UIT "YPRIANA WEET GE WAT Het Familiehoekje Slecht weder leimsiijü Eusnartsiisoii congres van Riecneiea Ypersche Kroniek. Gestrafte Heiligschennis Kerkeiijk Nieuws Wettelijke bekendmaking. Schotsche Bedevaart. van dit edel land overmakende, neem ik met genoegen deze gelegenheid te baat om aan üw; Eminentie nogmaals de verzekering te geven van den diepen eerbied waarmee ik. Hem de handen kussende, de eer heb mij te noemen van Uwe Eminentie de zeer nederige en zeer gehoorzame dienaar E. Card. Pacelli. N. V. D. R Waarschijnlijk zal men nu het oud liedeken van alle scheurmakers te hooren krijgen: De Paus is slecht ingelicht! heid was van Lodewijk XVI, die schrikte voor het vergieten van menschenbloed, indien ooit in Belgie wanorde moet heer- schen gelijk nu in Rusland, 't zal min wezen door de macht der boozen dan door de misplaatste benauwdheid der goeden. Op het graf van een geneesheer in Vlaanderen had men eene brandende toorts verbeeld met deze woorden als uit leg ALUS IXSERVIE.NDO CONSU- MOR Anderen helpende, verslijt ik. Tt Bruaire bij Bourges is een kruis punt, van waar uit vier eindelooze banen uitgaan, de vier windgewesten heen, en dat men noemt het center van Frankrijk. Daar staat een hooge steen, met mos be groeid, gelijkende aan een oeroude Men hir. Een belgische almoezenier, langs daar op ronde, bewonderde en onderzocht dien steen met zijn mes rakelde hij wat mos weg, vond eerst eenige letters en daarna geheei het volgende opschrift Wie sou kunnen vergeten Dat llius Kaisar eens Voor deese steens Is blijven staen Om te weten Alwaer dat hij moeste gaen Een joodsche stad Er bestaat ievers in Oostenrijk eene uitsiuitelijk joodsche stad, misschien de eenige op gansch den aardbol is de stad Unteroerg, die het uiterlijke van eene middeleeuwsche ghetto d. i. joodsche wijk, bewaard heeft. Joden die in 1670 uit Weenen ver jaagd werden, stichtten deze stad, wier in- en uitgang gesloten is met groote ijze ren poorten, die men vastlegt inet ijzeren ketens. De oude joodsche traditiën zijn daar ongeschonden bewaard, 's Avonds doorloopt een wachter de straten, roepen de Kinderen van Israël, het is 9 uren zorgt wel alle lichten uit te dooven het is slapenstijd Des middernachts, gaat hij op de deuren kloppen met een houten hamer. Te 5 ure ontwaakt hij de bevol king roepende Kinderen van Israël, staat op. Men wascht den drempel der Synagoog. Ziedaar eene streek waar de verkoo- pers van wekkers geen fortuin zullen maken In Savoië, bergstreek gelegen in' Zuid-Oost-Frankrijk, waren twee Alpen- beklimmers, geboortig van Modane, ver dwenen. Men heeft hunne lijken terug gevonden en zij hongen te slingeren aan dekoord, waarmede de twee klimmers aan elkander op afstand vastgebonden waren en die aan een hobbeligheid van de rotse is blijven haperen, als die twee ongelukkigen in een afgrond gletsten. In Soviet-Rusland is er schaars heid aan rund-vleesch en men legt nu vleesch in van walvisschen en dolphy- nen. 't Zal even smakelijk wezen zegt de Staat, als smaakvolle beafstukken V Bolciievisten jn ons land zijn nog weinig talrijk. Maar moeste het volk in gisting komen, ze zouden in state wezen eene omwenteling te kunnen verwekken. Defransche omwenteling van 1793 was het werk van eenige Jacobijnen... hun naam komt voort van dit feit, dat zij vergaarden in de gebouwen van het ver maarde St Jacobskiooster der Dominika- nen, waar eertijds veel geleerden verble ven o. m. St Thomas van Aquiniën. De Commune van Parijs in 1871, met al hare gruwelen, moorden en bran den, was het werk van eenige bandieten. Aangezien dat eene groote oorzaak der fransche omwenteling de te groote goed De hellende toren van Pisa zoude in gevaar verkeeren, omdat de grond waar op hij steunt schijnt te begeven. Men ver hoopt zijne basis te verstevigen met den grond er rond te doorweeken bij middel van water, overvoorzien van aluminium sulfaat en soda-siiicaat. In de Kathedraal van Straatsburg van 1902 tot 1926, een groot deel rond den eersten pilaar \an den noordelijken beuk zat besloten in een houten gebouw, I gaande tot aan het gewelf. Die pilaar ondersteunende den toren, begaf, omdat de menigvuldige piloten die dienden als grondvest aan 't rotten waren. Men heeft den zieken pilaar, en hij droeg een ge- wichte van 8 tot 10 miljoen kilos met ijzeren banden versterktmen heeft ver volgens het gewelf, steunende op de twee eerste pilaren, totaal geschraagd en doen rusten op voorloopige nieuwe pilaren men heeft eindelijk de grondvesten van oen eersten pilaar, deel per deel, vervan gen door gewapend beton. En nu is alles wederom in orde. De statie van Kortrijk heeft geheel lang geweest zonder onderaardsche gan gen onder de sporen en de reden was dat de grond, gestadig inkelderende, niet toe liet van metselwerk aan te brengen, zon der het verkeer der treinen te moeten stop zetten. Eindelijk heeft men het gedacht opgevat van te doen gelijk in de koolput- ten en men heeft den grond, rond en tot op zekeren afstand der werken, op kunst matige wijze in bevrozenen toestand ge houden. 't Ging dan als een lier Omdat wij van kindsgebeente af te veel den rechteren arm gebruikten en te weinig den linkeren, is deze min ont wikkeld. 't Schijnt, voor alwie veel moet telefoneeren, het best is niet gedurig met dezelfde oor te luisteren, wil men vermij den dat de andere oor, bij gemis aan ge lijkstaande oefening, harder wordt. De gazetten melden regelmatig aan hoeveel goud de mijnen van Kilo-Mo to in Congo geleverd hebben. Ware het niet beter van meer te steunen op dit feit, dat men in Congo veel graan en allerlei vruchten kan opdoen, hetwelk meer goud of goud-franks zoude voortbrengen dan die mijnen. Voor het Eucharistisch Con gres te Mechelen zijn er voor den Don derdag, dag der kinderen, meer dan 40.000 kruistochtertjes verwacht, die zul len aankomen per bijzondere treinen, trams en autobussen. Voor den Zondag voorziet men meer dan 100.000 deelnemers zij zullen ge schaard worden in zes verschillige stoe ten, om dan, na het zien voorbijtrekken van den geestelijken stoet, gezamentlijk langs zes kanten op te dagen in het plein, waar de slotceremonie zal plaats hebben. Evangelie Elfde Zondag na Sinksen. Te dien tijde ging Jesus de grensstre ken van Cyrus wederom uit en kwam door Sidon aan het Meer van Galilea, midden door de streken van Dekapolis. En zij brengen tot Hem iemand die doof en stom was, en zij verzochten Hem dat Hij op hem de hand zou leg gen. En Hij nam hem van de menigte weg afzonderlijk bij Hem en Hij stak zijne vingers in diens ooren en spuwse! nemend, raakte hij zijne tong aan. En, naar den Hemel opziende, verzuchtte Hij, en sprak tot hem Ephpheta dat is wordt geopend. En terstond gingen zijne ooren open en de band zijner tong ging los, en hij sprak recht. En Hij gebood hun dat zij het aan niemand zouden zeggen. Doch hoezeer Hij het hun ook gebood, zij mieken het te meer bekend en des te meer waren zij in bewonderingen zeiden Hij heeft alles wel gedaan en de dooven heeft Hij doen hooren, en de stommen heeft Hij doen spreken. Marc. VII, 31-37. De daadzaak is dees Een doofstomme wordt genezen En hoe Jesus steekt zijne vingers in zijn oo ren... Jesus legt spuwsel op zijne tong... en spreekt Ephpheta t.t.z. gaat open en zie op staande voet de ooren gaan open de tong wordt los en den doofstom me spreekt recht. Dat is het mirakel Maar in dat mirakel, zoo leert ons de H. Gregorius, ligt er eene groote beieeke- nis verscholen Die beteekenis is van onmeetbare wijdte en dracht Door de vinger Gods ST-JOZEFS BEROEPSSCHOOL TE YPER Kostelooze DAG LEE R( TANGEN (alle werkedagen van 8 tot 18 uur) voor alle ambacht van hout- en ijzsr- bewerking: teekenen, meubelmaken, schrijnwerk, timmeren, modelmaken, draaien, paswerk, mekaniek,electri- citeit, enz. (theoretisch en praktisch). Kostelooze ZONDAGLEERGAN- GEN (van 8 tot 13 u.) voor alles wat den kleermakersstiel aangaatmaat- nemen, patroonteekenen. snijden, con fectie en aanpassen. Begin van 't schooljaar: MAAN DAG 15 SEPTEMBER. Inschrijvingen en inlichtingen bij den Bestuurder (5. St Jacobstraat. Yper) best 't Zaterdags of 's Zondags voormiddags. De 70 jaarweken dus 70 x 7 490 [jaar door den propheet Daniel voor speld, als tijdspanne tusschen het einde van het Babvlonische-Ballingschap en de verlossing der wereld door den Zaligma ker, waren verstreken. De komst des Heitands was zelfs geen geheim voor de heidenen en geschiedschrijver Joseph als vuige hoveling, dreef de vleierij zoo ver dat hij Keizer Vespasianus roemde als den Messias door de propheten aangekondigd Deze eenige gebeurtenis, Christus' Ge boorte, werd van het begin onzer tijdre kening als Kerst-dag of Christus'-dag ge vierd. De stoffelijke verbeelding er van dagteekent nogthans maar van de jaren 1200, alswanneer H. Franciscus van Assi- sië voor de eerste maal de Krib verbeelden deed in de spelonk van Greccio, omringd van standbeelden, die Maria, Joseph, de Herders en de drie Koningen voorstelden. De Franciskanen, naar het voorbeeld van hunnen stichter, plaatsten met Kerst dag KribbeKens in hunne kerken en in het museum van Munich bewaart men een verzameling Kerstkribbegens, eenig in de wereld. Alhoewel verschillend van kunst- weerde, al die voorstellingen met beelden zijn altijd belangwekkend, onder opzicht van volksoverlevering en folklore. In St Pieters kerk alhier, onder de stu ren Romaanschen toren, staat een rotsach tige calvarieberg, met spelonken, verwelf de bogen en zuilengangen in keiën en schelpen. Het volk noemt hem Beth- leëntalhoewel geheel het leven van Christus er op verbeeld staat. Geheel de spelonk op het vóórplan is ingenomen door de verbeelding der Geboorte van den Zaligmaker er boven ontwaart men de verschillige tooneelen der bittere Passië en alles is bekroond door den Kruisdood en de Verrijzenis. In geheel dit Kinderlijk- spel vindt men den eenvoudiger! eere- dienst weder onzer voorvaderen, herinne ringen aan mysterië-spelen en aan vlaam-' sche en waalsche Kerstliederen nu nog' hedendaags gezongen. In een dezer laat- sten, zingt men dat Maria het ijs van de Leie breken moest om water te putten. Zulke eenvoudige beweringen en die tijd verplaatsingen op gebied van kunst win-l nen in aantrekkelijkheid, naarmate de' geschiedenis meer gekend is. Bethleem van St Pieters is een eigen aardigheid, zoo als de Processie van Veurneer een is. Geen een reisgids maakt er melding van en nogthans is zijn gehalte of innerlijke weerde klein, de ge- gebeeldhouwde afsluiting, in eiken hout, die er vóór staat is allerschoonst. Dit ge wrocht, dat schijnt te dagteekenen van de XVI eeuw en van het begin der Renais sance, is een der schoonste in dien aard van onze streken. Overdekt met verwe, die het een bronzen uitzicht geeft, moet het voor veel liefhebbeis doorgegaan zijn als iets in gegoten ijzerAlzoo kan men verstaan dat tot heden geen kenners van dit kunstgewrocht gesproken hebben. St Pieters Kerk bezit met dien Calva rieberg en zijne rijke omsluiting eene merkweerdigheid van eerste gehalte en die men moet doen kennen. Dit Bethleem is uitgewrocht ge weest door een capucijn, die verbleef in 't Franciskaner-Klooster, dat stond waar nu de bewaarschool is van St Pieters. is bedied de macht Gods, de gratie, de H. Geest door het spuwsel die uit het hoofd komt, wordt beteekend de wijsheid Gods. de macht en gratie Gods geeft het vermogen te hooren en de wijsheid Gods heeft het vermogen naar wijsheid te sprekend, i. wat recht is. Welkeen ontzaglijk geheim die Gods Geest en Wijsheid heeft deze spreekt wat recht en juist is maar die Gods gratie niet heeft, deze blijft doof en is zonder vermogen van te hooren en te verstaan. Die Gods wijsheid niet heeft deze spreekt niet wat recht is. Waar Gods macht de H. Geest niet bijkomt hij blijft doof waar Gods wijsheid, de gratie, niet in komt, hij spreekt niet wat recht is. Daarin ligt de bron en oorsprong van alle beroerten, van alle scheefzinnigheid, van alle ketterijen. Daar zijn menschen wier ooren niet open staan naar de leering en de verma ningen van dezen die van God aangesteld zijn om ze te leiden, zij zijn doof. Daar zijn menschen die de wijsheid niet ontvangen, deze des Heeren zij kunnen niet zeggen wat recht is en juist Dat zijn de doofstommen en ze blij ven het zoolang ze niet gedwee zijn tot God. Schrikkelijk oordeel God geeft den ootmoedige gratie en weerstaat den hoo- veerdige. Waarom wacht uw Goede God van. ons schoon weder te verleenen Wij heb ben het broodnoodig voor den oogst Zoo sprak dezer dagen een godloos landbouwer uit Frankrijk en er werd hem geantwoord Hij wacht waarschijnlijk op uw gebed Is dit volgende immers niet verkeerd. Velen beweren in God niet te gelooven, als er sprake is van bidden en beoefenen van plichten... maarzij duiden het Hem te kwade, als zij gevoelen dat zij Hem noodig hebben en dat Hij ze niet ter hul- pekomt... hetgeen meestal gebeurt, om dat zij niet meer smeeken Geef ons he den ons dagelijks brood Met het inhuldigen van den Tempel door Salomon, zegde God aan den Koning Als Ik den hemel zal gesloten hebben Zuren Azijn. Weet gij wat zuren azijn is Moeder Hooghe van Walle zei het aan haar kind Jongen zei ze, dien azijn is zoo zuur en hij bijt zoo op mijn tonge dat de nagels ervan op mijne teenen staan te dansen Dat is 2uren azijn Levenswijsheid. Wie peist er op verantwoordelijkheid 'k En wil hier niet spreken over de verantwoordelijkheid die een vak of een beroep bij brengt, zoo als bijv. die van eenen bouwmeester... nopens toezicht over de gedane werken, of die van eenen aannemer nopens de hoedanigheid der waren, de deugdelijkheid van 't werk en het onderhoud der voorwaarden maar ik spreek hier over de verantwoordelijk heid in 't algemeen, deze die op alle mensch valt van zoo dat hij verstand of oordeel heeft. Wie peist op zijne verantwoordelijk heid Men klapt en lacht, men knipoogt en maakt gebaren, men doet zinspeling of geeft oordeel, men handelt en mishan delt Wie peist op 't gevolg ervan en dus op de rekening die op ons weegt? Rijp en groen, schoon en leelijk. grof en fijn, opwekkend of bedervend... alles wordt dooreen gezeid... en zonder pink- oogen De verderfelijkste woorden wor den uitgesproken gelijk de onschuldigste. 'k Heb van eene zoo gezeide kristelijke vrouw die veel naar kerk en Heilige Communie ging hooren redenen uit kra men over huwelijk en groote menagies... die waarlijk hemeltergend waren... en dat wierd gezeid met een gerustheid van spreken als of het een zegen was of het onverschilligste dingen der wereld En nogthans Elk woord heeft zijn zin en maakt dus indruk op gedacht en gemoed. Elk gebaar of zinspeling heeft zijn be teekenis en heeft dus zijn indruk op ge voelen of neiging of inbeelding 1 Hoevele woorden zijn er eigentlijk uitgesproken die gansch onbeduidend zijn en onverschillig En men spreekt... en men handelt... den dag door zoodanig dat het niet meer regene... be keert zich het volk, komt het bidden in dezen tempel en doet het boete voor zijne euveldaden... Ik zal het aanhooren, zijne zonden vergeven en zijne landerijen vruchtbaar maken God veropenbaarde dus alsdan dat het beste middel om goe den oogst te bekomen isDeugdzaam leven en het Hem vragen. Verge!'ik ook eens bovengemeld gezeg devan dien goddeloozen boer, met de taal van den burgmeester van Chicago, ten jare 1871, als die stad, die 300.000 inwo ners telde, bijna totaal -'erwoest werd door een weergaloozen brand. Het vol gende deed hij ruchtbaar maken Aan gezien de Goddelijke Voorzienigheid, aan wier Wil wij ons geheel en gansch onder werpen, toeliet dat dit schrikkelijk onge luk ons overkwam... ongeluk dat al onze wilskracht vergt om de orde te handhgven en de'ongelukkigen te helpen, wij laten' weten dat de stad borge is voor den her opbouw. Met Gods huip de vrede en ie- dereens goed zal geëerbiedigd worden. Men denkt dat de brand in hevigheid af neemt en dat welhaast alles zal wel gaan De soviet van Tzaritzin, eene belang rijke stad van Rusland, op de oevers van de Volga, had besloten de kathedraal af te breken. De kommunistischejeugd kreeg de eer het kerkgebouw te doen in de lucht vliegen. De heiligschennis gaf aanleiding tot een groot feest. Op de plaats werden tribunen opgetimmerd, ten einde de genoodigden getuigen te laten zijn van het schouw spel. Eene groote hoeveelheid springstof fen werd bijeen gebracht, ruim genoeg om geen enkelen steen op een andere te laten. De jonge kommunisten legden de springstoffen gereed, maar in hunne on handigheid plaatsten ze die niet zooals het behoorde. Het vuur werd aan de lon ten gestoken, men hoorde de eene ont ploffing na de andere, maar men hoorde ook nog wat anders, namelijk het smart gehuil van menschen. Wanneer de rook opgetrokken was stond de kathedraal daar nog juist lijk te voren ze had in het minst niet geleden. Maar de tribunen la gen vol dooden en gekwetsten. van Gent: Z. E. H. Kan. Cruysberghs; de Heer De Schryver, Advokaat te Gent. Te 20 uur iir St Pieterskerk Heilig Uur. onder leiding van E. P. Lammertyn, Re demptorist. i Te 21 uur Beiaardconcert. ZONDAG 31 AUGUSTUS: .'Mannen- en Jongelingendas:. Te 7 uur in al de kerken der stad H. Com- muniemissen door Hunne Hoogwaardighe den de Bisschoppen. Te 9 uur Sectievergaderingen. Te 11 uur op de Groote Markt Pontificale Hoogmis door Z. Em. den Cardinaal Aarts- schop. Toewijding der stad Mechelen aan het H. Hart. Te 13 uur Beiaardconcert. Te 14.30 uur Groote Eucharistische Be tooging, gevolgd door het Te Deum en den zegen met het Allerheiligste op de Wilson- laan. WOENSDAG 27 AUGUSTUS: Plechtige opening van het Congres. Om 20 uur in de Metropolitane Kerk Pon tificaal Lof door Z. Eminentie. Sermoen door den Z. E. Pater Rutten, Predikheer. De gezangen worden uitgevoerd door het Sint Rombautskoor. DONDERDAG 28 AUGUSTUS: Kinderdag. Te 9,30 uur Pontificale Hoogmissen, waar onder toespraak. Te 11 uur Algemeene vergadering in het Klein Seminarie. Zullen er het woord voe ren: Z. Em. de Kardinaal Aartsbisschop; Z. E. H. Kan. Mahieu, Sekretaris van het Bisdom Brugge; den Heer Vandervelden, Hoofdonderwijzer te St. Huybrechts-Lille. Te 14 uur Processie van den Euch. Kruis tocht, waarna op de Groote Markt Pontifi- kaal Lof door Z. Eminentie den Cardinaal- Aartsbisschop. Te 17 uur: Priestervergaderingen in het Klein Seminarie. VRIJDAG 29 AUGUSTUS: Dag der vrou wen en meisjes. Te 9.30 uur: Pontifikale Hoogmis in de Metropolitane Kerk. Toespraak door E. Pa ter Odoricus, Minderbroeder. Te 11 uur: Sectievergaderingen. Te 15 uur: algemeene vergadering in het Klein Seminarie. Zullen er het woord «voe ren: Z. D. H. Mgr. Kerkhofs, Bisschop van Luik; Z. D. H. Kan. De Baets, Groot Vicaris te Gent; Eerw. Heer Engelen; Jufïr. Maria Baers. Te 17 uur in de Metropolitane kerk Pon- tifikaal Lof door Z. Eminentie den Cardi naal. De gezangen worden uitgevoerd door het St Rombautskoor. ZATERDAG 30 AUGUSTUS: Mannen- en Jongelingendag. Te 10 uur in St Pieterskerk gelezen Mis, waaronder toespraak door Z. H. Mgr La- miroy. Hulpbisschop van Brugge. Te 11 uur Openingszitting in het Klein Seminarie. Te 15 uur Sectievergaderingen. Te 17,50 uur Algemeene Vergadering in het Klein Seminarie. Zullen er het woord voeren: Z. D. H. Mgr. Coppieters, Bisschop De apotheek van M. Houtekier, Meenenstraat, zal alleen open zijn op Zondag 24 Oogst 1930. Zondag 24n, St Barthof omeus- dag, begint in St-Jan-bij-Yper de jaar- lijksche noveen ter eere van dezen Apos tel. Daar deze geloofsbode in de Indiën, waar hij de christelijke leering verkondig de, levend het vel afgerukt werd en zoo den marteldood stiert, wordt Hij bijzon derlijk aanroepen door kranken die lijden aan velziekten. Donderdag 28", Si Augusfirtus- dag, plechtige Hoogmis ten 9 uren in de Kapel der Zwarte Zusters en 's avonds ten 6 uren Lof. In de oude handschriften der Zwarte Zusters alhier, staat er te lezen Reeds in de jaren 900 waren er kloosterzusters genoemd, Alsxianan of Celliten in Belgie, Frankrijk en Duitschland, hebben de belofte van zuiverheid. Als kloosterlin gen werden zij erkend door Pius II ten ja- re 1400. Van die kloosterlingen vestigden zich er in Yper in 'I Jaar 1493 en hunne privilegiën werden bekrachtigd door Paus Julius II in 't jaar 1506. Ten jare 1519 splitste zich dat orde in twee afdeelingen De eene volgden den re gel van St Franciscus en werden genoemd Grijsde Zusters de an dere namen den regel aan van St August in us en werden genoemd Zwarte Zusters Deze laatste wijdden zich toe aan het verzorgen der zieken.de pestlijdenden niet uitgesloten, 't Waren van onze Zwarte Zusters die Bisschop Jansenius verzorgden, dewelke leed aan pest. Korte stonden voor zijnen dood zegde de prelaat aan de zuster die Hem oppaste Zuster, ga in mijne boe- kenzaal, neem er den boek Augustinus en verbrand hem De zuster kon dit be vel niet uitvoeren, daar een onbekende hem reeds weggenomen had. Na den dood van den bisschop werd die boek uitgege ven en aanstonds werden vijf grondbe ginselen, die er in te lezen stonden, ge doemd door de H. Kerk. Die grondbegin selenwaren de samenvatting van de heil- looze en rampspoedige leer der Jansenis ten. In St MAARTENS: OP ZONDAG 24 AUGUSTUS 1930. Te 8 1/2 uur, Solemneele zielmis voor M. Gaston DeConinck, Lange Thourout- straat. 's Namiddags is er Congregatie. OP MAANDAG 25 AUGUSTUS 1930. Gen. Absolutie voor de Derde-Ordelin- gen (feestdag van den H. Lodewijk). OP DONDERDAG 28AUGUSTUS 1930 Onder de H. mis van 7 uur, algemeene Communie voor de schoolkinderen, naar aanleiding van het Congres der Eucharis tische Kruistochters, dat op dien dag te Mechelen gehouden wordt. Ten 11 ure, zielmis voor M. André Vergracht, Dixmude Steenweg. OP ZONDAG 31 AUGUSTUS 1930. Onder de H. mis van 6- en van 7 uur, Hoevele woorden en gebaren en zin spelingen op éénen dag en dat doet men dagen en dat doet men weken en maan den en jaren En elk woord heeft zijn gevolgen Daar was een man, waarlijk een ge wetensvol man in een oogenblik van opgeruimdheid en haast had hij een ge vaarlijk oordeel gestreken Dat viel hem in wanneer hij alleen was... Zijn leven lang kon hij niet meer vergeten... hij overdacht het uitwerksel over eene ziel!... Hij bad God, hij weende... Hij deed boete en gaf de stichtenste voor beelden en nog vervolgde hem 't gedacht van dat verderflijk woord Hoevelen die zielen kwetsen De verantwoordelijkheid is dat wat schrikkeüjkst op een mensch weegt Men mag er den grond er van niet be-! j peizen of men staat er voren verveerd en verward Zij wordt zoo lichtelijk gedregen en nogthans zij weegt zoo hemelijk [zwaar. Moest een mensch iotin 't diepste diep zien, van dat bedied hij zou beven van angsten droog worden van schrik. wien gij spreekt heeft niets te beteeke- nen. Ik kee hem... Ik ben het zelf. Na het eerste bedrijf ging hij heen en begaf zich naar een café, waar hij in een hoek in slaap viel. Een vriend van hem kwam binnen en riep verwonderd uit Hoe, zijt gij hier, en niet bij de uit voering van uw opera De schrijver zag op en antwoordde geeuwend Ik heb het eerste bedrijf gezien, maar het is me zoo slecht bevallen, dat ik er genoeg van heb. Ik bewonder het geduld der Parijzenaars 1 Weel Ge ...dat Lafontaine zijn leven lang een opgewekt mensch was, zonder zorg voor den dag van morgen en, naar het scheen, ontdaan van alle ijdelheid Bij de eerste uitvoering zijner opera Daphne bevond hij zich in eene loge achter eenige dames, die hem onbekend waren. Bij de meeste tooneelen riep Lafontaine Dat is erbarmlijk De dames, die zich over die uitroepen ergerden, voegden hem toe Houd toch op, het is goed werk trouwens het is van Lafontaine. Dat beduidt niets Lafontaine van Kaas. Van kaas wordt eens en anders gezeid, onder opzicht van voedsel en ook onder opzicht van aangenaamheid 't Is dus te zien waarvan en hoe hij gemaakt wordt en wat gij er van ver wacht Kaas en is geen koekebrood en die van kaas die smaak en deugdelijkheid zou verwachten, deze zou voor ten minste den helft bedrogen zijn, maar kaas is een goed voedsel, smaakt goed en is zeer deugdelijk Daar is zelfs eene spreuk die zegt een nagerecht zonder kaas is een schoon vrouwenwezen met één oog. Wilt ge kaas oordeelen... zie na zoo als voor melk en boter 1.1. z. haar samenstel en hare bezorgde bewerking... .Kaas gemaakt van koude melk die wrongelt, deze mag nog zoo goed zijn... zal nooit maar magere kaas zijn en dus ook maar magere voldoening geven. De reden is eenvoudig in dit geval de room scheidt af van de melk... en daar en blijft voor de kaas... maar wei meer over en kaasstof... 't Is iets maar 't is toch maar weinig. alg. Communie voor den H. Har;--..., der christene vrouwen en jonge cioch;^, Opdien dag zal het Allerheiligste, 's®,*, gens van 6- tot 8 uur, ter aar bidding gesteld worden. Alle geloovigeChristel worden verzocht ter H. Tafel te nado, ter intentie van het groot Euchamiiy Congres van Mechelen. In St PIETERS: Z. E. Heer F. B. Macnutt. engelss, priester, legerahnoezenier gedurende oorlog, overhandigde Woensdag Eerw. Heer Pastoor van St Pieters,;^ misboeken, in 1915 van uit de puinen^ kerk medegenomen Een boek der pt puem-missen, gebruiktin 1776. Eenb<-, groot formaat, 55x40, met lederen omA de gezongene gebeden der mis van H. Geest en der gewone Requiem-:: bevattende alle noten en woorden - groote schaal met de hand gevori?,; liet handteeken van dit gewrocht Im als volgt Ten voordeele der Heerenleden va, de zeer oude en vermaarde confrérie den H. Geest drukte Bonte-Kaproen. j vestigd in Yper, dit misboek D. Robertus Vast, kloosterling van S Jansabdij. Yper, 28 Juli17C9. Het Staatsblad van 8 11. vermeldt cj de Schiftingscommissie van het Fonds meestbegaafden, voor het tijdperk 19:J 1933, voor 't Arrondissemenfsfonds vai Yper bestaat uit M.M. Brutsaert, genees heer te Poperinghe, Hoorens, burgemees ter te Gheluvelt, A. Vervaecke, besluci der der aangenomene school teGheluwe alle drie benoemd door de Bestendig Afveerdiging van West-Vlaanderen; Missiaen, gewezen Volksvertegenwon- ger te Yper, Tordeur, opziener van 't! ger onderwijs voor 't kanton Yper, bero benoemd door Kon. Besluit. Vrijdag kwam Peasly Festival Choisi uit Schotland, ten getalle van 180led naai Yper om de Britsche gesneuvelde te gedenken en te vereeren. Zij hadi gevraagd eenen Dienst te mogen-di aan de Meenenpoort, en den Heer Burg meester uitgenoodigd. Ten 2 uur nami dag begonnen zij burinnen Dienst - Belgie's nationaal lied te zingen, waa iets gelezen wierd uit de Schriftuur, eei psalm gezongen wierd, eene vaderlani sche aanspraak gehouden wierd, eer; krans bloemen aan de gesneuvelden nj gedregen wierd en eene poos gezweg; en in stilte gebeden wierd. Vriendeii; uitgenoodigd om de bedevaarders aani spreken, sprak M1 de Burgemeester Si bry als volgt Damen en Heeren, Als Burgemeester van Yper en Cu mandeur van het Britsch Keizerrijk, ik gelukkig en preusch u de hulde air n bieden van mijnen eerbied en van erkentelijkheid, en, met u, mijnen te' dankbaarheid te betalen aan uwe Dooden, die Yper verdedigden tot t dood. Het Britsch leger vocht en leed ens: velde voor Vorst en Vaderland en voor vrede in de wereld. Toen Duitschland wanhoopte Parijs kunnen innemen, voornamelijk dt Frankrijk beschermd, en den Yzer ii overkon, bewaakt door Koning Alben zijne Belgen, zoo stormde het zeewar naar Kales toe, al over Yper, dat d door de Britten verdedigd wierd. vergaderden vier jaar lang a! de weer: mannen van Duitschland tegen al weerbare mannen van het Britsch zerrijk Yper wierd omsingeld en stormd, beschotenen vergiftigd,veil' zeld en verbrand, 't Was rond hetvt uitspringende Yper dat het wereldberoe slagveld lag, waar Duitschland deneö laag leed en England de zege behas en zich zelf, te samen met Belgie Frankrijk, de verlossing brachtYr- gewijde grond dronk het bloed en beg: in 180 rondom gelegene kerkhoq 250.000 Britsche helden Yper was Zegestad waar't Britsch Keizerrijke Integendeel kaas gemaakt van melk t. t. z. van melk tusschen 25a met bijvoeging van stremsel, dat is ge» trouwens daar dan de room bij de en dus in de wrongels blijft is zij lijk. 't Is vette kaas. Volgens destreken dan, daar zij A samenstellingen bevat, andere bewe gen ondergaat krijgt een anderesmA heeft een ander uitwerksel. Zoo is er zachte en versche kaas is de Neufchatel... de CamemN Deze is zeer goed en aangenaam.. moet nog al haastig geëten zijnE: verkocht in blokjes van 4centimeier' biek. Dan is zacht, maar gezouten W Zoo is de kaas van Brie en de M'r kaas. Deze bewaart langer en hee" smaak die van velen gegeerd is. Daar is kaas die vast en gepref Zoo is de Hollandsche kaas en deze Chester dat is toch wel goede en de lijke kaas en die lang bewaari Daar hebt gij ook de Bruyère kü' eigenaardige smaak heeft, eige". hoedanigheden en zeer goed in bere - van andere spijzen. Daar is kaas van koeimelk, es- kaas van schapenmelk, daar ;s-e- geitenmelk. Daar is kaas van gen de melk koei- en schapenmelk s.' en geitenmelk der is zelfs var o soorten van melk te gare kee- - en schapenmelk dat geeft n' eigenaardige smaken maar toch goed voedsel. Daarbij heeft kaas nog een eigenschap de kaas wekt het "- op en helpt de vertering. Der neesheeren die kaas doen raspr melk van zekere gebrekkige L"-; bekomen er meer goede i vertering, voeding en verkloek Leest en verspreidt HET YPERSCHE VOLS'

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1930 | | pagina 2