Podium of Le Puy MIJN GEDACHT Jaar. - Nummer 10 35 Centiemen Zaterdag 5 Maart 1932. Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yoer ZITDAGEN JEREMIAS ABONNEMENTPRIJS 1 Jaar 18 fr. 6 maanden 10 £r. 3 maanden 6 fa- Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND: 28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER Postcheckrekening 40.201 (j. casier) waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn van 14 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden woraen. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond Als Goede Vrijdag op den 25 ilaart valt, zoo van dees jaar en jrirders 't jaar 2005, is het i Grand Pardon of Jubeleum in Le Puy, stad van Midden-Frank- hjk. In Bretoenenland heeft men veel I Pardons» d. i. viermaal per jaar, (net de quatertemperdagen; zij be staan uit eene reeks sermoenen, Klijk in ons land met de gedurig Aanbiddingen, biechtoefening en H. Communie. Zoo kan men bijzon- Bere aflaten of kwijtschelding van [ijdelijke straffen bekomen, hetgeen in 't Fransch uitgedrukt wordt door I woord Pardon. Bij het bidden van den Angelus lis de klokke klept, kan men ook afla- jen winnen en van daar in sommige Kreken van Vlaanderen, als de An- jelus klept, zegt men het par- joent. De grand Pardon van Le Puy ceen aflaat, als deze der jubeljaren jl900, 19 25, enz.), die men winnen ion, met te bsdevaarden naar Rome. Podium of Le Puy is eene der oud jte bedevaartplaatsen der christen- leid, dagteekende uiT de vroegste jeuwen en reeds wel gekend tijdens [arel-den-Grooten, die Keizer werd n 814. Lourdes heeft er oude betrek- ting mede. In het kasteel van La lurdium of Lourdes woonde de ma lomedaansche vorst Mirat, die door |arel-den-Grooten aangevallen werd Sn als hij, belegerd in zijn rcovers (est, tot overgave gedwongen was iet hij weten aan den grooten Kei er van 't westen, dat hij zich aa1 liemand anders wilde overgeven dan an de Dame van Podium; hetgeer isnveerd werd en zoo. werd Lourdes en leengoed van O. L. Vrouw, in Le toy vereerd. De plaatselijke legende beweert, jat, na een eigenaardig wonder, iet vallen van sneeuw in zomertijd n het verschijnen van een hert, die p de sneeuwvlakte rondloopende de rondvesten eener kerk afhaakte, Ie eerste die er aan dacht te Podiuir en heiligdom te bouwen Maria ter ere, een St Joris was, een der 7r tiscipeïen van O. H. J. C. en die naar Ie streek van. Velay gezonden ge feest was door St Pieter, om er het leloof :e verkondigen. Daar die eerste bisschop van de1' (elay over geen genoegzame stoffe ijke middels beschikte, evenals zijne mmiddellijke opvolgers, om dit ge- lacht ten uitvoer te brengen, was het tiaar in de IIT eeuw, dat de heilige Üsschop Vosy de eerste Basiliek van 'odium oprichtte. De romeinsche ouwmeester Scutarius, door den 'au? aanbevolen, bestuurde dé wer en en na het voleindigen van het erkgebouw, terwijl de Bisschop en icutarius Romawaarts gingen, om Ie toelating tot de wijding af te meeken alsook Relikwien van Mar- elaars voor het Heiligdom, werd de terk door de Engelen alzoo de egendeingewijd. De Bisschop had wee Engelen ontmoet, die versche ten onder de gedaante van serbied- "eerdige ouderlingen, en die hem ten gouden koffertje met Relikwien tverhandigden, zeggende: «Op dit Ogenblik wordt uwe kerk door de -tigelen ingewijd en gezalfd Bisschop en Scutarius keerden da klij k terug. Bij het. naderen der krk hoorden zij engelengezang langs 'turen, de klokken luidden, de poor ten draaiden open en de Bisschop &®en met veel volk trad den tempel '•Tien, die overvloedig verlicht 5v'öd en op wiens muren men nog de '"e Ier zalving kon gade slaan. Sedert dien, noemde men het Hei- ■ï'Iom van Le Puy de engelachtige kerk en sedert dien ontstond hare vermaards bedevaart, met zijne tal- looze mirakelen en schitterende be keeringen. Onder de menigvuldige christenen die naar Podium in bsdevaart trok ken. telt men Paus Urbanus II, die te Clermont, in de buurt van Le Puy, den eersten Kruisvaart deed prediken door Peter dsn Ermijt; alsook de Pausen Pascal II, Caiixte II, Gelasius II, Innocentius II, Alex ander III en Clement VIdeze verbleef in Avignon en werd begra ven in de abdij van la Chaise-Dieu Casa Dei, ook in de buurt van Le Puy; verders 15 Koningen van Frankrijk, Alphonsus, Koning van Aragon, de bekeerde mahomedaan Mirat van Lourdss, Isabelle Romée, moeder van Joanna d'Arc, die er kwam namens de heldin, hare doch ter, de H.H. Robertus van Casa Dei, Theofredes van Monastier, Do- minicus, Antonius van Padua, Vin •entius Ferrier en Franciscus Regis le apostel van den Velay. Te Le Puy werd de Salve Regine Temaakt, door Bisschop Adhemar dr Monteil, tijdens de eerste kruisvaart hetwelk gebed voleindigd werd doo' H. Bernardus, tijdens de tweede kruisvaart. In de Kathedraal van Podium ver arde men een zwart O. L. Vrouw Deeldeken, in ebbenhout, daar uit "^alestina aangebracht door Konin" '.odewijk IX, den heiligen, ongevee1 t jaar 1254. Dat Beeldeken werd onteerd er laarna verbrand door de broekloo -en (les sans-culottes) in 1794 er ervangen naderhand door een na naaksel, dat te Podium bestond ir ene kapel der St Mauricius' plaats 'n 't jaar 1856 werd dit beeldeke- dechtiglijk gekroond in name var °aus Pius IX en het wordt in bij 'ondere omstandigheden stoetsgewr -e door de stratsn van stad gedregen Een andere merkweerdigheid var Le Puy is het reuzachtige Maria Beeld, dat boven op de Corneille-rots staat, achter de Kathedraal. Het werd gegoten met het brons van 21? kanonnen, in Sebastopol verover? ioor hst fransch leger, tijdens der Crimea-oorlog (1855). Het koperer beeld staat op een stalen voetstuk. Bij r&iddel van wenteltrappen, kan mer binnen het kunstgewrocht klimmen •-ot in het Lieve-Vrouwen-hoofd. Er zijn 107 terten en als men op de hoogste staat, steekt het bovenlijf door de circelvormige valdeur, aan gebracht te midden de sterrsnkroon, die het Lieve-Vrouwen-hoofd siert. Van daar kan men den krullen-bol van 't Kindeken gade slaan, welk hoof cl eken 4 m. 80 meet in om trek. Maria is verbeeld als Moeder Gods. Zij draagt het Kindeken Jesus op den arm en wel op den rechter arm, omdat men zoo betsr het ze genende gebaar van den Zaligmaker kan gade slaan; onder den voet verplet Zij het helsch se pent, om dat de esrste steen van dit wonder werk gezegend en geplaatst werd, den 8 December 1854, dag der ver klaring van de Onbevlekte Ontvan- gsnis; op het hoofd draagt Zij eene Koninklijke Ste. -renkroon, om dat in Le Puy den Salve Regina op gesteld werd. Dr BRUTSAERT. Kamerlid, is sprekelijk voor iedereen: Te Poperinge. in zijn huis, 's mor gens. den Maandag en Vrijdag. Te leper, den ln en 3n Zaterdag der maand van 9 1 tot 12 uur in den Ka tholieken Kring. Te Wervik. den 2* Zaterdag der maand, van 9 tot 12 uur, in «Het Kapitel Op trein en tram, in de herberg en op straa. wordsn nu dagelijks raad plegingen gehouien over de krisis. Pier, Jan en Klaai komen voor den dag met hun remedie. Woorden in den wind. Op de vergaderingen, in de gazet ten en de plakbrieven der socialisten is 't altijd hetzelfde liedje: het ka pitalisme is de schuld van alles. Ja, ook van de natte zomers! We zouden wel eens willen weten of de maatschappij leefbaar is zon der kapitalisme. Van den oogenblik dat eenige menschen samen leven, zijn er noodzakelijk elementen van rijkdom nevens middelen van voortbrengst. Het kapitaal is ontstaan onder vorm •an transacties den dag dat een groep mensehen, de eene meer be- taafd dan de andere, zich in bezit agen van voorwerpen waarvan het retal of den omvang hunne noodwen digheden te boven ging. De kapitalis- ischa maatschappij is ontstaan uit !e evolutie der menschelijke werk- ladigheid. 't Is het kapitaal dat, tarnen met den arbeid, de vooraf- Taande ondernemingen haeft moge- ijk gemaakt welke er noodig waren •oor de uitbating van de ondergrond- iche rijkdommen, 't Zij er spraak eze van steenkolen, of van metaal f van petroleum, er zijn eerst en ooral kapitalen noodig om de voor bereidende werken aan te gaan; an 'ers is er jiiets lp doen. Dezelfde •egel geldt voor alles wat in betrek aat met het individueel en het so- iaal leven van den mensch. Het is overigens onbetwistbaar 'at de ellende in de wereld in groote, late verzacht werd dank aan he' apitaal, aan de verbeterde verkeer m productiemiddels welke het ge -hapen heeft. Men moet dat kunner •"kennen zonder daarom de verplich- ingen der moderne maatschappij tr villen doodzwijgen en hare misbrui en te willen verontschuldigen. als een vooruitgang kan vooruit ge steld worden. De dumping bewijst hoegenaamd niet dat de werkman in Rusland gelukkig is, integendeel; want nie: zijn welzij n wordt betracht maar de opgedreven produktie van artikels voor den uitvoer, zelfs als de arbeiders er niet kunnen van be houden wat zij noodig hebben. De tegenwoordige krisis wordt het kapitalisme ten laste gelegdhet moest ze voorzien hebben. Dat is een andere zaak. Te zijner ontlasting kunnen we zeggen dat de gebeurte nissen alle vooruitzichten omverge worpen hebben. De wetenschappelijke ontdekking den weg naar den oorlog versperren maar over zijn bloedend lichaam holt de menigte voort haar ondergang tegemoet. III. - - De wachten op de S'ads- mwen. De stad is belegerd. Over weldigend is de vijand. Er is nog ééne redding mogelijk: esn bode zenden naar Nabuchodonosor, om den vrede af te smeeken; maar ko ning Zedekias durft niet meer achter uit, spijts de alarmkreten van Jere- mias die op de stadsmuren het vree- selijke schouwspel van de aanrollen de legers is komen zien met eigen oogen, en met zijn vermanend woord wachter is van de stad, ja, de eenige ware wachter: hij bekomt niets, en strompelt alleen door den nacht voort hebben in de laatste jaren alles om- naar de stad. Men heeft in den nacht gekeerd door de toenemende snelheid gehoord dat er iemand over de muren in het uitbreiden der voortbrengst op alle gebied. Jerusalem ontvluchtte: Baruch, de allereenige volgeling van Jeremias, Het machinisme is in zekeren zin wou zelf bode zijn. Len nadeele van den mensch uhge-IV.De beproeving van den Pro- allen: het moest hem in zijn arbeid feet. Door iedereen verstooten en ontlasten; zoo ver is het gekomen dat vermaledijd, en met de vertwijfeling 'iet zijne medehulp min of meer kan in het hart, wordt Jeremias bij zijn nissen en zijn aanwezigheid op fa- stervende moeder geroepen: men 'iriek en werkplaats minder noodig heeft haar verzwegen dat de vijand eworden is. j de stad belegert. Hij vindt een stond Wat blijft er dan van het leitmo- zijn moeder terug in liefde, maar, Lief der socialisten over? Met welk waar men hem er toe aanzet haar te •echt beschuldigen zij het kap. stel- •el van iets waarvoor het niet te ver- ntwoorden heeft? beliegen en nu te zeggen dat Jeruza lem eeuwig zal zijn, om haar het le ven te redden, mag noch wil noch We zullen niet veronderstellen dat kan hij dat woord spreken, en bij ij al de wetenschappelijke toepas- deze weigering breekt het leven van ;ingen van onzen tijd, die het be-!zijn moeder dood. In deze supreme De rol van het kapitaal in het •aatschappelijk leven werd aanzien- 'jk versterkt door de ontwikkeling °r wetenschap. De geschiedenis is aar om zulks te bewijzen. Hoe ver- er de wetenschap haren invloed uit leidt, hoe meer zij het kapitaal op dekt zij gebruikt het voor haar oroefnemingen en opzoekingen, zij loet het toenemen door hare toepas singen op alle gebied. De kap. maatschappij is bijgevolg 'iet normaal gsvolg en een logische ?onctie der menschheid op weg langs le breede baan van den vooruitgang. Nu, hebben de volgelingen van Marx, die roepen van «Weg met het kapitaaliets beters gevonden We bedoelen een beter stelsel, dat het algemeen vertrouwen verdient en zi.in proeven gedaan heeft? Kom, ze weten zoo goed als wie ook dat de maatschappij alleenlijk onder den kapitalischen vorm denkelijk is. Nemt twee werklieden die hetzelfde loon trekken. Het kan gebeuren dat de eene al zijn geld verteert. De an dere daarentegen zal. om verschei dene redenen, eenige franks kunnen sparen: dit is automatisch het uit gangspunt van het kapitaal. Dat de maatschappij anders niet kan bestaan is zoo waar, dat de proef der russische Sowje*s den per soonlijken eigendom niet heeft kun nen afschaffen, even min als het sa- lariaat, spijts al de beloften van een Trotzkv. Hun vijfjarig plan is een dwingelandij, die de individueele vrijheid wegcijfert en volstrekt niet •taan aanzienlijk verbeterd en ver- Temakkelijkt hebben, in eens willen afschaffen en ons terugbrengen naar len steentijd. Welnu, dat zij zwij gen, of ons een ander proef laten kennen dan deze van het ellendig ""usland. Thor. Uit Leiewacht aar aanleiding van het drama, op 'evoerd op Dinsdag 8 Maart, te 8 u. 'n 't Chasten Volkshuis te leper JEREMIAS. Tragischs gestalte oog oprijzend te midden van zij olk dat in verwaandheid den vrede tuk slaat en naar den afgrond 'holt' leze profeet wil het volk pedden maar hij word't door zijn volk gebrö kenmaar hst stukbreken van di 'even schrijnt als een sacrificie da aangenaam is aan God en de redding- brengt. Dit spel is trouwens niets anders dan een schqduw van de Christus-tragedie, omgeven door vi- zioenen van vrede en oorlog. Een vergelijkenis dus geworden voor de zen tijd want oorlogskoorts brand in de oogen van dwazen! Maar de z^em. van Jeremias!... Zoo gebevv het: I. De Roeping van den Profeet. Jeruzalem heeft, zich van God af gekeerd: maar God heeft medelijden met zijn volk, roept Jeremias als zijn profeet, doorbrandt hem met vizioe- nen van vernieling en drijft er hem toe het woord van verschrikking over Jeruzalem te laten gaan. Zwaar be laden met de vermaledij ding van zijn moeder die gelooft dat Jeruzalem eeuwig is en niet kan verdelgd wor den, zal hij zijn verschrikkelijke taak vervullen. II. De WaarschuwingReeds zijn de afgezanten van de Egyptena- ren ts Jeruzalem toegekomenJeru zalem zal het juk van Caldea waar onder het heerlijken vrede en vrij heid genoot afwerpen, en, bond genoot van Egypte, msê ten oorlog trekken tegen Caldea. Jeremias's stem klinkt waarschuwend vanwege God tegen oorlog en tegen valsche profeten; zelfs met eigen lijf zal hij beproeving komen de laffe oorlogs leiders, die den koning naar den oor log stuwden, Jeremias gevangen ne men, omdat hij, naar ze valschelijk beweren, Baruch tot een overlooper heeft gemaakt. Hij wordt veroor deeld: opgesloten in een mestput. V. De Middernachtstemmen. Maar van daaruit zal zijn stem middernachtstem roepen in den laatsten en bewogen nacht van Je- ruzalems koning: want Jerusalem is uitgeput: Baruch is toegekomen als bode; de Raad van Jeruzalem, en ein delijk de koning, weigeren de vre desvoorwaarden aan te nemen. Met de boodschapgeen vredewordt Baruch terug gezonden. Maar in dien allerlaatsten nacht staat Jere mias voor den koning en voorspelt de ineenstorting van de stad, en hoe Zedekias zijn drie zonen zal zien vermoorden en zelf blindgebrand zal worden. VI. De schrijnende dood. De stadsmuren zijn doorgebroken. Het volk radeloos, haalt Jeremias uit het gevang: hij moet ze redden; Zijn eenig woord isik heb het woord van God over U laten gaan, ge hebt niet geluisterdvoorspellen kon ik, red den kan ik nu niet meer. Maar toch blijft er nog één toevlucht en hier groeit het tot een voorafbeelding van de Calvarie-tragedie hij offert zich als sacrificie tot redding van Jeru salem. VII. De weg terug. En als de stad in laaie vlam slaat, en koning Zedekias het wcord van Jeremias in eigen lijf realiteit voelt worden, door staat Jeremias de allerlaatste maar allerschrijnends'e beproeving, en wordt thans de vermaledij de ook van God. In deze stonden zendt Nabucho donosor een bode naar Jeremias. om hem over te halen in eere aan het Caldeesche hof te leven en er voor spellingen te doen... Maar Jeremias gestalte rijst in grootsche veront waardiging die openvouwt tot sen profetie van verrijzen voor zijn volk. VIII. De eeuwifte weg. Met deze glorieeuze profetie die rijs als een zon boven de puinen van de stad

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1932 | | pagina 1