jaar. - Nummer 11, 35 Centiemen Zaterdag 12 Maart 1932. Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper Geinig Een Geschiedenis nopens het H. Land Een moedige rede ZITDAGEN pctöclji' liollt ABONNEMENTPRIJS 1 Jaar 18 fr. 6 maanden 10 £r. 3 maanden 6 Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND 28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER Postcheckrekeniug 40.201 (j. CASTER) waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn van 14 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden woraen. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond Van de IVe tot de VIIe eeuw zag in deze streek, langzaam ver- srd voor het Christendom in den rijd tegen heiden- en jodendom, dge kerken en kloosters oprijzen, basilieken toegewijd aan de groo- geheimen der verlossing te Jeru- jem, te Bethlehem en elders, zijn nanden van de katholieke geeste- dieid, meestendeels van griekschen BS. In 637 verovert Kalief Omar Pa tina, ten prof ij te der muzelman- ie Araben. De geloovigen houden n kerken, maar de pauzen en wes- vorsten onderhouden ze, int het land is arm. In de IXf; eeuw geeft Haroun-al- :hid, Kalief van Bagdad, aan Ka den Groote, als beschermer der eistenen, de sleutels van het Hei- Graf. In oogenblikken van nood iken patriark en geestelijkheid van rusalem hulp bij de Franken en s bisschop van Rome. li de XP eeuw werd de toestand [rnoodlottigst. De Turken, na hun 'epraal over de Araben, wedijve in wreedheid en de Grieken van zantium voltrekken hun schisma, is dan dat de Kruisvaarders het ilig Land aan den Islam onttrok- i: heldhaftige tijden wanneer Go ried van Bouillon, Baldwin van beaoeiMtr Daarbij '1 zijn enge landeren en zooveel andere leen- tren, op de stem d'er Pauzen, ten ijde trokken tegen den vij and van I kruis. Do grieksche patriark van rusalem, op vlucht, wordt vervan- idoor een latijnschen; de Heilig- timen worden officieel toever- rawd aan de kanunniken van St igustinus, aan de Benedictijnenl- inniken, zonder nochtans de in- idsche katholieke geestelijkheid uit sluiten, zooals Grieken, Armenia- te, Syriers, Jacobieten, Nubiërs: 1 Kerk is immers algemeen en iristus heeft voor alle menschen n bloed vergoten. Doch in 1187 maakt Saladin een tde aan het koningrijk van Jeru- fcm. De christenen mogen het feilig Graf niet meer binnen, tenzij ten betaling van groote sommen i wove beleedigingen. Het Heilig taf is verlaten en de pelgrims wee- in omdat ze het vinden zonder ifedienst en zonder licht. En zie 11219 ontscheept de H. Franciscus f Assisi te Damietta, te midden ir Kruisvaarders. Hij tracht den ikan te bekeeren; de ongeloovige Ijft doof aan zijn stem, maar be- tndert hem toch als een buiten- SW0011 man. Na zijn vertrek blij ft zijn zonen, de Broeders van Koord gelijk de Turken zeg- ft, in het land, ondanks den onze- ften toestand en het vallen van fnigeen onder het zwaard van den szeiman. (1) N'a de slachting van St Jan d'Acre i 1291, komen de Franciskanen -Atjes aan terug. Eeuwen lang dien ze de eenige vertegenwoordi- ifs der Roomsche Kerk zij n bij de klige Plaatsen. Gijzelaars in de tdsn der ongeloovigen, zal men op de zegepralen, door de christenen -inde en te water behaald, wre- Het vuur, het zwaard, de '••"andpaal, het kruis staan altoos ^èed, en de gevangenissen open. Wettelijke ziekten, ontberingen "mishandelingen van roovers maai- ze weg. ^ezrogen door dit schouwspel en -ringend de Heiligdommen aan de WoÜeke wereld te schenken, koch- "e vorsten van Napels, Robrecht Anjou en Sanche, zijn eehtge- noote, voor zeventien millioen gou den dukaten het recht voor de Fran ciskanen, bezit te nemen van het Ce- nakel en te verblijven in de basiliek van het Heilig Graf. Weinigen tijd nadien bekwamen ze het heiligdom der Geboorte te Bethlehem, alsook Gethsemani en het Graf van O. L. Vrouw. In 1342 bevestigt Paus Cle mens VI hun inbezitneming en noemt hem voor eeuwig bewaarders der Heilige Plaatsen, met last voor hun instandhouding te zorgen. Meer dan zestig pauzelijke bullen hebben deze plechtige aanstelling bevestigd. Het tooneel verandert in de XVP eeuw. De teere gespannen banden, die de oostersche christenen van ver scheiden ritus onder de gehoorzaam heid van den Paus vereenigden,-bre ken r het schisma wordt officieel te Jerusalem uitgeroepen, zooals te Constantinopel ten tijde van Michiel Cérulaire. Van den anderen kant Frankrijk (1535) en opvolgend an dere staten maken met den groe ten Turk een verbond, met het in zicht hun handel, politieke en gods dienstige belangen te. beschermen. De christen koning wordt aldus d;e officieele beschermen, der Heilige Plaatsen. Van toen af was de toe stand de volgende: de orthodoksche monniken plagen de katholieken en willen ze wegjagen, onder voorwend sel dat ze, niet gedoopt zijnde zooals de oostersche bij indompeling, hun tegenwoordigheid de heiligdommen wenschte vreemdelingen, ingezien zij beschermd worden door europee sche mogendheden, met Turkije dik wijls in oorlog! Beurtelings gebruiken de aanval- ^rs valschheid en geweld om tot hur doel te geraken, en gelukken maar in de maat waar de officieele bescher ming aan de katholieke kloosterlin gen ontbreekt. De partij werd mees "•endeels gespeeld te Constantinopel waar de afgezanten troef in handen hadden. Aldus in de XVIP eeuw had den de Grieken, bij middel van val sche schriften, later als dusdanig er kend, de grot van Bethlehem, Calva rië en zelfs het Heilig Graf van Sul tan Mahomet IV afgekocht. Ze ja gen er de Latijnen, de Georgianen en de Abyssiniërs uit, en beweren de eenige eigenaars der heiligdommen te zijn... De H. Stoel zet de europeesche mo gendheden aan ten strijde te trekker voor de terugverkrij ging der Heili ge Plaatsen, maar die stem vond ner gens weerklank; de tijd der Kruis vaarten is voorbij. Men onderhan delt, men twist, men oorlogt voor re dens die met dep godsdienst geen betrek hebben, wie zal meester zijn in de Middellandscha zee en op den Donau. Eindelijk, Venetië en Polen overwinnen Turkije in 1690, en ver plichten het aan de Franciskanen hun rechten terug te geven. Ondertusschen vermeerderen de zen hun bezittingen buiten Jerusa lem, bij middel van aankoop. Aldus worden de puinen der kerken van Bethanië, der Bezoeking, van St Jan Baptist en van Nazareth het katho liek erfgoed. Nieuwe storm in 1757. Zeker van ondersteuning te vinden te Constan tinopel bij de groote vizieren, jagen de Grieken de Franciskanen uit het Heilig Graf, verwoesten alles wat katholiek is en vestigen zich te Beth lehem en bij het Graf van O. L. Vrouw... Een keizerlijk schrift recht vaardigt hun indringing en met moei te kan de afgezant van Frankrijk aan de arme onteigenden eenige brok jes recht verzekerenze mogen eeni ge vloersteenen vagen, lampen voor zien, sommige godsdienstige plech tigheden doen in de basilieken, op Calvarie en bij de Kribbe, de H. Mis lezen in het H. Graf. 't Is alles! De XIXe eeuw zal de nederlaag der katholieken voltrekken. In 1808 verwoes". een geweldige brand bijna ganscb- de basiliek van het Heilig Graf. De Grieken koopen te Constantinopel hei recht af ze te herbouwen op hun manier. Van dat tijdstip dagteekent het belachelijk gebouw boven het Heilig Graf, alsook de verdwijning der graven van la- t.ijnsche koningen, opvolgers van Go- defried van Bouillor. De Franciskanen, verlaten, zonder geldmiddelen, zonder politieken steun, ter oorzake van den europee- schen oorlog, moeten onmachtig de ze vernielzucht aanschouwen. Wel dra worden de Armenianen met de Grieken medeerfgenimen der heilig dommen te Jerusalem en te Bethle hem. De diplomatie van Frankrijk en andere katholieke mogendheden teekent verzet aan t.gen de onrecht matige toeëigening waarvan de La tijnen de slachtoffers zijn, maar Rus land dwarsboomt te Constantinopel. Een schrift, ingegeven door Pétro- grad, beveelt aan den gouwheer van Jerusalem het statu quo te behouden. Het werd in 't openhaar afgekondigd in 1852, onaangeraakt gelaten na de zegepraal van Frankrijk in De Krim, en bevestigd in 1878, door het ver drag van Berlijn. De gouwheer van Jerusalem, pa cha of mutessarifmoet hierover wakottin g-val vafig twist,, legt hij het geval uit ten prof ij te van den be hendigste, den sterkste, den rijkste, den meest van hooger hand onder steunde; aldus bleven menige laffe grieksche aanvallen, zelfs doodelijk *:egen de Franciskanen, ongestraft <2), omdat Parijs, Rusland, de be schermer der orthodoxen, niet wilde kwetsen. Integendeel hadden in 1902 de bedreigingen van Duitschand en Italië voor gevolg de veroordeeling van drie archimandriten, twaalf grieksche monikken en achttien grieksche roovers, die op 4 Novem ber 1901, op het voorplein van het Heilig Graf, achttien Franciskanen hadden gekwetst door steenen, knup- oels en dolken. De wereldoorlog joeg de Turken uit Palestina ten voordeele der En- gelschen. Onder bevel van generaal Allemby deden zij hun intrede te Je rusalem den 9 December 1917, en een Franciskaan las de voorwaarden van den wapenstilstand aan de bevol king voor. Edoch, toen na den oor log de overgeblevene missionnaris- sen terugkwamen, vonden ze het land uitgeplunderd, terwijl protestanten de armoede der inlandsche christenen ten nutte maakten tegen de Katho lieke Kerk. Daarbij, ieder maand brengen de booten op het strand van Palestina, duizenden Joden aan. be zorgd aldaar fortuin te zoeken en hun messianischen droom, ditmaal opge vat volgens de socialistische leerlin gen van Karei Marx en der russi- sche Soviets in het land van Israël te verwezenlijken. Zullen ze geluk ken? De toekomst zal spreken. In 1919 zenden de Franciskanen een verweerschrift naar de vol- machtigden, vergaderd te Versail les en vragen, in naam der katholie ke wereld, het terugkeeren van den toestand vóór de schismatieke over weldiging van de XVIIe eeuw. Het verdrag van Sèvres (1920) legt aan Engeland, belast met het joodscbe home in het land in te richten, zon der nochtans de rechten van muzel mannen en christenen te krenken een internationaal toezicht op. Een raad moet voor den volkerenbond verslag geven over de bescherming der rechten en belangen der gods dienstige gemeenten, toegelaten hun eeredienst in de Heilige Plaatsen te verrichtenvoor de muzelmannen moskee Omar; voor de joden: de klaagmuur; voor de christenen: de basiliek van het Heilig Graf en van Bethlehem, bediend en door de latijn- sche katholieken er. de oostersche schismatieken. Hoe zal die raad sa mengesteld zijn? Engeland heeft reeds menig voorstel gedaan, ver worpen na protest van den H. Stoel in 1922, omdat zij de rechten der Katholieke Kerk op de heiigdommen te zeer verdrongen. Tot nu toe is men er niet in geslaagd ter oorzake der mededinging van Italië en Frankrijk die de opperheerschappij betrachten, de eene steunend op zijn eeuwenlang protectoraat, de andere ter wille van zijn meerderheid bij de katholieke geestelijkheid van Pa lestina. Midderwijl onderhoudt het Hoog- Kommissariaat van Jerusalem, gis teren een jood-sionist, heden een protestant, het veranderlijke statu quo van 1852. Ten gevolge van een brutalen aanval der Copten in het Heilig Graf, op Palmenzondag 1924, deed de Custodie van het Heilig Land ('t is de officieele naam der Francis- kaansche missie) haar beklag, dat de ordedienst ontoereikend was en de bestraffing der ruststoorders be lachelijk. De vertegenwoordiger van Engeland nam dan de verplichting op zich het vrij uitoefenen van den katholieken eeredienst in de heilig- cio.nmcn to vcri'ckoron, in aoo trojf.ro men de rechten van het fransch pro- 'ectoraat als vervallen zou houden. Zoo stonden de zaken in 1927, en nu. Op Palmzondag is er in St Maar tenskerk, tijdens de hoogmis, omha- ing ten voordeele van 't H. Land. (1) Menig Franciskaan werd ver moord in 1244, 1263, 1266, 1268, 1288. (2) In 1873, 1892, 1893, 1905 te Bethlehem. HET ALKOHOLVRAAGSTUK EN DE TAAI, DEK GENEESKUNDIGE WETENSCHAP M. Dr. Brutsacrt katholieke volksver tegenwoordiger van het Arrondissement leper, hield Vrijdag 3 Maart onderstaande wetenschappelijke rede in betrekking tot de herziening der Alkoholwet: Ik zal trachten wat sereniteit in het de bat te brengen. Op geva r °f senige kiezers te misha gen, wensch ik de vergadering over de gevaren van alkohol in te lichten. De menigte is niet met goede gevoelens door drongen. Men treft er alle booze driften in aan en het is niet de taak van den wetgever deze in de hand te werken. Ik wil eenvoudig enkele wetenschappelijke gegevens verstrekken. Iedereen is hier te gen het alkokolisme, maar men is het niet eens nopens de bestrijdingsmiddelen. Men stelt vóór de accijnsrechten te ver- hocgen. Dat is geen doeltreffend stelsel. De ondervinding heeft bewezen dat de aan den drank of slaapmiddelen verslaafde mensch alles aan zijn drift offert, zoowel de alkoholisten als de morphinomanen. Iedereen weet dat de alkohol noodlottig werkt op het hart. de nieren en de lever. Ik wil de gevolgen van alkohol in zake geestesstoornissen niet overdrijven. In geestesziekten spelen de lichamelijke voor- beschiktheden een hoofdrol. Is niet alko- holist wie wil. Sommige worden het na heel weinig gedronken te hebben. Andere weerstaan aan het verbruik van groote hoeveelheden alkohol. Hier boet men vooral voor de fouten zijner ouders. Zcoals de Bijbel zegt: De ouders heb ben groene druiven gegeten en hunne kin deren zullen er sleeë tanden van krijgen. De alkoholist is vatbaar voor elke mis daad. Hij wordt brutaal en voelt zich tot gewelddaden aangetrokken. Hij is in staat om alle misdrijven te plegen en vooral geslachtsmisdrijven Al kohol is een factor van ontaarding. Hij doet de geboorten dalen. De kinderen van alkoholisten zijn zwaar belast. Het ge vaar is groot. Hoe wordt men alkoholist? De erfelijk heid speelt daarin een rol. Doch er dient ock rekening gehouden met de onwetend heid over de rol, welke alkohol speelt. Het is verkeerd te meenen dat hij de krachten staalt cn den arbeider in staat stelt om zwaar werk ie verrichten. Vóór den oorlog werd de arbe'der door zijne makkers medegelokt naar de herberg. De vrees van een paria te worden, zette hem aan om te doen zooals de anderen. Zulke alkoholist begon te drinken na tegenslag in Ijn zaken of In zijn gezin, maar heel dikwijls waren deze tegensla gen niet de oorzaak maar het gevolg van dranklust. De strijd tegen het alkoholisme meet overal doorgedreven worden: in de school, in de kazerne, in de kringen van licliame- melijke opvoeding, in het gezin. De wer king van de anti-alkoholbonden, met het oog op de verbetering der dronkaards, is een droombeeld dronkaards zijn niet te overreden. De koninklijke academie van geneeskunde van Belgle deed itspraak ten voordeele van strenge verbodsmaatregelen in zake alkohol. De academie eischte het verbod niet van bier en wijn tot een zeke ren graad. De huidige wet schafte de private Krin gen niet af, dat is waar, maar zij lever de onbetwistbare en uitstekende uitslagen op. Het alkokolverbruik verminderde met twee derden. Zulks is deels te wijten aan algemeene oorzaken, aan den vooruitgang van de opvoeding, aan de achturenwet. ook aan het hoog bedrag der accijnsrech ten. Maar het is vooral toe te schrijven aan de alkoholwet van 1919, die de slui- tig van meer dan de helft der drankslij- terljen voor evolg had. Want, men weet het, maakt de gelegenheid den dief, zij maakt ook den drinker. Ik wil niét wijzen op de voordeelen van tie wet, waarvan de herziening door den heer Pierco en zijne vrienden wordt nage streefd met een hardnekkigheid die bij en betere zaak paste, nog steunen op statistieken. Statiestieken kunnen in twij fel worden getrokken. Het ls evenwel on betwistbaar dat de wet het alkoholver- bruik verbruik verminderde. Dr Vervaeck zegde dat een van de maatschappelijke gevolgen van de wet is geweest de door drankmisbruik veroorzaakte stoornissen te doen- Vfcrdwijnen en het verteer in de drankgelegenheden te doen afnemen Een arbeider, die zich niet meer aan drank misbruik overlegd, begint meer aan zijn tehuis te houden. Het peil van zijn zede lijkheid stijgt, hij heeft een rustiger leven in zijn gszin. De ongevallen en de mis daden aan drankmisbruik te wijten heb ben aanzienlijk afgenomen. Dr Bronar- del bewees vroeger leeds dat drankmis bruik -de r tering bevorder» De kinderen van drankzuchtigen zijn vaak zwakke en abnormale kinderen. Zijn er statistieken noodig om te bewij zen dat de werkkracht van den dronkaard geringer is? Het aantal zieken, zinneioo- zen en abnormale kinderen staat in rc.cht- streeksche verhouding tot hst alcohol ver - bruik. De criminalisten weten dat de al koholisten dikwijls zoo verbeest worden, dat zij menigmaal zelfs hunne eigene kinderen onteeren. Ik dring nog aan op de finantieelc ge volgen voor den Staat van het alkoholis me. Bedenkt wat het verplegen van krankzinnigen, zieken, gekwetsten, iand- loopers, deliquenten kost. Dr Boulanger berekende dat in 1932 de begrooting van justitie, wegens den achteruitgang van het alkoholisme, met 15 millioen verlicht was. Ondanks haar leemten, bewees de wet van 1919 ontzaglijke diensten aan den strijd tegen den alkohol. Sommigen vra gen dat, als zij herzien wordt, men dade lijk volledig verbod zou opleggen alkoho- lische dranken te verkoopen. Ik geloof niet dat zulks nuttig zou wezen. Men moet de verbetering der zeden niet verwachten van de strafwerklng der wet. Maar de huidige wet moet streng toegepast wor den. Zij had reeds voor uitslag het alko- holverbrulk te verminderen tot twêe en half liter per inwoner in 1927, terwijl In Frankrijk dit verbruik 7.84 liter bedraagt. Het amendement van den heer Masson zcu een tegen de borst stootende onge lijkheid tot stand brengen. De wet moet in haar groote lijnen gehandhaafd blij ven. De wet is niet onvolksgezind wegens haar strengheid, maar wel wegens de on gelijkheid waarmee zij toegepast wordt in de verschillende streken van het land. Net alsof het gerecht niet overal hetzelfde moest wezen (Zeer wel!) De wet moet gelijk, redelijk en streng, zonder overdrijving, toegepast worden. Ik zou misschien de bepaling kunnen goedkeuren waarbij de herbergiers ge machtigd worden alkohol voor eigen ge bruik ie bewaren in kamers waar het publiek geen toegang heeft. Ik wil ze niet buiten de wet stellen, ncch hun weigeren wat de wet aan den meest verachteHjken misdadiger toelaat. (Zeer wel!) Doch ik zal mijne siem weigeren aan een wet die den verkoop zou toelaten in de openbare plaatsen, welke maatregelen van streng toezicht of beperking de wet ook moge voorschrijven. Frankrijk vergif tigt zichzelf met alkohol, schreef profes sor Lacquel, gaat het zoo voort, dan komt weldra het finis Galliliac. Ik wil mijn land een beter lot bezorgen en door den strijd tegen den alkohol zijn stoffelijken voorspoed en zijn zedelijke grootheid verzekeren. (Toejuichingen rechts en bij de socialisten.) Dr BRUTSAERT. Kamerlid, is sprekelijk voor iedereen: Te Poperingc, in zijn huis, 's mor gens, den Maandag en Vrijdag. Te leper, den ln en 3" Zaterdag der maand van 9 i tot 12 uur in den Ka tholieken Kring. Te Wervik, den 2' Zaterdag der maand, van 9 tot 12 uur, in «Het Kapitel

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1932 | | pagina 1