I Crédit Anversoisl I" Soldatenleven Het Familiehoekje s ALLERLEI Ypersche Kroniek. J Ketter Luther was een afvallige monnik, die 't protestantisme verwekte... huwde en eene familie stichtte. In de Vereenigde Staten zijn er minstens 20 familien, die den naam Luther dragen, en allen zijn katholiek. In Baltimore is onlangs een Luther gestorven, recht- streeksche afstammeling van den vader van het protestantisme. Op zijn uitvaart werd de mis gecelebreerd door zijn zoon, pater-benedictijn van Balmoral. Op dien dienst werd er veel gebeden, ter herstel ling van 't kwaad, gedaan door den afvelligen voorouder. r N. V. Dixmudestraat, 18, YPER Belgie's schulden Middenprijzen en indexcijfer CAISSE COMMERCIALS - - DE ROULERS - - 13, Hond straat, 13 DIENST SPAARKAS Rechterlijke Kronisk Ter herinnering i S g Kerkelijk Nieuws Gemeenteraad. Sterfgeval. Eerlijke daad if- In destreek Elpenbeen-kust Co te d'I-voire heeft men, in 1928, meer dan lOO.OOO apen gedood en hunne vellen moeten dienen als foutruren voor onze Mamzelles De vuurberg Pélé. op de .Marti nique, in Amerika is in volle werking. Wolken warm assche worden gespogen tot op 3 a 4000 meters hoogte en waar ze nedervallen is het stikkend warm. Men vreest dat daarop volgen zullen 6troomen van gloeiende lava, die alles vernielen wat ze tegenkomen en die alles wat niet branden kan in een rotseduux graf om knellen. Tot 1902, meende men dat die berg een uitgedoofde vuurberg was, maar hij was alleenlijk toegewelfd. En in 1902 de in wendige drukking der gassen, door den vuurpoel voortgebracht, was krachtig genoeg geworden, om dat eeuwenoud gewelf in te duwen. Alles sprong in stuk ken en oogenblikkiglijk werden zooveel assche en gassen en lava uitgeworpen, dat geheel de streek in eene ware bel herschapen stond en dat er honderden en honderden menschen het leven in scho ten. In Wallonië wonen er 300.000 Vla mingen en die onder elkander ver broederen. Wat er te lezen staat op eene uitnoodiging tot een feestavond in La Louvière Broederbond der Vlamin gen. Wij hebben de eer u uit te noodi- geii op den Vlaamschen Tooveravond met den beroemden Goochelaar Carlo, op Zondag 24 November, te 4 y» u., inde feestzaal, Rue Waucquez. Wij doen u opmerken dat alles uitsluitend in 't Vlaamsch zal geschieden... Schoone tus- schennummersdoor onze beste zangers... enz. i. P óp eene kostschool was er maande- lijksch verlofdag geweest en bij het we- derkeeren pochten eenige jonge studen ten, met wat ze te huis geëten hadden Kastanjen, zegde er een appels en peren, beweerde een tweede saucissen en kool gebraden van 't geslachte zwijn, voegde er een derde bij. Een dobbel jongen, wat hoog in zijn wapens, wilde geen bij zonderheden aanhalen en zegde, zoo wat op geheimzinnigen toon En ik, ik heb goed geëten Wat viel hem een toekomende wijsgeer in de rede, die reeds gewend was van de verschillige beteeke- nissen van één zelfde woord samen te be schouwen, wat, gij hebt goed geëten en hij steunde op goed dan ben ik benieuwd of gij morgen geen slunsen zult K r v Dennert, duitsche geleerde heeft opge speurd, welke de godsdienstige meening was van 300 der grootste geleerden in natuurwetenschappen, van af de XV* eeuw tot op onze dagen. Hij meldt er 38, wier opinië hij niet heeft kunnen achterhalen 20 slechts, die on verschillig waren of vrijdenkers en 242, die duidelijk en opentlijk geloovigen wa ren dus eene verhouding van 6 on verschilligen en 82 geloovigen. Zeg nog dat Geloove en Wetenschap niet kunnen samengaan BANK BEURS WISSEL' IN' DE KAZERNE™ DAAR ZIJN WIJ NIET GEERNE1.. Op zekeren dag. kwam er bij mij een be richt toe, van hooger hand: Gij zijt be stemd om zooveel maanden legerdienst te doen, in die gamizoenstadDat beteekent, voor een tijd vaarwel zeggen aan alle bur gerlijke bezigheden en naar de kazerne trek ken!... Kazerne!.. Het hooren alleen van dit woord doet brave moeders beven, en verwekt in den geest, van den toekomenden soldaat, allerlei talereelen van ruwheid, kwelling en mishandelingen. Oudere makkers, die hun legerdienst achter den rug hebben, vertelden hem vroeger over dien triestigen troep, die goeie troepsoep, het flauw gehalte der troe penkamers; en zoo nam hij kennis, met de ellenden van het soldatenleven. Niet ten onrechte jongen, hebt ge schrik van uw soldatendienstDoch bedenk ook, dat ge man zijt! En dat ge mannenmoed en mannenfierheid genoeg moet hebben, om on verlegen en wilskrachtig, de legerkrisis door te maken. De troepkwestie moet ook niet overdreven worden; want de ondervinding heeft mij geleerd, en veel ernstige jongens met mij, uit mijn compagnie kunnen het getuigen, dat ieder soldaat met wat goeden wil, gehoorzaamheid en beleefdheid, zijn le gerdienst kan uitdoen, zonder één enkele straf op te loopen. Daarbij we staan hier voor een verplich ting, waaraan niemand, die onder de leger- wet valt, kan ontkomen! Het is dus een algemeene plicht, om in geval van nieuwe bedreiging, laten we hopen van niet den dierbaren vadergrond, dapper te kun nen verdedigen; te strijden om de bevrij ding van altaar en haardsteê; te zorgen voor de veilige rust en vrijheid van onze wakkere strijdbroeders, die ons in den kamp zijn voorgegaan. Het is nu eenmaal een voldongen feit, dat leger en soldaten, een droeve noodzakelijk heid geworden is, in ons klein land. Hier doet zich onwillekeurig den nood gevoelen, voor een stoffelijk en zedelijk sterk leger. Doch de goede kant van het leger en de lichtzijde van het militair leven, is over het algemeen niet schitterend. In en rond de kazerne ligt een groot arbeidsveld, voor de veredeling en de verzedelijking onzer Vlaam sche volksjongens! Bemerk wel, dat ik hier de militaire opleidingsmethode der soldaten .buiten rekening stel en dat we alleenlijk maar een blik zullen werpen op het zedelijk peil der kazerne. Maar om de zaken vlakaf te zeggen, de onzedelijkheid wordt daar in de hand gewerkt, bij gebrek aan opvoedkun dige waarde der opleiding; ze spruit nog voort uit een tekort aan deftigheid bij de militairen en toezicht vanwege de opleiders. In deze bijdrage, wil ik een hoekje van den sluier oplichten, die de levensgeheimen en de sluwe onzedelijkheid van het kazernegedoe, heimelijk wil verbergen. Een ongezonde levensatmosfeer zweeft bo ven en rond de kazerne, waar ruwheid en allerlei ongezonde gesprekken en indrukken, hoogtij vieren. De hoogere gevoelens en het begrip van menschelijke waardigheid zijn uit veel harten en zielen gebannen. Zooveel ruwe monden werpen hun diep gaande bedorvenheid in groote gulpen uit; die gemeene menschen gaan fier op zuip- en braspartijen, en dierlijke buitensporigheden zijn er de bekroning van. En dan dat min achtend bespotten der Vlaamsche deugd, en heel dien ziekelijk aangetasten kazernegeest! Zonder overdrijving zeg ik U, dat de gevaren in de kazerne groot en talrijk zijn. Er is gevaar voor vermindering, soms totale ver dwijning uwer christene levensopvatting. Ja, daar valt veel jeugdidealisme weg bij een intellectueel, en zijn dróomen voor een godsdienstig beter, en zedelijk schooner Vlaanderen, verzwinden in den niet, als een rookwolk bij het pijnlijk ondervinden van zoo'n werkelijkheid. Zijn de kazerneinvloeden dan zoo sterk en zijn de gevaren voor de zedelijkheid dan zoo groot? Ik antwoord stellig: ja! En vooreerst, tal van slechte prenten, voor al die Pransche revue's, die vrij en vrank hun dagelijksche intrede doen in de kazerne, zijn een echte plaag bij den troep. De groote durvers en luidsprekers, in slechten zin, too- nen dan die vuiligheid aan simpele makkers, uit dezelfde kamer en geven er ongevraagd uitleg en toelichting van. De kamers van sommige onderofficieren zijn versierd, met vuiligheid allerhande, dè&r moeien soms mannen, voor den dienst, verschijnen en zijn dus willens nillens verplicht die te zien. Zoo wordt bedekt of onbedekt het kwaad aange moedigd. In de meeste legerdiensten worden ook veel vrije uurtjes in verveling en vadsigheid op den stroozak doorgebracht. Daar wordt door de besten al eens naar een boek gegre pen. Er bestaat immers in ieder kazerne een militaire boekerij, kosteloos ter beschikking gesteld van de soldaten. Doch die bevat veelal, goed en slecht rijp en groen. Hier moeten velen oppassen en niet te gauw den Evangelie van - den 2 Zondag van den Advent. Joannes nu. in de gevangenis, de werken van Christus vernomen heb bende, zendt twee zijner discipelen en zegt tot HemZijt Gij deze die komen zal of verwachten wij eenen anderen En Jesus antwoordt en zegt tot hen: Gaat en verkondigt aan Joannes wat gij gehoord en gezien hebtblinden zien, kreupelen gaan, melaatschen worden gereinigd, dooven hooren. dooden verrijzen, aan armen wordt het Evangelie verkondigd, en zalig is hij. die aan mij niet verergerd is. Toen nu dezen henen gegaan waren, begon Jezus aan de scharen te zeggen aangaande Joannes; Om wat te zien zijt gij naar de Woestijn gegaan Een riet dat door de wind bewogen wordt Nogmaals, om wat te zien zijt gij ge gaan? Een mensch met zachte kleede- rén gekleed? Zie, de zachte kleederen dragen zij in de huizen der koningen. Om wat te zien zijt ge gegaan? Een profeet? Ja, en 'k zeg u. meer dan een profeet! want deze is het waarvan ge schreven staatZie, ik zend u mijnen engel voren, die vóór u uwen weg zal bereiden Voorwaar, ik zeg uEr is onder de geborenen der vrouwen geen grooter opgestaan dan Joannes de Dooper doch de kleinste in het rijk der Heme len is grooter dan Hij. Matth. II, 2-11. .•fVeel is er in dit Evangelie te be merken en te leeren. Op een punt nog- thans willen wij de aandacht roepen het bewijs van Jezus' Godheid en Zen- ding. Isaïas had de komst van den Mes sias voorspeld en had als kenmerk van de Verwachte der Natiën gegeven dat Hij God is en wonderen zal doen '«God zelf zal komen, voorzeide hij, en zal u verlossen!... dan zullen blin den zien, de ooren der dooven open gaan. zal de lamme opspringen als een hinde en de tong der stomme ontbon den worden... De geest des Heeren is over mij... De Heer heeft mij gezalfd (d. i. aangesteldom den zachtmoedi- #gén'en armen te prediken.» (Isaïas 36. 4; en 61, 1.) Dat was een wonderbare en 'gahsch buitengewone voorzegging zoodanig buiten de gedachte van den mensch dat zij maar door God kon inge geven zijn. Jezus toont hoe dat in Hem verv e zentlijkt is: «Gaat, zegt Hij, en ver- kondigt wat gij gehoord en gezien hebt: blinden zien. kreupelen gaan melaatschen worden gereinigd, doo ven hooren. dooden verrijzen, aan ar men wordt het Evangelie verkondigd Dus. Hij is wel de Verwachte voor zeid «n óok God. Wie trouwens, kan die wonderwer ken doen Deze die meester is over ziekte en dood... en .wie is meester? God alleen. Ons Raadsel. N'en boom zonder takken ken. dat ze zedelijk sterk genoeg zijn, om zoo'n kost te verteren. Mijn persoonlijke ondervinding heeft ook geleerd, dat soldaten vooral de meer ont wikkelden gaarne redekavelen in de chambrée of elders. In die gegeerde ge sprekken hoort men dan valsche volksfiloso- fie bij de vleet. Het gaat natuurlijk over priesters, politiek, trouwen, kinders en wat weet ik nog al. Vooral bij de gestudeerden die in het keurpeleton ingelijfd zijn, worden vaak diepere discussies gevoerd, over ge loofszaken en zedenkwesties. De jammer lijke zaak hierin is dezedat die praatjes in plaats van ontwikkelend in te werken en meer kennis te geven, altijd op erg aange- branden hutsepot uitloopen. Als zulke dingen te verre gaan, heeft de belanghebbende recht tot ingrijpen. Zoo is het gebeurd, dat op zekeren een jongen uit mijn regiment, gekwetst in zijn gedacht en lastig gevallen op dat gebied, zijn heer kom- mandant ging vinden en klacht indiende. Hij werd aanhoord en de aangeklaagde streng gestraft. Want bedenk wel, dat het militair reglement over Tucht in Inwen- digen dienst wil, dat elkeen gerust gelaten worde, omtrent zijn godsdienstige overtui ging en politieke meening. Als er eens meer durvers, voor het goede, zuilen gevonden worden in de kazerne; jon gelingen met wilskracht en plichtbesef; mannen met een tong in den mond en durf in het hart, dan eerst zal de overmoed, der onbeschaamde zedeloosheid gebroken wor den! Nu begrijpt ge misschien wat beter de betiteling mijner bijdrage, over de zedelijk heid in de kazerne. Neen! in de kazerne,... daar was ik niet geerne. En wel, om die diep gaande levensverscheurdheid van zoovelen, en om die treurige zedelijke ontaarding onzer, voorheen brave, jongens, waar de kazerne de groote schuld aan heeft. Doch daarbij blijven we niet stilstaan en richten ons hoopvol naar de regeering, en doen beroep op alle weldenkende menschen van goeden wil, met ons ten strijde te trek ken, voor meer zedelijkheid in de kazerne! Het land en de regeering heeft er alle belang bij. Want de voornaamste factor van een sterk leger is niet zoozeer de stoffelijke, dan wel de zedelijke krachtzooals kolonel Mangin zei. De groote oorlog 1914-1918 heeft eens te meer bevestigd, dat, in grondbegin sel, de zedelijke macht van een volk beslist, over den goeden of slechten uitval der oor logskans! En daarom gaat ons beroep in de eerste plaats naar de regeering, en welwillend wordt gevraagdeen grootere strengheid op het toezicht, en diepere zuivering onzer kazer nen op zedelijk gebied; en waar het pas geeft, krachtdadiger optreden, in het toe passen van het militair reglement. Moeten we dan vooraf het leger veroordee- len? In het geheel niet! Integendeel, ga met lachend optimisme en geestige spreuken, door het soms vervelend en wisselvallig kazerne leven. Maar houd u kloek! Houd u fier! Houd u zuiver! Houd u christelijk! Tot slot voeg ik er een paar praktische raadgevingen aan toe die onze jonge mili- tairen zich kunnen ten nutte maken. Zoo mogelijk, doe vóór uw vertrek naar de kazerne, een gesloten jeugdretraite. De pa ters Redemptoristen zijn in 't bijzonder aan bevolen, Laat om geen reden na, de laatste algemeene vergadering bij te wonen, waar een ervaren priester-almoezenier en een be voegd geneesheer, u zullen wijzen op de ge varen, welke bij 't leger uw ziel en lichaam bedreigen; zij zullen u ter voorkoming gul den middelen aan de' hand doen. Als het in uw kamer of kompagnie niet goed gaat, vraag zonder dralen verandering van slaapplaats of eenheid. "Verzuim, als christen soldaat, nooit uw godsdienstige plichten en bedenk, dat ge volgens het militair reglement, het recht hebt, welke ook uw dienst zij (wacht, piket of kerweien, zelfs straf van simpel arrest), u 's Zondags gedurende twee uren van uw korps of kazerne te verwijderen, om de H. Mis bij te wonen. Indien u dienaangaande iets wordt geweigerd of tekort gedaan, spreek er zoo gauw mogelijk over bij uw E. H. Le geraalmoezenier. En ten slotte raad ik u aan, u te schikken naar de eischen en de bevelen uwer over heid; onderhoud tucht er, reglement en weet, dat de Vlaamsche spreuk - geen rozen zonder doornen ook in de kazerne ten volle haar toepassing vindt. Hierbijlaai ik ook bemerken, geachte Le zers, dat het vlugschrift Hoe onze jongens hun soldatendienst voorbereiden en doorma ken door, J. Verheyen, alsmede een paar opstellen van T. V. W. en een bijdrage voör E. K. M. O., met dank en vrucht geraad pleegd worden. verdediger deed uitschijnen dat de be tichten eerlijke lieden waren die gemeend hadden daar te mogen visschen. Hij voegde erbij dat deze vischpartij in kla ren dag plaats had en dat den burgemees ter, sekretaris, veldwachter en gendarmen d arbij tegenwoordig waren en daar deze bijzonder wel gelukte hadden veldwach ter en gendarmen er hun deel van gehad, de verdediger meende dus de vrijspraak zijzer klienten te mogen vragen. De rechtbank oordeelende dat er geene over treding bestond sprak de betichten vrij zonder kosten. Vanhoove Alois en zijn zoon Pierre, Debusschere Urbain en zijne moeder De- ketelaere Julie, alsook Lecompte Leonie, allen van Passchendaele worden ver volgd voor wederzijdsche slagen. De feiten ten laste van Debusschere Urbain alleen bewezen zijnde, de rechtbank ver oordeelt hem tot 26 fr. boete of 8 dagen. De anderen worden dus vrijgesproken. Vanhove Cyriel en zijne Vrouw Gaucquie Flavie worden vervolgd voor slagen met onbekwaamheid. De recht bank veroordeelt Vanhove tot 15 dagen gevang en 50 fr. boete of 15 dagen, zijne vrouw tot 50 fr. boete, voorwaardelijk gedurende 5 jaar voor beiden. Zij worden daarbij solidairlijk veroordeeld om aan de burgerlijke partij eene som van 800 fr. als schadevergoeding te betalen alsook de kosten harer aanstelling. Bortier Arthur, Bortier Florent en Vermondt Alberic allen van Yper hebben te verantwoorden voor wederzijdsche slagen. De feiten ten laste van Vermondt alleen bewezen zijnde deze wordt tot een maand gevang en 26 fr. veroordeeld voor waardelijk gedurende 5 jaar. Vader en zoon Bortier worden vrijgesproken. Wyckluize Marcel te Yper heeft veroordeeld geweest aan 105 fr. of 3 dagen voor zijn greppe niet gekuischt te hebben, zonder voorwaarde. De zaak ten laste van Vlaemynck Mauritsvan Wervick wordt met gesloten deuren behandeld. De uitspraak luidde als volgtVlaemynck werd tot 1 jaar ge vang veroordeeld en de rechtbank de vraag der burgerlijke partij als gegrond beschouwende staat aan deze de som van 5f.430fr. als vergoeding toe, de lijfs dwang wordt op 6 maanden bepaald. Vlaemynck wordt voor een termijn van 10 jaren van zijne burgerlijke rechten vervallen verklaard. Het openbaar mini sterie vroeg bekwaam de onmiddelijke aanhouding van den betichte die gevan kelijk weggeleid werd terwijl zijne vrouw in de zaal aanwezig in angstgeschrei uit barstte. Die put schoot vol water en is tot heden vol water gebleven. Dat heeft Toe H. wil len ten eeuwige dage bewaren. Ln 1929 omtrent 55 milliards 366 mil- lioen fr. jaarlijks af te lossen met 2 mil liards 933 millioen fr., in 1914 omtrent 4 milliards 600 millioen fr. jaarlijks af te lossen met 180 millioen. Van 15 jaar staat 's lands schuld 12 maal hooger de aflos sing 16 maal hooger. Redmiddel min verteren. Middenprijs in Westvlaanderen, in Oktober laatst, per honderd kilos tarwe 155,28 fr., rogge 131,46 fr., haver 130,23 fr., gerst 151,04 fr., erwten 201,87 fr. paardeboonen 193,60 fr., aardappels 133,60 fr., suikerijboonen 24,80 fr., strooi j 31,05 fr., hooi 71,45 fr., beetrapen 13 fr., ruw vlas 135,50 fr. De boter gold dooreen 33,53 fr. de kilo en 't klaverzaad 13,60 fr. de kilo, de eiers gingen dooreen 35.37 fr. voor 26. De index rees van 894 tot 897 op 15 November 11. voor de kleinhandelsprijzen in 't land, en stond 874 in' Westvlaan deren. gevende 4 per honderd netto intrest. Al de gestorte sommen kunnen ten alle tijde afgehaald worden. Devraux Léon en Faure Aimable van Armentiers, Lorrain Jules van Neer- waasten en de gebroeders Vanlanduyt v. DeulémonL waren vervolgd voor over treding der wet op de vischvangs!. Hun 180 Kerkhoven met 140.000 grafstee- nen van gekende gesneuvelden, 89.000 namen van ongevondene verdwenen hel den, gebeiteld op de muren der prachtige Meenenpoort en van het indrukwekkend Tijne Cot kgrkhof, ziedaar wat Groot Brittanjé'deed om zijne dooden, die Yper verdedigden en Engeland beschermden te vereeren, en wat alle jare tien duist èW meer Engèlsche pelgrims naar Yper doet komen. Het heeft de machtige vereeniging van oud-strijders, Toe H geheeten, gespeten dat er niet meer oorlogspuinen onaange roerd bleven om 't slagveld en de gelever de veldslagen te herinneren. Daarom heeft zij den waterput op de hoogte van den spanbroekmolen tusschen Wytschae- teenKemmelge ocht, tot eeuwig aan denken van den slag van 7 Juni 1917. Van in 1916 zaten de Engelschen gespan nen tusschen de vooruitrukkenden vijand en den Kemmelberg, daarom hadden zij onder 's vijands bezetting, zonder dat hij het gewaar wierd, tusschen Kemmel en \yytschaete, onderaardsche gangen ge dolven, en daar ontplofbaar buskruit in gesteken zoowaren zij tot 7 Juni 1917 er in gelukt 12 groote en 7 kleine ont plofbare mijnén aan fe leggen, waaraan zij den 7 Juni 1917 ten 3 uur 's morgens het vuur legden, zoo dat alles, wat er boven was, in de lucht vloog, en de vijand, daarbij nog geweldig beschoten, in verwarring naar de loopgraven van Hoilebeke en Waasten vluchtte. Enge land veroverde dien dag Wijtschaete, Meessen, Oosttaveerne en 't bosch van Ploegsteert en op de hoogte van den spanbroekmolen was er een ronde p t ontstaan die 130 meters doorsnee mat. abHiiAiAiiiiiiiiiiiiiiiinl De apotheek van M. Van Rcs- baeys, Boterstraat, zal alleen open zijn op Zondag 8 December 1929. Op ZONDAG 8 DECEMBER 1929 In St PIETERS: Ten 8 1/2 uur, zielmis voor Hof Henri e:i zoon Joseph. InSt MAARTENS Ten 11 1/2 uur, mis aangevraagd door het Pompierskorps, ter gelegenheid van S,e Barbara. Op ZONDAG 15 DECEMBER 1929 IN St PIETERS Te 8 1/2 uur, zielmis voor M. Van Eegroo, van wege Harmonie Ypriana Zitting van Maandag 2 December 1929. Het bespreken van het protest drie heeren van den Openbaren stand was meer levendiger. Missiaen sprak het eerst twistte het gezag van de Heeren Openbaren Onderstandzij woordigen de opinie niet meer inwoners van de stad, want de ras; toekomende jaar zijn misschien va- andere meening zal. De weesLvj! daar zijn afgesloten van het oper.b«-, ven zij kunnen niets anders dan opvoeding krijgen ter plaatse de W welke zij krijgen zijn onvoldoende weesjongens zouden moeten de les, j volgen in de officieele stadsscholen - zal een wensch voorleggen omdt.-, zenschool te zien verplaatsen, binne- stad, want de jongens zijn nu al? ve-.-. kelingen verre buiten stad. Heer L>:. haye verdedigde het behoud der sch, waar zij nu is. De heeren die nu een test indienen hebben in 1923 eene bes i sing genomen en goedgekeurd van 'school daar te bouwen; ten andere; 2 gronden in de stad door hen aanged. zijn bestemd, de lu voor de Weezensch, van meisjes, de 2e voor huidjes voor 5 jioeftigen. M. Delahayë vraagt wat er- 'veranderd is om hunne beslissing te w anderen zijn die kinderen daar nietg Jen gezond hij onderzocht wat de scr is zij bestaat uit een 50-tal kleine kin; ren, waarvan de helft pensionairen; Wanneer de jongens 14 jaar oud; worden zij door hunne ouders of piet ouders weggehaald, hij bewijst dat h onderwijs en opvoeding goed is en c digt met te zeggen dat in alle mutzai ten opofferingen worden gedaan om kinderen der mutualisten naar open...- scholen en colonies te zenden en wat - kan geweigerd worden voor kinderen v; vooruitziende werklieden ook nietr; geweigerd worden aan weeskinderen. Den Heer d'Huvetter geeft Missi; gelijk en zegt dat het onderwijs niet g is en dat de kinderen moeten gewassch worden in eene kuip waarop de H< Soete vraagt of M. d'Huvetter nogka:- liek is. Heer Vermeulen is ook voorstaar; van de Weezenschool in stad opdat; dan van alles kunnen genieten, hij;:, daar vernemen dat de waterleiding re- ligt tot aan de Weezenschool. Heer Leuridan verdedigt hei bek. daar der school, op eene klare manier voor hem is de opvoeding en het onct wijs daar goed en wel, hij wil de kindet daar opgebracht zien als Vlaams Katholieke jongens, iedereen heeft re zijne opinie gemaakt zegt hij en voorh; en zijn groep zal hij het behoud der scho daar in die gezonne goede buiteniuc stemmen. Na eenige replieken van beide kan werd door Heer Missiaen het voorn gedaan de school in de stad te boy»? Dat voorstel werd verworpen stemmen tegen 6 en 1 onthouding.ia Lemahieu. Stemmen voorde 3 sociil ten, de 2 Liberalen en den HeerJ'F vetter. De zitting eindigde om 9l/« uren. E. H. Desreumaux, aalmoezenier v de Zusters van Liefde, te Cuerne. is daar overleden den 26 November!, den ouderdom van 72 jaar. Hij was vroeger onderpastor er Maartens te Yper. VERSLAG Al de raadsleden zijn aanwezig. Geen verslag is gemaakt van de laatste zitting en de woordvoerder der Socialis ten wil dadelijk de zaak bespreken van de Weezenschool. De heer Burgefneester wil eerst de begrooting beginnen en de raad geeft hem gelijk. Tot acht uur werd er gesproken over cijfers der begrooting. Geheel de reeks ontvangsten werd afgedaan. Gansch die bespreking kan samenge vat wordenhet voorleggen van de cij fers door de schepen van Financtes en de Heer Burgemeester, en het betwisten van kameraad Missiaen. I Zaierdag vondt Nestor Depuydt bij Ch. Coene, ijzerhandelaar in dei Jacobstraat alhier, een gouden hal?' ting. Te weten gekomen hebbende j wie die ketting toebehoorde, droegd eerlijken vinder aan de eigenares te: die ten hoogste voldaan was omdai verlorene in eerlijke handen terecht komen was. Pectoral Dupuis. Al die zijne gezondheid bekommerd is, Truikt ze om met goed gevolg te strijden: Hoest, valling,ontsteking luchtpijptakken, griep, influenza a> ma, benauwdheid, heeschheid kee Te verkrijgen in alle Apotheker- Donderdag met het hevig storm#: is het bovengedeelte der stelling St Maartenskerk afgewaaid. En kroon zonder blomme Ne spiegel zonder glas Eiraadt eens wat dat was. Levenswijsheid. Gods giften hebben iets zonderlings: zij zijn meteenen eigen en gemeen. Zij zijn eigen zoodanig dat de per soon die ze ontvangt er gansch per soonlijk gebruik van heeft naar nood erf' nut. Zij zijn gemeen zoodanig dat zij dan verder ter bestemming zijn van anderen die ze behoeven. Dat is waar voor de goederen die njet persoonlijk' kunnen worden licht, lucht, water enz. Dat is ook waar voor al wat ons eigen kan wor den. Zoo schonk God den mensch... zijn oogen tot eigen gebruik, eigen voldoening en eigen bescherming, maar ook ten voordeele van anderen, om ze te helpen, voor hen te zorgen, over hen te waken en voor hen in te zien. Zoo schonk God de tong voor eigen .smaak en voldoening maar ook om aan anderen gevoelen en gewaarwor dingen mede te deelen. Zoo schonk God het verstand niet alleenlijk om eigen besef en welzijn maar ook tot overzetten aan anderen van gedacht en bevinding. Zoo schonk God geld en goed eerst voor eigen nut en nood rpaar ook tot behulpzaamheid van anderen die in nood ziin. Zoo gat God het eerste menschen- paar de aarde en hare voortbrengsels opdat deze hun zouden dienen maar dan ook voor gansch het nageslacht. Dat is Gods schikking. Den mensch valt de plicht die schik king tot zijn leven toe te passen. Dan is de mensch een maatschappelijk we zen. maar komt hij daaraan te kort1 en wil hij ikzuchtig en ikgierig alles voor hem doen dienen, en 't zijne niet, voor anderen, hij komt aan zijn wezen en aan zijn zending te kort. Jan neemt waar hij nemen kan Uit de beurzen, uit de zakken Uit de kisten, uit de pakken Uit de ketel, uit de kan. Jan is een uitnemend man! Huygen. Sint Niklaas. De Kindervriend, St Niklaas, is pa troon der kinders en der bakkers. Hij was Bisschop en somtijds verbeeld met een boek waarop drie gouden broodjes. Welke mag de reden zijn waarom St Niklaas bijzonderlijk door de kin ders gevierd is en gevraagd naar lek- kerdingen en speelgoed. Daarover bestaanzeggens alsot St Niklaas in zijn leven drie kinders zou verlost hebben die in eenen oven gesteken waren om verbrand te wor den... of zoo andere zeggen: drie kin ders zou verrezen hebben die door een onmensch in stukken gekapt waren en gezouten in eene kuipe geleid om dan uitverkocht te worden. Dat zijn legenden waarvan de echt heid niet bewezen is... 't is waar dat St Niklaas drie tribunen, door den Keizer veroordeeld, verlost heeft door zijne gebeden en door zijne bedrei gingen de Keizer in eene verschijning, toegesproken. Maar dat en waren geen kinders en ook die mannen werden niet gedood. Wat aanleiding gegeven heeft om St Niklaas als jeugd- en kindervriend te vieren... het is zijn wonderbare be zorgdheid voor de deugd van drie jonge maagden. Maar laat ons eerst wat van zijn leven zien. St Niklaas was van groote familie en zeer rijk. Hij wierd bekomen door de gebeden van zijn godvruchtige ouders, die. reeds gevorderd in jaren, vreesden geen nalatenschap te heb ben Het was een bevoorrecht kind en van jongsaf als tot heiligheid voorbe schikt. Zoo dat kind, dat andere da gen. als andere kinderen melk dronk, wilde geen melk nemen den Woens dag en den Vrijdag tenzij één maal 's avonds. Dat gebruik van te vasten op die twee dagen heeft hij geheel zijn leven onderhouden. Bovendien, dat kind was zeer mild. Vroeg zijne ouders verloren hebbende, deelde hij geheel zijn groote fortuin uit aan de armen, maar met oordeel en beleg. Zoo was er een'bur ger. die drie dochters had, en daar hij arm was en geen geld had om zijn dochters met bruidschat ten huwelijk te geven, had hij het voornemen maakt zijn dochters ter ontucht te leveren. Dit hoorende, wierp klaas door de venster van 't hui? noodige geld om ééne dochter u; stellen, 't geen gedaan wierd! dm voor de tweede... dan voor de d£" en alzoo redde hij de eer en de van die jonge dochters die aan er' jongelingen ten huwelijk gei wierden. Niet te verwonderen dus, de vriend is van de jeugd en jonkheid en kinders snakken na-' gift. Advies aan dezen die pok naar treffelijken levensgezel f' snakken naar levende speelf Niklaas zal hun waarschijnlijk geld zenden maar mogelijks eeV ziel bezorgen Hewel. hebben de caramd»' gesmaakt Ziehier wat U ook zal smak? best na eten neemt 150 gr. boter 250 gr. suiker 250 gr. bloem Z eiers. Sla wel uwe eiers, kneed wel dooreen... steek dat in totdat het wat bruinachtig is ge zult mij van spreken Der zijn er die boter door 1 vervangen, dat is even zuiv als het versch geëeten is. is goed. bf'-'

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1929 | | pagina 2