andelsbank NA OPSLORPING VAN ANDERE BANKEN Het uierH der rooflen in de Phiiippiinen Het Oud Klooster der P. P. öapiicienen te vpar WEET GE WAT de eerste Vlaamsche Bank boekt, 25 millioen Fr. Kapitaal 15 millioen Fr. Reserves m 5-3' Jaar. - Nummer 20. 35 Centiemen. Zaterdag 16 Mei 1931 Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper N. V. Hoofdzetel GENT, Kalanderberg, 1. Bijhuizen ANTWERPEN, Lange Nieuwstraat, 17. BRUSSEL, Wetstraat, 84, enz. 253 Agentschappen en Kantoren in Oost- en West-Vlaanderen en Brabant. ABONNEMENTPRIJS 1 Jaar 18 fr. 6 maanden 10 £r. 3 maanden 6 £r. Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND: 28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER Postcheckrekening 40.201 fj. casier) waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn van 14 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden woraen. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond Een missionaris S. V. D. schrijft ons uit de PhilippijnenRussisch geld en in Rusland opgeleide agen ten beginnen de anders nogal rustige eilanden oproerig te maken. De ge heime politie heeft zekere bewijzen in handen gekregen dat hier geregeld Russisch geld aankomt om onlusten en stakingen te steunen. Zoo brak op 11 Januari te Tayug, in de provincie Pangasinan, een bloedige opstand uit. Een geheime bond van mannen en vrouwelijke studenten, onder den naam van Colorum, greep naar het gevreesde wapen, het Philippijnsche mes. Op een afgesproken teeken trok de bende op onder twee vaandels waarop stond: «Vrijheid voor de onafhankelijke kerk! (de sekte der Aglyppianen)Zij overvielen da stadskazerne, vermoordden drie sol daten. Den luitenant en den onder luitenant overvielen zij in hun wonin gen en ondanks hun revolvers be zweken zij voor de overmacht en wer den met de messen der opstandelin gen gedood. De kazerne miet belen dende huizen werden in brand gesto ken. Hierop werd de aarfval gericht óp het gemeentehuis. De gemeente lijke politie werd gedwongen de wa- ptins neer te leggen, het stadsbe stuur nam de vlucht. Stormender hand werd nu het stadhuis veroverd, doch terwijl de'opstandelingen druk bezig waren met de papieren en de brandkasten van het gemeentehuis te doorzoeken, werden ze overvallen door gendarmen en na een kort ge vecht verslagen5 soldaten sneuvel den met 13 oproerlingen, 11 mannen en 2 meisjes; 57 andere werden ge vangen genomen. De leider bekende in verband te staan met een zekere Ora, een uitgesproken kommunist. Hierdoor weet ook de politie dat de geheele onderneming staat onder het drijven van Russische propagandis ten. Voor het 'volk werken zij voor al onder leuze vrijheid voor onzen godsdienst het Anglyppianisme Ook de naam Colorum is uit den godsdienst genomen, n. m. 1. afge leid van Per omnia ssecula sseculo- rum De kommunist Ora, onder wien de leider van «Colorum» stond, was ter verantwoording geroepen naar Ma nila, doch op weg naar het gerechts hof reed hij zich in zijn auto te plet ter tegen een boom. Zijn lijk werd nu door de zijnen naar Manila gebracht, en opgebaard in het huis van de roo- de arbeiders organisatie. 25 Januari had de begrafenis plaats. Het stads bestuur stond, ondanks de waar schuwing van de stadskazerne, toe twee vanen mee te nemen. Een de monstratie mocht echter niet gehou den worden. Een geweldige stoet van arbeiders volgde het lijk. De kist was vuurrood, de dragers droegen roode hemden. De lijkwagen kwam ledig achter den stoet aan. De stads politie ging naast den stoet op om eventueele ongeregeldheden te voor komen. De begrafenis verliep rustig. Op het kerkhof werden vurige kom- munistische redevoeringen gehouden, Ora werd vergeleken met Caesar, met Kristus, met Lenin, met Bebel, wel ke, naar het woord van de redenaars, ook hun leven voor het volk hadden gegeven. In dezen zelfden tijd braken op groote suikerplantages en onder de havenarbeiders van Iloilo stakingen uit. Velen staken terwijl zij in het geheel niet weten waarom. Dat het kommunisme in het begin reeds zooveel succes heeft, is een wrange vrucht van het godsdienst- looze onderwijs, dat juist door zijn ijselijke neutraliteit allen godsdienst zin en allen eerbied voor gezag ver stikt en doodt. Ook tegen het Ameri- kaansch gezag wordt steeds mesr en scherper geagiteerd, ook door mannen die in de regeering een hoo- ge positie bekleeden. De regeering gaat nu scherp in tegen alle Russi sche aktie; zij weert waar zij kan de propagandisten en het binnenko men van propagandagelden. GANDHI TEGEN DE MISSIES Madras (Indië), Agentia Fides. De verklaringen die Gandhi op 2 Maart 11. aan enkele dagbladschrij vers aflegde hebben veel beroering en onrust veroorzaakt in de katholie ke Indische middens. Een dagbladschrijver vroeg aan Gandhi of hij de vreemde missiona rissen in Indië zou dulden, wanneer zijn land eens onafhankelijk werd. Ziehier wat de Mahatma antwoord de: Indien de missies zich niet be paalden tot humanitaire en liefdadi ge werken, maar godsdienstpropa- ganda maakten in hun scholen en hun hospitalen, zou ik niet aarzelen ze het land uit te wijzen. Voor een land zijn alle autochtone godsdiensten goed en de godsdiensten van Indië zijn bij zonder goed aangepast aan het volk. Wij hebben er geen nood aan, gees telijk bekeerd te worden. Praktisch wil dit dus zeggen, dat Gandhi tne't missionarissen in Indië niets doen kan, wijl hun doel niet humanitair maar geestelijk is. Niet tegenstaande die bedreiging zullen de missionarissen hun bekearings- werk voortzetten, hoe groot ook moeiijkheden en tegenkantingen zou den zijn. Toch werpt die uitlating van Gandhi een nieuw licht op de wondere mentaliteit van den moder nen, Indischen intellectueel. Hij be schouwt het Kristendom als een bui tenlands chen godsdienst, een kracht ter denationaliseering. Eenerzij ds staat hij vol bewondering voor de katholieke moraal, anderzijds verzet hij zich tegen de verspreiding van het katholieke dogma t. t. z. tegen elke bekeering. Eenigen tijd geleden legde Gandhi aan een groep Amerikaansche en In dische journalisten het belang uit van zijn verdrag met den onder-ko ning: hij noemde het een toepassen der waarheden van de bergrede, die den vrede gebracht heeft aan de menschen. Aan degenen die hem een middel vroegen tegen de immer groei ende bewapeningsdrift, antwoordde Gandhi: Het is nu 2000 jaar geleiden dat Christus zijn bergrede uitsprak. Tot nog toe heeft de menschheid slechts een gedeelte dier princiepen die nochtans de houding van den mensch bepalen, toegepast. Het is dus uitgemaakt dat de Ma hatma de moraal Van Christus aan neemt, maar tegen de verspreiding zijner geloofsleer is. In een hoofdartikel aan Gandhi ge wijd, toont de Catholic Leader aan, wat Indië al niet te winnen had bij de -verbreiding van Kristus' leer. M. Joseph George, een beroemd advokaat te Madras, vroeger Jako- biet nu katholiek, en die gedurende eenigen tijd medewerkte aan de Young India het blad van Gandhi, spreekt aldus over de uitlating van zijn vroegeren hoofdredakteurDe Missieactie is een der voornaamste plichten die God aan zijn kerk op legde: daaraan bestaat geen twijfel. Met of zonder Gandhi, met of zonder Swaraj eelfbestuurzal de kerk haar bekeeringswerk voortzetten. In dien het kan, zonder vervolgingen uit te lokken en binnen de grenzen der landswet. Maar indien de kerk haar zending moet volbrengen ten koste van vervolging en martelaars schap dan is het de Wil van God en zijn Heilige Wil zij gezegend. 1797. Het werd toegewezen aan Jan Terryn, organist, en Constantijn Vergeelzoone, uit Wjitschate. De gebouwen werden deels afgebroken en deels voortverkocht. i609-1797 Op verlangen van Z. D. H. Mgr Maes en met goedkeuring van het stadsbestuur, vestigden de Paters Capucienen zich in Yper vanaf 1608- '09. Het klooster stond niet ver van St Pieterskerkbinnenwaarts achter de huizen van de Rijsselstraat, tus- schen de Lombaard- en de Klaver- straat. Eene steeg, die nu nog bestaat en dan Capucienenstraatje heet te, gaf toegang tot kerk en klooster. Men ziet daar nog overblijfselen van oude grondvesten en kelderingen. (Een pater van dat klooster miek het vooroorlogsch Bethleem uit St Pie terskerk) In dien tijd bestond er maar ééne, onverdeelde Belgische provincie der Capucienerorde. Naderhand behoor de het klooster van Yper tot de Vlaamsche provincie: totdat het, in 1687, overging tot de provincie van Rijssel, wanneer Yper in poli tiek opzicht tot Frankrijk behoorde. In 1773, werd eene onafhankelij ke Custodie van Duinkerke opge richt, waar-Lij Yper werd ingelijfd; totdat het, in 1782, volgens voor schriften van Jozef II, wederom deel uitmaakte van de groote Vlaamsche provincie. De kerk was toegewijd aan O. L. Vrouw. Bij het volk waren de Paters hoog geacht; en meer dan honderd Ieperlingen, uit de voornaamste fa milies, werden bij hen, vóór de Fransche omwenteling, ingekleed. Voorbeeldig, godvruchtig en arm, konnen zij, kort vóór de afschaffing, te recht verklaren dat zij niets beza ten en geen 'het minste vast inkomen hadden. Na de verdrijving der religieuzen uit Frankrijk, werden er te Yper verscheidenen heel welwillend opge nomen. Doch dit klooster werd zelf ook gesupprimeerd op 26 November 1796. Feitelijk echter bleven de reli gieuzen er nog een tij deken in. De laatste H. Mis werd er gelezen op 24 Januari 1797, en daarna gingen de religieuzen uiteen. Eenigen trok ken tot in Tyrol toe, waar het kloos terleven nog eenigszins mogelijk was. De laaste, P. Gardiaan, P. Li- vinus Femeryck van Poperinghe, werd verbannen en weggevoerd naar het eiland Rhé. Tijdens de suppressie gingen ver scheidene P. Capucienen uit andere kloosters, meest geboren Ieperlingen, zich in hunne moederstad vestigen, en eindigden er hun leven. P. Vedastus AmSpe was de laatste Ieperling die de Capucienenpij ont vangen haden de laatste Capucien die te Yper verbleef, was een Ieper ling, P. Melchior Schaeckbrouck, gestorven in 1825. De langst le vende van hen die in 1797 uit dit klooster verdreven werden, was P. Philibertus Messiaan, van Moen, ge storven te Brugge in 1833. P. Aloysius De Meester, van Brouckburg (Bourbourg), was, na de uitdrijving elf jaar lang Bestuur der der Iersche Zusters, en vier jaar Kapelaan van het O. L. Vr.-Hospi- taal te Yper; terwijl P. Placidus Soetemont, van Yper, teruggekeerd uit Oleron, Onderpastor was van St Niklaas in zijne geboortestad tot in 1808. Hij stierf als Pastoor van Clemskerke in 1820. Het klooster zelf werd te Brugge openbaar verkocht den 16 November De Paus ontvangt van niemand eereteekens of decoratiën en als een Koning of Keizer Hem begeert te eeremerken, 't is de Kardinaal Staats-Secretaris aan wien de onder scheiding ten bate komt. In Zwitserland bestaan geen de coratiën en aan een zwitser verbiedt de wet een eereteeken van den vreem de te aanveerden. Dezer dagen eene volksraadpleging nam het voorstel aan, met 289.750 stemmen tegen 124.750, waarbij het aan alle burge lij ke en krijgsoverheden verboden is vreemde decoratiën te aanveerden of te dragen, met bedreiging van ambts- verlies. Kardinaal Bourne, Aartsbisschop van Westminster, die veel bijdroeg voor het veroveren van de vrijheid voor de katholieken en wiens 70 jaren gehuldigd werden door de katholie ken van Londen en England, is de zoon van een protestantschen post- be-ambte en studeerde in St Sulpice te Parijs alsook aan de Hoogschool van Leuven. Zijn vader toekeerde zich tiot onzen godsdienst door het toedoen zijner vrouw, die Iersch was Van geboorte. Het vermaardste schilderij-muse um van St Petersburg noemt l'Er- mitageVeel meesterstukken, ter weerde van 500.000 engelsche pon den zouden in den duik verkocht ge weest zijn door den staat aan Ame rikaansche liefhebbers. Wat geschreven wordt nopens de photo van het afbeeldsel van Chris tus' Lichaam op de lijkwade van Tu rijn: Geen schilder zoude kunnen een zoo eenvoudig en indrukwekkend gewrocht verwezenlijken. Ook is het noch teekening, noch kleuren, maar zweet en bloed met zuurstof verbon den (oxydes) en op het oude linnen bevestigd. Geen kunstenaar zoude zoo wel den lichaamsbouw kunnen weergeven alsook het joodsche uit zicht van het aangezicht en geen oud heidskenner is ervaren genoeg, om de striepen van de romeinsche gee- selzweep met metalen knoppen na te maken. Eene kaak komt gezwol len voor... de wonden van de nagels verschijnen niet op het plat der han den maar op de handgewrichten... op den linker schouder ziet men de bloedige indrukking van het kruis hout De lijkwade is 4 meters lang, en 1,40 meter breed. Eucharistisch Congres te Rijssel. 't Is in deze stad dat het VIII* Nationaal Encharistisch Congres zal gehouden worden van den 1 tot den 5 Juli a. s. Deze plechtige godsdienstige be tooging belooft schitterend te zijn. Meer dan 60 Aartsbischoppen en bischoppen, waaronder heel het bel- gisch Episcopaat hebben reeds hun ne toetreding gezonden. Van alle kanten en uit alle deelen der katholieke wereld zullen talrijke afveerdigingen aan de betooging deelnemen. Men schat op meer dan 100.000 het getal mannen die zullen deelnemen aan de groote processie van den 5 Ju li die deze plechtigheid zal sluiten. De stoet zal gevormd worden op den grooten boulevard 'van Rijssel-Roe- baais-Toerkoenje. De versiering van dezen boulevard zal prachtig en in drukwekkend zijn. Den Donderdag 2 Juli, zal de ver gadering der kinderen plaats hebben. Men rekent dat ze ongeveer ten ge- talle van 50.000 daaraan zullen deel nemen. Voor groote godsdienstige gebeur tenissen zendt de Paus een bijzonde ren vertegenwoordiger, die men Le gaat noemt. Als pauslijke legaat voor het Eucharistisch Congres van Rijs sel is Kardinaal Lienart aangewezen en voor dë feesten van Joanna d'Arc te Rouen is 'het de engelsche Kardi naal Bourne.

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1931 | | pagina 1