P BRACHT 018 1930? ink BANK - WEET GE WAT RECHT 100.000.000 franken. Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper MIJN GEDACHT NV. Kalanderberg, 1, GENT betrokken bij de Het Kapitaal en de Reserven der bij deze UNIE aangesloten Banken overtreffen de 53f Jaar. - Nummer 1. 35 Centiemen. Zaterdag 3 Januari 1931. We staan op het einde van een jaar lat voor ons, zonen van een land dat lijn honderdjarige onafhankelijkheid beleeft, aanleiding gaf tot rechtmati ge fierheid en heerlijke gedenkdagen. ABONNEMENTPRIJS 1 Jaar 18 fr. 6 maanden 10 fr. 3 maanden 6 fr Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND 28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER Postcheckrekening 40.201 (j. CA^pR) waar op alle wekedagen alle «lichtingen te bekomen zijn van 14 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden woraen. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond. Wij hebben machtige betoogingen gezien te Brussel en elders, zinnebeel- iige stoeten en zonder weerga. Het Eucharistisch Kongres van Mechelen liet zijn slotprocessie van honderd uizend mannen, de Gezelle-hulde, te rugge, te Kortrijk en elders zoo le- endig gevierd, de tentoonstellingen an Antwerpen en Luik, kunstpresta- "ies allerhandebeeld van glorie en oem, waarvan wij de gedachtenis met 'reugde bewaren... De gedachtenisOch. wat gaat al- es snel voorbij... Er zijn schaduwen aan dat beeld, .elaas, en het jaar eindigt niet zooals iet begonnen is, met hoop op vreed- laamheid en welstand. Schaduwde krisis. Krisis in handel en landbouw en nij- jrerheid, krisis in de politiek, krisis in {iet maatschappelijk en ja, ook meer sn meer in het huiselijk leven. Schaduwde oneenigheid om de taalkwestie. Schaduw de heroplaaiende strijd te- jjen het godsdienstig onderwijs. Staatsmannen, geleerden, mannen met kennis en ondervinding hebben rich ingespannen om die_acliaduwbe,el- len te doen verdwijnen in de maat ran het mogelijke, en ze doen voort. :Ve moeten in 't voorbijgaan hulde irengen aan onze Regeering voor het erk dat zij gedurende het afgeloopen aar geleverd heeft uitvoering van penbare werken, herziening en mer- elijke verzachting van het belastings telsel 400.000 Belgen ontslegen van upertaks), rechtserkenning, in groote ate, van de groote gezinnen, uitbrei- ing en verhooging der ouderdoms- ensioenen en van het krisisfonds, enz. enz. Maar we weten dat ze voor groo te moeilijkheden staat, niet alleen ten gevolge van den moeilijken toestand in de nijverheid en in clen landbouw, poch ook omdat zij bestookt wordt poor menschen die het algemeen wel zijn aan hun hielen vagen en alleen bekommerd zijn, de eeneii met het doordrijven van hun plan tot scheu ring van het land, de anderen met het uitvoeren der geheime bevelen van de loge. De eenen noemen zich goede katho lieken en ze misprijzen de vermanin gen hunner geestelijke overheid; de anderen willen doorgaan als superpa triotten, maar aan vrije zonen van het vrije België dat zij met zooveel geest drift gevierd hebben dit jaar. ontzeg gen zij de middels om gebruik te ma ken van hunne vrijheid in zake onder wijs Schaduwen, donkere schaduwen j We hadden ze kunnen weren mis- techien en we kunnen het nog hadden wij, katholieken, en al die zich dezen naam toeëigenen, een beter en klaarder besef van onze plichten, j Ook, dat plichtbesef moet de krisis stillen die wij in het huiselijk leven Vaststellen. Wordt het ouderlijk gezag ïn sommige huisgezinnen miskend, ft is geheel dikwijls omdat de ouders aan hun plicht te kort gebleven zijn, plicht van waakzaamheid en vermaan, plicht van goed voorbeeld. We vragen ons af hoe het binnen twintig jaar zal gesteld zijn met onze christene fami- liën als wij in 1930 de uitzinnige han delwijze van sommige vaders en moe ders katholiek zoogezeid moeten aanklagen omdat zij hun kinders naar cinemas, schouwburgen en dansver- gaderingen brengen waar het hun plaats niet is! Laten we den sluier werpen over de schaduwen... In den glans van de kribbe ontwaren wij, God dank, nog veel menschen van goeden wille. De honderd duizend mannen van Meche len Is dat geen machtVan daar moet de redding komen. Die honderd duizend hebben Gods besten zegen meegedragen voor de jaren die ko men. Van hun apostolaat zal het heil der samenleving afhangen in ons duurbaar vaderland. En over de grenzen? Jaar vol be roering met de onmensehelijke drij verijen der Sowjets in Rusland en in China, met de pogingen tot omwente ling van de Communisten in FraVik- rijk, Duitschland en Oostenrijk. Kwa de geesten maken van de aanhoudende werkloosheid gebruik om revolutie plannen te smeden. De Volkenbond, van wien zooveel verwacht werd, staat radeloosen liet jaar 1930, in plaats van ons een stap nader tot den wereld vrede te brengen, heeft de spanning verhoogd. Spijts de vele conferenties voor ont wapening, bouwde men schepen, altijd grooter, vliegtuigen en bestuurbare luchtschepen, altijd sterker en vlug ger ondanks internationale beraad slagingen voor tol-vrede, bleef het eigenbelang der protectionnistische landen luider spreken dan het verlan gen naar verstandhouding... en 't hek ken bleef aan den ouden stijl hangen. De ontruiming van Duitschland bracht geen bevrediging, eerder wan trouwen e11 lil'""1 Wf wr"mcIld) yu- Ttgdat de reg'eeringen het zich nooit zouden moeten beklagen van erin toe gestemd te hebben het wapen weg te werpen, dat hun door het verdrag van Versailles in handen werd gegeven, vóór dat Duitschland aan zijne ver bintenissen voldaan had. Boven deze algemeene verwarring rijst de witte gedaante van het Vati- kaan. Voor den stadhouder van Chris tus, voor den afgezant van den Vrede vorst, was er geen plaats in de verga deringen voor den vrede, evenmin als er voor zijn Meester, den Verlosser der wereld, plaats was te Nazareth, bij de Joden... En toch God is de meester, 't Zij wie het huis ook bouwt en God niet helpt, het valt. Koninkrijken zijn verdwe nen, keizerrijken zijn uiteen gevallen, valsche goden zijn in den niet ver gaan; Zijn werk alleen houdt stand, de katholieke kerk Zijn taak groeit met den dag en breidt zich uit tot in de verste hoeken der wereld. Want, het is een rijk van liefde. Meer liefde, meer oprechte gods dienstigheid het is de groote les die het verloopen jaar ons geeft, binnen en buiten ons land. De vrijheid van den huisvader Naar aanleiding van de vervlaamsching van het onderwijs wordt thans in zekere middens veel met die woorden geschermd en... verwarring in de geesten gebracht. Waarin bestaat die vrijheid De huisvader moet zijne kinderen een christelijke opvoeding geven. De H. Kerk die op dat gebied de opperste macht bezit, omdat zij het eeuwig welzijn der menschen beoogst beschrijft deze ver plichting als volgt't Is eene zware plicht der ouders, uit al hun krachten te zorgen voor de godsdienstige, de zedelij ke, de lichamelijke en de burgerlijke op voeding der kinders, en zij moeten ook zorgen voor hun tijdelijk welzijn. Uit die verplichting volgt het recht. Tegen over de burgerlijke maatschappij moet hij desnoods uit al zijne krachten dat recht op christelijke opvoeding verdedigen en eischen dat hij ze kunne geven, m. a. w. dat hij over de vrijheid besc'nikkeen over de middelen om te kiinnen doen wat hij moet doen. Dat is wijt men noemt de vrij heid van den huisvadier in zake christelij ke opvoeding. En 't fs voor die vrijheid dat de katholieken ten allen tijde gestre den hebben. Voor het overige isjhet recht der ouders afhankelijk van het toezicht en de be scherming van den Spat, die voor 't alge meen welzijn moet zcirgen zoo is ook de leering der Kerk. Het kan dus geheèf'wel dat de Staat, waar het algemeen Welzijn het eicht, ver plichtingen oplegt die de vrijheid belem meren. Wij hebben bij voorbeeld een wet op het verplichtend onderwijs. De vrijheid wordt hier belemmerd, op straf zelfs van gevang. Maar wordt de opvoeding van het kind erdoor niet bevorderd, het alge meen welzijn niet ermee gediend De Staat legt voorwaarden op aan de jongelingen die hoogere studiën doen in middelbaar en lager onderwijs wordt om zoo te zeggen niets aan de vrije beschik kingen van den huisvader overgelaten. Zij die het onderwijs inrichten, Kerk en Staat, handelen om 't meeste welzijn, om de opvoeding te bevorderen, en de huis vaders worden er aan.zienljjji. mee «oboi- pen. 't Zou er ten anderen lief uitzien moesten zij zich zelf met programmas en methoden bemoeien. Waar de taalkwestie tusschenkomt, zijn de princiepen juist dezelfde. Een vraagske maar. Tegen wil en dank van vele huisvaders en, naar ons mening tot groot nadeel der ontwikkeling van jongens uit door en door vlaamsche fami- lieën, was in 't middelbaar onderwijs tot over korten tijd de voertaal Fransch bij ons. Moest nu morgen, spijts enkele hon derden fransch sprekende ouders, de vo,er taal vlaamsch zijn, wat zou er hier, voor 't princiep der vrijheid van den huisvader, vëranderd zijn Die nu zoo geweldig schermen met dat woord, vinden zij het niet ongehoord dat de vrijheid van den huisvader nooit geeerbiedigd werd als het erom ging aan den vlaamschen huisvader een onderwijs in 't vlaamsch te geven Laten we de princiepen niet verwringen naar onze goesting de oplossing van het taalvraagstuk is al moeilijk genoeg, maar van goeden wille zijn en recht zinnig medewerken om te betrachten wat recht en redelijk is. Thor. Wat het zet-duivelken vergat in voorgaande nummer.' Zijne erfgenamen (van sultan Ab- dul-Hamid) zeven zonen, ééne dochter en vier weduwen, eischten nog 16.000.000 ponden voor aangeslegene bezittingen in Irak en Palestina. In den Staat Quebec, een der Negen die den bondstaat Canada vormen en die door en door katholiek is, is een pater trappist, namelijk Pater Samuel- Antonius, vrederechter genoemd voor het graafschap Chicoutimi. Bij de eilanden Bermuden heb ben twee geleerden. Dokters Beebe en Barton, zich laten in zee zakken tot op 400 m. diepte. Zij zaten in eene ste- vigen spherischen bal, voorzien van een venster met dikke quartz-ruite toegemaakt. Op deze diepte was men nog het violetten-kleur van 't zonlicht gewaar en met een machtigen licht- uitzender konnen zij visschen der groote diepten nagaan. 't Is veertig jaar dat de geleerde Branly, nog in leven en vurige christen, zijn werk uitgaf nopenS de eigenschappen der metalen-vijl- sels, als geleider van electrieke stroo men. Dat was de oorsprong van de ra dio-toestellen De draad, die eene elec trieke bel in verband stelde met een pile, was onderbroken door metalen- vijlsel, dat samengepakt was in een glaasjen buizeken. Bij het verwekken, buiten dat buizeken van een electrie- ken weerlicht, zelfs op afstand, het vijlsel rangschikte zich zoodanig, dat het beter samenhong en dat de stroom door kon, die<; oogenblikkelijk de bel rinkelen deed. Sloeg men nu op het buizeken, het vijlsel viel weer van een, de stroom vloeide niet meer voor bij en de bal werd rustig. Bij een twee de weerlicht, nieuwe samenhang van het vijlsel, nieuwe stroom en de bel rinkelde opnieuw. Volgens het getal weerlichten en rinkelen, bepaalde men de letters, die men kenbaar wilde ma ken en zoo vond men een nieuw «Mor se-toestel», om zonder draad berich ten over te zenden. Palestina, e'er tij els vx>o vruchtbaar; is ten grooten deele woestenij gewor den, door het lamledige_ bestuur van den Turk, die de waterwerken, dienende tot besproeiing der landerij en in puinen liet vallen en die toe liet al de boomen af te hakken. (Uit gestrekte bosschen maken veel damp en maken eene streek min of meer vochtig). De Engelschen leggen in Palestina een bosch aan dat 1.000.000 boomen tellen zal. 13e 280.000 eerste zijn geplant. lampen, die rekewijs en volgens ver- schillige teekeningen aansteken, zoo danig dat zij^bewegende wezens voor stellen. In Parijs "zijn. alzoo de muzi kanten van een orchester voorgesteld en een machtige phaonograf verspreidt hun muziek. Om dit te verwezenlijken had men 20.000 lampen noodig en 25 kilometers draad. Op een ander bord ziet men kSrnaval-zotten het gevecht aangaan tegen de maan en daar zijn 24.000 lampen en 30 kilometers draad. V elke schrikkelijke onkosten, om volk aan te trekken O mensch-dom In de groote steden ziet men re- klaam-borden, gemaakt met gloei- Ten gevolge der wet van 12 Juni 1930 mag de Regeering 1 milliard 200 millioen wisselgeld slaan en uitgeven dat geld heeft door de wet zijne aangeduide weer de elk moet dus het wisselgeld, van 5 centiemen tot 5 frank en meer, voor 5 centiemen tot 5 frank en meer aannemen, en de staat, die daarmee betaalt, betaald al wat hij schuldig is. Dat is goed en wel, maar wat min goed en wel is, 't is dat de staat papieren schuldbekentenissen opdringt, die voor 't oogenblik de er op aangeduide weerde niet hebben, en waarmee hij toch beweert ten volle betaald te hebben zoo vergoedt hij thans duizend fr. oorlogsschade met eene staatsobligatie van duizend fr., die in de handelsbeurs maar 960 fr. gekocht of verkocht wordtzoo verliest een oor- logsgeteisterde, die honderd duizend fr. schuldbrieven der leening van 1925 in de hand gestoken worden, en die er in de Beurs maar 96.000 fr. kan van maken, de aanzienlijke som van 4.000 fr., dus van 40.000 fr. op een millioen.1 Zoo betaalt een ooilogsgeteisterde, die een millioen herstel doet uitvoeren, door aannemers, die volle betaling eischen, 40.000 fr. van zijn eigen geld. Is dat recht en rechtveerdig Moesten buss

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1931 | | pagina 1