BORMS
KIEZERS
VERKIEZING
Katholieke Vlamingen!
ZONOPGANG
QDeet ge cuat
KAMER SENAAT
SNIPPERINGEN
51? Jaar. - Nummer 18r
30 Centiemen.
Zaterdag 4 Mei 1929.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
tent voor deze Katholieke Kandidaten die streven voor
i Eerbied voor den godsdienst,
De sociale vrede in 't land,
De gelijkheid van rechten tusschen Vlamingen
en Walen,
De vermindering van lésten,
De vereenvoudiging der taksen en fiscale zegels.
Katholieke Lijst x
ter Burgers en Landbouwers. Arrondissement Kortrijk-Yper.
Hendrik Brutsaert,
Hubert Van Elslande,
Robert Lepoutre
[niest Iweins d'Eeckoutte,
Emiel Desmytter;
Boudewyn Lietaert,
Gilbert Mu!lie,
G. Bruneel de Montpellier,-
Albert Cappelle.
Rodolf Demyttenaere,
Cyriel Lemahieu,
Jean Pollet,
Henri Debrabandere,
Joseph Van der Mersch,
10R KAMER EN SENA T
Of die mannen nog katho
liek zijn In alle geval op hunne
manier.
Of dat nu nog ook kaholie
ken zijn? Of ze nog Vlamingen zijn.
die rechte door zee varen en zeggen wie
ze zijn Of is dit hun manier waarop zij
verstaan Alles voor Christus
Hoe de Nationalisten
de Bisschoppen eerbiedigen
Een raadsel opgelosJ
Katholieke Aetië
Succes te Moll in de Kempen.
Nog grooter succes te Bornhem.
Ket offensief tegende Staafs-
katholifcken (want zoo heeten ze
ons) werd Zondag laatst door de VI. j
Nationalisten op touw gezet.
Hun bijval was slechts klein
We schreven over enkele
weken over Borms dat zijn
aureool aan het tanen was.
Edg. Messiaers, hst roode
haasjs van Yper, schrijft met 'ne
lyrische pen en 'nen mol in de keel over
de eerste Mei viering 'nen geestdriftig
artikel.
Hoor de vsr-nuft ge definitie
Wij lezen in «De Werkman»
«Wie sfertie zijn uur Socn
niet vraagt -< De Werkman
Thieffry, die in 1925 de eerste
vloog van Brussel naar Kinshasa in Con
go, is verongelukt in onze colonie. Het
nieuws werd naar Brussel getelegra-
phieerd door zijne zuster, die missionna-
resse is bij de zwarten. Thieffry was een
oorlogsheld en een zeer goede Christen.
ijrt ijpct'öcljf
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 £r.
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND:
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
rjpprppü p\T OPSTFT
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
(j. CASIEP)
waar op alle wekedagen al;e inlichtingen te bekomen zijn
van 11 tot 10 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
ZITDAGEN.
D BRUTSAERT, Kamerlid, is spre-
kelijk voor iedereen:
Te POPERINGHE, in zijn buis,
's morgens, den Maandag en Vrijdag.
Te YPER, den le en 3e Zaterdag der
maand, van 9 tot 12 uur, in den
Katholieken Kring.
Te WERVICK, den 2' Zaterdag der
maand, van 9 tot 12 uur, in Het
Kapitel
HANDELAARS
vraagt eene aankondiging in
«HET YPERSCHE VOLK»
KERKELIJKE KANDIDATEN
ittredend Volks vertegen woor-
ig r. Geneesheer en Gemeen-
cmadslid te Poperinghe.
SOmk3H!SS
Landbouwer te Wervik.
Lovinciaal Raadslid Schepen
te Waasten.
PLAATSVERVANGERS
WERKELIJKE KANDIDATEN
I Oud Strijder te Brielen.
landbouwer Gemeenteraads-
lid te Poperinghe.
Landbouwer, te Poelcapelle.
uittredend Senator. Landbouwer
en Veearts te Dottenijs.
gewezen Senator te Kemmel.
Nijveraar. Gemeenteraadslid te
Meenen.
Landbouwer en Handelaar te
Ghéluwe.
PLAATS VER VA NGERS
Landbouwei Schepen le Yper.
BfouwefTc Provinciaal Raadslid
te Moeskroen.
Landbouwer.Provinciaal Raads
lid Burgemeest., Desselghem.
Advokaat-Pleitbezorger te Yper.
De christen moet christen zijn in geheel
n leven; in al zijn doen en laten; dus
k 'n dj politiek. Zijn leven in twee
lijden, om slechts voor de helft met
ods wetten rekening te houden, en om
il openbaar optreden in de politiek
regelen alsof er noch God noch Kerk
istond, is een monsterachtige opvatting,
e legen alle waarheid indruischt. Het
een van de dwaasheden, die de liberale
[socialistische bedriegers overal rond-
izuinen en op hunne lippen klinkt
Godsdienst is privaatzaak In welk
ikrompen brein mag die valschhèid wel
gerezen zijn? Neen! Godsdienst is
ten privaatzaaken Gods geboden gel
en altijd, overal en in alles. Hetgeen
ar is in het bijzonder leven, blijft even
aar in het openbaar. Wij mogen en
Innen niet te zanten echte christenen
Ju rond onzen huizelijken haard, en als
t denen handelen op den dag der ver
ft zing bij de stembus.
En voornamelijk moeten wij ons geloof
irdedigen tegen alle sekten en tegen de
[doordeelde dwalingen van het nationa-
N.van het liberalism en van het socia-
sm. niet enkel met zelf in ons eigen
ten de dwalingen te schuwen, maar
ik met de vijanden der Kerk en van den
DdsJienst, door alle wettelijke middelen,
beletten hunne heillöoze plannen in hef
ndbestuur ten uitvoer te brengen. Dit
et katholieke politiek en niemand
fig er zich aan onttrekken.
eedige: hij loopt uit de rangen weg, vlak
voor den vijand en weigert het eerewoord
gestand te doen, dat hij aan zijnen
Meester verpand heeft. Wij kennen de
plannen der vijanden en hoe zij het, in
het bijzonder, thans op de reine ziel van
het kind gemunt hebben. Liberalen en
socialisten zoeken Belgie te ontchriste-
nen, of, zooals zij vroeger onbe
schaamd zegden, zielen aan de Kerk
te ontrukken. Nationalisten prediken
weerstand aan de Kerkelijke overheid.
Ziedaar de strijd, waarvoor iedereens
dapperheid vereischt wordt. Strijden en
werken, ook in het maatschappelijk en in
het politiek leven is onze taaken in alles
en boven alles katholiek zijn, wordt door
God zelf aan allen opgelegd.
Alle christene menschen, indachtig wat
zij aan Christus beloofd hebben, zullen
dus alle ondergeschikte belangen over
't hoofd zien en hun plicht van christen
mensch vervullen. Zwicht u van mede te
werken met de vijanden van de H. Kerk
en van de ziel uwer kinderen. Geef uwe
stem aan hen die het programma aan
vaard hebben van het Katholiek Verbond
en die de verdedigers zullen zijn van
uwen H. Godsdienst in de Wetgevende
Kamers. Twee Katholieke lijsten zijn u
voorgesteld; deze en deze alléén kunnen
en mogen mei- recht den naam van
Katholieke lijstendragen.
En hun doel Ons verknechten aan
Holland. Doch Vlamingen willen we zijn
en blijven. We doen geen slavendienst
ten bate van gelijk wie, ook niet ten bate
van Holland, dat ten ander van ons niet
wil Dat is alles voor Vlaandren.
Te Antwerpen, loopen ze samen
met de vijanden van ons oud vlaamsch
katholiek geloovedaar staat Vos, een
vrijdenker als eerste nationalistische
kandidaat.
Te ThieSi zullen ze Van Sever heb
ben. Ook al een katholiek
Te Kortrijk spannen ze samen met
de Daensisten, die in opstand staan tegen
het kerkelijk gezag. Soort zoekt soort!
Dat doen onze nationalisten ook.
Te Yper, werd door hunne schuld de
toelage verworpen voor het huldigen van
Christus-Koning. Dat goed-praten gaat
niet: Wie niet met Christus is, die is
tegen Hem en in de omstandigheden,
waarin die toelage verworpen werd, kan
de nationalistische daad best bij het han
denwasschen van Pilatus vergeleken
worden.
Om alles te bekronen en opdat nie
mand, die oogen heeft en wil zien zich
nog zou kunnen vergissen, hebben ze te
DitrEderlfeuw, met goedkeuring der
gansche nationalistische partij de toe
lagen geweigerd aan ons vrij katholiek
onderwijs. De tekst van de verklaring is
te vinden in de Dender» van 9-X11-1928.
Er is inderdaad een jammerlijk feit dat
icereen in 't oog vallen moet: in ons
ifd heeft de kerk te kampen tegen on-
f'zoenbare vijanden, die ze op alle wijze
^strijden en haren zaligmakenden in-
fred op de maatschappij willen vernie
len. Daartoe misbruiken zij, bij voor
meld. de wetgevende macht, zoodra zij
'dm klauw kunnen op leggen, om door
fcUelooze wetten, inbreuk te maken op
m vrijheid en de rechten der Kerk. Dit
5fieen nieuwigheid; want altijd is het
*ade tegen het goede opgestaan. Bloe-
'ge vervolgingen, ontelbare ketterijen,
verraad dgr eenen en het zedenbederf
anderen, en in de laatste tljdën een
^slagen ongeloof en een teugelooze
^handigheid zijn voor niets achteruit
Tinsd, om Kristus' Kerk uit te roeien,
tze echter blijft onwankelbaar op Pe-
's rots: doch zij hoeft de hevigste aan-
•SiSen af te slaan. Werken en strijden
•km God en Kerk is werken en strijden
Por hunne miskende rechtenen voor
christenen ligt daar een dure plicht,
•e zich onzijdig verklaart in dien ver-
dden oorlog en zijne handen wascht,
'ijk Pilatus, is een lafaard en een mein-
In ons hoofdartikel hebben wij er op
gewezen dat enkel twee lijsten als katho
liek kunnen worden beschouwd voor ons
arrondissementDe lijst der Burgers en
Landbouwers eenerzijdsde lijst der
Christene Werklieden anderzijds. Deze
zijn ook beide vlaamschgezind Ze willen
en zullen bewerken.de gelijkheid in recht
en in feite der Vlamingen en Walen, vol
gens 't programma van 't Algemeen
Christen Werkersverbond van België.
Nu echter strooit men briefjes uit van
het Katholiek Vlaamsch Nationaal Ver
bond, om stemmen te vragen voor de
Kandidaten van het Nationalistisch Ver
bond. Wij zeggen Nationalistisch Ver
bond zonder meer, want dat Katholiek
en Vlaamsch mag gerust weg gelaten
worden.
Wat willen en wat doen die Vlamingen,
die volgens hun eigen oordeel en zeggen
enkel en alleen Vlamingen zijn.
Wat ze d ren Niets, ten zij afbreken
en tegentrekken en van zich afbijten wie
niet met hen meeloopt. Tot nog toe heb
ben zij niets bijgebracht tot veroveren
van ons recht. Wij hebben ze ook niet
noodig, wij zullen het alleen doen, en
zonder hun tegenwerking, ware de vlaam-
sche beweging veel verder. Zij leggen die'
dood, zooals we gezien hebben, wanneer
de vervlaamsching van Gent ter sprake
kwam in de Kamers.
In een der jongsle nummers van de
Schelde van Antwerpen' verscheen
het volgende smaadartikel tegen Mgr
Coppieters, Bisschop van Gent
We geven het bericht, waardoor Mgr
Coppieters het opdragen eener H. Mis
verbood voor Vlaamsche Nationalisten.
Het raadsel dezer dappere Belgische
daad is opgelost.
Mgr Coppieters is benoemd tot Ridder
in de Leopolsorde. Zijn ridderschap
kwam een paar dagen na zijn verbod.
Mgr Coppieters heeft de dekoratie
aangenomen.
De zonde van hoovaardigheid na die
der onrechtvaardigheid.
Sinds wanneer zijn de Nationalisten
aangesteld om te oordeelen of de Bis
schop zonde doet Wij dachten dat de
Paus het was, die daar over moeste
oordeelen. Zulke dingen verwonderen
ons nochtans niet. Hebben we hier ook
geen Nationalisten, die niet enkel onge
hoorzaam staan ten opzichte van 't bis
schoplijk gezag en daarbij nog heel
oneerbiedig zijn. Verstaan Ypersche
Bode En hooren wij hier ook niet
dat de Bisschop van Brugge zoo moet
spreken omdat hij door den Staat betaald
is
Verstaat ge nu Katholieke menschen
en gij ouders bezonderlijk, waarom na
tionalistische bladen, zooals de «Schelde»
en ook de West-Vlaming door de
Kerkelijke Overheid verbo
den zijn t» lezen.
Nationalisten hebt ge Theologan
ten, die 't tegenovergestelde
durven openbaarlijk zeggen
De Ypersche Bode spreekt ook
mede van Katholieke Actië. Een vraags-
ken daaroven en wij verwachten ant
woord.
Moet de Katholieke Actië niet meer
staan onder de leiding van de Bisschop
pen Hier is het Paus zelve, die spreekt.
Is het nog niet klaar genoeg
En sinds wanneer moet sociale
actië niet meer staan onder de leiding van
de Bisschoppen Zijn de pauslijke Ency-
klieken daarover ook niet klaar Of kan
men nu ook al Katholiek zijn, zonderde
Paus Is dat misschien Roomsch Katho
liek
Borms is te Moll op ontvangst geweest.
De pers is daarover akkoord, dat het
mager is geweest. Sedert hij zijn marte
laarskroon niet meer draagt heeft hij er
veel bij verloren.
Maandag avond nam de ongekroon
de koning van Vlaanderen het woord op
eene meeting der Vlaamsche Nationalis
ten te Bornhem-bij-Puurs. Talrijke werk
lieden van de gemeente, die door de
Duitschers, tijdens den oorlog wegge
voerd tverden, en gezien hadden hoe toen
Borms en de activisten door de Duitsche
bajonnetten beschermd werden, en ook
talrijke oud-strijders en invalieden, in
een woord gansch de verontwaardigde
bevolking, was voor de herberg, waar de
meeting gehouden werd, saamgestroomd.
Gansch den nacht moesten Borms en zijn
vieze apostels daar opgesloten blijven.
Dinsdag morgen toen Borms eindelijk
kon vluchten, was het onder het gehuil
van het volk, het Vlaamsche volk van j
Bornhem, dat Borms, in zijn auto verdo
ken, het hazenpad kon kiezen.
Hier is God zelf aanwezig o wie kan
dit gedenken en zijnen knie niet bui
gen en zijn hoofd niet neigen tot het
stof Kerklied.
lederen morgen laat God de zonne
opnieuw opstijgen, opdat zij gedurende
haren dagelijkschen loop de aarde zou
verwarmen, belevendigen en verheugen.
Zij is als de vonkelende monstrans,
waarmeê de hand van den Oneindige
zijne wijde schepping dagelijksch zegent.
Wanneer ze voor ons opgaat, zinkt ze
voor andere volkeren onder. Gaat zij bij
ons schijnbaar ter rust,zoo maakt zij dag
in de landen op de andere helft van den
aardbol. Rustloos is zij in werkzaamheid,
eene klaarte die nooit achterblijft, een
licht dat nimmer ondergaat.
lederen morgen is er voor ons, men
schen, voor wie Gods eeuwige onbe
grensde liefde licht, ook een geestelijke
zonopgang, die nog schooner en groot-
scher is. Men zegt het zoo dikwijls en
men heeft het zoo dikwijls gezegd in eene
treffende vergelijkingGod de Heer is
zonne, de leven uitdeeler, die immer op
nieuw de lente voortbrengt, het middel
punt waarrond alles draaien moet; en
zoo is dit bij dezen geestelijken zonop
gang letterlijk waar. In de morgenvroegte
verschijnt hij, wiens troon de hemel,
wiens voetschabel de aarde is, op onze
altaren en wordt daar voor ons armen,'ot
kivengevend licht dat geenen ondergang
kent. Over het ontwakende Wereldal
heen galmen de honderdduizend klokken
die tot dezen geestelijken zonopgang dik
wijls reeds eerder roepen dan de zichtbare
zonne opgegaan is.
Daar zij immer wijder haren wereldweg
trekt, zoo gaat het heilig Offer met haar
over de haarde heen, en terwijl onze dag
vooraan en vooropschrijdt, den avond
toe, luidt het steeds zwaar op Gods
wijde aarde ter Gedaante Verandering
tot teeken dat de Heiland daar nederge
daald is, zich voor ons opoffert en de
zijnen zegent.
Van het altaar, het middenpunt, gaat
de kracht en het leven in duizendvoudige
stralen tot de menschenzieien binnen.
Daar is er licht en warmte en vruchtbaar
heid. «Van den opgang der zonne tot
haren ondergang schaart zich de katho
lieke christenheid aanbiddend rond hem,
het midden- en kernpunt der Eenheid,
den vuurhaard van haar geloof en van
hare liefde, om haren God in het heilig
Sakrament, die haar alles 'n alles is.
Wat ware de wereld zonder de zonne
Wat zou van haar geworden op den dag
dat de zonne zou ophouden ons hare
stroomen van licht en haren gloed van
warmte te zenden Algauw ware alles in
nacht en ijs versteven wat tot hiertoe
s'raaide als een meer van vette licht.
Indien ons heilig Sakrament ons ontbrak,
indien het eeuwig licht verdween, de
aarde zou ons woest en ledig worden en
enze kerken stonden ijzig koud.
Wat echter zou er wel uit de innerlijke
wereld onzer zielen worden indien wij
de heerlijke hemelzonne van het heilig
Sakrament in volle zegenende kracht over
ons en in ons zich ontvouwen lieten Wat
de zonne vermag is wonderbaar. Stralende
klaarheid, vurige liefde, ijver en kracht
komt van den genadentroog der eeuwige
geestenwereld tot ons over. Al zijne ge
naden zijn ons zonnestralen,fonkelend in
gouden glans vol schoonheid en warmte.
Vroeger zonken de menschen voor de
koningin zonnè nederhare stille glan
zende majesteit dwong hen op hun kieën.
Dat kan men maar al te goed verstaan.
Er ligt zooveel wonderbaars in dit glan
zen en schijnen. Maar voor het heilig
Sakrament dwingt het ons gansch anders
neder op de knieën ter aanbidding in ge
loof, liefde en dank. Daar is God zelf
aanwezig. Hij is de zonne die in alle
eeuwigheid geenen ondergang kent.
De West-Vlaming js zoc.alg eenie
der weet, door de Kerkelijke Overhad1
veroordeeld.
Om te bewijzen hoe gehoorzaam en
onderdanig ze zijn aan deze wenken
bevelen en onderrichtingen hebben jonge
kwastjes Zondag laatst rond alle kerken
en bij het uitgaan van al de missen met
De West-Vlaming rond gevent.
Wat ook bewijst dat ze slechts tegen de
Staatskatholieken propaganda voeren en
het tegen hen alleen gemunt hebben.
Maar dat wisten we reeds.
4t
i
en weinig nummers werden verkocht
niettegenstaande hun aandringen.
Er is geen verkoop vandaag beken
de een dezer occasioneele venters en hij
trok het Vlaamsch Huis binnen om 'nen
pot te pakken.
Wij lazen over enkele dagen in de dag
bladen, dat Maandag laatst te Bornhem
bij Puers den ongekroonden Kö van
Vlaanderen 'n merkwaardige ontvangst
bezorgd werd.
De vensters van het bierhuis waar hij
meeting moest houden verden door de
verontwaardigde bevolking aan stukken
ge'.lagen zoodanig dat Kö en zijne aan
hangers verplicht werden zich geheel den
r.acht in het lokaal schuil te houden.
Slechts 's anderdaags morgen kon hij,
onder de bescherming der gendarmerie...
der Belgische Gendarmerie, in automo
biel en uitgejouwd naar stillere gewesten
varen.
De ongekroonde Kö??? Neen, de
onttroonde Kö!
IJdele woorden, hoogdravende ledige
zinsneden aaneenschakelen dat kan dat
slippedragerke van capitalist Anseele
zeer goed. Maar versche gedachten ont
wikkelen, daar blijft hij te kort aan.
Volgens hem is NU de eerste Mei eene
manifestatie voor de Vrede.
Eertijds was het voor de achturenwet.
En wij, onnoozele sukkelaars, die
dachten dat die dag, als het symbool van
de Sociale Omwenteling gevierd was.
't Is waar dat eene sociale omwenteling
.veel socialistische--koppen- zou benadee
lt'gen in hunne... porte-monnaies, waar
aan ze, als vele menschen, zeer gevoelig
zijn.
En als leit-motiev van zijn zeer litterair
stuk spreekt hij over utopie langs hier en
utopie langs daar. Maar dat geleerd
ventje vergeet dat socialist Sembat de
Sociale Omwenteling als eene utopie ken
schetste.
Schoenmaker blijf bij uwe leest.
Waarom bij uwen koperen piston niet
gebleven
van al wat niet socialist is door baas-
ke Missiaen in hetzelfde artikel.
't Is om u 'ne breuke te lachen
Zij, die leven van den vrucht van
andermans arbeid (zoo loopen er veel in
de -socialistische partij... en onder ons
gezegd wat 'ne sneuve voor den nijver-
héidskapi'tein Anseele en anderen); zij die
nooit iets doen om de behoeftigen van
de samenleving te helpen voldoen (alsof
zij van degelijke en verstandige sociale
werking de monopool of zelfs het minste
besef hebben); zij die meer voordeel trek
ken uit vernieling dan uit onontbeerlijke
voortbrengst (zooals wel te verstaan bij
de Bolchevieken en Communisten in
Rusland, de geestelijke en logieke kin
ders van profeet Marx, de vader en de
theoretieker van het Socialism); zij die
oorlog voeren in warme salons (is Baas
millionnair Vandervelde de slechte harin
gen die hij voor de schamele piotten in
de Noorsche gewesten gekocht had met
de strijders in de loopgrachteu komen
helpen opeten... met Lala van mondaine
gedachtenisse) en er veel geld bij winnen
(op wie kan hij dat gemunt hebben «en
verders zij die niet begrepen hebben
dat bewapening en oorlog nooit ten goede
kan komen aan het proletariaat die er
niets kan bij vinden dan lijden en smart
van angst en dood (want 't zijn slechts
de socialisten die den oorlog medege
maakt en de zegepraal behaald hebben.
Waarom bij uwen koperen piston niet
gebleven
Schoenmaker blijf bij uwe leest.
Te Pael, eene kleine gemeente in
Limburg, werden twee socialistische pro
pagandisten halt" dood geslegen, 't Zijn
onze vrienden D. en P., die er eene mee
ting willende geven aan de kerkdeur er
door een priester fn misgewaad, geholpen
door de plechtige kommuniekanten en een
opgezweepte bende boerenkinkels aange
vallen werden
Wij zijn verheugd dit in De Werk
man te vinden.
Welke bekentenis J
ferf zeggen dat ze zullen nog komen
beweren niet tegen den godsdienst te zijn.
En ze schrijven dat twee roode propa
gandisten gedurende de godsdienstige
plechtigheden aan de kerkdeur... meeting
gaan houden en dus gepoogd hebben
deze plechtigheden te storen voor zooveel
ze deze niet gestoord hebben.
De Werkman heeft propere en
kiesche vrienden die voor de vrijheid van
den eerdienst veel eerijied en voor den
godsdienst veel verdraagzaamheid koes
teren. We wenschen hem er veel geluk
mede.
En hebben ze troef ontvangen,wat niet
bewezen is, eh wel, ze werden beloond
naar verdienste en hunne onbeschoftig-
heid gewaardeerd als naar rechte, zooals
de advocaten zeggen.
Zou men misschien van deze onver
draagzame rekels alles moeten dulden
Geduld zooveel ge wilt. Maar den uil
van 't spel, dat nooit.
Missiaen heeft geen uur loon gestort.
Dat kan hij immers niet. Hij is noch
werkman noch arbeider, dus verdient hij
geen loon.
Hij geniet slechts van een traktementje
zooals alle roode politiekers.
Maar loon. Neen, foei, dat is hem te
gemeen.
En 't is in de traditie van de roode partij.
Zoo zongen de oude zoo piepen de
jongens zei Vader Cats zelfs in den tijd
dat er geen socialisten bestonden.
Vader Cats was 'n profeet.
De parijsche pr-Eesï^r Gadoux,
die dezer dagen te Preiburg werd gewijd,
heeft niet minder dan 24 bloedverwanten,
priester of kloosterling. Een oom en eene
moei van vaders kant, zijn in de missië
vier ooms en eene moei van moeders
kant zijn in 't kloosteracht nichten, zijn
zuster en zes neven zijn in de missië.
En het houdt niet op Want de eerw.
heer Cadoux, die de negende van 13 kin
deren is, heeft nog twee broers in 't Se
minarie, twee neven gaan naar 't groot
Seminarie en een andgr is in een missie
huis.
Nog geen zwaluwen te zien Dat
is wat anormaal, alhoewel late koude en
soms veelschadende nachtvorsten, in
April en zelfs begin van Mei, regelmatig
voorvallen. De eerste maan (d.i. tie te
genwoordige), na de Paaschmaan, noemt
men in sommige streken de roste maan,
omdat in dien tijd van 't jaar, door de
late nachtvorsten, geheel dikwijls het
jonge koorn rost uitslaat. Den 12 Mei is
het de feestdag van de H.H. Achilleus,
Nereus en Pancrace en de fransch-
man noemt die Sinten les Saints de
GlacéHoe komt het dat na de
eerste warmte van de lente, men jaarlijks?
eene periode koude dagen docr'eeft Dit
is te wijten aan de ijsbergen, afkomende
von de Poolgewesten met den dooi der
eerste warmte en die dan liggen te smel
ten in de Noordzee, 't Is maar, als ze
weggesmolten zijn, dat het beslist lente
en zomer wordt, 't Was een van die af
zakkende ijsmassas, die den 15 April
1912, ten 10 u. 20 's avonds, het reuzen-
schip de Titanic aanbotste, niet ver
van Nieuw Land, (Terre-Neuve). Vier
uren later verdween dat schip, dat als
onzinkbaar aanschouwd was, in de zee
diepte en 1513 menschen verdronken. Op
het laatste oogenblik de voorsteven ver
dween schielijk en totaal onder water en
de achtersteven verhief zich in de lucht.
Het schip stond recht, vóórsteven naar
beneden, achtersteven omhoog en al wat
boven het dek stond, menschen, stoelen,
tafels en gerief hoopte zich op elkander',
met afgrijselijk gedruisch en gekerm !.De
zee schoof open, 't schip verdween, de
zee schoof tce en alles werd doodstil
bovenop het water. 711 schipbreukelin
gen dobberden rond in de reddingsbeoten
en het duurde nog twee uren, vooralleer
de Carpathia aankwam, die ze op
pikte. De Carpathia was op 100 kilo
meters afstand, als het de noodseinen varv
den Titanic opvong. en vaarde ijlings
derwaarts. Jammer dat ten dien tijde de
■wet nog niet Bestond, die alle transatlan-
tiekers verplicht geheel den nacht door
de T. S. F. werkensgereed te houden
anders, de Californian waarvan de
telegraphist gaan sfapen was en die maar
een 15-tal kilometers van den Titanic
afgewijderd vaarde, zoude nog aangeko
men zijn merkelijken tijd vóór dat de
zeereus verdween.
In New-York is er een tentoonstelling
aan gang van Italiaansche boeken. Men
zegt er dat de Fiorettis of Bloem-
mekens van St Franciscus en die
weergeven,legenden nopens den Serafyn-
schen Patriark, de schoonste beek der
wereld is. Daar is ook te zien een pracht-
nitgave der Hel van Dante. we
gende 20L kilos en waaraan 10 jaar lang
gewrocht werd.
Dante was een italiaansehs dichter, die
geleefd heeft van 12£5tot 1321 die door
het toedoen van politieke tegenstrevers
verbannen werd uit zijn vaderland die
in ballingschap een beroemd verdichtsel
schreef, steeds door alle geleerden van