Crédit Anversois WEET GE WAT Dixmndestraat, 18, YPER Ypersche Kroniek Het is ook hun feest onze vooroorlogsche kerk hare versiering en haren luister te danken. Tot ln 1921 bleef hij onze beminde en geachte Burgemeester. Na den wereldoor log kwam hij midden ons in eene houten barak wonen Met ware gulhar:igheid zag hij zijn volk terugkeeren en hij wist ze met raad en daad bij te staan en aan te moedigen. Aan jongere krachten zou hij thans het Burgemeesterschap overlaten en toch bleef hij immer en even verkleefd aan onze Ge meente. Zijne wijze raadgevingen waren eene kostbare hulp voor zijn zoon en op volger. heer Jacques Bruneel de la Wa rande. Overal waar hij kon, 't zij als Senator, 't zij als invloedrijke man stelde hij zich ten dienste van zijn volk en vooral van zijne gemeente en parochie. Spijts den benarden toestand van 's lands financiën, heeft hij van het Staatsbestuur de her stelling afgedwongen van het baanvak Ieper-Franscbe grens. En de muren van onze parochiekerk met hare schoone vensterramen zullen van ge slacht tot geslacht de edelmoedigheid roe men der weledele familie Bruneel de la Warande en van den Voorzitter der Kerk fabriek. Allen zijn wij zoo menigmaal ge tuige geweest van zijne stichtende gods vrucht en voor ieder van ons was hij een voorbeeld van echt christelijk leven! 't Was algemeene verslagenheid toen wij vernamen dat onze brave, eenvoudige en alomgeachte Senator door de ziekte was neergeveld! Op zijn lijdensbed en in zijn stervensnood bleef hij een voorbeeld van gelatenheid aan Gods wil. Dagelijks deed hij de offerande van zijn lijden en van zijne dood voor Onze Moeder de H. Kerk. voor zijne geliefde gemeente en voor zijn vaderland. Met zijn bedroefde familie treuren wij om het afsterven van een zoo voorbeeldi- gen burger en vromen Christen. Uit de eeuwigheid, waar hij Is heengegaan, zou hij ons toeroepen: Laat daar uwe tranen! Bidt voor mij! Weest goede Christenen en vrome Belgen! Duurbare- heer Senator, U vergeten wij niet! Voor U blijven wij bidden! Mochten wij allen uw zoo schoon en treffend voor beeld navolgen! In Gods heerlijkheid, waar uw verdienstelijk leven U gebracht heeft, zult Gij ons ook indachtig zijn! Vaarwel, hooggeachte weldoener van Kemmel!. Tot wederziens in het eeuwig vaderland! Stillekens werd het stoffelijk overschot van den duurbaren overledene in het graf bijgelegd, waarna Eerw. Heer Pastor Ser- ruys, volgens kristen gebruik bij ons Vlaamsch volk nog in voege, 5 maal den Vader Ons bad, tot zielelafenis van Kem- mel's overleden weldoener. Hij ruste in Vrede! Chalcidique is een schiereiland, ten Zuiden van het oude Turkije, en toe- behoorende aan Griekenland. Zijn vorm is zooals een hand met drie vingers, die de Egeesche zee inboren. Daar was er dezer laatste weken een geweldige aardbeving, die veel men- schen doodde en nog veel meer kwet ste. Een van bovengemelde vingers is de Athos-Berg, vermaard door zij ne menigvuldige kloosters van schis matieke kloosterlingen. Die klooster lingen zijn zeer talrijk, eenige duizenden en vormen een soort republiek, die eertijds bijzondere be scherming genoot van wegens de Russische Keizers. Nooit mag eene vrouw, niet alleenlijk een der kloos ters binnengaan, maar zelfs niet aan land stappen. In hunne kerken be staan nog de nachtwaken of vi giliën ten getalle van 20 a 30 per jaar. Met de 9 's avonds gaan de kloosterlingen ter kerk. Wat vóór middernacht gebruiken zij wat eten, in eene zaal daarvoor bestemd en staande vóór de kerk langs den over kant van de straat. Na dit eetmaal, dat men eene collatie zoude mo gen noemen, hernemen de choorge- zangen in de kerk en alles eindigt met de mis, die aanvangt om 9 ure in de voornoen. Al die kloosterlingen zijn geen priesters; ieder klooster heeft er een of twee, volgens het getal der inwoners en zij zijn belast, zooals de almoezeniers, met het bedienen der sakramenten. Bij het afsterven van een dier priesters, wordt er een an der per stemming aangewezen en de ze moet zich laten priester wijden, om den dienst te kunnen voortzetten. kilometers afgelegd, 7500 reizigers medegenomen en 30 maal den Oce aan. tussci-en oude en nieuwe wereld, overgevlogen. Bij zijne laatste aan komst heef: het 40.000 brieven afge zet, die dan per vliegtuig verder over gebracht werden. Te 6 u. 's morgens was dit vliegtuig vertrokken uit Frie- derichshafenhet miek oponthoud ta Stutgaert, liet den koerier voor Halle bestemd nedervallen al voorbijvlie gen en landde ten 10.17 u. te Berlijn aan. De brieven voor Hamburg wa ren ter bestemming en uitgedeeld nog vóór den avond. Moet dat al zoo snel gaanEn wa ren de menschen niet gelukkiger als ze trager leefden In Berlijn zijn er 35.000 menschen die in kelders leven en honderddui zenden lebben noch licht, noch vier, noch vriendenDit werd uitgekreten op een Katholiek Congres tegen de woningsnood. Daar werd er veel op gesteund, dat er te werken valt om de menschen meer op den buiten te doen leven: d. i. Colonisatie buiten de groote centers Maar, werd er bijgevoegd, om zuiver katholiek werk te verrichten, moet men zorgen dat de nieuwe colonisatie-dorpen hunne school hebben, hunne kerk en hunnen paster. Berlijn, niettegenstaande zijne 72 katt'olieke kerken, zijne 250 protes- tantsche tempels en zijne 41 Joodsche synagogen, is eene zeer bedorvene stad. 64.000 Lieden hebben echt scheiding bekomen en in 1931 waren er 1900 zelfmoorden. De kankerkwaal veroorzaakt het grootste getal sterf gevallen en in 1931 waren er 80.000 menschen die zich goddeloos ver klaarden. Begeert u nog eenige cijfers? In Berlijn zijn er 6600 geneesheeren, 1200 dentisten, 491 apothekers en in de hospitalen plaats voor 14.000 zie ken. Langs de Brandenburgpoort komen dagelijks 16.000 voertuigen voorbij, d. i. 1000 per uur; op de Cornelius- Brug is het nog erger16738. In 1931 waren er 25.000 ongevallen door voertuigen veroorzaakt en 367 met doodelijken uitval. Een goede les. Op zekeren dag treedt eene vrouw eene herberg bin nen. Zij gaat geheel kalm naar haren man toe, die gezeten was aan een ta fel, drinkend met twee zijner gezel len. Zij plaatst een gedekte kom op tafel en zegtMeenende dat gij te veel bezigheid hadt en bijgevolg geen tijd om uw avondmaal te huis te ko men nemen, heb ik hetzelfde hier ge bracht Zij verlaat de herberg, zonder nog een woord te spreken. Haar man schiet uit in een lach, maar schijnt nogthans op zijn gemak niet. Hij neemt het deksel afDe kom was ledig en er lag een briefken in waar op te lezen stondIk wenseh dat uw avondmaal u smake. 't Is dezelfde kost, die uwe vrouw en uwe kinderen thuis zullen hebben. hmbm NV. Zonda^i'ust. De Apotheek van M. HOL'TEKIER, Meenenstraat, zal alleen open zijn op Zondag 30 October 1932. .Op Dinsdag 1 November (Allerhei ligen) zal alleen open zijn de Apotheek van M. VAX ROBAEYS. Boterstraat. STERFGEVAL Zaterdag 22 October is godvruchtig te Yper overleden. M. Auguste Harteel. De plechtige Begrafenis, door tal rijke vrienden en kennissen bijge woond. had Dinsdag 25 October, om 10 uren. in de parochiale kerk van Sint Niklaas plaats. Wij bieden Mevrouw A. Harteel en Familie de verzekering aan onzer rechtzinnige deelneming. R. I. P. Op Allerheiligendag gaat leper in rouwstoet naar de graven en gedenk- teekens den- oorlogsgesneuvelden. Het treurt en bidt met de vaders en moe ders, de weduwen en wezen, de broe ders en zusters van doode en begra- vene zonen en echtgenooten. vaders en broeders. Deze hebben wel recht op wat hun kan baten, namelijk onze gebeden, opdat zij er door van het mogelijke lijden hunner onsterfelijke zielen voor eeuwig verlost worden. Aanhooren wij dits onze Moeder de H. Kerk die ons in hunnen naam toe roeptHebt medelijden met mij, Gij ten minste, die mijne bloedverwanten en vrienden waart. TOERISTEN T'IEPER Van I October 1931 tot 30 Septem ber 1932 wierd leper min bezocht dan 't jaar te voren tengevolge der crisis, maar toch telde men: 668 Belgen, 394 Engelschen, 282 Franschen, 103 Duit- schers, 84 Hollanders, 8 Italiaanders, 7 Denen, 2 Zwitsers, 1 Zweed, 1 Lu xemburger, 29 toeristen van eene an dere nationaliteit: te zamen 1.579. DOEL DER WETGEVENDE KIEZING De socialisten komen Senator De- brockère's Senaatsrede van 13 Sep tember 1932 te verspreiden onder de hoofding: «De kleriko-liberale regee ringen op den rooster geleid Maar de katholieke partij vraagt geene kleriko-liberale regeering; zij betracht eene meerderheid hebbende katholieke regeering: zoo zullen de liberalen de katholieken niet meer in den steek kunnen laten gelijk zij ge daan hebben, als deze de crisis wil den overmeesteren en 's lands finan cieel herstel wilden verwezentlijken. De liberalen zochten liever overeen te komen met de socialisten om den schooloorlog te ontketenen en Belgie er door te ruineeren. Maar de socia listen schijnen de liberalen den rug toe te keeren, en geen deel te willen ma ken van eene regeering waarin zij de meerderheid niet hebben. Wat blijft er dan te doen voor de kiezers den 27 November? De vol strekte meerderheid te geven aan de katholieke partij, die of wel alleen, of wel met eene minderheid liberalen of socialisten, sedert 1884 Belgie best bestierd heeft en in staat is best te bestieren te midden lagen en listen, en drift en ophitsen der socialisten. KATHOLIEKE KRING Het Bestuur van den Katholieken Kring heeft de eer U dringend uit te noodigen tot de Vaderlandsche Plech tigheid die op 1 November in stad zal plaats nemen. Vergadering in bet lokaal te 10.15 ure. Vorming van den stoet te 10.45 ure. Groote Markt. Met alle hoogachting. HET BESTUUR. Een eigenaardig gebruik in die nachtwaken Die kloosterlingen zijn menschen en bijgevolg aan krank!eden onderworpen. Als het of ficie sedert geruimen tijd aan den gang is, de Archimandriet, d. i. va der abt, verlaat het gestoelte en gaat de kerk rond. Vindt hij een pater, die, overmand door den vaak, zit te slapen, hij wekt hem en overhandigt hem een soort paternoster. Deze moet nu de kerk rondwandelen, bid dende op dien paternoster, totdat hij een anderen slaperontdekt, die dan zijn werk voortzet. Graf Zeppelin is het groote Duitsch luchtschip. Den 22 Oktober 1.1. was het wederom ingekomen in Friderichshafen op het Constancé- Meer, waar zijn tehuis is. Sedert het vaart, heeft dit luchtschip 500.000 BANK BEURS WISSEL In onze steden en dorpen wordt het Al- lerzielenfeest met geestdrift gevierd. In onze rusthoven gaat eene talrijke menigte een bloemtuil of een kroon van onsterfe lijkheid op het graf der dierbare dooden nederleggen. Onder ons.kunnen ook wezentjes hun feest vieren, want, eene zekere vergelij king doet zich voor met diegenen die in het graf rusten; evenals onze dooden verdwenen schijnen, alzoo ook zijn de blinden door hunne blindheid zelve van de wereld afgetrokken. Ofschoon in eene diepe duisternis ge dompeld, vragen zij uit al hunne krach ten ze te helpen, het ruwe levenspad" te beklimmen en zij verlangen een klein deel van samenneiging die wij onze dooden dien dag toekennen. Indien den blinden ouderling, aan den voet van het graf het licht verwacht dat zijne verdoofde oogen zal uitstralen, het kind, integendeel, aan den drempel des le vens. reeds door de blindheid gekruisigd, eischt vooral dat wij zijne stappen op den levensweg leiden. Voor hen heeft het Nationaal Werk der Blinden. 90. Daillylaan te Brussel. Tel 15.43.90 en Postch. 161.3991 dan ook eene loterij ingericht. Met deze te bevoordeelen. vervullen wij een acte van liefde, dubbel verdienstelijk: de kleine blinden helpen en de zielen van het vagevuur verlossen. Op Donderdag 10 November, om 7 u. 30. zal het gezelschap Devriendt- Sorel in de feestzaal van den Katho lieken Kring optreden met het stuk RIGO-JANOS. Godsdienstig drama van Willem Putman en Louis De- vriendt. Dit stuk zal waardig de reeks voort zetten en sluit, in den geest, aan bij de bekende volksstukken Lourdes en Wat God vereenigd heeft De schrijvers van Rigo-Janos hebben opnieuw een stuk verwerkt dat boeien en ontroeren zal van het begin tot het einde. En de spelersNiemand heeft ver geten met welke maestrie die uiterst knappe artisten Louis Devriendt en Poldi Sorel optraden in Lourdes en in Wat God vereenigd heeft en in Wat God vereenigd heeft En ook zal niemand van die ze vroe ger aan 't werk zag. de gelegenheid laten voorbijgaan om ze opnieuw te komen bewonderen en toejuichen; ook zonder twijfel zal de feestzaal van den Katholieken Kring te klein zijn op Donderdag 10 November. Het is geraadzaam de plaatsen van nu af te bespreken, want het getal is beperkt. Prijzen: 10 - 8 en 5 frank. Opleg voor voorbehouden 1 frank. Voorbehouden plaatsen te bespre ken in 't lokaal op Zondag 6 Novem ber. te 11 ure. Rigo-Janos. Kort overzicht. Rigo-Janos is de naam van een zi geunerjongen. Een bende zigeuners doorkruist namelijk Vlaanderen en houdt op zeker --ogenblik stil aan de grens van een dorp. in de kerk waar van een kostbaar miraculeus beeldje van Onze Lieve Vrouw van goeden raad wordt vereerd. De zigeuners ma ken de heele streek onveillig door hun diefstallen. Nu krijgen ze vooral de pastorij en de kerk in 't oog. en vat ten het helsche plan op het kostbaar Mariabeeld te stelen. Dit gaat echter zoo gemakkelijk niet. De pastoor is een innig-goede man. een heilige, die alles zou weg geven wat hij heeft maar die toch over zijn dorp en zijn kerk een waak zaam oog houdt. De zigeuners zullen probeeren hun doel te bereiken, door de goedheid van den pastoor uit te huiten, en op een avond meldt zich ter pastorij de zigeunersvrouw Marischka, en weet den pastoor, in een huichelend ge sprek, over te halen om haar klein zoon Rigo-Janos bij hem in huis te nemen tot ze, binnen drie maand terug komen. Dit gebeurt niet zon der vurig protest van Sidonie, eene wantrouwige doch innig-goede oude pastoorsmeid. Maar de pastoor ziet hierin eene kans om wellicht eene ziel te redden en wil deze kans niet Pastoor: Welnu?... Wat hebt gij daarop te antwoorden? Sidonie (bijna huilend)Wie kan d'r op antwoorden, Menheer Pastoor. Ge kunt gij veel te goed klappen! En inderdaad precies zoo valt het uit. Na een geestig intermezzo niet een koddigen veldwachter-frans kiljon (moeten we nog zeggen dat Louis De Vriendt behalve in drama tische ook in zulke rollen onbetaal baar is!) sluit het eerste bedrijf met de ontvangst van Rigo Janos ter pastorij, een bewogen tooneeltje vol komische en ook reeds enkele ont roerende momenten. Rigo-Janos is er namelijk eentje, dat zich niet zoo gauw verteederen laat. Als het doek valt, zal de toe schouwer zich wel afvragen: Wat moet er 1111 gebeuren In het tweede bedrijf, drie maand later, zijn we algauw getuige van den ommekeer, die in Rigo-Janos gebeurt. De goedheid van den Pastoor, en de schoone christelijke lessen die hij hier krijgt zijn hem eene bestendige open haring. Allicht zou hij vergeten waarom hij hier feitelijk werd uitbesteed maar als de drie maanden voorbij zijn daagt Lakatos, de hoofdman van de zigeunersbend op, en eischt van Rigo- Janos diens medewerking voor de ver wezenlijking van zijn snood plan. 'In Rigo breekt dan de strijd los tus- schen zijn rasgevoel, zijn ingewortel de tucht, zijn ontzag voor den hoofd man eenerzijds en anderzijds zijn ge negenheid voor den innig-goeden Pas toor en voor Sidonie, (de eenige vrien den die hij tot nu heeft leeren ken nen) en mede zijn intuitieven eerbied voor het Wonderbeeld, waarvan de Pastoor in een aandoenlijk tooneel de schoone legende vertelt. Het beeld wordt gestolen. Rigo- Janos is radeloos, kent den dader, doorleeft een geweldigen tweestrijd. In de pastorij staat een afgietsel van het oorspronkelijk beeldje, hij wil om hulp smeeken, vindt geen woorden om te bidden, grijpt naar zijn viool en im proviseert een prachtige melodie die als een gebed opstijgt uit zijn ziel. Lakatos wordt aangehouden, maar het beeld is weg. En Rigo-Janos, die den hoofdman niet durfde verklikken, wordt wegens een toedoen van aller lei omstandigheden, verdacht van me deplichtigheid. Beiden worden veroor deeld en moeten drie maand zitten. Derde bedrijf. Xa drie maand zal zijn wrok koelen. Maar nu is Rigo- komt Lakatos terug ter pastorij en Jano>. in de eenzaamheid der gevan genis. ten volle zijn plicht bewust ge worden. Als hij ziet dat hij Lakau, niet beletten kan de pastorij binn^- te dringen, zal hij op het laatste oogec- blik als een levend schutsel voor der Pastoor springen en zijn leven ter. offer brengen om zijn eerbiedwaarc- gen weldoener te redden. Door dit of fer verovert Rigo-Janos de genade. Hij sterft terwijl de diep bewogen Pastoor hem zegent. En intusscher. gebeurt het wonderhet beeld var. Onze Lieve Vrouw van Genade, staat plots opnieuw in de kerk. die als bij tooverslag hel verlicht is, en in des nacht tampt de klok over het vreed zame dorp. De gereinigde ziel van Rigo-Janos is ten hemel gevaren. HARMONIE YPRIANA Zondag 30 Oktober is het feest bij de Harmonie Ypriana. Drie leden van dit schoon gezelschap zijn sedert 50 jaren muziekant. Geen twijfel of met gunstig weder zullen de schoonste stapmarchen uit hun repertorium door de straten weergalmen. In den namiddag rond 2 u. zal er bezoek gebracht worden aan de Ju bilarissen. het zijn drie der verkleet- ste leden der maatschappij, een wel verdiende hulde zal hen te beurt val len van wegens al de leden der Har monie en hun talrijke Eereleden. Die Jubilarissen zijn de Heeren Brexis René, Florentijn Louis, Igodt Prosper. Heil! Heil! Heil! en nog vele jaren. STAD YPER BERICHT De Burgemeester der stad Yper heeft de eer aan zijne medeburgers kenbaar te maken, dat op ALLER- HEJLBLEN aanstaande de gebruike lijk eJ',, Sderlandsche Plechtigheid zal plaats hebben ter eere der Belgische Soldaten en deze der Bondgenooten gesneuveld op het Eereveld. Al de maatschappijen der stad wor den uitgenoodigd te willen deel nemen aan den stoet, die zal gevormd wor den op Dinsdag 1 November 1932, om 10 u. 45, Groote Markt. De Familieleden der Gesneuvelden worden uitgenoodigd te vergaderen rechtover het Stadhuis, om 10 u. 45. Wegwijzer van de stoet: Groote Markt, Dixmudestr., Janseniusstraat. Vandeupeereboomplaats, Neermarkt, Groote Markt, Meenenstraat, Meenen- poort, Maarschalk Frenchlaan, Kerk hof. .j Yper, den 13 October 1932. De Burgemeester, H. SOBRY. Voor uw Wijnen en Likeuren, wendt U hij den Heer DANIEL DUPONT (Oorlogsverminkte), de- positaris en vertegenwoordiger van de huizen E. Vandenboogaerde en Oustric en C", Korte Thouroutstraat, 12, YPER. DE SYMPHONIE YPRIANA TE POPERINGHE De Muziekhandelaar M. Quaghe- beur, Yperstraat te Poperinghe, had het goede gedacht opgevat de Sym phonic Ypriana uit te noodigen naar Poperinghe om er een Concert uit te voeren. Prachtig gedacht die de muzikale vriendenbanden nog nauwer zullen sluiten tusschen de ware liefhebbers uit Poperinghe en Yper. Het is de eerste maal niet dat de Symphonie Ypriana zich te Poperin ghe laat hooren. Reeds in den beginne van haar bestaan, onder de leiding van den Heer Gaimant trok de Symphonie Ypriana naar Poperinghe om in de zaal van M. Emile Lobeau zich te doen toejuichenalsdan bestond er in die stad den Ypersche Clubmet den Advokaat Butaye aan 't hoofd, en dien Ypersche Club was nogal le vendig en richtte meer dan een Con cert in. en menigmaal was het reeds de opkomende maatschappij Sympho nie Ypriana, die de Concerten opluis terde. Later greep ook een muziekfeest plaats in den prachtigen hof van het Gasthof Skindiesdoor de Sym phonie Ypriana. Welgekend en naar waarde gepre zen, is het niet te verwonderen dat talrijke toehoorders, in de zaal var. het Palace Hotel den Bestuurder G Van Egroo en zijne knappe muzie kanten, luidruchtig toejuichten Melden wij in het bijzonder de so- j listen: Mevrouw Vandenbroucke op klavier. M. Andries Klarinetist en den jongen hobospeler Maurice Ossiev' die een welverdiend succes behaalden Proficiat aan allen. TRABOLSPEL Kampioenschap 1932-'33 Tal van toeschouwers woonden Woensdag laatst in De Statie <k match hij Statie-Postje De bezochten, onder leiding van Heer ierstraete. brachten de volgen de mannen in 't gelid: de H.H. Dere: D.. Rubbens, Cornette, Benoot, Sa- move, Yermeersch en Peirsegaele R Het peleton van 't Postje trad en- gewijzigd op. De passer en 't krijt weg werpen. Ziehier een klein brokje dialoog: Sidonie: Maar waar zijn toch uw zinnen? Mijnheer Pastoor! Een jon gen... een vreemde jongen hier in huis, en... God weet wat hij allemaal meebrengt, en ik hen juist klaar met de groote schoonmaak. Overmorgen kan ik opnieuw de beddebakken en de ressorts gaan nazien... en... misschien is de kerel niet eens gedoopt Pastoor: Wij zullen hem doopen, Sidonie. Misschien heb ik het groote voorrecht eene ziel te kunnen red den... We zullen hem leeren gelooven en bidden. Is 't niet onze taak eene ziel te winnen voor GodOok niet uwe taak, Sidonie? Hoevelen zijn er niet die met een alles opofferende liefde naar de verre missiën trekken om er de heidenen, de zwarte verlorenen te gaan opzoe ken, den weg te leeren kennen naar het licht, te gaan vrijvechten uit de klauwen van den duivel. En gij, Si donie, die niet eens uit uw huis moet gaan, die geen gevaren moet trot- seeren, gij zoudt mij eene behulpza me hand durven weigeren - De heidene komt tot ons, misschien door God gezonden. Sidonie (zij valt op een stoel) Och God... och God!...

HISTORISCHE KRANTEN

Het Ypersche Volk (1910-1915, 1927-32) | 1932 | | pagina 2