M. DE BISSCHOP VAN BRUGGE SUPPLÉMENT a I/OPINION, Journal d'Ypr«s. VEROORDEELD DOOR HET BISDOM. Na den bevelbrief van den bisschop van Brugge gelezen en de uitbliksemingen gedaen door den dweepzuchtigen prelaet gehoord te hebben, is het van belang te luisteren naer de gevoelens welke kerkvaders, vermaerde godgeleerden, bisschoppen van Frankryk en van België, mannen zoo achtings- waerdig door hunne bekwaemheden als door hunne deugden, op verscheidene tydstippen uitgedrukt hebben, wegens vraegpunten door M. Malou opge worpen. Niet eene der beweeringen van M. Malou of men vindt ze tegengesproken. Niet een zyner voorschrif ten of het is bestreden. De bevelbrief van Brugge verklaert de stemming als eene gewetenspligt de onthouding zou zonder twyfel eene zonde zyn en, in den naem van den bedreigden godsdienst stellen zich aenstonds de priesters aen als kiesmakelaers. Men zal zien hoe de bisschoppen de zending des priesters op de aerde verstaen en wat, volgens hen, het weiverstane belang des godsdiensten gebiedt. Overigens zullen wy weinig bemerkingen maken, de letterlyke uittreksels die wy geven,zyn krachtiger dan al de uitgebreide' verklaringen wv leveren de zelve aen het oordel onzer lezers. Bevelbrief van Ms' den Bisschop van Bi'ugge. Reeds menig- mael hebben wy de gelegenheid gehad u indach tig te maken wel ke aengelegene pligt van con sciëntie het voor u is van, in de gevaerlyke tyds- omstandigheden in welke wy ons bevinden, u kies- regt uit te oefe- uen. Heden nog daereeno nieuwe kiezing in de maend juny aen- staende is, ko men wy u deze pligt herinneren, die ten gevolge van zekere ge- beurtenissen-aen u, helaesal te wel bekend, meer dan ooit, drin gend en ten hoog ste noodzakelyk geworden is. Antwoord van Mzr Charles, bisschop van Montpellier. De kiezstryd, gy weet het, zon der twyfel, mynheer de pastor, zal te midden van u herbeginnen; hy zal mogelyks hevig zyn. In dit vooruitzigt hebben wy het van onze pligt gemeend u de gedragslyn voorteschryven die gy te volgen hebt, en "van de welke wy begeeren dat gyniet af- wyket. Welkdanig degevoelens zyn die het land verdeelen, de mannen die ze belyden,zyn onze broeders. Wy dragen de last hunner zielenwy beminnen hen allen in de inge wanden des zaligmakers. Geïyk de apostel, wy vergeten niet dat wy de schuldenaers van allen zyn, en dat wy, gelyk hy ook,allenaen hen zyn om hen allen voor Jesus Christus te winnen. Hetgeen wy van u verwachten, mynheer de pastor, het geen wy u uitdrukke- lyk aenbevelen in deze omstan digheid, het is eene nauwkeurige en strenge onzijdigheid deze on- zydigheid aen welker wysheid al de partyen na het oogenblik des stryds en der gramschap verpligt zyn hulde te bewyzen, en die ge- lykelyk voorgeschreven wordt door de heilige belangen van ons pries terambt door de meening van alle deftige mannenenwy zou- mogen zeggen door het chris- telyk geweten in het algemeenst is nooit zonder gevaer dat de priester in de renbaen des poli tiek treed de liefde lydt daer- door, deweerdigheid van het pries terdom verliest er by, de heilig heid van het goddelijk woord wordt in de waeg gesteld. Een deel zynner kudde verwydert zich van den herder en vol van gram schap tegen hem verstoot het zyne heilige bediening; het houdt niet op hem te achtervolgen door zyne beschuldegingen en zyne wraek. Hoeveel onder uwe ambtgeno ten, mynheer de pastor, die slecht aen zuikdanig eene oorzaek kun nen toeschryven de vervelingen Bevelbrief van Mgr den bisschop van Brug ge. Vruchteloos zou men zich zoe- kentebedriegen: het geen de aen- staendealgemee- ne kiezingen in 't spel is... het is de vrijheid van consciëntie, het is het bestaen van den katholyken godsdienstliet zyn de heyligste regten der chris tenen, de onafne- melyke regten on zer H.-Kerk. Bevelbrief van Mv den bisschop van Brugge. Gy weet, Z.L. B., wat ervan de vryheid van con sciëntie endenk- wyze,voor de ka tholyken in Bel gië geworden is. Önvermydelyk worden de katbo- waerover gy zich beklagen, de zwarigheden van allen aerd die men hun op eiken oogenblik ver- oorzaektVan daer komen onbe rekenbare kwalende godsdienst verantwoordelyk gemaekt van de onvoorzichtigheid van eenigen zy ner dienaers, onze goddelyke zen ding miskend, en de zielen zich verdervende, om dat zy in ons de plaetsvervangers van Jesus-Chris- tus niet meer zien. Achlaten wy ons nooit party mannen zyn blyven wy in onz heiligdom aen den voet van het kruis, het is daer dat wy onze broeders moeten verwachten, en rond den goddelyken meester roepen, om hen te bedaren, en on der elkander te verzoenen hun spreken van God en van hunne zielen, van de lotbestemming dier zielen by dewelke de grootste din gen der aerde en de lotbestemming zelfs der keizerrijken, inderdaed zoo gering blyven. Gy zult u dan, mynheer de pas tor, gedurende den stryd die wel dra zal aenvang nemen, u plaet- sen boven al de indri ngingen van welken kant zy u komen, en tee- nènmael onzijdig blyven. Wy zullen u dus niet verbergen dat al wat er door u zoude ge daen worden tegenstrydiglyk met de voorschriften van onzen tegen- woordigen omzendbrief des te strenger van onzent wege zoude gelaekt wordendaer wy nooit onze pligten jegens de kerk en jegens den honingaen wie wy verbonden zyn door eeden aen de welke wy moeten en willen getrouw blyven,nooit dan op de voorschreven wyze kunnen uitoefenen. Antwoord van M. Ernst, lid van een ministerie voorgezeten door M. de Theux, en gestorven pro fessor zynde by de katliolyke universiteit van Leuven. Er zyn er die meenen, of die veinzen te meenen dat de libéra len het op den godsdienst munten, niets is valscher. Er is geene tegenstelling tusschen den gods diensten het liberalismus de li beralen, katholyken of niet, zyn degenen die opregtelykal degrond- luettelykevryhedenvoor al de bur gers willen. Het liberalismus is geene godsdienstige geloofsbelyde- nisverre van beleedigend te zyn voor het geloof, voor de gods diensten, voor hunne dienaers, is zyne zendig dezelve te bescher men, indien de minste verhinde ring aen derzelver vryheid ge daen wierd. Het wil dat de gods dienst geëert, dat zyne dienaers geërbieaigd worden; maer ter zelfden tyda verzet het zich tegen de tusschenkomst des godsdiens ten in de staetzakenhet verstoot degenen die, onder eene geeste- lyke vermomming baetofheersch- zuchtige inzigten verbergen. Antwoord van Mgr Engelbertus, kardinael aertsbisschop van Mechelen. Sire, wy zyn gelukkig, in den naem van de geestelykheid en al de katholyken, uit te roependat U. M. aen den godsdienst dien zy belyde de standvastigsteen kracht dadigste bescherming vergund heeft. - U. M. heeft gewild dat de scholen van den stael en van de lvkenenkelyk omdat zy katho lyken zyn, uit al 'de openbare plaetsen geslo ten; hunnedenk- wyze is hun ten laste geleid en hun geloof wordt hun tot misdaed gerekend, en men zoekt het volk wys te ma ken, is het niet met de woorden, ten minste met de werken, dat hoe meer men vyandig is aen den godsdienst, hoe beter men in de wereld kan ge lukken. Voor de huisvaders, die van eene open bare administra tie afbangen (en dit getal is zeer groot), is de vryheid van on- derwys een ydel woord gewor den er blyft aen die burgers gee ne andere vry heid, voor wat het onderwys aengaetdan hunne kinders toe te vertrou wen aen mees ters die hun ge- biederde wyze aengewezenwor- den. Wy zullen hier niet spreken van al oneidige de lastigheden en kwellingen die men onze liefdadige gestichten en onze katholyke armscholen aen- doet...het zy ons genoeg, u te zeg gen, Z. L. B. dat die gestichten he- dendaegs nietan- ders dan kwaed- willigheid en te genstand ont moeten. Bevelbrief van Mgr den bisschop van Brugge. De kiezers die voor de katho lyke of bewa rende kandidaten stemmen, zullen stemmen voor de katholyke Kerk, voor hare regten en vryheden. De ze die tegen die kandidaten stem men, zullen stem men tegen de ka tholyke Kerk en zullenvolgens hun vermogen hare vryheid en regten verstoo- ten. Geene dobbel- zinnigheid is hier mogelyk ieder een verstaet het zoo. gemeenten altyd aen de belgische jeugd de gelegenheid zouden aenbiedenvanhaer niet alleen een bestrendig onderwys te verschaf fen waervan het openbaer en by- zonder geluk afhangt. De vrye uitoefening van den ka tholyken godsdienst is door de grondwet gewaerborgd; zyne die naers worden vryelyk door hunne opperhoofden genoemd en aen- gcsteld; zy verordenen al wat den eerdienst Gods betreft. U.M. heeft wel zorg gedragen op dat er geene hinderpael aen die vryheden zoude gesteld worden. Maer het behoort aen het bestuer de verdeeling te doen der vertydelyke voordeelen welke de grondwet en de wetten aen onze kerken en aen der zeiver dienaers vergunnen. Het heeft U.M. behaegd het loffelykst ge bruik te maken van dit voorregt met al de bezoldigingen en al de hulpgelden te vergunnen waervan de noodzakelykheid erkend is ge weest. Deze hulpgelden, gevoegd by de plaetselyke hulpmiddels hebben toegelaten overal de her stelling der kerken te hernemen, welke de wisselvalligheden der derheidenschetydenbelethadden; Belgie, onder dat opzigt, zal wel dra niets meer te benyaen hebben aen de andere landen van Europa. Sire, indien ons schoon vader land dank zy aen uwe zorgen onder het tydelyk betrek gebloeid heeft, het is onder het geestelyk betrek gelykelyk vooruit gegaen. Het chnstelyk onderwys is meer verspreid; het godsdienstig ge voelen heeft diepere wortels ge schoten; de pligten welke de gods dienst oplegt, worden beter ver vuld de godsvrucht en de yver voorde liefdadigewerken zyn mer- kelyk aengegroeid. Antwoord van den bisschop van Puy-de-Dóme. Hoe zult gy u we zending volbren gen gedurende den geestdrift,waer van gy zult omringd zyn Met tusschen de party en en u eene on- verwinnelyke scheidpael optereg- ten; met u in de heimelykste plaets des heiligdomste begeven; om u slechts met uwe heilige be dieningen bezig te houden, om sclehts het oor te leenen aen de stem des behoeftigen en des zie ken... Mannen Gods, gy zyt de mannen eenerparty niet; troosters der bedroefden, gy zyt de zaek- handelaers niet dergenen die de eerambten dezer wereld begeeren. Men zal ongetwyfeld een beroep doen aen uwen invloed; men zal trachten tot uw hert te geraken met te veinzen deel te nemen in het belang voor uwe kudde, men zal, door beloften uwen yver voor het huis Gods poogen te misleiden, gy zult alle meaedeeling in htime*

HISTORISCHE KRANTEN

L’Opinion (1863-1873) | 1863 | | pagina 7