CréditAnversois Het Familieboekje NA ONZt EEUWFEESTEN Ypersche Kroniek. Looping the loop gemaakt, d. i. zich laten vallen in de diepte, draaien zoo dat men eene wijl vliegt met den kop omlaag en wederom de hoogte insturen 't is dus een tuimelperte in de lucht. Dixmudestraat, 18, YPER WINTERUUR Zonda^i'ust. Viering van 's lands Eeuwfeest te Yper Kerkelijk Nieuws Tentoonstelling Radio en Electriciteit IJ ken der Maten, Gewichten en Weegtoestellen UITSLAG VAN DEN BLOEMENSTOET. LENTEMEISJES. WEL GEVALLEN. Ter gelegenheid der HEROPENING DER KATHEDRALE Gothieke Kerkstoelen in eik. St Maartenskring GEZELLIG AVONDFEEST DE VERDRAAIDE SECTIE DE SUIKERNONKEL Katholieke Kring Levenswijsheid. Van Leenen Over Vleasch. *r schilders en beeldhouwers heeft Canon nog eene andere beteekenis, t. w. de verhouding der lengte van de ver schil ige deelen van het lichaam. Alzoo het Egyptiaansch Canon wil, dat een volmaakte mensch, rechtstaande en met hoof deksel voorgesteld, negentien maal de lengte moet hebben van zijnen mid denvinger aangezicht en hals meten drie maal de lengte van den middenvinger, de romp zes maal en het onderbeen van knie tot aan de voetzool vijfmaal. In Rusland ontmoet men veel mannen met slroomende baarden. De reden Zoo is 't niet noodig witte of andere cols te dragen en daarbij er is mangel aan scheersen. Een scheers im mers, ingebracht in Rusland, betaalt 875 frank inkomsrechten. 't Is nog iets slechter voor eene schaar, tondeuze, want deze betaalt 2000 frank als tolrecht Die te veel wil bekomt weinig of niets. DeVereenigde Staten, met zijn vier mil joen werkloozen, heeft de tolrechten fel hooger gesteld. Maar er komen zoodanig min koopwaren in, dat de ontvangsten bij de douanen verminderd zijn van 60 pro cent. Dus als in 't verledene men er 100 fr. ontving, 't is nu 40. Waarschijn lijk zal men met de differencie gemakke lijker de werkloozen kunnen ondersteu nen De amerikaansche Laura Ingals heef' rekewijs 980 maal met haar vliegtuig den Dobbele jongens, ook in Amerika, jaloersch omdat vliegers verschillige weken lang in de lucht' gevlogen' hebben, mieken op hooge boomen een soort ver blijfplaats en verbleven daar in de lucht, ineen soort nest, twintig of meer dagen. Dit deden zij uit aardigheid en niet uit versterving, zooalsde eenzaters het deden die hun leven overbrachten boven op eene kolon. De vermaardste onder deze kolon- bewoners is de H. Simon - Stylite. Wat deed Colombus vroeg een on derwijzer aan een leerling als hij den voet op Amerikaanschen grond zette Aanstonds zijnen anderen voet er bij schuiven klonk het antwoord. i "■■■mui" M. V. msMwsxmaa BANK BEURS wissel! Tot spijt van wie 't benijdt, zijn onze 'Onafhankelijkheidsfeesten luis terrijk gevierd geweest in het geheele land in steden en dorpen was het een geestdriftig gedrang bij alle plechtig heden. En de vaste en fiere wil om nooit, onder geen voorwendsel, onze herwonnen vrijheid prijs te geven, en steeds met een eenigen Vorst, ook een eenige Natie te blijven, werd op alle tonen bevestigd. Als er ooit een volksreierendum ter uiting kwam. dan is het wel dezen keeren de scheur makers van alle allooi komen van een kale reis terug: het was te verwach ten. In die eeuwfeesten, zijn er zekere waarheden met een volle klaa e aan het licht gekomenzij kunnen als zoo veel lesserp^lienen, die niet meer mo gen geen Hollanders, en maken op ons eigen een bijzondere gemeenschap uit. Zich willen schikken naar de mode van Parijs, is een uitzinnigheiden politieke gebeurtenissen en veldsla gen vieren, die ons in vorige tijden met geweld aan Frankrijk hebben vastgeketend, is een onduldbare dom heid. die naar ontrouw zou kunnen zweeinen. Een Fransche diplomaat, die alle welvoegelijkheid vergeten had. heeft eens durven zeggen dat België een hoekje of een verlenging van Frankrijk was: het is een groote leu gen België is de verlenging van nie- mendalle; het is zich zelf en blijft het. Ook over onze Noordergrens hoe ven wij niet te kijkenwij hebben ons eigen leven, dat wij niet afstaan. Dit is jui-t de groote beteekenis geweest van de revolutie in 1830. waardoor wij ons. na 15 jaar allerhande knevelarijen verduurd te hebben, van Holland heb ben gescheiden, en den koppigen Wil lem I wegjoegen. In Vlaanderen niet minder dan in Wallonië had iedereen er .genoeg vanen met een enkelen vielen de twee landen, die men .in 1815 groot ongelijk gehad had samen te koppelen, van zelf uiteen. Het kon niet anders: sedert drie eeuwen waren zij hun eigen weg opgegaan en het was vlakaf onmogelijk ze daarna aan den zelfden wagen te spannen Wij zijn OXS ZELF; en wij moeten BINNEN ons land ons zelf verhelpen, en ons eigen leven bewaren. Tusschen al de gewesten is er in een gemeen- schappelijk Staatshuishouden, een echte samenwerking noodig. die tot het algemeen welzijn strekt. Het Vlaamsche Antwerpen is de nationale haven van het geheele landde land bouw onzer Vlaamsche streek strekt allen ten goede: en de bedrijvigheid der Waalsche nijverheid is ook voor onze Vlaamsche gouwen een bron van welzijn en rijkdom. De twee deelen des lands willen afzonderen, nare een roekeloosheid zonder weerga, die voor beide een echte ramp zou worden men moet blind zijn om het niet te zien. f? Die nationale samenwerking moet voortspruiten uit de EENDRACHT der geesten, die ons allen de gezamen lijke belangen van het gansche land doet ter harte nemen. Eeuwen en eeuwen lang hebben Vlamingen en Walen, die op den uitkant der Fran sche en der Germaansche gewesten, in afzonderlijke gouwen samenwoonden, ertoe gestreefd om de politieke han den onder malkaar nauwer toe te ha len doch hij gebrek aan ondervinding, en ook om wille van uitheemsch kon kelfoes, was het te vergeefs. In 1830 eindelijk zijn zij erin geslaagd, dank zij de eendracht, die in onze nationale leuze Eendracht maakt macht ver heerlijkt wordt. Welmtdie les van eendracht en van broederlijke samen werking. die op alle bladzijden onzer geschiedenis als een allereerste levens voorwaarde voorkomt, mag niet ver geten worden. Alle nijdige ruziesto kerij kan gevaarlijk worden voor ons bestaan zelf en voor onze dtuirgewon- nen vrijheid. Neenduizend maal neen Wel in tegendeel. he't is een voordeel, want het is het gezond en levenskrachtig «regionalism», waarvan Koning Al- hert eens te Bergen gesproken heeft. Met scheurmakerij en particularism, dat alles verzwakken en uiteenrijten zou. heeft het niets gemeens. F.n wij.' Belgen, wij mogen van geluk spreken, omdat wij in ons klein landeken de levensbronnen van een dubbele gees- teskultuur zoo machtig zien opborre len wij beschikken over des te meer hulpmiddelen en krachten! Neen! Wij zijn niet allen op één en dezelfde leest geschoeid: en Walen en Vlamingen hebben hunnen bijzonderen aanleg: des te beterWij kunnen dan ook des te meer wegen bewandelen om er overal ons profijt op te doen Honderd maal hebben wij reeds ge zegd Hoe heter Vlaming en hoe heter Waal. des te beter Belg! Zonder ons op buitenlanders te willen spiege len. en Parijs of Amsterdam af te loe ren. moeten wij onwrikbaar vast blij ven in onze eigene begaafdheden, en ze naar onzen eigen aard ontwikke len! Daar ligt de ware en gezonde va derlandsliefde. ST-JOZEFS BEROEPSSCHOOL TE YPER Kostelooze DAGLEERGANGEN (alle werkedagen van 8 tot 18 uurp vuur alle ambacht van hout- en ijzer bewerking: teckenen, meubelmaken, schrijnwerk, timmeren, modelmaken, draaien, paswerk. mekaniek. electri- citeit, enz. (theoretisch en praktisch). Kostelooze ZOXDAGLEF.RGAX- GEX (van 8 tot 13 u.) voor alles wat den kleermakersstiel aangaatmaat- nemen. patroonteekenen, snijden, con fectie en aanpassen. Begin van 't schooljaar MAAN DAG 15 SEPTEMBER. Inschrijvingen en inlichtingen hij den Bestuurder (5, St Jaeobstraat. Yper) best 't Zaterdags of *s Zondags voormiddags. Medal ie 8. Hoflack Francois 75 Vanalleynes Lëonee 75 Desmedt Charles 75 11Wol ley F. Rondelez R. j Motrie C. Garage National Vandamme Thomas l Vandamme A. 3< Reek*. - BEBLOEMDE RIJTUIGEN. 1. Vandermeersch Cyrille 200 2Bond der burger oorlogsslacht offers 150 4- Reeks. - BEBLOEMDE MOTOS. 1. Baron Noël de Vinck 150 2. Hoornaert G. 50 3. Timmerman Hector 25 5L' Reeks. - BEBLOEMDE VÉLOS. BERICHT. De Burgemeester der stad Yper heelt de eer te laten weten dat de lessen dc: Nijverhe'dsschool zullen hernomen wor den op Maandag 13 October aanstaande. Inschrijving in de school Onze Lieve Vrouwstraat, op Zondag 12 October van 10 tot 12 uur. De Burgemeester, H. Sobry. ff lesserv-juenen, cue verireten worclen. De eerste waarheid is dat wij ONS zelf zijn. en blijven moeten. Wie land en volk getrouw is. moet niet gedurig over de grens loeren, om er voorheel den te zoeken, die zouden na te volgen zijn. Wij ziin geen Franschen en ook Evangelie 17 Zondag na Sinksen. Te dien tijde kwamen de Pharizeërs tot Jesus en een uit hén,een wetgeleerde, vroeg Hem, Hem beproevende Meester, welk is het grootste gebod in de wet. Jesus zei tot hem Gij zult den Heer uwen God liefhebben uit geheel uw hert, en met geheel uwe ziel. en met geheel uw verstand.Dat is het grootste en eerste gebod. En het tweede is daar aan gelijk Gij zult uwe naaste als u zeiven liefheb ben. Aan die twee geboden hangt de gansche wet en de Propheten. Terwijl nu de Pharizeërs verzameld waren, on lervroeg hen Jesus zeggende Wat dunkt u aangaande den Christus Wiens Zoon is Hij Zij zeggen tot Hem Davids' Zoon. Hij zegt tot hen Hoe noemt Hem dan David in den geest. Heer, als hij zegt De Heer heeft tot mijnen Heer gezeid Zit aan mijnen rechterhand tot dat ik uwe vijanden zette tot een rustbank uwer voeten Indien David Hem dan Heer noemt, hoe is Hij diens Zoon En niemand kon Hem een woord ant woorden en niemand dorst meer, van dien dag af Hem ondervragen. Matth. XXII, 34-46. De Pharizeërs vernomen hebbende dat Jesus door zijn antwoord, de Sadduceërs tot beschaming gebracht hadden... wilden nu ook Jesus beproeven en stelden dus ff Die eendracht is nochtans geen sa mensmelting en kan noch mag het worden. Het was een reusachtige dwaling in de eerste tijden van onze onafhankelijkheid, het herboren Bel gië te willen grondvesten op een on mogelijke eenheid van taal, en geen rekening te houden met de verschei denheid van rassen en gebruiken die in onze Belgische provincies te be speuren waren. Sinds lange eeuwen is de eigen aard van Vlamingen en Wa len die]> in hunne ziel ingeworteld; en indien zij steeds geijverd hebben om samen in een gemeenschappelijke po litiek bestaan, hunne belangen te ver dedigen en te vrijwaren, dan hebben zij zich nooit ondereen willen versmel ten. Een Vlaming is geen Waal, en een Waal is geen Vlaming; beiden zijn Belgen en zij waardeeren malkaar ten zeerste, maar binnen België, willen zij blijven wat zij zijn en met het bevor deren der gemeenschappelijke na tionale belangen, willen zij. kost wat kost. ook den bloei van hunne bijzon dere streek, met het angstig bewaren van hunnen eigen aard. ter harte ne men. Is zulks een kwaad? een strikvraag. Welk is het grootste gebod in de wet Zij meenden dat Jesus 't een of 'tander bijzonder voorschrift zou opgenoemd hebben en dat zij alzoo gelegenheid tot berispelijkheid in zijne woorden zouden gevonden hebben. Maar Jesus verijdelde hunnen list met de twee groote geboden te noemen waarin a1 de andere geboden begrepen waren... Ge zult den Heer uwen God beminnen, uit geheel uwe ziel en uit al uw verstand» en ge zult uwen naaste, als uw zeiven beminnen In die twee geboden trouwens ligt gansch de wet Ir. het eerste zijn begre pen al de verplichtingen ten opzichte van God in het tweede al de verplichtingen ten opzichte van ons zeiven en van den evenmensch. Volgens die w et wien moeten wij lief hebben 1 God 2 ons zeiven 3 onze even naaste. Deze drie kunnen niet gescheiden zijn. Gelijk Jesus-Christus ze verbonden heeft zoo moeten wij ze ook in ons hert en leven gebonden houden. Dat is zooda nig waar dat de H. Joannis zegt Die zegt God te beminnen en zijn evennaaste haat of niet bemint, die is een leugenaar. Het eene kan en mag zonder het andere niet bestaan. Hoe ver moeten wij die drie beminnen? 1 God uit geheel ons hert, uit geheel onze ziel, uit geheel ons verstand. Daar God het opperste oneindige goed is,moet ons wezen ten opperste er naar toe gaan zoodanig dat w ij liever zou verlaten alle dingen zelfs het leven dan God door een doodzonde te verlaten. 2 Ons zei ven moeten wij beminnen ij. Vlamingen, wij hebben onze eigene taal. die de natuurlijke uiting is onzer zielegevoelens. Het ware uit zinnig ze te verzaken, om onze ge dachten in een vreemde taal uit te drukken welke er niet op past. Als wij zeggenIn Vlaanderen Vlaamsch dan steunen wij op ons recht en onzen plicht den drang van onzen eigen aard, ook op taalgebied in te volgen Zijn wij daarom minder goede Bel gen Hoegenaamd nieten het is juist hetgeen Koning Albert zelf. te Brug ge, bij het inhuldigen van Guido Ge- zelle's standbeeld, luidop verkondigd heeft. Als vorst van alle Belgen, en in den naam der Walen evenals der Vla mingen. verklaarde hij zich fier hulde te mogen brengen aan den genialen priester-dichter, die de roem is van het Vlaamsche volk. en bijgevolg van GEHEEL België! In alle landen is men zoo rijk niet; en het geestesleven bloeit er zoo weelderig niet op, omdat al hunne zoogezegde groote mannen min of meer op malkaar trekken en dezelfde taal spreken. Bij ons loopen twee kuituren nevens elkaar met hun ne rijke vruchtbaarheid. Het is volstrekt mis Vlaanderen te gen W allonië te stellen, en nog veel ongepaster is bet, België dat de twee streken omvat en er fier op gaat, in strijd te brengen met beiden, of met een van beiden! De leuze: «Alles voor Vlaanderen, en niets voor Bel gië is een ongerijmdheid; en wie beweert dat er te kiezen valt tusschen Vlaanderen en Wallonië en België vertelt een dwaasheid. Vlaanderen en Wallonië staan broe derlijk NEVENS elkaar, BINNEN één en hetzelfde Belgiëen Koning Al- bert, die Fransch spreekt in Wallonië, en sierlijk Vlaamsch in Vlaanderen, is er het levend zinnebeeld van. Dat beide gewesten, ook op taalgebied, dezelfde rechten en dezelfde plichten moeten hebben, spreekt van zelfen nu reeds staan wij dicht bij ons doel. Hetgeen in 1830 slecht geregeld werd en daar om de onweerstaanbare Vlaamsche beweging als wettige reaktie verwek te, moet en zal naar alle recht billijk worden geschikt. Na een volle eeuw onafhankelijk heid is het gemakkelijk den weg af te nieten, dien België in die honderd jaar doorloopen heeft. Waar wij nu geko men zijn, kon niemand in 1830 ooit droomenen België gelijkt niet meer o]) het klein, onbeholpen landeken, dat dan o]) eigen begon te leven. Welnu-! Ondanks de begane fouten missen is menschelijk is het billijk te er kennen. dat wij dien wonderbaren op bloei te danken hebben aan de onaf hankelijkheid van het ééne en onver- deelbare België, en aan de schrandere leiding van onze Vorstendezen wa ren nationale vorsten, Belg voor alles, zooals Leopold I zei. Ons volk weet het en daarom is het dat liet in Vlaanderen en Wallonië zijne getrouwheid aan Land en Volk in een eenige vaderlandsliefde samenbindt. Leve het vrije en onafhankelijke België! Zondag morgen, 5October, treedt het winteruur in voege. Het is geraadzaam Zaterdag avond bij het te beddegaan, de wijzers der uurwerken één uur achteruit te stellen. Van Zondag morgen af wordt alles ge regeld op het nieuwe uur. De Apotheek van Mr Snoeck, Groote Markt, zal alleen open zijn op Zondag 5 October 1930. I Zondag was het te Yper de groote bloemenstoet ter gelegenheid van de Eeuwfeesten. Het zonnetje dat 's mor gens zoo vriendelijk lonkte verduisterde in den namiddag en toch niettegenstaande de stille doch aanhoudende regens, ver trok de stoet van de Colaertplaats om 3 1/4. Onmogelijk ware het uit te weiden over de vele en schoone groepen, doch moeilijk zal het den jury geweest zijn de noodigc zifting te doen, want allen don gen naar de kroon. Na den stoet op de groote markt hadden wij de verheerlij king van het vaderland en uitvoering van liederen. Vooraleer de stoet uiteen ging werden al de kronen en bloemen garven nedergelegd aan het gedenkteeken der gesneuvelden terwijl het muziek de Brabanfonne speelde. Om 8 1/4 ure hadden wij het volksbal op de groote markt, dat om 9 ure onderbroken werd om aan het gedenkteeken der Engelschen den Last post bij te wonen en het bal werd naderhand wederom hervat en tot laat in den avond ging het er leutig en vreugdig. De inrichters van het feest ha len er eere af zoodanig dat wij voor ons zeiven wen- schen al wat wij voor ons ter ziel en ten lichaam noodig is. 3/ Ons naasten als ons zeiven... t.t.z. zoodanig d^t wij wenschen al wat wij voor ons zel\en verlangen hoe zwaar dwingend die geboden Even gelijk t. t. z. zoo dringend als dat wij gebonden zijn God bovenal te beminnen, zoo dringend ook zijn wij ver plicht onze naaste als ons zeiven te be minnen. Beide geboden elk in zijne uitgestrektheid... zijn op gelijke verplich ting opgeleid, zoodanig dat, gelijk als iemand die grootelijks te kort komt aan de liefde bovenal tot God, doodzonde bedrijft evenwel deze die grootelijks te kort aan de lietde die hij aan zijn naaste moet geven gelijk aan zijn zeiven, doodzonde doet. Brouwer Jan van Sichem ging bij ne schoenmaker om nieuwe schoenen. Sissen was de braafste man van de wereld en zijne geliefde Euphrasie... was zonder weerga, doch zij was op haar tonge gevallen Geheel Sichem lees in vogel- vjucht over haar blad. Brouwer Jan wilde ze en keer eene ferme nepe geven. Sissen, zei hij, maak mij daar zoo gauw mogelijk een paar nieuwe schoenen maar kloeke, zij gerust zei Sissen, sterk pekdraad en zolen als ezel vel. Neen Sissen, dat niet... zoolt ze met vrouwetongen dat en verslijt nooit. Maar uit de keuken vloog er een woord zoo rap als de wind ja Mijnheer, 1. Ypersche Wielrijders Club 2. Hoflack Franyois 6* Reeks. - KLEIN GERIJ. 1De lustige vrienden 2. Jufvrouw Thérèse Demeere 3. Kaarters maatschappij «De wa re vrienden 250 200 150 75; 50 7C Reeks. - AFZONDERLIJKEN. 1. Madame Fonteyne 350 2. Tresy Gustave 50 Derynck J. 50 Santy Daniel 50 8* Reeks. - GROEPEN. 1Gesticht der Heilige Familie 500 2. Kristen Werkersverbond De Lentemeisjes400 3. Cercle Sportif Yprois et Sup portersclub 350 4. Liberale Jonge Wacht 300 5. Stadsmeisjesschool Rijsselstr. 275 6. Knechten Weezenschool 200 7. De Lustige Vrienden 200 8. De Ypersche Schotten 175 9. De Liberale Turners Onver- moeibaren150 10. Billard maatschappij De Wa re Strijders150 11. Handboogmaatschappij Wil lem Teil125 12. Harmonie Ypriana 125 13. Stadsmeisjesschool St Janstr. 100 14. De Liberale Harmonie 100 15. Kathol. St Michiels Turners medalie 16. Stadsjongenschool id. N. B. Iedere maatschappij heeft daarenboven een prachtige herinnerings medalie ontvangen. In St PIETERS: OP ZONDAG 5 OCTOBER 1930. Om8'i u. zielmis voor Doom Désiré Vanaf Woensdag 8 October tot Woens dag 10 December, op alle Woensdagen ten 7 3/4 u gezongene mis voor Heer Albert Boone. ff ie Wij raden iedereen aan de tentoonstel ling van met schoon verlichting te gaan bezoeken. Deze tentoonstelling, in de Halle (Noord kant) ingericht, belooft prachtig te zijn. Zichtbaar van 9 uur tot 20 uren vanaf Zondag 5- tot Woensdag 8 October. Ingang 1 fr. STAD YPER JAAR 1930. Het ijken der Maten, Gewichten en weegtoestellenzal plaats hebben in de lokalen der Stadsmuziekschool, Mond- straat, op volgende dagen Donderdag 16 October 1930 van 10 tot 12 u. en van 13 tot 16.30 u. Vrijdag. 17 October 1930 van 9.30 tot 12 u. en van 13 tot 16.30 u. lc Reeks. - WAGENS. 1. Met algemeene gelukwenschen van het inrichtings comiteit Nationale Invalieden Bond 1000 2. Amities Franyaises 700 Kon. Hofbouwmaatschappij 700 4. Konink. Handboogmaatschap pij St Sébastien 550 5. Handboogmaatschappij Yper Hoekje500 6. Vereenigdehofbouwliefhebbers (Belfort) 425 7. Katholieke Kring 375 8. Vereenigde Hofbouw Land bouw en Bieënteelt 250 9. Ypersche Schotten 250 10. Vereenigde Hofbouw Land bouw en Bieënteelt 175 11. idem -- 150 12. idem 150 Buiten Prijskamp. Eere Prijs Handel en Nijverheidskamer. 2e Reeks. - BEBLOEMDE AUTOS. 1. Baron Pierre de Vinck 2. Schmidt Cy rille Demeere Roger 4. Bentin André Cornette Werner 6. Vandelanoitte j. 7. Devos Jules 400 300 300 175 175 125 100 Af deeling van 't Chr. Werkersverbond. Bloemenstoet 28 Spptember 1930. In den bloemenstoet verleden Zondag ging ook een flinke groep on zer Lentemeisjes mee. 't Was wel een triestig Herfstweder, maar 't was toch een echte Lenteweelde van kleuren die zoo kunstig opgetooide meisjes met haar smaakvolle bloemenkransen haar balletten zoo deftig te zien uitvoeren. Die dat ineenstak heeft er een handje van. Ook behaalden ze den tweeden prijs in de serie groepen: 400 fr. pre mie en een eeremetaal. Proficiat, werkmeisjes en dank aan de inricht- stersJuffrouw CORNILLIK en me dewerksters die noch moeite noch tijd spaarden om voor de afdeeling van 't Christen Werkersverbond zulk een succes te bekomen. Zondag laatst korts voor het aanzetten van den stoet, liet een zeker Simonnetje, dat verleden jaar reeds eene les van wel voegelijkheid ontvangen had, van hare leeuwenlipjes eene eerder gemeene spreuk ontgallen ik wilde dat het strre gende zegde dit leeuwinnetjeik ook antwoordde een oud vrouwtje, dat zulks gehoord had, doch slechts na den stoet en dat den eersten dan in uwe m viele. Simonnetje vroeg achter het overige niet meer. van Yper kan men verkrijgen in de Mekanieke Schrijn- en Meubelmakerij, bij Camiel D'Haene - Bonduwe Beiuikstraat, 5, YPER alle slag van Dinsdag 21 October 1930, id. Woensdag 22 id. id. Donderdag 23 id. id. Dinsdag 28 id. id. Woensdag 29 id. id. Donderdag 30 id. id. Dinsdag 4 November id. Woensdag 5 id. id. Donderdag 6 id. id. Woensdag 12 id. id. Donderdag 13 id. id. Yper, den 1 October 1930. De Burgemeester, H. SOBRY. Lange Meerschstraat, Yper. De raad der Congregatie heeft de eer en het genoegen Ued. vriendelijk uitte noodigen tot het dat op Zondag 5 October in Sint Maartenskring zal gegeven worden ter gelegenheid van het Naamfeest van den E. H. Bestuurder. Deur open om 5 1/2 u. Begin om 6 u. zeer stipt. Onder het feest omhaling ten bate van het zoo nuttig werk van het Katholiek Patronaat. PROGRAMMA Militaire grap in één bedrijf. EN Blijspel in twee bedrijven. Tusschenin KLUCHTZANGEN door C. Vasseur en A. D'Hollander. Zaterdag 4 October jaarlijksche alge meene vergadering voor de leden derbol- dersafdeeling. Gezien de belangrijkheid dezer vergadering gelieve iedereen tegen woordig te zijn. Begin om 6 tt. stipt. Zaterdag daarop, 11 October jaarlijk sche bolling voor Koning en Prins. zei Euphrasie, wij zullen 't euverleer snjjen uit brouwersvel, dat en slikt geen water. Brouwer Jan was genoeg ingelicht De ware verdiensten. Losse gedachten. 't En is het uiterlijke niet dat de man maakt 't zijn zijne gedachten en vooral j zijn herte en zijnen wil. Draag zediglijk en needriglijk uwe begaafdheden. Maar houdt fier en hoog uw geweten. Talenten hebben: rijkdom, verstand, hooggeborenheid, maken onze grootheid j n iet uit; maar zij geven er de middels toe zij zijn de verdiensten niet maar maken de verplichtingenzij zijn geen stpf tot lof maar reden tot verantwoorde lijkheid. Welke verdienste van groote stappen te zetten als men lange beenen heeft Welk verdienste van groote gedachten te hebben als God ons groot verstand gaf Die is roemrijk en lofweerdig met groote middels groote werken doen of met kleine middels groote daden stellen. Eéne groote hoedanigheid kan van een mensch een groot man maken. Maar allerhande zijn er noodig om een goed mensch te zijn. Hoe vruchtbaar eer land ook zij het geeft geen koorn zonder bewerking en hoe rijk een mensch mocht bedeeld zijn daar en is geen vrucht noch verdienste zonder krachtinspanning. Begaafdheid en werkzaamheid zijn de twee tramen van 't voortrollend gerij. De oude spreuk luidt van leenen komt scha of schande. Als mij een vriend om leenen bidt zoo weet ik dan voorzeker*dit leen ik hem niet, zoo heb ik toren en leen ik hem, zoo is verloren vooreerst mijn geld en ook mijn vriend. Het is dan best de eerste toren als beide geld en vriend verloren. Vleesch was overtijd een luxe artikel en de spijs der bevoorrechten. Nu is het 't gewone voedsel geworden van allen en zij moeten het wel mager hebben die zijn stukske vleesch niet krijgen. 't Is een aangename spijze en de men- schen zeer kostbaar... want zijn voedge- balte is groot en bovendien het kan op allerhande manieren bereid en gereed ge daan zijn. Is het niet eene van Gods goede gaven waarover wij de Voorzienigheid moeten dank zeggen en is het ook niet een bewijs van onze verhevenheid Vermits wij er 't recht hebben en de macht over al wat dier is Het vleesch is geteld onder de voedza me levensmiddels van den mensch het bevat, navolgens de soorten van 11 tot 25 Aibumine oi eiwitstof van 1 tot 11 1 vet daarbij bevat het minerale stof fen die zeer voordeelig zijn van 0,50 tot 3 en spaarmiddels die in 't lichaam blijven en dienen tegen meerdei nood. In vleesch is niet alles vaste stoffen daar is water in naar eene verhouding van 65 ten tot 70 of 72 volgens de soorten op 1000 zijn er voor zwijnen- vteesch 294 vaste stofvoor ossenvleescii 277 voor schapenvleesch 265 en voor kalfvleesch 250. Wat de rijkdom adn vet betreft op 1000 heeft er 't zwijnevleesch 59,70 ontbindbaar in ether, 't schapen vleesch 29,6, 't kalfvleesch 28,7 en 't ossevleesch 25,43 zoodat in vet gehalte het vleesch op deze orde komt Zwijnen- vleesch, schapenvleesch, Kalfvleesch en ossevleesch De bijzonderste vleesehsoorten in den handel zijn Os-, kalf-, schapen en zwij- nevleesch daarbij peerdevleesch en gevogelte, kalkoenen en kiekens. De kenmerken van goed vleesch Vleesch Ossevleesch rood en vast Kalfvleesch rozekleurig Schapenvleesch donker-rood en va>: Zwijnevleesch rozekleurig Vet: Rozekleurig wit of geltr-v Smierachtig Wit en vast Glazend wit en smierig Wat Kalkoen, Kieken en wild "betreft, en ook het peerdevleesch, de gewone liefhebbers kennen er genoeg de kemee- kens van. Leest en verspreidt HET YPERSCHE VOLK»

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1930 | | pagina 2