Gis andelsbank NA OPSLORPING VAN ANDERE BANKEN 0 Voor onze Hop Radio - Omroep - Taksen de eerste Vlaamsche Bank boekt, 25 millioen Fr. Kapitaal 15 millioen Fr. Reserves 53r Jaar. - Nummer 26. 35 Centiemen. Zaterdag 27 Juni 1931 Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper Het Provinciaal Katholiek Congres WETSVOORSTEL N. V. Hoofdzetel GENT, Kalanderberg, 1. Bijhuizen ANTWERPEN, Lange Nieuwstraat, 17. BRUSSEL, Wetstraat, 84, enz. 253 Agentschappen en Kantoren in Oost- en West-Vlaanderen en Brabant. ilolli ABONNEMENTPRIJS 1 Jaar 18 fr. 6 maanden 10 fr. 3 maanden 6 ff. Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel. ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND: 28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER Postcheckrekening 40.201 (j. caster) waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn van 11 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst.- Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden woraen. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond Sedert lange eeuwen heeft de naam der lieve Heilige, de kleine Vlaamsche Stad, waar ze lijden kwam en begraven werd, roem en vermaardheid geschonken. Elk jaar met d° Godelievedagen (6 tot 30 Juli) komen dui zenden pelgrims van heinde en verre toege stroomd, naar het prioraat "Ten Putte» waar de Heilige leefde en gemarteld werd en naar de parochiekerk waar haar heilig gebeente wordt vereerd en haar graf aangewezen. Maar ook buiten die weken van grooten toeloop gaat er geen dag voorbij of bedevaar ders worden in de heiligdommen te Gistel aangetroffen, want Ste Godelieve is in den echten zin van het woord eene Volksheilige. Menigvuldige mirakelen hebben bewezen wat groot vermogen deze heilige bij God ge niet en hoe krachtig hare voorspraak is tot het bekomen van troost en genezing in alle geestelijke en lichamelijke noodwendigheid. De Heilige Godelieve wordt gediend en aan roepen als bijzondere patrones van allen, die in droefheid of benauwdheid verkeercn en als voorspreekster bij God, om vrede in den hu welijken staat te bekomen en te bewaren. Zij wordt ook gansch bijzonder aanroepen voor alle oog- en keelziekten. Aan de talrijke pelgrims, die dees dagen naar Gistel zullen komen, zal het zeker ge noegen doen, een en ander te vernemen over de talrijke herinneringen die de heiligdom men van Gistel nog bevatten, alsook enkele aanwijzigingen over de manier om Ste Gode lieve het best te vereeren. Sinte Godelieve werd geboren in het graaf schap Boonen (Boulogne-sur-mer), van edele ouders met name Heinfried en Odgiva. Het graafschap Boonen behoorde toen bij Vlaanderen, het Vlaamsch werd er gespro ken, ook de namen Godelieve, Heinfried en Odgiva zijn Vlaamsche namen. Zoodat ook door hare afkomst en taal, Godelieve aan Vlaanderen behoort. Volgens Drogo, geschiedschrijver en tijd genoot van Ste Godelieve, waren het hare ouders die den echtgenoot voor hunne doch ter uitkozen. Hunne keus viel op Bertolf, Heer van Gistel. Deze kwam met zijne ver loofde naar Gistel, waar de huwelijksplech tigheid, gedurende drie dagen, gevierd en door Bertolf's moeder, Iselinde, geleid werd. Doch dit was slechts het voorspel der tra gedie. Als de feestviering voorbij was. bleef Hertoif bij zijne ouders inwonen, terwijl Sajhé" bruid naar de hoeve gezonden werd. Daar nu begint de lange martelie. Eerst is ze een ver latene, dan eene verdrukte. Als slavin werd ze behandeld de knechten hadden van Bertolf opdracht gekregen haar het leven on mogelijk te maken men deed haar aller hande vernederend werk verrichten en voor voedsel kreeg ze niets dan een stuk droog brood. Godelieve verdroeg alles met een hemel- sche verduldigheid en dit juist miek Bertolf woedend. Nu zal hij zijn toevlucht nemen tot het geweld. Hij beval aan twee zijner dienstboden, Lantbertus en Nacca, zijne vrouw te ver wurgen. Dit geschiedde in den nacht van 6 Juli 1070. Om zeker te zijn dat de dood haar werk zou verrichten, dompelt men het hoofd onder het water. Van dat oogenblik af kreeg dit water eene wonderbare kracht tot genezing van allerlei ziekten. Den volgende dag werd het lijk naar de parochiekerk overgevoerd en begraven. Toen gebeurde daar het eerste der vele wonderen, waardoor God het graf zijner lieve Heilige zou verheerlijken. Het koren dat op de uit vaart aan de armen werd uitgedeeld, werd op mirakuleuze wijze vermenigvuldigd en in meel veranderd. Een half uur buiten Gistel, ligt het Prioraat Ten PutteDaar was het dat Sinte Godelieve geleden heeft en gestorven is. Eerst dus een bezoek gebacht aan het Put je waar talrijke herinneringen aan Sinte Godelieve bewaard gebleven zijn. Midden de kloostergebouwen, dicht tegen het koor der kerk ligt het Putje Daar komen de bede vaarders drinken en hunne oogen wasschen en gewoonlijk dragen zij van het Godelieve- water meê naar huis. Van daar gaat de be devaarder, naar de plaats waar Sinte Gode lieve op bevel van Bertolf opgesloten zat. Nabij de plaats der gevangenis vindt men de kapel van het wonder naaiwerk, dat volgens de geschiedenis, 14 jaren na haren dood, door Godelieve zelf gemaakt werd. Nu zal de bedevaarder het park van Gode- lieve's klooster rondwandelen en de plaats gaan vereeren waar de Heilige verwurgd werd.Daarna zal hij de oude mote beklim men, waarop in vroegere eeuwen de hoeve stond, waar de Heilige leefde. Daar staat nu de kapel gezeid der kraaien» die daar gebouwd werd ter gedachtenis van het mirakel der kraaien. Na hier onze godsvrucht te hebben vol daan, zetten wij onze bedevaart voort en gaan wij nu bidden op het graf van de lieve Heilige in de parochiekerk. Op onzen weg komen wij het Naaikapelletje tegen. Het staat tegen den weg op eene kleine hoogte, in het lommer van twee oude lindeboomen. 't Was hier dat Godelieve het naaiwerk ver vaardigde, dat wij op het Prioraat hebben bewonderd. Wij naderen stilaan het oude steedje, waar boven de slanke toren opsteekt en de bede vaarders naar zich toeroept. Ten tijde van Sinte Godelieve was het maar een klein houten kerkje, gesticht door St. Arnoldus. 't Was in dat kerkje dat het huwelijk werd ingezegend en dat Sinte Gode lieve zoo dikwijls kwam bidden en troost en sterkte vond om met verduldigheid haar lijden te dragen. De toeloop naar het graf van Ste Gode lieve werd zoo groot dat men genoodzaakt werd het houten kerkje te herbouwen tot een groote kerk, die 21 altaren bevatte. De Godelieve-beuk, der tegenwoordige kerk, is voor den bedevaarder, een zeer aan trekkelijk heiligdom geworden. Daar heeft men alle gedachtenissen der Heilige bijeen gebracht, die nog voorhanden waren. Deze Godeiieve-kapel is vooral aantrekkelijk door de 4 muurnissen waarin de gedachtenissen der Heilige werden ondergebracht, door een reeks mirakelschilderijen der 18' eeuw en door de gekleurde glasramen, die bijzonder keurig werden uitgevoerd. In een der muurnissen wordt het graf aangewezen, het is gemaakt uit arduinsteen en marmer en daarboven ligt uitgestrekt de Heiiige Godelieve, als religieuse. Tusschen de ramen, lezen we volgend opschrift: O Gjdelijeve filia Heynefroitis utvercoren Te Lundefort geboren Ghemarterlijzeert buten Ghistele in LXX mach men horen In LXXXIIII binnen Ghistele tonser oorboren Santyne verheven en ten autaer vereert Bi Gregorius Paus den sevenste gecanoniseert. Daar treft men ook den put aan, waar van het water op mirakuleuze wijze, in de nabijheid van het graf ontsprong. Doch hetgeen vooral de bedevaarders naar hier aantrekt, zijn zeker wel de kostbare rijven, bevattende het volledig gebeente der Heilige. Over de echtheid dezer relikwiën bestaat geen de minste twijfel. Veertien jaar na het zalig afsterven, den 30 Juli 1084, kwam Radbod, bisschop van Doornijk, het graf onderzoeken en de heilige overblijfsels ver heffen. Meermalen in den loop der eeuwen had de erkenning en de verheffing der relikwiën plaats. Bij deze gelegenheid werden zij gewoon lijk verfierterd, 1.1. z. in een nieuwe rijve neergelegd. De laatste verheffing werd ge daan in 1907, door Mgr. Waffelaert, bisschop van Brugge, die de groote rijve in verguld koper geschonken heeft. De tweede rijve bevattende het Heilig Hoofd, werd gemaakt na de fransche revo lutie. Deze relikwie werd sedert eeuwen af zonderlijk bewaard, wellicht sedert de erken ning in 1380. Want in 1392 deed Heer Jan van Gistel Sinte Godelieven Hooftin silver beslaan In de laatste tijden wérd den eeuwenouden ommegang nieuwen luister bijgezet, door het aanbrengen van 4 kapelletjes rond de kerk, waar enkele gebeurtenissen uit het leven der Heilige worden voorgesteld en die den pel grim zullen helpen, om in godvruchtiger stemming den ommegang te doen. Aan de duizenden bedevaarders, die dit jaar weerom Sinte Godelieve, in haar heilig dommen te Gistel zullen komen vereeren, zeggen wij van nu reeds Hartelijk Wel kom 1 Niemand meer onder de Katholie ken van West-Vlaanderen die niet weet dat op Zondag 5 Juli een pro vinciaal katholiek Congres plaats heeft te Brugge. Van uit alle steden der provincie en van de grootste ge meenten, die met opzet daartoe be zocht werden, luidt de mare dat de beste katholieke werkers er aan hou den deel te nemen aan dit Congres. Maar elke gemeente, ook de kleinste, zou daar eenige mannen als afgevaar digden moeten naar toe zenden, ka tholieke boeren en burgers en werk lieden. Uit 't Zuiden der Provincie trek ken dien dag met honderde H. Har te bonders naar het Eucharistisch Congres te Rijssel. Dat is goed, maar 't mag geen reden worden om met geen groep katholieke voorman nen naar Brugge te reizen. Voor het eerst sinds lang komen daar gemoedelijk, uit alle standen, de katholieken bijeen om gezamen lijk te spreken over alles wat katho liek openbaar leven aanbelangt. Dat moet ons beter doen gevoelen dat we in meenige zaken eensgezind zijn; en dat er in zaken waar er verschei denheid van meening heerscht, er wel middel bestaat om eensgezind te worden. We roepen er vooral de aandacht op dat er in een van de afdeelingen het economisch vraagstuk besproken wordt, waar juist meeningsverschil- len zullen aan den dag komen. Vier inleiders die behooren tot de vier sociale standsgroepeeringen zul len er het woord voeren en het stand punt uiteen zetten van hun stand. Daar wordt dus de gelegenheid ge boden voor allen die er belang in stellen hun zienswijze te toetsen met deze van hun geloofsgenooten uit de andere standen. Wat kan er beter gewenscht dan dat elk een klare taal spreke, 't Wa re wonder dat men alleman zoo op eens zou kunnen akkooi-d stellen, maar dat is ook niet noodig. Mor gen komt ook alhier, en dit Congres zal mogelijks het eerste worden van een heele reeks. En wat zou u be letten dat een der besluiten van dit Congres zou bestaan in het stichten van een bestendig gemengd studieco- miteit, zooals er- hier voor tien jaar een bestond. Niemand toch onder ons is er die geen ode wil met alle ge loofsgenooten, en onze Christene So ciale leer verkondigt toch dat elke stam zijn recht kan bereiken zonder daarom in ooidog te leven met ande ren. Wie van goeden wil is ga dan lui steren en meespreken als 't hem be lieft. DE PERSTENTOONSTELLING Met dit Congres, zooals werd aan gekondigd, gaat een perstentoonstel ling gepaard. Deze heeft plaats in de feestzaal van St Lodewijkscolle- ge, en wordt plechtig geopend den Zaterdag 4 Juli om 3 uur. Ze blijft open heel de volgende week. 't Is de eerste maal, gelooven wij dat dergelijke tentoonstelling plaats grijpt. Alle katholieke bladen en tijd schriften van ons land, zoo Vlaam sche als Fransche, handelend over gelijk welk onderwerp, werden uit- genoodid om saam daar twee exem plaren van hun uitgave te sturen. De inrichters staan er zelf verstomd bij het bestatigen hoeveel dergelijke katholieke uitgaven bestaan in Bel- gie. Vele honderden werden reeds in gestuurd. 't Zij hier terloops herin nerd, aan alle uitgevers, d'ie wel licht geen verzdfek ontvingen dat zij gerust al hun katholieke bladen en tijdschriften mogen insturen, op 't adres van Mijnheer Joseph Verbe- ke, Noordzandstraat, 61, Brugge. Geen enkel katholiek of hij zal er belang in stellen die tentoonstelling te gaan bezichtigen, 't Moet voor al len een versterking van zijn katholiek geloof zijn, te zien hoe machtig veel er op dat gebied voor ons gedachten gewerkt wordt. Voor velen ook, die in dergelijke werking betrokken zijn, zal 't een gelegenheid zijn om te lee- ren en wellicht ook om met andere werkers voeling te zoeken tot inni ger samenwerking. Alleen reeds om die tentoonstel ling te bezoeken, zal 't een voldbende reden zijn, om dien Zondag 5 Juli naar Brugge te gaan. M. Brutsaert, katholiek Volksvertegen woordiger van Yper-Poperinghe, heeft ter Kamer een wetsvoorstel ingediend, om de bereiding, de verkoop en de invoer der droge hop te regelen. betreffende de regeling van de toebereiding, den handel, den af zet en den invoer van droge hop TOELICHTING Mevrouw, Mijne Heeren, Al de sprekers die deel genomen hebben aan de interpellatie over de hopcrisis, in Maart 1930, waren het eens om te zeggen dat het eerste en beste hulpmiddel tegen de hopcrisis in handen stak van den boer zelf: beperking der productie, veredeling van zijn product door het invoeren van nieuwe variëteiten, beter uitkiezen van den grond, oordeelkundige bemesting, weeren van man nelijke hoppeplanten, bestrijden der hoppe- ziekten, beter plukken en drogen. Tot dit alles zijn de boeren bereid om den hoppekweek van den ondergang te redden. Maar al de opofferingen die zij in zich zul len getroosten zouden nutteloos zijn, indien de handelaar, ongedeerd, het product waar aan zij zooveel zorg besteedden, mocht ver mengen of vervalschen. Reeds in de Hopcommissie van 1904-1905, werden verschillende vervalschingen en men gelingen aangeklaagd zooals: tijdens de toe bereiding, de hop besprenkelen met zout water of eene oplossing van keukenzout of Glauberzout, het mengelen met wat maïs meel, het mengelen van overjarige hop met nieuw gewas, het mengelen van kwaliteits hop met minderwaardige hop. Die Commissie bracht reeds toen den wensch uit. dat de wettige controol over de toebereiding der hop zou ingesteld worden om het bedrog of de vervalsching te beteu gelen. De Commissie van 1929, om de voorwaar den van den verkoop te verbeteren, drukte den volgden wensch uit: 2° Alle vermenging van hop verval sching door middel van oude hop) beteu gelen en, desgevallend, een Staatscontrool inrichten zooals voor den handel in voe dingswaren, zaden, pootgoed, veevoeder en meststoffen. De mengeling en de vervalsching der hop valt onder de Fransche wet van 1 Augus tus 1905. Die wet die voor doel heeft het bedrog in den handel van alle koopwaren te straf fen en de eerlijkheid der verhandelingen 't is gelijk in welke materie te doen eerbie digen, is veel breeder dan de onze door de Kamer aangenomen op 7 Mei 1931. Zij slaat hoofdzakelijk op de vervalschin gen van eetwaren, dranken, landbouwprodu- ten, geneeswaren alsook op den verkoop, af zet, bewaring zonder wettige reden van ver- valschte, bedorven of toxische producten. In Oostenrijk, werd de toebereiding der hop reeds gereglementeerd in 1907, doch die reglementatie werd verscherpt in 1920 door de Tchecoslowaksche wetgeving Kwaliteithop mag: a) Niet gemengd worden met minderwaar dige hop; b) Noch gemengd worden met overjaar- sche hop; c) Noch gemengd worden met uitheem- sche hop. In Duitschland heeft de wet van 25 No vember 1929 dezelfde reglementatie inge voerd voor alle Duitsche hop die bestemd is voor het binnenlandsch verbruik; dooi de wet wordt de zuiverheid en de echtheid der hop gewaarborgd, want mengeling en vervalsching worden verboden. De buitenlandsche brouwers mogen aan hunne leveranciers ook dezelfde waarborg vragen als de Duitsche brouwers. In ons land geeft het lood van Aalst en Poperinghe alleen waarborg aan den brou wer. Enkele handelaars hebben op de hop markt eene faam verworven, die men met het lood kan gelijk stellen. Maar, in haar geheel genomen, heeft de handelswereld er weinig bijgebracht om de faam van onze inlandsche hop te doen stijgen. Wij zien nog altijd dat onze prima hop 't zij naar den vreemde vertrekt, 't zij zelf in 't land verwerkt wordt om ze onder Duit- schen of anderen naam in den handel of liever in de brouwerij te brengen. Wat hier blijft, wórdt dikwijls gemengeld met minderwaardig goed uit Engeland of Amerika, de mengeling krijgt den naam van Poperingsche of inlandsche hop en komt dusdanig, wegens 't groot aanbod, de markt prijzen neer drukken. In beide gevallen is het de tusschenpersoon-handelaar die èn de landbouwers èn de brouwers uitbuit. Door het treffen van afdoende maatregels als deze, zou zulks kunnen vermeden wor den: 1° Vreemde hop zou alleen maar mogen in gevoerd worden voorzien, voor wat Duitsch land en Tchecoslowakije betreft, van de zegels en looden en vergezeld van de cer tificaten van oorsprong die in die landen verplichtend zijn vóór het in-verkeer-bren- gen der hop. Voor de andere landen, zou een certifi caat van oorsprong moeten verplichtend ge maakt worden; 2" Voor de inlandsche hop zou er, voor de streek van Poperinghe en voor de streek van Aalst-Assche, een of meer merkeerings- stelsels moeten ingevoerd worden om den oorsprong van het product te vrijwaren. Geen inlandsche hop zou mogen in ver keer komen zonder geleibrief en zonder ge lood en gezegeld te zijn, zelfs zou men, eventueel, de vermelding van den naam van den hopboer kunnen voorschrijven. 3" Gemengde hoppen zouden insgelijks moeten gemerkt worden en met de vermel ding gemengde hop voorzien. Aldus, zonder de goede waar in de minste mate te schaden, zouden minderwaardige producten noodzakelijk uit den handel ver dwijnen. Met Staatscontrool over de toebereiding der hop in de wetgeving te^schrijven zullen wij eindelijk gevolg geven aan den wensch door de Hopcommissie van 1904-1905 en deze van 1929 uitgedrukt en eene regeling invoe ren die sedert lang in voege is in Frankrijk, Tchecoslowakije en Duitschland. En alzoo zullen wij onze hopboeren mach tig aansporen om hun product te verbeteren, door hun de verzekering te geven dat alle hunne pogingen tot veredeling niet door weinig kiesche handelaars zullen verijdeld zijn. H. BRUTSAERT. WETSVOORSTEL Eenig Artikel. Uitsluitend tot het doel bedrog en verval sching te beletten, wordt de Koning ge machtigd eene verordering en een toezicht in te stellen over de toebereiding, den han del, den afzet en den invoer van droge hop. H. BRUTSAERT. De Procureur des Konings bij de Rechtbank van Eersten Aanleg t<e YPER herinnert dat de houders van radio-ontvangsttoestellen, door de wet van 20 Juni 1930, verplicht zijn jaarlijks eene taks te betalen, welke, op postcheckrekening nr 290 Radio- Omroep-Taksente Brussel, moet gestort of overgeschreven worden. De taks bedraagt 20 frank 's jaars voor de toestellen voor dewelke enkel kristallen (galeen posten b. v.) wor den gebruikt en 60 frank voor alle andere posten. Blijven ze aan deze verplichting te kort, dan loopen de schuldigen eene boet in gelijk aan vijf maal de ont doken taks, met verdubbeling in ge val van herhaling. Ten anderen, kunnen met boete, gevangenis en verbeurdverklaring van hun toestel gestraft worden de gene, die hun post niet hebben aan gegeven. De houders van radio-toestellen worden dringend verzocht zich vóór 1 Juli aanstaande met de wet in re gel te stellen. Na djt verwijl, zullen tegen de overtreders strafvervolgingen inge spannen worden. Yper, den 16 Juni 1931. De Procureur des Konings, (get.) I. VAN THORENBURG. Abonneert U op HET YPERSCHE VOLK»

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1931 | | pagina 1