Het Familiehoekje Hel congres van meedelen Tentoonstelling Antwerpen Eene Staatskuuestie Van een dienstmeid en... een zwijnsbak WATOU De Redders van Vlaanderen of de Geeuwende Leeuwen VLAMERTINGHE tinu—Klooster te St Oniaars. droeg de relikwie gedurende gehec! de reis. Die lange en zegepralende reis mag beschouwd worden als de eerste processie van het H. Bloed j Het laatste oponthoud geschiedde bij Kor- trijk. den 1 Mei 1150 en de plaats, waar het kapelletje stond in dewelke de relikwie berustte, noemt nog he den daags Bloedcapelleke Bij het naderen van Brugge overhandigde abt Leonius de H. Relikwie aan graai l)ie- derik. die gezeten was op een wit peerd en omringd van zijne 30 edel lieden. Vergezeld van den geestelijken en burgelijken stoet, die hem was te ge- moet gekomen, trok de Graaf de stad binnen en plaatste de H Relikwie in de St Basilius' Kapel, op den Burg en die als hof-kapel mag aanschouwd worden. Het groot relikwie-schrijn, dat naar Mechelen mede reist, werd ge maakt door Jan Crabbe, die er twee jaar aan wrocht en dat voor het eerst in de processie gedregen werd ten ja- re 1617. Op den voet er van bewon dert men 32 wapenschilden, zijnde deze der 31 leden van den toenmalige ede- le-confrerie en een 32* voorstellende eene krab. wat het wapen wezen moet van den kunstenaar. De Remonstrans die voor het uitstel van het Hoogweerdig in Mechelen zal gebruikt worden, gedurende het Con gres. is de Eerherstellende Remon strans gemaakt in Gent, geschonken aan Pius XI als jubelgeschenk en be kostigd door katholieken bijzonder lijk jongelieden van 32 volkeren, die alzoo boete begeerden te doen voor de schrikwekkende Heiligschennissen van de Russische jeugd. Belgie, Bre- sil, Bulgarie, Canada, Chili. China, Egypte, England, Frankrijk, Grieken land, Hongarie, Holland, Ierland, Ita lië, Japonie, Luxemburg, Mexique, Noorwegen, Perou, Persie, Polen, Portugal, Roumenie, Rusland, Spanje, Turkie, Yereenigde Staten, Zweden, Zwitserland en Youngoslowakie, zijn er op vertegenwoordigd door verschil- lige kostbare edelgesteentende vier landen, waar bloedige kerkvervolging heerschte of nog heerschtIerland, Mexique, Polen en Rusland, zijn ge kenmerkt door vier roode Rubijnen dit gedacht is niet nieuws en her innert aan den opperpriester der Jo den, die bij het intreden van 't Heilig der Heiligen op den boete-dag den rationaal droeg dat was een vier kantig borstgewaad, waarop 12 edel gesteenten prijkten, die de 12 geslach- 'ten van Israël verbeelden. Voor het versieren dier Remon strans gebruikte men ook een ring, het eenigste juweel dat eene Russi sche Dame nog bezat, dragende een rubijn omgord door brillanten en moe tende verzinnebeelden haar ongelukkig vaderland en hare vier zonen, die ze heeft zien doodschieten, terwijl zij den lof van Christus-Koning uitgalmden. De ring in zuiver goud. waarin de H. Hostie rust, is gemaakt met trouw ringen van oorlogsweduwen en ver sierd met fijne paarlen door katho lieke fransche juweliers geschonken. Boven dien ring is een gouden kroon tje aangebracht, uitgaande op een al- lerschoonsten brillant, en gegeven door «kleine kinderen van alle natiën» om te herinneren aan 37 bisschoppen en 9.000 priesters, die door de bolche- visten ter dood gebracht werden als ook aan 87 bisschoppen en 18.500 priesters en kloosterlingen, die nu nog zuchten in de schrikwekkende gevan genissen van het roode Rusland. Op den voetknoop staat er te lezen Zaligmaker der wereld help Rus land en op het onderste gedeelte van den voetChristus overwint, Christus regeert, Christus gebiedt. Hoe is die bovengemelde Remon strans in België? Paus Pius XI werkt bijzonderlijk aan de terugkomst on zer afgescheidene broeders tot de Moederkerk van Rome. In België, te Amay-op-de-Maas is een klooster van Benedictijnen, en daar verblijft de Eerweerde Broeder van onzen stads genoot Heer Bouwkundigen Gits dat gesticht werd met doel van apos tolaat in schismatiek Rusland. Aan die Paters heeft de Paus de Remon strans toe vertrouwd, om ze naar Evangelie Tienden Zondag na Sinksen. Te dien tijde sprak Jesus tot sommigen die hun zeiven voor rechtveerdig hielden en de overige verachtten, de volgende vergelijkenis Twee menschen gingen naar den tempel om te bidden, de eene een Pharizeër en de andere een tollenaar. De Pharizeër stond en bad bij zijn zeiven aldus God ik dank U dat ik niet ben gelijk de overige menschen, roovers, overspelers, of ook gelijk deze tollenaar ik vast tweemaal te week, ik geef tienden van alles wat ik bezit. En de tollenaar van ver staande, wilde zelfs de oogen niet opheffen naar den Hemel maarslpeg op zijn borst zeggende God wees mij zondaar genadig. Ik zeg u deze ging naar zijn huis weg, gerechtveerdigd daarvan. Want al wie zich verheft zal vernederd worden en wie zich vernederd zal verheven worden. Luc. XVIII, 9-15. Dit H. Evangelie handelt nog over het gebed. Onder het pittige beeld van twee biddenden doet Jesus verstaan de groote hoedanigheid van eene goede gebed het ootmoedig schuldbekennen gepaard met een nederig smeeken om vergiffenis. Twee menschen gaan bidden een T Rusland mede te nemen, eens dat de tijden daar zullen beteren en het apos tolaat mogelijk worden. In de pontificale mis des laatsten dags van het Congres zal de Kardi naal ook gebruik maken van den pracht-kelk. dien de Paus gebruikte in de plechtige eerherstellende mis, op 19 Maart 1930. in St Pieters te Rome. Edgar Poe is een amerikaansche verteller (1809-1849) harde werker bij tijdstippen en losbandig van leven Alcohol, morphine, opium ondermijn den zijne gezondheid en op veertig jarigen ouderdom stierf hij in Peli- rium. Wat men aanziet als een kunstge wrocht der Engelsche letterkunde is zijn boek De Raaf en hij ontvong er voor van de American Review die het uitgaf. 10 dollardenHij schreef zijne vertellingen op bladen postpapier aan elkander geplakt en makende lange lange banden, die hij oprolde. Een van die banden, dus een origineel stuk. werd in 1903 verkocht in Philadelphia 2.000 dollarden. Xog een bewijs dat de gewrochten der kunstenaren meest weerde hebben na hunnen dood en meest vreemdelingen verrijken. Italiaansche communisten, uit Frankrijk gedreven om voorvallen gepleegd in de Noordstatie te Parijs, werden aan de Belgische grens ont scheept. Spaansche anarchisten, die in Frankrijk een samenzwering tegen den Spaanschen Koning op touw ge zet hadden, werden naar België ge stuurd. Vóór eenige dagen belgische Rijkswachten hielden langs de baan communisten tegen, uit Frankrijk ge- jagen. En te Antwerpen tusschen 9 en 12 dezer, was er een internationaal Congres voor communisten!! Ware het niet beter al dat goedje buiten te gooien? Te Belgrade zoude er een tanden- meester zijn, die tanden trekt zonder pijn en zonder tangeJapaneesche methode, beweert men. Met den vin ger masseert hij de zenuw en korts nadien valt de tand uitZijn wij niet te ver van 1 April om zoo iets te be weren Iedereen weet dat Meestere Butaye, de gekozene der Natie is die het meest vra gen stelt en het meest brieven schrijft. Men verzekert ons dat hij al over zijn 23e duizendtal is. 't Is waar, ten kost hem maar de moeite en hij weigert den last niet, de rest is, zooals men zegt, op de kosten der prinses. Als gewetensvolle wetgever en vernuftig man ontsnapt niets aanzijn scherpzienden geest en zijn spits vondigheid is proverbiaal geworden. Ziehier een nieuwe vraag die, niemand zal het ontkennen, allergewichtigst is, ja bijna gelijk staat met eene Staatskwestie. 't Is tot den Heer Minister van Rechtswe zen dat de Vertegenwoordiger der front partij zich wendt. Oordeelt en blijft ern stig. Vraag Nr60 van den Heer Butaye - 1 Juli Opl April 1930(Vragenenantwoor- den, Bulletijn Nr 19, bladzijde 356) heb ik u de volgende vraag gesteld Depersonendiegaantrouwen,moe- ten een uittreksel uit hun geboorteak- ten voorleggen. Is de ambtenaar van den burgerlijken stand bij het opstel- len der huwelijkakte verplicht dezelf- de schrijfwijze der voornamen te ge- bruiken als degene die in het uittrek- sel uit de geboorteakte gebruikt is Bij voorbeeld Het uittreksel uit het geboorteakte geeft opals voorna- men Aloysius-Henricus Moet de ambtenaar van den burgerlijken stand bij het opstellen der huwelijks- akte ook Aloysius-Henricus» schrij- ven of mag hij Alois-Henri schrij- ven Daarop hebt gij geantwoord De zaak wordt onderzocht Ik bid den heer Minister mij zoo gauw mogelijk een antwoord over de- ze vraag te willen geven. Men verzekert ons dat Mijnheer Janson erg in verlegenheid is om die gewichtige zaak op te lossen. En zeggen dat Meestere daarvoor 8400 Belga per jaar opstrijkt. Pharizeër, toonbeeld van hoogmoedig zelfsbetrouwen en van lage verachting der evennaasten en een tollenaar, toon beeld van geldzuchtigheid. Twee zon daars dus in de oogen van God. Houding van beide De Pharizeër stond daar en men kan door den samen hang verstaan, voren op 't hoofd om en vol hooveerdig de tollenaar stond daar ook maar van verren aan... zelfs zijn oogen naar de Hemel niet opheffen de maar ootmoediglijk op den borst slaande. Beider gebed God zegt de Phari- zeërs als den schijn hebbende van den Heer te loven maar integendeel zijn zeiven prijzende ik dank u dat ik niet ben gelijk de overige menschen, roo vers... of ook gelijk deze tollenaar, welk overmoedig gedacht van zijn zeiven hem stellende boven alles daarbij spreidt hij zijne handeling, hartstochtelijk ten toon, ik vast tweemaal te week... en geef tien den van alles wat ik bezit. Is dat niet een mensch buiten en boven allen... en die dus noodig heeft te vragen of te smee ken... Zoo zegt insgelijks de tollenaar in alle nederigheid op de borst slaande wees mij zondaar genadig Welk eene eenvoudige en openhertige schuldbeken tenis,zij is volkomenDWees mij genadig» meer durft hij niet zeggende en zijne oot moedig leedgevoelen maar hoe betiouw- vol hoe gerust en zeker Gevolg voor al twee. Een fabriekmeisje ging een geneesheer raadplegen. De geneesheer, een gewetens vol man, ondervroeg het meisje over het midden waarin het verkeerde en vernam dat zijn omgeving in zedelijk opzicht veel te wenschen liet. 't Is een echte zwijnsbak, mijnheer, die fabriek... Zoudt ge niet best een dienst zoeken bij brave menschen raadde de dokter aan. Ik kan als dienstmeid zooveel niet verdienen, mijnheer. De onberedeneerde zucht naar geld en vrijheid heeft de vrouwelijke jeugd veel kwaad gedaan, ook in lichamelijk opzicht. Er zijn werkhuizen die niet behoorlijk in gericht zijn andere waar de doffe lucht, het oorverdoovend gerucht, het stampen der machienen, voor de gezondheid van sommige meisjes nadeelig zijn. We zul len niet spreken van het gezelschap. We kennen bezorgde vaders en moe ders die hun dochter niet zonder kommer naar de fabriek lieten gaan. Maar, ze was de oudste van tien en vader stond alleen om alles te verdienen. We geven toe dat er toestanden zijn die de stelling van den nood een deugd maken ver- rechtveerdigen. Nochtans, in 't algemeen, en wanneer men uitsluitelijk de zedelijke en lichame lijke ontwikkeling onzer meisjes in het oog heeft, is het huiswerk te verkiezen. Neemt een gewonen dienst. De bezig heid is afwisselend koken, afwasschen, schuren, naaien, enz. Geen kwestie van uren lang bij een mekaniek of voor een toog recht te staan of op een schrijfma- chien te kloppen en de ongemakken op te doen die daarvan voortkomen maar matige oefening, die niet vermoeit en ter- zelvertijd ontwikkelt. En bovenal, voor toekomstige moe ders van den werkersstand, doorgaans de beste school. Denkt maar eens na op den ongelukki- gen toestand van een frabriek- of bureel meisje dat trouwt en geen kennis heeft van huishouden en kinderkweek. Mevr. Plasky, arbeidsopzichtster, heeft in haar verslag dat door het Ministerie uitgegeven werd, aangeraden de huis houdkundige opleiding verplichtend te maken voor de fabriekmeisjes. Ik meen dat zij het veel verder zouden brengen met de pratiek en de kennissen welke zij als dienstmeid gedurende eenige jaren kunnen opdoen, dan met al de theorie van de wereld. Beschouwt men de zaak langs den kant der voeding, het besluit is gemakke lijk. Over het algemeen is een werkmeis je, hetzij het zijn maaliijden thuis neemt, hetzij het den kost medeneemt, min wel gevoed dan een dienstmeid. Slechte posten zijn zeldzaam. Bij de goede burgerij wordt de meid behandeld als iemand van den huize zij geniet om zoo te zeggen het familieleven. Dat is ze ker een niet te misprijzen voordeel. En de loonkwestie? Wij beweren dat de jonge dochter die dient dus gevoed, gewasschen en dikwijls gekleed is, toch ten deele als ze redelijk is en kan spa ren, meer kan vergaren dan de andere die op een atelier is en noodzakelijk veel meer verteert. Wat meer is, is het geen gevonden geld voor de vrouwen die er zich kunnen naar schikken om twee of drie dagen in de week huiswerk te gaan doen We zijn een tijd van nijverheidskrisis ingetreden. Veel meisjes vallen zonder werk. Is moeder verstandig en vooruit ziende, ze zal trachten haar dochter in een goeden dienst te plaatsen. Verdient zij wat min in 't begin, ze zal er toch in veel andere opzichten beter zijn dan in den.... zwijnsbak. Nog wat Propaganda De schoollokalen zijn ledig geloopen de jeugd heeft vancantis. De ouders ne men nu ook hunne jaarlijksche ontspan ning. Men gaat op reis liefst in familie in groep. En dan, om wille der onkosten, maar liefst met een Week-End biljet. Wel ja des Zondags zijn de feestpro- grammas in de Tentoonstelling het schoonst, dan is het oprecht aangenaam aan de lieve Schelde, dan mag men de Congo-boot afkijken, enz., enz. Dus vele bezoekers mogen wij te Ant werpen verwachten in de eerstvolgende weken. Daarom herinneren wij nogmaals De tollenaar gaat naar huis weg ge rechtveerdigd... zijn ootmoedigheid, zijn nederig schuldbekennen, had hem aan God welgevallig gemaakt terwijl de Pharizeër om zijn hoogmoedig danken en prijzen van zijn zeiven mitsgaders het misprijzen van den evenmensch verre van aan God te behagen hem grootelijks mishaagd had. Ootmoedigheid gaat boven eer, de nederigheid volgt den hooveerdige maar aan den ootmoedige zal de glorie komen zegt de boek der spreuken 15,33 en 29,23... Slotrede In 't gebed gelijk in alle om standigheden komt de vergelding wet van God tot haar einde al wie zich ver heft zal vernederd zijn en wie zich verne derd zal verheven zijn. In handel en wandel in zeggen en doen zijt recht voor de vuist gaat recht in uw schoên Levenswijsheid. Te vroeg gesmaakt, te vroeg ontvlogen te vroeg, eilaas, hebt gij mijne arme ziel [bedrogen, bedrog van 's werelds ijdelheid Gij duurdet eenen dag, eene ure, een' [stonde ha... tijds genoeg om arrebeid en zonde en om nog erger kwaad nadien, mij toe- gezeid te kennen dat aan elke spoorstatie, buurtspoorhalle alsmede aan de vlotbrug en aan den grooten ingang der Tentoonstelling vrien delijke heeren staan met de noodige bor den en immer ten dienste om inlichtingen te geven of een paar straten mede te gaan opdat Elke bezoeker der wereldtentoonstelling te Antwerpen Toch zijn Zondagplicht niet zou verzuimen Het is alles zoo fijn geregeld dat geen tfjd verloren wordt, geen nutteloos geloop of gezoek moet gedaan worden. Wij drukken er nogmaals op dat alle groepen, muziekmaatschappijen, patro nages, steeds voorafgaandelijk alle moge lijke inlichtingen, die hunne reis zullen vergemakkelijken, kunnen bekomen op het bestendig sekretariaat, 41, Graaf van Hoornstraat, Antwerpen. Een woordje daar naartoe geschreven voor de reis en mits opgave van plaats en uur van aan-: komst vindt men alles kant en klaar. Nog veel te veel bezoekers der Ten toonstelling meenen ten onrechte dat er gelegenheid is om de H. Mis te hooren op de terreinen der Tentoonstelling zelve. Dat is totaal verkeerd. De kerk der Ten toonstelling is ingenomen door de Oude- Vlaamsche-Kunstmen moet Mis hooren alvorens men een voet in de Tentoonstel ling zet, anders is het wellicht te laat, althans veel te lastig. Het geraadzaamste is Mis te hooren onmiddellijk bij aan komst en dit volgens de aanduidingen der kommissarissen van den Bond van het H. Hart in de dichtsbijgelegen kerk waar men desgevallend naar toegeleid wordt met opgave van het doelmatigste tramverkeer. De mannen van den Bond van het H. Hart en hunne flinke helpers, de immer paraat en kordaat optredende Boy-Skouts, vragen niets beter dan dienst te bewijzen. Moesten er nog kerken of instellingen zijn die plakkaten verlangen dan kunnen er nog bekomen worden op het Sekreta- tiaat hierboven aangegeven waar tevens nog immer met dank elke ondersteuning, hoe gering ook, te gemoet gezien wordt. (Postcheckrekening nr 243670, R. Jans- sens.) Het werk gedijt geweldig, onze propa ganda heeft sinds lang de grenzen van ons land overschreden; uit alle hoeken wordt er geschreven. Werken brengt levem, maar leven kost geld. Gedenk ons dus, gij brave zielen, God wil het, God zegene U. Zaterdag 30 Augustus, dag voor de mannen en de jeugd. Zondag 31 Augustus, de groote be tooging. Honderd duizend mannen, in zes groepen verdeeld, vormen den godsdienstigen stoet. Geen stoet met lawaaierig karakter, van een Ommegang of een Landju weel geen gekostumeerde groepen zooals in de gewone processiën. Die 100.000 gaan naar Mechelen om den Koning der koningen te huldigen, getrouw aan het aloude geloof onzer voorvaderen. Die stoet zal betrekkelijk kort zijn, maar indrukwekkendhij is zoo ge schikt, dat al de deelnemers de gele genheid zullen hebben hem in oogen- schouw te nemen. De meest kostbare eucharistische relikwiën uit het verleden zullen daar samen gebracht worden en rondgedra genhet H. Bloed van Brugge, het H. Sakrament van Mirakel uit Brus sel, uit Leuven en uit Hasselt, het H. Bloed uit Hoogstraeten en Bois vSeigneur-Isaac. Abten, Prelaten en Bisschoppen zullen er het Allerheilig ste voorafgaan. Een stoet dus zonder wereldsche pracht, maar die voor geloovige her ten, in dit kader vooral, een ongeëve naarde beteekenis zal hebben. Zaterdag 2 Oogst, rond 5 ure namid dag, werd het rustig oord, dat Abeele noemt, plots opgeschrikt door een hevig en woest gebrul. Gebruik makend van een oogenblik onoplettendheid van wege den Heer Bestuurder van het leeuwen Cirkus te Poperinghe waren vier jonge leeuwkens A.S. P.C. P.V. en A.C. erin gelukt hun kooi te ontvluchten. Ze storm den ras den steenweg naar Abeele op 'k Wierd u moe De kwade wegen, door distels en door doornen diepgelegen, zijn op het end, veel beter nog als aide valsche vroolijkhede'n der korte dagen die 'k heb doorgeleden Vaartwel Alwaar ik ga 'n en is geen bedrog, maar waarheid, leven, vreugde in 's Hemels vreden G. Gez. Eenzaamheid. Velen zijn meegesleept in den wervel- stroom van 's wereld's woelen.Toch daar zijn er nog altijd die daarin noch hunne voldoening noch hunne verzadiging vin den. Hunne ziel zoekt rust en eenzaam heid. Daar willen ze er de beteekenis en het doel en de inrichting van 't leven onderzoeken. Zoo is op den Monte Gene- roso aan de Italiaansche grens de kluis van een heremiete op 2400 m. hoogte ingewijd. Ze zal door gravin Vitalesci een nederlandsche van geboorte be woond worden, die een gelofte heeft af gelegd zich de eerste vijf jaar verre van de menschelijke maatschappij te houden. Naar de kluis is van het beneden gelegen hotel een kleine zweefspoor gebouwd waarlangs de kluizenares van levensmid delen voorzien zal worden. De kluis zelf is zeer gerievelijk ingericht met elec- trisch licht, huishoudelijke toesteilen,enz. De inrichting kost dan ook 56.000 lire. waar zij, met wild wapperende manen, breed opengespalkte klauwen en afgrijse lijk laaiende oogen alles dreigden te ver scheuren en te verslinden. De bewoners van het dorp, niet gewoon aan zulke wilde-beeste manieren sloten zich in hunne huizen op, zich angstig af vragend wat er van hen zou geworden. Opeens vielen de leeuwen bij Alois Verhaeghe binnen, aanstonds vielen hun blikken op de prachtige plakbrieven, de muren van de gelagzaal versierend. Ge meente Watou. Eeuwfeesten. Nauwelijks hadden onze moedige Leeu wen zulks gelezen of ze onstoken in een hevige, zelfs ontembare woede. Gebruik makend van de tijdelijke af wezigheid der bewoners,(oleeuwenmoed, o fiere navolgers van Leeuw Borms, die in plaats van op de barrikade te sneu velen, zich in een kelder wegstopte sneden zij de letters G en L uit de andere plakbrieven om deze van Watoü te kun nen schenden. En van de Eeuwfeesten mieken zij Leeuwfeesten. Het eerste deel van het drama was afgeloopen. Maar nog was hun woede niet gekoeld, zij slopen daarna naar de Herberg van Canale A. waar zij, al hun leeuwenmoed samenrapend (zij hadden immers maar met vrouwen te doen) ook den plakbrief schonden en Geeuwfeesien vorm den. Maar't is toch jammer nietwaar, moedige sukkelaars dat er altijd een maar bij is. Opeens ging de deur open en kwa menenkele Abeelenaren binnen. 't Zat er natuurlijk aanstonds tegen, en de leeuwkens mochten eens goed hooren en begrijpen wie en wat ze eigentlijk waren. (We raden die heeren leeuwen aan, de aanvankelijke regels der beleefd heid en welvoegelijkheid te leeren). Na enkele minuten dropen ze schande lijk af en waren zoo verschrokken en aangedaan dat (zegt men) iedereen hun nen doortocht te Poperinghe hadge roken. 's Anderdaags liet Abeele zijn ant woord geworden. Een der heerlijkste groepen uit den stoet, en te Watou, on gehoord veel volk, goed volk, braaf volk, Vlamingen van den ouden stempel, die Vlamingen zijnde als zijn Voorvaderen, hun Vaderland eerbiedigen en niet zooals sommige nubbele schooljongens en onge- dresseerde leeuwen, denken dat ze helden zijn omdat ze voor landverraders knielen, en hun nabestaanden door hun schurken streken in schande brengen. Intusschen stonden enkele leeuwen van schaamte en spijt te geeuwen. N. B. Er wordt die moedige leeuwen bekend gemaakt dat het gansch nutteloos is nog verder naar Abeele te telephonee- ren, om zich te verontschuldigen en ge nade af te smeeken. De zaak zal haar natuurlijk verloop volgen. Punt. VERSLAG DER EEUWFEESTEN gevierd op Zondag 27 Juli 1930 Op Zondag 27 Juli, hebben alhier plaats gehad de luisterlijke Eeuwfees ten van Belgie's Onafhankelijkheid. Liet feestprogramma met zorg voor bereid, heeft dan ook alle verwachting overtroffen. Van in den vroegen morgen was men druk aan het versieren van het gemeentehuis en standbeeld der ge sneuvelden, en toen rond den middag het eerste aankomend muziekkorps door de plaats trok, bracht dit rap geheel het dorp in feeststemming Rond twee uur stond geheel de brandhoek in rep en roer, het is im mers daar dat de stoet gevormd werd, om vandaar naar de plaats te trekken. Veel nieuwsgierigen stonden aan het gedenkteeken den stoet af te wachten, waar iedere groep een bloemtuil neer legde. De 4 muziekmaatschappijen brach ten geestdrift in den stoet. De talrijke wagens waren allen met veel «maak versierd, de wagen der vermaarde kaarters van den Brandhoek had veel bijval. Hier en daar een luimig num mertje zooals het bruiloftspaar van 1830 en een van 1930 bracht veel schik bij het publiek. De feestrede van Meester Vier- straete (Abeele) was buitengewoon indrukwekkend, zijne machtige stem weerklonk in de verte en als, na het dankwoord van den heer Burgemees ter de menigte heenging kon men op ieders gelaat lezen, dat allen uiterst voldaan waren. n ttm i uw inaiii Over Kaas. De Kaas is een dier voedingsmiddels zoo wel gekend als melk en boter, 't is er een voortbrengsel ervan. Kaas is eigentlijk melk gestremd en in wronkels gekomen, verleekt en verdikt, uitgedouwen en gezouten, gepresd en uitgegist. Als men den oorsprong en de samen stelling ervan nagaat, men verstaat ter stond de kostbaarheid ervan en de voe- dingsweerde 100 gr. kaas (natuurlijk goede kaas) bevat tot aan 30 gr. °/u kaasstof en zooveel of nog meer vetstof, t.t.z. dat er in 100 gr. kaas al zooveel voedingsweerde ligt als in eene geheele liter melk of in 250 gi. vleesch. Natuurlijk niet alle kaas is gelijk. Daar is vette kaas en daar is magere kaas. De vette kaas komt voort van volle melk meestal van koeien of schapen. De mage re wordt gemaakt van afgeroomde melk, alzoo verschillen zij veel van voedings- weerde. Voor wat het vetgehalte aangaat Neufchatel (eene Zwitsersehe kaas) heeft 41 vetstof. Roquefort (eene Fransche kaas) heeft 31 vetstof. Gruyère (eene Zwitsersehe kaas) heeft 29vetstof. i Feestrede van Meester Yiersiaete: 1 Achtbare Heeren Overheden, Oud. Strijders en Soldaten van Vla- mertinghe, Dames en Heeren, Verheugend is het te kunr.e:; ;>esta- j tigen, hoe gansch Belgie er niet het minst in Vlaanderen, de bev-Aking eensgezind de nationale Eei:ree-ten viert en er de diepe beteeke L van heeft gevat. Duizende jaren reeds leeft i et Bel gisch Nationaal gevoelen or.verba-- terd in de harten van dat v .Ik dat door Cesar, de machtige Romein-che Veldheer, het dapperste onder aüe Galliërs werd genoemd. In den loop der tijden, zoo leert ons de geschiedenis, heeft dat nationaal levensgevoel zich ontwikkeld, diep wortel schietend, in de Belgische Volksziel, en dat nationaal levensge voel is meerdere malen den spoorslag j geweest die het Belgisch :k ten strijde riep wanneer zijn vrijheden en zijn eigen wezen in hun bestaai v,er- den bedreigd. Op 5 Juni 1288, wisten onze Voor ouders onder het bevel van Jan van Brabant, in den slag van Voeringen voor goed aan de heerschzuchtige in- palmingsplannen van de Duitsche Prinsen een einde te stellen. Op 11 Juli 1302 in den slag vanGroe- ninghe herhaalden zij hun heldenda den en zich scharend onder de ban nier van Gwijde van Namen ver smachtten zij de overheerschings- droomen van den Koning van Frank rijk in het doodsgereutel zijner krij gers. Woeringe en Groeninghe, twee datums, twee namen door alle Belgen te kennen en te eerbiedigen daar zij twee daden stellen die de grondvesten geworden zijn van ons huidige On afhankelijk Belgenland. Neen, achtbare toehoorders, het Belgisch nationaal gevoelen was bij l ons volk geen ijdel woord, doch eene I deugd die van geslacht tot geslacht j in de harten aller Belgen werd over- j geplant. Ten bewijze de gebeurtenissen in de roemrijke Septemberdagen van 1830 en deze van slechts 16 jaren ge leden, wanneer opnieuw de storm over onze gewesten losbrak eti dreig- j de alles te vernietigen. Dan heeft de wereld het beleefd, het Belgisch Volk eendrachtig en broederlijk aan Vorst en Land verknocht te zien oprukken, te zien alles veil hebben voor den I duurbaren geboortegrond. Dan heeft Europa haar aanschouwd, onze glorierijke driekleur, aan flarden doch vrij wapperend op de forten van Luik, Namen en Antwerpen, over de vlakten van Haelen, over de bloedgra- ven van den Yzer en de heuvelen van Vlaanderen. Terwijl ons klein doch manhaftig Leger, trouw geschaard rond zijn Vorst, den reuzenkamp had aange vangen en pal liever had te sterven J dan te wijken. Ja, wij, Vlamingen,at- I stammelingen van dat ras dat nooit 1 of nooit voor niemand knielde, wij buigen het hoofd voor Hem,, voor I Koning Albert, die in het uur van 't gevaar de koningskroon tegeneenl soldatenhelm heeft geruild, die vier jaren lang aan onze zijde heeft ge-1 leden en als waardig bevelhebber zijn I woord en plicht is trouw gebleven. Wij buigen het hoofd voor Haar, voor Koningin Elisabeth, die in de hospitalen aan het front duizende ba rer soldaten heeft verzorgd, en er honderden met moederlijke teerder- heid in hun laatste oogenblikken heeit bijgestaan. Wij, mannen van Vlaan deren, mogen met rechtmatige lier heid die beide vlaggen aanblikken die op vandaag aan uw gemeentehuis wapperen. Ziet haar aan, mijne Hee ren, onze Belgische driekleur, de roemrijkste vlag die zich ooit in Godes zon heeft weerspiegeld. Symbool van moed en kracht, van rechtschapenheid en trouw, is zij ginds op de kerkhoven en begraafplaats van- het Veurne Ambacht 40.000 malen lijkpelder geweest van onze neerge- kogelde strijdbroeders. Zij was de zie! van onze legers, zij was de heldere lichtbaak in de duistere doodstonnen van het gruwelijk moordersleveu in de loopgraven en zij blijft de ziel van ons onvergankelijk Belgenland. In haar gewijde plooien wapperen het zwart der rouw, het geel van onze nationale goudkleurige rijkdommen, en het rood het symbool van dat bloed zoo mild vergoten op het altaar van het Vaderland. Heil onze driekleur! dat zij een wit Hollandsche en Chester (Engelani hebben 27 "/o vetstof. Brie en Camembert (Franche) hebix" 25 vetstof. Parmesan (een Italiaansche kaas) heer 19 vetstof. Voor wat het Eiwit gehalte betreft Parmesan heeft 41 °/0 eiwit. Gruyère heeft 29,50 eiwit Hollandsche en Chester hebben A eiwit. Roquefort heeft 25 eiwit. Brie en Camembert hebben 19f e:* Neufchatel heeft 17 eiwit. Dus zeer voedzame levensmiddels. Als men dat beschouwt, daar is --I dat pijnlijk aandoet al dat kaas is ws naam komt van den vreemde. En n thans wij ook hebben koeien... en in* Yperscheen in 't Veurne-Ambachte ken wij van de beste boter Waarom maken wij geen kaas? om leggen onze boerendochters daar niet aan Zij zijn niet veractV- van gedacht en van kennis bij de boè'jj' dochters der vreemde landen o: vreemde streken Zoo als de streken ^*1 Nerve of van de Marollen, Italië of Z*~' seriand. Holland of Engeland. Daarbij, wij hebben onze vakschol®®- Wat kan dat niet opbrengen Nu dat de granen en voeders zoo staan... Daar ligt misschien toeken^

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1930 | | pagina 2