NIEUWJAAR
HET YPERSCHE VOLK
CUeet ge cuot
SNIPPERINGEN
Stadsbibliotheek
5<y Jaar. - Nummer 52.
30 Centiemen.
Zaterdag 29 December 1928.
Katholiek^Weekblad van het Arrondissement Yper
ZILVEREN MUNTSTUKKEN
Hun vinger in hun oog
NOG EEN FLATER
Lijst der boeken
laatst ingekomen in de bibliotheek.
x. Handboek voor den metaalbewerker,
2. Vakboek van den Bakker, bekroond
in den prijskamp uitgeschreven door
het Provinciebestuur van Antwerpen,
met teekeningen, door Ingenieur Fl.
Decraene.
2e deel De Boomgaard De
Graslanden
4. Kijkjes in het Hemelruim, met tee
keningen, door H. Raes.
6. Onze Meststoffen, boekje
voor praktische landbouw^, door
C. J. Bieleman.
7. Het Vlsamsch Tooneel. inzonder
heid in de XIXe eeuw, geschreven in
opdracht van den Koninklijken Too-
neelkring De Morgenstarvan
Brussel, door Maurits Sabbe, Lode
Monteyne en Hendrik Coopman.
8. Beknopt Overzicht van de Vlaamsche
Letterkunde, hoofdzakelijk in de ige
eeuw, door Eug. De Bock.
10. Uit het Land en Leven van Guido
Gezelle, door Cesar Gezelle.
11. Levenswijsheid en Menschenken-
nis, door Amaat Joos.
12. De Handelscorrespondent, in vier
talen, door J. Bos.
14. Pandectes Beiges, tomes 122 et
i23(Tributs et impóts Tribunaux
d'enquete maritime).
Ujct TJpcrscljc
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 £r.
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR T BUITENLAND:
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
(j- casier)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
Ik ben kooper van
van Frankrijk en andere landen
aan de volgende prijzen
5,00 fr. stuk 13,00 fr.
2,00 fr. 4,50 fr.
1,00 fr. 2.20 fr.
0,50 fr. 1,05 fr.
M. KESTELOOT-BOUCHARD,
Wissel, rechtover de Statie,
Num. 9. KOMEN Tel. Nr 1.
Men begeeft zich ten huize.
HANDELAARS
vraagt eene aankondiging in
«HET YPERSCHE VOLK
Weer eens is het jaarwiel omgewen
teld en blijven staan voor den vinger
Gods die het van wentelen doet op
houden. Een voor een gaan zoo de ja-
ren over het gemeten pad van ons
leven en laten een voor een de diepe
krachtige voetprente van hunnen stap
in ons leven staan. Een voor een val-
len ze in den afgrond der eeuwigheid
en wij hebben er zoo weinig te leven
dat, moest men er op denken, men niet
zoo gretig en welgezind malkander
't zalig nieuwjaar zou wenschen Za-1
lig nieuwjaar is eene spreuk vol ware
beteekenis. Moge dit jaar'u zalig zijn. i
Zijn er misschien vele onzalige? Elk
kan daar voor zijn eigenzelf op ant
woorden. Maar op den dorpel van het
jaar gestaan, weten wij nog niet hoe
dit jaar zal zijn. Wederom is er een
voorbij met zijn zuur en zijn zoet, met
zijn wel en zijn wee, met zijn zwoe
gen en zweeten, met zijn genot en
geluk. Wat zal het volgende zijn? Dat
weet God en dat geeft God alléén.
Daarom is het zalig nieuwjaar een
vrome wensch en doet de vrije ge
dachte haar uiterste best om bij de
menschen dat woordje zalig te doen
in ongebruik geraken. Zalig wil zeg
gen Godzalig en de vrije gedachte is
zoo vrij dat ze uit naam van de vrij
heid aan God niet meer en mag ge-
looven. Men is zalig dan gaan vervan
gen door gelukkig dat veel minder
zegt maar meer neutraal is. Blijf me
van het lijf met uw gelukkig nieuw
jaar, uw wensch is geen vroom ge
bed meer. 't is een eenvoudige niets
zeggende menschelijke uiting en ik
weet te wel hoe onmachtig en hoe
onvruchtbaar zulke menschewenschen
zijn.
Zalig nieuwjaar dat wilt zeggen
Geve de genadige God een jaar vol
geestelijken zegen voor uw ziel en
vol stoffelijken zegen voor uw li
chaam- Geve U God, dat is het wat mij
uw wenschen doet welkom zijn: het
is dus niet enkel de stem van uw
zwakke menschenhart het is het ge
bed van uwe machtige ziel, die mij
het geluk toewenscht. Daarom zeg ik
van hartendanke u,
Nieuwjaar is dus de dag van het
wenschenwenschen met den mond
en wenschen met het hart, 't wordt
er alle twee gedaan en er wordt een
lukske hij geknabbeld en een druppel-
tje bij gedronken.. Den ganschen dag
staat de bel niet van rinkelen en 't zjin
nu de nachtwakers, dan de lanteern-
opstekers, dan de strateveegers, en
allen steken huil heurzeken uit en ge
heel in den grond van het heurzeken
zit het verlangen naar den klaren
druppel of den druppel klaren. Dan
komen de vrienden, de kennissen, de
bloedverwanten en er worden handen
geschud, flesschen bovengehaald uit
den kelder, dozen geopend, schenk
borden en glazen voor den dag ge
bracht en eer het avond wordt is voor
menigeen de straat te eng daar hij
loopt op strooien beenen. Dat op
nieuwjaardag er menigeen de straat
meet die scheef geladen is, dat is te
verstaan en te vergeven. Men heeft
geheel het jaar om te vasten.
Nieuwjaar is een van de blijdste
dagen van 't jaar. Het oud jaar is
gekist, genageld en begraven en is
totaal vergeten. Er is immers niets
dat men gauwer vergeet dan verdriet,
als het ophoudt. Al de last van het
oude jaar is weg, verre weg, al is het
nieuwe nog maar één dag oud. Nieuw
jaar is de dag van hoop, men hoopt dat
het nieuwe beter zal zijn dan het oude,
somtijds tegen alle hoop in. Zoolang
er leven is, is er hoop en hoop doet
leven, zeggen de menschen. Hoeveel
zieken verwachten hunne genezing
van het nieuwe jaar? Hoevelen wier
fortuin is ingezakt zien naar het nieu
we jaar met hoop op herstel. Hoeveel
ongehuwden verwachten van het ko
mende jaar den gelukslag, den prins of
de prinses, le coup de foudre, hoe wei
nigen verwachten er zich aan dat dit
jaar het laatste van hun leven zal zijn.
Voor eikendeen heeft het jonge jaar
zijne beteekenis. Wat brengt het mij,
wat voert het u toe? Gaan zal het
gelijk al de andere zijne twaalf stap
pen en als 't voorhij is u een jaar ouder
iaten en een jaar is heel wat te zeggen
in een menschenleven.
Gij staat met den teerling in uw
handwerpen zult ge hem en de uit
komst van het jaar zal het antwoord
zijn.
Nieuwjaar is nog de dag van de
kleine kinders, van de complimentjes
en de nieuwjaarbrieven. Ik heb er nog
onthoud van hoe wij, kleine kleuters,
van masoeur elk eene splinternieuwe
pen kregen om onze groote letters te
krabbelen op het ontzaglijk papier
versierd met goud en bloemen en bla
deren. Het is de dag dat vader en moe
der, peter en meter, noom en moei in
hunne zakken mogen schieten en van
't hunne geven, thans geene giften
meer uit den hemel gelijk op Ste
Maarten of Ste Niklaasdag, maar uit
hun eigen beurs. Beter dan de groote
menschen drukken de bengels in hun
onbewuste taal de gevoelens uit van
hun hart, beter dan de groote men
schen wenschen zij wat zalig en voor
spoedig is en zij denken daarbij aan
geene vrijheid van gedachte.
Laten wij, groote menschen, gelijk
de kinderen doen en onze nieuwjaar-
wenschen halen uit de schatten men
schelijke goedheid die ons hart bevat,
dan zal nieuwjaar waarlijk blijdjaar
zijn en niet gelijk nu eene koude ver-
vrozene formule, koud en vervrozen
gelijk alles waar de menschelijke geest
het goddelijke uit verbannen heeft.
Deze week werd over geheel Vlaan- J
deren vanwege de Vlaamsche Natio
nalisten een plakbrief uitgehangen,
waarop wij onder meer het volgende
lezen
«Voor de eerste maal sedert 1830'
werd in de Belgische Kamer de her-
eeniging der Nederlanders als uit
eindelijk doel van den Vlaamsch-Na-
tionalistische strijd uiteengezet. Het
activisme werd verheerlijkt, de
Vlaamsch-Nationalistische overloo-
pers gehuldigd
Het spel is dus blootgesteld. Het
gaat niet om zelfstandig Vlaanderen,
zooals ze immer zegden, maar om de
aanhechting van Vlaanderen aan
Holland
We gelooven niet dat de Hollanders
dat hegeeren, doch we zijn er zeker
van De Vlamingen, de groote massa
der Vlamingen willen dat niet, ze zul
len dat nooit willen,
De Nationalisten hebben ditmaal het
masker afgeworpen en meteen hun
vinger in hun oog gestoken-
Mochten nu toch de oogen open
gaan van zooveel jongens die blinde
lings tot hiertoe die extremisten volg
den.
Ons Vlaamsche Volk is te lier om
gelijk welk ander land te dienen Wij
willen in eigen land een vrij volk zijn.
Wij willen in ons eigen Belgie genie
ten van ons volle recht en dat beko
men, moeten wij. Dat is en blijft ON8
doel.
Laten we de Nationalisten het ac
tivisme verheerlijken en de overloo-
pers huldigen. Nooit zal men hij de
massa van ons Vlaamsche Volk dat
meeloopen met den vijand in oorlogs
tijd, goed praten, en vooral niet het
aanklagen van eigen volk aan den
vijand. Ons volk is vergevingsgezind
en vraagt amnestie voor hen die faal
den, maar geen verheerlijking, geen
huldiging.
De verkiezing van Antwerpen heeft
dat beteekend, meer niet, en de naaste
verkiezingen zullen dat komen beves
tigen.
We moeten de Nationalisten dank
baar zijn dat ze eindelijk met open
vizier strijden. Het antwoord klinkt
luidVlaanderen gaat naar Holland
niet over. Nooit.
Te Yper was het beslist de stad toe
te wijden aan 't H. Hart. Het Comiteit
had de meewerking en eene toelage
gevraagd aan 't gemeentebestuur De
gemeenteraad is samen gesteld uit vijf
Katholieken, drie Liberalen, twee So
cialisten en vier Nationalisten. Men
wist cjat de Liberalen en Socialisten
zouden tegenstemmen. De Nationa
listen hadden dus de beslissing in han
den. Zij hebben niet willen ja stem
men, en tengevolge van hun onthou
ding werd het voorstel verworpen
Geen toelagen meer aan ons Katho
liek onderwijs
Geen officieele toewijding meer aan
't H. Hart!
En morgen met pak en zak naar
Holland!
Als Katholiek en als Vlaming be
danken we er voorZoo dient men
't Katholiek Vlaanderen niet.
Gezel Cot... vervangt gezel Bos... in
den Gemeenteraad. Het intellektueel peil
van de Gemeenteraad in 't algemeen en
van de socialistische vertegenwoordiging
in 't bijzonder is fel aan 't stijgen.
Maar wie had ooit durven denken dat
een stamineebaas kan beschouwd worden
als... werkmam 't Zijn toch zijne klien-
ten die met den glazenhandboom
werken.
Cap... heeft zich ook bij de stemming
der stedelijke toelage voor de H. Harte-
feesten onthouden.
Had eertijds dat kappoentje niet ver
klaard dat hij geen nationalist was? Was
hij het niet hij is het geworden. En de
kiezers der Vlaamsche Katholieken zijn
eens te meer gefopt.
Men hoort dikwijls zeggen de So
cialistische partij is eene politieke partij,
evcd goed als de andere
Gezel Dewinde, hoofdopsteller van het
rood blad Le Peuple GEMATIGDE
SOCIALIST REFORMIST (die dus van
geen geweld of revolutie hooren wil maar
wel van evolutie) schrijft in dit blad
De Socialisten hebben voor doel het
kapitalistisch regiem te veranderen in een
regiem waarvan de collectivistischen
eigendom de basis zal wezen Het
werk dezer onteigening mag slechts on
dernomen worden met de grootste voor
zichtigheid LANGZAMERHAND EN GE
LEIDELIJK wanneer men de verzekering
zal opgedaan hebben dat de onteigenen
zullen kunnen VERVANGEN worden in
hunne nuttige werking. Na den val van
het regiem zal WAARSCHIJNLIJK LANG
de kleiue en gemiddelde eigendom blij
ven voortbestaan nevens den gesociali-
seerden eigendom
Zij zullen dus alle eigenaars onteigenen
(zonder vergoeding wel te verstaan) de
groote eerst, de kleine daarna. Een aan
genaam vooruitzicht voorwaar.
Middenstanders en werklieden, de
roode baas loert op uw goed. Vroeg of
laat moet gij eraan... als ze aan het
bewind geraken. Maar dat is eene andere
zaak.
Op een hoekje der Voetvolkkaserne
geeft eene humoristische aanplakker on-
den titel De Kuische Bruidegom
(opvoering der Sterre) eene «Leve Borms»
geplakt.Zou dat reeds-een uitwerksel zijn
der amnestiewet
Tijdens de bespreking der toelage voor
de H. Hertefeesten stelt M. Vannieuwen-
hove voor deze feesten op den datum der
carnavalstoet tedoen doorgaan.Dit klinkt
vreemd in den mond van een liberaal,die,
PER DEFINITIE, den godsdienst en een
andermans gedacht eerbiedigt.
Jammer dat tusschen definitie en wer
kelijkheid altijd een afgrond gaapt.
KERL1NGA schrijft in de Ypersche
Bode van 22 December Niet alleen
op onze kerken, ook op onze belforten
stond er geschreven dat er geen twee
levens bestaan een kristelijk privaat
leven en een geloofloos openbaar maar
dat Jezus gewild heeft dat wij OPENLIJK
VOOR HEM ZOUDEN GETUIGEN
En om zijne daden naar zijne woorden
te schikken onthoudt M. LEURIDAN zich
bij de stemming en stelt de katholieke
meerderheid in de onmogelijkheid deze
openbare hulde te brengen aan het
H. Hart. Dat zal logiekzijn.
Volgens de Ypersche Bode in het
artikel «De Politiek boven de Godsdienst»
is het de schuld der katholieken indiende
toelage verworpen werd. Wie zijn hond
wil slaan vindt altijd nen stok.
Ze schrijft verders Indien gij een
woordje durft reppen, zeggen we alles
Dat is gemeen gesproken chantage of zijn
ze bewust (zooals een hunner leiders
zegde) dat ze nen gaai geschoten hebben?
We verwachten met nieuwsgierigheid
hunne verrechtvaardiging. Dat zal een
mooi stukje wezen van eenvoudige waar
heid.
Maar dat zal niet baten. Ze zijn geoor
deeld en... veroordeeld.
PRIESTERWIJDINGEN
Werden op 22 December door Z. D. H.
Monseigneur Waffelaert gewijd
Tot Onderdiaken: Jacques De Pauw, Brug
ge; Emmanuel Allaer, Brugge; Jan Brug-
geman, HulsteJozef Cools, Oudenburg;
Maurits Dermaux, KortrijkAugust Masu-
reel. Kortrijk; Benoit Syoen, Loo; Omer
Timmerman, Brugge; Jozef Vereecke, Wae-
reghem.
Tot Diaken: Jules Aclce, Meenen; Willy
Cordy, Jabbeke; Gustaf Daele, De Panne;
Antoon De Meyer, Vyve St BaafsGerard
Holvoet, Avelghem; Jules Magherman, Kort
rijk, Harold Shepherd, van bet Bisdom Ply
mouth (Engeland)Michel Vanden Bussche,
Clercken Karei Vandeputte, Kortrijk Gas
ton Monin, van het Bisdom van den H. Pe
trus en Fort de France (Martinique)Fr.
Mar. Michaël (Michel Vanden Driessche)
Fr. Mar. Raphael (Petrus D'Hoedt), beide
Trappisten van de Abdij van St Sixtus te
i West-Vleteren.
Tot Prie»ter: De Eerw. Heeren Jan Ghys-
saert, BruggeAlbert Lernout, Gheluwe
I Jozef Mestdagh. Moorslede; André Naert,
I kortrijk; Jozef Notebaert, Yper; Henri Re-
maut, Ledeghem Adolf Spruytte, Rumbeke
Gustaf Stemgee, OostendeHector Suykers,
Assebrouck Florent Van Caeyseele. Zonne-
bekeJozef Van Isacker, Heyst Maurits
(VanMaele, Brugge; Oscar Vrielinck, Mee
nen Louis Celis van het Bisdom Luik-
Abonneert U op
Met den ln Januari begint ons
nieuwjaar 1929. Eertijds aanzag men,
begin van 't jaar, den ln Maart en dan'
was Septem-ber waarlijk de zevenste
maand, Octo-ber de achtste, Novem
ber de negenste en Decem-ber de tien
de. Tot in de jaren 1500 nog, aanzag
men als begin van den dag den zon-
nenondergang. Alzoa in 1226, St Fran-
ciscus van Assisiën stierf juist na den
zonnenondergang van 3 October. Voor
ons nu ware dat 3 October, maar dan
was het gerekend als 4 October en
't is op 4 October dat men van dien
heiligen, heden ten dage, den feestdag
viert.
In Engeland zijn er meer dan een
millioen werkverletters en dat sedert
jarenEen gevolg van de hooge
weerde van 't pond.
Ter oorzaak van gebrek aan eten
in de bosschen van Schotland, zijn er
bij (luizende herten afgezakt naar
England en veroorzaken daar veel
schade. Een hert is moeilijk om
jagen, daar hij zoo liesig hoort en
zulke fijne reuk heeft. Bij een opening
in het bosch, al den kant tegen den
wind, verschuilt zich de jager en moet
daar geruchtloos wachten, gedurende
dat opjagers van uit verschillige rich
tingen en van geheel ver de herten er
heen drijven. Als een hert dan in de
opening verschijnt, schiet er de jager
op.
Koningin Victoria van England, be
geerde eens in Balmoral, haren ge
niaal prins Albrecht te vergezellen op
hertenjacht. De prins koos de schuil
plaats en zegde aan de koningin Zet
u daar; geen gerucht maken: Niet
spreken, niet vertrappelen, zelfs niet
uwe neus snuitenVictoria zat er
vier uren... en nooit meer ging zij nog
mede op jacht.
In October IJ. uit Reims alléén,
zonder dus mede te rekenen de leve
ringen van Epernay en andere op
brengst-plaatsen, wierden verzonden
1.350.425 flesschen champagne: Voor
Vrankrijk 384.814, voor 't buitenland
965.611.
Boven den toren van de Kathe
draal van Albert (Vrankrijk) stond
een groot verguld bronzen standbeeld
van Maria. De Duitschers in den oor
log haalden het neer, tijdens de ver
woesting der stad. Een nieuw even
groot en schoon beeld wordt dezer
dagen op den nieuwen toren ge-
heschen.
Van al den kaas, vervoerd door
den internationalen koophandel, de
Engelschmans verbruiken er van bijna
de helft.
In England met de Christmas,
in alle huizen nut men eene gans of
eenen turkschen haan, waarvan vele
toegezonden worden uit Vrankrijk.
Daar men in England, met de ziekte
des konings,eene nationale rouw
vreesde, wierd de aankoop van ganzen
en turksche hanen fel verminderd,
hetgeen voor gevolg had merkelijken
afslag in den prijs.
In de bergstreek van Grenoble,
twee jonge lieden, zekere Du Boin en
Jufvrouw Renoux wilden kost wat
kost bestijgen den berg Casque de
Neron Een der hulpploegen die
's anderdaags de stad verlieten om de
niet teruggekeerden op te zoeken, kon
in den achternoen van ver met den in
noodverkeerenden jongeling spreken.
Aanstonds hulpe bieden was hun on
mogelijk, daar het hevig begon te
sneeuwen en dat de nachtelijke duis
ternis intrad. Den volgenden dag be
reikten zij de ongelukkigenDe Juf
vrouw was reeds overleden en de
jonge man had de handen vervrozen.
En dat al voor eene redelooze
sportliefhebherij
Als men in de Alpen, causa een on
geluk, hulp van doen heeft en dat men
van ver kan gezien zijn, men moet met
een goed zichtbaar voorwerp 6 maal
rekewijs, alle tien seconden, één maal,
eene boogvormigen zwaai gevendan
ééne minuut wachten, om opnieuw 6
zwaaien te geven, enz. Kan men
niet gezien zijn, men moet 6 maal, alle
10 sekonden een maal, een scherp ge
schreeuw laten hooren, dan eene mi
nuut wachten en vervolgens het
schreeuwen hernemen.
De echtscheidingen in de Ver-
eenigde Staten van Amerika, in 1927,
waren ten getalle van ééne scheiding
op 10 huwelijken. Er waren 1880
huwelijken min dan in 1926 en 11184
scheidingen meer. Waar gaat dat schip
naartoe
Een treinwachter die eens wilde
spotten met die weergalooze kwaal,
riep bij het stilstaan van den trein in
een station 20 minuten stilstand om
te divorceeren
In November 1.1. de mijnen van
Kilo en Moto. in 'den belgischen Con
go, hebben gelevrd 282 kilogrammen
goud.
Er was zoo eene groote hoeveelheid
goud in den tempel van Jerusalem,
waar de daken al buiten en de muren
al binnen bedekt waren met gouden
platen en waar er veel voorwerpen
aanwezig waren in zuiver goud ver-
veerdigd, dat na de verwoesting der
stad door Titus, 44 jaar na den dood
van C. O. H., het goud in de streek,
maar den helft zijner weerde meer
had, bij vóó de oorlogsramp.
De kiel der houten rivier- en
zeeschepen moet regelmatig geteerd
worden. Een schipper was met zoo
een werk bezig te Scheepsdaele, hij
Brugge, aan een kanaalschip. Komt
daar voorhij een boer met eene kar,
getrokken door een muildier. Muil
ezels kunnen koppige dieren wezen
en deze muil, gestoord door de teer-
reuk, stond schielijk stil en weigerde
vooruit te stappen. De boer had schoon
te roepen en te tieren, te trekken en
te slaan, niet hielp. De schipper had er
mede medelijden en geen lid zijnde der
maatschappij tegen het mishandelen
der dieren, hij komt hij en met zijnen
borstel wel van teer voorzien, hij geeft
een dop onder den steert van den kop-
pigen muil. Het dier, door de pijn
aangezet, springt vooruit en liep nu
zoo snel, dat de hoer het onmogelijk
'volgen kon. De hoer, dat moetende
bestatigen, en daar hij wat philosooph
was en meende dat gelijke oorzaken
gelijke gevolgen verwekken, hij
kwam in allerhaast weer tot bij den
schipper en riep hem zelfs van verre
toeGeef mij ook eenen dop.
Er is een nieuwe Bisschop in
't bisdom Rijsel, namelijk Mgr Lie-
nart, oud deken van St Christophe in
Tourkonje. Hij wierd bisschop ge
zalfd in zijne dekanale kerk en is daar
na naar zijne kathedraal van Rijsel
gegaan, om bezit te nemen van zijnen
bisschoplijken Stoel. De maatschap
pij van den Nord Franqais ver
voerde Hem per specialen trein en in
Rijselstatie was de groote salon ter
zijner beschikking, voor de eerste
officieele ontvangst. Van de statie, de
nieuwe Bisschop en zijn gevolg wier
den stoetsgewijze geleid naar het ge-
denkteeken der gesneuvelden, door
het regiment voetvolk, waarvan Mgr
Lienart gedurende den oorlog almoe-
senier was. Daar las de Bisschop sa
men met prelaten en priesters den
De Profondis te midden een alge-
meene indrukwekkende stilte en na
Hij eene bloemgerf op het graf gelegd
had, trok Zijn Hoogweerdigheid zijn
bisschoppelijk gewaad aan en van daar
wierd Hij naar zijne kathedraal ge
leid, door eenen tweeden stoet, dit
maal een geestelijken.
In deze donkere weken hebben
gloeilampen en auërbekken het niet
heneden den markt. De huizen worden
zeldzaam waar men nog moet voort
doen met eenen Quinquet. Over een
goed honderd jaar, tot in de paleizen
der koningen moest men gebruik ma
ken van roete-keersen, die weinig ver
lichtten, rookten als men niet hij
tijden het lang geworden lament af-
sneedt met eene schaar, genoemd
Keersesnuiter en erg stonken. De
geringe man gebruikte een ijzeren
plat schaaltje, behoudende eene dunne
laag olie, waarin staken een of meer
lamentjes, die op den rand van
't schaaltje steunende, er huiten lagen
te branden. Men had ook een koperen
lante, en als men het lament, stekende
in eene bijna horizontale huis, in den
dag gereed miek, dat was de lante
pinten Als men over een goed hon
derd jaar, de glasblazers er in gelukt
waren, glazen kaven te maken, Mijn
heer Quinquet miek de quinquetlamp,
waarin met een steekpomp de olie
gedurig omhoog gepompt was tot
bij de brandende wiek. Halfwege de
XIX eeuw, met het ontdekken der
veelgevende petrolbronnen kwam de
petrolium in voege, en deze. in den
quinquet gegoten, moest niet meer
naar boven gepompt worden, maar
klom van zelfs in het lament.
Petrolium als verlichtingsmiddel
is maar in voege gekomen met het
ontdekken der veelgevende bronnen.
Als er weinig petrolium bestond, men
gebruikte hem als medecijn. inwen
dig gebruik maar 't schijnt dat hij
al zijne medicale krachten verloos, als
wanneer men er veel ter hand kreeg!
Petrolium is alleszijns goed voor uit
wendig gebruik en als kinders erg ge
plaagd zijn met juchtegevende porren,
deze bestrijken met petrolium is goed
om de kinders rustig te maken.
Moscou zoude begeeren uitge-
noodigd te worden tot onze tentoon
stelling van 1930. Maar vergeten die
kerels dan, dat zij met de vóóroorlog-
sche schulden niet te willen erkennén,
zij België bestolen hebben van onge
veer 2 milliard goud-franks?
- Er dreigt oorlog tusschen Bolivie
en Paraguay in Zuid Amerika. De
Paus heeft naar de twee staten ge
schreven, ten voordeele van het be
houden der vrede en de twee staten
hebben den Paus innig bedankt voor
zijne belangstelling.
v*
In Chicago zijn er van dees jaar
reeds 479 moorden gepleegd.
Beste Lezer indien gij verleden
week beweerdet nog nooit een ha'ven
zwijnskop gezien te .hebben met twee
oogen, ik vraag u, als gij een halve
zwijnskop zaget hangen hij den been
houwer, met hoeveel oogen hebt gij
gekeken?
Een schoolvos van te lande, die om
te kunnen verdere studiës doen. in
woonde hij zijnen oom in stad. kwam
op een avond te huis van school 'én
riep: Onkel Paul wat gaan wij eten?
Een koud kieken met een warm
achterste,... luidde het antwoord.
ZITDAGEN.
D'' BRUTSAERT, Kamerlid, is spre-
kelijk voor iedereen:
Te POPERINGHE, in zijn huis,
's morgens, den Maandag en Vrijdag.
Te YPER, den le en 3e Zaterdag der
maand, van 9 ]/2 tot 12 uur, in den
Katholieken Kring.
Te WERVICK, den 2" Zaterdag der
maand, van 9 l/2 tot 12 uur, in Het
Kapitel
bekroond in den Provincialen Prijs
kamp van West-Vlaanderen, voor het
schrijven van vakboeken, met menig
vuldige platen en figuren, voorafge
gaan door een zaakrijke beschrijving
van het gereedschap, door Watteeuw
en Matthys.
3. Buitenleven, in drie deelen
le deel Het Landbouwbedrijf
3e deel «Kijkjes in het Plantenrijk»;
met platen en figuren, door Br. Me-
gens, Roels en Raes.
5. De Teelt van Witloof, in woord en
beeld, door P. Debacker.
q. Het Gildeleven in vroeger eeuwen,
door Paul Allosery.
13. Histoire de Belg que, par Adrien
de Meëus.
KX
m
m