BIJ GE SÜGilfiS Aan de zijde Dienstweigeraars Mei=Maand 54'Jaar. - Nummer 18. 35 Centiemen Zaterdag 30 April 1932. Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper van onze ABONNEMENTPRIJS 1 Jaar 18 fr. 6 maanden 10 £r. 3 maanden 6 £r Men abonneert in alle Postkantoren en in bet Opstelbureel ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND 28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER Postcheckrekening 40.201 (j- CASIER) waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn van 14 tot 16 uur. Uit 't Westlund van 2 April 1932. In de Nieuwe Rotterdamsche rant vinden wij een verslag over «n vergadering te 's Gravenhage ge houden door den anti-vivisectiebond de Nederlandsche vegetariërs- bond. Als voorname gast was aanwezig ?rof D1' Ude, hoogleeraar aan de Hoogeschool te Graz. In zijn rede over de humanitaire rginselen verklaarde Prof. Ude o. b. «Wij moeten vervuld worden van ie groote liefde; menschenbescher- ning en dierenbescherming worden !an een religieuze plicht. Spr. is dan id als r.-k. priester, dienstweige- rfi/'i;. Ja, hij gaat zelfs zoover te zeg- 0i, dat dienstweigering thans in- ■imtionale plicht is. Spr. is over- itigd tegenstander van dienstplicht, trenals van het kapitalisme. Als pester wil spr. overal de christe- ijke revolutie prediken, een revolu- ie welker wapenen zijn: de Waar- en de Liefde, om zoo het rijk Christus op aarde op te bou ten. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden women. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond. Uit Het Nieuws van den Dag van 23-U-32. Bij de scheurmakers, die voor geen verraad ac-hteruitdeinzen en Belgie willen kapot krijgen, is er ook scheu ring; en nu maken ze malkaar voor verraders uit. Ward Hermans die met de valsche dokumenten van Utrecht een zonderlinge faam verworven had, en die eens in de Belgische Kamer re devoeringen is komen aflezen, die eigenlijk niet door hem, maar door een Hollandschen volksvertegenwoor diger waren opgesteld, en dan ook in de Hollandsche Kamer dienst hadden gedaan, wordt nu door de zooge naamde nationalisten uitgemaakt voor al wat slecht is, en van ontrouw beschuldigd. Men kijft en vecht daar, dat het haar stuift. Niemand staat er verwonderd over: in zake judasserij is het maar de eerste stap, die bezwaar oplevert. Eens dat men dien weg inslaat, laat men gereedelijk, als het past, elkeen in den steek; en een trouweloosheid meer of min is van geen tel. Waar om zou een gepatenteerde overlooper, die land en vorst en volk prijsgeeft, ook geen vorige kameraden over boord werpen, als hij er zijn profijt in ziet? Een judaspolitiek brengt gedurig nieuwe judasserijen aan, met de verachting erbij yan alle eerlijke'uren verre van d<-j Vlaamsche bewe- solidaristisch extremism, dat nog erger is en ongodsdienstige opvat tingen, als goed h gangbaar geld, met volle grepen rondstrooit. Vooraleer die scheuring tusschen de anti-Belgische iidieurmakers ont stond, konden de Fronters en natio nalisten, geen venijn genoeg uitspu wen tegen de katholieke instellingen en bij hen was het nooit gedaan met het afbreken van het wettig en ook van het geestelijk gezag. Nu die scheuring bij hen zelf een voltrokken feit is, worden zij floor versche so lidaristische scheurmakers met de zelfde munt betaald. En zij onder vinden tot hunne meerdere schade en schande, dat wie wind zaait, ook een vreeselijken storm inoogsten moet. Het regent nu op hun eigen dak, en de solidaristen steken hun de loef af in het schelden. Het is goed te weten dat voor die nieuwe heerschappen, die in de scheurmakerij zelf der nationalisten een scheuring verwekken, onze Vlaamsche taalrechten een loutere bijzaak zijn. Wanneer wij spre ken van nationaal-solidarisme, ver klaarde eens Ward Hermans, die nu zijne vorige vrienden den rug toe keert, dan bedoelen wij een maat schappelijk stelsel, dat het goede in het kapitalism verzoent met het goe de in het KOMMUNISMDe Duit- sche waaghals Hitier spreekt ook al- zooen daarmede zijn wij honderd li Men, en echte Vlamingen, die steeds hou en trouw blijven. Sinds merkelijken tijd was het spel begonnen. En het gaat er niet om een alledaagsche politieke kijvage of afgunst of koppigheid. Neen, Er is kwestie van een totale verandering van programma, en van het stichten van een nieuwe partij scheurmakers, die de vorige Fronters moet doodnij- pen. Het gewezen Kamerlid Van Se- veren, die als volksvertegenwoordi ger niet meer herkozen werd, heeft hier de hoofdrol; en men zou zeggen dat de glorie van den Duitschen avonturier Hitier hem de oogen uit steekt. Wat deze geworden is met zijn verdachte beweging in het ont redderde Duitschland, wil Van Se- veren ook zijn met een bijzondere groep anti-Belgen, die zich zelfs met den naam van Dietsch-Nationaal- Solidaristengedoopt hebben, en vlakaf tegen de voijige Vlaamsch- nationalisten gekant staan Dezen hadden hem eerst schoon toe te roepenWij moeten te ga re blijven. Het is misdadig onzen op- marsch te breken om uitheemsche bewegingen met geweld aan het Vlaamsche volk op te dringen vol gens Mussolini's en Hitler's trant Zij werden ferm uitgelachen door de nieuwbaken solidaristen van Van Se- veren, die zonder meer een revolutio naire partij wil stichten, en hunne vorige broeders voor Farizeërs uit schelden. Op de baan van ti-ouwloosheid kan men altijd verder en verder gaan. Aan de zijde der dienstweige raars», zoo schrijft dus het West- bevindt zich Prof. Dr Ude, Soomseh-Katholiak priester. Weet iet Westlandheel wel wat het schrijft? Wij raden het Westland aan het groot katholiek Hollandsch agblad De Maasbodete lezen üever dan den protsstantschen Nieuwen Rotterdamschen Cou rant», dien het aanhaalt. Naar aan leiding van het verbod openbare le ringen in Nederland te houden, ver- x>d dat aan Prof. Dr. Ude gegeven werd door zijn eigen Bisschop, in overeenstemming overigens met al de 3isschoppsn van Oostenrijk, schreef De Maasbode in zijn Nr 24226, an 22 Maart laatstleden, een artikel ver de persoonlijkheid van Dr. Ude. "'it artikel werd opgesteld volgens dichtingen door een bevoegd auto riteit, uit Oostenrijk, welke, voegt De Maasbode er zelf aan toe, ten Pzichte van Prof. Ude zeer welwil- end gezind is. Ziehier nu wat De '■'"msbode niettegenstaande de wel willende gezindheid van den Oosten- 'jkschen correspondent, over dien omsch-katholiieken priester, o. m. hrijftZijn rebellisme is een ma- doos, voor geen realiteit en autori- -it terugdeinzend extremisme, dat "on heel complex van sociale en zede- •ike leerstellingen heeft opgetrok ken, die met de katholieke pastoraal n de kerkelijke practijk op niet wei- 'ige punten in strijd zijn gekomen Zoo is die roomsch-katholieke Priester maar een flauwe aanbeveling or het Westland Wij waren ge- ■:ig in de Maasbode te lezen, op - einde van het artikel, dat Prof. J De Vlaamsche nationalisten, hoe Jr Ude, gehoorzaamt en naar Graz, I wederspannig zij ook waren jegens Oostenrijk, is teruggekeerd, en de gezaghebbende leering van Paus ging, die ijvert voor het volle recht van Vlaamsch en Vlamingen in Vlaanderen. Hetgeen de Fronters en zoogezeg de Vlaamsche nationalisten, lijk Leu- ridan, Butaye en Van den Bulcke, in een vreeselijke gramschap opjaagt tegen de solidaristen in den aard van Van Severen en zijn huidigen bond genoot Ward Hermans, is dat dezen, op maatschappelijk gebied, de syn- dikaten, die door de nationalisten ge sticht werden, naar hunne eigene partij der solidaristen doen overloo- pen. Het is ongeveer hetgeen gebeurt met de socialistische syndikatsn, waarop de kommunisten hunne klau wen trachten te leggen. En, zooals het uit de woorden van Hermans blijkt, hebben de solidaristen nog al veel met de kommunisten gemeens. Daarin ook is het een naaperij van Hitier; doch alzoo zien de Fronters de vruchten van hunnen propagan- da-arbeid in de handen vallen van hunne konkurrenten. Is het in zulk een verdacht en on eerlijk konkelfoes, welke troef speelt in de kaarten der ergste revolutionai ren en onze Vlaamsche taalrechten op den achtergrond duwt, dat onze edele en heerlijke Vlaamsche Bewe ging verzeilen moet? De ware Vlaam sche belangen zijn echter, Goddank, in betere en meer betrouwbare han den; en om Vlaming te zijn uit één stuk hoeft niemand aan een trouwe- looze judaserij mede te.doen: deze moge dan ook heeten nationalism of solidarism het is om 't even. pot te krijgen. Doch zie! Ward Her mans is gekomen, die hun den baard heeft afgedaan, en deze nationalis tische syndikaten op oolijke wijze bij de extremisten van het Dietsch- Nationaal-Soliclaristenverbond heeft ingelijfd. Wat de eersten gezaaid had den, wordt door Van Severen en zij ne volgelingen gemaaid en met blijd schap ingeoogst. Onzeggelijk zijn de scheldwoorden, die nu naar het hoofd van Ward Her mans geslingerd worden. De kerels, die Belgie verraden, beschuldigen hem nu tegen hen verraad gepleegd te hebben. Geheel het gedoen wordt een ingewikkelde judasserij, waar de eenen de anderen kwijt spelen. De parlementaire groep der Fron ters verwijt hem de Mechelsche syn dikaten aan den solidaristischen vij and overgeleverd te hebben, zonder zelfs het gouwbestuur der nationa listische partij te raadplegenhij wordt ook beschuldigd een echten veldtocht te voeren ten bate der syn dikaten van Van Severen. Onlangs op 4 April, heeft diezelf de parlementaire groep een beslis sing getroffen waardoor de trouwe loosheid van Ward Hermans aange klaagd werd, en tevens waarin hij zelf aangemaand werd om de syndi katen, die hij had afgescheurd van de Fronterspartij, er weder heen te brengen. Al de volksvertegenwoor digers en senatoren der partij waren het daarover ééns, uitgenomen na tuurlijk Ward Hermans, die niet op gekomen was. Sindsdien heeft hij laten weten dat hij de meening der syndikaten zelf zal inwinnendaar mede waren de Fronters seffens af gescheept. De ruzie viert dus hoogtijen al les laat voorzien dat Ward Hermans uit de partij zal gesloten worden Groote God, zijn het zulke twiststo- kers, die Vlaanderen op de baan van vrijheid en voorspoed zullen leiden? In het handvol voorvechters, die de partij willen besturen, is er niet eens middel om eendracht en samenwer king te doen heerschen! Laat ons te gare blij ven heeft Leuridan eens geschreven. Meent de man, die, als het gold om de hoogste katholieke belangen, niet wilde met de katholieke Vlaamsche strijders «te gare blijven», nu de scheurmakers te kunnen samentrom- mslen om een partij, die van zelf uiteenvallen moet, nog eenigen tijd samen te houden? Loontje komt om zijn boontje; en de eerste scheurmakers worden nu door andere afgedankt. Ziedaar de waarheid; en moge iedereen de les verstaan *ij durven te verhopen, met de Maasbode dat deze begaafde pries- V spoedig in zuiverder verhouding '-têrom verdienstelijk werk kan ver- "diten. Nu nog een klein vraagske. Wist Westland dit alles? Zoo ja, ürom wetens en willens liegen en -schen bedriegen? Zoo neen, ^rom zooveel pretentie? Jawelhet ingelicht blad voor leper en om- !;r-Ken! Maar een weinig oneerlijk dom? en Bisschoppen, maakten gaarne nog een beroep op hun katholiek-zijn en hunne godsdienstige gevoelens. Die gevoelens waren wel ten zeerste ver waterd, en niet weinig verdacht; maar zij besloegen toch nog een plaats in hun hart. Het gaat anders met de Dietsch-Nationaal-Solidaris- ten, die zich met de katholieke waar heid niet meer bekreunen en den godsdienst volstrekt uit hunne wer king verbannen. Het nationalis tisch extremism vervalt nu in een In dien maand bijzonderlijk wordt door de vrome Christenen de Litanie van Lorette gebeden. Die Litanie is de reeks eerbiedvolle uitroepingen, die de Paters Conventueelen van Lo rette dagelijks zingen, als zij met den avond, stoetsgewijze hunne ba siliek doorwandelen en ommegang doen rond het huizeken van Naza reth Dit Huizeken, volgens plaat- Nationalisten en solidaristen loo- selijke overlevering, zoude einde pen nu de gansche Vlaamsche streek XIII' eeuw, op wonderbare manier af, om malkaar hunne syndikaten door de Engelen overgebracht ge- te ontfutselen, of om er nieuwe te weest zijn eerst van Palestina naar stichten van hun kleur. Tersato, in voormalig Oostenrijk- Ziehier wat er onlangs te Meche- Hongarie, en daarna naar Lorette in len voorgevallen is. Italië. Er boven bouwde men eene De nationalisten hadden daar prachtige kerk en de muren van het syndikaten gesticht, waaruit zij, op huizeken werden buitenwaarts door meer dan één gebied, hun voordeel praehtmuren omringd, zoodanig dat hoopten te halen, in het bijzonder het zich nu bevindt in eene soort kas, voor hunne politieke werking, die uit wit marmer verveerdigd en kunst- Belgie zoekt uiteen te rijten, en ge- vol gebeeldhouwd. Bouwmeester de lijk zij brutaal bekennen, het ka-Bramante zegde destijds aan zijne leerlingen: Gaat naar de Casa van Lorette sn daar vindt ge voorbeelden van alle soorten kunstig-beeldhouw- werk. Tijdens de Pool-Expeditie van ge neraal Nobile, werd o. m. 't volgend geschreven: Miek deel van het manschap des luchtbals, E. Pater Gianfranceschi, Jezuiet, rector der gregoriaansche hoogeschool van Ro me. Dezer dagen verklaarde hij aan een persvertegenwoordiger, dat bij het vallen van 't luchtschip, een O. L. Vrouwbeeldeken van Lorette, dat aan boord mede genomen was, onge schonden bleef en dat men het ver volgens plaatste boven op de ver maarde roode tent, die gezet wierd op het drijvende ijs, opdat het hun ware geweest een bescherm- en red dingsmiddel, in hunnen allerschrik- kelijksten nood. Waarom hebben de geloovige vlie gers en luchtvaarders, als bescherm heilige genomen O. L. Vrouw van Lorette, zooals de weldenkende auto geleiders, niet eene mascotte, maar St Christophore verkozen hebben. De reden is te vinden in de won derbare lotgevallen van 't Huizeksn van Nazareth, dat bewoond werd door de H. Familie en dat, van de eerste tijden des Christendoms, als heiligdom vereerd werd. Dat hui zeken was opgetrokken in steenen, gelijkende aan onze baksteenen; zijn grondplan was een langwerpig vier kant, hst was voorzien van een plat dak, had een venstertje en eene deur, en stond tegen eene rotse, waarin slaapkamers uitgekapt waren. Van onheugelijke tijden vereerd, was het gedurende de Kruisvaarten een mach tig aantx-ekkingspunt voor al wie Christen wasWant veel hield men er aan te gaan bidden in dezelfde ka mer, waar de Engel aan Maria ver scheen en waar de tweede Persoon dier H. Drievuldigheid Mensch ge worden is. Op het laatste der ja ren 1200 wierden de christene legers voor goed uit het land vei'jaagd en de Mahomedanen beheerschten ge heel de streek. Het Huizeken van Na zareth liep groot gevaar van onthei ligd en zelfs vernietigd te worden en ziet, den 10 Mei 1291, was het van Nazareth verdwenen en men vond het 's morgens staan, niet ver van de Adriatische zee, tusschen Fiune en Tersatz, zoo wat 600 uren van zijn eerste standpunt. Drie jaar lang werd het daar vereerd door de bewo ners der streek, die overgelukkig waren Het te bezitten. Maar hun geluk duurde niet: Want na drie jaar werd Het nogmaals door de Engelen, al over zee, verdregen en geplaatst in Italië, op het grondgebied Reca- nati. Naderhand werd het nog twee maal verplaatst door die Engelsche Geesten en bleef eindelijk staan waar Het zich nu bevindt, te midden den openbaren weg, tusschen Recanati en de zee. Boven het Huizeken of Ca sa Sancta, zoo Het men hedendaags noemt, bouwde men eene prachtkerk en rond de kerk ontstond er eene stad, namelijk Lorette. Vermaar de beeldhouwers hebben langs bui ten de muren van 't Huizeken, ande re muren, in wit marmer en prach tig uitgewrocht, opgetrokken, zoo danig dat de Casa Santa nu steekt in eene reliquiekas van wit marmer. In dat Huizeken bewaarde men een standbeeldeken van O. L. Vrouw, in cederhout, zwart van ouderdom en dat meegevoerd geweest was uit Na zareth. Ten jare 1921, tijdens een brand waarschijnlijk door eene kort- aansluiting in de Casa Sancta per nachte teweeg gebracht, werd dat beeldeken verkoold. De Paus Pius XI heeft een nieuw beeldeken doen ma ken, gehesl wel wedergevende het

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1932 | | pagina 1