Handelsbank
BANK - UNIE
DE MEIMAAND
NAAR KARTHAGO
Hei monopolie uan 'i eiHtómijs'
Het IXde Gouwfeest
Hei uur Eucttarts iscti congres
100.000.000 franken.
Kalanderberg, 1, GENT
betrokken bij de
Het Kapitaal en de Reserven
der bij deze UNIE aangesloten
Banken overtreffen de
52e Jaar. - Nummer 20.
30 Centiemen.
Zaterdag 17 Mei 1930.
Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper
RU3SELEDE
Katli. Tu ners v. West^Vlaanderen
ZONDAG 1 JUNI 1930
ingericht door de
ST-MICHIELS TURNERS van YPER.
Wedstrijden -- Optacht
Feestelijkheden.
WIE ZEGT ER?
TE KARTAGO.
N. V.
CtBC
ABONNEMEXTPRIJS
1 Jaar 15 fr. 6 maanden 9 fr. 3 maanden 5 £r.
Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel
ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND:
25 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen.
BEHEER EN OPSTEL
io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER
Postcheckrekening 40.201
(j- CASIER)
waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn
van 11 tot 16 uur.
AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.
Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG
ten laatste ingezonden worden.
Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den
WOENSDAG avond.
ZITDAGEN.
D" BRUTSAERT, Kamerlid, is spre-
kelijk voor iedereen:
Te POPERINGHE, in zijn huis,
's morgens, den Maandag en Vrijdag.
Te YPER, den 1" en 3* Zaterdag der
maand, van 9 V2 tot 12 uur, in den
Katholieken Kring.
Te WERVICK, den 2* Zaterdag der
maand, van 9 y2 tot 12 uur, in Het
Kapitei
HANDELAARS
vraagt eene aankondiging in
«HET YPERSCHE VOLK
(Bedevaart naar O. L. Vr.
Confrérie van 't H. Kruis).
...De bedevaart tot 0. L. Vr. van Rui-
selede bestond vóór de jaren 1300. Er is
in het archief der stad Gent eene lijst be
waard van straf-bedevaartplaatsen het
eerste gedeelte dezer lijst zou geschreven
zijn geweest vóór 1300. Welnu, de bede
vaart 't Ons Vrouwen te Ruiselede
komt er op voor.
Onder de verscheidene broederschap
pen van bedevaartgangers, die vroeger te
Brugge bestonden, welke broederschap
pen jaar!ijksche pelgrimages» inrichtten
naar heiligdommen der H. Maagd, aldus
naar 0. L. Vr. van Pevelberg, O. L.
Vr. van Rozebeke, O. L. Vr. van Aar
denburg, enz., vindt men ook eene ver-
eeniging van bedevaartgangers naar 0.
L. Vr. van Ruiselede.
Deze gilde tel Je twee soort leden de
leden, die betaalden voor de jaarlijksche
gift of offerande bestemd voor 0. L. Vr.
van Ruiselede, wierden gezegd deel uit
te maken van liet hoeyken der gilde.
In 1527 schonk zekere Adriaan Van den
Berghe een register aan het hoeyken
van der ghilde van Maria van Rusele
De bedevaart der Brugsche Mariaver
eerders vond plaats den Zondag en Maan
dag der kermis van Ruiselede (Zondag na
0. L. Vr. Hemelvaartdag).
De Brugsche gilde is waarschijnlijk
met den Geuzentijd 1578? onder
gebleven.
Er is dus reden, om te veronderstellen
dat op die feestelijke dagen, de kerk van
Ruiselede door eene menigte bedevaar
ders bezocht werd. Ook mocht later, anno
1662, pastoor Fransens schrijven Al
soo men uut de overgheblevene beschee
den ende notitien berustende terarchieve
van de kereke van Ruiselede ende andere
teeekenen heeft bevonden datter in de
selve kereke van over omtrent twee hon
derd jaeren ofte bedt groote devotie ende
toeloop is geweest... totten dienst ende
bedevaert van de H. Maget ende Moeder
Godts Maria in wiens eere de voorseide
kereke eerstmael is ghesticht ende opge
baudt ende alwaer hier te vooren veel
schoone miraculen zijn gebeurt...
Het is nog niet klaar uitgemaakt, hoe
en wanneer deze vereering tot O. L. Vr.
zich heeft afgezet in den vorm eener
vereering van de smartenrijke Moeder of
0. L. Vr. der zeven Weeën daarover
straks een woord.
De bovenaangehaalde woorden van
pastoor Fransens zijn getrokken uit eenen
omzendbrief van dezen pastoor an de
borghers ende inwoonders van Ruiselede
ende omligghende gemeente(n)Met
deze omzendbrief, die denkelijk in den
nazomer van 1662 werd opgesteld, be
doelde pastoor Fransens het herinrichten
der confrérie van 't H. Kruiste Ruiselede.
Ook dit broederschap moet vroeger
eenen grooten glans uitgespreid hebben.
Eene rijke gift van landgoederen, in 1518
of 1519, miek het den geestelijken moge
lijk wekelijks achttien missen te celebree-
ren aan het altaar der H. Kruiskapel en
dagelijks in het koor de zeven getijden te
zingen, zooals in de kathedrale en colle
giale kerken van groote steden geschied
de. Deze laatste bijzonderheid doet gissen
dat tijdens de zestiende eeuw, nevens
den prochiepaepe verscheidene gees
telijken van de inkomsten der kerk van
Ruiselede leefden de fundatie spreekt
immers van vijf capellanen, eenen scho
laster en eenen koster.
Ook was, volgens pastoor Fransens,
de kapel van het H. Kruis tijdens de zes
tiende eeuw ten eerlixsten verchiert
ende voorsien van veele weerdighe re-
liquien
Ai deze luister verzwond met den Geu
zentijd. Armoede, pest en ziekte kwamen
over de streek neer. Pastoor Fransens,
nadat hij, in de jaren 1650 het westelijk
gedeelte der kerk hersteld had, dacht
eraan de gilde van het H. Kruis uit haren
sluimer weêr op te wekken. Daar de reli
kwieën en kostbaarheden, die vroeger
aan de H. Kruiskapel toebehoord hadden,
door de roofzuchtige Geuzen waren weg
gebracht, vroeg hij een relikwie aan den
E. H. Philippus Blijleve, kannnnikvan
St Baats te Gent, die een deel der kruis-
'eiikwie uit de kerk van Eine gekregen
W Op 25 November 1662 bracht pas-
!°or Fransens deze relikwie van Gent
naar Ruiselede en op St Andriesdag werd
ze, in een silveren cruys met een ver
gulde radie ro.ntom in de kerk van
Ruiselede verheven en de oude H. Kruis-
gilde plechtig heringericht.
De rampen, die op onze streek wogen,
ten gevolge der herhaaldelijke invallen
van de legers van Lodewijk XIV, kunnen
er het hunne toe bijgebracht hebben, om
den devoten zin onzer voorouders op
zulke devoties als de vereering van het
H. Kruis en de smarten der Moeder Gods
te keeren. Zoo laat het zich uitleggen,
dat in de zeventiende eeuw de vereering
tot O. L. Vr. van Ruiselede meer en meer
den vorm aannam van een vereering der
smarten van O.L.Vr.Aldus gewijzigd be
stond de vereering reeds in 1625,als wan
neer Mgr Triest, op aanvraag van pastoor
Bultynck, eenen aflaat verleende aan al-
wie zou bidden voor iedere sta'ie van
den Ommegang ter eere der VII Weeën.
Ten andere, in geest en gemoed der
geloovigen kunnen de aandacht tot het
lijden Christi en die tot het lijden zijner
Moeder best in eene affectie vereenigd
zijn geweestzoo schonken in Novem
ber 1762, bij uiterste wilsbeschikking,
Jacques Steyaert en zijne huisvrouw Ma
rie Gryp eene gift bestemd tot het maken
van eenen standaard ter eere van O. L.
Vr. van 7 Weeën en van het H. Kruis,
wat wel bewijst, dat zij geene scherpe
lijn trokken tusschen de twee voorwerpen
van vereering. Omtrent dien zelfden tijd
in 1730 zouden de kapellekens van
den Ommegang, in 1625 gebouwd, her
steld zijn geweest.
Een andere omstandigheid kan gehol
pen hebben om de vereering tot de 7
Weeën te Ruiselede levendiger te maken,
n.l. het ontstaan eener congregatie van
kloosterzusters. A. IMPE.
Uit De Toerist
1 Juli 1928.
Lyon heeft een slachthuis gebouwd,
het volmaakste en grootste van Europa,
't is eene parochie groot en ook een
uitgestrekt sport- en coursenplein aange
legd. Alzoo en nog voor andere redens
heeft de stad zich in groote schulden ge
stoken en dit alles onder het bestuur van
Herriot, socialistischen burgemeester.
Het center van de oude Romeinsche ne
derzetting, met paleizen, tribunaal en ge
vangenissen was de Forum-vetere,
oude openbare plaats op een heuvel gele
gen en is geworden Four-vière. Daar
vindt men het gevang van St Pottin,
waarvan hooger melding en de tegen
woordige Maria-kerk. De bouwtrant dezer
kerk is eigenaardig en iets nieuws, beko
men met gothieke, romaansche, classieke
en moderne elementen. De versiering is
overprachtig, met marmer en masiefwerk,
maar nog onvoltooid. Daar het zondag
was in de Meimaand en vóóravond van
het feest O. L. Vrouw van Pourvière
had ten 5 ure een eigenaardige ceremonie
plaats, bestaande hoofdzakelijk in het
zingen der litanie van O. L. Vrouw,
een dertigtal kinderen, gekleed als mis-
dieners, zongen de hooge partijen van een
vierstemmig choor alsook een ser
moen en de zegen met het Hoogweerdige.
Te middernacht stoomde de bedevaart
weg en kwam in tijds te Marseille toe,
Maandag morgen 5 Mei, ten 6 u. 45. Met
autos ging men aanstonds tot boven op
op den heuvel van Notre Dame de la
Garde De christene reizigers, vóór zich
op zee te begeven, doen hier een bede
vaart. Het O. L. Vrouw-beeld in verguld
koper, en dat kan gezien zijn van in de
haven en in volle zee, is zoo groot, dat de
toren der kerk waarboven het prijkt, ge
lijkt aan een gewoon voetstuk. Al de
priesters lazen er mis, alsook Mgr Van
Roey, Kardinaal van Mechelen, Mgr
Rasneur, bisschop van Doornijk en Mgr
Coppieters, bisschop van Gent.
De bedevaart van de Bonne Presse
uit Parijs was er ook aanwezig, onder ge
leide van een Kardinaal.
In de voornoen autorit langs de blauwe
Middelandschezee, het coursenplein waar
jockeys zich oefenden, de Prado laan
zeer lang en omzoomd met 6 lijnen over-
groote platanaboomen de Cannabière-
laan en de nieuwe cathedraal. Deze staat
langs de zee en werd gebouwd onder
aartsbisschop de Mazenod, stichter der
paters Oblaten, waarvan een noviciaat
bestaat in Nieuwenhove onder Ware-
ghem en een klooster in De Panne, bij
Veurne.
Met den 4 ure nanoen was alleman aan
boord van het schip La Marsa 11 en
ten 5 ure stipt, stak men in zee, ondef, het
zingen van het lied derH. Hertenbonden.
Vóór ons was eenige minuten vroeger
het schip Mustapha in zee gestoken,
met aan boord 400 passagiers, waaronder
Mgr Coppieters van Gent, Mgr Kerkfcofs
van Luik, Mgr Lamy, abt van Tongerloo
en 140 congressisten. Bij hun afvaren
zongen de bedevaarders den Ave Maris
Stella, Gegroet Sterre der Zee.
De overvaart op de Middelandschezee
duurde twee nachten en een dag, dus 36
uren. Die overvaart was een waar ideaal;
niet meer beweging dan op Dickebusch
vijverhet water hemelsblauw de warm
te geheel matig, 22°wat nogthans niet
belette, dat eenige bedevaarders rood
uitsloegen, alsgekookte kreeften, hetgeen
veroorzaakt was door het beschijnen der
zonne en zonderling door de weerkaat
sing van 't water. In den voornoen, Dins
dag, ten 9 Vt ure werd op het dek eene
mis gecelebreerd met drie priesters, het
geen de matrozen noemen eene mis met
drie masten en buiten de bedevaarders
die de misgebeden zongen, waren de
kapitein, officieren en matrozen, niet van
dienst, aanwezig.
Daar de ontscheping te Tunis zoude
zeer vroeg geschitden, begonnen de mis
sen Woensdag met middernacht, in de
salons van eerste en tweede klas. Ten
vier ure was er ontbijt en ten 6 ure ont
scheping Tunis is niet gelegen aan zee,
maar 10 km. van daar, aan het uiteinde
van een uitgestrekt en ondiep zoutmeer.
Te midden dat meer heeft men, van aan
zee tot aan stad, een wijde vaart gegra
ven, genoemd la Goulette, en op een van
zijne dijken of oevers loopt de elecfrieke
tram Tunis-Carthago. Carthago ligt langs
de zee, aan den ingang van de Goulette,
maar zonder haven Bij het aankomen
vaart men Carthago voorbij en met den
tram moet men daarna op zijnen weg
terugkeeren.
Daar de Middelandsche zee geen ebbe
en vloed heeft, d. i. hoog en laag water,
zijn de kaaien van de havens maar één
voet boven den waterspiegel en ons
scheep legde aan nevens een zweedsch
toeristenschip, oude jacht van Keizer
Willem, rampzaliger memorie.
De warmte is nu hier geheel goed en
verdraagzaam. Het gebruik van hoofd
sluier of van eenen zonnescherm is fel
aan te bevelen. De hooitijd is op zijn
einde en haver,koorn,gerst aan het rijpen.
De Kardinaal legaat is gisteren aange
komen, met een schip door den Paus
zeiven gehuurd, dit om noch Frankrijk
noch Italië te misdoen, die alle twee den
legaat per oorlogschip begeerden te ver
voeren en varende onder pausiijke
vlag.
Bij het aankomen der bedevaarders,
die logeeren in La Marsa, bij Carthago,
was aan de statie om ze te verwelkomen
en een handje bij te steken in het herber
gen van eenieder, Eerweerde Heer Jo
seph Mattelaer, van Yper, die met St
Pieters dag priester gewijd wordt en in
Juii-maand zijne plechtige eeremis cele-
breeren zal in St Pieters kerk, binnen
Yper.
Woensdag, 7 Mei, geschiedde de ope
ning van 't Congres, op het voorplein der
kathedraal te Tunis. Op den stoep was
een sierlijk altaar opgericht en er vóór
eene groote langwerpig-vierkantige om-
heiming voorbehouden. Deze omheining
was omzoomd door twee reken soldaten,
ééne reek zwarten en ééne reek blanken.
Het overige van de markt en de aanpa
lende straten stonden zwart van 't volk,
ook niet-katholieken, zooals protestanten,
joden, Mahomedanen. Kwam eerst aan
de Fransche Resident deze die in na
me van Frankrijk zijn beschermingsrol
over Tunisieen zijnen Bey uitoefent
en de menigvuldige weerdigheidbeklee-
ders, zoo geestelijke als wereldlijke.
Iedereen nam plaats waar het hem door
de bestuurders van den Protocole aange
wezen werd. Alswanneer de Kardinaal
Legaat verscheen, gevolgd door zeven
Kardinalen en menigvuldige Bisschoppen
de Resident ging Hem te gemoetom Hem
namens het landbestuur welkom te hee-
ten. Dit geschiedde onder het spelen van
krijgsmuziek en oorverdoovend gejuich.
Als nu de Kardinalen en Bisschoppen
plaatsgenomen hadden, werd, in het la-
tijn en in 't Fransch, de Pauselijke Bulle
gelezen, waardoor de Paus het Congres
open verklaarde en verhoopte dat het
menigvuldige vruchten dragen zou, even
als de 29 vóórige wereldcongressen, die
gehouden werden in Europa, Azia, Ame
rika en Australië. Volgde de redevoering
van Mgr Heylen, Bisschop van Namen,
en sêdert meer dan 25 jaar voorzitter van
het bestendig bestuur dier congressen.
Alles sloot met een plechtig lof.
Een der twee muzieken,die deze plech
tigheid opluisterden was een krijgsmuziek
uit het eiland Malta, gezonden door de
Engelschen.
Er waren in stad 900 Amerikanen, die
voor hunnen overvaart 550 of 750 dol-
lards betaald hadden, d. i. ongeveer 20 of
27 duizend frank.
Eenige jonge geestelijken waren den
verleden Dinsdag binnen gegaan in eene
moskee of Mahomedaanschen tempel
Dat is ongeoorloofd dat verwekte eenen
opstoot onder het volk zij werden let
terlijk er buiten gestampt en moesten
naar het hospitaal overgebracht worden.
Daar in Carthago, weinig woonsten be
staan, alles immers sedert eeuwen ligt
in puinen, moeten veel vreemdelingen
geherbergd worden in Tunis, op de sche
pen die ze brachten, in omliggende dor
pen en steden en onder tenten. Zeven,
acht honderd tenten, tweevoudig van zeil
en waarin vier bedden staan, werden op-
geslegen, bijzonderlijk in de bezittingen
van het weezengesticht der Moniketten,
zusters van de H. Monica en gele
gen bij de plaats waar deze Heilige den
nacht in het gebed overbracht, den nacht
dat haar zoon Augustinus dieveling Car
thago verliet, om te gaan naar Rome en
Milanen, waar hij zich bekeerde. Al die
tenten werden opzettelijk gemaakt voor
het congres en doen denken aan een leger
uit de middeleeuwen.
Donderdag ten 10 ure plechtige hoog
mis in de hoofdkerk van Carthago, ge
zongen door Mgr den Bisschop van Char-
tres... in tegenwoordigheid van Kardina
len, Bisschoppen, Prelaten en van eene
schare volk, die geheel de kerke tot in
hare verste hoeken vervulde, alsook al
hare uitgestrekte hoogzalen.
Donderdag achternoen feest der kinde
ren, kruistochters, die 's morgens com
municeerden en die in de puinen van den
Romeinschcn schouwburg pahnen aan
boden aan den pauslijken Legaat. Daarna
een Lof in open lucht op dezelfde plaats.
Donderdag nacht van 10 tot 12 ure,
aanbidding der mannen in de kathedralen
van Tunis en van Carthago, gevolgd door
eene middernachtmis.
DE MEENING VAN DEN PAUS
De rechten en de plichten van de Vaders
en van de Moeders
Het Katholiek Nationaal Verbond van
Frankrijk heeft den Paus als hulde een
werk aangeboden, dat uitgegegeven werd
als protest tegen de ontwerpen van het
monopolie van het onderwijs, dat de
Fransche antiklerikalen zoeken te verwe
zenlijken met hun fameuze eenige school.
In naam van den H. Vader, heeft Mgr
Pacelli, Staatssekretaris, aan generaal de
Castelnau, voorzitter van het Nationaal
Verbond, in dato van 21 Maart een brief
gezonden, dewelke Woensdag openbaar
werd gemaakt en waarin onder meer ge
zegd wordt
De rechten en de plichten van de
vadersen de moeders vloeien onmiddellijk
voort uit de verantwoordelijkheid waar
mee God zelf hen bekleedt door hen deel
achtig te maken aan zijn scheppings
kracht om het leven aan hun kinderen
mee te deelen. Die rechten en die plichten
zijn zoo heilig, dat de Kerk, alhoewel ge
last met de zending der hoogste zedelijke
draagwijdte, zich geenszins verminderd
acht door ze te erkennen en zelfs oordee t
niets te mogen verwaarloozen om ze te
bevestigen en te verdedigen, 't Is met de
familie te helpen en niet, door zich in
hare plaats te stellen, dat de Staat de
prachtige taak vervult welke hem toe
komt om in zijn eigen sfeer mee te wer
ken aan de vorming der nieuwe geslach
ten. Opeen andere manier handelen, zou
niet alleen uitloopen op het dooreenwer
pen van de hoofdprinciepen, maar het
zou den bijval belemmererr van edelmoe
dige doeleinden, bestemd om aan de
volkskinderen den toegang te vergemak
kelijken tot de beroepen welke best over
eenstemmen met hunne zedelijke en ver
standelijke vermogens.
STAD YPER.
der
wordt op
ZATERDAG 31 MEI
Wie zegt er datelkegodsdienst goed is? j
Degenen, die er zelf geen enkel, zelfs
niet den Katholieken godsdienst naleven.
Wie zegt er dat de godsdienst maar
Op Donderdag, Vrijdag en Zaterdag
heeft de grootsche plechtigheid plaats
gehad van het XXXC Eucharistisch Con
gres.
Beurtelings al twee jaren worden in
alle landen en werelddeelen die gods
dienstige zittingen gehouden die de [we
reld door doet kennen, vieren en veree
ren, de wonderbaarste gifte van Gods
goedheid het Allerheiligste Sacrament
des Altaars.
Dat is de machtigste daad van Geloofs
onderricht die in de wereld gepleegd
wordt. Geen volk meer, schier geen
mensch meer, die van dat H. Sacrament
niet weet, en hoe weinig ook hij moge
geleerd zijn,zulke prachtige betoogingen,
eenigin de wereld, moeten hem treffen.
Alle Katholiek vindt er zijn vreugde en
fierheid in, alle rechtschapen ziel ont
vangt er den indruk van,die doet peizen...
zelfs alle ongeloovigen moeten er van
geslegen zijn.
Karthago is de Hoofdstad van Noord-
Afrika. Over tijd was zij de geduchte en
diep gevreesde tegenstreefster van Rome.
Met waar gevaar heeft ze Rome bedreigd
toen de acht-en-twintigjarige Annibal er
beleg rond lei. Rome had dan hare red
ding te danken aan de slimmigheid van
een Roomsche Veldheer Serpion die
legers vergaderde, Karthago ging aan
vallen en alzoo Annibal drong het beleg
op te breken om naar Afrika ter verdedi
ging te snellen.
Vroeger bloeide in Noord-Afrika de
Katholieke Godsdienst die er vele Bis
schoppen (telde. Daar onder staken uit
de H. Cyprianus de groote Geloofsverde
diger en de kloekmoedige martelaar, en
vooral den Heiligen Augustinus, de
fijnste geest misschien van de wereld en
de sterkste bestrijder van de ketterij. Die
godsdienst is vervallen deels door den
oorlog der Romeinen, dan door de Ket
terijen der Arianen en voor al door de
woeste overrompelingen, de sleep- en
vuurtochten der Araben, waarvan gezeid
wierd waar de Araab voorbij getrokken
i$f daar groeit geen gras meer.
Karthago en de omliggende steden
Tunis en Utiga wierden ten gronde ver
brand,' 17 dagenlang en geheel de streek
geschoren.
't Is in de stad of beter in die streek
dat hét XXX?' Eucharistisch Congres zijrre
zitting houdt.
't Is t'hopen dat uit die streek een nieuw1
Katholiek leven zal opfladderen, die
ganseh Atrika door zal stralen. Daaruit
zijn reeds gekomen de Witte Paters die
in Tanganika zulke bloeiende zendingen
heeft en Inlandsche Priesters.
Bij zijne aankomst op Afrikaanschen
grond, wierd de Pauselijke Afgezant, die
het Congres moet vóórzitten Kardinaal
Lepicier, schitterend onthaald door al wat
Tunis van gezaghebbende mannen en
generaals bevat, aan wier hoofd de ver-
j tegenwoordiger en afgezant van den Bey
van Tunis stond. Het muziek van het
'4C Jagers speelde de Marseillaise en het
Beylied en de troepen vormden de haag.
De afgezant was omringd van 6 Kar
dinalen, een honderdtal Bisschoppen en
Klooster Abbé. Op het Congres waren
meer dan 2000 personen tegenwoordig en
de zittingen wierden gevolgd door meer
dan 20.009 Katholieken van alle streken
en gewesten der Katholieken.
Dat Congres heeft den schitter niet
van Chicago, maar als men nagaat dat
die streek heel verwoest en schier ont-
volkt is, dat er weinig hotels zijn die
kunnen menschen ontvangen, dat het
goed is voor kinderen Degenen, die
geen kinderen willen hebben of maar een
of twee.
Wie zegt er dat de geloovige christenen
niet beter zijn dan degenen die naar geen
kerk gaan Degenen, die zelf niet
deugen.
Wie zegt dat er slechte priesters zijn
Degenen die dagelijks slechte ga
zetten lezen en zelf geen enkelen priester
van nabij kennen.
Wie zegt er dat de Kerk rijk is
Degenen, die nooit iets aan iemand en
aan de Kerk nooit een cent geven.
Wie zegt er dat de diensten in de kerk
te lang duren Degenen, die er bijna
nooit een voet in zetten.
Wie zegt er dat de Kerk onverdraag
zaam is? Degenen, die meestal niet
dulden dat iemand een andere meening
ophoudt dan de hunne.
Wie zegt er dat het al bijgeloof is in de
Kerk Degenen, die veel houden van
peerdijzers, mascotte, nr 13, enz... en die
tusschen donkeren en klaren naar de
kaartlegster loopen.
Wie zegt er dat het al geen kwaad is
wat de Kerk zegt Degenen, die dat
kwaad bedrijven en zich alzoo zoeken
wit te wasschen.
Wie zegt er dat er geen hel bestaat
Degenen, die vreezen erin te geraken.