Crédit Anversois LANDBOUWBELANGEN riaaisüesciiriluing uan Oud vpsr Ypersche Kroniek. Dixmiidestraat, 18, YPER Kerkelijk leven in de Middeleeuwen CAISSE C3MMERCIALE - - DE ROULFRS - - DIENST SPAARKAS S Rechtelijke Kroniek Zoiula^rusl. Voor Yper's herstel. Veroordeeld. Davidsfonds. Rechtbanken van oorlogsscha. Vervoer van dierenlijken en van Slachtvleesch. Sint-Jozefskerk der P.P. Karmelieten Liederavond. Men zal zich wel herinneren dat tijden? de bespreking van de land bouwbegroting sommige Kamerleden en in "t bijzonder onze Katholieke olksvertegenwoordiger D* Briu?aert Zie Poperinghenaar van 3 Juni 1928. Xr 23) de aandacht van den Heer Mi nister van Landbouw trokken op de vervaLching van Veevoeders en Mest stoffen onder allerhande barokke na men verkocht en op de onvoldoende controol over die Voedings- en Mest stoffen uitgevoerd door het Departe ment van Landbouw. Tengevolge dier zeer gegronde klachten heeft de Heer Minister Baels een Wetontwerp neergelegd betref fende de regeling van den handel in zaden, pootaardappelen. meststoffen 'en veevoeder. Wit;! dan de lijst van de benamin gen en de te waarborgen gehalten. Maar zonder de bespreking van dat Wetontwerp af te waghten verschijnt reeds in het Staatsblad van Januari 1929 een Koninklijk Besluit van 22 December 1928 dat de Wet van 21 December 18% betreffende de verval- schingen van meststoffen en der zelf standigheden bestemd voor de voeding van het vee merkelijk verbetert. Het luidt als volgt Vanaf 1 Juli 1929 moeten de bij de zending gevoegde rekening en bor dered aanduiden aden naam en den aard van de ge leverde stof b) de dosisbepaling, dit wil zeggen, haar gehalte ten honderd aan vrucht- baarmakende bestanddeelen voor den staat waarin zij geleverd wordt. De woorden ten honderd moeten vol uit geschreven worden. - Koninklijke Besluiten zullen de voorwaarden bepalen in welke de niet in de onderhavige naamlijst voort komende meststoffen zullen mogen te koop gesteld worden. Zondag aanstaande zullen we het wetsontwerp overdrukken alsook .de lijst der benamingen en te waarborgen gehalten. N.V. mtamsuMmm BANK BEURS WISSEL* Groot en eerlijk is de rol der Kerk geweest in de Middeleeuwsche tijden. Daarover een kijkje te hebben, mocht er velen toe aanzetten eens in te zien, hoe de Kerk de Moeder is van ons geestelijk en vaak ook van het zoo zinrijke Middeleeuwsch kunst- en we tenschappelijk leven. Met de verspreiding van 't geloof in de afgelegen hoeken van den buiten, was het noodig naast de kathedralen ook parochiekerken in te richten in de dorpen. De pastoor kon leven van de opbrengst der kerkgronden en van de tienden op den oogst. De wereld lijke geestelijkheid kreeg den naam van seculieren (wereldlijken). De kloosterlingen waren regulieren. Ongehoord hoog steeg de bloei der kloosters in getal en in degelijkheid. Als je eens bedenkt dat de orde van Cluny 2.000 kloosters telde, die van Clairvaux 1.800 en die van. Citraux meer dan 3.000. En wat de monniken al goeds te weeg gebracht hebben! Zij waren de geleerden van hun tijd. Oude hand schriften met kunstvolle miniaturen spreken genoeg over hun werkzaam heid. Oude schriften en chronijken hebben ze geschreven. Anderen ploeg den en zaaiden, leerden het verder, bouwden en onderwezen. Wat hebben onze vaderen van hen niet geleerd Daarbij waren ze onder de schaduw der kloostermuren in veiligheid. En zoo ontstonden er honderden steden in Europa. Tot aan de Fransche Revolutie bleef de burgerstand in handen der Kerk, die het trouw en gewetensvol deed. In die tijden van barbaarsche recht spraak hield de Kerk voor haar gees telijken zelf tribunaalordaliën en bij - geloovige Godsoordeelen waren er door J. CORN1LL1E. De zaak werd op de lange baan ge schoven.en intusschen bleven er de Ca- pucienen. terwijl de Zusters waar hier, waar daar leefden van de verdeelde goederen van hun gesticht. Die schikking werd nochtans ten langen laatste aanvaard, zegt Sande- rus, verder, en het magistraat besliste in 1636. dat de Capucienen het gesticht zouden blijven betrekken, doch na den dood der laatste Zuster, moesten de overige goederen van het godshuis aan de armenschool der stad ten goede ko men. (M., I. 37-44 en 258 tot 260). De Capucienen verbleven aldaar tot de Fransche omwenteling, alswanneer de 21 paters hun klooster moesten vaarwel zeggen (Ypr. VI, 287). De Ste Elisabethstraat, omstreeks 1895 de Arme Meisjesstraat. Zij kre gen dien naam van de weezenschool aldaar door Joanna Vandermoeren in 1515 gesticht en die de H. Elisabeth toegewijd was (Kron.) In 1844 werden de wereldlijke mees niet, ieder mocht zich vrij verdedigen en zag het recht in vonnis en straf uitvoering. Derhalve waren er veel die zich een kruin lieten scheren, om zich zoo noodig als clercuit te geven Heel het schoolwezen was in de handen der geestelijkheidvanaf de parochie- en kloosterscholen, tot dom scholen en hoogescholen. Met "t latijn als voertaal werden de zeven hoofd vakken onderwezen. Ook de armen konden de school binnen om zich een weg naar omhoog te banen. Sylves ter II. paus. was een der geleerdsten van zijn tijd. Als jongen was hij schaapherder. Suger, die in Frankrijk de vader des vaderlands genoemd werd, was een slavenzoon. De universiteiten of hoogescholen waren de bekroning en de ziel van het prachtig schoolgebouw der middel eeuwen. Parijs was beroemd om zijn wijsbegeerte en godgeleerdheid, Bo logna om zijn rechtsgeleerdheid, So- lerno om de geneeskunde. Hoe bloei den die hoogescholen nietLeerlingen bij de vleet, (in de 149 eeuw waren er te Oxford 30.000 en in 1408 te Praag meer dan 35.000!) en beroemde lee raars maakten van de hoogescholen de belichaming van het geestelijk-, ver standelijk- en kunstleven van die tij den. Leuven schitterde onder en boven allen uit. Elders reikte de Kerk een helpende hand uit naar zieken en ge- brekkigen. De oudste hospitalen zijn kerkelijke stichtingen. 17.000 hulpbe hoevenden werden in een jaar tijd door de liefdadige monnikken van de Cluny-abdij bijgestaan. Vroeger werd al uitgelegd hoe de Kerk den vrede betrachte in dien ru wen rumoerigen tijd. Dit alles moge den mond stoppen van de achterklappers, die zoo reuzen dom zijn te beweren dat de Middel eeuwen gebukt gingen onder kerke lijke dwingelandij. Het gezag der Kerk was groot, maar het werd ge bruikt meestendeels de onderdanen ten goede. Ieder gezag steunt op sanctie, op tuchtmiddelen ter hand. die dan ook in dien tijd van geweld meer dan nu moesten aangewend worden. Deze waren de boete of de peniten tie in 't openbaar, de ban of excommu nicatie, het interdict. Het interdict was een straf die neer viel op een heele streek of een heel dorp. Daar waren omtrent alle gods dienstoefeningen in 't openbaar ver boden. De sakramenten mochten maar aan de stervenden toegediend worden. De huwelijken mochten nog ingeze gend worden op de kerkhoven. Enkel de openbare boetgebeden waren in de kerk toegelaten, en slechts geestelij ken, bedelaars, kinderen en kruisva ders werden begraven in gewijde aarde. Zoo een straf temde best den weerbarstigen vorst of 't muitende volk. Wat de excommunicatie beduidt we ten de geloovigen. Allen omgang, om 't even waar met den gebanvloekte was verboden. De Kerk stond in rouw, de doods klok luidde. De geestelijken met den bisschop, allen met een fakkel, kwa men in stoet binnen. De bisschop las het vonnis luidop en den banvloek er bijHij weze vervloekt in de stad en op den buiten, zijn zolder en oogst en kinderen wezen eveneens vervloekt. En als het licht dezer flambeeuwen weze hem het leven voor de eeuwig heid uitgedoofd, tenzij hij zich b'erou- we. Toen werden de fakkels onder de voeten uitgedoofd Dit was dus geen kleine straf. En wat een tooneelen van openbare boetedoening heeft ons de geschiede nis bewaardDe Engelsche koning Hendrik II, die Thomas Becket ver moord had, kwam blootvoets bij het graf in grove pelgrimpij. Neergeknield bleef hij daar een dag en een nacht bidden en liet zich duchtig geeselen door de 70 bisschoppen en monnikken, daar aanwezig. De strengste penitenten gingen blootsvoets met geschoren hoofd. Vas ten en afzondering van hun familie kwam er eveneens bij. In dien zin werd ook menige pel- grimagie ofte bedevaart ondernomen. In het pelgrimsoord bleven ze soms tot drie jaar om er de armen te helpen. Vooral ging het naar het Heilig Land. De graat' van Anjou, Fulcus de Zwar te, trok er driemaal heen., liet zich ten slotte door de straten der Heilige Stad rondsleepen en hard geeselen onder weg. Die boetepelgrims zagen er soms lamentabel uit. In hun sjakele bruin- wollen pij met den staf en pelgrim- tasch. trokken ze op weg. vaak nog zware boeien meesleepend. teressen door Zusters .van de H. Fa milie vervangen (Lesc. 552). Ze werd soms het Taertestraetje genoemd, omdat er aldaar pasteibak kers woonden (An. Em. II. 2, bl. 3). Vroeger, reeds in 1325 stond die straat als Cramincstrate (C.. II, 509) bekend, ongetwijfeld werd ze alzoo gedoopt naar den naam van een Yper- sche familie, Craminc, Craming, (1269, M„ II. 116 en 1268 C.. I. 6) De Lombaardstraat noemde tot de XVII" eeuw de Vulder-, Vulre- of Fou- lonstrate (1271, C., I. 17 en 1325, C, II. 501). Het Westelijk deel bleef zelfs tot omstreeks 1900 dieu naam bewa ren. Het was de eenigste straat van de stad, die ons nog aan de bloeiende la kennijverheid der vervlogene eeuwen herinnerde. Ze werd Lombaardstraat geheeten omdat er in die straat een Berg van Bermhertigheid of- Lombaard inge richt werd. De Italianen waren eertijds alge meen als Lombaarden bekend (Warn.. II. 199). Zij hielden zich door geheel Europa met den geldhandel bezig. Reeds in 1127 verschenen ze op de jaarmarkt van Yper (Wam V. 33). In 1285 zien wij ze alhier een wisselbank Doch menigeen ging op pelgrimage uit louter godsvrucht. Groot was de devotie van de middeleeuwsche men- schen. en ontaardde maar al te vaak in bijgeloof en ongeoorloofde vereering van heiligen en relikwieën. Het werd soms een echte markt, een ware simo- ie. waartegen de kerkelijke overheid fel te kampen had. Heksen en Joden hadden het soms hard te verduren. Dit is de schaduwzijde van het geloofleven dezer eeuwen. Maar waar bestaan er al geen misbruiken Op zijn geheel kan dit den luister niet weerhouden van het groote en algemeene, waarlijk katholiek geloof dezer tijden. De kruistochten waren er een heerlijke uiting van. Dit niet te vergeten zal ons helpen om rein en gezond ons aloud geloof te bewaren. 13, Hondstraat, 13 gevende 4 pe- honderd netto intrest. Al de gestorte sommen kunne ten alle tijde afgehaald worden De genaamde Roetinck Is. van Yper, die te Kemmel aan de gendarmen de les had willen spellen over hetgeen hun toegelaten of verboden is, krijg 2(5 fr. boete of 8 üagen. Despeghel Maurits, koetsier te Yper, vervolgd om slagen aan z-'jnen gebrekkelijken vader te hebben toege bracht, wordt 'uor dit feit tot 52 fr. boete of 15 dagen veroord eld. Deberdt Zoë, We Verkinderen van Yper, beticht van eerro f, wordt krach tens art. 444, met aanneming van ver zachtende omstandigheden, :ot 26 fr. boete of 8 dagen gevang veroordeeld Daarenboven moet zij aan de burgerlijke partij de kos en harer aanstelling betalen. Vandenameele Svlveer, van Wervik, die tijdens een velokoers wat gewe dig had geweest, wordt tot volgende straffen veroordeeld 80 fr. of 10 dagen en 2 maal 20 fr. of 3 dagen, voorwaardelijk gedu rende 5 jaar voor de eerste straf eu 1 jaar voor de twee andere. Aernout Gerard van Elverdinghe, die op Kermis-Zondag te Hoesinghe met zijn m to oorzaak van ongeval was ge weest, wordt tot 30 fr. of 10 dagen veroordield, voorwaardelijk gedurende 5 jaar. De rechtbank is van oordeel dat het slachtoffer ten gevolge van hare on voorzichtigheid voor 1/3 verantwoordelijk is en de betichte voor 2/3 deze moet daarom aan de burgerlijke partij 1465 fr. 70 betalen en de kosten harer aanstelling, de rechtbank aanveerdt verder het voor behoud voor de toekomst door de burger lijke partij aangevraagd. Charles Camiel, d(e voor de poli'ie- rechtbank voor 2 verschillende feiten, overtreding op gemeentereglement be trekkelijk dansen, was vrijgesproken ziet in beroep het eerste vonnis verbreken en wordt vi or iedei feit lot 20 fr boete of 3 dagen veroordeeld, alsook tot de kosten der twee gedingen Pvpe Hector, van Yper, die insge lijks voor 2 feiten vrijspraak bekomen had, wordt in beroep veroordeeld tot 20 fr. of 3 dagen en tot 10 fr. of 2 dagen alsook tot de kosten Slosse Hector, autovoerder, wordt bij gebrek aan bewijzen vrijgesproken. Schaessens Julia en Cordula Pa t ysse van Langemarek, worden voor enkele beleedigingen tot ieder 20 fr of 3 dagen veroordeeld, voor het 2e fei' beko men zij vrijspraak. Zij moeten echter aan de burgerlijke partij 1 fr. betalen. Voor waardëlijk gedurende 3 jaar. Desmet Emma, voor enkele beledi gingen bekomt 20 fr. boete of 3 dagen, voorwaardelijk gedurende 1 jaar. houden (ibid. V, 56). De Lombaarden schijnen geheel vroeg hier te Yper gewoond te hebben in de Kauwekijnstraat, eigenlijk Cau- wertinstraete (1431. Ypr. V, 152 D. Ana., 1436, bl. 86 1495, bl. 96) en geen CauweNtinstrate (C. II, 507) zooals bij misslag werd opgegeven. In het middelhoogduitsch beteekent Kauwerzin: wisselaar, lombaard, woe keraar (V. V.) Met die beteekenis wordt het woord Cauwersin in de stadsrekeningen van Brugge in 1378 gebezigd, daar men er spreekt vanCauwersinen, die ghelt lenen om meer ghelts (ibid.) Dat Cauwertin, waarvan hier te Yper spraak is. dezelfde beteekenis heeft, blijkt uit de aanhaling van den Duitschen schrijver Denecke, waar hij gewag maakt van Kauwertine, lamperter und juden (ibid.) De gebouwen, die de Italianen voor hun geldhandel betrokken, werden Lombaarden genoemd en naderhand, al waren de Italianen er ook vreemd aan, kregen al de leenbanken in ons gewest dien naam. De Italianen verdrongen de Joden, doch ze waren niet beter dan deze Wij zien ze immers tot 45 kroos eischen. Deraedt Dan. en Verbrugghe Jules, i an Zonnebeke, voor wederzijdsche slagen bekomen elk 26 fr. 8 dagen, voorwaarde- ijk gedurende 3 jaar. Vrouw Sedeyn. werd door de poli tierechtbank tot 20 fr. boete veroordeeld voor nachtlawij Emiel Vermeesch, deurwaarder te Yper, die voor laster vervolgd wordt, loopt eene veroordeeling op van 100 fr. boete of 1 maand gevang, voorwaardelijk bedurende 5 jaar voor beleediging werd Vermeersch vrijgesproken. STAD YPER. GROOTE KARNAVALSTOET OP ZONDAG 10 FEBRUARI 1929 Met de welwillende medehulp van het Stadsbestuur en der Bevolking van de Stad. 6.000 frank premiën worden aan de deelnemende troepen toegekend. Voor alle verdere inlichtingen zich wenden tot het Bestuurlokaal Ho tel du Xord Statiestraat, 63, Yper. De apotheek van M Weckesser Diksmudestraat, zal alleen open zijn op Zondag 13 Januari 1929. Belgie, wilt gij bij de vreemdelingen uw naam en faam van wakker en werk zaam, moedig en vermogend Land ver- grooten, herstel het onlangs platgeschoten en nu wereldbekend Yper, dat door zoo veel vreemdelingen, en bijzonderlijk door ontelbare F.ngelschen bezocht wordt. Groot Brittanje dat die stad vier jaar ver dedigde en er 208.000 helden begroef, richtte Yper een overtieerlijke Gedenk- poort op ter eer van gansch 't Engelsch leger en bijzonderlijk van zijn 56 000 ge sneuvelden zonder gekende grafplaats. Het moedigde alzoo Belgie aan, om Yper te herbouwen en eene stad te herstellen, waar, na 4 jaar oorlog Belgie's voortbe staan verzekerd, Europa's lot beslist en de wereldvrede hersteld wierden. Alwie weet dat Yper, van October 1914 tot No vember 1918, door Duitschiand aange vallen, beschoten en platgeleid wierd, zal, bij de volledige heroprichting eener weg gevaagde stad, vol bewondering voor Belgie's wilskracht er)., macht uitroepen waar is uwe zegepraal? in uwe razernij wegens Yper's tegenstand, braakt en ver- brijzeldet gij wat alle vorige oorlogen ge ëerbiedigd hadden, maar gij hebt niet kunnen beletten dat Yper weer heropge richt zij; dat is Belgie's werk en Belgie's dankbetuiging ten opzichte eener stad waar 't Vaderland verdedigd, de vijand tegengehouden en de bloedige slag ge wonnen wierden. Evenals, in Palestina, de heilige plaatsen, waar de Godmensch leefde, leerde, leed en stierf, allejare, vele vreemdelingen aantrekken, zoo trekt de stad met de omliggende frontgemeenten alle Britsche en Fransche oud-strijders, bloedverwanten en vrienden aan', die hier de gesneuvelden willen vereeren en de edelmoedigste opofferingen, het lastigste strijdersleven en de moeilijkste zegepraal en vredeherstelling komen hulde brengen. Belgie, herstel Yper! Een opsteller van De(n) Werkman klaagt dat Missiaen stelselmatig beleedigd en belasterd wierd door zekeren T. B. van Yper, een zijner gewezen aanhangers, en hij is gelukkig over eene veroordeeling van 10 fr. boete, uitgesproken door de Polietierechtbank, om de veroordeeling wegens eerroof, verwacht van de Boet straffelijke Rechtbank, die hij begroet als eene verwittiging voor dezen die denken dat men ongestraft van Missiaen alles mag zeggen wat men wil. Die de wet overtreedt,moet veroordeeld worden. Maar zou die opsteller zijnen vriend Missiaen niet kunnen doen verstaan dat hij zelf den Burgemeester van Yper niet mag beleedigen en smaden in den Ge meenteraad? Zou hii de naamlooze opstellers van De(n) Werkman niet kunnen bewih ligen om het stelselmatig schelden en ver wijten te staken. Niet langer dan den 8 Daar er van de XV9 eeuw voort al hier geen hergen goud meer te winnen waren, schijnen vele vreemde bank houders alsdan het land verlaten te hebben, doch de leenbanken bleven voort bestaan en de woeker duurde voort. Wij zien immers Karei V in 1549 den kroos op 33 stellen. Albreeht en Isabella verminderden hem in 1600 tot 21 en brachten hem later nog op 15 zooals in 't vervolg alle leenban ken in de Nederlanden eischten. Yper, Brugge en Rijsel uitgezonderd (S. K., 264-268). Immers een milddadige priester had alhier in 1534 100 pond Groote ge schonken. om eene beurs of leenbank *e stichten zonder kroos (Kron.) Een eeuw later volgden Brugge en Rijsel dit voorbeeld. In 1665 werd vervolgens hier te Yper ten dienste van die beurs een ruim gebouw opgericht in de Vulders- straat aan den koek der Blinde lieden- ?;raat. vanwaar de Lombaardstraat *>aar naam hield. Met de Fransche Omwenteling, op 't einde der XVIII9 eeuw verloor de Lombaard zijn nuttige bestemming. Later werd het tot andere doeleinden Januari laatst, noemt een opsteller van De(ni Werkman den Burgemeester een oogewenschten feniks, die uitblinkt door zijne buitengewone onbekwaamheid, die van niemand gezien is, en die de stad op geldelijk gebied naar den afgrond leidt. Hij scheldt hem uit voor een kwibus, die in 't Ypersche Volk het woord Werk man met eene m in plaats van met eene n op 't einde geschreven heeft, en gezeid heeft dat er 3 liberalen en maar 2 socia listen deel maken van den Gemeenteraad Onnoonig te zeggen dat er daar niets van is en dat de opsteller een leugenaar of een opraper van leugens is. Het ware redelijk dat de socialisten die de katholieken niet kunnen beminnen, ze ten min?te gerust laten een spreekwoord zegtdoet aan een ander niet wat gij niet wilt dat u geschied. Of houden zij aan onteerende veroordee lingen of kostelijke schadeloosstellingen Zoeken zij de verachting door de vreemde lingen eener stad vertegenwoordigd door verachtelijke gezaghouders. Zondag i3 Januari 1929 te jv, uur 's avonds Liederavond door 't Ypersch gemengd koor. Maandag 14 Januari 1929 te yVt uur 's avonns Voordracht over Protestantism door E H. Allosery van Brugge, telkens in St-Vincents-College t'Yper, ingang Bollingstraat. Vlaamsche kunst en kennis worden be oogd door het Davidsfonds. dat in 1928 aan zijne 45 664 leden niet min dan 228.270 Vlaamsche boeken uitdeelde, 't zij aan elk lid 5 boeken voor i5 fr. Vlamin gen komt in 't Davidsfonds! In het 4C kwartaal van 't jaar 1928 is maar een verkeersongeval geweest t'Yper. 't Was den 12 October bij de Tempel en de Steursstraat door het op malkaar bot sen van eenen auto en een rijwiel, niemand was gekwetst cn de beschadiging was licht. Bij K, B. van 28 December-9 Januari laatst worden de Staatcommissarissen en magistraten der Rechtbanken van oorlogs schade tot einde Maart 10)29 dienst gehouden. Gezien de noodige gezondheidspolitie over de lijken van dieren ongeschikt voor het verbruik, en over het keuren van geëten vleesch een Kon. Besluit van 24 December 1928 en 4 Januari 1929 komt te beslissen dat de lijken van slachtdieren, tot voeding ongeschikt, en omgekeerd, enkel mogen vervoerd worden door de bedienden van een vilbeluik, door het Ministerie van Landbouw aangenomen, zooals dit van Thourout. Nochtans, werd het dier gekeeld voor dat het kreveerde en begeert de eigenaar dat het naar 't slachthuis werde vervoerd dan moet een ontboden aangenomen vee arts eene vervoeringstoelating afgeven. De geleider moet in bezit zijn van die toelating, en die toonen op iedere aan vraag van de overheden, en dezelve afge ven aan den bestuurder van het slachthuis De lijken zulker slachtdieren moeten aan het Vilbeluik afgeleverd worden met de huid en al de deelen er aangehecht. Hetzelfde geldt voor al de lijken van dieren, die niet voor de vleeschkeuring bereid wierden Het eetbaar vleesch mag in de gemeen te, of van de eene tot de andere gemeente slechts in gestempelde stukken uf gekeur- de pakken verdregen of vervoerd worden. Maar deze schikking betreft het vleesch niet voor de uitverkoopers naar de woonst der verbruikers gedregen. Wat oneetbaar bevonden wierd, mag slechts door de bedienden van deVilbeluik vervoerd worden. 't Is een strenger K. B. dan het inge trokken van i7 Juli 1923 ten bate van de openbare gezondheid. Oefeningen der Negen Woensdagen ter eere van St-Jozef. Zooals vóór den oorlog, houden de menschen van Yper eraan die negen Woensdagen trouw te volgen ter eere van Sint-Jozef Dees jaar zijn de oefeningen als volgtOp Woensdag 16 Januari en de acht volgende Woensdagen gebruikt, totdat het met den oorlog 1914 verdween. Straten die in de Rijselstraat uit gaven en gedoodigd werden: 1) Het Gouden Hoofdstraetje, naar den naam eener herbergHet Gouden Hoofd geheeten, die er aan paalde. Dit straatje, dat verdween, toen de kapel van 't klooster van ten Bunderen ge bouwd werd. moet gelegen geweest zijn. waar hedendaags de ingang der Stadsmeisjesschool nu is. 2) Het Werverstraetje, tusschen de Ste Elisabeth- en de Lombaardstraat. Geheel waarschijnlijk langs de Post gelegen, want in (langs?) die straat Hond er een gebouw, het Hooghuis geheeten, in den trant van de laken halle, dat tot werkplaats diende aan de wevers in de XIV9 en XV9 eeuwen (An. Em. II. 2. bl. 3). 3) De Harpstraete, waarschijnlijk tusschen de Ste Catharina- en de Klaverstraat. Het kreeg dien naam van een huis, de Harpe genoemd (An. Em. II. 2. bl. 3). 4 i Het Reuzestraetje was eertijds een steegje zonder uitgang, tusschen de Oude Kleermarkt en de Gouden Poortestraat, gelegen (An. Em. II, 2, bl. 4). Omtrent 75 m. meer Oostwaarts en Om 5v» uur Uitstelling van he> heiligste Sacrament tot na de c. jVi uur. Om 7V, uur gezongene mis vc bijzondere wijk van de Stad Yper. 's Avonds om 6 uur Rozenkrans bevel ingen, Sermoen en Zegen Hoogwaardige. Z. E. P. Dominicus, prior, zit ningen voor. Te dier gelegenheid zal het v. nieuw Sint-Jozefslied zingen, hieronder de woorden KEERZANG Wij danken U. o Jozef, met verblijde: Dat Gij regeert m d'aloude Yperstee Bij L* ons volk in zoete en zure tijden Zijn troosting vond aanhoor nu 3.-, I. Wij danken l'. dat door de Kannelz-,;. Dees heiligdom ter stee l" werd gev, Sinds eeuwen hier wilt G'in ons midc- En wordt uw gunst aan 't volk hier II. Eens kwam de storm uit 't Zuiden j. En 's vijands vuur was op uw kerk g- Toch bad men trouw en d'hoop was v En 't helsch geweld heeft voor uw h< III. Wij smeeken U, o Jozef met betrouwt: Naar 't wijze woord van Sint-Theresia In eiken nood en zal 't ons nooit beroua Zoo wij getrouw haar voorbeeld volge Ziehier den uitleg van het Lied De Ongeschoeide Karmelieten ves; zich voor 't eerst te Yper op 5 Decembe- dicht bij de vesting, op de parochie Br. In 1671, toen de nieuwe stad werd breid, trokken de paters voor een jaar Zonnebeke en kwamen op 23 October binnen de stad wonen waar zij nu nu; klooster hebben. In 1698. in den nacht van 16 tot 1; brandde de kerk en de sacristie af me al de heilige gewaden en een groot de« 't klooster. In i6gq werd de kerk he: bouwd en het klooster van 1704 tot 1- In t7Q4 kwamen de Franschen in Vlaai; en beletrerden Yper in 't begin van Vijandseezinden hadden rondgestroc aan de Franschen laten weten dat de t vele vluchtelingen in hun klooster verb hielden; waarop de vijand besloot be: melietenklooster te verdelgen. De I sche overweldiger zond op het klooster danig ijzerballen en brandbommen; d; alleszins een wonder is, om niet te zt een mirakel zoo het klooster niet tengi toe werd vernietidg - De paters sch: hun bescherming toe aan Sint-Jozef wien zij sedert den brand van lOg*. elite; de litanie opzegden hetgeen de Paters melieten te Yper heden ten dager uit; baarheid nog doen. Gedurende die geweldige belegering: storming van den Zuiderling, ware; kloosterlingen in den kelder gevlucht:! twee paters die. vol betrouwen op Sint- het gevaar trotseerden en buiten op he ias effenaan het vuur uitbluschten doe vijand aangericht. Zij gingen zoo i hun stoutmoedig betrouwen dat zij t vuurballen, die in het klooster vloge vuurlonl afsneden om de ontploffing letten. Een dezer paters durfde zelfs een vuurballen, waarvan de lont reeds bra oprapen en in 't water blusschcn. Aldus werd het Karmelietenklooster bijzondere bescherming van Sint-Jozef en gansch bewaard, terwijl de overig bon wen rondom, bijna allen ten grondt den vernield. Uit de kronieken van 't Karmetie ienkloosltn Heeft God toegelaten dat Sint Jozei in de algemeene verwoesting van Yper: wereldoorlog te niete ging, het was 01 den de nieuw heropgebouwde, stad 00 nieuw Karmelietenklooster te doen op en een nieuwe Sint-Jozefskerk, nogma; groot als de vroegere waar de mem weerom Sint-Jozef komen vereeren et sten vragen en dank zeggen. Eu tot bewijs dat het Ypersch geerne Sint-Jozef komt vereeren in A terskerk, mogen wij het hier vrij ei zeggen dat in het verloopen jaar 10: de Sint-Jozefskerk alleen reeds communiën werden uitgedeeld dat: 5.000 meer dan in het jaar te voren, Het Gemengd Koor van den Ypen Studiekring zal een Liederavond f voor de leden van Davidsfonds en S'. kring en hunne familie in de feestzaa het Bisschoppelijk College, op Zonk Januari aanstaande, om 7 ure 's a« Benevens eenige vierstemmige fc waaronder verschillige Kerstkoren, de muziek heruitgevoerd van het En liespel <1 De Blindgeborene Tek: Al. Walgrave, Muziek van M. Hen- dat in 'tjaar 1913 telkens zulken verwierf tijdens de opvoeringen vat stuk in het Katholiek Volkshuis a nagenoeg gelijkloopend met de selstraat hebben wij De Hondstraat, in 1217 Honstf (Warn. V. 337) in 1276 Hontf (C. I, 16); rond 1585 Hondsl (I). Top). Zoo men den naam van een oudste en bijzonderste straten der aan het dierenrijk moest ontleend ben. wat onwaarschijnlijk is, ze van eersten af de Hondestrate C. 1. 430) genoemd geweest zijn de Hondenstraat (Lijst 1923, D- Ongetwijfeld werd ze Hond* genoemd naar den naam va® Ypersche familiein alle geva' Tan De Hond, schepene alhier in '29 (S. M. II, 675). Volgens de Kronieken kreeg zf naam, omdat er aldaar zekere v' Castella Dehondt woonde, die tempel opgericht had. waar een kereerd werd (An. Em. II, 2, W Langs den Oostkant dier stra/' men eertijds, dicht tegen de mark Pannecouckstraetje, waar dat J' Pluviers woonde, die gedure''- iaar, naar 't voorbeeld van haar der en grootmoeder, zeer ge-/ pannekoeken bakte (ibid. II, 2. ('t Vervol?

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1929 | | pagina 2