertogin van Luxemburg. Al degenen die van heden af eene inschrijving nemen, voor het jaar 1929, op Het Ypersche Volk zullen het week blad kosteloos ontvangen tot 1 Januari 1929. De kosten der inschrijving beloopen tot 15 franken. dige storm zal een haringbank (d.i. een ontelbare menigte haringen die dicht bij elkander gesloten een lange bank vormen, die vooruitzwemt) uit de zee opgenomen en over de wei den verspreid hebben. Constantinopel, in den loop der geschiedenis, was beurtelings ge- bouwd in steen en hout. Was er eene geweldige aardbeving, bevel kwam dat men voortaan zoude bouwen in hout wierd de stad naderhand verwoest door brand, het bevel luiddeAlle ge houwen in steen. Den 5 Juni 1870, in den noenentijd, ontstond er brand in eene houten woonst. Inwoners en ge- huren liepen met emmers naar de naaste fontein, dewelke gesloten was, daar het paste buiten de uren op de welke men mocht water putten De bewaker wilde niet opendoen, daar hij eerst bevel moest ontvangen van hooger hand. Intusschen nam de brand uitbreiding. Welhaast op alle wachtto rens wapperde de puppere vaan, wat 1 wilde zeggenHet brandtIn alle kazernen roffelden de trommels en het kanon bulderde, om het groot gevaar e verkondigen, dat de onmeet bare stad bedreigde. Kwamen aange- loopende Minister van Oorlog, een zwerm officieren, een leger pompiers. Maar te laat: Er brandden af. 9 dui zend woonsten en er waren 2 duizend dooden. Een haring geeft gemiddeld 10.000 eieren per jaar, waarvan een betrekkelijk klein getal, door de zon newarmte bebroed, boven op den zee spiegel, versche levaardgeven. Moesten per haring en per jaar 2000 eieren lukken, in 8 jaar tijds het getal haringen ware eene 2 gevolgd van dertig zeros. Daar er maar zoovel cu- bieke centimeters in den omvang van den aardbol te vinden zijn, zoude die massa haringen grooter zijn dan onze wereldbol. In Marseille hebben 5 baanstroo- pers inval gedaan in een bank en drie bedienden ledig gepluimd. Een der vijf bandieten, was in de laatste stemming, kandidaat voor de onafhankelijke so cialisten! Daar hij in de politiek geen geld kon bemachtigen, hij heeft er toe een anderen weg gezocht. 't Schip Belgenlandeen der grootste van de Red Star Line, doet zijne vijfde reis om de wereld Het heeft Antwerpen verlaten en vaart naar New York. Den 17 December verlaat het New York, om langs 't Ka naal van Panama, te varen naar San Francisco, in West-Amerika. Vandaar loopt de reis, al over de eilanden Ho- nululu in den Stillen Oceaan, naar Ja- poniëvervolgens naar -China en de Engelsche IndienHier ligt het aan in Colombo en Bombay, om daarna te varen al cle.Roode Zee,, 't Kanaal van Suez, de Middellandsche Zee naar Na pels, vanwaar het langs Gibraltar zal wederkeeren naar Antwerpen. Voor een eenvoudig publiek, had een voordrachtgever gesproken over Kemels en doen bemerken dat dit dier, hetwelk men noemt het schip der zandzee, d.i. der zandwoestijn, bijzon der tot het verkeeren in die streken geschikt is: Zijn voet is geheel wijd en niet gekloven, dus kan gemakkelijk boven 't zand stappenHet heeft een tweede maag, soort waterciterne, waarin het genoegzaam drinkwater kan opslorpen en bedaren voor tien of veertien dagen en naarmate het wa ter van doen heeft, er vloeit er van die maag in de gewone maagDaar het weinig voedsel in de woestijn aantreft, het is maar weinig gevleeschd, dus heeft het sterke zenuwen het heeft maar geringe spierenen daar de planten, die het vindt, meest duinen distels zijn, van sterke doornen voor zien, het gehemelsel van zijn mond is hard gelijk de zolen onzer schoenen. Aardig zei Louis aan Jan; dat de kemels acht dagen kunnen werken zonder drinken!» «En wat zegt gij van mij» antwoordde Jan die kan acht dagen drinken zonder werken In 't Graafschap Arggle (Enge land), verscheidene weiden, langs de kust gelegen, vond men met kleine haringen overdekt! Een zeer gewel Eenige lezers dachten dat de Verrekij ker uit Het Ypersche Volk overleden was. Geenszins. Verrekijker is hun har telijk dankbaar over hunne genegenheid, maar Weet ge Wat In zaak van nieuws van binnen- en bui tenland scheen het hem dat onze lezers door (i Weet ge Wat op de hoogte ge bracht zijn om de bijzonderste gebeurte nissen in de Wereld te kennen en dit op een volledige wijze. Het bestuur van «Het Ypersche Volk» meent dat het nochtans nuttig zou kunnen zijn o er eenige buitenlandsche gebeurte nissen korte uitleg te geven en namentlijk aangaande de terugkatsing dezer daden op onze eigene toestanden, daarom is het dat Verrekijker verrezen is. Twee feiten beide onder financieel gebied zijn heden de oorzaak xan omver werping in Frankrijk en in Noord-Ame rika. In Frankrijk de indrukmakende krach Block-Hanau (Gazette du Franc) xvaar de duizende vertrouwende menschen bijna gansch hunnen rijkdom verloren hebben. Het tekort beloopt bij dit het schijnt rond de 400 millioenen. Mad Har au is de gescheiden vrouxv van Bloch maar nochtans bleven zij medehandelend om het publiek te stroopen, zonder de minste aannemelijke grondslag, hunne werkver- mogen rusten enkel p stoutheid en bedrog, en voor menschen van gezond verstand is het onbegrijpelijk dat zulke ondernemingen kunnen uitgevoerd ge- xveest /ijn. In Amerika sedert eenigen tijdxvasde werkdadigheid op de Beurs van New- York overmatig. Gedurende de zelfde

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1928 | | pagina 1