Illaairt lies
Christus- Koning
CJUeet ge coot
BEURS - BANK - WISSEL
5T Jaar. - Nummer 43.
30 Centiemen.
Katholiek Weekblad van het Arrondisseméfit Yper
Zaterdag 26 October 19»_9
0- casier)
Zeer Eerwveerde Heer Vermaut,
Pastoor-Deken van Yper.
Brussel, Gent, Antwerpen, Kortrijk, Brugge, Oostende,
Thielt, Iseghem, Lichtervelde, Poperinghe, Wervik,
Komen, Yper
Voorwaarden voor de Zicht-en Termijnrekeningen
Zicht alle dagen beschikbaar 3
Rente betaalbaar met zesmaandelijksche Koepons.
J
Den Heer Senator G. BRUNEEL
DE MONTPELLIER, zal gedurende
de afwezigheid van den Heer Volks
vertegenwoordiger Dr Brutsaert, op
ln en 3n Zaterdag van elk maand,
zitdag houden in den Katholieken
Kring, telkens van 9 tot 12 ure.
ABOXNEMEXTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 £r. 3 maanden 5 £r.
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel.
ABOXNEMEXT VOOR 'T BUITENLAXD
25 frank. Op het Opstelt u-cel alleen te vragen.
BEHEER EX OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YJ>ER
Postcheckrekening 40.201
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen; zijn
van 11 tot 16 uur.
Deze titel is even-veel-zeggend als
Oiristus-Onze-Hëer.
De Tweede Persoon der H. Drievul
digheid, God van in alle eeuwen, is
Mensch sedert 1929 jaar.
Als Mensch heeft Hij geleden geheel
zijn leven lang, aan armoede en verdriet,
maar op den dag van zijn lijden, pijnen
die nooit mensch verdragen heeft. Omdat
Hij als Mensch boette voor de menschen
zijne broeders, daarom verwierf Hij een
drievoudig voorrecht.
Als Mensch mag Hij zijne broeders
Heiligen, over hen Regeeren, hen
eens daags OordaaSsn. Hij heiligt ze
door de Sakrabienten, die Hij instelde en
aan zijne Kerk toevertrouwde Hij re
geert over hen, door zijnen plaatsvervan
gerden Paus van Rome Hij zal iedereen
van ons oordeelen, een eerste maal aan-
i stands na den dood, een tweede maal op
Ihet laatst oordeel.
In Amiens vereert men sedert eeuwen
een vermaard Christus-Beeld, ingevoerd
uit liet Oosten en gekend onder den naam
van Saint-Sauvs d. i. Heilige Zalig
maker.
Christus O. H. is er door voorgesteld,
hangende aan het Kruis, maar gekleed
met een Koninklijk Kleed en dragende
j niet een doornen- maar eene Koninklijke-
Kroon. Dat beeld geeft bijgevolg dit ge
dacht weerStervende op het Kruis werd
de Zaligmaker als mensch, onze Koning.
In Gheluwe, het Heilig Herten-Beeld
dat men dees jaar inhuldigde, stelt den
Zaligmaker rechts taande voor,om vattende
met den linker arm het Kruis, dat nevens
Hem staat en zegenende met de rechter
hand. Eene Koninklijke Kroon draagt Hij
op het hoofdzijn vlammend Hert is
zichtbaar "en boven zijn priesterlijk ge
waad draagt hij de priesterlijke stool.
Welke schoone gedachten geeft dat Beeld
weer! De grenslooze liefde des Heeren,
verzinnebeeld door 't vlammend Hert,
deed Hem sterven op het Kruis. Stervende
op het Kruis was Christus priester, offe
rende het sacrificie van de nieuwe-wet
en dit doende boette Hij voor de men
schen en werd hun Koning.
dokter in de godgeleerdheid
Zondag e. k. is het de dag, waarop
eer Eerweerde Heer Vermaut zijne
leehtige intrede doet in onze stad en
voor goed zijn verblijf onder ons vestigt.
Hij weze welkom en wij danken zijne
Hoogweerdigheid Monseigneur de Bis
schop van Brugge, omdat Hij ons als
opvolger van den betreurden Monseig-
•"«e-ir Lamiroy een priester zendt, die in
pijne vorige loopbaan overal zoo gepre-
n werd, om zijne wijsheid, goedheid
cn werkzaamheid.
Gedurende den oorlog Z. E. Heer De-
baere pleegde heldendaden onder de bur
gerij in onze stad en bezorgde op vader
de wijze Belgische weezen, in Frank
rijk opgenomen... Monseigneur Lami-
v. bestuurder in Leuven, kwam veel
plrrchtelingen terhulpe en schonk zijnherte
zijne zorgen aan menigvuldige zieken
van een ge-inproviseerd hospitaal...
Z. E. Heer Vermaut, verbannen in
O'JÜscSiland, was er gekend als een
'overjaagde priester, die bij de weg-ge-
Vr,crden, op hunne schrik kei ij ken lijdens-
Ve?door de duitsche kampen, zoo veel
Ued wist te stichten en zoo vee! smerten,
r<i: Ziel en lichaam, wist te lenigen.
Om aan de lezers van 't Ypersche
Volk een gedacht te geven van deze
laatste oorlogs-figuur, onzen nieuwen
Pastoor-Deken, ziehier eenige bijzonder
heden, nopens het huldebetoon, ter zijner
eer in Brugge gehouden, ten jare 1924.
Talrijk waren de betoogers opgeko
men uit alle hoeken van 't land, zoo
Walen als Vlamingen,... van alle klassen
der samenleving, van alle gezindheden
maar met hetzelfde doelUit den grond
des herten hulde brengen aan dezen, die
hun gedurende hun zwaar ballingschap
met onbegrensde liefde ter zijde stond,
hen ophielp, hun hoop en moed bij
bracht... Na de mis... rond den middag
had in de groote feestzaal der Parijs-
sche Halle eene grootsche en zielroe
rende betooging plaats... Van't begin tot
het einde was iedereen aangedaan door
alles wat men hoorde door al die woor
den, komende van doorgoede herten, die
kwamen zeggen wat zij den held van den
dag, den E. H. Vermaut, verschuldigd
zijn. Geen officieel apparaat, geen plech
tige toebereidselen Neen Eenvoudig
weg... en hoeveel tranen hebben wij daar
zien opwellen, zelfs bij dezen, die door
hun ambt zich eerst en vooral sterk too-
nen tegen alle gemoedelijke gelegen
heden.
Onder het spelen der Brabangonne en
de levendige toejuichingen deed E. H.
Vermaut zijne intrede. Onmiddelijk nam
de heer Minister Baron Ruzette het
woord. O, m. zegde hij
Mijnheeren,
En nu, vrienden, laat ons den
priester groeten die, tijdens den storm,
zich er op toelegde om zooveel wonden
te heelen en zooveel zielen herop te beu
ren... Zonder onderscheid van meening
of van overtuiging eerde, en pree.s ieder
een in U, Eerweerde den onberispelijken,
vromen en geleerden Priester wiens rui
me levensopvatting iedereen verdraag
zaam en behulpzaam bleek.
Wanneer dan ook de oorlog op het
land neerzonk, zaagt gij onmiddelijk
uwe taak afgeteekend gij zoudt tallooze
onheilen verzachten, welke hij ging
stichten.
In de eerste dagen reeds van Augustus
1914 waart gij aan't werk om eerst de
van-de-zeekust uitgedreven Duitschers te
troosten en te helpen. De taak voorzeker
moest U hard vallen Uw streven wekte
zelfs opspraak Uw kristelijke liefde had
U echter uw plicht voorgeschreven de
ware liefde kent slechts ongelukkigen. En
de opspraak bedaarde, want men kon
aan uw vaderlandsliefde niet twijfelen.
Overigens mocht gij weldra uwe zorgen
wijden aan onze krijgs- en burgerlijke
gevangenen, die alras onze gevangenissen
kwamen vervullen en aan zooveel brug-
sche gezinnen den troost verschaffen
nieuws te ontvangen van hunne beminde
soldaten.
Helaasuw vaderlandsliefde wekte
argwaan bij onze tijdelijke verdrukkers.
Uw liefde jegens de hunnen niet indach
tig, vonden zij uwen ijver overdreven.
Uw Samaritanerswerk werd met ondank
baarheid betaald en onze vijanden
brachten U naar Duitschland over.
Zij vermochten het echter U op te
sluiten, U naar hunne gevangenkampen
te slepen, uw apostolaat konden zij niet
hinderen. Daar nog was er, voor een
priester zooals gij, een uitgebreide taak
te vervullen onder deze menschen, welke
door de lange/droeve gevangenis-jaren
aan gemoedsbedrukking overgeleverd
bleven.
Daar ook hebt ge met grenslooze edel
moedigheid de onheilen verzacht, de
tranen gedroogd, zielen en lichamen ver
zorgd en verlicht.
Gij waart de goede Herder der Kam
pen. Uw ijver wekte de bewondering op I
van allen en ook deze der antiklerikalen
en meer dan een onder hen legde de ge
tuigenis af, welke gewoonlijk in hunnen
mond de grootste lof beteekent, die een
priester van hen kan verwachten «Ah,
mochten alle pastoors dezen pastoor ge
lijken.
Eerwaarde Heer Vermaut, in naam van
het Staatsbestuur, in naam van dezen die
hier tegenwoordig zijn, in naam van uwe
medeburgers, ik zeg U Gij hebt wel uwj
plicht gedaan. Gij hebt tegenover den
vijand eer aangedaan aan onze Belgische
Geestelijkheid, aan ons Bisdom, aan de
H. Kerk. Gij zijt een groot Vaderlander
en een ware priester van Jesus-Christus.
Aanveerd de getuigenis onzer bewon
dering en onzer dankbaarheid.
Uit de redevoering van M. Louis Bau-
weraerts, voorzitter van het uitvoerend
Comiteit der feesten
De diensten door U bewezen in het
hospitaal aan onze zieke makkers zijn
onberekenbaar.
De brieven ons van alle kanten van
België, door vooraanstaande Bannelingen
toegezonden en waarin de eenen al meer
dan de anderen hunne bewondering en
vereering uit drukken voor dien bra
ven goeden man, bewijzen ons
eens te meer hoe Gij door hen bewonderd
en vereerd werdt en hoe die Edelen en
Grooten uw omgang zochten.
Maar... zoon eener brave Vlaamsche
Moeder, kendet hij zoo goed het karakter
van onze buitenlieden en werkmen-
schen... en daarvoor moeten wij, West-
Vlamingen, U bijzonderlijk hulde bren
gen, dat Gij, ontwikkeld man, omringd
door al die vooraanstaande Heeren, U
niet geschaamd hebt in uw volk, waaruit
gij voortspruit dat gij ze getroost, ge
holpen, gesteund, gered hebt, ja gered
van den dood en gered van in een oogen-
blik van verlatenheid, van moedeloosheid
te aanveerden voor den vijand tegen hun
Vaderland te werken.
Zoo ik heden dat geluk, die eer heb U
te mogen feesten in name van al onze
lijdens-broeders, vergeet dan niet dat ik
dat geluk aan U te danken heb, want
velen hier tegenwoordig kunnen getuigen,
dat zonder uw hulp, ik ginder zou begra
ven en vergeten liggen.
Aanveerd dus, Beste Vriend, uit mijne
handen, als blijk onzer hulde, uw
portret...
Op dit oogenblik valt het doek van voor
het portret van E. H. Vermaut... 't Herte
vol vliegt M. Bauweraerts aan den hals
van den zoo verdienstelijken Priester en
omhelst Hem gulhertig. Heel de zaal
barstin daverende toejuichingen los, ter
wij! de Brabangonne opnieuw aangehe
ven wordt.
Nam ook het woord, Kapitein Lerouge.
van het fransch leger, om de gevoelens
zijner persoonlijke erkentenis uit te druk
ken Indien ik hier nog ben zegde
hij, het is dank aan E. H. Vermaut.»
De Kapitein wil voortspreken, maar hij
moet het opgeven, zoo zeer is hij aange
daan. De tranen wellen op en 't is nog
slechts met moeite dat hij kan uitroepen
Leve E. H. VermautLeve de Koning
Leve het edele België
Der zijn er die een oplossing van het
Vlaamsch vraagstuk verwachten van de
bestuurlijke scheiding.
Geen twijfel of dat kan veel bijbrengen
om aan 't Vlaamsch eenen naam te geven
en een behoorlijke plaats 't kan bijzon
derlijk vee! bijbrengen om ons recht recht
te maken. Maar die dat als de tooverroe-
de aanschouwen die in Belgie en zelfs in
't Vlaamsche Land alles naar wensch zal
doen draaien en keeren, zijn deerlijk mis.
Het fransch bestuur in Belgie heeft de
macht niet gehad het Vlaamsch geheel te
verdrijven een vlaamsch bestuur zal
ook de macht niet hebben het Vlaamsch
geheel op te helpen.
Wat zijn wetten zonder zeden
De knoop van geheel het Vlaamsch
vraagstuk ligt in 't volk zelf.Daar is 't dat
de hond gebonden is
Geen een bestuur kan het houden te
gen de sterke wil van een bewust en een
beslist volk de weerstand breekt het
glas
Geen een bestuur ook kan vooruit, zelfs
het beste zonder de hulp van een bewust
en beslist volk. Die dat niet heeft als
grondvest, steunt op een glazen krikke.
In 't volk ligt de macht.
Wij moeten dus van ons volk een over
tuigd Vlaamsch volk maken een volk
vlaamsch van hert, vlaamsch van ziel,
vlaamsch van wil, vlaamsch van werk
een rassig vlaamsche volk Ons volk is
niet Vlaamsch gelijk de Duitscher.Duitsch
is of de Franschman, Fransch het
heeft de rasfierheid niet
Ons volk houdt wel aan zijne streke en
verhuist maar uit nood of uit plichtdoch
't en is niet uit hertelijke genegenheid
AANKONDIGINGEN Prijs bij
Alie Aankondigingen moeten tegen
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten
WOENSDAG avond.
overeenkomst,
den WOENSDAG
laatste tegen den
HANDELAARS
vraagt eene aankondiging in
«HET YPERSCHE VOLK
rtoe noch uit verkleefdheid Het is niet
Ömdat het daar zijn leven vond of daar
iijn wiege stond omdat het daar het
vlaamsche leven voeltNeen, 't en is
Óiaar omdat daar zijn leefte ligt, zijn be
staan, zijn huis en zijn kerk
Ons volk houdt ook aan zijn gewoon
ten en*aan zijn gep'ogendheden, aan zijn
gebruiken en aan zijn zeden, maar het is
Biet omdat het een zalig midden is van
vlaamsche herten en zielenleven, neen,
't en is maar uit traditie
Het spreekt zijn taal maar 't en is niet
omdat hij in die taal de echte en natuurlij
ke uitdrukking vindt van zijn gevoelens,
de weerspiegeling van zijn heit en zielele-
ven, de zang van zijn vlaamsch gemoed
en geweten, neen, het is enkel omdat hij
het alzoo gehoord en nagezeid heeft en in
de onmogelijkheid is anders aan zijn ge
dachten lucht te geven.
Wat zoeken de ouders in de opvoeding
hunner kinders en waartoe zenden zij ze
naar scholen of pensionnaten Is het om
dieper kennis te hebben in hunne taal
Om sterker opvoeding te hebben in hun
vlaamschen aard, om grondiger princie
pen te hebben in hun eenvoudig maar
overtuigd katholiek geloof en in hunne
vlaamsche reine zeden Neen.
Laat twee moeders hunne kleinste kin
ders naar school zenden en 't eene
komt weer en zegt schoon en godvruchtig
als overtuigd zijn Wees Gegroet in
't Vlaamsch en 't andere zegt al snabbe-
len en halfgebroken zijn «Jev^ussalue
in 't Fransch. Over welk kind is het dat
moeder zal pronken en verheugd zijn Is
het over dat kind dat zoo schoon, zoo
zuiver, zoo innig, zoo godvruchtiglijk zijn
vlaamsche Wees Gegroet zegt of is het
over dat kind dat zijn fransche Je vous
salue hakkelt
Daaraan ziet ge de ziel van ons volk
Laat een burgerskind wederkeeren uit
het pensionnaat, deftig en stil.loofsch en
edel vlaamsch sprekende en een ander
vol fransche komplimentjes en mamertjes
in welk kind zal moeder het meest
glorie vinden
Dat is ons volk
't Gaat zoo ver dat de ouders met het
het meeste gemak, ja zelfs met voldoening
willen dat hunne kinders onder hunne
oogen en tegen hen een taal spreken
waarvan ze geen enkel woord verstaan en
waardoor het rood over hunne kaken
komt.
Wij hebben gestichten waarvan d
jonge dochters fransch leeren en kennen
ten minste zoo wel als in de beste pen
sionnaten... maar daarnevens en vooral
een deugdelijke Vlaamsche opvoeding ge
nieten die ze doen Vlaanderen eeren en
beminnen en 't Vlaamsche leven achten
en waardeeren.
Is het in die gestichten dat de Vlaam
sche ouders hunne kinderen zenden?...
't Is dat wat moet veranderen Daarin
heeft het volk zelf en vooral de hoogere
standen en den edeldom een verhevene en
edele taak te vervullen. Zij hebben den
tijd, de bekwaamheid en de machtHet
water vloeit van 't zelfs van de bergen
omleeg... Zoo ook de geest van een volk.
Moesten alie welhebbende burgers,
alle leidende klassen en ook godsdiensti
ge edeldom, door liefde gedreven, met
kracht en daarin meewerken, hoe
zouden ze een schoon vlaamsch volk we
ten te maken De stof is er, de bewerkers
ontbreken.
De voorwaarden om daartoe te geraken
zijn de achting en de genegenheid voor
de taak de eenheid van werking, het
misprijzen van den edelen praal en het
godsdienstig gevoelen dat als een ciment
alles 't hoop houdt en standvastig.
I. Achting en liefde voor de taal.
Het Vlaamsch is een volle beschaafde
taal bekwaam om alle gedachten en voor
werpen van welkdanigen aard of gelijk
vak, 't zij stoffelijk, 't zij geestelijk weder
te geven en uit te drukken.
Het is een plooibare en welluidende
taal, die eene kracht van sierlijkheid van
wendingen en schakeeringen heeft zooals
weinige talen.
Het is de echte en rechte uitdrukking
van ons wezen, van onze streek, van on
zen aard, van ons geloof, doorspekt en
doorweven van kristen spreuken en zede-
lessen van vergelijkingen en beelden die
als zilveren en gouden draden door ge
heel het geweefsel der taal loopen.
Het is de naaste weg naar ware weten
schap en talenkennis. Daarvan moet ons
volk overtuigd zijn.
II. De eenheid van werking.
Door overeenkomst groeien de minste
zaken door oneenigheid vallen de-sterk
ste. Eenheid dus moet er zijn ia wilien en
werken en streven. Het vlaamlfh gehe
len moet in de ziel geprint zijn \attitit de
scholen, in de vergaderingen, door schrij
ven en spreken, door pogen en handelen.
Zijn streven moet ondersteund zijn door
alle standen en rangen en volk
Vooruitstrevers mogen en moeten er
zijn. 't Zijn éclaireurs en voorposten van
't leger die inlichten en de weg banen
en ook somtijds de eerste kogels krijgen.
Dat was het edele werk van het jonge
lingschap der Vlaamsche beweging.
Maar jammer genoeg.de nijd en bitte
re last is in de ziel gekomen van velen en
een deel in plaats van te beslister vooruit
te streven hebben volte face gedaan
en het leger der Vlamingen beschoten. Al
wat hun naam en kant niet droeg was
bastaard, nieweerd en slippedrager.
Vooral door schimp- en lastertaal trach
ten zij de hoofden te treffen.
Dat was het laag en droevig werk van
dezen die zich Nationalisten noemen...
Verraderswerk dat ongelukkiglijk op deze
aarde alle groot en verheven taak moet
ontmoeten en in plaats van bewondering
te verwekken, doet afkeer ontstaan en
spijtHeere, wat waart gij over 5, 10, 20
jaarLedigheid past u meer dan ver
waande woede en trots.
Wie heeft de eerste hitte van den strijd
gedregen wie heeft door hard labeur den
steenigen grond met den ploeg door
boord wie heeft de vaan van' 't Vlaamsch
hoog opgehouden... wanneer nog spot en
schimp hunne pogingen begroetten wie
heeft de grond bewrocht in 't zweet huns
aanschijns 't Zijn de NatfotitTlfSte'ti niet
die nog maar aan de jaren van verstand
gekomen zijn... maar de oude sjouwers
die taai als ossen vrochten stil en sterk
En nu dat alles gereed ligt, zij, zoo on
bezonnen als hoogmoedig, die reeds drie,
vier keeren van gedacht en doel veran
derd hebben, willen de palm strijken en
't pluimtje op hun hoofd steken
Onwijs is die handeling en die ver
deeldheid Eendracht maakt macht.
Dat brengt naar zege.
3. Misprijzen van ijdel praal.
De ware vlaamsche ziel is ernstig en
zedig. Zij stelt de weerde van den mensch
in de edelheid van 't gemoed en de groot
moedigheid van het werken en streven,
maar niet in die kale en onkristene doe
ning van die vlinders, die meenen hun
zeiven groot te maken rond het laag mis
prijzen van de taal hunner moeder en de
weerde van 't leven stellen in 't naapen
van vreemde klank en blaai
De taainavorschers hebben over hen
een woord gesproken dat brandt: Sno
bisme dat is vertoon van geleende
pracht; sine nobilitate, zonder eenige
schoonheid en edelheid
4. Het godsdienstig gevoelen.
De godsdienst geeft de klaarheid van
wetenis en de kracht van willen.
Willen wij goed en standvas ige Vla
mingen maken, vormen wij ze godsdien
stig. Wilt ge ze trots en onhandelbaar
krijgen steelt hun godsdienst
De Vlaming, uiteraard een mensch van
geloof, is ook een mensch van eenvou
dige onderworpenheid en gehoorzaam
heid onderworpen aan God in zijn ver
liezen en ongelukken 't is Gods wil,
God zij gezegend. Onderworpen aan
de H. Kerk en aan alle geestelijke Over
heid, daarvan getuigen al de eeuwen van
zijn bestaan. De Vlaming heeft altijd in
de Paus de hoogverhevene en hoogvereer
de plaatsvervanger van Kristus gezien en
erkend en in den Bisschop, deze van God
aangesteld om de Kerk te bestieren. Hun
woord was heilig, hun bevel was wet.
Dat moet bewaard blijven en daarom
met geen groote strengheid genoeg kan
men de handeling laken en afkeuren van
de Vlaamsche Katholieke Nationalisten,
die het gezag hunner geestelijke overhe
den, liefst en vooral in een kristen en
godsdienstig volk, ondermijnen en te loor
brengen... Rechtzinnig en in der waar
heid gesproken, ik weet niet wat er mis
dadiger is dan een godsdienstig, braaf en
kristelijk volk leeren de bevelen van zijne
onmiddelijke overheid door God aange
steld, op den keper te brengen, hekelen,
verachten en onder den voet trappelen
met list en looze taal. Dat is 't gezag
ondermijnen, de gehoorzaamheid uit het
herle rukken en dat moet eindigen met
het geloof stillekens aan te doen verflau
wen en weg te werpen.
Die menschen dragen voor God en voor
de geschiedenis eene verantwoordelijk
heid die groot en schrikkelijk is en die ze
voorzeker wanneer zij het in 't diepste
hunner ziet zullen overpeizen, veel angst
zal ingeven.
Wat als thee uit Chinaverzonden wordt
is niet altijd eerste kwaliteit. Naar Rus
land b. v. zenden ze thee-brieken ge
maakt met gestampten afval van thee
bladeren, thee-stokken, andere bladeren
en ossenbloed. Naar Europa komt ook
eene soorte thee, gemaakt met wilgen-,
olmen-, esschen- en pruimboombladeren
waar onder uitwerpsels van zijde-wormen
gemengeld zijn dit laatste om schoon
kleur te geven aan 't afkooksel.
Karei weet ge dat het woord Menu,
in 't vlaamsch vertaald door spijskaart,
ook vlaamsch is Niet mogelijk. Ja
wel, 't is immers eene samentrekking van
Wat eet men-nu.
Joseph Adfeed, Engelschman, is spe
cialist-in het photographieeren van die
ren. Eene vliegende bie heeft hij gekijkt
in het vijfduizendste van eene seconde,
bij middel vaneenmagnesiums-weerlicht.
Voor uwe Geldplaatsingen wendt U in volle vertrouwen tot de
Bijbank: YPEB, Groote Markt, 9. - Tel. 304-334
Filiaal der Groep Handelsbank - Fonds?nbank - Noordstar.
Kapitaal-Concentraties 300 Milüoen.
Agentschappen in al de bijzonderste Gemeenten van West-Vlaanderen.
Veertiendaagsche Rekening 4.75
Spaarkas Zicht5
Kasbons aan toonder op 3 maanden (vooraf betaalb.) 4 °/P netto
6 maanden id. 4.50% netto
I jaar (id. 5 netto
OBLIGATIEN op 5 JAAR aan drager 6 0 0 NETTO.