Het Familiehoekje
Hel congres van meedelen
Tentoonstelling Antwerpen
Eene Staatskuuestie
Van een dienstmeid en...
een zwijnsbak
WATOU
De Redders van Vlaanderen
of de Geeuwende Leeuwen
VLAMERTINGHE
tinu—Klooster te St Oniaars. droeg
de relikwie gedurende gehec! de reis.
Die lange en zegepralende reis mag
beschouwd worden als de eerste
processie van het H. Bloed j Het
laatste oponthoud geschiedde bij Kor-
trijk. den 1 Mei 1150 en de plaats,
waar het kapelletje stond in dewelke
de relikwie berustte, noemt nog he
den daags Bloedcapelleke Bij het
naderen van Brugge overhandigde abt
Leonius de H. Relikwie aan graai l)ie-
derik. die gezeten was op een wit
peerd en omringd van zijne 30 edel
lieden.
Vergezeld van den geestelijken en
burgelijken stoet, die hem was te ge-
moet gekomen, trok de Graaf de stad
binnen en plaatste de H Relikwie in
de St Basilius' Kapel, op den Burg en
die als hof-kapel mag aanschouwd
worden.
Het groot relikwie-schrijn, dat
naar Mechelen mede reist, werd ge
maakt door Jan Crabbe, die er twee
jaar aan wrocht en dat voor het eerst
in de processie gedregen werd ten ja-
re 1617. Op den voet er van bewon
dert men 32 wapenschilden, zijnde deze
der 31 leden van den toenmalige ede-
le-confrerie en een 32* voorstellende
eene krab. wat het wapen wezen moet
van den kunstenaar.
De Remonstrans die voor het uitstel
van het Hoogweerdig in Mechelen zal
gebruikt worden, gedurende het Con
gres. is de Eerherstellende Remon
strans gemaakt in Gent, geschonken
aan Pius XI als jubelgeschenk en be
kostigd door katholieken bijzonder
lijk jongelieden van 32 volkeren,
die alzoo boete begeerden te doen voor
de schrikwekkende Heiligschennissen
van de Russische jeugd. Belgie, Bre-
sil, Bulgarie, Canada, Chili. China,
Egypte, England, Frankrijk, Grieken
land, Hongarie, Holland, Ierland, Ita
lië, Japonie, Luxemburg, Mexique,
Noorwegen, Perou, Persie, Polen,
Portugal, Roumenie, Rusland, Spanje,
Turkie, Yereenigde Staten, Zweden,
Zwitserland en Youngoslowakie, zijn
er op vertegenwoordigd door verschil-
lige kostbare edelgesteentende vier
landen, waar bloedige kerkvervolging
heerschte of nog heerschtIerland,
Mexique, Polen en Rusland, zijn ge
kenmerkt door vier roode Rubijnen
dit gedacht is niet nieuws en her
innert aan den opperpriester der Jo
den, die bij het intreden van 't Heilig
der Heiligen op den boete-dag den
rationaal droeg dat was een vier
kantig borstgewaad, waarop 12 edel
gesteenten prijkten, die de 12 geslach-
'ten van Israël verbeelden.
Voor het versieren dier Remon
strans gebruikte men ook een ring,
het eenigste juweel dat eene Russi
sche Dame nog bezat, dragende een
rubijn omgord door brillanten en moe
tende verzinnebeelden haar ongelukkig
vaderland en hare vier zonen, die ze
heeft zien doodschieten, terwijl zij den
lof van Christus-Koning uitgalmden.
De ring in zuiver goud. waarin de
H. Hostie rust, is gemaakt met trouw
ringen van oorlogsweduwen en ver
sierd met fijne paarlen door katho
lieke fransche juweliers geschonken.
Boven dien ring is een gouden kroon
tje aangebracht, uitgaande op een al-
lerschoonsten brillant, en gegeven
door «kleine kinderen van alle natiën»
om te herinneren aan 37 bisschoppen
en 9.000 priesters, die door de bolche-
visten ter dood gebracht werden als
ook aan 87 bisschoppen en 18.500
priesters en kloosterlingen, die nu nog
zuchten in de schrikwekkende gevan
genissen van het roode Rusland.
Op den voetknoop staat er te lezen
Zaligmaker der wereld help Rus
land en op het onderste gedeelte
van den voetChristus overwint,
Christus regeert, Christus gebiedt.
Hoe is die bovengemelde Remon
strans in België? Paus Pius XI werkt
bijzonderlijk aan de terugkomst on
zer afgescheidene broeders tot de
Moederkerk van Rome. In België, te
Amay-op-de-Maas is een klooster van
Benedictijnen, en daar verblijft de
Eerweerde Broeder van onzen stads
genoot Heer Bouwkundigen Gits
dat gesticht werd met doel van apos
tolaat in schismatiek Rusland. Aan
die Paters heeft de Paus de Remon
strans toe vertrouwd, om ze naar
Evangelie
Tienden Zondag na Sinksen.
Te dien tijde sprak Jesus tot sommigen
die hun zeiven voor rechtveerdig hielden
en de overige verachtten, de volgende
vergelijkenis Twee menschen gingen
naar den tempel om te bidden, de eene
een Pharizeër en de andere een tollenaar.
De Pharizeër stond en bad bij zijn zeiven
aldus God ik dank U dat ik niet ben
gelijk de overige menschen, roovers,
overspelers, of ook gelijk deze tollenaar
ik vast tweemaal te week, ik geef tienden
van alles wat ik bezit. En de tollenaar
van ver staande, wilde zelfs de oogen
niet opheffen naar den Hemel maarslpeg
op zijn borst zeggende God wees mij
zondaar genadig.
Ik zeg u deze ging naar zijn huis weg,
gerechtveerdigd daarvan. Want al wie
zich verheft zal vernederd worden en
wie zich vernederd zal verheven worden.
Luc. XVIII, 9-15.
Dit H. Evangelie handelt nog over het
gebed. Onder het pittige beeld van twee
biddenden doet Jesus verstaan de groote
hoedanigheid van eene goede gebed het
ootmoedig schuldbekennen gepaard met
een nederig smeeken om vergiffenis.
Twee menschen gaan bidden een
T
Rusland mede te nemen, eens dat de
tijden daar zullen beteren en het apos
tolaat mogelijk worden.
In de pontificale mis des laatsten
dags van het Congres zal de Kardi
naal ook gebruik maken van den
pracht-kelk. dien de Paus gebruikte
in de plechtige eerherstellende mis,
op 19 Maart 1930. in St Pieters te
Rome.
Edgar Poe is een amerikaansche
verteller (1809-1849) harde werker
bij tijdstippen en losbandig van leven
Alcohol, morphine, opium ondermijn
den zijne gezondheid en op veertig
jarigen ouderdom stierf hij in Peli-
rium.
Wat men aanziet als een kunstge
wrocht der Engelsche letterkunde is
zijn boek De Raaf en hij ontvong
er voor van de American Review
die het uitgaf. 10 dollardenHij
schreef zijne vertellingen op bladen
postpapier aan elkander geplakt en
makende lange lange banden, die hij
oprolde. Een van die banden, dus een
origineel stuk. werd in 1903 verkocht
in Philadelphia 2.000 dollarden. Xog
een bewijs dat de gewrochten der
kunstenaren meest weerde hebben na
hunnen dood en meest vreemdelingen
verrijken.
Italiaansche communisten, uit
Frankrijk gedreven om voorvallen
gepleegd in de Noordstatie te Parijs,
werden aan de Belgische grens ont
scheept.
Spaansche anarchisten, die in
Frankrijk een samenzwering tegen
den Spaanschen Koning op touw ge
zet hadden, werden naar België ge
stuurd. Vóór eenige dagen belgische
Rijkswachten hielden langs de baan
communisten tegen, uit Frankrijk ge-
jagen. En te Antwerpen tusschen 9
en 12 dezer, was er een internationaal
Congres voor communisten!! Ware
het niet beter al dat goedje buiten te
gooien?
Te Belgrade zoude er een tanden-
meester zijn, die tanden trekt zonder
pijn en zonder tangeJapaneesche
methode, beweert men. Met den vin
ger masseert hij de zenuw en korts
nadien valt de tand uitZijn wij niet
te ver van 1 April om zoo iets te be
weren
Iedereen weet dat Meestere Butaye, de
gekozene der Natie is die het meest vra
gen stelt en het meest brieven schrijft.
Men verzekert ons dat hij al over zijn
23e duizendtal is. 't Is waar, ten kost
hem maar de moeite en hij weigert den
last niet, de rest is, zooals men zegt, op
de kosten der prinses. Als gewetensvolle
wetgever en vernuftig man ontsnapt niets
aanzijn scherpzienden geest en zijn spits
vondigheid is proverbiaal geworden.
Ziehier een nieuwe vraag die, niemand
zal het ontkennen, allergewichtigst is, ja
bijna gelijk staat met eene Staatskwestie.
't Is tot den Heer Minister van Rechtswe
zen dat de Vertegenwoordiger der front
partij zich wendt. Oordeelt en blijft ern
stig.
Vraag Nr60 van den Heer Butaye -
1 Juli
Opl April 1930(Vragenenantwoor-
den, Bulletijn Nr 19, bladzijde 356)
heb ik u de volgende vraag gesteld
Depersonendiegaantrouwen,moe-
ten een uittreksel uit hun geboorteak-
ten voorleggen. Is de ambtenaar van
den burgerlijken stand bij het opstel-
len der huwelijkakte verplicht dezelf-
de schrijfwijze der voornamen te ge-
bruiken als degene die in het uittrek-
sel uit de geboorteakte gebruikt is
Bij voorbeeld Het uittreksel uit
het geboorteakte geeft opals voorna-
men Aloysius-Henricus Moet de
ambtenaar van den burgerlijken
stand bij het opstellen der huwelijks-
akte ook Aloysius-Henricus» schrij-
ven of mag hij Alois-Henri schrij-
ven
Daarop hebt gij geantwoord De
zaak wordt onderzocht
Ik bid den heer Minister mij zoo
gauw mogelijk een antwoord over de-
ze vraag te willen geven.
Men verzekert ons dat Mijnheer Janson
erg in verlegenheid is om die gewichtige
zaak op te lossen.
En zeggen dat Meestere daarvoor 8400
Belga per jaar opstrijkt.
Pharizeër, toonbeeld van hoogmoedig
zelfsbetrouwen en van lage verachting
der evennaasten en een tollenaar, toon
beeld van geldzuchtigheid. Twee zon
daars dus in de oogen van God.
Houding van beide De Pharizeër
stond daar en men kan door den samen
hang verstaan, voren op 't hoofd om
en vol hooveerdig de tollenaar stond
daar ook maar van verren aan... zelfs
zijn oogen naar de Hemel niet opheffen
de maar ootmoediglijk op den borst
slaande.
Beider gebed God zegt de Phari-
zeërs als den schijn hebbende van den
Heer te loven maar integendeel zijn
zeiven prijzende ik dank u dat ik niet
ben gelijk de overige menschen, roo
vers... of ook gelijk deze tollenaar, welk
overmoedig gedacht van zijn zeiven hem
stellende boven alles daarbij spreidt hij
zijne handeling, hartstochtelijk ten toon,
ik vast tweemaal te week... en geef tien
den van alles wat ik bezit. Is dat niet een
mensch buiten en boven allen... en die
dus noodig heeft te vragen of te smee
ken...
Zoo zegt insgelijks de tollenaar in
alle nederigheid op de borst slaande
wees mij zondaar genadig Welk eene
eenvoudige en openhertige schuldbeken
tenis,zij is volkomenDWees mij genadig»
meer durft hij niet zeggende en zijne oot
moedig leedgevoelen maar hoe betiouw-
vol hoe gerust en zeker
Gevolg voor al twee.
Een fabriekmeisje ging een geneesheer
raadplegen. De geneesheer, een gewetens
vol man, ondervroeg het meisje over het
midden waarin het verkeerde en vernam
dat zijn omgeving in zedelijk opzicht veel
te wenschen liet.
't Is een echte zwijnsbak, mijnheer,
die fabriek...
Zoudt ge niet best een dienst zoeken
bij brave menschen raadde de dokter
aan.
Ik kan als dienstmeid zooveel niet
verdienen, mijnheer.
De onberedeneerde zucht naar geld en
vrijheid heeft de vrouwelijke jeugd veel
kwaad gedaan, ook in lichamelijk opzicht.
Er zijn werkhuizen die niet behoorlijk in
gericht zijn andere waar de doffe lucht,
het oorverdoovend gerucht, het stampen
der machienen, voor de gezondheid van
sommige meisjes nadeelig zijn. We zul
len niet spreken van het gezelschap.
We kennen bezorgde vaders en moe
ders die hun dochter niet zonder kommer
naar de fabriek lieten gaan. Maar, ze
was de oudste van tien en vader stond
alleen om alles te verdienen. We geven
toe dat er toestanden zijn die de stelling
van den nood een deugd maken ver-
rechtveerdigen.
Nochtans, in 't algemeen, en wanneer
men uitsluitelijk de zedelijke en lichame
lijke ontwikkeling onzer meisjes in het
oog heeft, is het huiswerk te verkiezen.
Neemt een gewonen dienst. De bezig
heid is afwisselend koken, afwasschen,
schuren, naaien, enz. Geen kwestie van
uren lang bij een mekaniek of voor een
toog recht te staan of op een schrijfma-
chien te kloppen en de ongemakken op
te doen die daarvan voortkomen maar
matige oefening, die niet vermoeit en ter-
zelvertijd ontwikkelt.
En bovenal, voor toekomstige moe
ders van den werkersstand, doorgaans
de beste school.
Denkt maar eens na op den ongelukki-
gen toestand van een frabriek- of bureel
meisje dat trouwt en geen kennis heeft
van huishouden en kinderkweek.
Mevr. Plasky, arbeidsopzichtster, heeft
in haar verslag dat door het Ministerie
uitgegeven werd, aangeraden de huis
houdkundige opleiding verplichtend te
maken voor de fabriekmeisjes. Ik meen
dat zij het veel verder zouden brengen
met de pratiek en de kennissen welke zij
als dienstmeid gedurende eenige jaren
kunnen opdoen, dan met al de theorie van
de wereld.
Beschouwt men de zaak langs den
kant der voeding, het besluit is gemakke
lijk. Over het algemeen is een werkmeis
je, hetzij het zijn maaliijden thuis neemt,
hetzij het den kost medeneemt, min wel
gevoed dan een dienstmeid.
Slechte posten zijn zeldzaam. Bij de
goede burgerij wordt de meid behandeld
als iemand van den huize zij geniet om
zoo te zeggen het familieleven. Dat is ze
ker een niet te misprijzen voordeel.
En de loonkwestie? Wij beweren dat de
jonge dochter die dient dus gevoed,
gewasschen en dikwijls gekleed is, toch
ten deele als ze redelijk is en kan spa
ren, meer kan vergaren dan de andere die
op een atelier is en noodzakelijk veel
meer verteert. Wat meer is, is het geen
gevonden geld voor de vrouwen die er
zich kunnen naar schikken om twee of
drie dagen in de week huiswerk te gaan
doen
We zijn een tijd van nijverheidskrisis
ingetreden. Veel meisjes vallen zonder
werk. Is moeder verstandig en vooruit
ziende, ze zal trachten haar dochter in
een goeden dienst te plaatsen. Verdient
zij wat min in 't begin, ze zal er toch in
veel andere opzichten beter zijn dan in
den.... zwijnsbak.
Nog wat Propaganda
De schoollokalen zijn ledig geloopen
de jeugd heeft vancantis. De ouders ne
men nu ook hunne jaarlijksche ontspan
ning. Men gaat op reis liefst in familie in
groep. En dan, om wille der onkosten,
maar liefst met een Week-End biljet.
Wel ja des Zondags zijn de feestpro-
grammas in de Tentoonstelling het
schoonst, dan is het oprecht aangenaam
aan de lieve Schelde, dan mag men de
Congo-boot afkijken, enz., enz.
Dus vele bezoekers mogen wij te Ant
werpen verwachten in de eerstvolgende
weken. Daarom herinneren wij nogmaals
De tollenaar gaat naar huis weg ge
rechtveerdigd... zijn ootmoedigheid, zijn
nederig schuldbekennen, had hem aan
God welgevallig gemaakt terwijl de
Pharizeër om zijn hoogmoedig danken en
prijzen van zijn zeiven mitsgaders het
misprijzen van den evenmensch verre van
aan God te behagen hem grootelijks
mishaagd had. Ootmoedigheid gaat
boven eer, de nederigheid volgt den
hooveerdige maar aan den ootmoedige
zal de glorie komen zegt de boek der
spreuken 15,33 en 29,23...
Slotrede In 't gebed gelijk in alle om
standigheden komt de vergelding wet
van God tot haar einde al wie zich ver
heft zal vernederd zijn en wie zich verne
derd zal verheven zijn.
In handel en wandel
in zeggen en doen
zijt recht voor de vuist
gaat recht in uw schoên
Levenswijsheid.
Te vroeg gesmaakt, te vroeg ontvlogen
te vroeg, eilaas, hebt gij mijne arme ziel
[bedrogen,
bedrog van 's werelds ijdelheid
Gij duurdet eenen dag, eene ure, een'
[stonde
ha... tijds genoeg om arrebeid en zonde
en om nog erger kwaad nadien, mij toe-
gezeid te kennen
dat aan elke spoorstatie, buurtspoorhalle
alsmede aan de vlotbrug en aan den
grooten ingang der Tentoonstelling vrien
delijke heeren staan met de noodige bor
den en immer ten dienste om inlichtingen
te geven of een paar straten mede te
gaan opdat
Elke bezoeker der wereldtentoonstelling
te Antwerpen
Toch zijn Zondagplicht niet zou verzuimen
Het is alles zoo fijn geregeld dat geen
tfjd verloren wordt, geen nutteloos geloop
of gezoek moet gedaan worden.
Wij drukken er nogmaals op dat alle
groepen, muziekmaatschappijen, patro
nages, steeds voorafgaandelijk alle moge
lijke inlichtingen, die hunne reis zullen
vergemakkelijken, kunnen bekomen op
het bestendig sekretariaat, 41, Graaf van
Hoornstraat, Antwerpen. Een woordje
daar naartoe geschreven voor de reis en
mits opgave van plaats en uur van aan-:
komst vindt men alles kant en klaar.
Nog veel te veel bezoekers der Ten
toonstelling meenen ten onrechte dat er
gelegenheid is om de H. Mis te hooren op
de terreinen der Tentoonstelling zelve.
Dat is totaal verkeerd. De kerk der Ten
toonstelling is ingenomen door de Oude-
Vlaamsche-Kunstmen moet Mis hooren
alvorens men een voet in de Tentoonstel
ling zet, anders is het wellicht te laat,
althans veel te lastig. Het geraadzaamste
is Mis te hooren onmiddellijk bij aan
komst en dit volgens de aanduidingen
der kommissarissen van den Bond van
het H. Hart in de dichtsbijgelegen kerk
waar men desgevallend naar toegeleid
wordt met opgave van het doelmatigste
tramverkeer.
De mannen van den Bond van het
H. Hart en hunne flinke helpers, de
immer paraat en kordaat optredende
Boy-Skouts, vragen niets beter dan dienst
te bewijzen.
Moesten er nog kerken of instellingen
zijn die plakkaten verlangen dan kunnen
er nog bekomen worden op het Sekreta-
tiaat hierboven aangegeven waar tevens
nog immer met dank elke ondersteuning,
hoe gering ook, te gemoet gezien wordt.
(Postcheckrekening nr 243670, R. Jans-
sens.)
Het werk gedijt geweldig, onze propa
ganda heeft sinds lang de grenzen van
ons land overschreden; uit alle hoeken
wordt er geschreven.
Werken brengt levem, maar leven kost
geld. Gedenk ons dus, gij brave zielen,
God wil het, God zegene U.
Zaterdag 30 Augustus, dag voor de
mannen en de jeugd.
Zondag 31 Augustus, de groote be
tooging. Honderd duizend mannen, in
zes groepen verdeeld, vormen den
godsdienstigen stoet.
Geen stoet met lawaaierig karakter,
van een Ommegang of een Landju
weel geen gekostumeerde groepen
zooals in de gewone processiën. Die
100.000 gaan naar Mechelen om den
Koning der koningen te huldigen,
getrouw aan het aloude geloof onzer
voorvaderen.
Die stoet zal betrekkelijk kort zijn,
maar indrukwekkendhij is zoo ge
schikt, dat al de deelnemers de gele
genheid zullen hebben hem in oogen-
schouw te nemen.
De meest kostbare eucharistische
relikwiën uit het verleden zullen daar
samen gebracht worden en rondgedra
genhet H. Bloed van Brugge, het
H. Sakrament van Mirakel uit Brus
sel, uit Leuven en uit Hasselt, het
H. Bloed uit Hoogstraeten en Bois
vSeigneur-Isaac. Abten, Prelaten en
Bisschoppen zullen er het Allerheilig
ste voorafgaan.
Een stoet dus zonder wereldsche
pracht, maar die voor geloovige her
ten, in dit kader vooral, een ongeëve
naarde beteekenis zal hebben.
Zaterdag 2 Oogst, rond 5 ure namid
dag, werd het rustig oord, dat Abeele
noemt, plots opgeschrikt door een hevig
en woest gebrul. Gebruik makend van
een oogenblik onoplettendheid van wege
den Heer Bestuurder van het leeuwen
Cirkus te Poperinghe waren vier jonge
leeuwkens A.S. P.C. P.V. en A.C. erin
gelukt hun kooi te ontvluchten. Ze storm
den ras den steenweg naar Abeele op
'k Wierd u moe
De kwade wegen,
door distels en door doornen diepgelegen,
zijn op het end, veel beter nog
als aide valsche vroolijkhede'n
der korte dagen die 'k heb doorgeleden
Vaartwel
Alwaar ik ga 'n en is geen bedrog,
maar waarheid, leven, vreugde
in 's Hemels vreden
G. Gez.
Eenzaamheid.
Velen zijn meegesleept in den wervel-
stroom van 's wereld's woelen.Toch daar
zijn er nog altijd die daarin noch hunne
voldoening noch hunne verzadiging vin
den. Hunne ziel zoekt rust en eenzaam
heid. Daar willen ze er de beteekenis en
het doel en de inrichting van 't leven
onderzoeken. Zoo is op den Monte Gene-
roso aan de Italiaansche grens de kluis
van een heremiete op 2400 m. hoogte
ingewijd. Ze zal door gravin Vitalesci
een nederlandsche van geboorte be
woond worden, die een gelofte heeft af
gelegd zich de eerste vijf jaar verre van
de menschelijke maatschappij te houden.
Naar de kluis is van het beneden gelegen
hotel een kleine zweefspoor gebouwd
waarlangs de kluizenares van levensmid
delen voorzien zal worden. De kluis
zelf is zeer gerievelijk ingericht met elec-
trisch licht, huishoudelijke toesteilen,enz.
De inrichting kost dan ook 56.000 lire.
waar zij, met wild wapperende manen,
breed opengespalkte klauwen en afgrijse
lijk laaiende oogen alles dreigden te ver
scheuren en te verslinden.
De bewoners van het dorp, niet gewoon
aan zulke wilde-beeste manieren sloten
zich in hunne huizen op, zich angstig af
vragend wat er van hen zou geworden.
Opeens vielen de leeuwen bij Alois
Verhaeghe binnen, aanstonds vielen hun
blikken op de prachtige plakbrieven, de
muren van de gelagzaal versierend. Ge
meente Watou. Eeuwfeesten.
Nauwelijks hadden onze moedige Leeu
wen zulks gelezen of ze onstoken in een
hevige, zelfs ontembare woede.
Gebruik makend van de tijdelijke af
wezigheid der bewoners,(oleeuwenmoed,
o fiere navolgers van Leeuw Borms, die
in plaats van op de barrikade te sneu
velen, zich in een kelder wegstopte
sneden zij de letters G en L uit de andere
plakbrieven om deze van Watoü te kun
nen schenden.
En van de Eeuwfeesten mieken zij
Leeuwfeesten.
Het eerste deel van het drama was
afgeloopen.
Maar nog was hun woede niet gekoeld,
zij slopen daarna naar de Herberg van
Canale A. waar zij, al hun leeuwenmoed
samenrapend (zij hadden immers maar
met vrouwen te doen) ook den plakbrief
schonden en Geeuwfeesien vorm
den. Maar't is toch jammer nietwaar,
moedige sukkelaars dat er altijd een
maar bij is.
Opeens ging de deur open en kwa
menenkele Abeelenaren binnen.
't Zat er natuurlijk aanstonds tegen, en
de leeuwkens mochten eens goed hooren
en begrijpen wie en wat ze eigentlijk
waren. (We raden die heeren leeuwen
aan, de aanvankelijke regels der beleefd
heid en welvoegelijkheid te leeren).
Na enkele minuten dropen ze schande
lijk af en waren zoo verschrokken en
aangedaan dat (zegt men) iedereen hun
nen doortocht te Poperinghe hadge
roken.
's Anderdaags liet Abeele zijn ant
woord geworden. Een der heerlijkste
groepen uit den stoet, en te Watou, on
gehoord veel volk, goed volk, braaf volk,
Vlamingen van den ouden stempel, die
Vlamingen zijnde als zijn Voorvaderen,
hun Vaderland eerbiedigen en niet zooals
sommige nubbele schooljongens en onge-
dresseerde leeuwen, denken dat ze helden
zijn omdat ze voor landverraders knielen,
en hun nabestaanden door hun schurken
streken in schande brengen.
Intusschen stonden enkele leeuwen van
schaamte en spijt te geeuwen.
N. B. Er wordt die moedige leeuwen
bekend gemaakt dat het gansch nutteloos
is nog verder naar Abeele te telephonee-
ren, om zich te verontschuldigen en ge
nade af te smeeken.
De zaak zal haar natuurlijk verloop
volgen. Punt.
VERSLAG DER EEUWFEESTEN
gevierd op Zondag 27 Juli 1930
Op Zondag 27 Juli, hebben alhier
plaats gehad de luisterlijke Eeuwfees
ten van Belgie's Onafhankelijkheid.
Liet feestprogramma met zorg voor
bereid, heeft dan ook alle verwachting
overtroffen.
Van in den vroegen morgen was
men druk aan het versieren van het
gemeentehuis en standbeeld der ge
sneuvelden, en toen rond den middag
het eerste aankomend muziekkorps
door de plaats trok, bracht dit rap
geheel het dorp in feeststemming
Rond twee uur stond geheel de
brandhoek in rep en roer, het is im
mers daar dat de stoet gevormd werd,
om vandaar naar de plaats te trekken.
Veel nieuwsgierigen stonden aan het
gedenkteeken den stoet af te wachten,
waar iedere groep een bloemtuil neer
legde.
De 4 muziekmaatschappijen brach
ten geestdrift in den stoet. De talrijke
wagens waren allen met veel «maak
versierd, de wagen der vermaarde
kaarters van den Brandhoek had veel
bijval. Hier en daar een luimig num
mertje zooals het bruiloftspaar van
1830 en een van 1930 bracht veel schik
bij het publiek.
De feestrede van Meester Vier-
straete (Abeele) was buitengewoon
indrukwekkend, zijne machtige stem
weerklonk in de verte en als, na het
dankwoord van den heer Burgemees
ter de menigte heenging kon men op
ieders gelaat lezen, dat allen uiterst
voldaan waren.
n ttm i uw inaiii
Over Kaas.
De Kaas is een dier voedingsmiddels
zoo wel gekend als melk en boter, 't is er
een voortbrengsel ervan.
Kaas is eigentlijk melk gestremd en in
wronkels gekomen, verleekt en verdikt,
uitgedouwen en gezouten, gepresd en
uitgegist.
Als men den oorsprong en de samen
stelling ervan nagaat, men verstaat ter
stond de kostbaarheid ervan en de voe-
dingsweerde 100 gr. kaas (natuurlijk
goede kaas) bevat tot aan 30 gr. °/u
kaasstof en zooveel of nog meer vetstof,
t.t.z. dat er in 100 gr. kaas al zooveel
voedingsweerde ligt als in eene geheele
liter melk of in 250 gi. vleesch.
Natuurlijk niet alle kaas is gelijk. Daar
is vette kaas en daar is magere kaas. De
vette kaas komt voort van volle melk
meestal van koeien of schapen. De mage
re wordt gemaakt van afgeroomde melk,
alzoo verschillen zij veel van voedings-
weerde.
Voor wat het vetgehalte aangaat
Neufchatel (eene Zwitsersehe kaas)
heeft 41 vetstof.
Roquefort (eene Fransche kaas) heeft
31 vetstof.
Gruyère (eene Zwitsersehe kaas) heeft
29vetstof.
i
Feestrede van Meester Yiersiaete: 1
Achtbare Heeren Overheden, Oud.
Strijders en Soldaten van Vla-
mertinghe, Dames en Heeren,
Verheugend is het te kunr.e:; ;>esta- j
tigen, hoe gansch Belgie er niet het
minst in Vlaanderen, de bev-Aking
eensgezind de nationale Eei:ree-ten
viert en er de diepe beteeke L van
heeft gevat.
Duizende jaren reeds leeft i et Bel
gisch Nationaal gevoelen or.verba--
terd in de harten van dat v .Ik dat
door Cesar, de machtige Romein-che
Veldheer, het dapperste onder aüe
Galliërs werd genoemd.
In den loop der tijden, zoo leert ons
de geschiedenis, heeft dat nationaal
levensgevoel zich ontwikkeld, diep
wortel schietend, in de Belgische
Volksziel, en dat nationaal levensge
voel is meerdere malen den spoorslag j
geweest die het Belgisch :k ten
strijde riep wanneer zijn vrijheden en
zijn eigen wezen in hun bestaai v,er-
den bedreigd.
Op 5 Juni 1288, wisten onze Voor
ouders onder het bevel van Jan van
Brabant, in den slag van Voeringen
voor goed aan de heerschzuchtige in-
palmingsplannen van de Duitsche
Prinsen een einde te stellen.
Op 11 Juli 1302 in den slag vanGroe-
ninghe herhaalden zij hun heldenda
den en zich scharend onder de ban
nier van Gwijde van Namen ver
smachtten zij de overheerschings-
droomen van den Koning van Frank
rijk in het doodsgereutel zijner krij
gers.
Woeringe en Groeninghe, twee
datums, twee namen door alle Belgen
te kennen en te eerbiedigen daar zij
twee daden stellen die de grondvesten
geworden zijn van ons huidige On
afhankelijk Belgenland.
Neen, achtbare toehoorders, het
Belgisch nationaal gevoelen was bij l
ons volk geen ijdel woord, doch eene I
deugd die van geslacht tot geslacht j
in de harten aller Belgen werd over- j
geplant.
Ten bewijze de gebeurtenissen in
de roemrijke Septemberdagen van
1830 en deze van slechts 16 jaren ge
leden, wanneer opnieuw de storm
over onze gewesten losbrak eti dreig- j
de alles te vernietigen. Dan heeft de
wereld het beleefd, het Belgisch Volk
eendrachtig en broederlijk aan Vorst
en Land verknocht te zien oprukken,
te zien alles veil hebben voor den I
duurbaren geboortegrond.
Dan heeft Europa haar aanschouwd,
onze glorierijke driekleur, aan flarden
doch vrij wapperend op de forten van
Luik, Namen en Antwerpen, over de
vlakten van Haelen, over de bloedgra-
ven van den Yzer en de heuvelen van
Vlaanderen.
Terwijl ons klein doch manhaftig
Leger, trouw geschaard rond zijn
Vorst, den reuzenkamp had aange
vangen en pal liever had te sterven J
dan te wijken. Ja, wij, Vlamingen,at- I
stammelingen van dat ras dat nooit 1
of nooit voor niemand knielde, wij
buigen het hoofd voor Hem,, voor I
Koning Albert, die in het uur van
't gevaar de koningskroon tegeneenl
soldatenhelm heeft geruild, die vier
jaren lang aan onze zijde heeft ge-1
leden en als waardig bevelhebber zijn I
woord en plicht is trouw gebleven.
Wij buigen het hoofd voor Haar,
voor Koningin Elisabeth, die in de
hospitalen aan het front duizende ba
rer soldaten heeft verzorgd, en er
honderden met moederlijke teerder-
heid in hun laatste oogenblikken heeit
bijgestaan. Wij, mannen van Vlaan
deren, mogen met rechtmatige lier
heid die beide vlaggen aanblikken die
op vandaag aan uw gemeentehuis
wapperen. Ziet haar aan, mijne Hee
ren, onze Belgische driekleur, de
roemrijkste vlag die zich ooit in
Godes zon heeft weerspiegeld.
Symbool van moed en kracht, van
rechtschapenheid en trouw, is zij ginds
op de kerkhoven en begraafplaats van-
het Veurne Ambacht 40.000 malen
lijkpelder geweest van onze neerge-
kogelde strijdbroeders. Zij was de zie!
van onze legers, zij was de heldere
lichtbaak in de duistere doodstonnen
van het gruwelijk moordersleveu in
de loopgraven en zij blijft de ziel van
ons onvergankelijk Belgenland. In
haar gewijde plooien wapperen het
zwart der rouw, het geel van onze
nationale goudkleurige rijkdommen,
en het rood het symbool van dat bloed
zoo mild vergoten op het altaar van
het Vaderland.
Heil onze driekleur! dat zij een wit
Hollandsche en Chester (Engelani
hebben 27 "/o vetstof.
Brie en Camembert (Franche) hebix"
25 vetstof.
Parmesan (een Italiaansche kaas) heer
19 vetstof.
Voor wat het Eiwit gehalte betreft
Parmesan heeft 41 °/0 eiwit.
Gruyère heeft 29,50 eiwit
Hollandsche en Chester hebben A
eiwit.
Roquefort heeft 25 eiwit.
Brie en Camembert hebben 19f e:*
Neufchatel heeft 17 eiwit.
Dus zeer voedzame levensmiddels.
Als men dat beschouwt, daar is --I
dat pijnlijk aandoet al dat kaas is ws
naam komt van den vreemde. En n
thans wij ook hebben koeien... en in*
Yperscheen in 't Veurne-Ambachte
ken wij van de beste boter
Waarom maken wij geen kaas?
om leggen onze boerendochters
daar niet aan Zij zijn niet veractV-
van gedacht en van kennis bij de boè'jj'
dochters der vreemde landen o:
vreemde streken Zoo als de streken ^*1
Nerve of van de Marollen, Italië of Z*~'
seriand. Holland of Engeland.
Daarbij, wij hebben onze vakschol®®-
Wat kan dat niet opbrengen Nu
dat de granen en voeders zoo
staan... Daar ligt misschien toeken^