CréditAnversois
Het Familieboekje
NA ONZt EEUWFEESTEN
Ypersche Kroniek.
Looping the loop gemaakt, d. i.
zich laten vallen in de diepte, draaien
zoo dat men eene wijl vliegt met den kop
omlaag en wederom de hoogte insturen
't is dus een tuimelperte in de lucht.
Dixmudestraat, 18, YPER
WINTERUUR
Zonda^i'ust.
Viering van 's lands Eeuwfeest te Yper
Kerkelijk Nieuws
Tentoonstelling
Radio en Electriciteit
IJ ken der Maten,
Gewichten en Weegtoestellen
UITSLAG
VAN DEN BLOEMENSTOET.
LENTEMEISJES.
WEL GEVALLEN.
Ter gelegenheid der
HEROPENING DER KATHEDRALE
Gothieke Kerkstoelen in eik.
St Maartenskring
GEZELLIG AVONDFEEST
DE VERDRAAIDE SECTIE
DE SUIKERNONKEL
Katholieke Kring
Levenswijsheid.
Van Leenen
Over Vleasch.
*r schilders en beeldhouwers heeft
Canon nog eene andere beteekenis, t. w.
de verhouding der lengte van de ver
schil ige deelen van het lichaam. Alzoo
het Egyptiaansch Canon wil, dat een
volmaakte mensch, rechtstaande en met
hoof deksel voorgesteld, negentien maal
de lengte moet hebben van zijnen mid
denvinger aangezicht en hals meten drie
maal de lengte van den middenvinger, de
romp zes maal en het onderbeen van knie
tot aan de voetzool vijfmaal.
In Rusland ontmoet men veel mannen
met slroomende baarden.
De reden Zoo is 't niet noodig witte of
andere cols te dragen en daarbij er is
mangel aan scheersen. Een scheers im
mers, ingebracht in Rusland, betaalt 875
frank inkomsrechten. 't Is nog iets
slechter voor eene schaar, tondeuze, want
deze betaalt 2000 frank als tolrecht
Die te veel wil bekomt weinig of niets.
DeVereenigde Staten, met zijn vier mil
joen werkloozen, heeft de tolrechten fel
hooger gesteld. Maar er komen zoodanig
min koopwaren in, dat de ontvangsten bij
de douanen verminderd zijn van 60 pro
cent. Dus als in 't verledene men er
100 fr. ontving, 't is nu 40. Waarschijn
lijk zal men met de differencie gemakke
lijker de werkloozen kunnen ondersteu
nen
De amerikaansche Laura Ingals heef'
rekewijs 980 maal met haar vliegtuig den
Dobbele jongens, ook in Amerika,
jaloersch omdat vliegers verschillige
weken lang in de lucht' gevlogen' hebben,
mieken op hooge boomen een soort ver
blijfplaats en verbleven daar in de lucht,
ineen soort nest, twintig of meer dagen.
Dit deden zij uit aardigheid en niet uit
versterving, zooalsde eenzaters het deden
die hun leven overbrachten boven op eene
kolon. De vermaardste onder deze kolon-
bewoners is de H. Simon - Stylite.
Wat deed Colombus vroeg een on
derwijzer aan een leerling als hij den
voet op Amerikaanschen grond zette
Aanstonds zijnen anderen voet er bij
schuiven klonk het antwoord.
i
"■■■mui" M. V. msMwsxmaa
BANK
BEURS
wissel!
Tot spijt van wie 't benijdt, zijn
onze 'Onafhankelijkheidsfeesten luis
terrijk gevierd geweest in het geheele
land in steden en dorpen was het een
geestdriftig gedrang bij alle plechtig
heden. En de vaste en fiere wil om
nooit, onder geen voorwendsel, onze
herwonnen vrijheid prijs te geven, en
steeds met een eenigen Vorst, ook
een eenige Natie te blijven, werd op
alle tonen bevestigd. Als er ooit een
volksreierendum ter uiting kwam. dan
is het wel dezen keeren de scheur
makers van alle allooi komen van een
kale reis terug: het was te verwach
ten.
In die eeuwfeesten, zijn er zekere
waarheden met een volle klaa e aan
het licht gekomenzij kunnen als zoo
veel lesserp^lienen, die niet meer mo
gen
geen Hollanders, en maken op ons
eigen een bijzondere gemeenschap uit.
Zich willen schikken naar de mode
van Parijs, is een uitzinnigheiden
politieke gebeurtenissen en veldsla
gen vieren, die ons in vorige tijden
met geweld aan Frankrijk hebben
vastgeketend, is een onduldbare dom
heid. die naar ontrouw zou kunnen
zweeinen. Een Fransche diplomaat,
die alle welvoegelijkheid vergeten had.
heeft eens durven zeggen dat België
een hoekje of een verlenging van
Frankrijk was: het is een groote leu
gen België is de verlenging van nie-
mendalle; het is zich zelf en blijft het.
Ook over onze Noordergrens hoe
ven wij niet te kijkenwij hebben ons
eigen leven, dat wij niet afstaan. Dit
is jui-t de groote beteekenis geweest
van de revolutie in 1830. waardoor wij
ons. na 15 jaar allerhande knevelarijen
verduurd te hebben, van Holland heb
ben gescheiden, en den koppigen Wil
lem I wegjoegen. In Vlaanderen niet
minder dan in Wallonië had iedereen
er .genoeg vanen met een enkelen
vielen de twee landen, die men .in 1815
groot ongelijk gehad had samen te
koppelen, van zelf uiteen. Het kon niet
anders: sedert drie eeuwen waren zij
hun eigen weg opgegaan en het was
vlakaf onmogelijk ze daarna aan den
zelfden wagen te spannen
Wij zijn OXS ZELF; en wij moeten
BINNEN ons land ons zelf verhelpen,
en ons eigen leven bewaren. Tusschen
al de gewesten is er in een gemeen-
schappelijk Staatshuishouden, een
echte samenwerking noodig. die tot
het algemeen welzijn strekt. Het
Vlaamsche Antwerpen is de nationale
haven van het geheele landde land
bouw onzer Vlaamsche streek strekt
allen ten goede: en de bedrijvigheid
der Waalsche nijverheid is ook voor
onze Vlaamsche gouwen een bron van
welzijn en rijkdom. De twee deelen
des lands willen afzonderen, nare een
roekeloosheid zonder weerga, die voor
beide een echte ramp zou worden
men moet blind zijn om het niet te
zien.
f?
Die nationale samenwerking moet
voortspruiten uit de EENDRACHT
der geesten, die ons allen de gezamen
lijke belangen van het gansche land
doet ter harte nemen. Eeuwen en
eeuwen lang hebben Vlamingen en
Walen, die op den uitkant der Fran
sche en der Germaansche gewesten, in
afzonderlijke gouwen samenwoonden,
ertoe gestreefd om de politieke han
den onder malkaar nauwer toe te ha
len doch hij gebrek aan ondervinding,
en ook om wille van uitheemsch kon
kelfoes, was het te vergeefs. In 1830
eindelijk zijn zij erin geslaagd, dank
zij de eendracht, die in onze nationale
leuze Eendracht maakt macht ver
heerlijkt wordt. Welmtdie les van
eendracht en van broederlijke samen
werking. die op alle bladzijden onzer
geschiedenis als een allereerste levens
voorwaarde voorkomt, mag niet ver
geten worden. Alle nijdige ruziesto
kerij kan gevaarlijk worden voor ons
bestaan zelf en voor onze dtuirgewon-
nen vrijheid.
Neenduizend maal neen Wel in
tegendeel. he't is een voordeel, want
het is het gezond en levenskrachtig
«regionalism», waarvan Koning Al-
hert eens te Bergen gesproken heeft.
Met scheurmakerij en particularism,
dat alles verzwakken en uiteenrijten
zou. heeft het niets gemeens. F.n wij.'
Belgen, wij mogen van geluk spreken,
omdat wij in ons klein landeken de
levensbronnen van een dubbele gees-
teskultuur zoo machtig zien opborre
len wij beschikken over des te meer
hulpmiddelen en krachten! Neen! Wij
zijn niet allen op één en dezelfde leest
geschoeid: en Walen en Vlamingen
hebben hunnen bijzonderen aanleg:
des te beterWij kunnen dan ook des
te meer wegen bewandelen om er
overal ons profijt op te doen
Honderd maal hebben wij reeds ge
zegd Hoe heter Vlaming en hoe
heter Waal. des te beter Belg! Zonder
ons op buitenlanders te willen spiege
len. en Parijs of Amsterdam af te loe
ren. moeten wij onwrikbaar vast blij
ven in onze eigene begaafdheden, en
ze naar onzen eigen aard ontwikke
len! Daar ligt de ware en gezonde va
derlandsliefde.
ST-JOZEFS BEROEPSSCHOOL
TE YPER
Kostelooze DAGLEERGANGEN
(alle werkedagen van 8 tot 18 uurp
vuur alle ambacht van hout- en ijzer
bewerking: teckenen, meubelmaken,
schrijnwerk, timmeren, modelmaken,
draaien, paswerk. mekaniek. electri-
citeit, enz. (theoretisch en praktisch).
Kostelooze ZOXDAGLEF.RGAX-
GEX (van 8 tot 13 u.) voor alles wat
den kleermakersstiel aangaatmaat-
nemen. patroonteekenen, snijden, con
fectie en aanpassen.
Begin van 't schooljaar MAAN
DAG 15 SEPTEMBER.
Inschrijvingen en inlichtingen hij
den Bestuurder (5, St Jaeobstraat.
Yper) best 't Zaterdags of *s Zondags
voormiddags.
Medal ie
8. Hoflack Francois 75
Vanalleynes Lëonee 75
Desmedt Charles 75
11Wol ley F.
Rondelez R. j
Motrie C.
Garage National
Vandamme Thomas l
Vandamme A.
3< Reek*. - BEBLOEMDE RIJTUIGEN.
1. Vandermeersch Cyrille 200
2Bond der burger oorlogsslacht
offers 150
4- Reeks. - BEBLOEMDE MOTOS.
1. Baron Noël de Vinck 150
2. Hoornaert G. 50
3. Timmerman Hector 25
5L' Reeks. - BEBLOEMDE VÉLOS.
BERICHT.
De Burgemeester der stad Yper heelt
de eer te laten weten dat de lessen dc:
Nijverhe'dsschool zullen hernomen wor
den op Maandag 13 October
aanstaande.
Inschrijving in de school Onze Lieve
Vrouwstraat, op Zondag 12 October van
10 tot 12 uur.
De Burgemeester,
H. Sobry.
ff
lesserv-juenen, cue
verireten worclen.
De eerste waarheid is dat wij ONS
zelf zijn. en blijven moeten. Wie land
en volk getrouw is. moet niet gedurig
over de grens loeren, om er voorheel
den te zoeken, die zouden na te volgen
zijn. Wij ziin geen Franschen en ook
Evangelie
17 Zondag na Sinksen.
Te dien tijde kwamen de Pharizeërs
tot Jesus en een uit hén,een wetgeleerde,
vroeg Hem, Hem beproevende Meester,
welk is het grootste gebod in de wet.
Jesus zei tot hem Gij zult den Heer
uwen God liefhebben uit geheel uw hert,
en met geheel uwe ziel. en met geheel
uw verstand.Dat is het grootste en eerste
gebod. En het tweede is daar aan gelijk
Gij zult uwe naaste als u zeiven liefheb
ben. Aan die twee geboden hangt de
gansche wet en de Propheten.
Terwijl nu de Pharizeërs verzameld
waren, on lervroeg hen Jesus zeggende
Wat dunkt u aangaande den Christus
Wiens Zoon is Hij
Zij zeggen tot Hem Davids' Zoon.
Hij zegt tot hen Hoe noemt Hem dan
David in den geest. Heer, als hij zegt
De Heer heeft tot mijnen Heer gezeid
Zit aan mijnen rechterhand tot dat ik uwe
vijanden zette tot een rustbank uwer
voeten Indien David Hem dan Heer
noemt, hoe is Hij diens Zoon
En niemand kon Hem een woord ant
woorden en niemand dorst meer, van
dien dag af Hem ondervragen.
Matth. XXII, 34-46.
De Pharizeërs vernomen hebbende dat
Jesus door zijn antwoord, de Sadduceërs
tot beschaming gebracht hadden... wilden
nu ook Jesus beproeven en stelden dus
ff
Die eendracht is nochtans geen sa
mensmelting en kan noch mag het
worden. Het was een reusachtige
dwaling in de eerste tijden van onze
onafhankelijkheid, het herboren Bel
gië te willen grondvesten op een on
mogelijke eenheid van taal, en geen
rekening te houden met de verschei
denheid van rassen en gebruiken die
in onze Belgische provincies te be
speuren waren. Sinds lange eeuwen is
de eigen aard van Vlamingen en Wa
len die]> in hunne ziel ingeworteld; en
indien zij steeds geijverd hebben om
samen in een gemeenschappelijke po
litiek bestaan, hunne belangen te ver
dedigen en te vrijwaren, dan hebben
zij zich nooit ondereen willen versmel
ten. Een Vlaming is geen Waal, en een
Waal is geen Vlaming; beiden zijn
Belgen en zij waardeeren malkaar ten
zeerste, maar binnen België, willen zij
blijven wat zij zijn en met het bevor
deren der gemeenschappelijke na
tionale belangen, willen zij. kost wat
kost. ook den bloei van hunne bijzon
dere streek, met het angstig bewaren
van hunnen eigen aard. ter harte ne
men.
Is zulks een kwaad?
een strikvraag. Welk is het grootste
gebod in de wet Zij meenden dat Jesus
't een of 'tander bijzonder voorschrift zou
opgenoemd hebben en dat zij alzoo
gelegenheid tot berispelijkheid in zijne
woorden zouden gevonden hebben. Maar
Jesus verijdelde hunnen list met de
twee groote geboden te noemen waarin
a1 de andere geboden begrepen waren...
Ge zult den Heer uwen God beminnen,
uit geheel uwe ziel en uit al uw verstand»
en ge zult uwen naaste, als uw zeiven
beminnen
In die twee geboden trouwens ligt
gansch de wet Ir. het eerste zijn begre
pen al de verplichtingen ten opzichte van
God in het tweede al de verplichtingen
ten opzichte van ons zeiven en van den
evenmensch.
Volgens die w et wien moeten wij lief
hebben
1 God 2 ons zeiven 3 onze even
naaste. Deze drie kunnen niet gescheiden
zijn. Gelijk Jesus-Christus ze verbonden
heeft zoo moeten wij ze ook in ons hert
en leven gebonden houden. Dat is zooda
nig waar dat de H. Joannis zegt Die
zegt God te beminnen en zijn evennaaste
haat of niet bemint, die is een leugenaar.
Het eene kan en mag zonder het andere
niet bestaan.
Hoe ver moeten wij die drie beminnen?
1 God uit geheel ons hert, uit geheel
onze ziel, uit geheel ons verstand. Daar
God het opperste oneindige goed is,moet
ons wezen ten opperste er naar toe gaan
zoodanig dat w ij liever zou verlaten alle
dingen zelfs het leven dan God door een
doodzonde te verlaten.
2 Ons zei ven moeten wij beminnen
ij. Vlamingen, wij hebben onze
eigene taal. die de natuurlijke uiting
is onzer zielegevoelens. Het ware uit
zinnig ze te verzaken, om onze ge
dachten in een vreemde taal uit te
drukken welke er niet op past. Als wij
zeggenIn Vlaanderen Vlaamsch
dan steunen wij op ons recht en onzen
plicht den drang van onzen eigen aard,
ook op taalgebied in te volgen
Zijn wij daarom minder goede Bel
gen Hoegenaamd nieten het is juist
hetgeen Koning Albert zelf. te Brug
ge, bij het inhuldigen van Guido Ge-
zelle's standbeeld, luidop verkondigd
heeft. Als vorst van alle Belgen, en in
den naam der Walen evenals der Vla
mingen. verklaarde hij zich fier hulde
te mogen brengen aan den genialen
priester-dichter, die de roem is van
het Vlaamsche volk. en bijgevolg van
GEHEEL België! In alle landen is
men zoo rijk niet; en het geestesleven
bloeit er zoo weelderig niet op, omdat
al hunne zoogezegde groote mannen
min of meer op malkaar trekken en
dezelfde taal spreken. Bij ons loopen
twee kuituren nevens elkaar met hun
ne rijke vruchtbaarheid.
Het is volstrekt mis Vlaanderen te
gen W allonië te stellen, en nog veel
ongepaster is bet, België dat de twee
streken omvat en er fier op gaat, in
strijd te brengen met beiden, of met
een van beiden! De leuze: «Alles
voor Vlaanderen, en niets voor Bel
gië is een ongerijmdheid; en wie
beweert dat er te kiezen valt tusschen
Vlaanderen en Wallonië en België
vertelt een dwaasheid.
Vlaanderen en Wallonië staan broe
derlijk NEVENS elkaar, BINNEN één
en hetzelfde Belgiëen Koning Al-
bert, die Fransch spreekt in Wallonië,
en sierlijk Vlaamsch in Vlaanderen, is
er het levend zinnebeeld van. Dat beide
gewesten, ook op taalgebied, dezelfde
rechten en dezelfde plichten moeten
hebben, spreekt van zelfen nu reeds
staan wij dicht bij ons doel. Hetgeen
in 1830 slecht geregeld werd en daar
om de onweerstaanbare Vlaamsche
beweging als wettige reaktie verwek
te, moet en zal naar alle recht billijk
worden geschikt.
Na een volle eeuw onafhankelijk
heid is het gemakkelijk den weg af te
nieten, dien België in die honderd jaar
doorloopen heeft. Waar wij nu geko
men zijn, kon niemand in 1830 ooit
droomenen België gelijkt niet meer
o]) het klein, onbeholpen landeken, dat
dan o]) eigen begon te leven. Welnu-!
Ondanks de begane fouten missen
is menschelijk is het billijk te er
kennen. dat wij dien wonderbaren op
bloei te danken hebben aan de onaf
hankelijkheid van het ééne en onver-
deelbare België, en aan de schrandere
leiding van onze Vorstendezen wa
ren nationale vorsten, Belg
voor alles, zooals Leopold I zei. Ons
volk weet het en daarom is het dat
liet in Vlaanderen en Wallonië zijne
getrouwheid aan Land en Volk in een
eenige vaderlandsliefde samenbindt.
Leve het vrije en onafhankelijke
België!
Zondag morgen, 5October, treedt het
winteruur in voege. Het is geraadzaam
Zaterdag avond bij het te beddegaan, de
wijzers der uurwerken één uur achteruit
te stellen.
Van Zondag morgen af wordt alles ge
regeld op het nieuwe uur.
De Apotheek van Mr Snoeck,
Groote Markt, zal alleen open zijn op
Zondag 5 October 1930.
I
Zondag was het te Yper de groote
bloemenstoet ter gelegenheid van de
Eeuwfeesten. Het zonnetje dat 's mor
gens zoo vriendelijk lonkte verduisterde
in den namiddag en toch niettegenstaande
de stille doch aanhoudende regens, ver
trok de stoet van de Colaertplaats om
3 1/4. Onmogelijk ware het uit te weiden
over de vele en schoone groepen, doch
moeilijk zal het den jury geweest zijn de
noodigc zifting te doen, want allen don
gen naar de kroon. Na den stoet op de
groote markt hadden wij de verheerlij
king van het vaderland en uitvoering
van liederen. Vooraleer de stoet uiteen
ging werden al de kronen en bloemen
garven nedergelegd aan het gedenkteeken
der gesneuvelden terwijl het muziek de
Brabanfonne speelde. Om 8 1/4 ure
hadden wij het volksbal op de groote
markt, dat om 9 ure onderbroken werd
om aan het gedenkteeken der Engelschen
den Last post bij te wonen en het bal
werd naderhand wederom hervat en tot
laat in den avond ging het er leutig en
vreugdig. De inrichters van het feest ha
len er eere af
zoodanig dat wij voor ons zeiven wen-
schen al wat wij voor ons ter ziel en ten
lichaam noodig is.
3/ Ons naasten als ons zeiven... t.t.z.
zoodanig d^t wij wenschen al wat wij
voor ons zel\en verlangen hoe zwaar
dwingend die geboden
Even gelijk t. t. z. zoo dringend als
dat wij gebonden zijn God bovenal te
beminnen, zoo dringend ook zijn wij ver
plicht onze naaste als ons zeiven te be
minnen. Beide geboden elk in zijne
uitgestrektheid... zijn op gelijke verplich
ting opgeleid, zoodanig dat, gelijk als
iemand die grootelijks te kort komt aan
de liefde bovenal tot God, doodzonde
bedrijft evenwel deze die grootelijks
te kort aan de lietde die hij aan zijn
naaste moet geven gelijk aan zijn zeiven,
doodzonde doet.
Brouwer Jan van Sichem ging bij ne
schoenmaker om nieuwe schoenen. Sissen
was de braafste man van de wereld en
zijne geliefde Euphrasie... was zonder
weerga, doch zij was op haar tonge
gevallen Geheel Sichem lees in vogel-
vjucht over haar blad.
Brouwer Jan wilde ze en keer eene
ferme nepe geven. Sissen, zei hij, maak
mij daar zoo gauw mogelijk een paar
nieuwe schoenen maar kloeke, zij gerust
zei Sissen, sterk pekdraad en zolen als
ezel vel.
Neen Sissen, dat niet... zoolt ze met
vrouwetongen dat en verslijt nooit.
Maar uit de keuken vloog er een
woord zoo rap als de wind ja Mijnheer,
1. Ypersche Wielrijders Club
2. Hoflack Franyois
6* Reeks. - KLEIN GERIJ.
1De lustige vrienden
2. Jufvrouw Thérèse Demeere
3. Kaarters maatschappij «De wa
re vrienden
250
200
150
75;
50
7C Reeks. - AFZONDERLIJKEN.
1. Madame Fonteyne 350
2. Tresy Gustave 50
Derynck J. 50
Santy Daniel 50
8* Reeks. - GROEPEN.
1Gesticht der Heilige Familie 500
2. Kristen Werkersverbond De
Lentemeisjes400
3. Cercle Sportif Yprois et Sup
portersclub 350
4. Liberale Jonge Wacht 300
5. Stadsmeisjesschool Rijsselstr. 275
6. Knechten Weezenschool 200
7. De Lustige Vrienden 200
8. De Ypersche Schotten 175
9. De Liberale Turners Onver-
moeibaren150
10. Billard maatschappij De Wa
re Strijders150
11. Handboogmaatschappij Wil
lem Teil125
12. Harmonie Ypriana 125
13. Stadsmeisjesschool St Janstr. 100
14. De Liberale Harmonie 100
15. Kathol. St Michiels Turners medalie
16. Stadsjongenschool id.
N. B. Iedere maatschappij heeft
daarenboven een prachtige herinnerings
medalie ontvangen.
In St PIETERS:
OP ZONDAG 5 OCTOBER 1930.
Om8'i u. zielmis voor Doom Désiré
Vanaf Woensdag 8 October tot Woens
dag 10 December, op alle Woensdagen
ten 7 3/4 u gezongene mis voor Heer
Albert Boone.
ff ie
Wij raden iedereen aan de tentoonstel
ling van
met schoon verlichting te gaan bezoeken.
Deze tentoonstelling, in de Halle (Noord
kant) ingericht, belooft prachtig te zijn.
Zichtbaar van 9 uur tot 20 uren vanaf
Zondag 5- tot Woensdag 8 October.
Ingang 1 fr.
STAD YPER
JAAR 1930.
Het ijken der Maten, Gewichten en
weegtoestellenzal plaats hebben in de
lokalen der Stadsmuziekschool, Mond-
straat, op volgende dagen
Donderdag 16 October 1930
van 10 tot 12 u. en van 13 tot 16.30 u.
Vrijdag. 17 October 1930
van 9.30 tot 12 u. en van 13 tot 16.30 u.
lc Reeks. - WAGENS.
1. Met algemeene gelukwenschen
van het inrichtings comiteit
Nationale Invalieden Bond 1000
2. Amities Franyaises 700
Kon. Hofbouwmaatschappij 700
4. Konink. Handboogmaatschap
pij St Sébastien 550
5. Handboogmaatschappij Yper
Hoekje500
6. Vereenigdehofbouwliefhebbers
(Belfort) 425
7. Katholieke Kring 375
8. Vereenigde Hofbouw Land
bouw en Bieënteelt 250
9. Ypersche Schotten 250
10. Vereenigde Hofbouw Land
bouw en Bieënteelt 175
11. idem -- 150
12. idem 150
Buiten Prijskamp.
Eere Prijs Handel en Nijverheidskamer.
2e Reeks. - BEBLOEMDE AUTOS.
1. Baron Pierre de Vinck
2. Schmidt Cy rille
Demeere Roger
4. Bentin André
Cornette Werner
6. Vandelanoitte j.
7. Devos Jules
400
300
300
175
175
125
100
Af deeling van 't Chr. Werkersverbond.
Bloemenstoet 28 Spptember 1930.
In den bloemenstoet verleden
Zondag ging ook een flinke groep on
zer Lentemeisjes mee. 't Was wel een
triestig Herfstweder, maar 't was toch
een echte Lenteweelde van kleuren die
zoo kunstig opgetooide meisjes met
haar smaakvolle bloemenkransen haar
balletten zoo deftig te zien uitvoeren.
Die dat ineenstak heeft er een handje
van. Ook behaalden ze den tweeden
prijs in de serie groepen: 400 fr. pre
mie en een eeremetaal. Proficiat,
werkmeisjes en dank aan de inricht-
stersJuffrouw CORNILLIK en me
dewerksters die noch moeite noch tijd
spaarden om voor de afdeeling van
't Christen Werkersverbond zulk een
succes te bekomen.
Zondag laatst korts voor het aanzetten
van den stoet, liet een zeker Simonnetje,
dat verleden jaar reeds eene les van wel
voegelijkheid ontvangen had, van hare
leeuwenlipjes eene eerder gemeene spreuk
ontgallen ik wilde dat het strre
gende zegde dit leeuwinnetjeik ook
antwoordde een oud vrouwtje, dat zulks
gehoord had, doch slechts na den stoet
en dat den eersten dan in uwe m
viele. Simonnetje vroeg achter het overige
niet meer.
van Yper
kan men verkrijgen in de Mekanieke
Schrijn- en Meubelmakerij,
bij Camiel D'Haene - Bonduwe
Beiuikstraat, 5, YPER
alle slag van
Dinsdag 21 October 1930, id.
Woensdag 22
id.
id.
Donderdag 23
id.
id.
Dinsdag 28
id.
id.
Woensdag 29
id.
id.
Donderdag 30
id.
id.
Dinsdag 4 November
id.
Woensdag 5
id.
id.
Donderdag 6
id.
id.
Woensdag 12
id.
id.
Donderdag 13
id.
id.
Yper, den 1 October 1930.
De Burgemeester,
H. SOBRY.
Lange Meerschstraat, Yper.
De raad der Congregatie heeft de eer
en het genoegen Ued. vriendelijk uitte
noodigen tot het
dat op Zondag 5 October in Sint
Maartenskring zal gegeven worden ter
gelegenheid van het Naamfeest van den
E. H. Bestuurder.
Deur open om 5 1/2 u.
Begin om 6 u. zeer stipt.
Onder het feest omhaling ten bate van
het zoo nuttig werk van het Katholiek
Patronaat.
PROGRAMMA
Militaire grap in één bedrijf.
EN
Blijspel in twee bedrijven.
Tusschenin KLUCHTZANGEN door
C. Vasseur en A. D'Hollander.
Zaterdag 4 October jaarlijksche alge
meene vergadering voor de leden derbol-
dersafdeeling. Gezien de belangrijkheid
dezer vergadering gelieve iedereen tegen
woordig te zijn. Begin om 6 tt. stipt.
Zaterdag daarop, 11 October jaarlijk
sche bolling voor Koning en Prins.
zei Euphrasie, wij zullen 't euverleer
snjjen uit brouwersvel, dat en slikt geen
water.
Brouwer Jan was genoeg ingelicht
De ware verdiensten. Losse gedachten.
't En is het uiterlijke niet dat de man
maakt 't zijn zijne gedachten en vooral j
zijn herte en zijnen wil.
Draag zediglijk en needriglijk uwe
begaafdheden. Maar houdt fier en hoog
uw geweten.
Talenten hebben: rijkdom, verstand,
hooggeborenheid, maken onze grootheid
j n iet uit; maar zij geven er de middels
toe zij zijn de verdiensten niet maar
maken de verplichtingenzij zijn geen
stpf tot lof maar reden tot verantwoorde
lijkheid.
Welke verdienste van groote stappen
te zetten als men lange beenen heeft
Welk verdienste van groote gedachten
te hebben als God ons groot verstand
gaf Die is roemrijk en lofweerdig met
groote middels groote werken doen of
met kleine middels groote daden stellen.
Eéne groote hoedanigheid kan van een
mensch een groot man maken. Maar
allerhande zijn er noodig om een goed
mensch te zijn.
Hoe vruchtbaar eer land ook zij het
geeft geen koorn zonder bewerking en
hoe rijk een mensch mocht bedeeld zijn
daar en is geen vrucht noch verdienste
zonder krachtinspanning.
Begaafdheid en werkzaamheid zijn de
twee tramen van 't voortrollend gerij.
De oude spreuk luidt van leenen komt
scha of schande.
Als mij een vriend om leenen bidt
zoo weet ik dan voorzeker*dit
leen ik hem niet, zoo heb ik toren
en leen ik hem, zoo is verloren
vooreerst mijn geld en ook mijn vriend.
Het is dan best de eerste toren
als beide geld en vriend verloren.
Vleesch was overtijd een luxe artikel
en de spijs der bevoorrechten. Nu is het
't gewone voedsel geworden van allen en
zij moeten het wel mager hebben die zijn
stukske vleesch niet krijgen.
't Is een aangename spijze en de men-
schen zeer kostbaar... want zijn voedge-
balte is groot en bovendien het kan op
allerhande manieren bereid en gereed ge
daan zijn.
Is het niet eene van Gods goede gaven
waarover wij de Voorzienigheid moeten
dank zeggen en is het ook niet een
bewijs van onze verhevenheid Vermits
wij er 't recht hebben en de macht over
al wat dier is
Het vleesch is geteld onder de voedza
me levensmiddels van den mensch het
bevat, navolgens de soorten van 11 tot
25 Aibumine oi eiwitstof van 1 tot
11 1 vet daarbij bevat het minerale stof
fen die zeer voordeelig zijn van 0,50
tot 3 en spaarmiddels die in 't lichaam
blijven en dienen tegen meerdei nood.
In vleesch is niet alles vaste stoffen
daar is water in naar eene verhouding
van 65 ten tot 70 of 72 volgens de
soorten op 1000 zijn er voor zwijnen-
vteesch 294 vaste stofvoor ossenvleescii
277 voor schapenvleesch 265 en voor
kalfvleesch 250. Wat de rijkdom adn vet
betreft op 1000 heeft er 't zwijnevleesch
59,70 ontbindbaar in ether, 't schapen
vleesch 29,6, 't kalfvleesch 28,7 en 't
ossevleesch 25,43 zoodat in vet gehalte
het vleesch op deze orde komt Zwijnen-
vleesch, schapenvleesch, Kalfvleesch en
ossevleesch
De bijzonderste vleesehsoorten in den
handel zijn Os-, kalf-, schapen en zwij-
nevleesch daarbij peerdevleesch en
gevogelte, kalkoenen en kiekens.
De kenmerken van goed vleesch
Vleesch
Ossevleesch rood en vast
Kalfvleesch rozekleurig
Schapenvleesch donker-rood en va>:
Zwijnevleesch rozekleurig
Vet:
Rozekleurig wit of geltr-v
Smierachtig
Wit en vast
Glazend wit en smierig
Wat Kalkoen, Kieken en wild "betreft,
en ook het peerdevleesch, de gewone
liefhebbers kennen er genoeg de kemee-
kens van.
Leest en verspreidt
HET YPERSCHE VOLK»