M. DE BISSCHOP VAN BRUGGE
SUPPLÉMENT a I/OPINION, Journal d'Ypr«s.
VEROORDEELD DOOR HET BISDOM.
Na den bevelbrief van den bisschop van Brugge
gelezen en
de uitbliksemingen gedaen door den
dweepzuchtigen prelaet gehoord te hebben, is het
van belang te luisteren naer de gevoelens welke
kerkvaders, vermaerde godgeleerden, bisschoppen
van Frankryk en van België, mannen zoo achtings-
waerdig door hunne bekwaemheden als door hunne
deugden, op verscheidene tydstippen uitgedrukt
hebben, wegens vraegpunten door M. Malou opge
worpen.
Niet eene der beweeringen van M. Malou of men
vindt ze tegengesproken. Niet een zyner voorschrif
ten of het is bestreden. De bevelbrief van Brugge
verklaert de stemming als eene gewetenspligt de
onthouding zou zonder twyfel eene zonde zyn en,
in den naem van den bedreigden godsdienst stellen
zich aenstonds de priesters aen als kiesmakelaers.
Men zal zien hoe de bisschoppen de zending des
priesters op de aerde verstaen en wat, volgens hen,
het weiverstane belang des godsdiensten gebiedt.
Overigens zullen wy weinig bemerkingen maken,
de letterlyke uittreksels die wy geven,zyn krachtiger
dan al de uitgebreide' verklaringen wv leveren de
zelve aen het oordel onzer lezers.
Bevelbrief van
Ms' den Bisschop
van Bi'ugge.
Reeds menig-
mael hebben wy
de gelegenheid
gehad u indach
tig te maken wel
ke aengelegene
pligt van con
sciëntie het voor
u is van, in de
gevaerlyke tyds-
omstandigheden
in welke wy ons
bevinden, u kies-
regt uit te oefe-
uen.
Heden nog
daereeno nieuwe
kiezing in de
maend juny aen-
staende is, ko
men wy u deze
pligt herinneren,
die ten gevolge
van zekere ge-
beurtenissen-aen
u, helaesal te
wel bekend, meer
dan ooit, drin
gend en ten hoog
ste noodzakelyk
geworden is.
Antwoord van Mzr Charles,
bisschop van Montpellier.
De kiezstryd, gy weet het, zon
der twyfel, mynheer de pastor, zal
te midden van u herbeginnen; hy
zal mogelyks hevig zyn.
In dit vooruitzigt hebben wy
het van onze pligt gemeend u de
gedragslyn voorteschryven die
gy te volgen hebt, en "van de
welke wy begeeren dat gyniet af-
wyket.
Welkdanig degevoelens zyn die
het land verdeelen, de mannen die
ze belyden,zyn onze broeders. Wy
dragen de last hunner zielenwy
beminnen hen allen in de inge
wanden des zaligmakers. Geïyk
de apostel, wy vergeten niet dat
wy de schuldenaers van allen zyn,
en dat wy, gelyk hy ook,allenaen
hen zyn om hen allen voor Jesus
Christus te winnen. Hetgeen wy
van u verwachten, mynheer de
pastor, het geen wy u uitdrukke-
lyk aenbevelen in deze omstan
digheid, het is eene nauwkeurige
en strenge onzijdigheid deze on-
zydigheid aen welker wysheid al
de partyen na het oogenblik des
stryds en der gramschap verpligt
zyn hulde te bewyzen, en die ge-
lykelyk voorgeschreven wordt door
de heilige belangen van ons pries
terambt door de meening van
alle deftige mannenenwy zou-
mogen zeggen door het chris-
telyk geweten in het algemeenst
is nooit zonder gevaer dat de
priester in de renbaen des poli
tiek treed de liefde lydt daer-
door, deweerdigheid van het pries
terdom verliest er by, de heilig
heid van het goddelijk woord
wordt in de waeg gesteld. Een
deel zynner kudde verwydert zich
van den herder en vol van gram
schap tegen hem verstoot het zyne
heilige bediening; het houdt niet
op hem te achtervolgen door zyne
beschuldegingen en zyne wraek.
Hoeveel onder uwe ambtgeno
ten, mynheer de pastor, die slecht
aen zuikdanig eene oorzaek kun
nen toeschryven de vervelingen
Bevelbrief van
Mgr den bisschop
van Brug ge.
Vruchteloos
zou men zich zoe-
kentebedriegen:
het geen de aen-
staendealgemee-
ne kiezingen in
't spel is... het is
de vrijheid van
consciëntie, het is
het bestaen van
den katholyken
godsdienstliet
zyn de heyligste
regten der chris
tenen, de onafne-
melyke regten on
zer H.-Kerk.
Bevelbrief van
Mv den bisschop
van Brugge.
Gy weet, Z.L.
B., wat ervan de
vryheid van con
sciëntie endenk-
wyze,voor de ka
tholyken in Bel
gië geworden is.
Önvermydelyk
worden de katbo-
waerover gy zich beklagen, de
zwarigheden van allen aerd die
men hun op eiken oogenblik ver-
oorzaektVan daer komen onbe
rekenbare kwalende godsdienst
verantwoordelyk gemaekt van de
onvoorzichtigheid van eenigen zy
ner dienaers, onze goddelyke zen
ding miskend, en de zielen zich
verdervende, om dat zy in ons de
plaetsvervangers van Jesus-Chris-
tus niet meer zien.
Achlaten wy ons nooit party
mannen zyn blyven wy in onz
heiligdom aen den voet van het
kruis, het is daer dat wy onze
broeders moeten verwachten, en
rond den goddelyken meester
roepen, om hen te bedaren, en on
der elkander te verzoenen hun
spreken van God en van hunne
zielen, van de lotbestemming dier
zielen by dewelke de grootste din
gen der aerde en de lotbestemming
zelfs der keizerrijken, inderdaed
zoo gering blyven.
Gy zult u dan, mynheer de pas
tor, gedurende den stryd die wel
dra zal aenvang nemen, u plaet-
sen boven al de indri ngingen van
welken kant zy u komen, en tee-
nènmael onzijdig blyven.
Wy zullen u dus niet verbergen
dat al wat er door u zoude ge
daen worden tegenstrydiglyk met
de voorschriften van onzen tegen-
woordigen omzendbrief des te
strenger van onzent wege zoude
gelaekt wordendaer wy nooit
onze pligten jegens de kerk
en jegens den honingaen wie wy
verbonden zyn door eeden aen de
welke wy moeten en willen getrouw
blyven,nooit dan op de voorschreven
wyze kunnen uitoefenen.
Antwoord van M. Ernst, lid van
een ministerie voorgezeten door
M. de Theux, en gestorven pro
fessor zynde by de katliolyke
universiteit van Leuven.
Er zyn er die meenen, of die
veinzen te meenen dat de libéra
len het op den godsdienst munten,
niets is valscher. Er is geene
tegenstelling tusschen den gods
diensten het liberalismus de li
beralen, katholyken of niet, zyn
degenen die opregtelykal degrond-
luettelykevryhedenvoor al de bur
gers willen. Het liberalismus is
geene godsdienstige geloofsbelyde-
nisverre van beleedigend te zyn
voor het geloof, voor de gods
diensten, voor hunne dienaers,
is zyne zendig dezelve te bescher
men, indien de minste verhinde
ring aen derzelver vryheid ge
daen wierd. Het wil dat de gods
dienst geëert, dat zyne dienaers
geërbieaigd worden; maer ter
zelfden tyda verzet het zich tegen
de tusschenkomst des godsdiens
ten in de staetzakenhet verstoot
degenen die, onder eene geeste-
lyke vermomming baetofheersch-
zuchtige inzigten verbergen.
Antwoord van Mgr Engelbertus,
kardinael aertsbisschop van
Mechelen.
Sire, wy zyn gelukkig, in den
naem van de geestelykheid en al
de katholyken, uit te roependat
U. M. aen den godsdienst dien zy
belyde de standvastigsteen kracht
dadigste bescherming vergund
heeft. -
U. M. heeft gewild dat de
scholen van den stael en van de
lvkenenkelyk
omdat zy katho
lyken zyn, uit al
'de openbare
plaetsen geslo
ten; hunnedenk-
wyze is hun ten
laste geleid en
hun geloof wordt
hun tot misdaed
gerekend, en
men zoekt het
volk wys te ma
ken, is het niet
met de woorden,
ten minste met
de werken, dat
hoe meer men
vyandig is aen
den godsdienst,
hoe beter men in
de wereld kan ge
lukken. Voor de
huisvaders, die
van eene open
bare administra
tie afbangen (en
dit getal is
zeer groot), is de
vryheid van on-
derwys een ydel
woord gewor
den er blyft aen
die burgers gee
ne andere vry
heid, voor wat
het onderwys
aengaetdan
hunne kinders
toe te vertrou
wen aen mees
ters die hun ge-
biederde wyze
aengewezenwor-
den. Wy zullen
hier niet spreken
van al oneidige
de lastigheden
en kwellingen
die men
onze liefdadige
gestichten en
onze katholyke
armscholen aen-
doet...het zy ons
genoeg, u te zeg
gen, Z. L. B. dat
die gestichten he-
dendaegs nietan-
ders dan kwaed-
willigheid en te
genstand ont
moeten.
Bevelbrief van
Mgr den bisschop
van Brugge.
De kiezers die
voor de katho
lyke of bewa
rende kandidaten
stemmen, zullen
stemmen voor de
katholyke Kerk,
voor hare regten
en vryheden. De
ze die tegen die
kandidaten stem
men, zullen stem
men tegen de ka
tholyke Kerk en
zullenvolgens
hun vermogen
hare vryheid en
regten verstoo-
ten.
Geene dobbel-
zinnigheid is hier
mogelyk ieder
een verstaet het
zoo.
gemeenten altyd aen de belgische
jeugd de gelegenheid zouden
aenbiedenvanhaer niet alleen een
bestrendig onderwys te verschaf
fen waervan het openbaer en by-
zonder geluk afhangt.
De vrye uitoefening van den ka
tholyken godsdienst is door de
grondwet gewaerborgd; zyne die
naers worden vryelyk door hunne
opperhoofden genoemd en aen-
gcsteld; zy verordenen al wat den
eerdienst Gods betreft. U.M. heeft
wel zorg gedragen op dat er geene
hinderpael aen die vryheden zoude
gesteld worden. Maer het behoort
aen het bestuer de verdeeling te
doen der vertydelyke voordeelen
welke de grondwet en de wetten
aen onze kerken en aen der zeiver
dienaers vergunnen. Het heeft
U.M. behaegd het loffelykst ge
bruik te maken van dit voorregt
met al de bezoldigingen en al de
hulpgelden te vergunnen waervan
de noodzakelykheid erkend is ge
weest. Deze hulpgelden, gevoegd
by de plaetselyke hulpmiddels
hebben toegelaten overal de her
stelling der kerken te hernemen,
welke de wisselvalligheden der
derheidenschetydenbelethadden;
Belgie, onder dat opzigt, zal wel
dra niets meer te benyaen hebben
aen de andere landen van Europa.
Sire, indien ons schoon vader
land dank zy aen uwe zorgen
onder het tydelyk betrek gebloeid
heeft, het is onder het geestelyk
betrek gelykelyk vooruit gegaen.
Het chnstelyk onderwys is meer
verspreid; het godsdienstig ge
voelen heeft diepere wortels ge
schoten; de pligten welke de gods
dienst oplegt, worden beter ver
vuld de godsvrucht en de yver
voorde liefdadigewerken zyn mer-
kelyk aengegroeid.
Antwoord van den bisschop
van Puy-de-Dóme.
Hoe zult gy u we zending volbren
gen gedurende den geestdrift,waer
van gy zult omringd zyn Met
tusschen de party en en u eene on-
verwinnelyke scheidpael optereg-
ten; met u in de heimelykste
plaets des heiligdomste begeven;
om u slechts met uwe heilige be
dieningen bezig te houden, om
sclehts het oor te leenen aen de
stem des behoeftigen en des zie
ken... Mannen Gods, gy zyt de
mannen eenerparty niet; troosters
der bedroefden, gy zyt de zaek-
handelaers niet dergenen die de
eerambten dezer wereld begeeren.
Men zal ongetwyfeld een beroep
doen aen uwen invloed; men zal
trachten tot uw hert te geraken
met te veinzen deel te nemen in het
belang voor uwe kudde, men zal,
door beloften uwen yver voor het
huis Gods poogen te misleiden,
gy zult alle meaedeeling in htime*