onatiiis van loiola
CUeet ge cuat
BEURS - BANK - WISSEL
51e Jaar. - Nummer 31.
30 Centiemen.
Zaterdag 3 Oogst 1929.
Katholiek Wreekblad van het Arrondissement Yper
ZITDAGEN.
Een Jeugddag
der Christene Arbeidsters
Bayonne heeft, bij overgrooten toe
loop van volk, prachtige feesten beleefd
met het regionaal Eucharistisch Congres.
Schrijver Pierre l'Ermite haalt het
gezegde aan van een niet-kerk-bezoekend
werkman
boer, 32 fr. de kilo
Eene krokodyi door een
mensch gebeten.
Eer» leeuw dooreen neger de len
den gekra kt.
Voor uwe Geldplaatsingen wendt U in volle vertrouwen tot de
Bijbank YPER, Groote Markt, 9. - Tel. 304-334
Filiaal der Groep Handelsbank - Fondsenbank - Noordstar.
Kapitaal-Concentraties 300 Millioen
Brussel, Gent, Antwerpen, Kortrijk, Brugge, Oostende,
Thielt, Iseghem, Lichterveide, Poperinghe, Wervik,
Komen, Yper
Voorwaarden voor de Zicht-en Termijnrekeningen
Zicht alle dagen beschikbaar 3
Veertiendaagsche Rekening 4.50
Spaarkas Zicht 5
Kasbons aan toonder op 3 maanden (vooraf betaalb.) 4% netto
6 maanden
I jaar
id.
id.
4.50% netto
5 netto
OBLIGATIEN op
Rente betaalbaar
5 JAAR aan drager 6 0 0 NETTO.
met zesmaandelijksche Koepons.
Hf ml
ste
fjct llpcrec
ilolh
ABONNEMENTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 £r.
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND:
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
(j. casier)
waar op alle wekedagen aiie inlichtingen te bekomen zijn
van 14 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en
WOENSDAG avond.
nieuws ten laatste tegen den
Dr BRUTSAERT, Kamerlid, is spre-
kelijk voor iedereen:
Te POPERINGHE, in zijn huis,
's morgens, den Maandag en Vrijdag.
Te YPER, den 1" en 3" Zaterdag der
maand, van 9 l/2 tot 12 uur, in den
Katholieken Kring.
Te WERVICK, den 2Zaterdag der
maand, van 9 l/2 tot 12 uur, in Het
Kapitel
HANDELAARS
vraagt eene aankondiging in
«HET YPERSCHE VOLK
Den Heer Senator G. BRUNEEL DE
M0NTPELL1ER, zal gedurende de afwe
zigheid van den Heer Volksvertegen
woordiger Brutsaert, op Plcn en 3Jl'n
Zaterdag van elke maand, zitdag hou
den in den Katholieken Kring, telkens
van 9 tot 12 ure.
Den 31 Juli was het zijn naamdag.
Hij was soldaat-bevelhebber, leidende
een wereldsch leven, werd gekwetst ge
durende de belegering van Pampelune,
die hij verdedigde tegen de Franschen, en
werd naar zijn kasteel overgebracht.
Daar leed hij langdurig, onderstond heel
kundige bewerkingen en werd mirakeleus
genezen door St Pieter. Dit Mirakel be
keerde hem niet, maar wel de goede le
zingen, die hij deed, namelijk der levens
van de Heiligen, klaar bewijs van wat
goede of slechte lezingen vermogen, in
goeden of slechten zin.
Bekeerd, bedevaarde hij naar O. L.
Vrouw van Mont-Serrat, hong zijn degen
aan eene kolon, deed, zooals de krijgslie
dendie in de middeleeuwen ridder zouden
geslagen worden, de nachtwacht ter ker
ke en 's anderdaags, na zijne pracht klee
deren verwisseld te hebben met deze van
een bedelaar, vertrok hij naar de woestenij
van Manrèse.
Hier gedurende een jaar langdurige en
geweldige strijd, in en tegen zijn eigen
zeiven en Hij miek er 't vermaard boekje
der geestelijke afzonderingen. Na een tijd
vertoefd te hebben in hospitalen, om er
de zieken te bezorgen, bedevaarde hij
naar't H. Land, maar kreeg daar, van
wegens den Bisschop, met bedreiging van
kerkelijken ban, 't bevel van weder te
keeren naar Europa. Hij gehoorzaamde
en ging studeeren aan de spaansche
universiteiten. Overal werd hij tegenge-
kant en zelfs onder beschuldiging van
ketterij eens naar 't gevang overgebracht.
Bij het gaan naar den kerker, ontmoette
hij een prinselijken stoet. De prins, die
met medelijden den armen en beklagens-
weerdigen man bezag, dien hij niet
kende en dien hij zag door de openbare
macht naar het gevang leiden, was
Franciscus de Borgia, gunsteling van
Keizer Karei en dewelke de derde alge-
meene overste zoude worden van het
klooster-orde, door Ignatius later ge
sticht.
Na onschuldig verklaard geweest te
zijn, verliet Ignatius, om verdere moei
lijkheden te ontgaan, Spanje en ging gaan
studeeren aan de universiteit van Parijs.
Daar ontmoette hij den vermaarden lee-
raar Franciscus Xaverius, Span
jaard van geboorte en den Savoyard Le-
fevredeze, alsook de Spanjaarden
Laynez, Saimeron, Bobadilia
en de portugees Rodriguez, plaatsten
zich onder het geleide van Ignatius en
met zeven, deden zij samen, den 15
Augustus 1534, te Montmartre bij Parijs,
de belofte van naar Palestina te reizen om
er het geloove te verkondigen aan de
Heidenen. In geval zij hunne belofte niet
konden uitvoeren, dan zouden zij naar
Rome trekken, om zich ten dienste te
stellen van den Paus. Dit laatste
zoude geschieden. Vóór hun weggaan
uit Parijs, kwamen drie geleerden bij
één Savoyard Ciaude-ie-Jay en
twee franschen Codure en Brouet,
en het opkomende orde der Jesuiten telde
10 leden.
In Rome werd het nieuw orde goedge
keurd als «Compagnie». De heilige Igna
tius, oude soldaat, droomde niet van een
orde dat een machtig leger wezen zou,
maar van eene keurbende, eene
compagnie ten dienste van den Paus,
die ze uitsturen zou links en rechts, waar
er veel werk en veel gevaar te trotseeren
viel. Wie lid er van werd moest ook belo
ven nooit eerlijke plaatsen, niet alleenlijk
te betrachten, maar zelfs niet te aan-
veerden.
Dat de Jezuiten eene keurbende gewor
den zijn, bewijst ten volle de razernij, die
ze van wegens de vijanden van Kerk en
God steeds te verduren hebben gehad.
De leus van St Ignatius was Alles
tot meerdere eer van God en
het groot beginsel, van waar hij alle op
offeringen deed uitgaan Wat baat
het aan den mensch geheel
de wereld te veroveren, als
hi) zijne ziel verliest
En zoo zal de V. K. A. J. voor iedc-rs
oogen oprijzen als het machtig lichaam
dat niet enkel al de jonge arbeidsters
samensnoert en verbindt, maar die al
hunne verzuchtingen vertolkt, al hunüe
za te Brugge ingezet worden door eene
-1belangen vertegenwoordigt, en optreedt
en spreekt en handelt in hun aller naam,
De Vierde Studieweek derV. K. A.
heffing.
grootsche jeugdbetooging.
Daar zullen duizende jonge arbeidsters I J.' h ;n a]]er
in het aanschijn van Z. D. H. Monseig
neur Waffelaert en van vele afgeveerdig-
den onzer hoogere geestelijkheid de
plechtige belofte afleggen zich samen te
scharen in het machtige Kajotstersleger
om den heiligen Kruistocht te voeren tot
vorming, verheffing en bescherming hun
ner twee honderd duizend werkzusters.
Uit alle steden en dorpen van West-
Vlaanderen, uit de verste afgelegen stre
ken van het Vlaamsche Land zullen zij
samenstroomen, om hunnen onverbidde-
lijken wil te kennen te geven, meer voor
zorgen, meer waakzaamheid, meer eer
bied af te dwingen voor de zielen en de
harten van hen die moeten worden de
moeders en de opvoedsters van een
doorkristelijken vlaamschen arbeiders
stand.
Het zal niet zijn het uitschreeuwen van
eischen, het ophitsen van driften, het op
stoken van afgunst, haat en nijd, maar
het openlijk zich verbinden tot vervullen
van eigen plichten, tot geven van stich
tende voorbeelden, tot verleenen van
onderlingen steun en onderlingen bijstand
tot verzekering en bescherming van eigen
eer en eigen deugd.
Daar zullen de woordvoersters in naam
hunner duizende werkzusters de oorzaken
en de uitingen aanklagen van zedelijk
verval en lichamelijke ondergang en
aantoonen hoe in en door hunne organi
satie alle Kajotsters willen blijven, fier,
rein en blij, niet enkel voor hen zeiven,
maar tot verovering van al de meisjes en
vrouwen van den arbeidersstand.
De Vrouwelijke Katholieke Arbeidende
Jeugd moet op de jeugdbetooging van
Brugge onwederroepelijk uitschijnen als
de eenige, machtige organisatie en bewe
ging die de vlaamsche jonge arbeidsters
kan aanleeren, met de plichten van hunnen
staat, de heilige taak van toekomende
huisvrouwen en toekomende moeders.
De V. K. A. J. moet op de jeugdbetoo
ging van Brugge klaar voorkomen als de
aangewezen school, waarin al de jonge
arbeidsters zich praktisch oefenen tot de
ware christene levensopvattingen levens
wijze, zoodat zij, bewust en fier, overal
en in alle omstandigheden hun christen
zijn, en hunne christene overtuiging uit
stralen, en getuigenis afleggen hunner
godsdienstige en zedelijke waardigheid.
School van alzijdige opleiding die na
het lager onderwijs, aan alle meisjes van
den arbeidersstand geve de zoo brood-
noodige bijzonder op onze dagen
middelbare en hoogere ontwikkeling, die
hen in staat stelle, de geestelijke rijkdom
men naar waarde te schatten, en te be
hartigen, nu de stoffelijke welstand aan
't stijgen is.
Aangepaste school, die voorgoed uit-
make dat godsdienst en zedeteer niet
enkel noodig is voor kinderen en leerlin
gen, maar onontbeerlijk is voor verstan
dige, bekwame, en flinke jonge arbeiders
en arbeidsters.
School van durf en kranigheid, die alle
aanval kunne afweren, alle verleiding
kunne ontmaskeren, alle dwaling kunne
weerleggen, alle edelmoedigheid en zelf
opoffering aanwakkeren en ondersteunen.
School van bovennatuurlijk apostolaat
die van den arbeid make, een waar
missiewerk, van het arbeidsmidden een
waar missieveld, en van alle christene
jonge arbeidsters, ware zendeling en en
ware leeken-apostelen.
Maar niet enkel een school, waar ge
daan wordt aan vorming, onderwijs en
oefening, maar eene ware maatschappe
lijke organisatie waarin de jeugdige
arbeidsters vinden alle diensten die noodig
zijn voor het gezond en doelmatig oplos
sen van al de belangrijke vraagstukken
van hun jong arbeidsleven sekretariaat
voor beroepskeuze, plaatsingsbureel,
leersekretariaat, voogdij, spaarkas, zie
kenkas, kosthuis en openluchtwerken,
vakvereeniging en pensioenkasalle
diensten en instellingen die in al de be-
lijdelijk en eeuwige vei-
Mochten al diegenen die verantwoorde
lijk staan voor de toekomst on^er vrou
welijke arbeidende jeugd, geen moeite
sparen opdat zoovele jonge arbeidsters
mogelijk aan de machtige jeugdbetoogirtg
van Brugge deelnemen. Daar waar tot
hiertoe geen V. K. A. J. afdeelingen be
stonden, moet het eene gunstige gelegen
heid zijn om de organisatie te doen
kennen en beminnen, en de ieveraarsters
op te zoeken die de eerste kern zullen
samenroepen en voorbereiden tot defini
tieve stichting Al de jonge arbeidsters
die op de jeugdbetooging van Brugge
zullen aanwezig zijn, zullen begrijpen en
voelen beter dan door welken uitleg
ook wat de V. K. A. J. is en wil.
En dan, na de jeugddag en na de Stu
dieweek van Brugge zal een onweerstaan-
baren stormloop gaan over ganseh het
Vlaamsche Land.
Tien duizend Kajotsters zijn reeds ver-
eenigd in de 200 bestaande afdeelingen.
Voor het einde van het jaar dient dit ge
tal verdubbeld. De oogst staat rijk en
weelderig op de Vlaamsche velden meer
maaiers hebben wij noodig Die vinden
wij te Brugge op den Jeugddag en op de
Studieweek. En dan wordt de V. K. A. J.
de vuurbaken en de hefboom die de
Vlaamsche Vrouwelijke Arbeidende Jeugd
verlicht en verheft op de aardsche bane,
ten Hemelvaart.
O. L. Vrouw van Vlaanderen, zegen
den jeugddag en de studieweek van
Brugge J. Cardyn.
Kwakkels zijn trekvogels, vliegen
de jaarlijks van 't Zuiden naar het Noor
den en van 't Noorden naar 't Zuiden. De
verste landen waarmenzeaantreft volgens
de seizoenen, zijn de Kaap-der-goede-
hoop in Afrika en de Noorkaap in
Europa.
De Kwakkel trippelt liever dan hij
vliegt. Verschiliige keeren per jaar legt
die vogel eieren en bebroedt ze, gemeen
lijk eene dozijn per keer. Nauwelijks zijn
de jongen vlugge en weg, of ze herlegt
en ze herbroedt. Het broeden doet ze zoo
zorgvuldig, dat zij zich zal laten door-
pikken door den maaier, eerder dan haar
nest te verlaten. De Bisschop van Capri
noemde men somwijlen den Kwakkel-
Bisschop» omdat hij jaarlijks een 100.000
kwakkels bij hunne trekreis vangen kon,
en hun verkoop hield zijn bisdom onder
houden.
Gedenk ook, dat in de eerste dagen
van 't verblijf der Hebreewers in de
woestijn, deze morden, omdat zij geen
vleesch meer te nutten hadden. Op een
avond kwam eene overgroote massa
kwakkels boven hun kamp gevlogen, de
welke zij gemakkelijk met den stok tref
fen konden, zoodanig dat iedereen zich
kon aan kwakkelvleesch voldoenen
de Hebreewers waren daar met meer dan
een millioen in getal.
Uit Oostenrijk, schreef dezer dagen
een Kapelaan van Weenen naar
onze E. K. Wij rekenen hier enkel op
de hulp van het Allerheiligste Hert van
Jesus en van de Allerheiligste Maagd. De
zielennood is zeer, zeer groot. Vele dui
zende kinderen kennen den lieven Jesus
niet meer.Zegt toch eens aan de menschen
die u kunt bereiken, dat ze voor de
Weensche kinderen eene H. Kommunie
zouden opofferen. Het is hier een oorlog
met den duivel op leven en dood. Biedt
ons toch hulp
De blijde, of springaal of Cata-
puite, was een oorlogstuig waarmede
men zware steenen wierp in eene bele
gerde stad. Niets is nieuws onder de
zon zegde Salomon. Hev el het vaar-
hoeften der jonge arbeidsters zoo naar t Bremen he! nieuw groot schip,
ziel als naar lichaam voorzien. dat zjjne eerste rejs dQet van Bremerha.
ven naar Amerika, had aan boord eene
blijde, waarmede het, zijnde nog 18U0
kilometers van New-York, 't vliegtuig
Heinkel zoude over de zee uitwerpen.
Dit vliegtuig kon mede nemen 200
kilos brieven, d. i. van 8 tot 10 duizend.
Die brieven zouden aankomen 24 uren
vóór den transatlantieker en 24 uren voor
een Amerikaan is veelTemps is money
Wat een Amerikaan schreef aan den
Bisschop van Verdun «Monseigneur,
het is voor mij een zeer groot genoegen u
een wissel van 100.000 fr. te kunnen toe
sturen om te helpen aan de herstelling
uwer edele kerk. Alhoewel ik protestant
ben, erken ik, dat de Katholieke Kerk de
ware Moeder is van het Christendom en
dat wij, zonder Haar, slechts barbaren
zouden zijn in eene heidensche wereld...»
Wie droomt van Canada, overwege
wat men van ginder overbrieft «Canada
is een land vol toekomst, maar men moet
er naartoe met sterke vuist, een gezond
hert en veel wilskracht. Wie denkt dat de
dollars hier op de boomen groeien gereed
om geplukt te worden, bedriegt zich lee-
lijk. Er is veel kans voor 't boeren,alsook
voor kiekens-en beestenkweek, maar dan
moet er evenveel gewerkt worden als in
Vlaanderen. Er is veel te bouwen, veel te
werken voor Spoorwegen, maar de voor
keur wordt gegeven aan de mannen van
hier
Gij dus, die van zin zijt naar Canada
te vertrekken, koop geen reiskaart aan
gelijk wie, zonder naar Canada te doen
schrijven en een gunstig antwoord ont
vangen te hebben.
Donderdag 1.1. 25 dezer, is Paus
Plus XB voor de eerste maal buiten zijn
Vatikaan gekomen en dit om het Aller
heiligste, processiewijs, rond St Pieters
plein te dragen. Voorafgegaan door een
eindlooze stoet van Kloosterlingen, Semi
naristen (uit alle landen des werelds)
Priesters, Pasters, Kanonikken, Prela
ten en Kardinalen, verscheen hij om 7
uur 's avonds aan St Pieters hoofdin
gangen de avond was gevallen
(wat vroeger geschiedt dan hier) als,
na het geven der Benedictie,Hij wederom
de Basiliek binnen trad.
Voor een man van 70 jaar is dat won
derbaar
Van den vermaarden natuurkundige
Newiora heeft men de 900 boekdeelen
zijner bibliotheek verkocht en het zijn
rijke Amerikanen alsook het Engelsch
Parlement, die de koopers waren. New
ton heeft deel gemaakt van de engelsche
wetgevende Kamer en ér ééns het woord
gevoerd om te zeggen Doe de venster
toe, het trekt
Even als Turkeië, die als rustdag
den Vrijdag had, en die er voren den
Zondag genomen heeft, zoo ook heeft nu
Ch ina gedaan.
In Zuid-Afrika maakt men nu jacht op
de Struisvogels, niet alleenlijk meer
om hunne prachtige vederen, maar ook
omdat men ondervonden heeft, dat som
mige van die vogels diamantsteenen in de
maag dragen. Zoo heeft men er een ge
dood en 53 diamanten, eener weerde van
6.000.000 fr. in de maag gevonden.
Is dat voor dien vogel prachtzucht
Neen De vogels pikken graankorrels
op, en daar zij geen tanden hebben om
die te verbrijzelen en te malen, de korrels
komen onveranderd in de maag. De
maagwanden zijn hard en gerimpeld en
malen de korrels. Om te kunnen beter dat
malen verrichten zwelgende vogels kleine
steentjes in de struisvogel nu instinct
matig ondervindende dat de diamanten
alhoewel niet geslepen en niet blin
kend zeer hard zijn, hij slorpt die bij
voorkeur binnen.
't Is aardig maar zou er zoo veel
volk komen en zou men zulke feesten op
touw zetten; ware de Hostie maar een
stukje brood
Aan een engelschen zieken verbood de
dokter het drinken van Whisky. Dat
kan ik niet laten antwoorde hij. «Neem
hem dan ten minsten in warm water
wedervoer de dokter. Maar zuchtte
de man, mijne vrouw weet niet dat ik
aan whisky verslaafd ben Ge zoudt
kunnen warm water vragen om u te
scheren zegde spottend de dokter al
heengaan. Dagen later ontmoette de dok
ter de vrouw en vroeg haar, hoe de man
het stelde Veel beter zegde zij,
maar hij scheert hem alle 10 minuten
In den oorlog werd er hard en langdu
rig gevochten op de hoogte van Lo-
rette in de Somme. Daar werd een
prachtkapel opgericht. De engelschen
hebben er voor een geschilderd raam
aangeboden, voorstellend de H. Joanna
d'Arc, die in de jaren 1400 de Engelschen
uit 't center van Vrankrijk verdreef en
dewelke de Engelschen ter dood veroor
deelden en verbranden op de Markt van
Rouen.
In Ischl (Oostenrijk) heeft men eene
gedenkplaat aangebracht, meldende dat
over een honderd jaar Davy, engelsche
chimiste, daar verschillende weken ver
bleef. Die Davy is de uitvinder van de
mijnwerkerslamp. Eene vlam kan geen
metalen netwerk dweerschen. Die
lamp is voorzien, boven het ronde en
cylindervormig glas, van een ringel
metalen netwerk, 't Is de eenige verbin
ding met den buiten en langs daar moet
de lucht in en de uitwassemingen uit.
Bevindt de mijnwerker zich in een atmos
feer van grauw-vuur, de onplofbare
dampen, die door 't netwerk in de lamp
komen, ontploffen er, maar de vlam, te
weeg gebracht, dweerscht het netwerk
niet en verwekt dus geen ontploffing in
de mijn. Aanstonds geeft men een nood
sein en door het inbrengen van machtige
luchtstroomen, verijdelt men de aanwezi
ge grauw-vuur-dampen.
Een nieuwsblad, dat de prijzen der
markten gaf, somde de prijzen op van
koorn, eieren, vleesch boter. Maar in
plaats van: boter, 32 fr. de kilo stond
er door een zet-duiveltje-streek te lezen
Ongeloofbaar en toch waar.
E. P. Leport, witte pater, verblijvende
in Afrika, werd in deze laatste tijden ge
roepen bij een stervenden neger, afgrij
selijk gekwetst aan de twee armen.
Sebousbahou was in 't water gespron
gen, om eene koei, die van de brug
gevallen was, achter te zwemmen en
weder naar den boord der rivier te bren
gen. Eene krokodijl, die zich schuilhield,
viel hem aan, greep zijnen arm tusschen
de tanden en sleurde hem naar den die
pen. De achterpooten van 't monster
waren geklemd in de koperen ringen, die
de neger rond de knoesels droeg. Deze
braken en door dien schielijken schok
verloos het dier zijn evengewicht, liet den
arm los en duikelde dieper, terwijl de
neger bovenwaarts kwam. Hij meende
gered te zijn en zwom naar een boompje
bij den boord, wiens kruin boven water
stak. Nauwelijks had hij een tak vastge-
snakt, of hij werd gegrepen bij den ande
ren arm door 't wangedrocht, dat hem
op nieuw aanviel. Hij meende dat het
zijn laatste was en alhoewel nog maar
cathechumeen, d. i. zich bereidende tot
het doopsel, riep hij angstig en met veel
betrouwen Mijn God, help mij En
dan zag een tweede neger, op dat ge
schreeuw ter hulpe snellende, dat Sebous
bahou met razernij de krokodijl beet op
de muil 't monster liet een tweede maal
los en verdween... Vader, zegde de ge
kwetste, doop mij, ik ga sterven. Neen,
antwoordde de Pater, die den gekwetste
nog niet als stervende aanzag, nu zal ik
u verzorgen en na uwe genezing plechtig
ter kerke doopen.
Dit vertelde Mgr Roelens. Over een
twintigtal jaren, in een dorp, gedurende
den nacht, een leeuw was gesprongen op
het rieten dak van een hut, waar te slapen
lagen een neger, zijne vrouw en de kinde
ren. De leeuw viel door 't dak tusschen
de slapers en de vader, die schielijk er
van ontwiek, sprong bliksemsnel recht.
De leeuw steigerde en de vader over
tuigd dat het leven van hen allen op 't spel
stond, sprong wanhopig toe en omklemde
met zijne armen 't lijf van den leeuw
terwijl deze met zijne klauwen de schou
ders van den neger doorploegde, douw
de neger krampachtig zijne forsche han
den op de ruggraat, die kraakte en de
leeuw viel loodzwaar dood ten gronde
Maandag den 29 was het Sinte
Martha, van wier naam het woord
Maarte komt, omdat Martha, zuster
van Lazarus, de dienstmaagd was, die
O. H. vergastte, bij zijn verblijf in Betha-
nie. Volgens de legende bedaarde Martha
het wangedrocht, dat de omstreken van
Tarascon onveilig miek het wapen
schild van de stad Tarascon verbeeldt
Martha met een keten begeleidende dat
wangedrocht, genoemd la Tarasque
Leest en verspreidt
HET YPERSCHE VOLK
Fondsenbank
Agentschappen in al de bijzonderste Gemeenten van West-Vlaanderen.