N
IE
ONTWAKEN
ONZE VAART
ÜÜeet ge cuat
omeinsche Statiën
51e Jaar. - Nummer 8.
30 Centiemen.
Zaterdag 23 Februari 1929.
J
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
Roomsehe Questië
Over een Open brief
SNIPPERINGEN
V.i
l)ct ijjjcrecljc
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 'fr. 3 maanden 5 fr.
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND:
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
(j. casier)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
ZITDAGEN.
D BRUTSAERT, Kamerlid, is spre-
keiijk voor iedereen:
Te POPERINGHE, in zijn huU,
morgens, den Maandag en Vrijdag.
Te YPER, den 1' en 3e Zaterdag der
maand, van 9 Yz tot 12 uur, in de*
Katholieken Kring.
Te WERVICK, den 2' Zaterdag der
maand, van 9 J/z tot 12 uur, in Het
Kapitel
HANDELAARS
vraagt eene aankondiging in fj
«HET YPERSCHE VOLK
(t|> I!" Zondag van de Vasten
II' static, in S. Maria in Domnica.
.,j irf bevond zich de woonst van
Ttt*vriaqiië waar... van de ee'ste
.fiièn somwijlen vergaarden, en
^7 daarom de naam droeg van Do-
'^Vjliiciini Waarschijnlijk was het in
is Ponii'nicum dat de H. I au-
^tiits, diaken en martelaar, de laat-
fr dagen vóór zijnen dood. aan de
liien uitdeelde de schatten der Kerk.
lib I' herdenking van St Kauren'ius,
4 a- eertijds de paster der Kerk, hier
opgericht, een diaken en toen nog
^7 teerste- der 14 diakens, pasters in
ebne. of in .andere bewoording de
ftrts-óiaken. De Kardinaal aarts dia-
111 kondigt hedendaags de name af
111 den nieuw-gekozenen Paus en
'X i- hij ook, die den nielhveii l'aus de
feu 11 opzet, tijdens zijne kroning. Bij
Jzc kerk stond vroeger het groot
^'poster der Paters van de H. Drievul-
ien glieid of Trinitairen, waar verbleven
left de stichter van dit orde St Joan-
s Matha en later de Pater-Generaal.:
Hen KUF statie, den Maandag, in St
pmens.
St Clemens, .patroon der molenaars,
(jjjiius, die verbannen wierd 111 Cherso-
jse (Crimea) en daar gemarteld Met
jii zwaren anker aan den hals wierd
t ji geworpen in zee, op versch'Mige
g [ijlen van de kust. De christenen, bid-
hide op het strand, zagen de zee
ri;è mijlen achteruit trekken en wierd
"■"irlitbaar een marnieren graf. gelij-
pde aan een tempeltje, waarin lijk
mL' vair St Clemens en er neven* de
I ljiker. Deze reliquien wiemen' tater
*"lar Rome gebracht door de H. H. Cy-
ftus en Methodius, apostels der sla-
hamen ook berusten in
r kerk. door Leo XIII
e kerk van St Clemens
l\-{ ren der Kleine Basilieken van Rome,
n'.v groot, maar ajlerliefjijkst en zeer
r merkweerdig.
-Waarom-hebben de niolcngars dezen
gëiioriieif als parrooii fsY hijs-,
srliieu, omdat men g-ewoonlijk zulke
.;,6alsrechtingeii verrichtte, met het
fastmaken aan den hals niet van een
del nker maar van een molensteen"' En
hj icn molensteen moogt gij u niet ver-
leefden, dis onze groote zware, maar
■sifih een steen groot gelijk een platten
'tonden kaas; zulke steenen trof men
™jan, in ieder huisgezin, voor het dage-
/Jjjksch malen van 't graan.
m X1 V" statie, den Dynsdag, in. Ste
-'Balbina, gelegen op de helling van den
i'heuvel Aventin.
*vSl Gregorius-de-groóte; die den
ir.ekt rkzang inbracht en het gebruik der
'430 gregoriaansche niiss.en voor over
ledenen. celebreerde hiér een Synode
of plaatselijke Kerkvergadering in 594, i
X X\ statie, den Woensdag, in
Ste Cecilia.
®pln November 1.1., hebt ge. in
't Yp?rscJl? Volk kpnnen lezen,
bijzonderheden nopens dé marteling
'dezer Heilige, die men niet kon ver -
smachten in hare warme-badkamer,
ttie men vruchteloos poogde te ont-
hoofden, ;die zieltogend drie dagen ten
£roi)d$ lag, .dragende, haar met bloed
ht jineurd kleed in goud-laken, hebben
de (hie sabelhouwen in den nek, en die
K' haar sterven met de eene hand een
vinger toondeIk geloof in een God en
lias en Ai.etnc
soofn, wier lich;
INGjjie kapel der
(gericht. Deze
den gewonen Responsorium Hic est
vere Martyr... Deze is een ware mar
telaar.
In de kerk van den H. Marcel be
waart men de reliquien van St Kongi-
nits. den honderdman, die het Hert des
Heeren doorboorde en zijn leven lang.
zorgvuldig bewaarde van het H. Bloed,
dat satiren met water uit de Gebene
dijde Zi jde stroomde. Van dat H. Bloed
is een deel bewaard in de stad Mati-
toue (Italië), waar Longinus stierf,
alsook in Weingarten (Duitschland).
De kerk van den H. Marcel is be
diend door de Servieten, verspreiders
der devotie van O.L.Vrouw van Smer-
ten. en in 't aanpalend klooster, nu
policiëgebouw, verbleef de l'ater-Ge-
neraal.
Nota. Wie breedvoeriger bijzon
derheden begeert te kennen nopens de
Romeinsche Statië-kerken schaffe
zich aan: Guide du Pèlerin a Rome,
door Pater Bonavenlura, S. J. uit
gegeven door Desclée en C., via S. Chi-
ara, 20-21. Rome.
In de opstelraad van de Ypersche
Bode schuilt een kadet die uit een arti
kel van Volksvertegenwoordiger Rubbens
in de Belgische (en niet Fransehe Revue
Catholique des Idéés et des Faits een
enkel zinsnedeken gevischt heeft om aan
zijne nationalistische gevoelen en drift
lucht te geven. En zijne beweringen,
bevestigingen en uitlatingen zijn zoodanig
voorgesteld dat schrijver van bewust
artikel Ontwaken aan den Heer Rub
bens schijnt toe te schrijven al wat zijn
acuut en hevig donderend nationalism
hem inblaast. Dat is eerlijke polemiek.
M. Rubbens heeft geschreven in zijn
artikel dat het officieel Belgie het ver
trouwen van Vlaanderen verloren heeft.
Een welbekende staatsman die daarbij
nog een fijne psycholoog was zegde eer
tijds: Geef me eene zinsnede uit -een
boejt en ik laafden schrijver ophangen
Dè Ypersche Bode ként die methode
ook en heeft er een handje van deze
methode in praktijk te stellen.
Dat er in Vlaanderen wantoestanden
bestaan eri dat de Regeering dikwerf de
oplossing dezer toestanden te iichtzinnig
onderschatte bekennen we graag. Maar
dat er in officieele kringen haat bestaat
tegen de Vlamingen en dat, zooals schrij
ver van Ontwaken beweert, geduren
de den oorlog deze officieele kringen den
Vlaamschen soldaat haat toedroegen is en
blijft eene bloote bevestiging waarvan we
met ongeduld de bewijzen verwachten.
En wat de schrijver van Ontwaken
verzwijgt is dat het artikel van M. Rub
bens eene uiteenzetting is van de geestes-
verhouding in Vlaanderen en voor bij
zonder doel heeft naar middelen uit te
zien om 't Vlaamsche mistrouwen te
lenigen.
Is het Vlaamsch Nationalism de eenige
weg om deze grieven weg te ruimen,
vraagt M. Rubbens,
Eri zijn antwoord luidt klaar en duide
lijk Neen.
Indien, schrijft hij, het Vlaamsch
Nationalism een bepaaald programma
had dat gemakkelijk kon verwezentlijkt
worden en indien de bekeering van het
officiel Belgie tot een ideaaf van taalvre-
de onmogelijk bleek, dan zou de zaak
van het Nationalism van nu af gefvonnen
niet de andere drie... en in drie Per-lzijn. Maar de toestaad is anders. Het
sonen. Nationalism staat ver van het tijdperk
Kardinaal Rampolla was paster de,-J der verwezenlijking. Het is zuiver nega-
[zer kerk en zorgde voor de kunstvolle Hef en mystiek en zal het nog lang blij4
[versiering der graven van Ste Cecilia,ven. Het zou gee.ne grootere beproeving
'van haren man Valerianus en haren kunnen te doorstaan hebben dan van
heden af voor de noodzakelijkheid te
schoonbroeder Tiburce. Berusten ook
in de kerk de reliquien van St l'rba-
iius. paus. die Valerianus en Tiburce
doopte en Cecilia bijstond in haren
doodstrijd.
XV!" statie, den Donderdag in
S. Maria over den Tiber, in het kwar
tier. waar omstreeks de geboorte des,
Bleeren. de
fevefléveriiif
staan zijn doeleinde te verwezentlijken
En in een artikel verschenen op 15 No
vember 1.1. dringt M. Rubbens nogmaals
op het gebrek aan effectiviteit van het
Vlaamsch Nationalism,
Maar van deze meening van M. Rub
bens, waaraan ze nochtans eenig gewicht
joden huisnierden. Een schijnt te echten, maakt de «Ypersche
beweert dat. korts vóór Bode geen gewag.
Om hare politiek van verwarring door
te drijven zou ze best naar andere wa
penen zien of liever nog het... ontleende
goed in eerlijkheid gebruiken.
Het oplossen der Roomsehe Questië
wekt belangstelling in geheel de wereld
en in ons land, al de gazetten schrijven
dé geboorte des Zaligmakers, hier eene
I t v >n opwelde', gevende olië. De chris-
I tenen, later, hebben dat feit uitgelegd
f - eene voorzegging der geboorte als
I den Gezalfden des Heeren».
XV II" statië. den Yrijdav. in St Vi-
taiis.
t In deze kerk vereert men de ,'eli-
K*|iiien van den H. Vital, martelaar,
nnlaneés... en van zijne zonen Gerva-
>iu- en Prbtasïus. Deze twee laatste
H. H. worden samen aanroepen, in de er over De Katholieke met vreugde
.litanie van al de Heiligen. sommige liberale zonder geestdrift err
XVIII" >tatië. den Zaterdag, in zonder oneerbiedigheden andere libera-
St Marcellinus en Petrus. Ie, godsdiensthatende. spotten er mede
St Marcel. pau>. wierd gedwongen de socialistische spuwen vuur en vlam,
door Maxentius van hier. in een «ca- omdat Mussolini, die de zaak begeerde
t bulum waar voerlieden peelden (niet uit godsdienstlieide, want hij is
en vagen- hérbergden, het werk te ongeloovig) en die de zaak mogelijk miek.
|dc,er. van -talknecht. Hij -tiert ten een van de hunnen geweest is. die veran-
gev Ige van ontberingen. Hij is mar- derde van gedacht en zij ook spotten er
télaar. alhoewel zijn dood geen gewei- mede.
'ge dood was en voor de inerte- De Ypersche Bode die veel van
sar-, w aarvan hunne natuurlijke dood Zijn Heiligheid den Paus maakt, drukt er
gde op martelingen, bidt men. 11a overeen langen artikel, vol geschiedkun
de achtste le- van 't officië. den bij- dige wetenschapen vol eerbied, t. w.
zonderen Responsorium Domme Met wat geduld en durve, komt men
pr evenistiGij hebt hem, o Heer, toch waar men wil. Zie de Paus heit
eene kostbare kroon geschonken. Aan wel 'n resultaat gekregen, en dan nog
U vroeg hij het leven en Gij schenkt van Mussolini. Dat is ook nog 'n patatte
hem een eeuwig bestaan. en niet voor die Katholieke keuningen en ande-
re menschen van ginder Maar intus-
-> schen is die Romeinsche oplossing toch
gekwest. En of ze allemaal tevreden
zijn en wij ook 't Bewijs dat ze 'nen
Tee Déjum zongen in open lucht, ('t ls
misschien daardoor dat 't zoo kaad is
geworden, zegt Stance, 't plafon van de
lucht zal open gebleven zijn). En de
Paus mag nu vyazeeren en zijn Vati-
kaan verlaten juist lijk als wij. Is er
iets meer waard dan de vrijheid.Daarop
zullen wij Vlamingen later nog beter
kunnen antwoorden dan nu
't Is al, al
Met verwondering hebben wij in het
nationalistisch dagblad De Ypersche
Bode een open brief gelezen, ondertee
kend door de Paters uit de Mondstraat
tegen ons artikeltjeUyt de Cronicke
van 't jaer 1428
't Is misschien nuttig aan onze lezers
te zeggen dat wij dezen brief niet ontvan
gen hebben wij zouden het zeker heb
ben overgedrukt.
Indien wij nu de twee terechtwijzingen
waarover in dezen brief gesproken wordt
niet opgenomen hebben, is het
1. Omdat ons artikel zoodanig was
opgesteld dat het enkel vatbaar was voor
hen die van de zaak iets wisten.
2. Omdat die antwoorden... geene
antwoorden waren.
En het vervolg van die Cronicke
verscheen niet om de goede reden dat dit
volstrekt overbodig was.
A bon entendeur
Jammer is het te moeten bestatigen dat
de oud-vlaamsche cronicke over enkele
maanden in de Ypersche Bode ver
schenen en die naar onze meening wat
meer gepeperd was, nochtans al die op
spraak niet heeft verwekt.
Daarmee sluiten we dit incidentje
'ne storm in 'nen dreupelglas.
Verleden week drukten wij de redevoe
ring van onzen Senator Mullie over
betrekkelijk de voltooiïngswerken van
den vaart Yper-den Yzer.
Wij geven hieronder het antwoord van
den Heer Minister (vergadering van 14
Februari 11.)
Nu kom ik tot het amendement van den
Heer Mullie, waarbij ik mij zoowel als de
commissie aansluit. Wat betreft het
aanleggen van het kanaal van Yper naar
den Yzer, w?ren de eerste werken reeds
begonnen. De belanghebbenden, door
den Heer Mullie verdedigd, wenschen
dat de noodige globale kredieten werden
voorzien om het werk in zijn geheel te
voltooien. Wij hadden een alnendement
ingediend waarbij een krediet van 6 mil-
lioen wordt voorzien. De Heer Mullie
vraagt 7 1/2 millioen, denkende dat zulk
bedrag noodig is. Ik zal hem voldoening
geven en een amendement indienen waar
door het krediet op 8 millioen wordt ge
bracht.
We kunnen niet genoèg onzen Senator
Mullie gelukwenschen voor zijne toewij
ding aan de zaak onzer vaart en de goede
uitslagen die hij bekomen heeft, ten beste
voor handel en nijverheid in Yper.
De lichaamswarmte van een ge
zond mënsch is 37 graden boven nu!
en die graad wordt behouden, zelfs bij
overgroote koude of warmte van de
luchtruimte. Dezer dagen, hadden
wij in België tot 22 graden onder nul.
zelfs 25 in Arlon. Waar liet warmst
wezen kan is in Ethiopië en te Gardaia.
in de Sahara. I11 déze laatste plaats.
vertelde Mgr Leniaitre. 1111 aarts
bisschop van Carthago en die eenige
jaren verbleef in Gardaia. als overste
der W itte Raters. was liet somwij
len zoo warm. dat hij met de blnote
hand niet kon vastnemen den belle
trekker van 't hospitaal, waar hij da
gelijks naar toe ging. Als het erg
koud is, om de 37 graden warmte in
't lichaam te bewaren, moet men zich
dik kleeden met fourruren en veel vet
nemen. De rüssische soldaten, die in
onze streken waren, tijdens de laatste
oorlogen met Napoleon.... door oude
gewoonte aangezet, waren erg vc'ek-
kerd op onze roetenkeersen. dewelke
zij aflekten of lieten smelten in hunne
soep. Van daar dagteekent onze
spreuk Soupe a la grais-e de chan-
delles Als het zeer warm i-,
"t beste is van wijde kleederen te dra
den. niever- gesloten, maar niet dun
doch in flanelle en opdat het lichaam
de warmtegraad van buiten niet nan-
nenie. men zweet geweldig, hetgeen
het lichaam steeds verkoelt.
Voor v.ien koorts heeft, de lichaams
warmte is boven de 37 graden. Voor
wien dan niet zweet, zijn aangezicht
wordt blinkend rood en de warmte
graad geweldig hoog; Aan 40 of er
boven begint de zieke te dolen en aan
43 of min zelfs i- algemeene r,.gel
de dood. Met geweldig te z wee ten.
verkoeh het lichaam eti de koorts zakt
gemeenlijk.
De gazetten dezer dagen meld
den dat vijf Oostenrijkers, niettegen
staande de hooge koude, dagelijks hun
bad namen in de rivier. Gij uivert mis
schien, als gij denkt op dat dompelen
in ijskoud water. Maar belet dat dit
water 20 a 30 graden warmder was
can de lucht: Immers, aangezien liet België, heeft de
lórt veranderd was in ijs. 't is dat het
boven nul stond.
Op betrekkelijk kleine diepte reeds,
Heeft het water, winter... zomer, den-
zelfden warmtegraad, circa 4 graden
en daar ook is het niet beïnvloed zelfs
onfalbaarheid van den Paus van Rome.
als Hij spreekt als opvolger va'1 St
I'ieter in zaken die liet Geloof of Ze
den aangaan.
I11 een der vergaderingen van de
Commissie der Kamerrekenu gen van
socia'i.-t ö'l>, diet
vorengësféld de "bezoldiging '<Ter Ka
merleden te brengen van 25 -op 40 dui
zend frank!!
door de hevigste stormen, die den zee-
s|iiegel omwoelen. Als het koud is, de
visschen schuilen in liet diepste der
rivieren en vijvers
betreklijk warm is.
omdat het daar
Va.
De Kervergadering
Dynsdag, 12 Februari, vierde men
in de Nonciatuur te Brussel, de ver
jaardag van des pauzen kroning. I11
de ontvangstzaal, stond een der zeld
zame overgeblevene zouaven. die
vochten in Castel-Fidardo, in Mentana
en aan de Porta-Pia. Kranig en
preusch hield hij een pauslijk vaandel:
Wit en Gehfw.
Er is wederom spraak, dat in 1030
een algemeene Kerkvergadering zal
bijeengeroepen werden in Rome, of
beter dat het Concilië van 't Vatikaan,
geschorst in 1870, causa den Duitsch-
Franschen oorlog, zal voortgezet wor
den.
Fr wierden in het verloop der tijden,
20 algemeene Kerkvergaderingen ge
houden; dat zijn samenkomsten van
al de Bisschoppen van de wereld, bij
eengeroepen door den Paus, die aan
wezig is of er naar toe zijne legaat
zendt. De beslissingen van die Con
ciliën hebben maar kracht, als zij door
den H. Vader, opvolger van St I'ieter,
op wien C. O. H. zijne Kerk getimmerd
heeft, aanveerd en bekrachtigd wor
den.
Om gemakkelijk de reeks cociliën
vriwrt'hrmtlen. liecft irren- de geheimzin-1
nige spreuk
Ni, Co, F.
Chal, Co, Co.
Ni, Co, La,
Ka, Ka, Ka
li. Li. Yi.
Con. Ba. La. Tri
wat te zeggen is
van
1° NICK'.A, ten jare 325, waar ge
doemd wierd het Arianisme, bewe
rende dat de Z0011 geen God was als
de Vader
2° COXSTAXTINOPFK. ten are
381
3" EPHFSF, ten jare 431. waar ge
doemd wierd het Nestorianisme, be
werende dat er in O. J. C. twee Per
sonen zijn en dat Mariade Moeder
Gods niet is.
4" CHAL-CKDOKXK. teil jare 451.
waar gedoemd wierd het Eutyches-
nisme, bewerende dat er in C. O. H.
maar eene Natuur is.
5" COXSTAXTINOPFK. ten iare
553
6" COXSTAXTINOPFK, ten jare
680, waar gedoemd wierd het Mono
theïsme, bewerende dat C. O. H. maar
ééne Wil heeft.
7" NICEA. ten jare 787. gericht te
gen de Oostersche Beeldstormers,
voorgangers van onze Watergeuzen.
8° COXSTAXTINOPFK, ten jare
869, gericht tegen den patriark Pho-
tius, die de eerste oorzaak was, dat
de Grieksche Kerk later voor goed af
scheurde van Rome. te weten onder
den patriark Michiel (1043-58).
9° LATRAX. ten jare 1123. Dit Con
cilie wierd gehouden te Rome in 't pa
leis van Kateranen. waarvan zoo veel
sprake dezer dagen, en besliste nopens
de inmenging der wereldsche macht
In 't benoemen der Bisschoppen.
10°. 11" en 12° namelijk in 113('. 1179
en 1215 wierden ook gehouden in 'r pa-
leK van LATERAXEN13° en 14".
namelijk" in 1245 en 1274. wierden ge
houden te LI |OX. St Thomas van
Aquienen. zich begevende, op bevel des
Pauz'en. naar dit laatste, stierf onder
weg, en in dit Concilië wierd aangeno
men, hetgeen nogthans niet duren
bleef, de hervereeniging der Grieksche
Kerk met Rome.
15 VIKXXE, in Yrankrijk. ten 'are
1311, en handelende o. 111. over de af
schaffing van de Templiers.
U> CONSTANCE, in Zwitserland,
ten jare 1414-1418 en liet kon aan de
Gaan op dikken en lossen sneeuw
is lastig, daar men gedurig diep'er in
schiet. In de sneeuwstrekeri gebruikt
men sneeuwschoenen Dit is een
vlechtwerk van lichte wissen, een hal
ven meter of wat meer lang en eer.ige
vuisten breed, vastgemaakt onder' de
schoenen. Het is niet zwaar en belet
totaal het zinken in de sneeuw.
De skis zijn lange smalle plankjes,
op het vóór-einde wat naar omhoog
gekruld. Als men skis onder de schoe
nen heeft, men kan rechtstaande in
snellen vaart eene berghelling af .-lij -
deren. De slijderbaan eindigt op -eene
soorte wipplank en men vliegt de
ruimte in, om op min of meer verre
afstand neder te stuiken op het
sneeuwveld. In Chamonix. bij den
Mont-Blanc, de Noorweger Petersen
deed alzoo, dezer dagen, een sprong
van 60 111. 50.
Als ze reizen in de siieeuwstn-ken
van Mackenzie en Atabaska, (Xoord-
Amerika), de missionnarissen hebben
een lange breede plank, aan de zijden
voorzien van lange smalle z.eilen Op
de plank ligt men al het reisgoed en
men haalt de zeilen toe met rij-koor-
den. Acht, tien tot twaalf koppels hon
den, twee en tw.ee voor elkander ge
spannen, trekken He slede. Wie het ge
trek stuurt gaat nevens den laats ten
koppel, juist vóór de slede. Als hij de
dieren aanwakkeren 'wil, hij slaat
lichtjes deze twee laatste honden, die.
automatisch eene hete géven aan de
vóórloopers. Deze zetten (Ie beet -ver
aan de volgende en op. één oogwenk
dus zijn al de honden geslegen of ge
beten. (Dat is sedert lang de eerste
toepassing van telegraaph zonder
draadjes Avonds als men 't nachtkamp
inricht, de eenen maken vuur met
sperretakken en smelten sneeuw om
drinkwater te hebbenanderen kap
pen in den sneeuw een langwerpvier-
kanten put, eenige voeten diepDit
om te kunnen liggen huiten den wind.
Na het avondmalen, men werpt wat
takken in den grond van den put
daar boven wollen dekens. Dan laat
men maar de sterren flikkeren en
oogsjes werpen. Cinder de hoede des
Heeren slaapt men gerust in en komt
er 's nachts sneeuw te vallen, 't is een
buitenkansje, want die sneeuw-deken
verschaft aangename warmte.
Van menschen-memorië heeft
men in België geen winter gehad, als
de tegenwoordige, met zoo lage ti m-
peratuur. Mogelijks heeft men er
geweten die langer duurden. Zo.» in
1890 het begon te vriezen op Ste Ca-
tharina. 25 November en het vroos
zeven weken aan een stuk. In dien
tijd, een eigenaardige mensch. ontzien
de van den Zaterdag versch linnen aan
te doen, stropte wekelijks een nieuw
hemd boven de andere: En als men
hem eens vroeg: Karei, hoe lang vriest
het al? Ken, twee, drie, vier. vijf,
zes weken, zegde hij, aangezien ik
oj) mijn zes hemden tellen kan. De
winter van 1124-25 was geheel nood
lottig' voor Vlaanderen. De boomen
botten maar met Sinxen en half Juni.
een geweldige vorst vernietigde koorn
en haver, 't Gevolg was een schrikke
lijke hongersnood einde 1125. K; rel-
de-Goede. die thans regeerde, hevooi
1" Met de lente moet de helft der lan
derijen beplant worden met erwten
en boonen2" algemeen verbod van
brouwen; 3" moeten gedood worden
alle honden en ossen.
Met 't schieten van 't blad. leed Ju
dokus aan jicht, dat is van de ko
zijntjes De paster kwam hem be
zoeken en zegde o. m.«Judokus,
langs alle kanten heeft men u gezegd
en herhaald. en als ge wilt recht
zinnig wezen, ge moet het nu toch be
kennen. dat uwe aartsvijand de al
cohol is!» «Ja wel, heer pastoor.
Kerk Lhristi de eenheid wederschen- niaar crjj predikt, als staande te lozen
ken. zoo lang geschokt door dc woe
ling van tegen-pauzen.
17' BAKE, in Zwitserland, ten :are
1431 en voortgezet in de steden van
Ferrare en Florence 1 Italië' De her
vereeniging der Grieken met pome
wierd opnieuw^beslist, maar op nieuw
duurde niet.
17" LATRAX. ten jare 1512-1517.
verklarende .het gezag van den Paus
nog boven dit van een algemeen Ci >n-
cilië.
111 't Evangelie, dat men moet ijne
vijanden beminnen Goed zoo.
Judokus, maar er staat in "t Evangelie
nievers geschreven dat gij uwe vijan
den moet verslinden!»
De Werkman schrijft Op 26
Januari legde partijgenoot Delattre een
dagorde neer verzoekende de natuurlijke
Vr TRI KXTK. ten jare 1545-1565. rijkdommen van 't land niet aan eenige
die veel hervormingen invoerde, veel geldbezitters weg te schenken doch maM-
waarheden klaar bepaalde en bijzon- regelen te nemen om de ontginning van
derlijk gericht w as tegen Luther en nieuwe koolmijnen in regie te laten doen«.
de Protestanten. Dat schijnt ons een w einig onbezonnen.
20" 't VATIKAAN. en te dier gele- De ervaring leert ons dat de Staat steed
genheid wierd plechtig verklaard de een zeer slecht beheerder is.
i
Iemand die voor zijne zaken zqnJer
einde putten mag in andermans zakken
en geen rekenschap geven moei, voor
wie geld geld winnen of geldverliezen van
geen tel is, stelt gewoonlijk zeer weinig
belang in zijne zaken, en als gevolg daar
van is zijne uitbating'altiid dehCt'r.ir. Dat
is niet alleenlijk waar in Beigie maar in al
de landen der wereld.
En wij zien nu dat overal de Staaf Zoo
veel mogelijk al die regiën op industriee-
len voet aanlegt en dat deze industriali
satie de uitbating winstgevend maakt
daar waar eertijds de uitbating met aan
zienlijke verliezen sloot.
Wij herrinneren ons ook de...prachtige
uitslagen na den oorlog door de socialis
tische ministers in regiezaken verwezent
lijkt... en de belastingen die wij mochten
betalen om die aanzienlijke verliezen te
dempen.
Maar wat kan dat de Sosjes baten. Is
hun droom niet alleman, zooals in Rus
land, onder het teeken van het collecti
vism, in de diepste ellende te dompelen.
Het ontslag van gemeenteraadslid
Boss... heeft voor gevolg gehad in de
vervanging van twee roode leden in den
Beheerraad der Middelbare School te
doen voorzien.
Als deze zaak ter bespreking kwam in
de Gemeenteraad stelde M. Leuridan
(zoogezegde katholieke vlaming) voor
deze twee uittredende leden te herkiezen.
Ze verstaan malkander toch zoo goed.
Maar niettegenstaande de samenspan
ning van zoogezegde Katholieke Vlamin
gen en Socialisten viel hun plan iri duigen
en HH. Delahaye en Bouquet wérden in
hunne plaats gestemd. Deze niet te ver
rechtvaardigen verloochening van hunne
godsdienstige princiepen en Katholiek
programma heeft de Nationalisten weinig
gebaat.
Ze halen er noch eere noch profijt van!!
Weet ge hoe. Le Peuple officieel
orgaan der Socialisten, in zijn nummer
van 7" dezer het besluit kenschetst door
de Regeering genomen de interesten op
de oorlogsschadevergoedingen terug te
betalen Eene onrechtvaardigheid 1 (Une
iniquité). En dat onder den tifej De
Regeering zal ten onrechte op de kosten
der belasting-plichtigen een geschenk van
honderd millioen geven aan de dikke
geteisterden (gros sinistrés).
'k Wensch aan al de lezers van Het
Ypersche Volk tegen morgen honderd
kilos te wegen om van dit geschenk te
kunnen genieten.
Alsof dat niet billijk en rechtvaardig is?
Alsof de geteisterden altijd te boffen had
den met de handelwijze van de Regeering
en de karige verleende vergoedingen
Alsof de gelijkheid aller Belgen tegenover
het herstellen deroorlogsschade ooit Ver
wezentlijkt werd Alsof de oorlog voor
de meerderheid der geteisterden ooit eene
bron van voorspoed was
Maar is Roode Baas Ganzendonck; die
als volksvertegenwoordiger onzer geteis
terde streek de belangen der geteisterden
behartigen moet, te akkoord met Le
Peuple 't Ware nog al kurieus dat te
vernemen.
En wij lachen met de Socio's die aan
de belastingbetalers zooveel bezorgdheid
wijden... wanneer ze in de oppositie zijn.
Want als ze aan het bewind geraken,
laten zij de millioentjes rollen... en de
belastingbetalers mogen het uit zweeten.
ï|C
De Ypersche Bode schreef onlangs
dat Meester Butaye, de held van Watou,
de dankbaarheid der zwijnen gewonnen
had. We hadden daarmee wat gelachen.
En we hadden ongelijk.
Een zwijnhandelaar uit Poperinghe
(waar gaat de Ypersche Bode toch hare
opstellers zoeken) die veel verstand zaken
moet hebben (een zwijnhandelaar is dik
wijls een knappe polemist) schrijft in de
Ypersche Bode Het Ypersche Volk
door mannen van Mee nen en elders opge
steld...
Die man heeft het op De Werkman
gemunt, waarin Missiaen (piston uit het
liberaal muziek van Meenen) wekelijksch
een wereldvermaard artikel schrijft. Maar
hij durft het niet zeggen. Dat is 'n trek
hé
E11 na die kostelijke inlichting, en wat
over de dankbaarheid der zwijnen uitge
weken te hebben (want die zwijnhande
laar is nog psycholoog op den hoop toe)
geeft de zwijnhandelaar ons nog de vol
gende raad Dan moogt ge voort krui
pen onder de zweep van uwe Staatskatho-
lieke meesters
Ja, zooals uwe dankbare zijnen onder
de zweep van uwe Nationalistischen
Meester.
Roode Baas Ganzendonck kan ons
artikeltje niet slikken.
Zijne woede doet hem de ziel van
Kwibus naar de Hel doemen uit hoofde
van Anseele's majesteitschennis. (Als zij
maar naar den hemel gaan Er zal meer
vreugde in den hemel heerschen voor een
teruggevonden schaap als voor duizend
rechtvaardigen
De Waarheid kwetst en den nagel heb
ben wij op den kop getroffen. Maar