I Crédit Anversoisl GARREIN Katholieke Kring! ;Y| OPVOEDING DRUKWERK ALBERT SAESE CDeet ge cuot Dixmudestraat, 18, YPER GEBROEDERS BBS Katholieke Scholen. Harmonie YPRIANA Handelaars HET YPERSCHE VOLK,, Vertaalde Aanspraak. Groot TURNFEEST Gilde van 0. L. Vrouw van Thuyij Jüikh zorgen bij nachte. Juist de eerste weken en maanden van het jonge leven eischen oneindig waakzame zachte zorgvuldigheid, rusteloos zich opofferende moeite. En nog kon de grootste liefde en offervaardigheid het jonge plantje niet beschutten tegen het vervriezen, en al deze zorg blijkt nu voorniet. Zoovele schoone hoop op de toe komst wordt daar onder den donke ren schoot der aarde begraven, waar op men reeds gebouwd, waarvan men reeds vreugdig gedroomd had. Vader en moeder peisden zoo dikwijls: «wat zal er uit dit kind geworden?1» Zij dachten aan de roozebot waaruit zich de volle pracht van dag tot dag meer ontvouwt wanneer het zonnelicht ze overstraalt en de bladjes te voorschijn lokt. Nu is het voorbij met deze schoo ne hoop. Weliswaar ligt het kind nu daar als een engel, met vrede op het bleeke gezichtje, met een glimlach om den gesloten mond. die nog even de liefste woorden babbelde. Maar twee harten zijn krank en vier oogen moe de van het nachtwaken aanschouwen de rust van hun verzonken hoop. Dit zou men moeten meevoelenen heeft men het zielediep meêgevoeld. dan inag en kan men ze troosten. Troosten, dewijl men menschelijk blijft, de heilige macht van Gods raadsbesluitselen ondervindt en in ootmoedigheid den eeuwigen wil van God aanbidthet was Gods plan en Godes schikking. Zijn wil zij gebene dijd. Zooveel vrede ligt hier over dit doodenveld. Al deze werden niet met het lijden der aarde getroffenal deze betaalden den tol van den last nietal deze bleven vrij van schuld en zonde. Daar knielt men niet angstig voor zerk en graf. maar biddend en om- hoogschouwendbiddend niet voor hen maar tot hen. want zii staan in het lichte doopgewaad der onschuld aan Gods troon en de familie hier op aarde heeft eenen kleinen voorspreker in het rijk des vaders. In de stille wee moed mengt zich een dropje echte hemelsvreugde. Zij welt op uit het woord des Verlossers laat de klei nen tot mij komen en weert ze niet af; het rijk der hemelen behoort hen toe. N. V. BANK BEURS WISSEL Wiens recht en plicht is het 't Kind op te voeden Stelt die vraag aan gelijk wien Als de ntensch dien gij aanspreekt een mensch is van gezond verstand en door geen vooroordeel of drift verdraaid, hij zal U terstond en zonder aarzelen antwoorden Opvoeding is 't werk der ouders. Dat is zoo natuurlijk klaar, zoo blijk baar dat het 't zelfs voor den geest en de ziel opwekt en dat men zelfs op niets anders zal peizen. En toch dat wordt betwist, ja hard nekkig bestreden Over recht van opvoeding wordt er veel geredekaveld en wat wonder is de gedachten staan regelrecht tegenover malkander. De eenen beweren 't zijn de ouders en zij alleen die 't recht en den plicht hebben te zorgen voor het onder wijs en de opleiding hunner kinders. De anderen houden staan De opvoeding is niet de taak der ouders maar deze van Staat. De gemeenzaamheid moet de kin ders opvoeden. Laat ons de twee stellingen bespreken. Aan de ouders komt het recht en de plicht toe van hunne kinders op te voeden Zoo als hooger gezeid welt dat ant woord van zelf op in den geest van al mensch, vrij van vooroordeel, en met gezond verstand Niettemin zal het goed zijn er een uitdrukkelijk bewijs van te geven, zoodanig dat iedereen het met zijn elleboog kan voelen. Eikendeen aanveerdt en kan het niet betwijfelen dat alle oorzaaktspreek van vrije- verstandige oorzaak) verant woordelijk is voor het uit werksel dat ze voortbrengt, ten min ste voor zooveel zij daar oor zaak van is. Een mensch schiet of slaat eenen anderen dood. De moorde naar is verantwoordelijk voor die dood ten minste voor zooveel hij er oorzaak van is is de slag of het schot erg ge noeg om de dood voort te brengen, hij is heel en al verantwoordelijk, om dat hij volle oorzaak is Is het gedaan met volle verstand en vrije wil, hij er verantwoor delijk over, als bedachte en vrije oorzaak. Dat aanveerdt eikendeen. Wie heeft het kind op de wereld ge bracht Wie is er de oorzaak dat een kind geboren is De ouders Dus de ouders zijn er verantwoor delijk voren. De ouders zijn oorzaak en het kind is het uitwerksel, 't Is waar, 't is God, bron van alle leven, die 't leven geeft en alzoo is God de eerste oorzaak. Maar 't is door de ouders dat het leven op de wereld gekomen is en dat wel zoodanig, dat zonder die ouders nooit dat kind op aarde zou ver schenen zijn. De ouders zijn dus de oorz ak van 't bestaan van dat kind op de aarde. (Wel is waar. werktuigelij ke oorzaak, doch volle, echte en onmis bare oorzaak.)'t Zijn zij die het kind wezen tl ijk op de wereld brengen. 't Is aan hen dat het kind zijn bestaan ver schuldigd is. De ouders (de oorzaak zijnde) zijn dus verantwoordelijk voor dat kind (het uitwerksel) t.t.z. de ouders moe ten over dat kind verantwoorden. Dat kind moet leven, groeien, ontwik kelen en tot volle wasdom komen. Daar om moet het gevoed zijn. Dat kind moet menschelijk leven, t.t.z. verstandig, vrij en wel, 't moet op zijn tijd zijnen weg kunnen gaan en zijnen weg kunnen banen enz. enz. Daartoe moet het opgevoed zijn, t.t.z. onderwezen en gevormd. Welnu dat kind kan dat niet met zijn eigen en de ouders weten dat zeerwel dat het kind dat al met zijn eigen niet kan. Dus die ouders die dat kind op de wereld brachten moeten daarvoor verantwoorden. An ders zouden die ouders afschuwelijke monsters zijn die op de wereld een ver weerloos kind brengen dat zij aan zijn eigen lot (dat het niet helpen kan) over laten. Is er wel iets klarer, redelijker, meer dwingend, t.t.z. iets dat het verstand en 't herte doet zeggen dat is alzoo De opvoeding van 't kind dat zij gebaard hebben is de eerste en rechtstreeksche voorschrift van de natuur niet. Hier moet ik eene zienswijze aanhalen die erg verwonderde. In de nieuwsbladen was er over twee jaren groot geschrijf over de kwestie van opvoeding. Toen was het zake van Vlaamsch onder wijs. Hevige twisten wierden er gevoerd. Uit die grondregelopvoeding is zake der ouders, trokken er ver- schilligen dit natuurlijk gevolg Vermits opvoeding een ouderen taak is hangt de opvoeding af van de wil der ouders. Verschrikt van dat groot slagwoord de vrijheid van den huisvader »en vree- zende dat die huisvaders van het vrije recht van opvoeding zouden gebruik maken om in Vlaanderen het Vlaamsch onderwijs tegen te gaan en te ondermij nen, neigden vlaamsche- en katholieke schrijvers min of meer naar Staats recht in onderwijs tegen ouderen recht. Dat is mis! 't Is waar een mensch kan een recht misbruiken Maar dat neemt niet weg dat het recht is. 't Misbruik kan tegen gegaan zijn of men kan. er geen rekening van houden. Dus dat staat rostvast de opvoeding is de zaak van de ouders 't zijn de ouders die 't recht hebben en niet alleen lijk't recht maai de piicht hunne kin ders te voeden, op te voede i en te zorgen voor hun mensch zijn. De tweede bewering is deze De Staat of de gemeenzaamheid is meester van het kind, bezorgt het en voedt het op. 't Is de bewering van 't Socialismus! Talrijke en machtige volkeren zijn er geweest, verachterde of hoogbeschaafde zoo als de Romeinen en de Grieken. Zij hadden een groot gedacht en ontzag voor de Staatsoverheid Het hoofd, koning of keizer was in hun oogen als een god voor wien allen moesten buigen,en die op allen zijn heerschappij mocht uitstrekken. He- wel zelfs bij die beschaafde of onbe schaafde volkeren is nooit 't gedacht ge komen er de hand te leggen op de leiding en opvoeding der kinderen. Het kind was altijd iets zooinniglijk met hunne ouders verbonden dat zij het als een heiligschen nis zouden aanschouwd hebben ze van hen af te trekken Zoo klaar en diep sprak de natuurwet. Men moest komen tot aan de 191 eeuw, de verlichte eeuw om die ontzetten de bewering te vinden. Je meent, vriend lezer, dat gij vaders kind zijt of moeders keppe, he meent dat hunne liefde u zullen bezorgen en naar het leven op leiden met eene moederher- te, ge meent dat ge vrij zijt en de vrije beschikking over uw leven hebt. Ge meent dat ge de neiging of de begaafd heid van uwe natuur moogt volgen in 't kiezen van uw levensbaan HolaDat was waar overtijd zoo heb ben het alle menschen en alle eeuwen gemeend en aanveerd. Maar dat waren eeuwen van duisternis en onwetenheid. Nu is het licht geboren en dat al is ver anderd. Een kind is vaders kind niet of moeders kroost, het kind is Staatskind, het behoort den Staat toe of de gemeenzaam heid. Alle kind dat geboren is, knechtje of meisje, zegt Bebel, de grootbaas van 't Socialismus behoort de maat schappij toe, die gelukkig is het op te nemen omdat de Staat in dat kind een verzekering vindt van zijn voortdurend heid en een vermeerdering van zijne be volking. Meester zijnde brengt de Staat dat kind op, hij brengt het in de Staatskrib- ben vanwaar het dan verderop gaat. Gemeene en gelijke opvoeding van 't volk door den Staat dat is de ui;drukke- lijke programma van Gotha de keure van 't Socialismus. Daarom moet het kind, van zoo het mogelijk is en de borst niet meer noodig heeft, aan de moeder ontrokken zijn Lekker hé Ge zult misschien zeggen dat is bar- baarschheid Neen dat is voo"- uitgang Ge zult er misschien bijvoegen Voor uitgang versta ik alzoo nietvan vrij man Staatsslaaf worden Patiën tie... zij zullen het U wel leeren Misschien dat uw bloed kookt en uw herte bonst bij het gevoelen van uw per soonlijkheid en vrijheidszucht en roept ge dwingenlandij. De Staat is maar bitter weinig met uw koortsachtigheid bekommerd dat zal wel koelen... Heeft de Staat de macht niet?., die de macht heeft mag spreken... en de andere zwijgen... en een vuist in hun zak maken... Als 't noodig is zullen kogel of knots wel tot bedaren brengen. Rusland heeft het getoond. Doch nu ter zaak Het Socialismus beweerd over 't kind meester te zijn, gelijk ten andere over de goederen en werktuigen. Waarop steunt dat Wat kan het gron dig bijbrengen dat eenig recht toont of geeft Is het de Staat die aan 't kind 't leven geeft is het door hem dat het bestaat Is het de Staat die 't kind op de wereld gebracht heeft ievers in de bos- schen of in de doctors hof i Is het de Staat die 't leven onder houdt Is het de Staat die er voren werkt of slaaft Van waar dus kan Staatsrecht ko men op een kind tot wiens bestaan of onderhoud? heeft hij niets gedaan Maar't is juist het contrarie Door wien bestaat de Staat door wien duurt hij voort door wien heeft het zijn leger, zijne belastingen, door wien wor den zijn bedienden betaald door wien heeft het zijne paleizen en doet het zijne werken. Is het niet door de ouders en het kind De Staat dus is aan hen alles verschul digd maar heeft er geen recht op. ten zij voor zooveel het noodig is tot waar borg van anders recht of tot verdediging van eene welgeordende maatschappij VOOR AL UW wendt U tot de gelschman Baird. 2 (A miljoen frank. Daarbij verschillige werklieden stier ven vergiftigd door het kwikzilver en 200 moesten als ïnvalieden. door den staat, in een gesticht opgenomen wor den. Ruolz was goede christen, voorzit ter van eene St Yincentius-a-Paulo- Conferencië in Parijs en om alinoezen te kunnen doen verkocht hij somwij len tot zijn meubelen toe. -- YPER - Verzorgd werk. Matige prijzen Rijsseistraat, 33 YPER (op 5o meters van de Hallen) Tehuis voor Scholen, Patronaten - en Maatschappijen op reis - Verfrisschingen Eetmalen aan vasten prijs (op voorhand verwittigen voor groepen1. Prachtige zaal van 200 personen T. S. F. Leeszaal Verscheidene spelen. Lamanzarde kapel bij Yper. van waar die naam Eene rpansarde, is een zolder-kamer, gelegen onder eene mansarde- of fransche kap. Zulke kap pen. waarvan de helling geen rechte maar eene gebrokene lijn is, vindt ge veel in Yper en hebben franschen oor sprong. Wie immers eerst zulke kap- pen bouw en deed v a- bouwmeester JL pGFSCIlG RuFO II 16J£ Mansard Frans, die in Frankrijk leef- de van 15'>8 tot 1666. De apotheek van M. Snoeck, Groote Markt, zal alleen open zijn op Zondag 18 Oogst 1929. Ouverture Salon de Coi Coin des rues de Stuers et de Pas- -- YPRES -- Travail Soigné. Prix Modérés. i In Belgie en bijzonderlijk Frankrijk- zijn er liefhebbers, die geern slekken eten (escargots) en in China eet men geern de nesten van eene soort zwa luwen. Die nesten zijn een bijna door- schijnend iets en worden door die zwa- luwen gemaakt met eene soort water plant, namelijk algen, die groeien op rotsen langs de zee. Om de soep ervan te'bereiden, worden de nesten goed, uitgewasschen en dan gedurende 8 u. t gekookt. Hierna wordt het aftreksel) smakelijk gemaakt met bouillon van jonge kiekens. ua ■k. M Oude Houtmarktstraat, 15, YPER S3§ Verzorgd werk Matige prijzen. Men kan bij ons ook bekomen alle BUREEL SCHRIJFGERIEF. Voordeelige Prijzen. Alchinaisten, waren zoekers beoe de de zwart kunst, en zoekende naar den tooversteen, waarmede men zou kunnen gewone metalen veranderen in goudDit vonden ze niet maar hun zoeken en mengelen van allerhande* stoffen, hielp de ontleedkunde vooruit. Graaf Ruolz (1808-1887) zocht in 1832 maar vruchteloos een middel om te kunnen diamant verveerdigen. Dat was alchimie. Daarna beproefde hij geld te winnen met het componeren van muziek. Schoon muziek miek hij, maar fortuin... niet. Eindelijk legde hij zich toe aan de ontleedkunde of chimie. Daarin lukte hij beter en een vriend vroeg hem het middel, oin kleine voorwerpen te vergulden op duurzame wijs. Alzoo vond hij in 1841, de galvanoplastie. Men plaatst in een waterbak voorwerpen, die te vergul den of te verzilveren zijn en men hangt in 't water zilveren of gouden staven. Bij middel van elektrieken stroom die dweerschthet metaal, het water en het voorwerp, deeltjes zilver of goud scheiden at" van de metaal-sta ven en plaatsen zich op de ingedom pelde voorwerpendeze worden alzoo bedekt met eene laag zilver of goud. die er stevig aankleeft. Zulke voor werpen. bijzonderlijk tafelgerief, noemt men metal blanc, nieuw zilver, Berlijnsch zilver of naar des uitvin ders Ruolz. Veel dranken bevatten alcohol en kunnen dronken maken. Ons bier is water waarin graan gekookt werd; de cider is een afkooksel van appels en de meedrank van honing. De toddy in de Indien is Cocosnoot-sapde pulque der Mexicanen is gemaakt met sap van agave-vrucht en bevat 20 alco hol. In Canada trekt men wijn uit den erabel-booni, en in Noord-Europa maakt men er met liet soete sap van den berken-boom. Palmvrucht en de bananen leveren ook wijn en er be staan veel andere vruchten, waar uit men sap trekt, dat gebrouwd en ge kleurd gelijkt aan wijn en als dusda nig in herbergen en bij wijnhandelaars verkocht wordt. Te Lourdes is overleden in den pre dikstoel, de aartspriester van Limoux, terwijl hij een sermoen deed voor be devaarders. De graveerder Danse, wereldbe roemd, is gestorven in Brussel, 't Was een Belg ouder dan België: Hij over leed in den ouderdom van 102 jaar en België telt nog maar 99 jaar. Wat zou men kunnen trekken uit een menschens-lichaamVet genoeg zaam om zeven zeep-blokskens te verveerdigenijzer om een nagel te maken; een cafe-kom suiker; Phos- phoor genoeg om er van 2200 stekjes te voorzien; magnesium in genoeg zaam hoeveelheid voor het maken van één photo; verders wat potasse ter weerde van 30 fr. Gelukkig is de ziel meer weerd Waar geen echt geloove is, heerscht bijgeloof. In Parijs betaalt men onge veer 200.000 fr. dagelijks aan sterre- kijkers, waarzeggers, kaartelegsters. handenbekijkers, magnetismebeoefe- ners en andere prullemannen. Er zijn in die stad 34.600 waarzeg- gers-bureelen en sommige gazetten strijken tot 300.000 op per jaar, alleen lijk met de aankondigingen van die menschenfoppers Bij Smyrne zijn er 15.386 hectaren beplant met vijgeboomen, leverende een 100 miljoen kilos vijgen per jaar. Daarvan gaan er jaarlijks 2 miljoen naar Rusland. Overlast der programmas van de lagere scholenVeel leerlingen weten van alles wat en van een bepaalde zaak weinig of niets. Het doel van 't onder wijs moet niet zijn al de kennissen, die ze ooit zouden kunnen noodig hebben in het verstand der leerlingen te du wen, maar hun geest oefenen, zooda nig dat zij later gemakkelijk aanlee- ren, wat hun nuttig is. 't*Is dus de kinderen leeren leeren. Het vinden van de galvanoplastie was een weldaad voor 'r menschdom. Tot dan toe gebruikte men om te ver gulden veel kwikzilver of Mercure, hetgeen kostelijk viel en voor den werkman zeer ongezond. Alzoo in 1837. om den koepelvormigen toren van St Isaac, in St Petersburg. te ver gulden. betaalde men aan den en- Clemenceau schrijft een oorlogs boek, om veel ingebeelde vertelseltjes te onderdrukken. Een blad stelt de vraag indien hij oolc vertellen zal1°) Hoe dat Wilson, eenige weken voor den wapenstilstand, rechtstreeks met Berlijn handelde en zonder medewer king der verbondenen, om het Duitsch Reich, kost wat kost te redden 2°) Hoe het logiëgezind Italië de ver- hondenen belette voorwaarden op te dring, noodig voor het heil van Europa, aan Duitschland en zijn bondgenoot Wilson. 3°) Hoe, nadat aan Foch verboden geweest was voor uit te trekken in Duitschland, men geen gevolg kon geven aan het plan van Maarschalk Franchet d'Esperij. namelijk van W eenen en Oostenrijk te doen bezetten door 't leger van 't Oosten. Gelijk de vorige jaren komen de katho lieke scholen van stad met schitterende uitslagen uit het eindexaam van den 4" graad ze blijven aan de spits met hun diploma's onder al de scholen der stad. St Michielsschool met 12 diploma's, St Aloysius' school met 8 en de Maria school ook met 8. Samen dus met 28. Het Bestuur der Harmonie heeft de eer en het genoegen u te laten kennen dat er besloten is geweest een uitstap te doen op Zondag 25 Oogst aanstaande naar DE PANNE. De eereleden en hunne familie, de fa milie der werkende-leden worden vrien delijk uitgenoodigd de Harmonie te ver gezellen. De reis zal geschieden per tram zonder stilhouden in de tusschenstatiën. Vertrek uit Yper Statie om 7 u. 50. Vertrek uit De Panne om 7 u., aan komst te Yper om 8 u. 40. De prijs heen en terug is vastgesteld op 10 fr. De kaarten zijn te bekomen bij Aimé Gruwez, Voorzitter. De betaling geschiedt bij de inschrij ving. Voor de kinderen beneden de 4 jaar kosteloos vervoer. Voor alle ingeschrevenen znllen er zit tende plaatsen zijn. Voor geene redens worden kaarten te ruggenomen. Ter Panne zal het Concert der Harmo nie plaats hebben van 11 1 tot 2 u. De personen die deel maken van het uitstapje worden vriendelijk verzocht de Harmonie te volgen bij hare intrede ter Panne. Het Bestuur. ZONDAG 18 OOGST 1929 om 15 uur Inhuldiging der Zwemplaats en ZWEMFEEST mei medewerking der Zwemkringen van Brugge en St Gilles. richtte aan de Meenenpoort, en *-s naartoe kwamen Zijne Majesteit de j; ning George, Zijne Hoogheid de Pr> van Wales, Hunne Majesteit en de Kor^ jj en de Koningin van Spanje, wier bioy fc de Prins van Battenberg hier sneuvfj F in October 1914, Zijne Excellentie Eerste Minister van Engeland met v vrouw Baldwin, Zijne Verhevenheid F. Lord Burgemeester van Londen met y vrouw Batho, de glorierijke verdedig, van Yper, de Marschalken French Douglas Haig, en menig andere burg, Z! lijke en militaire overheden. Vandaag is 't Gij, Zeer hooggeat Burgemeester van Westminster die» dappere glorierijke gesneuvelde Held komt groeten. Ik bewonder uwegi>*> gevoelens, en groet met U al dezen goed en bloed voor Yper ten beste ga' Ik hoop dat ieder voorname Engels* man, die naar Belgie komt, naarVj zal komen, en ons zal willen helpee den heropbouw onzer stad, verbrijzeld het tweegevecht van Duitschland tej Engeland. Yper 15-8-1929. De Burgemeester van Yper, H. SOBRY en C B E. STAD YPER. - PROGRAMMA 1. 100 m. voorgift door den Brugschen Zwemkring Borstzwemmen. 2. 100 m. Rugzwemmen. 3. 100 m. voorgift door den Brugschen Zwemkring snelheid. 4. 200 m. Borstzwemmen. 5. 100 m. Snelheid Bevolking. 6. 100 m. Borstzwemmen Bevolking. 7. 3x50 m. Drie Zwemwijzen. 8. Parapluwedstrijd. 9. 5x50 m. Aflossing. 10. Eierenkoers. 11. 400 m. Snelheid. 12. Gezamentlijke oefeningen. 13. Waterpolo Brugsche Zwemkring "Nage,, St Gilles. Tusschenin kluchtnummers over redding Vrije ingang langs de Oosterpoort (bui tenwandeling). Voorbehoudene plaatsen 2 fr. ingang F deur (Noordkant); 1 fr. ingang 2C deur (Noordkant). EERVOLLE BENOEMING. Z. Eerw. Heer Kannunik Lamiroy, Pastor-Deken van Yper, werd be- f noemd als Hulpbisschop van Mgr Waffelaert, Bisschop van Brugge, met i recht van opvolging. vraagt eene aankondiging in Zeer hooggeachte Burgemeester van Westminster, Ik denk vol dankbaarheid op uw vrien delijk onthaal te Westminster, en ik ben gelukkig U in Yper te zien, u er hertelijk welkom te wenschen en u de hulde aan te bieden van mijn diepen eerbied en erken telijkheid. Ik was niet weerdig uw bezoek te ont vangen, maar ik versta dat Yper voor u en voor uw volk aantrekkingskracht be zit Yper was Engelands slagveld tegen Duitschland daar stroomden al de leger benden van het Britsch Keizerrijk samen; Yper was de geweldig beschotene stad, waar Belgie's overrompelaar dóórwilde, om Kales te bereiken, en Engeland, Frankrijk en Belgie te lande en te water te overheerschen Yper was de gevaar lijke voorpost, waar de dapperheid der Britten overwon en besliste over 't lot van Europa Yper is en blijft de gewijde grond die 't bloed dronk en de lijken be waart van 200.000 Britsche Helden, 't is het welbezorgd, eerbiedweerdig kerkhof van Engeland 't is de Pelgrimsstad, waar vaders en moeders, broeders er\zus- ters, huisvrouwen en weezen met gebe den, tranen en bloemen naar toe komen, om hunne gesneuvelde Helden te veree ren 't is de zegeplaats waar Groot Brittanje een prachtig gedenkteeken op- op 18 Augustus om 6 1/2 uur 's am 1. Optocht en groet. 2. Gezamentlijke vrije oefeningen v( leerlingen. 3. Gezamentlijke toesteloefeningen a het rek. 4. Gezamentlijke tuigoefeningen staafstok voor leerlingen. 5. Gezamentlijke vrije oefeningen volwassenen. 6. Gezamentlijke toesteloefeningen j de dubbele baren. 7. Gezamentlijke tuigoefeningen halters voor volwassenen. 8. Gezamentlijke vrije oefeningen vi leerlingen en volwassenen. 9. Reeksen pyramieden (kleurlichten, 10. Aftocht en groet. De gilde, gesticht ten jare 1896Ékant zaliger Eerweerde Heer Beheyt, toen» ta lige Principaal van 't Bisschoppelijk lp sen legie en Eerweerde Heer Leys, leei aldaar, onder den titel van Gilde v O. L. Vrouw van Tuyne hebbfl voor doel de gewezen leerlingen vanS digh Vincentskollegie te vereenigen, om kander tot het goed op te wekken, alle verderf af te houden en om det der vergaderingen in een eerlijk aan) naam en nuttig verzet over te brengt ten einde tot zulke verbroedering te t| inen dat de ieden genegen zijn malkai alle goed en ware diensten té bewij; heeft hare Jaarlijksche AlgemeeneVi gadering gehouden in een der zalen Sint-Vincentskollegie op Zondag 11 Oo? Y laatst, 2e Zondag van Tuyndag. 1 Na de Heiige Mis in St Jacobskerk 7 1/2 ure, waaronder de AlgemeeneÖ j" 1 munie, trokken een 35 tal leden oprt het kollegie, alwaar de eetzaal, voor' ontbijt, bereidwillig ten hunne dieffi bepl; werd gesteld door Eerweerde Heer h op h< rue, Principaal en Eere-Bestuurder gilde.. Daarna werd de algemeene verg» ring open verklaard door den heer Ju' Antony, Hoofdman der gilde, met dagorde 1) Verslag van Schrijver en Sctó waarder. 2) Bespreking over den toestand gilde. 3) Kiezing van drie raadsleden in vanging van de Heeren J. Ante/ Hoofdman, Braem Alphonse hem Maurice. De verslagen van Schrijver en Sr' druk bewaarder beurtelings afgelezen wed Vat zonder opmerkingen goedgekeurd. Het tweede punt van de dagorde spreking over den toestand der lokte een lange bespreking uit w< verscheidene leden deel namen voorstel de wekelijksche vergaderii der gilde, die plaats hebben den Ms jde C dag avond van iedere week in de loL 'sche van den Katholieken Kring, tijd® sche op te schorsen, werd met eene overg'1 midt meerderheid verworpen. Burg Nadien werd er overgegaan tot F pub] punt, kiezing van drie raadsleden én h Werden gekozen verklaard de Hè Ei Julien Antony, Gerard Breyne en P;i heer Demoor. Hall De Heer Hoofdman, namensdei De zenen, bedankte de leden voor dit niet bewijs van vertrouwen en beloofde voort te wijden tot den groei e' bloei der gilde, in overeenstemmini de leiding der Geestelijke Overheid Eindelijk gaf de Heer Hoofdman W n s itedi an D( koor oon D( D( vroej 'het v D< *Wi Ype der llge eind slag nopens de werking en gebeurtG5 en overgekomen binst het verloopen sprak eenige woorden van aanmoet Hen om te volherden in het goede en dee-/ warmen oproep tot de gildeleden n' wekelijksche vergaderingen bij te»'y in zoo groot getal mogelijk om ai^j verbroederen en in gedurige voeiir- elkander te blijven. Na een woord van dank wege'; oudste leden, stichters der gilde. vergadering geheven met liet i:/ gebed. Een die er*' Yelt Ype suc< ge\* ove li de doo tiaa Eer I

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1929 | | pagina 2