STEMMEN ONDER NUMMER Crédit Anversois 4 Gemeentekiezingen Katholieke Lijst Alle Katholieken te YPER Staatskatholieken 54c Jaar. - Nummer 41. 35 Centiemen Zaterdag 8 October 1932. Katholiek Weekblad van het Arrondissement Yper STAD YPER van 9 October 1932. Onder Ni- van der ghote Jan vandermersch Joseph OVER BLAUW N. V. Dixrandestraat, 18, YPER BEURS WISSE Hoe moet men stemmen Katholiek-Vlaamsch Nationaal Zoo redeneert M. Vindevogel tjct \)\KV&c\\)C 4.1 oU?. ABONNEMENTPRIJS 1 Jaar 18 fr. 6 maanden 10 fir. 3 maanden 6 fr Men abonneert in alle Postkantoren en in het Opstelbureel- ABONNEMENT VOOR 'T BUITENLAND 28 frank. Op het Opstelbureel alleen te vragen. BEHEER EN OPSTEL io5, ZONNEBEKE STEENWEG, io5, YPER Postcheckrekening 40.201 casikr) waar op alle wekedagen alle inlichtingen te bekomen zijn van 14 tot 16 uur. AANKONDIGINGEN Prijs bij overeenkomst. Alle Aankondigingen moeten tegen den WOENSDAG ten laatste ingezonden woraen. Kleine berichten en nieuws ten laatste tegen den WOENSDAG avond Voor de zedelijke en stoffelijke be langen van de stad Yper; voor het welzijn van de burgers, landbouwers en werklieden, stemt alzoo advokaat-pleitbezorger DELAHAYE Gustave smid, uittr. schepen PATTYN Gerard statiewerkman LEMAH1EU Cyriel landbouwer, uittr. schepen advokaat-pleitbezorger CORNILLIE Irma ijveraarster der sociale werken SEYS Valere nijveraar BOLLINGIER Joseph aannemer BIEBUYCK Eugène ingenieur NOTREDAME Maurits trambediende DECOCK. Joseph schilder VIERSTRAETE Jerome handelaar CRAYE Arthur timmerman DE WULF Valentin handelaar DEHOLLANDER Maurits wever BERICHT De Kiezers, die zich moeilijk naar het hun aangewezen stembureel kun nen begeven, mogen hun naam gaan aangeven, 't zij in den Katho lieken Kring, Rijsselstraat, 't zij in het lokaal der Christene Werkersver- eeniging, St Jacobstraat, ofwel bij een der Katholieke kandidaten. Er 7,al gezorgd worden om deze kiezers ten huize af te halen, naar het stem bureel te voeren en wederom thuis te brengen. BERICHT De Kiezers welke hun oproepings brief noodig om te gaan stemmen, nog niet zouden ontvangen hebben, mogen hem ten stadhuize, bureel van den burgerstand, gaan afhalen. De Nationalisten bestempelen de Katholieke Partij met den scheld naam STAATSKATHOLIEKEN; la ten wij eens koelbloedig onderzoeken of wij dezen scheldnaam werkelijk verdienen. Wij zijn katholieke Burgers, Ka tholieke Werklieden, Katholieke Boe ren die eerlijk en oprecht gelooven alles wat God veropenbaard heeft en de heilige Kerk ons voorhoudt te ge looven. Wij aanvaarden en volgen met liefde en eerbied alles wat ons, op maatschappelijk gebied, Zijn Hei ligheid de Paus van Rome onder wijst; met eerbied nog volgen wij de wenschen en vingerwijzingen ons, op politiek gebied, door de geestelijke Overheid gegeven, omdat we zeker zijn dat zij, meer toch dan advoca ten en ambachtslieden, in Kerkelijk Recht en in Godgeleerdheid ervaren is en beter ook, dan voornoemden, weet tot waar heur gezag strekt in aangelegenheden die, 't zij recht streeks, 't zij onrechtstreeks, Geloof en Zede raken. We zijn dus kortweg Katholieken, Katholieken die hun katholiek-zijn boven alle bijkomstigheden stellen; wij zijn geen Staatskatholieken die de belangen van den Staat verkiezen boven hun Godsdienst; geen Belgische Katholieken die Belgie boven hun katholiek-zijn be minnen zelfs geen Vlaamsche Katholieken bij wie hun Vlaamsche gevoelens we gen boven hun katholieke gevoelens; maar Katholieken zijn wij, zooals er Walen en Franschen en Nederlan ders en Sineezen Katholiek zijn; doch,, daar wij Vlamingen zijn, zijn wij katholieke Vlamingen. Ons ka tholiek-zijn wordt niet beperkt of be paald, wordt niet ingekrompen door ons Vlaamsch-zijnevenals ons Ka tholiek-zijn niet beperkt of bepaald noch ingekrompen wordt door ons Belgisch-zijn. Wat hebben de Nationalisten ons, als Katholieken, te verwijten? 't Is waar dat wij niet roepenWeg of Foert met Belgie Maar ophouden moeten zij te beweren dat de Ka tholieke Vlamingen Belgie stellen bo ven hun Katholiek zijn, want zij zijn StaatskatholiekenGijantwoorden wij, gij die roept: «Weg met Bel gie omdat ge meent dat ons Vlaamsch recht niet kan zegevieren in Belgie, gij stelt, in den hwidigen strijd die ons katholiek-zijn in ge vaar kan brengen, uw Vlaamsch-zijn boven uw godsdienst! In heel den politieken trijd, toont gij U eng partij zuchtig, onbekwaam om eer te geven aan wie eer toekomt, bekwaam alleen om, in uw haat tegen Belgie en tegen de belgischgezinde Katholieke Vlamingen, met slijk en goor te werpen, venijn te spuwen en razend, o Vlaamsche Katholieken, over de eendracht onder katholieke burgers, werklieden en boeren, te trachten twist en tweedracht te sto ken! Een katholieke Vlaming. De blauwe Liberalen zouden ook wat meer willen te zeggen hebben in het bestuur van de stad. Daarom ko men zij even als de andere partijen met hun kiesbladjes naar onze hui zen aandraven. In deze kiesbladjes staan er veel schoone beloften en veel blauwe boodschappen, waardoor zij zich in den gemeenteraad zouden wil len binnenblauwen. Meenen de Blauwen waarlijk dat de Ieperlingen, om het geliefd Fransch der Blauwen te bezigen nog Bleus zijn in het leven en in onzen omgang met hen Maar het gaat toch over zijn hout, die mannen te zien uitpakken met hun liefde voor de Vrijheid, voor het Recht en de Waarheid Vrijheid! Men leze heel de geschie denis, hier en in andere landen! Zij zijn liefhebbers van de vrijheid, als het er op aan komt de Kerk te kne velen, de Kloosterlingen te verjagen, de Priesters te duivelen, de Katho lieken te vervolgen, de vrije Katho lieke scholen op te heffen en te slui ten. Dat leeren ons Belgie, Frank rijk, Spanje, Mexoci, kortom alle landen, waar zij hun Vrijheidsliefde getoond hebben... tegen de Katholie ken. Recht! Voor de Blauwen hebben de Katholieken geen recht tenzij het recht vervolgd te worden, te zwijgen als ze ver vol worden, en gestraft te worden als zij spreken. Zij de Blauwen hebben of eischen het recht op de Kerk en de Katholieken alle recht en alle vrijheid te ontzeggen. Dat nog leert de geschiedenis van hun handelingen in Belgie en in bo vengenoemde streken. Waarheid! Maar wat is Waarheid voor hen? Waarheid is dat ze1 bestaan, dat ze eten en drinken en geld zien te winnen. Voor de Blauwen is dat alleen van waarde en dat alleen waar heid. Als ze dus, om stemmen te winnen uitkomen met hun liefde voor Vrij heid, Recht en Waarheid, hebben wij het recht en maken wij van de vrij heid gebruik deze waarheid te zeg gen, dat ze Blauwe Boodschappen doen, dat is ons bedriegen, dat ze ons willen Blauwe bloemkens verkoo- pen en op de mouw spelden. En daar om zullen de uitgeslapen Ieperlingen deze Blauwdrs en hunne bloemlees maar blauwblauw laten en ze met de aanstaande verkiezingen een blauw tje laten oploopen. Dat zal hun een blauwen Maandag geven om op hun duizend gemakken hun ontgoocheling in het blauw Huis te gaan wegspoe len. WAAROM WIJ STEMMEN, ZOO ALS WIJ DOEN, VOOR DE KATHOLIEKEN, OP Nr 4. We stemmen niet voor de Liberalen noch de Socialisten, omdat) zij de uitgesproken vijanden zijn van alles wat wij eeren en beminnen: God, de Kerk, den Godsdienst, de vrije Ka tholieke scholen, de ware Vrijheid. Wij stemmen niet voor de Natio nalisten, omdat elke stem aan de Ka tholieken onttrokken en aan de Na tionalisten gegeven, een verzwakking is van de EENIGE PARTIJ, die ALS PARTIJ verdedigt alles wat wij eeren en beminnen: God, de Kerk, den Godsdienst, de vrije Katholieke scholen, de ware Vrijheid. En omdat de Katholieke Partij dat alles, als Partij, voorstaat en ver dedigt, DAAROM STEMMEN WIJ ER VOOR ONDER NUMMER Het is van het allergrootste belang dat de menschen weten hoe zij een geldige stem kunnen uitbrengen, want alle manier van stemmen is niet geldigdaarom goed uit de oogen ge zien en opgelet. Het belang dezer kiezing is te groot, 't Gaat er om het heiligste wat er voor ons katholieken op gemeente lijk gebied bestaat: ONZE SCHO LEN en daarom mag niemand die voor onze lijst wil stemmen een on geldige stem uitbrengen. Hoe kan men eene geldige stem uit brengen? Er bestaan verschillende manieren 1) Men kan panacheeren. Wat is dat? Dat is stemmen nevens namen van kandidaten die op verschillende lijsten staan. Zoo mag men 15 pun tjes zwart maken. Elke kandidaat heeft dan maar 1/15 (een vijftiende) van de volle stem. WARE KATHOLIEKEN PANACHEEREN NIET! 2) Men kan stemmen op den kop der lijst, t.t.z. onder Nr 4 MAAR DAN MOOGT GE NIET MEER STEMMEN OP EEN ANDERE LIJST. 3) Men kan neyens de namen stem men van één of meer kandidaten van onze lijst Nr 4- Dan geeft men voor keur aan die kandidaten en brengt ze zoo naar vorenzoo stemmen geeft zijn volle waarde. 4) Men kan ook van boven onder Nr 4 stemmen en dan nog nevens sommige namen van diezelfde lijst Nr 4- Voorheen was dat nietig, nu niet meer. WELKE IS DE BESTE MANIER VAN STEMMEN? Maak het puntje zwart onder Nr 4- Wilt ge voorkeur geven aan een of meer der Katholieke kandidaten, stemt dan nog nevens tun naam. KATHOLIEKENALLEEN DE KATHOLIEKE KANDIDATEN ZIJN UWE STEM WAARDIG! Leo Vindevogel, volksvertegen woordiger van Ronse, gekozene der Christen Werklieden, behoort talf en half tot de Vlaamsch nationalen, om dat hij door koppeling gebonden is; om die reden ook ligt hij met de an dere Katholieken van zijn arrondis sement overhoop. In 't Volk van Ronse liet hij een serie artikelen verschijnen over de politiek der Vlaamse! e Nationalis ten. Uit eenige uittreksels die wij hier samenvatten kan men zich een juist gedacht vormen van de strekking eener partij die het aandurft zich Katholiek te noemen en van de jam merlijke gevolgen harer politiek on der zuiver katholiek oogpunt. De Vlaamsche Nationale partij s> is niet noodig en ook niet best ge- schikt om de Vlaamse! e nationale gedachte te bevorderen. De Vlaamsche nationalisten schijnen er behagen in te stellen hun tegenstrevers voornamelijk de katholieke Vlamingen zoo scherp en zoo bitter mogelijk aan te vallen. De uitslag die daarmee bereikt wordt, is te duur betaald. Hunne formidabele werkzaam- heid geeft geen rendement. Zij kweekt een verzuurd en on- katholiek gemoed onder unne vol- gelingen, dat gemakkelijk overslaat tot allerhande wildheid en de sa- menwerking met de katholieken be- moeilijkt. Er is in dezen tijd maar een Vlaamsche parlementaire actie mo- gelijkdeze op grondslag van het huidig Belgisch regiem. Van Cauwelaert is de vaandel- drager van het minimumprogram- ma. De methode van Van Cauwe- laert is onverbeterlijk en moet door de VI. nationalisten worden ge- volgd. 't Is nu maar de kwestie wie van de VI. nat. de Van Cauwelaert zal zijn om zoo'n beweging en op- zet door te loodsen. De VI. nat. leiders lebben hun volgelingen opgevoerd in een vuri- gen haat tegen Belgie en al wat Belgisch is. Het zal absoluut onver- mijdelijk zijn dat zij het verkeerde daarvan inzien en op hunne stap- pen terugkeeren. De strakke houding der VI. nat. stelt ze én als Vlamingen én als ka- tholieken in eene zeer onvoordeelige positie. Ze sluiten zichzelf den weg af. Logisch doorgeredeneerd kan geen VI. nat. nog een openbaar ambt vervullen, onderwijzer wor- den, nog veel minder burgemees- ter, goeverneur of Minister. Hadden de VI. nat. van bij 't be- Igin met voldoende katholiek onder- I» scheid lun strijd gevoerd, ze zou- den zooveel ziel »-verlies niet ont- dekt hebben. Het VI. nat., dat in de katholieke ordonnantie wil blijven, mag niet zijn wat het heden is geworden. De VI. nat. leiders, met hun scherpe anti-belgische manifestaties, heb- ben zich in een straat zonder uit- weg begeven. Morgen of overmor- gen zullen ze op l un stappen moe- ten terugkomen. Wij zien niet gaarne dien bitte- ren strijd van de VI. nat. tegen de katholieke minimalisten. Die strijd verwildert de gemoederen, doet een pijnlijke dualiteit ontstaan, en dat zal slecht verloopen onder katho- liek opzicht. Van Cauwelaert en de ploeg Vlaamsche parlementairen die rond hem staan, zijn volgens ons ver- dienstelijke Vlamingen, die wel niet altijd genoeg durf en krachtdadig- heid aan den dag leggen, maar die toch veel gedaan l ebben en nog doen voor het Vlaamsche volk. Overhoop met de bisschoppen en de priesters, koleirig tegen de po- litieke katholieken, kan 'n jonge man nog slechts zeer moeilijk ka- tholiek-geloovig en pratikeerend blijven. Die dualiteit is niet goed, moet slecht verkeeren. Wij zijn geloovigen en moeten naar Kerk en School bij de pries- ters, die priesters die ons de be- minde bedienaars der Sakramenten en de onmisbare opvoeders onzer kinderen blijven. Wij vragen ons af waarop Iet wel zal uitloopen als mem zulke ver- warde en verwilderde gemoederen voorts blijft aankweeken. Wij heb- ben het recht niet, van nu tot aan de verwezenlijking van ons politiek ideaal, katholiek-onvruchtbaar en dood te zijn. En daarop komt de Vlaamsch-Nationalistische politiek van heden uit. STRENGE VEROORDEELING Men ziet het: M. Vindevogel oor deelt objectief. Hij kent het midden waarin hij beweegt. Zijn rekwisito- rium is verpletterend. Als ze nu zoo duchtig de les worden gespeld door iemand die zoo dicht bij hen staat en toch de eerste de gereedste niet is, zullen onze nationalisten wel eens

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1932 | | pagina 1