Crédit Anversois Plaatsbeschrijving van oud-voer SNIPPERINGEN Ypersche Kroniek. Stadsbegrooting Bidden. Kerkelijk Nieuws. Gemeenteraad - Zitting Kerk der PP. Carmelieten Discalsen. Brugge. EEN INLANDSCHE KARMEL IN ENGELSCH INDIË I Ziekengilden in 't Arr. Yper. Duur leven. Fransch-Belgisch akkoord nopens onze Franschmans 1 N.V. Dixmudestraat, 18, YPER Men schrijft ons uit Watou: Groot Turnfeest MILDE GIFT Heer August Jonckheer- Silvie Degrave. t>e Centrale Bode van de socia listische onderwijzers in Belgie telt 3750 leden Volgens het verslag dat in het jongste korigres dezer groepeering over enkele dagen te Brussel voorge dragen werd wint die bond jaarlijksch veld. Onder die 3750 leden zijn er 872 die de aankleving aan het communi stisch programma gestemd hebben. 300 leden zoogezegde socialisten wel te verstaanhebben tusschen het com munistisch en socialistisch stelsel geen -tandpunt genomen en onthielden zich. Dus 872 communisten die de poli tieke methoden aankleven die in Rus land in voege zijn om zooals de Ga- zette schrijft de dictatuur van moordenaars en baanstroopers te ver- wezentlijken Voegt daarbij de 300 wankelachti- gen die dus geen ware socialisten zijn en eerder communistisch gezind Voorname opvoeders, niet waar En daarbij een slaande bewijs dat de socialisten naar Moscou en Soviet- land evolueeren. Oud Minister Wauters, socialist, heeft over enkele dagen te Luik in een kinderfeest de schoolbengels aange wakkerd om in de scholen propaganda te voeren voor de socialistische partij. Zend dan maar uwe kinderen naar de zoogezegde neutrale scholen Ze loopen er geen het minste gevaar 1 «De Ypersche Bode bekommert zich altijd met evenveel bezorgdheid over de hoedanigheid der katholiciteit zijner politieke tegenstrevers. Volgens dit nationalistisch blad staan de goede katholieken alleenlijk langs zijn kant. 't Is gemakkelijk en ootmoedig aan zijn eigen persoontje zoo een certifi caat van onbevlekte en onvoorwaar delijke katholiciteit af te leveren. De Pharizeer in den Tempel deed dat ook. Altijd dezelfde verwarringspolitiek. Liegen dat ze ervan zweeten om toch eindelijk door enkele eenvoudige per sonen geloofd te worden. Dit stelsel schijnt ons wat overdreven. Wij stip pen aan en houden staande dat wan neer (onder andere) hunne mandata rissen zich onthielden bij de stemming van de toelage der H. Hartefeesten zij eene anti-katholieke daad gesteld heb ben die door niets te verrechtvaardi gen is. Zij zien altijd de stroopijl in de oogen van hunne geburen maar voor wat hen betreft er mogen boomen in de hunne steken zij zullen daarom niet nalaten met ootmoed uit te roepen: Wij zijn de waarheid en buiten ons bestaat geen heil Jammer genoeg dat zooveel men- schen zich aan die huichelarij laten beet nemen. Het weekblad van gezel Missiaen herhaalt eens te meer dat de St Maar tenskerk, die ongeveer 3 maal meer kost als de vaart niets kan bijbrengen voor het economisch herstel onzer streek. Alsof er nevens het economische van het leven geene zedelijke en gods dienstige belangen bestaan die meer nog dan de stoffelijke te waardeeren zijn. Met zooveel ernst zulke kort zichtige theorien uiteen brabbelen be wijst eens te meer het materialisme, de goddeloosheid en de onbenullige verwaandheid van ons lief en zoo ver standig volks vertegen woordigerke. De Ypersche Bode vindt goed dat de Vlaamsch-onkundige inwoners van stad in het Fransch hun godsdien stig onderwijs ontvangen. Maar een Fransch sermoen is te veel. Hoe knoopt ge dat aaneen? De Werkman schreeuwt victo rie en we begrijpen dat omdat de Ylaamsche Nationalisten bewezen hebben dat zij het princiep gods dienst is privaatzaak aankleefden. Wat denken daarvan die zoo zuivere en orthodoxe katholieken? Dit onvoorwaardelijk certificaat zal hen misschien wel wat op het hart en de maag wegen? Mochtte dit de oogen openen van de Areopagiet zooals ze met zooveel voornaamheid en geleerdheid schrij ven) van De Ypersche Bodeen hare aanhangers. Zontla^rust. De apotheek van M. Snoeck, Grootc XI 7 kt, is alieen open op Zondag 6 Januari 1929. door J. CORN1LLIE. Tot de hertogen van Burgondië was 's Gravenmote, de gewone verblijf plaats der vorsten, als ze te Yper wa ren. Sindsdien was ze de kastelenij ten dienste gesteldde leenmannen van dat bestrek. die rechtstreeks van den graaf afhingen, de kastelein medebe- grepen. vormden het leenroerig hof van de Zaal KastelenijYper. en vandaar werd nu 's Gravenmote, de vergaderplaats, het Zaalhof geheeten. Die naam ging vervolgens over tot geheel die plaats. In 1562 werd 's Gra venkasteel herbouwd (D. Inv. VI, 267). Gansch het Westkwartier, t t.z de kasteliien Burburg. St Winoxbergen, Yeurne, Belle. Cassel en Yper. gingen ten gevolge van het verdrag van Aken in 1668 aan Frankrijk over. Lodewijk de XIV richtte alsdan hier i te Yper. in de hoofdplaats, bijzondere rechtbanken in. waarvan de gedingen i voortdurend plaats, hadden op het I Den co Dec. 11. wierd stadsbegrootiog voor 1Q29 gestemd met 5 stemmen van katholieken tegen 3 stemmen van socia- lis'en en 6 onthoudingen van 3 nationa listen, 2 liberalen en 1 katholiek. M. Ca- poen was afwezig Er wierden 3.55o 781,30 fr. gewone en 4.337.537,07 fr buitenge wone, te samen 7.888.318,43 fr. uitgaven gestemd, en enkel 3.374.020,01 fr, ge wone en 4.437.537,08 fr. buitengewone, te samtn 7.712.457.08 fr. ontvangsten, een tekoit latend van 175.86135 fr.. Bij het voortzetten op 29 Dec. 11. van de zes \orige beraadslagingen over de be- grootin^. zei de heer Burgemeester dat er 319.938 33 fr meer buitengewone uitga ven dan buitengewone ontvangsten ge stemd wierden en dat hij voorstelde het evenwicht te herstellen door het voorzien van 1" 227.210 fr., verkoopprijs van 2 ha. 17 a 2t ca. bouwgrond aan 10 fr. de me, aangeboden aan The Buffalsen order voor het oprichten van een Engelsch Weezcnhuis, en 20 i32 728,33 fr. achter stel van stad, deel in de cedulaire belas tingen van den staat en opcentiemen beide nieuwe ontvangsten wierden een parig gestemd. Dan vroeg de heer Burgemeester het evenwicht in den gewontn dienst te bren gen met bet voorzien *an 175 860 fr. 35 uit de 20 millioen. die de Wetgevende Kamers geroepen zijn te stemmen, om t.r hulp te komen aan de Gemeenten, die in geldnood verkeeren, spijts het opleggen -an 60 opcentiemen op staats cedulaire belastingen. M. Missiaen kwam daar met zijne ge wone onbeleefdheid tegen op, bewerende dat Yper geen aanspraak mocht maken op een deel dier 20 millioen, en dat die toe lage geen gewone ontvangst kon heeten. Spijts het herinneren van Yper's vernie ling. verlies en aanhoudenden geldnood, bleef de heer Burgemeester alleen om alzoo, zonder b. lastingen, het evenwicht in de begroeting te biengen. Na die ver werping vroeg de heer Burgemeester dat iemand anders een voorstel zou doen. Ik doe geen voorstel, zei Missiaen, 't is het werk van den Schepenraad. 't Is de plicht, antwoordde de Burgemeester van nieuwe ontvangsten te vinden voor die nieuwe uitgaven voorstelden. Ik doe ook geen voorstel, zei dan de Schepen D'Hu- vettere, en voegde er bij ik heb eene be grooting opgesteld met evenveel ontvang sten als uitgaven. De Gemeenteraad heeft roekeloos 535.799,68 fr meer uitgaven dan ontvangsten gestemd ik zal de be grooting niet stemmen. Als de Gemeente raad het daarmede eens is, stel ik voor, zei M. de Schepen Lemahieu, van 175.861,35 fr. besparingen te voorzien op de gestemde uitgaven. Neen, neen, riep M. Missiaen, wat gestemd is, moet ver teerd worden. Ik wil geen nieuwe belas tingen. wedervoer M. de Schepen Lema hieu. en stel dan voor de begrooting te stemmen met een tekort van 175,861,35 fr gewone ontvangsten. Daar noch socia listen, noch nationalisten, noch liberalen ook geen nieuwe belastingen wilden voor stellen, wierd M. de Schepen Lemahieu's voorstel dan gestemd zooals hooger ge zegd. Bij de stemming, M. Glorie vergetend dat er dan nog enkel ja of neen of anthou- Jing uit te spreken was, en dat wet en goede orde eerbied opleggen voor de aan gestelde overheid, viel bot en geweldig uit tegen de heeren Schepenen en Burgemees ter die hij meende te zien zwichten voor zijn politieken haat en smaad en lust op baat, maar niemand roerde, en de zitting was geheven. Men v rtelt dat M Vannieuwenhove in de geheime zitting van den Gemeenteraad 1 an 29 Dec 1028 ge raagd heeft dat e.r niet /ou gebeden worden vóór en na de e°gelsche avondlessen, gegeven aan de meisj's^ler stad Hoe goddeloos Wat een duivelschen haat en afkeer voor God en gebed. Wat dwingelandsche meestermakerij over christene gelnoGgen, die. geleerd hebben dat het behoort het kruisteeken te maken vóór alle werken, als het eene eer en een geluk aanzien van met den almachtigen God samenspraak te houden. Op ZONDAG 6 JANUARI 1929. In St MAARTENS ten 8 uren zielmis voor de familie Bomert- Bietberger. In St PIETERS ten 7 uren H. Hertenbondsmis. ten 8 i/2 uur gezongen mis voor Auguste Jonckheere en Silvie Degraeve. STAD YPER op Zaterdag 29 December. Men zegt dat M. Missiaen M. Van- cbe office de placement geteekend zijn. nieuwenhove ondersteunde Wie zal nog Bij slecht gedrag worden de toelatings- gelooven dat liberalen en socialisten tegen kaarten ontnemen. Dit akkoord heeft den Godsdienst niet zijn kracht tot einde Dec. iq3o, Zondag 6 Januari 1020. Driekoningen. BUiTENGEWONE MISSIEDAG met wel willende medewerking van het Knapen- koor (40 uitvoerders) van het beroemd Mechelscb St-Rombout's Gemengd Koor onder leiding van Z.E H Kan. J. Van Nuffel, Bestuurder der Interd. Kerkmu- ziekschoo! te Mechelen en van M. F. Peeters, Orgelist. Stichting run het noviciaat te Trivandrum i Trmancore. Malabar) t ORDE DER GODDELIJKE DIENSTEN 1 Zondag 6 Januari, Driekoningen 's Morgens onder al de gelezene missen onderrichting over het nieuw werk. Te 9 uur, zeer plechtige Hoogmis waaronder aanspraak door Z E.P. Jeroom O. C. Collector der Missiën. Te 11 uur, bijzondere MISSIE-MIS op gedragen door Z.E.P. Stephanus, Prior van Kortrijk, oud zendeling, ter inzichten van al de weldoeners die het nieuw werk steunen, gezongen door 't Mechelsch Knapenkoor, i Na het Evangelie korte aanspraak door E. P. Michaël, Onderprior van ons klooster te Yper. De toegang tot deze mis is voorbehou den aan hen allen die voorzien zijn van eene uitnoodigingskaart. 's Namiddags te 5 uur zeer plechtig Lof door Z. E. P. Coelestinus, Provin ciaal der O. K., waarna Groot Missie sermoen door Z. E. P. Dominicus, Prior van ons Klooster te Yper en gewezen Overste der Missie. N. B. De kaarten, aan 10 fr., tot de bijzondere mis zullen ten huize aangebo den worden, en ziin verkrijgbaar in het klooster, Ezelstraat, 3o. tusschen 9 en 11 uur 's morgens en 3 en 5 uur 's na middags. Onder al de diensten zal er een omha ling gedaan worden, op Zondag 6 Ja nuari van nu reeds wordt alle aalmoes, zelfs de geringste, met dankbaarheid aan vaard. Zaalhof tot in 1713, alswanneer Yper aan Oostenrijk werd afgestaan (V. E.. 137). Een deel van 't Zaal hof werd ver volgens ten dienste gesteld van den hervormden godsdienst, en verder van 1717 tot 1771 tot gevang gebezigd. Eindelijk in 1788-90 werd het door het Komiteit van Geldwezen verkocht en afgebroken. De grachten werden in 1812 ten deele door Spaansche krijgsgevangen gevuld. De laatste overblijfsels ver dwenen omstreeks 1838. (Archéol. Belg. 18. bl. 81-82). Het Klooster der Predikheeren, ten Westen van het Zaalhof. werd in 1268 gesticht. Tot tweemaal toe in 1384 en 1600 vernielde de wind den toren hunner kapel. Het Klooster werd in 1634 her bouwd. De Predikheeren verlieten het in 1780, omdat het vochtig was, en gingen dit van de Jezuieten betrekken, dat meer Noordwaarts stond (Lesc. 5461 Het Munne- of Nunnedijkske, eigen lijk het Munnikdijkske, dat voor den oorlog 1914. aldaar tegen de vestin gen hekend stond, is een herinnering aan 't Klooster der Predikheeren of Jacobijnen. 1961 Leden in den Katholieken Arron- dissementsbond Vooruitzicht volgens Volksmacht van 15-12-1928. 271 Leden in den Socialisten Zieken- bond Moyson volgens Vooruit van 27 Nov. 1928. 200 Leden in den Nationalisten Vlaam- schen Ziekenbond volgens u De Ypersche Bode Het indexcijfer bereikte op i5 Dec 11. 85e, middenprijs voor geheel 't Land. Sedert dat het Kon. Besluit van 25 Oct. 1926 Belgas tot stand bracht, die vijf maal zooveel weerd zijn als 1 frank, en dezes weerde op 20 centiemen brachten, in de wisselwerking met het geld van andere landen sedert dat er op de belgische bankbriefjes staat dat 5o franken maar zooveel zijn als 10 Belgas, 10O fr. 20 Bel gas, enz., is het leven in Belgie duurder gekomen. Maar zei M. Franck, Gouverneur on zer Nationale Bank, den 10 Dec. 11., duurder leven was voorzien bij het stabili- seeren en het leven is nog duurder elders. In October 1928, was de index in Belgie goud berekend, maar geklommen tot 117-118, terwijl hij in Frankrijk gerezen was tot 126, in Engeland tot 141, in Duitschland tot 151 en in de Vereenigde Staten van Amerika tot 154. Het Staatsblad van 21 Dec. II. kondigt de goedkeurende wet af uan 't Fransch- Belgisch akkoord betreffende Belgische grens- en seizoenarbeiders, die naar Frankrijk eaan werken en in Belgie hunne woonplaats behouden. Zij moeten in hun ne gemeente eene eenzei vigheidskaart en een getuigschrift van goed gedrag vragen alsmede in Frankrijk een getuigschrift van het hoofd der inrichting waarbij zij werken dit laatste moet door de Fran- Doch keeren wij naar de Rijsel- straat terug, waar wij nog te spreken hebben over de Arthur Mergelynck- straat. Deze werd alzoo geheeten, omdat die heer aldaar op den Zuid-Ooster- hoek een prachtig Museum inrichtte, een dertigtal jaren geleden In de jaren 1300 noemde ze de Ghent- of Gantstraat (C., I. 428) In 1313 werd ze verbreed om er een markt te maken voor 't verkoopen van oude kleeren. vandaar haar naam Oude Kleermarkt (ibid. 431). Verder hebben wij nog 5 straten, die iti de Rijselstraat uitmonden, en hun naam te danken hebben aan lief dadigheidsgestichten. Oudtijds hestonden er noch herber gen noch gasthoven, doch op dat tijd stip vonden de vreemdelingen de her bergzaamheid in Godshuizen. Gewoon lijk verbleven er ook oude. ziekelijke of gebrekkelijke menschen. die er door kloosterlingen met allerlei zorgen omringd waren. In 1336 stichtte de kapelaan Jan Pascaris. een godshuis in de Rijsel straat. aan den hoek der Grimminck- straat. Dit godshuis. Nazareth, ge noemd. was bestemd voor 13 arme ouderlingen, die weduwnaar warenI latertijd bepaalde men zich bij dat ge VERSLAG Al de raadsleden waren tegenwoordig uitgenomen Heer Cappoen. Na het gebruikelijk aflezen van het ver slag werd een verkoop toegestaan van een stuk grond van het oud Waterkasteel aan den heer Ch. Bonneel mits den instel van 20 fr. per vierkante meter. Den Openbaren Onderstand vroeg een verkoop toe te staan van houtgewassen, alsook de verpachting van een klein hof stedeke van Zillebeke van 3 h 35 a.en e-n handelshuis in de Casselstraat. Alle drie zonder opmerkingen goedge keurd. De stad krijgt eene gift van 5o.ooo fr. van den Heer Cerier in leven Bestuurder der Ypersche Academie, om met den jaar- lijkschen interest een prijs te schenken aan de Ypersche Nijverheidsschool. Aange nomen. De Familie Cerier verdient den dank van de Ypersche bevolking. Het lasten kohier betrekkejijk de ver gunning van den reinigheids- en uiirnings- dienst werd besproken en goedgekeurd. Dan kwam de eindbespreking en stem ming van de stadbegrooting van 1929. De Gemeenteraadsleden hadden de uit gaven voorgesteld door het Schepencolle- gie vermeerderd met 537.709 fr. dus een groot te kort. M. Sobrv stelde voor 1) deze som aan te vullen met eene som van 227.000 fr. verkoop van grond aan de Meenenpoort aan de Engelschen (dit werd aangenomen). 2) Eene som in te schrijven van 131 000 fr. welke de stad nog moet ontvangen als achterstel van de aandeelen in staatsbelas tingen (ook aangenomen). Dan bleef er nog eene som noodig van 175.000 fr. op de gewone uitgaven. M. Sobry stelde voor die som aan de Staat te vragen van het crediet ter beschik king gesteld der arme steden. Dit voorstel werd met algemcene stem' men min eene verworpen. M. D'Huvetter de Schepen van Finan ciën las eene verklaring af, waarbij hij. aan de verbaasde gemeenteraadsleden en het niet min verbaasde publiek liet weten dat hij zich bij de eindstemming zou onthouden. Nu viel Missiaen bovenarms op den Heer Burgemeester en Schepenen 't was zoo kaal zijn gezwets. M. Lemahieu stelde voor besparingen te doen en de 175.000 fr. zoo weer te vinden. M. Glorie sleurde er nog eenige ge meenheden bij ten opzichte van den Heer Burgemeester die zich niet geweerdigde er op te antwoorden, het budget werd ter stemming gelegd met een deficiet van 175.000 fr. Stemden ervoor de 5 Katholieken.stem den tegen de 3 Socialisten en onthielden zich de 2 Liberalen, de 3 Nationalisten en de Schepen M. D'Huvettere. 1 BANK BEURS WISSEL tal niet, voor den oorlog 1914 waren er veel meer (M., 1,112). Het was dan ook geheel natuurlijk, dat het straatje er rechtover, het Nazarethstraatje ge noemd werd. Het Sint Jans godshuis- of Gast huisstraatje, eertijds Beghinenstraatje (1377. M., I, 447) kreeg zijn naam van het godshuis dat erin gelegen is. De Zusters, die hedendaags nog dit godshuis bedienen, vertellen bij over levering. dat de H. Godelieve, toen ze de mishandelingen van haar man Ber- tulf ontvluchtte, aldaar vernachtte. Zij beweren zelfs dat de H. Godelieve voorspelde, dat hun gesticht zou geze gend worden. Inderdaad, ten jare 1278 werd het bestaan van dit godshuis voor altijd verzekerd, door Pieter Broederlam en zijne vrouw Beatrix die er het volgende jaar nog eene kapel, St Jan den Dooper toegewijd, deden bijzetten (Warn.. V. 43). Op het einde der XYIIIe eeuw her bergde men er nog jaarlijks van 800 tot 1400 vreemdelingen. Het Ste Catharinastraatje. Moeilijk heden ontstonden omstreeks 1225 tus schen de familie van Margaretha Me- dem en de familie van haar echtgenoot Lambrecht Voet, bij zooverre dat de gravin Joanna van Constantinope! de schepenen verplichtte tusschen te ko Deze week gaven de Heeren Burge meester. Schepenen en Raadsleden der Meerderheid van onze gemeente een schrift uit om de aanvallen van Bu- taye. belgische Volksvertegenwoordi ger. gericht tegen Belgie, Regeering, Gemeenteraad, Kerkraad, Pastor van Abeele en de machthebbenden in 't algemeen, te weerleggen. Deze terechtstelling was welgeko men onder de bevolking, want alhoe wel de leugens eens worden ontmas kerd gelijk Butave zelf schrijft, toch is de overheid soms verplicht te spre ken om het volk niet te laten mislei den. Lezers, wilt gij eenige staaltjes van het hatelijk schrijven van dien zonder lingen Volksvertegenwoordiger. Hij schrijft op 1 November laatst leden: Het goed dat we gedaan hebben, het leed dat ons en onze Familie te beurt viel gedurende den oorlog, is VERGETEN. De beslissing van Gemeenteraad en Kerkraad in zake de zerkjes der Oud-Strijders, en 't vervangen der haag van 't Kerkhof door een muur- tje opdat alle man die zou voorbij gaan de verdienste zou kunnen wardeeren der Familien van Watou, die hunne kinderen gaven, om het fortuin van anderen te verdedigen. Oud-Strijders. Gemeenteraad noch Kerkraad zien u niet meer staan. Zij hebben uw bloed niet meer noo dig Lezers, wat zegt gij van die grove, hatelijke, revolutionnaire taal Maar weet Butaye wel wat hij schrijft Op de keerzijde van zijn blad onder 3*" Eerelijst der Weldoeners van Zerk jes en Begraaffonds, geeft hij acht Gemeenteraadsleden van Watou op, onder anderen de tegenwoordigen Burgemeester en Schepenen, die he sloten hebben elk een deel te geven in een zerkje. En is Butaye nu ook blind gewor den of wil hij het grootsche stand beeld niet zien dat staat in 't midden der markt van Watou, en waarin al de namen der gesneuvelden gebeiteld staan ten eeuwigen dage, op dat ieder voorbijganger de verdienste onzer helden zoude waardeeren. Butaye, laat maar die zake van hage of muurtje daar,, en als gij wilt onze helden hulde brengen, gij moet dat niet doen van over eene hage of een muurtje, gaat maar op het kerkhof zelve, zet u op uwe knieën, vernedert u maar voor die helden, en leest daar een gebed geheel eenvoudig, zonder het printbeeld van den verrader Borms noch Reus Fijnhart mede te doen, of indien gij wilt hulde brengen met mu ziek, gaat voor het standbeeld op de markt, daar is er noch haag noch muurtjf rond. Volgens Butaye hebben onze helden gestreden om de fortuin van anderen om de brandkoffers der rijken te ver dedigen. Sta, Butayegij vermindert de ver diensten onzer helden. Zij streden en vielen voor 't Recht, voor hun Vader land, voor Belgenland te verdedigen tegen den meineedigen aanvaller Zij streden voor geen geld, gelijk de Zwitsers van vroeger tijden, of ge kochte mannen. Gij alleen dachtet aan geld en aan brandkoffers, gij hebt de uwe gevuld binst den oorlog, te heter voor u, maakt er eerlijk gebruik van. Houd op Butaye met politiek te ma ken met het bloed onzer heldengij wilt u verhoogen op hunne lijken, komt af van dien heldenstapel, gij vertrapt onze helden. Om u te ver hoogen, en vernedert geen anderen. Helden van Watou, die nog leven, en oorlogsverminkten, eere aan u, laat uwe plaats niet nemen, noch het geheugen uwer strijdbroeders ver kreuken. En wat zal er daarvan overblijven. Onze helden zullen steeds groeien. Men zal blijven spreken van Luik, Yser, Houthulst en van de Belgen tot in alle eeuwen. En Butaye?... och arme, hij zal blij ven hetgene hij was. Eere aan die 't verdient anders niet. der St-Michiels-Turners in de groote Turnzaal der Rijke Klarenstraat, op ZONDAG 27 JANUARI 1929 men om het geschil te middelen. Onder de vredesvoorwaarden schijnt het oprichten van een godshuis be paald geweest te zijn voor 20 armen en ziekelijken, zoowel van den vreem de als van de stad. Margaretha intusschen weduwe ge worden. herschiep in 1226 of 27 haar woonst in een godshuis. Ste Catharina toegewijd, vanwaar het straatje naar het godshuis leidde. Ste Catharina straatje genoemd werd. Doch overeenkomst en tucht schij nen er voortdurend te wenschen over gelaten te hebben, zoodat het bisdom ten langen laatste verbood nog novicen te aanvaarden. Dit straatje werd eertijds ook het Capucienenstraatje geheeten, en daar aan is een geheele geschiedenis ver bonden. De Capucienen hadden van Zijn Hoogwaardigheid Karei Maes. derden bisschop van Yper, de toelating ver kregen zich alhier te vestigen, doch de groote moeilijkheid was een behoor lijk gebouw te vinden.. Het godshuis Ste Catharina scheen hun bijzonder wel geschikthet was ten anderen veel te groot voor de weinige Zusters, meestal oud van ja ren. die het betrokken, doch deze wil den noch hun gesticht afstaan noch Zijne Heiligheid de Paus van fc diep geiroffen door het onheil <L Schel Jestreken overkwam door der; zalige o\erstroomingen, wil de ong kige geteisterden doen melen da- Vaderhart in die moeilijke uren bij kinderen is, en heeft daarom aan Hoogwaardigheid den Bisschop var een brief van deelneming gezonde; 1 mede een check van 25 000 fr tot J ging van den stottëlijken nood. .Men 4 tcnljngen laatste nog al ijd h.t va J delijden en de ware hulpvaardigheid J ken, waar zij altijd te vinden wart,! altijd te vinden zullen zijn in deker) Christus, die zijn leven gaf voor J broeders Wat steekt de zoo hooggeiyJ de liefdadig! eid en menschlievend van s'-mmige groote schreeuwers J toc'i deerlijk bij afbeloften genj vooral als er kiezing in 't zicht ijj platformen moeten afgemaakt word Maar daden ROUWBERICHT De Familiën SALOMÉ Emile, S.\j MÉ Rt doi.i en VERVERKEN Hol noodigen Vrienden en Kennissen uit. plechtige Mis te willen bijwonen die Zondag 6 Januari 1929, om 8'.. uur St Pieterskerk zal gezongen worden, zielelavenis van en zijne Vrouw WAAROM MOET EEN MIDDENSTANDS BOEK HOUDEN 1° Om klaar te zien in zijne zaken Menige middenstander denkt kil genoeg te zien als hij gewaar wol dat hij vooruit gaat, en om zoo iets4 waar te worden heeft hij geene l<] ken van doen. Niemand zal dit tegenspreken, j Edoch er bestaan nog andere j waarwordingen in het handelsleven Het gebeurt oek al eens dat nj gewaar wordt dat men achteruit jj in plaats van vooruit, of nog. men niet genoeg verdient ingevol het kapitaal en het werk die men zijne zaken steekt. En om daarin klaar te zien, om diepe oorzaken daarvan te achterhij moeten er aanteekeningen genu worden. Aldus zal een boekhouding, die beetje dien naam verdient, zuil middenstander al dadelijk onder m aantoonen Hoeveel kapitaal er juist in zi onderneming steekt. Of soms geen al te groote terl naar de geringe nering gesteld wol Of wellicht niet meer crediet aarl klanten toegestaan wordt dan zelf I de leveranciers hekomen. Of het niet wijzer ware een of an artikel wat beterkoop te laten. I einde breederen afzet te verzekej en aldus ten slotte toch grootj winst. Of altemets niet te goedkoop tj kocht wordt ingezien de zware all meene onkosten. Of de algemeene onkosten nietl veel brutowinsten opeten. Of het niet verkieslijk ware j minder winstgevend artikel voor# heter te laten varen enz. Een boekhouding is de vuurt® van den middenstander die hem zi onderneming voor de oogen brei klaar en helder tot in hare verste v takkingen en onderdeden. Staan zaken goed, hij leest er de rede: van in zijne boeken. Staan ze flat zijne boeken zeggen hem het «wa om en dadelijk ziet hij waar welke remedies toegepast. In onze dagen van steeds scherp mededinging is een klare en eenvl dige boekhouding den middenstanj onmisbaar in het begaan van zijn drijf. 2" Omdat de wet het boekhoiw oplegt. Inderdaad, de wet verplicht iedet handelaar henevens zijne handelsbrl wisseling en zijne jaarlijksche inv| tarissen ook een handelsdagboek bi houden waarin al de handelsven"! tingen die dag-uit dag-in in zijnel derneming geschieden regelmatig I hoekt worden, d. w. z. zijne inkoof en verkoopen, zijne uitgaven en I verkoopen, zoodat de Capucienen f{ digden met een gebouw te doei' 1 gereedheid brengen op St JacobsPf hof. De bisschop nochtans had zijn 11 Toen voornoemd gebouw gej was, noodigde hfj de Zusters uit f hij hem het middagmaal te nentej Terwijl ze aan tafel zaten, hrs* men al hun meubelen naar hooge'f noemd huis op St Jacobskerkj 's Avonds deed de bisschop de Ziffj met zijn rijtuig er insgelijks naf.'l voeren, en daar stond een kanu t gereed, die hen beval aldaar hun inT te nemen. De Capucienen van hun kant bei'I ken het godshuis, dat alhoewel 1 vervallen, nochtans niet te versnel was. Sanderus, die alsdan te Yper Vel nik was. schijnt zonder veel uittel geven, dat verhaal te bevestiger. J De verbannen Zusters, zegt t lieten niet na zich tegen zulke harj wijze te verzetten. Ook de Capucin waren in het ongemak, omdat zcI zulke manier dat gesticht 1» moeten betrekken. ('t Vervolg! I

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1929 | | pagina 2