I Crédit Anversoisl
GARREIN
Katholieke Kring!
;Y|
OPVOEDING
DRUKWERK
ALBERT SAESE
CDeet
ge cuot
Dixmudestraat, 18, YPER
GEBROEDERS
BBS
Katholieke Scholen.
Harmonie YPRIANA
Handelaars
HET YPERSCHE VOLK,,
Vertaalde Aanspraak.
Groot TURNFEEST
Gilde van 0. L. Vrouw van Thuyij
Jüikh
zorgen bij nachte. Juist de eerste
weken en maanden van het jonge
leven eischen oneindig waakzame
zachte zorgvuldigheid, rusteloos zich
opofferende moeite. En nog kon de
grootste liefde en offervaardigheid het
jonge plantje niet beschutten tegen
het vervriezen, en al deze zorg blijkt
nu voorniet.
Zoovele schoone hoop op de toe
komst wordt daar onder den donke
ren schoot der aarde begraven, waar
op men reeds gebouwd, waarvan men
reeds vreugdig gedroomd had. Vader
en moeder peisden zoo dikwijls: «wat
zal er uit dit kind geworden?1» Zij
dachten aan de roozebot waaruit zich
de volle pracht van dag tot dag meer
ontvouwt wanneer het zonnelicht ze
overstraalt en de bladjes te voorschijn
lokt. Nu is het voorbij met deze schoo
ne hoop. Weliswaar ligt het kind nu
daar als een engel, met vrede op het
bleeke gezichtje, met een glimlach om
den gesloten mond. die nog even de
liefste woorden babbelde. Maar twee
harten zijn krank en vier oogen moe
de van het nachtwaken aanschouwen
de rust van hun verzonken hoop. Dit
zou men moeten meevoelenen heeft
men het zielediep meêgevoeld. dan
inag en kan men ze troosten.
Troosten, dewijl men menschelijk
blijft, de heilige macht van Gods
raadsbesluitselen ondervindt en in
ootmoedigheid den eeuwigen wil van
God aanbidthet was Gods plan en
Godes schikking. Zijn wil zij gebene
dijd. Zooveel vrede ligt hier over dit
doodenveld. Al deze werden niet met
het lijden der aarde getroffenal deze
betaalden den tol van den last nietal
deze bleven vrij van schuld en zonde.
Daar knielt men niet angstig voor
zerk en graf. maar biddend en om-
hoogschouwendbiddend niet voor
hen maar tot hen. want zii staan in
het lichte doopgewaad der onschuld
aan Gods troon en de familie hier op
aarde heeft eenen kleinen voorspreker
in het rijk des vaders. In de stille wee
moed mengt zich een dropje echte
hemelsvreugde. Zij welt op uit het
woord des Verlossers laat de klei
nen tot mij komen en weert ze niet
af; het rijk der hemelen behoort hen
toe.
N. V.
BANK
BEURS
WISSEL
Wiens recht en plicht is het
't Kind op te voeden
Stelt die vraag aan gelijk wien Als de
ntensch dien gij aanspreekt een mensch
is van gezond verstand en door geen
vooroordeel of drift verdraaid, hij zal U
terstond en zonder aarzelen antwoorden
Opvoeding is 't werk der ouders.
Dat is zoo natuurlijk klaar, zoo blijk
baar dat het 't zelfs voor den geest en de
ziel opwekt en dat men zelfs op niets
anders zal peizen.
En toch dat wordt betwist, ja hard
nekkig bestreden
Over recht van opvoeding wordt er
veel geredekaveld en wat wonder is de
gedachten staan regelrecht tegenover
malkander. De eenen beweren 't zijn de
ouders en zij alleen die 't recht en den
plicht hebben te zorgen voor het onder
wijs en de opleiding hunner kinders. De
anderen houden staan De opvoeding is
niet de taak der ouders maar deze van
Staat. De gemeenzaamheid moet de kin
ders opvoeden.
Laat ons de twee stellingen bespreken.
Aan de ouders komt het recht en de
plicht toe van hunne kinders op te
voeden
Zoo als hooger gezeid welt dat ant
woord van zelf op in den geest van al
mensch, vrij van vooroordeel, en met
gezond verstand Niettemin zal het goed
zijn er een uitdrukkelijk bewijs van te
geven, zoodanig dat iedereen het met zijn
elleboog kan voelen.
Eikendeen aanveerdt en kan het niet
betwijfelen dat alle oorzaaktspreek
van vrije- verstandige oorzaak) verant
woordelijk is voor het uit
werksel dat ze voortbrengt, ten min
ste voor zooveel zij daar oor
zaak van is. Een mensch schiet of
slaat eenen anderen dood. De moorde
naar is verantwoordelijk voor die dood
ten minste voor zooveel hij er oorzaak
van is is de slag of het schot erg ge
noeg om de dood voort te brengen, hij is
heel en al verantwoordelijk, om dat hij
volle oorzaak is Is het gedaan met volle
verstand en vrije wil, hij er verantwoor
delijk over, als bedachte en vrije oorzaak.
Dat aanveerdt eikendeen.
Wie heeft het kind op de wereld ge
bracht Wie is er de oorzaak dat een
kind geboren is
De ouders
Dus de ouders zijn er verantwoor
delijk voren.
De ouders zijn oorzaak en het kind is
het uitwerksel, 't Is waar, 't is God,
bron van alle leven, die 't
leven geeft en alzoo is God de eerste
oorzaak. Maar 't is door de ouders
dat het leven op de wereld gekomen is
en dat wel zoodanig, dat zonder die
ouders nooit dat kind op aarde zou ver
schenen zijn.
De ouders zijn dus de oorz ak
van 't bestaan van dat kind op
de aarde. (Wel is waar. werktuigelij
ke oorzaak, doch volle, echte en onmis
bare oorzaak.)'t Zijn zij die het kind
wezen tl ijk op de wereld brengen. 't Is
aan hen dat het kind zijn bestaan ver
schuldigd is.
De ouders (de oorzaak zijnde) zijn dus
verantwoordelijk voor dat kind
(het uitwerksel) t.t.z. de ouders moe
ten over dat kind verantwoorden.
Dat kind moet leven, groeien, ontwik
kelen en tot volle wasdom komen. Daar
om moet het gevoed zijn.
Dat kind moet menschelijk leven, t.t.z.
verstandig, vrij en wel, 't moet op zijn tijd
zijnen weg kunnen gaan en zijnen weg
kunnen banen enz. enz. Daartoe moet
het opgevoed zijn, t.t.z. onderwezen
en gevormd.
Welnu dat kind kan dat niet met zijn
eigen en de ouders weten dat zeerwel
dat het kind dat al met zijn eigen niet
kan.
Dus die ouders die dat kind op
de wereld brachten moeten
daarvoor verantwoorden. An
ders zouden die ouders afschuwelijke
monsters zijn die op de wereld een ver
weerloos kind brengen dat zij aan zijn
eigen lot (dat het niet helpen kan) over
laten. Is er wel iets klarer, redelijker,
meer dwingend, t.t.z. iets dat het
verstand en 't herte doet zeggen dat is
alzoo
De opvoeding van 't kind dat
zij gebaard hebben is de eerste
en rechtstreeksche voorschrift van de
natuur niet.
Hier moet ik eene zienswijze aanhalen
die erg verwonderde. In de nieuwsbladen
was er over twee jaren groot geschrijf
over de kwestie van opvoeding. Toen
was het zake van Vlaamsch onder
wijs. Hevige twisten wierden er gevoerd.
Uit die grondregelopvoeding is
zake der ouders, trokken er ver-
schilligen dit natuurlijk gevolg Vermits
opvoeding een ouderen taak is hangt
de opvoeding af van de wil der ouders.
Verschrikt van dat groot slagwoord
de vrijheid van den huisvader »en vree-
zende dat die huisvaders van het vrije
recht van opvoeding zouden gebruik
maken om in Vlaanderen het Vlaamsch
onderwijs tegen te gaan en te ondermij
nen, neigden vlaamsche- en katholieke
schrijvers min of meer naar Staats
recht in onderwijs tegen ouderen
recht.
Dat is mis!
't Is waar een mensch kan een recht
misbruiken Maar dat neemt niet weg
dat het recht is.
't Misbruik kan tegen gegaan zijn of
men kan. er geen rekening van houden.
Dus dat staat rostvast de opvoeding
is de zaak van de ouders 't zijn de
ouders die 't recht hebben en niet alleen
lijk't recht maai de piicht hunne kin
ders te voeden, op te voede i en
te zorgen voor hun mensch
zijn.
De tweede bewering is deze
De Staat of de gemeenzaamheid is
meester van het kind, bezorgt het en voedt
het op.
't Is de bewering van 't Socialismus!
Talrijke en machtige volkeren zijn er
geweest, verachterde of hoogbeschaafde
zoo als de Romeinen en de Grieken. Zij
hadden een groot gedacht en ontzag voor
de Staatsoverheid Het hoofd, koning of
keizer was in hun oogen als een god voor
wien allen moesten buigen,en die op allen
zijn heerschappij mocht uitstrekken. He-
wel zelfs bij die beschaafde of onbe
schaafde volkeren is nooit 't gedacht ge
komen er de hand te leggen op de leiding
en opvoeding der kinderen. Het kind was
altijd iets zooinniglijk met hunne ouders
verbonden dat zij het als een heiligschen
nis zouden aanschouwd hebben ze van
hen af te trekken Zoo klaar en
diep sprak de natuurwet.
Men moest komen tot aan de 191 eeuw,
de verlichte eeuw om die ontzetten
de bewering te vinden.
Je meent, vriend lezer, dat gij vaders
kind zijt of moeders keppe, he meent dat
hunne liefde u zullen bezorgen en naar
het leven op leiden met eene moederher-
te, ge meent dat ge vrij zijt en de vrije
beschikking over uw leven hebt. Ge
meent dat ge de neiging of de begaafd
heid van uwe natuur moogt volgen in 't
kiezen van uw levensbaan
HolaDat was waar overtijd zoo heb
ben het alle menschen en alle eeuwen
gemeend en aanveerd. Maar dat waren
eeuwen van duisternis en onwetenheid.
Nu is het licht geboren en dat al is ver
anderd.
Een kind is vaders kind niet of moeders
kroost, het kind is Staatskind, het
behoort den Staat toe of de gemeenzaam
heid. Alle kind dat geboren is, knechtje
of meisje, zegt Bebel, de grootbaas van 't
Socialismus behoort de maat
schappij toe, die gelukkig is het op
te nemen omdat de Staat in dat kind een
verzekering vindt van zijn voortdurend
heid en een vermeerdering van zijne be
volking.
Meester zijnde brengt de Staat dat
kind op, hij brengt het in de Staatskrib-
ben vanwaar het dan verderop gaat.
Gemeene en gelijke opvoeding van 't
volk door den Staat dat is de ui;drukke-
lijke programma van Gotha de keure
van 't Socialismus. Daarom moet het
kind, van zoo het mogelijk is en
de borst niet meer noodig heeft, aan de
moeder ontrokken zijn
Lekker hé
Ge zult misschien zeggen dat is bar-
baarschheid Neen dat is voo"-
uitgang
Ge zult er misschien bijvoegen Voor
uitgang versta ik alzoo nietvan vrij
man Staatsslaaf worden Patiën
tie... zij zullen het U wel leeren
Misschien dat uw bloed kookt en uw
herte bonst bij het gevoelen van uw per
soonlijkheid en vrijheidszucht en roept
ge dwingenlandij.
De Staat is maar bitter weinig met uw
koortsachtigheid bekommerd dat zal wel
koelen... Heeft de Staat de macht niet?.,
die de macht heeft mag spreken... en de
andere zwijgen... en een vuist in hun zak
maken... Als 't noodig is zullen kogel of
knots wel tot bedaren brengen. Rusland
heeft het getoond.
Doch nu ter zaak
Het Socialismus beweerd over 't kind
meester te zijn, gelijk ten andere over de
goederen en werktuigen.
Waarop steunt dat Wat kan het gron
dig bijbrengen dat eenig recht toont of
geeft
Is het de Staat die aan 't kind 't
leven geeft is het door hem dat het
bestaat
Is het de Staat die 't kind op de
wereld gebracht heeft ievers in de bos-
schen of in de doctors hof i
Is het de Staat die 't leven onder
houdt Is het de Staat die er voren werkt
of slaaft
Van waar dus kan Staatsrecht ko
men op een kind tot wiens bestaan of
onderhoud? heeft hij niets gedaan
Maar't is juist het contrarie
Door wien bestaat de Staat door wien
duurt hij voort door wien heeft het zijn
leger, zijne belastingen, door wien wor
den zijn bedienden betaald door wien
heeft het zijne paleizen en doet het zijne
werken.
Is het niet door de ouders en het kind
De Staat dus is aan hen alles verschul
digd maar heeft er geen recht op. ten
zij voor zooveel het noodig is tot waar
borg van anders recht of tot verdediging
van eene welgeordende maatschappij
VOOR AL UW
wendt U tot de
gelschman Baird. 2 (A miljoen frank.
Daarbij verschillige werklieden stier
ven vergiftigd door het kwikzilver en
200 moesten als ïnvalieden. door den
staat, in een gesticht opgenomen wor
den.
Ruolz was goede christen, voorzit
ter van eene St Yincentius-a-Paulo-
Conferencië in Parijs en om alinoezen
te kunnen doen verkocht hij somwij
len tot zijn meubelen toe.
-- YPER -
Verzorgd werk. Matige prijzen
Rijsseistraat, 33
YPER
(op 5o meters van de Hallen)
Tehuis voor Scholen, Patronaten
- en Maatschappijen op reis -
Verfrisschingen
Eetmalen aan vasten prijs
(op voorhand verwittigen
voor groepen1.
Prachtige zaal van 200 personen
T. S. F.
Leeszaal Verscheidene spelen.
Lamanzarde kapel bij Yper. van
waar die naam Eene rpansarde, is een
zolder-kamer, gelegen onder eene
mansarde- of fransche kap. Zulke kap
pen. waarvan de helling geen rechte
maar eene gebrokene lijn is, vindt ge
veel in Yper en hebben franschen oor
sprong. Wie immers eerst zulke kap-
pen bouw en deed v a- bouwmeester JL pGFSCIlG RuFO II 16J£
Mansard Frans, die in Frankrijk leef-
de van 15'>8 tot 1666.
De apotheek van M. Snoeck,
Groote Markt, zal alleen open zijn op
Zondag 18 Oogst 1929.
Ouverture Salon de Coi
Coin des rues de Stuers et de Pas-
-- YPRES --
Travail Soigné. Prix Modérés.
i
In Belgie en bijzonderlijk Frankrijk-
zijn er liefhebbers, die geern slekken
eten (escargots) en in China eet men
geern de nesten van eene soort zwa
luwen. Die nesten zijn een bijna door-
schijnend iets en worden door die zwa-
luwen gemaakt met eene soort water
plant, namelijk algen, die groeien op
rotsen langs de zee. Om de soep ervan
te'bereiden, worden de nesten goed,
uitgewasschen en dan gedurende 8 u. t
gekookt. Hierna wordt het aftreksel)
smakelijk gemaakt met bouillon van
jonge kiekens.
ua
■k.
M
Oude Houtmarktstraat, 15,
YPER
S3§
Verzorgd werk
Matige prijzen.
Men kan bij ons ook
bekomen alle
BUREEL
SCHRIJFGERIEF.
Voordeelige Prijzen.
Alchinaisten, waren zoekers beoe
de de zwart kunst, en zoekende naar
den tooversteen, waarmede men zou
kunnen gewone metalen veranderen
in goudDit vonden ze niet maar hun
zoeken en mengelen van allerhande*
stoffen, hielp de ontleedkunde vooruit.
Graaf Ruolz (1808-1887) zocht in
1832 maar vruchteloos een middel om
te kunnen diamant verveerdigen. Dat
was alchimie. Daarna beproefde hij
geld te winnen met het componeren
van muziek. Schoon muziek miek hij,
maar fortuin... niet. Eindelijk legde
hij zich toe aan de ontleedkunde of
chimie. Daarin lukte hij beter en een
vriend vroeg hem het middel, oin
kleine voorwerpen te vergulden op
duurzame wijs. Alzoo vond hij in 1841,
de galvanoplastie. Men plaatst in een
waterbak voorwerpen, die te vergul
den of te verzilveren zijn en men
hangt in 't water zilveren of gouden
staven. Bij middel van elektrieken
stroom die dweerschthet metaal, het
water en het voorwerp, deeltjes zilver
of goud scheiden at" van de metaal-sta
ven en plaatsen zich op de ingedom
pelde voorwerpendeze worden alzoo
bedekt met eene laag zilver of goud.
die er stevig aankleeft. Zulke voor
werpen. bijzonderlijk tafelgerief,
noemt men metal blanc, nieuw zilver,
Berlijnsch zilver of naar des uitvin
ders Ruolz.
Veel dranken bevatten alcohol en
kunnen dronken maken. Ons bier is
water waarin graan gekookt werd; de
cider is een afkooksel van appels en
de meedrank van honing. De toddy in
de Indien is Cocosnoot-sapde pulque
der Mexicanen is gemaakt met sap
van agave-vrucht en bevat 20 alco
hol. In Canada trekt men wijn uit den
erabel-booni, en in Noord-Europa
maakt men er met liet soete sap van
den berken-boom. Palmvrucht en de
bananen leveren ook wijn en er be
staan veel andere vruchten, waar uit
men sap trekt, dat gebrouwd en ge
kleurd gelijkt aan wijn en als dusda
nig in herbergen en bij wijnhandelaars
verkocht wordt.
Te Lourdes is overleden in den pre
dikstoel, de aartspriester van Limoux,
terwijl hij een sermoen deed voor be
devaarders.
De graveerder Danse, wereldbe
roemd, is gestorven in Brussel, 't Was
een Belg ouder dan België: Hij over
leed in den ouderdom van 102 jaar en
België telt nog maar 99 jaar.
Wat zou men kunnen trekken uit
een menschens-lichaamVet genoeg
zaam om zeven zeep-blokskens te
verveerdigenijzer om een nagel te
maken; een cafe-kom suiker; Phos-
phoor genoeg om er van 2200 stekjes
te voorzien; magnesium in genoeg
zaam hoeveelheid voor het maken van
één photo; verders wat potasse ter
weerde van 30 fr. Gelukkig is de
ziel meer weerd
Waar geen echt geloove is, heerscht
bijgeloof. In Parijs betaalt men onge
veer 200.000 fr. dagelijks aan sterre-
kijkers, waarzeggers, kaartelegsters.
handenbekijkers, magnetismebeoefe-
ners en andere prullemannen.
Er zijn in die stad 34.600 waarzeg-
gers-bureelen en sommige gazetten
strijken tot 300.000 op per jaar, alleen
lijk met de aankondigingen van die
menschenfoppers
Bij Smyrne zijn er 15.386 hectaren
beplant met vijgeboomen, leverende
een 100 miljoen kilos vijgen per jaar.
Daarvan gaan er jaarlijks 2 miljoen
naar Rusland.
Overlast der programmas van de
lagere scholenVeel leerlingen weten
van alles wat en van een bepaalde zaak
weinig of niets. Het doel van 't onder
wijs moet niet zijn al de kennissen, die
ze ooit zouden kunnen noodig hebben
in het verstand der leerlingen te du
wen, maar hun geest oefenen, zooda
nig dat zij later gemakkelijk aanlee-
ren, wat hun nuttig is.
't*Is dus de kinderen leeren leeren.
Het vinden van de galvanoplastie
was een weldaad voor 'r menschdom.
Tot dan toe gebruikte men om te ver
gulden veel kwikzilver of Mercure,
hetgeen kostelijk viel en voor den
werkman zeer ongezond. Alzoo in
1837. om den koepelvormigen toren
van St Isaac, in St Petersburg. te ver
gulden. betaalde men aan den en-
Clemenceau schrijft een oorlogs
boek, om veel ingebeelde vertelseltjes
te onderdrukken. Een blad stelt de
vraag indien hij oolc vertellen zal1°)
Hoe dat Wilson, eenige weken voor
den wapenstilstand, rechtstreeks met
Berlijn handelde en zonder medewer
king der verbondenen, om het Duitsch
Reich, kost wat kost te redden
2°) Hoe het logiëgezind Italië de ver-
hondenen belette voorwaarden op te
dring, noodig voor het heil van
Europa, aan Duitschland en zijn
bondgenoot Wilson. 3°) Hoe, nadat
aan Foch verboden geweest was voor
uit te trekken in Duitschland, men
geen gevolg kon geven aan het plan
van Maarschalk Franchet d'Esperij.
namelijk van W eenen en Oostenrijk
te doen bezetten door 't leger van
't Oosten.
Gelijk de vorige jaren komen de katho
lieke scholen van stad met schitterende
uitslagen uit het eindexaam van den
4" graad ze blijven aan de spits met
hun diploma's onder al de scholen der
stad.
St Michielsschool met 12 diploma's,
St Aloysius' school met 8 en de Maria
school ook met 8. Samen dus met 28.
Het Bestuur der Harmonie heeft de eer
en het genoegen u te laten kennen dat er
besloten is geweest een uitstap te doen
op Zondag 25 Oogst aanstaande
naar DE PANNE.
De eereleden en hunne familie, de fa
milie der werkende-leden worden vrien
delijk uitgenoodigd de Harmonie te ver
gezellen.
De reis zal geschieden per tram zonder
stilhouden in de tusschenstatiën.
Vertrek uit Yper Statie om 7 u. 50.
Vertrek uit De Panne om 7 u., aan
komst te Yper om 8 u. 40.
De prijs heen en terug is vastgesteld op
10 fr.
De kaarten zijn te bekomen bij Aimé
Gruwez, Voorzitter.
De betaling geschiedt bij de inschrij
ving.
Voor de kinderen beneden de 4 jaar
kosteloos vervoer.
Voor alle ingeschrevenen znllen er zit
tende plaatsen zijn.
Voor geene redens worden kaarten te
ruggenomen.
Ter Panne zal het Concert der Harmo
nie plaats hebben van 11 1 tot 2 u.
De personen die deel maken van het
uitstapje worden vriendelijk verzocht de
Harmonie te volgen bij hare intrede ter
Panne. Het Bestuur.
ZONDAG 18 OOGST 1929 om 15 uur
Inhuldiging der Zwemplaats
en ZWEMFEEST
mei medewerking der Zwemkringen van
Brugge en St Gilles.
richtte aan de Meenenpoort, en *-s
naartoe kwamen Zijne Majesteit de j;
ning George, Zijne Hoogheid de Pr>
van Wales, Hunne Majesteit en de Kor^ jj
en de Koningin van Spanje, wier bioy fc
de Prins van Battenberg hier sneuvfj F
in October 1914, Zijne Excellentie
Eerste Minister van Engeland met v
vrouw Baldwin, Zijne Verhevenheid F.
Lord Burgemeester van Londen met y
vrouw Batho, de glorierijke verdedig,
van Yper, de Marschalken French
Douglas Haig, en menig andere burg, Z!
lijke en militaire overheden.
Vandaag is 't Gij, Zeer hooggeat
Burgemeester van Westminster die»
dappere glorierijke gesneuvelde Held
komt groeten. Ik bewonder uwegi>*>
gevoelens, en groet met U al dezen
goed en bloed voor Yper ten beste ga'
Ik hoop dat ieder voorname Engels*
man, die naar Belgie komt, naarVj
zal komen, en ons zal willen helpee
den heropbouw onzer stad, verbrijzeld
het tweegevecht van Duitschland tej
Engeland.
Yper 15-8-1929.
De Burgemeester van Yper,
H. SOBRY en C B E.
STAD YPER. -
PROGRAMMA
1. 100 m. voorgift door den Brugschen
Zwemkring Borstzwemmen.
2. 100 m. Rugzwemmen.
3. 100 m. voorgift door den Brugschen
Zwemkring snelheid.
4. 200 m. Borstzwemmen.
5. 100 m. Snelheid Bevolking.
6. 100 m. Borstzwemmen Bevolking.
7. 3x50 m. Drie Zwemwijzen.
8. Parapluwedstrijd.
9. 5x50 m. Aflossing.
10. Eierenkoers.
11. 400 m. Snelheid.
12. Gezamentlijke oefeningen.
13. Waterpolo Brugsche Zwemkring
"Nage,, St Gilles.
Tusschenin kluchtnummers over redding
Vrije ingang langs de Oosterpoort (bui
tenwandeling).
Voorbehoudene plaatsen 2 fr. ingang
F deur (Noordkant); 1 fr. ingang 2C deur
(Noordkant).
EERVOLLE BENOEMING.
Z. Eerw. Heer Kannunik Lamiroy,
Pastor-Deken van Yper, werd be- f
noemd als Hulpbisschop van Mgr
Waffelaert, Bisschop van Brugge, met i
recht van opvolging.
vraagt eene aankondiging in
Zeer hooggeachte Burgemeester
van Westminster,
Ik denk vol dankbaarheid op uw vrien
delijk onthaal te Westminster, en ik ben
gelukkig U in Yper te zien, u er hertelijk
welkom te wenschen en u de hulde aan te
bieden van mijn diepen eerbied en erken
telijkheid.
Ik was niet weerdig uw bezoek te ont
vangen, maar ik versta dat Yper voor u
en voor uw volk aantrekkingskracht be
zit Yper was Engelands slagveld tegen
Duitschland daar stroomden al de leger
benden van het Britsch Keizerrijk samen;
Yper was de geweldig beschotene stad,
waar Belgie's overrompelaar dóórwilde,
om Kales te bereiken, en Engeland,
Frankrijk en Belgie te lande en te water
te overheerschen Yper was de gevaar
lijke voorpost, waar de dapperheid der
Britten overwon en besliste over 't lot
van Europa Yper is en blijft de gewijde
grond die 't bloed dronk en de lijken be
waart van 200.000 Britsche Helden, 't is
het welbezorgd, eerbiedweerdig kerkhof
van Engeland 't is de Pelgrimsstad,
waar vaders en moeders, broeders er\zus-
ters, huisvrouwen en weezen met gebe
den, tranen en bloemen naar toe komen,
om hunne gesneuvelde Helden te veree
ren 't is de zegeplaats waar Groot
Brittanje een prachtig gedenkteeken op-
op 18 Augustus om 6 1/2 uur 's am
1. Optocht en groet.
2. Gezamentlijke vrije oefeningen v(
leerlingen.
3. Gezamentlijke toesteloefeningen a
het rek.
4. Gezamentlijke tuigoefeningen
staafstok voor leerlingen.
5. Gezamentlijke vrije oefeningen
volwassenen.
6. Gezamentlijke toesteloefeningen j
de dubbele baren.
7. Gezamentlijke tuigoefeningen
halters voor volwassenen.
8. Gezamentlijke vrije oefeningen vi
leerlingen en volwassenen.
9. Reeksen pyramieden (kleurlichten,
10. Aftocht en groet.
De gilde, gesticht ten jare 1896Ékant
zaliger Eerweerde Heer Beheyt, toen» ta
lige Principaal van 't Bisschoppelijk lp sen
legie en Eerweerde Heer Leys, leei
aldaar, onder den titel van Gilde v
O. L. Vrouw van Tuyne hebbfl
voor doel de gewezen leerlingen vanS digh
Vincentskollegie te vereenigen, om
kander tot het goed op te wekken,
alle verderf af te houden en om det
der vergaderingen in een eerlijk aan)
naam en nuttig verzet over te brengt
ten einde tot zulke verbroedering te t|
inen dat de ieden genegen zijn malkai
alle goed en ware diensten té bewij;
heeft hare Jaarlijksche AlgemeeneVi
gadering gehouden in een der zalen
Sint-Vincentskollegie op Zondag 11 Oo? Y
laatst, 2e Zondag van Tuyndag. 1
Na de Heiige Mis in St Jacobskerk
7 1/2 ure, waaronder de AlgemeeneÖ j" 1
munie, trokken een 35 tal leden oprt
het kollegie, alwaar de eetzaal, voor'
ontbijt, bereidwillig ten hunne dieffi bepl;
werd gesteld door Eerweerde Heer h op h<
rue, Principaal en Eere-Bestuurder
gilde..
Daarna werd de algemeene verg»
ring open verklaard door den heer Ju'
Antony, Hoofdman der gilde, met
dagorde
1) Verslag van Schrijver en Sctó
waarder.
2) Bespreking over den toestand
gilde.
3) Kiezing van drie raadsleden in
vanging van de Heeren J. Ante/
Hoofdman, Braem Alphonse
hem Maurice.
De verslagen van Schrijver en Sr' druk
bewaarder beurtelings afgelezen wed Vat
zonder opmerkingen goedgekeurd.
Het tweede punt van de dagorde
spreking over den toestand der
lokte een lange bespreking uit w<
verscheidene leden deel namen
voorstel de wekelijksche vergaderii
der gilde, die plaats hebben den Ms jde C
dag avond van iedere week in de loL 'sche
van den Katholieken Kring, tijd® sche
op te schorsen, werd met eene overg'1 midt
meerderheid verworpen. Burg
Nadien werd er overgegaan tot F pub]
punt, kiezing van drie raadsleden én h
Werden gekozen verklaard de Hè Ei
Julien Antony, Gerard Breyne en P;i heer
Demoor. Hall
De Heer Hoofdman, namensdei De
zenen, bedankte de leden voor dit niet
bewijs van vertrouwen en beloofde
voort te wijden tot den groei e'
bloei der gilde, in overeenstemmini
de leiding der Geestelijke Overheid
Eindelijk gaf de Heer Hoofdman
W
n s
itedi
an
D(
koor
oon
D(
D(
vroej
'het v
D<
*Wi
Ype
der
llge
eind
slag nopens de werking en gebeurtG5 en
overgekomen binst het verloopen
sprak eenige woorden van aanmoet Hen
om te volherden in het goede en dee-/
warmen oproep tot de gildeleden n'
wekelijksche vergaderingen bij te»'y
in zoo groot getal mogelijk om ai^j
verbroederen en in gedurige voeiir-
elkander te blijven.
Na een woord van dank wege';
oudste leden, stichters der gilde.
vergadering geheven met liet i:/
gebed. Een die er*'
Yelt
Ype
suc<
ge\*
ove
li
de
doo
tiaa
Eer
I