Crédit Anversois
LANDBOUWBELANGEN
riaaisüesciiriluing uan Oud vpsr
Ypersche Kroniek.
Dixmiidestraat, 18, YPER
Kerkelijk leven
in de Middeleeuwen
CAISSE C3MMERCIALE
- - DE ROULFRS - -
DIENST SPAARKAS
S
Rechtelijke Kroniek
Zoiula^rusl.
Voor Yper's herstel.
Veroordeeld.
Davidsfonds.
Rechtbanken van oorlogsscha.
Vervoer van dierenlijken en van
Slachtvleesch.
Sint-Jozefskerk der P.P. Karmelieten
Liederavond.
Men zal zich wel herinneren dat
tijden? de bespreking van de land
bouwbegroting sommige Kamerleden
en in "t bijzonder onze Katholieke
olksvertegenwoordiger D* Briu?aert
Zie Poperinghenaar van 3 Juni 1928.
Xr 23) de aandacht van den Heer Mi
nister van Landbouw trokken op de
vervaLching van Veevoeders en Mest
stoffen onder allerhande barokke na
men verkocht en op de onvoldoende
controol over die Voedings- en Mest
stoffen uitgevoerd door het Departe
ment van Landbouw.
Tengevolge dier zeer gegronde
klachten heeft de Heer Minister Baels
een Wetontwerp neergelegd betref
fende de regeling van den handel in
zaden, pootaardappelen. meststoffen
'en veevoeder.
Wit;! dan de lijst van de benamin
gen en de te waarborgen gehalten.
Maar zonder de bespreking van dat
Wetontwerp af te waghten verschijnt
reeds in het Staatsblad van Januari
1929 een Koninklijk Besluit van 22
December 1928 dat de Wet van 21
December 18% betreffende de verval-
schingen van meststoffen en der zelf
standigheden bestemd voor de voeding
van het vee merkelijk verbetert.
Het luidt als volgt
Vanaf 1 Juli 1929 moeten de bij
de zending gevoegde rekening en bor
dered aanduiden
aden naam en den aard van de ge
leverde stof
b) de dosisbepaling, dit wil zeggen,
haar gehalte ten honderd aan vrucht-
baarmakende bestanddeelen voor den
staat waarin zij geleverd wordt. De
woorden ten honderd moeten vol
uit geschreven worden. -
Koninklijke Besluiten zullen de
voorwaarden bepalen in welke de niet
in de onderhavige naamlijst voort
komende meststoffen zullen mogen te
koop gesteld worden.
Zondag aanstaande zullen we het
wetsontwerp overdrukken alsook .de
lijst der benamingen en te waarborgen
gehalten.
N.V. mtamsuMmm
BANK
BEURS
WISSEL*
Groot en eerlijk is de rol der Kerk
geweest in de Middeleeuwsche tijden.
Daarover een kijkje te hebben, mocht
er velen toe aanzetten eens in te zien,
hoe de Kerk de Moeder is van ons
geestelijk en vaak ook van het zoo
zinrijke Middeleeuwsch kunst- en we
tenschappelijk leven.
Met de verspreiding van 't geloof in
de afgelegen hoeken van den buiten,
was het noodig naast de kathedralen
ook parochiekerken in te richten in
de dorpen. De pastoor kon leven van
de opbrengst der kerkgronden en van
de tienden op den oogst. De wereld
lijke geestelijkheid kreeg den naam
van seculieren (wereldlijken).
De kloosterlingen waren regulieren.
Ongehoord hoog steeg de bloei der
kloosters in getal en in degelijkheid.
Als je eens bedenkt dat de orde van
Cluny 2.000 kloosters telde, die van
Clairvaux 1.800 en die van. Citraux
meer dan 3.000.
En wat de monniken al goeds te
weeg gebracht hebben! Zij waren de
geleerden van hun tijd. Oude hand
schriften met kunstvolle miniaturen
spreken genoeg over hun werkzaam
heid. Oude schriften en chronijken
hebben ze geschreven. Anderen ploeg
den en zaaiden, leerden het verder,
bouwden en onderwezen. Wat hebben
onze vaderen van hen niet geleerd
Daarbij waren ze onder de schaduw
der kloostermuren in veiligheid. En
zoo ontstonden er honderden steden in
Europa.
Tot aan de Fransche Revolutie bleef
de burgerstand in handen der Kerk,
die het trouw en gewetensvol deed.
In die tijden van barbaarsche recht
spraak hield de Kerk voor haar gees
telijken zelf tribunaalordaliën en bij -
geloovige Godsoordeelen waren er
door J. CORN1LL1E.
De zaak werd op de lange baan ge
schoven.en intusschen bleven er de Ca-
pucienen. terwijl de Zusters waar hier,
waar daar leefden van de verdeelde
goederen van hun gesticht.
Die schikking werd nochtans ten
langen laatste aanvaard, zegt Sande-
rus, verder, en het magistraat besliste
in 1636. dat de Capucienen het gesticht
zouden blijven betrekken, doch na den
dood der laatste Zuster, moesten de
overige goederen van het godshuis aan
de armenschool der stad ten goede ko
men. (M., I. 37-44 en 258 tot 260).
De Capucienen verbleven aldaar tot
de Fransche omwenteling, alswanneer
de 21 paters hun klooster moesten
vaarwel zeggen (Ypr. VI, 287).
De Ste Elisabethstraat, omstreeks
1895 de Arme Meisjesstraat. Zij kre
gen dien naam van de weezenschool
aldaar door Joanna Vandermoeren in
1515 gesticht en die de H. Elisabeth
toegewijd was (Kron.)
In 1844 werden de wereldlijke mees
niet, ieder mocht zich vrij verdedigen
en zag het recht in vonnis en straf
uitvoering. Derhalve waren er veel
die zich een kruin lieten scheren, om
zich zoo noodig als clercuit te
geven
Heel het schoolwezen was in de
handen der geestelijkheidvanaf de
parochie- en kloosterscholen, tot dom
scholen en hoogescholen. Met "t latijn
als voertaal werden de zeven hoofd
vakken onderwezen. Ook de armen
konden de school binnen om zich een
weg naar omhoog te banen. Sylves
ter II. paus. was een der geleerdsten
van zijn tijd. Als jongen was hij
schaapherder. Suger, die in Frankrijk
de vader des vaderlands genoemd
werd, was een slavenzoon.
De universiteiten of hoogescholen
waren de bekroning en de ziel van het
prachtig schoolgebouw der middel
eeuwen. Parijs was beroemd om zijn
wijsbegeerte en godgeleerdheid, Bo
logna om zijn rechtsgeleerdheid, So-
lerno om de geneeskunde. Hoe bloei
den die hoogescholen nietLeerlingen
bij de vleet, (in de 149 eeuw waren er
te Oxford 30.000 en in 1408 te Praag
meer dan 35.000!) en beroemde lee
raars maakten van de hoogescholen de
belichaming van het geestelijk-, ver
standelijk- en kunstleven van die tij
den. Leuven schitterde onder en boven
allen uit. Elders reikte de Kerk een
helpende hand uit naar zieken en ge-
brekkigen. De oudste hospitalen zijn
kerkelijke stichtingen. 17.000 hulpbe
hoevenden werden in een jaar tijd
door de liefdadige monnikken van de
Cluny-abdij bijgestaan.
Vroeger werd al uitgelegd hoe de
Kerk den vrede betrachte in dien ru
wen rumoerigen tijd.
Dit alles moge den mond stoppen
van de achterklappers, die zoo reuzen
dom zijn te beweren dat de Middel
eeuwen gebukt gingen onder kerke
lijke dwingelandij. Het gezag der
Kerk was groot, maar het werd ge
bruikt meestendeels de onderdanen
ten goede. Ieder gezag steunt op
sanctie, op tuchtmiddelen ter hand. die
dan ook in dien tijd van geweld meer
dan nu moesten aangewend worden.
Deze waren de boete of de peniten
tie in 't openbaar, de ban of excommu
nicatie, het interdict.
Het interdict was een straf die neer
viel op een heele streek of een heel
dorp. Daar waren omtrent alle gods
dienstoefeningen in 't openbaar ver
boden. De sakramenten mochten maar
aan de stervenden toegediend worden.
De huwelijken mochten nog ingeze
gend worden op de kerkhoven. Enkel
de openbare boetgebeden waren in de
kerk toegelaten, en slechts geestelij
ken, bedelaars, kinderen en kruisva
ders werden begraven in gewijde
aarde. Zoo een straf temde best den
weerbarstigen vorst of 't muitende
volk.
Wat de excommunicatie beduidt we
ten de geloovigen. Allen omgang, om
't even waar met den gebanvloekte
was verboden.
De Kerk stond in rouw, de doods
klok luidde. De geestelijken met den
bisschop, allen met een fakkel, kwa
men in stoet binnen. De bisschop las
het vonnis luidop en den banvloek er
bijHij weze vervloekt in de stad en
op den buiten, zijn zolder en oogst en
kinderen wezen eveneens vervloekt.
En als het licht dezer flambeeuwen
weze hem het leven voor de eeuwig
heid uitgedoofd, tenzij hij zich b'erou-
we. Toen werden de fakkels onder
de voeten uitgedoofd Dit was dus
geen kleine straf.
En wat een tooneelen van openbare
boetedoening heeft ons de geschiede
nis bewaardDe Engelsche koning
Hendrik II, die Thomas Becket ver
moord had, kwam blootvoets bij het
graf in grove pelgrimpij. Neergeknield
bleef hij daar een dag en een nacht
bidden en liet zich duchtig geeselen
door de 70 bisschoppen en monnikken,
daar aanwezig.
De strengste penitenten gingen
blootsvoets met geschoren hoofd. Vas
ten en afzondering van hun familie
kwam er eveneens bij.
In dien zin werd ook menige pel-
grimagie ofte bedevaart ondernomen.
In het pelgrimsoord bleven ze soms
tot drie jaar om er de armen te helpen.
Vooral ging het naar het Heilig Land.
De graat' van Anjou, Fulcus de Zwar
te, trok er driemaal heen., liet zich ten
slotte door de straten der Heilige Stad
rondsleepen en hard geeselen onder
weg. Die boetepelgrims zagen er soms
lamentabel uit. In hun sjakele bruin-
wollen pij met den staf en pelgrim-
tasch. trokken ze op weg. vaak nog
zware boeien meesleepend.
teressen door Zusters .van de H. Fa
milie vervangen (Lesc. 552).
Ze werd soms het Taertestraetje
genoemd, omdat er aldaar pasteibak
kers woonden (An. Em. II. 2, bl. 3).
Vroeger, reeds in 1325 stond die
straat als Cramincstrate (C.. II, 509)
bekend, ongetwijfeld werd ze alzoo
gedoopt naar den naam van een Yper-
sche familie, Craminc, Craming, (1269,
M„ II. 116 en 1268 C.. I. 6)
De Lombaardstraat noemde tot de
XVII" eeuw de Vulder-, Vulre- of Fou-
lonstrate (1271, C., I. 17 en 1325, C, II.
501). Het Westelijk deel bleef zelfs
tot omstreeks 1900 dieu naam bewa
ren.
Het was de eenigste straat van de
stad, die ons nog aan de bloeiende la
kennijverheid der vervlogene eeuwen
herinnerde.
Ze werd Lombaardstraat geheeten
omdat er in die straat een Berg van
Bermhertigheid of- Lombaard inge
richt werd.
De Italianen waren eertijds alge
meen als Lombaarden bekend (Warn..
II. 199). Zij hielden zich door geheel
Europa met den geldhandel bezig.
Reeds in 1127 verschenen ze op de
jaarmarkt van Yper (Wam V. 33). In
1285 zien wij ze alhier een wisselbank
Doch menigeen ging op pelgrimage
uit louter godsvrucht. Groot was de
devotie van de middeleeuwsche men-
schen. en ontaardde maar al te vaak in
bijgeloof en ongeoorloofde vereering
van heiligen en relikwieën. Het werd
soms een echte markt, een ware simo-
ie. waartegen de kerkelijke overheid
fel te kampen had. Heksen en Joden
hadden het soms hard te verduren. Dit
is de schaduwzijde van het geloofleven
dezer eeuwen. Maar waar bestaan er
al geen misbruiken Op zijn geheel
kan dit den luister niet weerhouden
van het groote en algemeene, waarlijk
katholiek geloof dezer tijden. De
kruistochten waren er een heerlijke
uiting van.
Dit niet te vergeten zal ons helpen
om rein en gezond ons aloud geloof te
bewaren.
13, Hondstraat, 13
gevende 4 pe- honderd
netto intrest.
Al de gestorte sommen kunne
ten alle tijde afgehaald worden
De genaamde Roetinck Is. van
Yper, die te Kemmel aan de gendarmen
de les had willen spellen over hetgeen
hun toegelaten of verboden is, krijg
2(5 fr. boete of 8 üagen.
Despeghel Maurits, koetsier te
Yper, vervolgd om slagen aan z-'jnen
gebrekkelijken vader te hebben toege
bracht, wordt 'uor dit feit tot 52 fr. boete
of 15 dagen veroord eld.
Deberdt Zoë, We Verkinderen van
Yper, beticht van eerro f, wordt krach
tens art. 444, met aanneming van ver
zachtende omstandigheden, :ot 26 fr.
boete of 8 dagen gevang veroordeeld
Daarenboven moet zij aan de burgerlijke
partij de kos en harer aanstelling betalen.
Vandenameele Svlveer, van Wervik,
die tijdens een velokoers wat gewe dig
had geweest, wordt tot volgende straffen
veroordeeld 80 fr. of 10 dagen en 2 maal
20 fr. of 3 dagen, voorwaardelijk gedu
rende 5 jaar voor de eerste straf eu 1 jaar
voor de twee andere.
Aernout Gerard van Elverdinghe,
die op Kermis-Zondag te Hoesinghe met
zijn m to oorzaak van ongeval was ge
weest, wordt tot 30 fr. of 10 dagen
veroordield, voorwaardelijk gedurende
5 jaar. De rechtbank is van oordeel dat
het slachtoffer ten gevolge van hare on
voorzichtigheid voor 1/3 verantwoordelijk
is en de betichte voor 2/3 deze moet
daarom aan de burgerlijke partij 1465 fr.
70 betalen en de kosten harer aanstelling,
de rechtbank aanveerdt verder het voor
behoud voor de toekomst door de burger
lijke partij aangevraagd.
Charles Camiel, d(e voor de poli'ie-
rechtbank voor 2 verschillende feiten,
overtreding op gemeentereglement be
trekkelijk dansen, was vrijgesproken ziet
in beroep het eerste vonnis verbreken en
wordt vi or iedei feit lot 20 fr boete of
3 dagen veroordeeld, alsook tot de kosten
der twee gedingen
Pvpe Hector, van Yper, die insge
lijks voor 2 feiten vrijspraak bekomen
had, wordt in beroep veroordeeld tot 20
fr. of 3 dagen en tot 10 fr. of 2 dagen
alsook tot de kosten
Slosse Hector, autovoerder, wordt bij
gebrek aan bewijzen vrijgesproken.
Schaessens Julia en Cordula Pa
t ysse van Langemarek, worden voor
enkele beleedigingen tot ieder 20 fr of 3
dagen veroordeeld, voor het 2e fei' beko
men zij vrijspraak. Zij moeten echter aan
de burgerlijke partij 1 fr. betalen. Voor
waardëlijk gedurende 3 jaar.
Desmet Emma, voor enkele beledi
gingen bekomt 20 fr. boete of 3 dagen,
voorwaardelijk gedurende 1 jaar.
houden (ibid. V, 56).
De Lombaarden schijnen geheel
vroeg hier te Yper gewoond te hebben
in de Kauwekijnstraat, eigenlijk Cau-
wertinstraete (1431. Ypr. V, 152
D. Ana., 1436, bl. 86 1495, bl. 96)
en geen CauweNtinstrate (C. II, 507)
zooals bij misslag werd opgegeven.
In het middelhoogduitsch beteekent
Kauwerzin: wisselaar, lombaard, woe
keraar (V. V.)
Met die beteekenis wordt het woord
Cauwersin in de stadsrekeningen van
Brugge in 1378 gebezigd, daar men
er spreekt vanCauwersinen, die
ghelt lenen om meer ghelts (ibid.)
Dat Cauwertin, waarvan hier te
Yper spraak is. dezelfde beteekenis
heeft, blijkt uit de aanhaling van den
Duitschen schrijver Denecke, waar hij
gewag maakt van Kauwertine,
lamperter und juden (ibid.)
De gebouwen, die de Italianen voor
hun geldhandel betrokken, werden
Lombaarden genoemd en naderhand,
al waren de Italianen er ook vreemd
aan, kregen al de leenbanken in ons
gewest dien naam.
De Italianen verdrongen de Joden,
doch ze waren niet beter dan deze
Wij zien ze immers tot 45 kroos
eischen.
Deraedt Dan. en Verbrugghe Jules,
i an Zonnebeke, voor wederzijdsche slagen
bekomen elk 26 fr. 8 dagen, voorwaarde-
ijk gedurende 3 jaar.
Vrouw Sedeyn. werd door de poli
tierechtbank tot 20 fr. boete veroordeeld
voor nachtlawij
Emiel Vermeesch, deurwaarder te
Yper, die voor laster vervolgd wordt,
loopt eene veroordeeling op van 100 fr.
boete of 1 maand gevang, voorwaardelijk
bedurende 5 jaar voor beleediging werd
Vermeersch vrijgesproken.
STAD YPER.
GROOTE KARNAVALSTOET
OP ZONDAG 10 FEBRUARI 1929
Met de welwillende medehulp
van het
Stadsbestuur en der Bevolking
van de Stad.
6.000 frank premiën
worden aan de deelnemende troepen
toegekend.
Voor alle verdere inlichtingen zich
wenden tot het Bestuurlokaal Ho
tel du Xord Statiestraat, 63, Yper.
De apotheek van M Weckesser
Diksmudestraat, zal alleen open zijn op
Zondag 13 Januari 1929.
Belgie, wilt gij bij de vreemdelingen
uw naam en faam van wakker en werk
zaam, moedig en vermogend Land ver-
grooten, herstel het onlangs platgeschoten
en nu wereldbekend Yper, dat door zoo
veel vreemdelingen, en bijzonderlijk door
ontelbare F.ngelschen bezocht wordt.
Groot Brittanje dat die stad vier jaar ver
dedigde en er 208.000 helden begroef,
richtte Yper een overtieerlijke Gedenk-
poort op ter eer van gansch 't Engelsch
leger en bijzonderlijk van zijn 56 000 ge
sneuvelden zonder gekende grafplaats.
Het moedigde alzoo Belgie aan, om Yper
te herbouwen en eene stad te herstellen,
waar, na 4 jaar oorlog Belgie's voortbe
staan verzekerd, Europa's lot beslist en
de wereldvrede hersteld wierden. Alwie
weet dat Yper, van October 1914 tot No
vember 1918, door Duitschiand aange
vallen, beschoten en platgeleid wierd, zal,
bij de volledige heroprichting eener weg
gevaagde stad, vol bewondering voor
Belgie's wilskracht er)., macht uitroepen
waar is uwe zegepraal? in uwe razernij
wegens Yper's tegenstand, braakt en ver-
brijzeldet gij wat alle vorige oorlogen ge
ëerbiedigd hadden, maar gij hebt niet
kunnen beletten dat Yper weer heropge
richt zij; dat is Belgie's werk en Belgie's
dankbetuiging ten opzichte eener stad
waar 't Vaderland verdedigd, de vijand
tegengehouden en de bloedige slag ge
wonnen wierden. Evenals, in Palestina,
de heilige plaatsen, waar de Godmensch
leefde, leerde, leed en stierf, allejare, vele
vreemdelingen aantrekken, zoo trekt de
stad met de omliggende frontgemeenten
alle Britsche en Fransche oud-strijders,
bloedverwanten en vrienden aan', die hier
de gesneuvelden willen vereeren en de
edelmoedigste opofferingen, het lastigste
strijdersleven en de moeilijkste zegepraal
en vredeherstelling komen hulde brengen.
Belgie, herstel Yper!
Een opsteller van De(n) Werkman
klaagt dat Missiaen stelselmatig beleedigd
en belasterd wierd door zekeren T. B. van
Yper, een zijner gewezen aanhangers, en
hij is gelukkig over eene veroordeeling
van 10 fr. boete, uitgesproken door de
Polietierechtbank, om de veroordeeling
wegens eerroof, verwacht van de Boet
straffelijke Rechtbank, die hij begroet als
eene verwittiging voor dezen die denken
dat men ongestraft van Missiaen alles
mag zeggen wat men wil.
Die de wet overtreedt,moet veroordeeld
worden.
Maar zou die opsteller zijnen vriend
Missiaen niet kunnen doen verstaan dat
hij zelf den Burgemeester van Yper niet
mag beleedigen en smaden in den Ge
meenteraad?
Zou hii de naamlooze opstellers van
De(n) Werkman niet kunnen bewih
ligen om het stelselmatig schelden en ver
wijten te staken. Niet langer dan den 8
Daar er van de XV9 eeuw voort al
hier geen hergen goud meer te winnen
waren, schijnen vele vreemde bank
houders alsdan het land verlaten te
hebben, doch de leenbanken bleven
voort bestaan en de woeker duurde
voort.
Wij zien immers Karei V in 1549 den
kroos op 33 stellen. Albreeht en
Isabella verminderden hem in 1600 tot
21 en brachten hem later nog op
15 zooals in 't vervolg alle leenban
ken in de Nederlanden eischten. Yper,
Brugge en Rijsel uitgezonderd (S. K.,
264-268).
Immers een milddadige priester had
alhier in 1534 100 pond Groote ge
schonken. om eene beurs of leenbank
*e stichten zonder kroos (Kron.)
Een eeuw later volgden Brugge en
Rijsel dit voorbeeld.
In 1665 werd vervolgens hier te
Yper ten dienste van die beurs een
ruim gebouw opgericht in de Vulders-
straat aan den koek der Blinde lieden-
?;raat. vanwaar de Lombaardstraat
*>aar naam hield.
Met de Fransche Omwenteling, op
't einde der XVIII9 eeuw verloor de
Lombaard zijn nuttige bestemming.
Later werd het tot andere doeleinden
Januari laatst, noemt een opsteller van
De(ni Werkman den Burgemeester
een oogewenschten feniks, die uitblinkt
door zijne buitengewone onbekwaamheid,
die van niemand gezien is, en die de stad
op geldelijk gebied naar den afgrond leidt.
Hij scheldt hem uit voor een kwibus, die
in 't Ypersche Volk het woord Werk
man met eene m in plaats van met eene n
op 't einde geschreven heeft, en gezeid
heeft dat er 3 liberalen en maar 2 socia
listen deel maken van den Gemeenteraad
Onnoonig te zeggen dat er daar niets van
is en dat de opsteller een leugenaar of een
opraper van leugens is. Het ware redelijk
dat de socialisten die de katholieken niet
kunnen beminnen, ze ten min?te gerust
laten een spreekwoord zegtdoet aan een
ander niet wat gij niet wilt dat u geschied.
Of houden zij aan onteerende veroordee
lingen of kostelijke schadeloosstellingen
Zoeken zij de verachting door de vreemde
lingen eener stad vertegenwoordigd door
verachtelijke gezaghouders.
Zondag i3 Januari 1929 te jv, uur
's avonds Liederavond door 't Ypersch
gemengd koor.
Maandag 14 Januari 1929 te yVt uur
's avonns Voordracht over Protestantism
door E H. Allosery van Brugge, telkens
in St-Vincents-College t'Yper, ingang
Bollingstraat.
Vlaamsche kunst en kennis worden be
oogd door het Davidsfonds. dat in 1928
aan zijne 45 664 leden niet min dan
228.270 Vlaamsche boeken uitdeelde, 't zij
aan elk lid 5 boeken voor i5 fr. Vlamin
gen komt in 't Davidsfonds!
In het 4C kwartaal van 't jaar 1928 is
maar een verkeersongeval geweest t'Yper.
't Was den 12 October bij de Tempel en
de Steursstraat door het op malkaar bot
sen van eenen auto en een rijwiel,
niemand was gekwetst cn de beschadiging
was licht.
Bij K, B. van 28 December-9 Januari
laatst worden de Staatcommissarissen en
magistraten der Rechtbanken van oorlogs
schade tot einde Maart 10)29 dienst
gehouden.
Gezien de noodige gezondheidspolitie
over de lijken van dieren ongeschikt voor
het verbruik, en over het keuren van
geëten vleesch een Kon. Besluit van 24
December 1928 en 4 Januari 1929 komt
te beslissen dat de lijken van slachtdieren,
tot voeding ongeschikt, en omgekeerd,
enkel mogen vervoerd worden door de
bedienden van een vilbeluik, door het
Ministerie van Landbouw aangenomen,
zooals dit van Thourout.
Nochtans, werd het dier gekeeld voor
dat het kreveerde en begeert de eigenaar
dat het naar 't slachthuis werde vervoerd
dan moet een ontboden aangenomen vee
arts eene vervoeringstoelating afgeven.
De geleider moet in bezit zijn van die
toelating, en die toonen op iedere aan
vraag van de overheden, en dezelve afge
ven aan den bestuurder van het slachthuis
De lijken zulker slachtdieren moeten aan
het Vilbeluik afgeleverd worden met de
huid en al de deelen er aangehecht.
Hetzelfde geldt voor al de lijken van
dieren, die niet voor de vleeschkeuring
bereid wierden
Het eetbaar vleesch mag in de gemeen
te, of van de eene tot de andere gemeente
slechts in gestempelde stukken uf gekeur-
de pakken verdregen of vervoerd worden.
Maar deze schikking betreft het vleesch
niet voor de uitverkoopers naar de woonst
der verbruikers gedregen.
Wat oneetbaar bevonden wierd, mag
slechts door de bedienden van deVilbeluik
vervoerd worden.
't Is een strenger K. B. dan het inge
trokken van i7 Juli 1923 ten bate van de
openbare gezondheid.
Oefeningen der Negen Woensdagen
ter eere van St-Jozef.
Zooals vóór den oorlog, houden de
menschen van Yper eraan die negen
Woensdagen trouw te volgen ter eere van
Sint-Jozef Dees jaar zijn de oefeningen
als volgtOp Woensdag 16 Januari en
de acht volgende Woensdagen
gebruikt, totdat het met den oorlog
1914 verdween.
Straten die in de Rijselstraat uit
gaven en gedoodigd werden:
1) Het Gouden Hoofdstraetje, naar
den naam eener herbergHet Gouden
Hoofd geheeten, die er aan paalde. Dit
straatje, dat verdween, toen de kapel
van 't klooster van ten Bunderen ge
bouwd werd. moet gelegen geweest
zijn. waar hedendaags de ingang der
Stadsmeisjesschool nu is.
2) Het Werverstraetje, tusschen de
Ste Elisabeth- en de Lombaardstraat.
Geheel waarschijnlijk langs de Post
gelegen, want in (langs?) die straat
Hond er een gebouw, het Hooghuis
geheeten, in den trant van de laken
halle, dat tot werkplaats diende aan
de wevers in de XIV9 en XV9 eeuwen
(An. Em. II. 2. bl. 3).
3) De Harpstraete, waarschijnlijk
tusschen de Ste Catharina- en de
Klaverstraat. Het kreeg dien naam
van een huis, de Harpe genoemd (An.
Em. II. 2. bl. 3).
4 i Het Reuzestraetje was eertijds
een steegje zonder uitgang, tusschen
de Oude Kleermarkt en de Gouden
Poortestraat, gelegen (An. Em. II,
2, bl. 4).
Omtrent 75 m. meer Oostwaarts en
Om 5v» uur Uitstelling van he>
heiligste Sacrament tot na de c.
jVi uur.
Om 7V, uur gezongene mis vc
bijzondere wijk van de Stad Yper.
's Avonds om 6 uur Rozenkrans
bevel ingen, Sermoen en Zegen
Hoogwaardige.
Z. E. P. Dominicus, prior, zit
ningen voor.
Te dier gelegenheid zal het v.
nieuw Sint-Jozefslied zingen,
hieronder de woorden
KEERZANG
Wij danken U. o Jozef, met verblijde:
Dat Gij regeert m d'aloude Yperstee
Bij L* ons volk in zoete en zure tijden
Zijn troosting vond aanhoor nu 3.-,
I.
Wij danken l'. dat door de Kannelz-,;.
Dees heiligdom ter stee l" werd gev,
Sinds eeuwen hier wilt G'in ons midc-
En wordt uw gunst aan 't volk hier
II.
Eens kwam de storm uit 't Zuiden j.
En 's vijands vuur was op uw kerk g-
Toch bad men trouw en d'hoop was
v
En 't helsch geweld heeft voor uw h<
III.
Wij smeeken U, o Jozef met betrouwt:
Naar 't wijze woord van Sint-Theresia
In eiken nood en zal 't ons nooit beroua
Zoo wij getrouw haar voorbeeld volge
Ziehier den uitleg van het Lied
De Ongeschoeide Karmelieten ves;
zich voor 't eerst te Yper op 5 Decembe-
dicht bij de vesting, op de parochie Br.
In 1671, toen de nieuwe stad werd
breid, trokken de paters voor een jaar
Zonnebeke en kwamen op 23 October
binnen de stad wonen waar zij nu nu;
klooster hebben.
In 1698. in den nacht van 16 tot 1;
brandde de kerk en de sacristie af me
al de heilige gewaden en een groot de«
't klooster. In i6gq werd de kerk he:
bouwd en het klooster van 1704 tot 1-
In t7Q4 kwamen de Franschen in Vlaai;
en beletrerden Yper in 't begin van
Vijandseezinden hadden rondgestroc
aan de Franschen laten weten dat de t
vele vluchtelingen in hun klooster verb
hielden; waarop de vijand besloot be:
melietenklooster te verdelgen. De I
sche overweldiger zond op het klooster
danig ijzerballen en brandbommen; d;
alleszins een wonder is, om niet te zt
een mirakel zoo het klooster niet tengi
toe werd vernietidg - De paters sch:
hun bescherming toe aan Sint-Jozef
wien zij sedert den brand van lOg*. elite;
de litanie opzegden hetgeen de Paters
melieten te Yper heden ten dager uit;
baarheid nog doen.
Gedurende die geweldige belegering:
storming van den Zuiderling, ware;
kloosterlingen in den kelder gevlucht:!
twee paters die. vol betrouwen op Sint-
het gevaar trotseerden en buiten op he
ias effenaan het vuur uitbluschten doe
vijand aangericht. Zij gingen zoo i
hun stoutmoedig betrouwen dat zij t
vuurballen, die in het klooster vloge
vuurlonl afsneden om de ontploffing
letten.
Een dezer paters durfde zelfs een
vuurballen, waarvan de lont reeds bra
oprapen en in 't water blusschcn.
Aldus werd het Karmelietenklooster
bijzondere bescherming van Sint-Jozef
en gansch bewaard, terwijl de overig
bon wen rondom, bijna allen ten grondt
den vernield.
Uit de kronieken van 't Karmetie ienkloosltn
Heeft God toegelaten dat Sint Jozei
in de algemeene verwoesting van Yper:
wereldoorlog te niete ging, het was 01
den de nieuw heropgebouwde, stad 00
nieuw Karmelietenklooster te doen op
en een nieuwe Sint-Jozefskerk, nogma;
groot als de vroegere waar de mem
weerom Sint-Jozef komen vereeren et
sten vragen en dank zeggen.
Eu tot bewijs dat het Ypersch
geerne Sint-Jozef komt vereeren in A
terskerk, mogen wij het hier vrij ei
zeggen dat in het verloopen jaar 10:
de Sint-Jozefskerk alleen reeds
communiën werden uitgedeeld dat:
5.000 meer dan in het jaar te voren,
Het Gemengd Koor van den Ypen
Studiekring zal een Liederavond f
voor de leden van Davidsfonds en S'.
kring en hunne familie in de feestzaa
het Bisschoppelijk College, op Zonk
Januari aanstaande, om 7 ure 's a«
Benevens eenige vierstemmige fc
waaronder verschillige Kerstkoren,
de muziek heruitgevoerd van het En
liespel <1 De Blindgeborene Tek:
Al. Walgrave, Muziek van M. Hen-
dat in 'tjaar 1913 telkens zulken
verwierf tijdens de opvoeringen vat
stuk in het Katholiek Volkshuis a
nagenoeg gelijkloopend met de
selstraat hebben wij
De Hondstraat, in 1217 Honstf
(Warn. V. 337) in 1276 Hontf
(C. I, 16); rond 1585 Hondsl
(I). Top).
Zoo men den naam van een
oudste en bijzonderste straten der
aan het dierenrijk moest ontleend
ben. wat onwaarschijnlijk is, ze
van eersten af de Hondestrate
C. 1. 430) genoemd geweest zijn
de Hondenstraat (Lijst 1923, D-
Ongetwijfeld werd ze Hond*
genoemd naar den naam va®
Ypersche familiein alle geva'
Tan De Hond, schepene alhier in
'29 (S. M. II, 675).
Volgens de Kronieken kreeg zf
naam, omdat er aldaar zekere v'
Castella Dehondt woonde, die
tempel opgericht had. waar een
kereerd werd (An. Em. II, 2, W
Langs den Oostkant dier stra/'
men eertijds, dicht tegen de mark
Pannecouckstraetje, waar dat J'
Pluviers woonde, die gedure''-
iaar, naar 't voorbeeld van haar
der en grootmoeder, zeer ge-/
pannekoeken bakte (ibid. II, 2.
('t Vervol?