I Crédit Anversoisl
I"
Soldatenleven
Het Familiehoekje
s
ALLERLEI
Ypersche Kroniek.
J
Ketter Luther was een afvallige
monnik, die 't protestantisme verwekte...
huwde en eene familie stichtte. In de
Vereenigde Staten zijn er minstens 20
familien, die den naam Luther dragen,
en allen zijn katholiek. In Baltimore is
onlangs een Luther gestorven, recht-
streeksche afstammeling van den vader
van het protestantisme. Op zijn uitvaart
werd de mis gecelebreerd door zijn zoon,
pater-benedictijn van Balmoral. Op dien
dienst werd er veel gebeden, ter herstel
ling van 't kwaad, gedaan door den
afvelligen voorouder.
r
N. V.
Dixmudestraat, 18, YPER
Belgie's schulden
Middenprijzen en indexcijfer
CAISSE COMMERCIALS
- - DE ROULERS - -
13, Hond straat, 13
DIENST SPAARKAS
Rechterlijke Kronisk
Ter herinnering
i S
g
Kerkelijk Nieuws
Gemeenteraad.
Sterfgeval.
Eerlijke daad
if-
In destreek Elpenbeen-kust Co
te d'I-voire heeft men, in 1928, meer
dan lOO.OOO apen gedood en hunne
vellen moeten dienen als foutruren
voor onze Mamzelles
De vuurberg Pélé. op de .Marti
nique, in Amerika is in volle werking.
Wolken warm assche worden gespogen
tot op 3 a 4000 meters hoogte en waar ze
nedervallen is het stikkend warm. Men
vreest dat daarop volgen zullen 6troomen
van gloeiende lava, die alles vernielen
wat ze tegenkomen en die alles wat niet
branden kan in een rotseduux graf om
knellen.
Tot 1902, meende men dat die berg een
uitgedoofde vuurberg was, maar hij was
alleenlijk toegewelfd. En in 1902 de in
wendige drukking der gassen, door den
vuurpoel voortgebracht, was krachtig
genoeg geworden, om dat eeuwenoud
gewelf in te duwen. Alles sprong in stuk
ken en oogenblikkiglijk werden zooveel
assche en gassen en lava uitgeworpen,
dat geheel de streek in eene ware bel
herschapen stond en dat er honderden en
honderden menschen het leven in scho
ten.
In Wallonië wonen er 300.000 Vla
mingen en die onder elkander ver
broederen. Wat er te lezen staat op eene
uitnoodiging tot een feestavond in La
Louvière Broederbond der Vlamin
gen. Wij hebben de eer u uit te noodi-
geii op den Vlaamschen Tooveravond met
den beroemden Goochelaar Carlo, op
Zondag 24 November, te 4 y» u., inde
feestzaal, Rue Waucquez. Wij doen u
opmerken dat alles uitsluitend in 't
Vlaamsch zal geschieden... Schoone tus-
schennummersdoor onze beste zangers...
enz.
i.
P
óp eene kostschool was er maande-
lijksch verlofdag geweest en bij het we-
derkeeren pochten eenige jonge studen
ten, met wat ze te huis geëten hadden
Kastanjen, zegde er een appels en peren,
beweerde een tweede saucissen en kool
gebraden van 't geslachte zwijn, voegde
er een derde bij. Een dobbel jongen,
wat hoog in zijn wapens, wilde geen bij
zonderheden aanhalen en zegde, zoo wat
op geheimzinnigen toon En ik, ik heb
goed geëten Wat viel hem een
toekomende wijsgeer in de rede, die reeds
gewend was van de verschillige beteeke-
nissen van één zelfde woord samen te be
schouwen, wat, gij hebt goed geëten
en hij steunde op goed dan ben
ik benieuwd of gij morgen geen slunsen
zult K
r
v
Dennert, duitsche geleerde heeft opge
speurd, welke de godsdienstige
meening was van 300 der grootste
geleerden in natuurwetenschappen,
van af de XV* eeuw tot op onze dagen.
Hij meldt er 38, wier opinië hij niet heeft
kunnen achterhalen 20 slechts, die on
verschillig waren of vrijdenkers en 242,
die duidelijk en opentlijk geloovigen wa
ren dus eene verhouding van 6 on
verschilligen en 82 geloovigen. Zeg
nog dat Geloove en Wetenschap niet
kunnen samengaan
BANK
BEURS
WISSEL'
IN' DE KAZERNE™
DAAR ZIJN WIJ NIET GEERNE1..
Op zekeren dag. kwam er bij mij een be
richt toe, van hooger hand: Gij zijt be
stemd om zooveel maanden legerdienst te
doen, in die gamizoenstadDat beteekent,
voor een tijd vaarwel zeggen aan alle bur
gerlijke bezigheden en naar de kazerne trek
ken!...
Kazerne!.. Het hooren alleen van dit
woord doet brave moeders beven, en verwekt
in den geest, van den toekomenden soldaat,
allerlei talereelen van ruwheid, kwelling en
mishandelingen. Oudere makkers, die hun
legerdienst achter den rug hebben, vertelden
hem vroeger over dien triestigen troep, die
goeie troepsoep, het flauw gehalte der troe
penkamers; en zoo nam hij kennis, met de
ellenden van het soldatenleven.
Niet ten onrechte jongen, hebt ge schrik
van uw soldatendienstDoch bedenk ook,
dat ge man zijt! En dat ge mannenmoed en
mannenfierheid genoeg moet hebben, om on
verlegen en wilskrachtig, de legerkrisis door
te maken. De troepkwestie moet ook niet
overdreven worden; want de ondervinding
heeft mij geleerd, en veel ernstige jongens
met mij, uit mijn compagnie kunnen het
getuigen, dat ieder soldaat met wat goeden
wil, gehoorzaamheid en beleefdheid, zijn le
gerdienst kan uitdoen, zonder één enkele
straf op te loopen.
Daarbij we staan hier voor een verplich
ting, waaraan niemand, die onder de leger-
wet valt, kan ontkomen! Het is dus een
algemeene plicht, om in geval van nieuwe
bedreiging, laten we hopen van niet
den dierbaren vadergrond, dapper te kun
nen verdedigen; te strijden om de bevrij
ding van altaar en haardsteê; te zorgen voor
de veilige rust en vrijheid van onze wakkere
strijdbroeders, die ons in den kamp zijn
voorgegaan.
Het is nu eenmaal een voldongen feit, dat
leger en soldaten, een droeve noodzakelijk
heid geworden is, in ons klein land. Hier
doet zich onwillekeurig den nood gevoelen,
voor een stoffelijk en zedelijk sterk leger.
Doch de goede kant van het leger en de
lichtzijde van het militair leven, is over het
algemeen niet schitterend. In en rond de
kazerne ligt een groot arbeidsveld, voor de
veredeling en de verzedelijking onzer Vlaam
sche volksjongens! Bemerk wel, dat ik hier
de militaire opleidingsmethode der soldaten
.buiten rekening stel en dat we alleenlijk
maar een blik zullen werpen op het zedelijk
peil der kazerne. Maar om de zaken vlakaf
te zeggen, de onzedelijkheid wordt daar in
de hand gewerkt, bij gebrek aan opvoedkun
dige waarde der opleiding; ze spruit nog
voort uit een tekort aan deftigheid bij de
militairen en toezicht vanwege de opleiders.
In deze bijdrage, wil ik een hoekje van den
sluier oplichten, die de levensgeheimen en de
sluwe onzedelijkheid van het kazernegedoe,
heimelijk wil verbergen.
Een ongezonde levensatmosfeer zweeft bo
ven en rond de kazerne, waar ruwheid en
allerlei ongezonde gesprekken en indrukken,
hoogtij vieren. De hoogere gevoelens en het
begrip van menschelijke waardigheid zijn
uit veel harten en zielen gebannen.
Zooveel ruwe monden werpen hun diep
gaande bedorvenheid in groote gulpen uit;
die gemeene menschen gaan fier op zuip- en
braspartijen, en dierlijke buitensporigheden
zijn er de bekroning van. En dan dat min
achtend bespotten der Vlaamsche deugd, en
heel dien ziekelijk aangetasten kazernegeest!
Zonder overdrijving zeg ik U, dat de gevaren
in de kazerne groot en talrijk zijn. Er is
gevaar voor vermindering, soms totale ver
dwijning uwer christene levensopvatting.
Ja, daar valt veel jeugdidealisme weg bij
een intellectueel, en zijn dróomen voor een
godsdienstig beter, en zedelijk schooner
Vlaanderen, verzwinden in den niet, als een
rookwolk bij het pijnlijk ondervinden van
zoo'n werkelijkheid.
Zijn de kazerneinvloeden dan zoo sterk en
zijn de gevaren voor de zedelijkheid dan zoo
groot? Ik antwoord stellig: ja!
En vooreerst, tal van slechte prenten, voor
al die Pransche revue's, die vrij en vrank
hun dagelijksche intrede doen in de kazerne,
zijn een echte plaag bij den troep. De groote
durvers en luidsprekers, in slechten zin, too-
nen dan die vuiligheid aan simpele makkers,
uit dezelfde kamer en geven er ongevraagd
uitleg en toelichting van. De kamers van
sommige onderofficieren zijn versierd, met
vuiligheid allerhande, dè&r moeien soms
mannen, voor den dienst, verschijnen en zijn
dus willens nillens verplicht die te zien. Zoo
wordt bedekt of onbedekt het kwaad aange
moedigd.
In de meeste legerdiensten worden ook
veel vrije uurtjes in verveling en vadsigheid
op den stroozak doorgebracht. Daar wordt
door de besten al eens naar een boek gegre
pen. Er bestaat immers in ieder kazerne een
militaire boekerij, kosteloos ter beschikking
gesteld van de soldaten. Doch die bevat
veelal, goed en slecht rijp en groen. Hier
moeten velen oppassen en niet te gauw den
Evangelie van
-
den 2 Zondag van den Advent.
Joannes nu. in de gevangenis, de
werken van Christus vernomen heb
bende, zendt twee zijner discipelen en
zegt tot HemZijt Gij deze die komen
zal of verwachten wij eenen anderen
En Jesus antwoordt en zegt tot hen:
Gaat en verkondigt aan Joannes wat
gij gehoord en gezien hebtblinden
zien, kreupelen gaan, melaatschen
worden gereinigd, dooven hooren.
dooden verrijzen, aan armen wordt
het Evangelie verkondigd, en zalig is
hij. die aan mij niet verergerd is.
Toen nu dezen henen gegaan waren,
begon Jezus aan de scharen te zeggen
aangaande Joannes; Om wat te zien
zijt gij naar de Woestijn gegaan Een
riet dat door de wind bewogen wordt
Nogmaals, om wat te zien zijt gij ge
gaan? Een mensch met zachte kleede-
rén gekleed? Zie, de zachte kleederen
dragen zij in de huizen der koningen.
Om wat te zien zijt ge gegaan? Een
profeet? Ja, en 'k zeg u. meer dan een
profeet! want deze is het waarvan ge
schreven staatZie, ik zend u mijnen
engel voren, die vóór u uwen weg zal
bereiden
Voorwaar, ik zeg uEr is onder de
geborenen der vrouwen geen grooter
opgestaan dan Joannes de Dooper
doch de kleinste in het rijk der Heme
len is grooter dan Hij. Matth. II, 2-11.
.•fVeel is er in dit Evangelie te be
merken en te leeren. Op een punt nog-
thans willen wij de aandacht roepen
het bewijs van Jezus' Godheid en Zen-
ding.
Isaïas had de komst van den Mes
sias voorspeld en had als kenmerk van
de Verwachte der Natiën gegeven
dat Hij God is en wonderen zal doen
'«God zelf zal komen, voorzeide hij,
en zal u verlossen!... dan zullen blin
den zien, de ooren der dooven open
gaan. zal de lamme opspringen als een
hinde en de tong der stomme ontbon
den worden... De geest des Heeren is
over mij... De Heer heeft mij gezalfd
(d. i. aangesteldom den zachtmoedi-
#gén'en armen te prediken.» (Isaïas
36. 4; en 61, 1.)
Dat was een wonderbare en 'gahsch
buitengewone voorzegging zoodanig
buiten de gedachte van den mensch
dat zij maar door God kon inge
geven zijn.
Jezus toont hoe dat in Hem verv e
zentlijkt is: «Gaat, zegt Hij, en ver-
kondigt wat gij gehoord en gezien
hebt: blinden zien. kreupelen gaan
melaatschen worden gereinigd, doo
ven hooren. dooden verrijzen, aan ar
men wordt het Evangelie verkondigd
Dus. Hij is wel de Verwachte voor
zeid «n óok God.
Wie trouwens, kan die wonderwer
ken doen Deze die meester is over
ziekte en dood... en .wie is meester?
God alleen.
Ons Raadsel.
N'en boom zonder takken
ken. dat ze zedelijk sterk genoeg zijn, om
zoo'n kost te verteren.
Mijn persoonlijke ondervinding heeft ook
geleerd, dat soldaten vooral de meer ont
wikkelden gaarne redekavelen in de
chambrée of elders. In die gegeerde ge
sprekken hoort men dan valsche volksfiloso-
fie bij de vleet. Het gaat natuurlijk over
priesters, politiek, trouwen, kinders en wat
weet ik nog al. Vooral bij de gestudeerden
die in het keurpeleton ingelijfd zijn, worden
vaak diepere discussies gevoerd, over ge
loofszaken en zedenkwesties. De jammer
lijke zaak hierin is dezedat die praatjes in
plaats van ontwikkelend in te werken en
meer kennis te geven, altijd op erg aange-
branden hutsepot uitloopen.
Als zulke dingen te verre gaan, heeft de
belanghebbende recht tot ingrijpen. Zoo is
het gebeurd, dat op zekeren een jongen uit
mijn regiment, gekwetst in zijn gedacht en
lastig gevallen op dat gebied, zijn heer kom-
mandant ging vinden en klacht indiende.
Hij werd aanhoord en de aangeklaagde
streng gestraft. Want bedenk wel, dat het
militair reglement over Tucht in Inwen-
digen dienst wil, dat elkeen gerust gelaten
worde, omtrent zijn godsdienstige overtui
ging en politieke meening.
Als er eens meer durvers, voor het goede,
zuilen gevonden worden in de kazerne; jon
gelingen met wilskracht en plichtbesef;
mannen met een tong in den mond en durf
in het hart, dan eerst zal de overmoed, der
onbeschaamde zedeloosheid gebroken wor
den!
Nu begrijpt ge misschien wat beter de
betiteling mijner bijdrage, over de zedelijk
heid in de kazerne. Neen! in de kazerne,...
daar was ik niet geerne. En wel, om die diep
gaande levensverscheurdheid van zoovelen,
en om die treurige zedelijke ontaarding
onzer, voorheen brave, jongens, waar de
kazerne de groote schuld aan heeft.
Doch daarbij blijven we niet stilstaan en
richten ons hoopvol naar de regeering, en
doen beroep op alle weldenkende menschen
van goeden wil, met ons ten strijde te trek
ken, voor meer zedelijkheid in de kazerne!
Het land en de regeering heeft er alle belang
bij. Want de voornaamste factor van een
sterk leger is niet zoozeer de stoffelijke, dan
wel de zedelijke krachtzooals kolonel
Mangin zei. De groote oorlog 1914-1918 heeft
eens te meer bevestigd, dat, in grondbegin
sel, de zedelijke macht van een volk beslist,
over den goeden of slechten uitval der oor
logskans!
En daarom gaat ons beroep in de eerste
plaats naar de regeering, en welwillend wordt
gevraagdeen grootere strengheid op het
toezicht, en diepere zuivering onzer kazer
nen op zedelijk gebied; en waar het pas
geeft, krachtdadiger optreden, in het toe
passen van het militair reglement.
Moeten we dan vooraf het leger veroordee-
len? In het geheel niet! Integendeel, ga met
lachend optimisme en geestige spreuken, door
het soms vervelend en wisselvallig kazerne
leven. Maar houd u kloek! Houd u fier! Houd
u zuiver! Houd u christelijk!
Tot slot voeg ik er een paar praktische
raadgevingen aan toe die onze jonge mili-
tairen zich kunnen ten nutte maken.
Zoo mogelijk, doe vóór uw vertrek naar de
kazerne, een gesloten jeugdretraite. De pa
ters Redemptoristen zijn in 't bijzonder aan
bevolen, Laat om geen reden na, de laatste
algemeene vergadering bij te wonen, waar
een ervaren priester-almoezenier en een be
voegd geneesheer, u zullen wijzen op de ge
varen, welke bij 't leger uw ziel en lichaam
bedreigen; zij zullen u ter voorkoming gul
den middelen aan de' hand doen.
Als het in uw kamer of kompagnie niet
goed gaat, vraag zonder dralen verandering
van slaapplaats of eenheid.
"Verzuim, als christen soldaat, nooit uw
godsdienstige plichten en bedenk, dat ge
volgens het militair reglement, het recht
hebt, welke ook uw dienst zij (wacht, piket
of kerweien, zelfs straf van simpel arrest),
u 's Zondags gedurende twee uren van uw
korps of kazerne te verwijderen, om de H.
Mis bij te wonen. Indien u dienaangaande
iets wordt geweigerd of tekort gedaan, spreek
er zoo gauw mogelijk over bij uw E. H. Le
geraalmoezenier.
En ten slotte raad ik u aan, u te schikken
naar de eischen en de bevelen uwer over
heid; onderhoud tucht er, reglement en
weet, dat de Vlaamsche spreuk - geen rozen
zonder doornen ook in de kazerne ten
volle haar toepassing vindt.
Hierbijlaai ik ook bemerken, geachte Le
zers, dat het vlugschrift Hoe onze jongens
hun soldatendienst voorbereiden en doorma
ken door, J. Verheyen, alsmede een paar
opstellen van T. V. W. en een bijdrage voör
E. K. M. O., met dank en vrucht geraad
pleegd worden.
verdediger deed uitschijnen dat de be
tichten eerlijke lieden waren die gemeend
hadden daar te mogen visschen. Hij
voegde erbij dat deze vischpartij in kla
ren dag plaats had en dat den burgemees
ter, sekretaris, veldwachter en gendarmen
d arbij tegenwoordig waren en daar deze
bijzonder wel gelukte hadden veldwach
ter en gendarmen er hun deel van gehad,
de verdediger meende dus de vrijspraak
zijzer klienten te mogen vragen. De
rechtbank oordeelende dat er geene over
treding bestond sprak de betichten vrij
zonder kosten.
Vanhoove Alois en zijn zoon Pierre,
Debusschere Urbain en zijne moeder De-
ketelaere Julie, alsook Lecompte Leonie,
allen van Passchendaele worden ver
volgd voor wederzijdsche slagen. De
feiten ten laste van Debusschere Urbain
alleen bewezen zijnde, de rechtbank ver
oordeelt hem tot 26 fr. boete of 8 dagen.
De anderen worden dus vrijgesproken.
Vanhove Cyriel en zijne Vrouw
Gaucquie Flavie worden vervolgd voor
slagen met onbekwaamheid. De recht
bank veroordeelt Vanhove tot 15 dagen
gevang en 50 fr. boete of 15 dagen, zijne
vrouw tot 50 fr. boete, voorwaardelijk
gedurende 5 jaar voor beiden. Zij worden
daarbij solidairlijk veroordeeld om aan
de burgerlijke partij eene som van 800 fr.
als schadevergoeding te betalen alsook de
kosten harer aanstelling.
Bortier Arthur, Bortier Florent en
Vermondt Alberic allen van Yper hebben
te verantwoorden voor wederzijdsche
slagen. De feiten ten laste van Vermondt
alleen bewezen zijnde deze wordt tot een
maand gevang en 26 fr. veroordeeld voor
waardelijk gedurende 5 jaar. Vader en
zoon Bortier worden vrijgesproken.
Wyckluize Marcel te Yper heeft
veroordeeld geweest aan 105 fr. of 3
dagen voor zijn greppe niet gekuischt te
hebben, zonder voorwaarde.
De zaak ten laste van Vlaemynck
Mauritsvan Wervick wordt met gesloten
deuren behandeld. De uitspraak luidde
als volgtVlaemynck werd tot 1 jaar ge
vang veroordeeld en de rechtbank de
vraag der burgerlijke partij als gegrond
beschouwende staat aan deze de som van
5f.430fr. als vergoeding toe, de lijfs
dwang wordt op 6 maanden bepaald.
Vlaemynck wordt voor een termijn van
10 jaren van zijne burgerlijke rechten
vervallen verklaard. Het openbaar mini
sterie vroeg bekwaam de onmiddelijke
aanhouding van den betichte die gevan
kelijk weggeleid werd terwijl zijne vrouw
in de zaal aanwezig in angstgeschrei uit
barstte.
Die put schoot vol water en is tot heden
vol water gebleven. Dat heeft Toe H. wil
len ten eeuwige dage bewaren.
Ln 1929 omtrent 55 milliards 366 mil-
lioen fr. jaarlijks af te lossen met 2 mil
liards 933 millioen fr., in 1914 omtrent 4
milliards 600 millioen fr. jaarlijks af te
lossen met 180 millioen. Van 15 jaar staat
's lands schuld 12 maal hooger de aflos
sing 16 maal hooger. Redmiddel min
verteren.
Middenprijs in Westvlaanderen, in
Oktober laatst, per honderd kilos tarwe
155,28 fr., rogge 131,46 fr., haver 130,23
fr., gerst 151,04 fr., erwten 201,87 fr.
paardeboonen 193,60 fr., aardappels
133,60 fr., suikerijboonen 24,80 fr., strooi
j 31,05 fr., hooi 71,45 fr., beetrapen 13 fr.,
ruw vlas 135,50 fr.
De boter gold dooreen 33,53 fr. de kilo
en 't klaverzaad 13,60 fr. de kilo, de eiers
gingen dooreen 35.37 fr. voor 26.
De index rees van 894 tot 897 op 15
November 11. voor de kleinhandelsprijzen
in 't land, en stond 874 in' Westvlaan
deren.
gevende 4 per honderd
netto intrest.
Al de gestorte sommen kunnen
ten alle tijde afgehaald worden.
Devraux Léon en Faure Aimable
van Armentiers, Lorrain Jules van Neer-
waasten en de gebroeders Vanlanduyt
v. DeulémonL waren vervolgd voor over
treding der wet op de vischvangs!. Hun
180 Kerkhoven met 140.000 grafstee-
nen van gekende gesneuvelden, 89.000
namen van ongevondene verdwenen hel
den, gebeiteld op de muren der prachtige
Meenenpoort en van het indrukwekkend
Tijne Cot kgrkhof, ziedaar wat Groot
Brittanjé'deed om zijne dooden, die Yper
verdedigden en Engeland beschermden
te vereeren, en wat alle jare tien duist èW
meer Engèlsche pelgrims naar Yper doet
komen.
Het heeft de machtige vereeniging van
oud-strijders, Toe H geheeten, gespeten
dat er niet meer oorlogspuinen onaange
roerd bleven om 't slagveld en de gelever
de veldslagen te herinneren. Daarom
heeft zij den waterput op de hoogte van
den spanbroekmolen tusschen Wytschae-
teenKemmelge ocht, tot eeuwig aan
denken van den slag van 7 Juni 1917.
Van in 1916 zaten de Engelschen gespan
nen tusschen de vooruitrukkenden vijand
en den Kemmelberg, daarom hadden zij
onder 's vijands bezetting, zonder dat hij
het gewaar wierd, tusschen Kemmel en
\yytschaete, onderaardsche gangen ge
dolven, en daar ontplofbaar buskruit in
gesteken zoowaren zij tot 7 Juni 1917
er in gelukt 12 groote en 7 kleine ont
plofbare mijnén aan fe leggen, waaraan
zij den 7 Juni 1917 ten 3 uur 's morgens
het vuur legden, zoo dat alles, wat er
boven was, in de lucht vloog, en de
vijand, daarbij nog geweldig beschoten,
in verwarring naar de loopgraven van
Hoilebeke en Waasten vluchtte. Enge
land veroverde dien dag Wijtschaete,
Meessen, Oosttaveerne en 't bosch van
Ploegsteert en op de hoogte van den
spanbroekmolen was er een ronde p t
ontstaan die 130 meters doorsnee mat.
abHiiAiAiiiiiiiiiiiiiiiinl
De apotheek van M. Van Rcs-
baeys, Boterstraat, zal alleen open
zijn op Zondag 8 December 1929.
Op ZONDAG 8 DECEMBER 1929
In St PIETERS:
Ten 8 1/2 uur, zielmis voor Hof Henri
e:i zoon Joseph.
InSt MAARTENS
Ten 11 1/2 uur, mis aangevraagd door
het Pompierskorps, ter gelegenheid van
S,e Barbara.
Op ZONDAG 15 DECEMBER 1929
IN St PIETERS
Te 8 1/2 uur, zielmis voor M. Van
Eegroo, van wege Harmonie Ypriana
Zitting van Maandag 2 December 1929.
Het bespreken van het protest
drie heeren van den Openbaren
stand was meer levendiger.
Missiaen sprak het eerst
twistte het gezag van de Heeren
Openbaren Onderstandzij
woordigen de opinie niet meer
inwoners van de stad, want de ras;
toekomende jaar zijn misschien va-
andere meening zal. De weesLvj!
daar zijn afgesloten van het oper.b«-,
ven zij kunnen niets anders dan
opvoeding krijgen ter plaatse de W
welke zij krijgen zijn onvoldoende
weesjongens zouden moeten de les,
j volgen in de officieele stadsscholen -
zal een wensch voorleggen omdt.-,
zenschool te zien verplaatsen, binne-
stad, want de jongens zijn nu al? ve-.-.
kelingen verre buiten stad. Heer L>:.
haye verdedigde het behoud der sch,
waar zij nu is. De heeren die nu een
test indienen hebben in 1923 eene bes
i sing genomen en goedgekeurd van
'school daar te bouwen; ten andere;
2 gronden in de stad door hen aanged.
zijn bestemd, de lu voor de Weezensch,
van meisjes, de 2e voor huidjes voor 5
jioeftigen. M. Delahayë vraagt wat er-
'veranderd is om hunne beslissing te w
anderen zijn die kinderen daar nietg
Jen gezond hij onderzocht wat de scr
is zij bestaat uit een 50-tal kleine kin;
ren, waarvan de helft pensionairen;
Wanneer de jongens 14 jaar oud;
worden zij door hunne ouders of piet
ouders weggehaald, hij bewijst dat h
onderwijs en opvoeding goed is en c
digt met te zeggen dat in alle mutzai
ten opofferingen worden gedaan om
kinderen der mutualisten naar open...-
scholen en colonies te zenden en wat -
kan geweigerd worden voor kinderen v;
vooruitziende werklieden ook nietr;
geweigerd worden aan weeskinderen.
Den Heer d'Huvetter geeft Missi;
gelijk en zegt dat het onderwijs niet g
is en dat de kinderen moeten gewassch
worden in eene kuip waarop de H<
Soete vraagt of M. d'Huvetter nogka:-
liek is.
Heer Vermeulen is ook voorstaar;
van de Weezenschool in stad opdat;
dan van alles kunnen genieten, hij;:,
daar vernemen dat de waterleiding re-
ligt tot aan de Weezenschool.
Heer Leuridan verdedigt hei bek.
daar der school, op eene klare manier
voor hem is de opvoeding en het onct
wijs daar goed en wel, hij wil de kindet
daar opgebracht zien als Vlaams
Katholieke jongens, iedereen heeft re
zijne opinie gemaakt zegt hij en voorh;
en zijn groep zal hij het behoud der scho
daar in die gezonne goede buiteniuc
stemmen.
Na eenige replieken van beide kan
werd door Heer Missiaen het voorn
gedaan de school in de stad te boy»?
Dat voorstel werd verworpen
stemmen tegen 6 en 1 onthouding.ia
Lemahieu. Stemmen voorde 3 sociil
ten, de 2 Liberalen en den HeerJ'F
vetter.
De zitting eindigde om 9l/« uren.
E. H. Desreumaux, aalmoezenier v
de Zusters van Liefde, te Cuerne. is
daar overleden den 26 November!,
den ouderdom van 72 jaar.
Hij was vroeger onderpastor er
Maartens te Yper.
VERSLAG
Al de raadsleden zijn aanwezig.
Geen verslag is gemaakt van de laatste
zitting en de woordvoerder der Socialis
ten wil dadelijk de zaak bespreken van
de Weezenschool. De heer Burgefneester
wil eerst de begrooting beginnen en de
raad geeft hem gelijk.
Tot acht uur werd er gesproken over
cijfers der begrooting. Geheel de reeks
ontvangsten werd afgedaan.
Gansch die bespreking kan samenge
vat wordenhet voorleggen van de cij
fers door de schepen van Financtes en de
Heer Burgemeester, en het betwisten van
kameraad Missiaen.
I
Zaierdag vondt Nestor Depuydt
bij Ch. Coene, ijzerhandelaar in dei
Jacobstraat alhier, een gouden hal?'
ting. Te weten gekomen hebbende j
wie die ketting toebehoorde, droegd
eerlijken vinder aan de eigenares te:
die ten hoogste voldaan was omdai
verlorene in eerlijke handen terecht
komen was.
Pectoral Dupuis. Al die
zijne gezondheid bekommerd is,
Truikt ze om met goed gevolg te
strijden: Hoest, valling,ontsteking
luchtpijptakken, griep, influenza a>
ma, benauwdheid, heeschheid kee
Te verkrijgen in alle Apotheker-
Donderdag met het hevig storm#:
is het bovengedeelte der stelling
St Maartenskerk afgewaaid.
En kroon zonder blomme
Ne spiegel zonder glas
Eiraadt eens wat dat was.
Levenswijsheid.
Gods giften hebben iets zonderlings:
zij zijn meteenen eigen en gemeen.
Zij zijn eigen zoodanig dat de per
soon die ze ontvangt er gansch per
soonlijk gebruik van heeft naar nood
erf' nut.
Zij zijn gemeen zoodanig dat zij
dan verder ter bestemming zijn van
anderen die ze behoeven.
Dat is waar voor de goederen die
njet persoonlijk' kunnen worden
licht, lucht, water enz. Dat is ook
waar voor al wat ons eigen kan wor
den. Zoo schonk God den mensch...
zijn oogen tot eigen gebruik, eigen
voldoening en eigen bescherming,
maar ook ten voordeele van anderen,
om ze te helpen, voor hen te zorgen,
over hen te waken en voor hen in te
zien.
Zoo schonk God de tong voor eigen
.smaak en voldoening maar ook om
aan anderen gevoelen en gewaarwor
dingen mede te deelen.
Zoo schonk God het verstand niet
alleenlijk om eigen besef en welzijn
maar ook tot overzetten aan anderen
van gedacht en bevinding.
Zoo schonk God geld en goed eerst
voor eigen nut en nood rpaar ook tot
behulpzaamheid van anderen die in
nood ziin.
Zoo gat God het eerste menschen-
paar de aarde en hare voortbrengsels
opdat deze hun zouden dienen maar
dan ook voor gansch het nageslacht.
Dat is Gods schikking.
Den mensch valt de plicht die schik
king tot zijn leven toe te passen. Dan
is de mensch een maatschappelijk we
zen. maar komt hij daaraan te kort1
en wil hij ikzuchtig en ikgierig alles
voor hem doen dienen, en 't zijne niet,
voor anderen, hij komt aan zijn wezen
en aan zijn zending te kort.
Jan neemt waar hij nemen kan
Uit de beurzen, uit de zakken
Uit de kisten, uit de pakken
Uit de ketel, uit de kan.
Jan is een uitnemend man!
Huygen.
Sint Niklaas.
De Kindervriend, St Niklaas, is pa
troon der kinders en der bakkers. Hij
was Bisschop en somtijds verbeeld
met een boek waarop drie gouden
broodjes.
Welke mag de reden zijn waarom
St Niklaas bijzonderlijk door de kin
ders gevierd is en gevraagd naar lek-
kerdingen en speelgoed.
Daarover bestaanzeggens alsot
St Niklaas in zijn leven drie kinders
zou verlost hebben die in eenen oven
gesteken waren om verbrand te wor
den... of zoo andere zeggen: drie kin
ders zou verrezen hebben die door een
onmensch in stukken gekapt waren en
gezouten in eene kuipe geleid om dan
uitverkocht te worden.
Dat zijn legenden waarvan de echt
heid niet bewezen is... 't is waar dat
St Niklaas drie tribunen, door den
Keizer veroordeeld, verlost heeft door
zijne gebeden en door zijne bedrei
gingen de Keizer in eene verschijning,
toegesproken. Maar dat en waren geen
kinders en ook die mannen werden
niet gedood.
Wat aanleiding gegeven heeft om
St Niklaas als jeugd- en kindervriend
te vieren... het is zijn wonderbare be
zorgdheid voor de deugd van drie
jonge maagden.
Maar laat ons eerst wat van zijn
leven zien.
St Niklaas was van groote familie
en zeer rijk. Hij wierd bekomen door
de gebeden van zijn godvruchtige
ouders, die. reeds gevorderd in jaren,
vreesden geen nalatenschap te heb
ben
Het was een bevoorrecht kind en
van jongsaf als tot heiligheid voorbe
schikt. Zoo dat kind, dat andere da
gen. als andere kinderen melk dronk,
wilde geen melk nemen den Woens
dag en den Vrijdag tenzij één maal
's avonds. Dat gebruik van te vasten
op die twee dagen heeft hij geheel
zijn leven onderhouden.
Bovendien, dat kind was zeer
mild. Vroeg zijne ouders verloren
hebbende, deelde hij geheel zijn groote
fortuin uit aan de armen, maar met
oordeel en beleg. Zoo was er een'bur
ger. die drie dochters had, en daar hij
arm was en geen geld had om zijn
dochters met bruidschat ten huwelijk
te geven, had hij het voornemen
maakt zijn dochters ter ontucht
te leveren. Dit hoorende, wierp
klaas door de venster van 't hui?
noodige geld om ééne dochter u;
stellen, 't geen gedaan wierd! dm
voor de tweede... dan voor de d£"
en alzoo redde hij de eer en de
van die jonge dochters die aan er'
jongelingen ten huwelijk gei
wierden.
Niet te verwonderen dus,
de vriend is van de jeugd en
jonkheid en kinders snakken na-'
gift.
Advies aan dezen die pok
naar treffelijken levensgezel f'
snakken naar levende speelf
Niklaas zal hun waarschijnlijk
geld zenden maar mogelijks eeV
ziel bezorgen
Hewel. hebben de caramd»'
gesmaakt
Ziehier wat U ook zal smak?
best na eten
neemt 150 gr. boter
250 gr. suiker
250 gr. bloem
Z eiers.
Sla wel uwe eiers, kneed
wel dooreen... steek dat in
totdat het wat bruinachtig is
ge zult mij van spreken
Der zijn er die boter door 1
vervangen, dat is even zuiv
als het versch geëeten is. is
goed.
bf'-'